#گفتگو
به نام آموزگار هستی 
یوکی ترادا در مقاله ۸ تغیر کوچک اما تاثیرگذار در مدیریت کلاس به نقل از استفانی جونز، روان شناس رشد از دانشگاه هاروارد، چنین نوشته است :
« هنگام عبور از مسیرها و گردنه های پیچـــیده اجتماعی که درکلاس درس و مدرسه جاری و ساری هــــستند، بروز گاهبــهگاهنافرمانی در کودکان طبیعی است. مدرسه یک جــــامعه کوچکشده یا به بیان دیویی، یک جامعه جنینی است.
همانطور که در یک جامعه واقعی حتی قانونمدار ترین انـسان هانیز ممکن است تخلف و گردن کشی کنند، پـس چرا وقوع چنینچیزی را در محیط جامعه کوچـــکتر، یعنی مدرسه، امری غــــیرمنطقی، عجیب و فوق العاده رنج آور تلقی می کنیم؟
او توضیح میدهد که بروز رفتارهای چالشبرانگیز همیشه نشانهبیاحترامی عمدی یا بیتوجـــــهی به قوانین نیست و میتواندبخشی سالم از رشد اجتماعی و عاطفی کودک باشد؛ فرآینـدی کهطی آن، کودک مرزها را میآزماید، با پــــیامدها آشنا میشود واستقلالش را اعلام میکند...به نوعی آزمــــودن مرز ها و خطوطقرمز بخش طبیعی از فرایند رشد و جامـــعه پذیری کودک تلقیمی شود.»

در بخش کامنت ها نظر بدید، تا چه حد با ایــــــن دیدگاهموافقید؟ نگاه شما به مســــــئله مدیریت رفتار در کلاس درسچیست؟ اصلا مدیریت رفتار یا رهبــری رفتار؟ انتخاب شما کداماست؟
پیشاپیش ممنون از مشارکت شما
.
« هنگام عبور از مسیرها و گردنه های پیچـــیده اجتماعی که درکلاس درس و مدرسه جاری و ساری هــــستند، بروز گاهبــهگاهنافرمانی در کودکان طبیعی است. مدرسه یک جــــامعه کوچکشده یا به بیان دیویی، یک جامعه جنینی است.
همانطور که در یک جامعه واقعی حتی قانونمدار ترین انـسان هانیز ممکن است تخلف و گردن کشی کنند، پـس چرا وقوع چنینچیزی را در محیط جامعه کوچـــکتر، یعنی مدرسه، امری غــــیرمنطقی، عجیب و فوق العاده رنج آور تلقی می کنیم؟
او توضیح میدهد که بروز رفتارهای چالشبرانگیز همیشه نشانهبیاحترامی عمدی یا بیتوجـــــهی به قوانین نیست و میتواندبخشی سالم از رشد اجتماعی و عاطفی کودک باشد؛ فرآینـدی کهطی آن، کودک مرزها را میآزماید، با پــــیامدها آشنا میشود واستقلالش را اعلام میکند...به نوعی آزمــــودن مرز ها و خطوطقرمز بخش طبیعی از فرایند رشد و جامـــعه پذیری کودک تلقیمی شود.»
.
۸:۰۱
#مقالات
به نام آموزگار هستی 
ایستادگی در برابر ورود AI به مدارس؛
زمان یک نافرمانی همگانی فرارسیده است.
جدیدترین مقاله هرمه، منتشر شد
✾•┈┈┈┈┈••✦❀✦••┈┈┈┈┈•✾
هوش مصنوعی مــــولد با وعدهی نجات آموزش، بیصدا وشتابزده وارد کلاسهای درس شده است؛ اما آیــا واقعاً آمده تاباری از دوش معلـــــمان بردارد یا قرار اســـــت فکر کردن را ازکودکانمان بگیرد؟
این مقاله با زبانی صــــریح و جسورانه پرده از واقعیتهایپنهان این فناوری برمیدارد و نشان مــیدهد چرا امروز، بیش ازهر زمان دیگری، باید بپرسیم: آمـــوزش برای انســــان است یاماشین؟ مطالعه این یادداشت را از دست ندهید.
مطالعه متن کامل مقاله در سایت هرمه
هرمه|تنفسی عمیق در جهان آموزش•┈┈••✾❀✾••┈┈•ســـایت | بلــــــه
زمان یک نافرمانی همگانی فرارسیده است.
مطالعه متن کامل مقاله در سایت هرمه
۱۳:۱۴
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
#مقاله | #خبر
[نپرسید هوش مصنوعی چه کمکی به ما میکند، بپرســــید دارد با ما چه کار میکند.](https://horme.ir/article/journal/68069b8dccc14e4469965917)
جدیدترین مقاله هرمه، منتشر شد
ترجمه محمدحسین خاکبازیگانه
عضو هیئت اندیشهورزان اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی✾•┈┈┈┈┈••✦❀✦••┈┈┈┈┈•✾
روبرت اســــــترنـــــــبرگ ، روانشـــــــــناسدانشگاه کرنـــل و پژوهشـــــــــــگری پیشـــگام درزمیـنه مــطالعات هــــوش، میگوید:
«بزرگتـــــــــرین نــــــــگرانی در روزگـار هوشمصــــــــنوعی مـــولد این نیست که ممـــــکن استخلاقیــــــت یـــــا هوش انــــسانی را به خـــــــطربینــــــــدازد— نه! نگـــرانی ما از این اســــت که اینکار را از پیش کرده باشد».
ادعــای کاهـــــش هـــــــوش انــــــــسانی ازمجـموعهای از پژوهـــــــشها ریشـــــــــه میگیرد؛مشــــــــهورترین آنها به پـــــــــدیدهای بهنام «اثرفلیــــن» میپـــردازند— اثر فلـــین یعنی اینـــــــکهدر بیــــشتر کــــشورهای دنیا، نـــمره بهره هــــوشییا آی کیـــو مـــردم از دهـــه ۱۹۳۰ تا اوایـــل قــــرن۲۱ بهـور پیوستــــه افزایش پیـــــدا کـــــــــرده — واین افزایـــــش بیشــــــتر به خـــاطر بهبود شـــرایطزندگی، آمــــوزش و تغذیه بـــــــوده، نه بهخــــــاطرتغییرات ژنتیکی.
اما در دهــــههای اخــــــیر، ایـــن رونــــــد کُندشده یا حتی معکوس گشته است...
مطالعه متن کامل مقاله
هرمه؛ بازوی مطالعات بینالملل اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی
تنفسی عمیق در جهان آموزش•┈┈••✾❀✾••┈┈•
سایت هرمه
پیامرسان بله هرمه
اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی
عضو هیئت اندیشهورزان اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی✾•┈┈┈┈┈••✦❀✦••┈┈┈┈┈•✾
۸:۲۰
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
#مقاله | #خبر
[آیا در عـــصر هوش مــــصنوعیآموزش صــــرفاً یــــک توهم است؟](https://horme.ir/article/journal/67fbfa5cccc14e44699616e5)
جدیدترین مقاله هرمه، منتشر شد
ترجمه محمدحسین خاکبازیگانه
عضو هیئت اندیشهورزان اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی✾•┈┈┈┈┈••✦❀✦••┈┈┈┈┈•✾
«باورم نمـــــــیشه...اصـــــــلـا امـکان ندارهاستادم بتــــونه اینقـــــدر بـهم بازخــــورد بده»،این را یکــــی از دانشجویانم که در یـــــک کلـاسآنلاین شــــرکت میکرد، هـــمین اواخر به مــــنگفت.
از او خواستـــم نمونـــــهای از بازخــــــوردهایاستـــادش را نـــشانم دهد. دانشـــجو سه مـــقالهٔآخرش را نشانم داد. بــــازخــــــوردهــــا واقعـــاًمفصل بـــودند، با لحــــنی دقـــــیق، آکادمـــیک،شفاف و حمایتگر نوشته شده بودند.
اما واضــح بود کــــــه این بـــازخـــــوردها راچت جـــی پی تی نوشـــته اســــت. راســــتش رابخواهید، دانشــــجو وقـــــتی حــــدس مــــن راشنید، خـــــیلی هم تعــــــجب نکــرد. خودش همبا لبخنــــدی خجـــــولانه اعتــــراف کــرد که برایبخش زیادی از مقـــــــــالههایش از چــت جی پیتی استفـاده می کند.
پس بـــگذارید بیپــــرده بگــــــــویم: مــا بابحران تــــقلب مــــواجه نیسـتــــــیم، ما در میانهٔیک بحران معنا هستیم.
مطالعه متن کامل مقاله
هرمه؛ بازوی مطالعات بینالملل اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی
تنفسی عمیق در جهان آموزش•┈┈••✾❀✾••┈┈•
سایت هرمه
پیامرسان بله هرمه
اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی
عضو هیئت اندیشهورزان اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی✾•┈┈┈┈┈••✦❀✦••┈┈┈┈┈•✾
۱۵:۱۷
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
#مقاله | #خبر
[یک تراژدی بزرگ به نام تکنولوژی آمــــوزشـــــــــــی(اد ـ تـــک)؟](https://horme.ir/article/journal/67e1a5c973c0c6daf3d669f8)
جدیدترین مقاله هرمه، منتشر شد
ترجمه محمدحسین خاکبازیگانه
عضو هیئت اندیشهورزان اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی✾•┈┈┈┈┈••✦❀✦••┈┈┈┈┈•✾
هـــــرچــند توجـــــــــــه عــمومی به کاهشنمــــــــــــرات آزمــونها در دوران همـــــــهگیریکوویــــد-۱۹ و پــــــــــــس از آن شـــدت یافت - وبسیــــــــاری از کارشناسان ایــــــــــــن افـت را بهمحدودیتهای ناشـــی از کـــــــــــرونا و انتــــقالسریع به آمــــــــــــوزش کــاملاً مــــــجازی نسبتدادنـد – امــــــــــــا در واقـــع این کـاهــش بسیارزودتر و قبـــــــــلتر از زمان کرونــا آغاز شده بـــــود،در حالی که مــا بی خـبر بــــودیم، عــــــــــــمدا یاسهوا؟ نمی دانم.
شـــواهد بهدســــــــتآمده از «ارزیـابی مــــلیپیشــرفتتحــــصیلی دانــــشآمـوزان» موســـوم بهNAEP -The National Assessment of Student Progress بهوضــــوح نشاندهندۀ این افــــــت زودهنـــــگاماست.
نمودارها نـــشان میدهــــند دانـــــــشآموزانآمریکایــــــــی پس از چـــندین دهه رشـــــد آرام وپیوســـــته در نـــــمرات آزمــون ها، از ســـــال ۲۰۱۲بـــــــه بعد شـــــــروع به از دســــــــــــت دادندســــــــــــتاوردهای پیشــــین خــود کــردند؛ اینکاهــــــــــــش، بهویـــژه در مــــیان دانشآموزانیکه از قبل عملکرد ضــــــــــــعیفتــری داشــــــتند،آشکارتر و محسوس تر است.
مطالعه متن کامل مقاله
هرمه؛ بازوی مطالعات بینالملل اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی
تنفسی عمیق در جهان آموزش•┈┈••✾❀✾••┈┈•
سایت هرمه
پیامرسان بله هرمه
اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی
عضو هیئت اندیشهورزان اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی✾•┈┈┈┈┈••✦❀✦••┈┈┈┈┈•✾
۱۱:۰۸
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
#مقاله | #خبر
[ دانشـــــــــــجویان مـــن هم از هــــوشمصنوعی استفاده میکنند! خب که چه؟](https://horme.ir/article/journal/690cbf4cbdfe60648785b07b)
جدیدترین مقاله هرمه، منتشر شد
ترجمه محمدحسین خاکبازیگانه
عضو هیئت اندیشهورزان اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی✾•┈┈┈┈┈••✦❀✦••┈┈┈┈┈•✾
در عصر کنونی که هوش مصنوعی و رسانههای دیــــــــــجیتال بهعناصر جداییناپذیر زندگی بشر بدل شــــــدهاند، مفهوم «یادگیری»به مسئله ای پر ماجرا میان گروه های مختلف فکری تــــــبدیل شدهاست.
جان مکوُرتِر، زبانشنـــــــاس دانشگاه کلمبیا، در مقالهی خود بانگاهی واقعگرایانه استدلال میکند که کاهـــــــش تمایل نسل جدیدبه مطالعهی متون بلند و افزایش وابســـــتگی آنان به فناوری، الزاماًنشانهی افول اندیشه یا زوال فرهنگ نیست؛ بلکه بیانگر دگرگونیشیوههای دریافت و تولید معنا در جهان معاصر است.
در مقـــــــابل، فردریــــــک هیس، پژوهـــــشگر و نظریهپرداز حوزهیسیاستگذاری آموزشی، این نوع سازگاری بیچـونوچرا با فناوری رانشانهی نوعی «تسلیم فرهنگی» میدانـــد؛ تسلیمی که میتواند بهتضعیف سختکوشی علمی، کمعمق شدن یادگـــــــیری و جایگزینیتأمل با سرعت و سطحینگری بینجامد.
او تأکید میکند که آمـــــــــــوزش فرایندی تدریجی و متحولکنندهاست، نه محصولی آماده که بـــــــــــــــتوان آن را از طریق الگوریتمها ومیانبرهای فناورانه جایگزین کرد.
برآیند این دو دیدگاه، تنشــــی بنیادین را آشکار میکند: چگونهمیتوان در عصر هوش مصنوعی از ظرفیــــــــــتهای فناورانه بـــــــــرایارتقای آموزش بهره برد، بیآنکه بنـــــــــیانهای تفکر انتقادی و عمقانسانیِ یادگیری از میان برود؟
مطالعه متن کامل مقاله
هرمه؛ بازوی مطالعات بینالملل اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی
تنفسی عمیق در جهان آموزش•┈┈••✾❀✾••┈┈•
سایت هرمه
پیامرسان بله هرمه
اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی
عضو هیئت اندیشهورزان اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی✾•┈┈┈┈┈••✦❀✦••┈┈┈┈┈•✾
۱۶:۰۰
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
#مقاله | #خبر
[ پیشگامان هوش مصنوعی میخواهند ربات ها جای معلمانانسانی را بگیرند، اما این رویا به این آسانی ها محقق نخواهد شد](https://horme.ir/article/journal/6918527ebdfe606487861173)
جدیدترین مقاله هرمه، منتشر شد
ترجمه محمدحسین خاکبازیگانه
عضو هیئت اندیشهورزان اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی✾•┈┈┈┈┈••✦❀✦••┈┈┈┈┈•✾
در سالهای اخیر، بســیاری از پیشگامان هــــــــوش مصنوعی، ازجمله مدعیان اصلاحات آموزشی نیز بوده اند. تکنوفیلیای غالب درنگاه ایشان باعث شده تا دائما مــــــــسئله جایگزین شدن رباتها ومعلمهای هوش مصــــــــــنوعی به جای معلمان انســـــانی را به عنواناصلی ترین راه حل مسائل پیچیده آموزشی مطرح نمایند.
اما مقاله پیــــش روی شما نشان میدهد که این آینده آنقدرهاهم ساده نیست. تجربهٔ صد ســال اخیر—از «ماشینهای تدریس»پرسی و اسکیــــنر تا دورههای انبوه باز و برخط معروف به موک ها—نشان داده که دانـــشآموزان معمولاً جذب سیستمهای غیرانسانینشده و تعامل انسانی همچنان نقشی اساسی در یادگیری دارد.
🧷اما سوال اساســـی تر آن است که آیا واقعاً دانشآمـــوزان با اینابزارها بهتــــــــــــــــــــر یاد میگــــــــیرند یا آنکه دنیا فریـــــــب فانتزی هایذهنی فناوران دره سیلیکون را خورده است.
مطالعه متن کامل مقاله
هرمه؛ بازوی مطالعات بینالملل اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی
تنفسی عمیق در جهان آموزش•┈┈••✾❀✾••┈┈•
سایت هرمه
پیامرسان بله هرمه
اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی
عضو هیئت اندیشهورزان اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی✾•┈┈┈┈┈••✦❀✦••┈┈┈┈┈•✾
🧷اما سوال اساســـی تر آن است که آیا واقعاً دانشآمـــوزان با اینابزارها بهتــــــــــــــــــــر یاد میگــــــــیرند یا آنکه دنیا فریـــــــب فانتزی هایذهنی فناوران دره سیلیکون را خورده است.
۱۱:۱۰
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
#مقاله | #خبر
[ چرا حتی استفاده ابتدایی از هوش مصنوعی برایدانشـــــــــــــــجویان و/دانــــــــــــــش آمــــوزان زیان بار اســـــت](https://horme.ir/article/journal/692f1d7dbdfe60648786d8d7)
جدیدترین مقاله هرمه، منتشر شد
ترجمه محمدحسین خاکبازیگانه
عضو هیئت اندیشهورزان اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی✾•┈┈┈┈┈••✦❀✦••┈┈┈┈┈•✾
هوش مصنوعی اولین فناوری نیســــــــــــــــت که توان شناختی مارا تهدید کرده است. مدتهــــــــا پیش از چـــــــــتجیپیتی، پیش ازگوشی هوشمند و حتی پیش از ماشـــــــــینحساب، افلاطون نسبتبه نوشتن هشدار داده بود. او پیـــــــــــــــــشبینی کرده بود که انسانباسواد با ظهور ابزار نوشتن، دیگر «از حافظه خود استفاده نخواهدکرد».
البته بیراه هم نمی گفـت. اما کمتر کسی از ما این معامله را بدمیداند—زیرا نوشــــــتار همان چیزی اســــــــــت که امکان داده همینمحاورات افـــــــــــلاطونی پس از گــــــذشت حدود دو هزار ســــــال باقیبمانند. هدیههای بزرگ اغلــــــب بهایی بزرگ دارند. پرسش همیشهاین است: آیا ارزشــــــش را دارد؟ نوشــــــــــــــتن ارزشش را داشــت، اماآیا هماورد ها و جایــــگزین های نوشتن هم مانند آن هستند؟ اصلابهای آنها مــــــــعادل و شایسته هدیه ای که به ما می دهند هست؟با رواج استـــــــفاده دانشــــــــجویان از هوش مصنـــــــــــوعی، بسیاری ازمنتقدان بر «موهبتهای فکری» متمرکز شدهاند.
مطالعه متن کامل مقاله
هرمه؛ بازوی مطالعات بینالملل اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی
تنفسی عمیق در جهان آموزش•┈┈••✾❀✾••┈┈•
سایت هرمه
پیامرسان بله هرمه
اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی
عضو هیئت اندیشهورزان اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی✾•┈┈┈┈┈••✦❀✦••┈┈┈┈┈•✾
۱۹:۳۰
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.