۸:۳۷
در این حلقه، به معرفی و مطالعهی ویژگیهای نظریهی کوانتومی میپردازیم. این حلقه به «شفافسازی مفاهیم» نظریهی کوانتوم و برخی روشهای ریاضی مورد استفاده میپردازد.
ممکن است در برخی جلسات ویژه، به موضوعات خاص مانند ساختارهای اتمی یا برهمکنشهای قوی یا ضعیف پرداخته شود ولی تمرکز این حلقه بر روی «مبانی بنیادی و پایههای نظری» نظریه است. با این حال، این یک حلقهی فلسفهی علم نیست و رویکرد آن کاملاً عملگرایانه و وابسته به ریاضی است.
طرح اولیهی مطالب حلقه همانطور که در تصویر آورده شده، شامل سه بخش است و تلاش میشود به همین ترتیب پیش برده شود. در صورت هرگونه تغییر، در گروه حلقه اطلاعرسانی میشود.
حلقههای مطالعاتی کوانتا
۹:۴۹
۱۹:۳۸
۱۸:۴۹
۱۴:۳۱
۱۶:۱۱
۱۵:۱۷
🟦 سلام!
با توجه به بالا گرفتن حلقهها و استقبال از کوانتا، تصمیم گرفتیم چند رویهی جدید رو پیش بگیریم.
برای دسترسی راحتتر به زمان برگزاری حلقهها و به هم نزدن برنامهی شخصی شرکتکنندهها، برنامهی هفتگی جلسات رو ابتدای هر هفته ارسال میکنیم.
برای اطلاعرسانی گستردهتر، اگر به حلقهای علاقهمندید و نمیخواید جلسات اون رو از دست بدید، این فُرم ( https://survey.porsline.ir/s/IIK9ZVyu ) رو آماده کردیم که اطلاعرسانی جلساتی که میخواید رو از طریق ایمیل هم بتونید دریافت کنید. همینطور توی این فُرم یک قسمت مربوط به پیشنهادات و انتقادات هست که میتونید با ما مطرح کنید.
امیدواریم حلقهها براتون مفید باشه و بتونیم به واسطهی اونها، جامعهی علمی کوچیکی رو بین خودمون تشکیل بدیم که باعث رشد همهمون باشه.
حلقههای مطالعاتی کوانتا
@QuantaSC
حلقههای مطالعاتی کوانتا
۲۲:۳۵
۷:۴۲
از سوی دیگر، معادلهی Hamilton–Jacobi–Bellman (HJB)، قلب روشهای کنترل بهینه است. این معادله، با توصیف ارزش (Value Function) یک سیاست تصمیمگیری، امکان یافتن مسیر بهینه را برای هر عامل فراهم میکند. در محیطهای تصادفی و بازیهای چندعاملی، ترکیب HJB با رویکردهای Mean Field منجر به بسط معادله مسر میشود که راهنمای بهینهسازی تصمیمات در سطح جمعیت است.
برای ملموس کردن این مفاهیم، یک مثال ساده از بازی مار و پله در نظر میگیریم. در نسخهی کلاسیک، حرکت بازیکن تنها توسط تاس مشخص میشود؛ اما اگر یک تصمیم گیری به بازی اضافه شود، مسئله کاملا فرق میکند.برای تمرین، میتوانید کُدی بزنید که با حساب کردن احتمال، بگوید که از هر خانهی مار و پله، به طور میانگین چند تاس لازم است ریخته شود تا بازی را ببریم. میتوانید به طور مستقل، ۱۰۰۰ بازی مار و پله را شبیه سازی کنید و ببینید که آمار آن به چه شکل است؛ سپس این عدد را به ۱ میلیون بار برسانید.
۹:۴۶
🟦برنامهی هفتگی حلقههای کوانتا🟦
برنامهی ۱۱ الی ۱۷ مرداد:








نظریهی کوانتومی: یکشنبه و پنجشنبه ساعت ۱۸:۰۰
نظریهی میدانهای کوانتومی: دوشنبه و جمعه ساعت ۲۰:۳۰
(این حلقه ممکن است با نیمساعت تاخیر، در ساعت ۲۱:۰۰ برگزار شود. در این صورت، متعاقباً در کانال کوانتا و گروه حلقه اعلام میشود).
فرآیندهای تصادفی: دوشنبه و جمعه ساعت ۱۷:۰۰
مقالات تاریخی: سهشنبه ساعت ۱۹:۰۰
علوم اعصاب محاسباتی: شنبه و چهارشنبه ساعت ۱۸:۰۰







نکات تکمیلی:
در حلقهی مقالات تاریخی این هفته، به مقالهی جان بِل دربارهی نامساوی بِل و ناموضعیت در مکانیک کوانتومی خواهیم پرداخت.
از این هفته، اطلاعرسانی حلقهها، علاوه بر کانال تلگرامی و کانال بله، از طریق ایمیل هم انجام خواهد شد. در صورتی که میخواهید از حلقهی مورد نظرتان از طریق ایمیل هم اطلاع پیدا کنید، میتوانید این فُرم را پر کنید.
حلقههای مطالعاتی کوانتا
@QuantaSC
حلقههای مطالعاتی کوانتا
۲۰:۲۷
حلقههای مطالعاتی کوانتا
۲۰:۲۸
حلقههای مطالعاتی کوانتا
۱۳:۰۳
۸:۴۸
۱۵:۰۷