۶ خرداد ۱۴۰۲
My Movie 8 - Medium.mov
۱۵.۸۷ مگابایت
روز نهممجموعه قلم، برگرفته از مطالب ختم مفهومی سوره مبارکه قلم
قسمت دوم: مجنون
صداگذاری و تنظیم: سرکارخانم مویدخواه، کلاس نهمزمان: ۳ دقیقه و ۴۸ ثانیه!
#قلمHttps://ble.ir/tadabbor_quran
قسمت دوم: مجنون
صداگذاری و تنظیم: سرکارخانم مویدخواه، کلاس نهمزمان: ۳ دقیقه و ۴۸ ثانیه!
#قلمHttps://ble.ir/tadabbor_quran
۶:۱۳
۱۴ خرداد ۱۴۰۲
۳:۳۲
إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ
بعد از آنکه با بیان آیات قبلی سوره مبارکه قلم فهماند که بالاخره در این میان ضلالت و هدایتی هست و اشاره می کند به اینکه تهمت زنندگان به رسول خدا به اینکه او دیوانه است خودشان مفتون و گمراهند و به زودی گمراهیشان روشن خواهد گشت و نیز معلوم می شود که رسول خدا هدایت یافته است و هدایت او و گمراهی آنان به بیانی از خدای سبحان ثابت شد(مفتون).در این آیه، مطلب را چنین تاکید می کند که خدا بهتر می داند چه کسی از راه او به بیراهه رفته و چه کسی راه او را یافته است. چون راه، راه او است و امر هدایت هم به دست اوست و معلوم است که صاحب راه و راهنما بهتر می داند چه کسی در راه اوست و چه کسی در آن نیست.
#قلمHttps://ble.ir/tadabbor_quran
بعد از آنکه با بیان آیات قبلی سوره مبارکه قلم فهماند که بالاخره در این میان ضلالت و هدایتی هست و اشاره می کند به اینکه تهمت زنندگان به رسول خدا به اینکه او دیوانه است خودشان مفتون و گمراهند و به زودی گمراهیشان روشن خواهد گشت و نیز معلوم می شود که رسول خدا هدایت یافته است و هدایت او و گمراهی آنان به بیانی از خدای سبحان ثابت شد(مفتون).در این آیه، مطلب را چنین تاکید می کند که خدا بهتر می داند چه کسی از راه او به بیراهه رفته و چه کسی راه او را یافته است. چون راه، راه او است و امر هدایت هم به دست اوست و معلوم است که صاحب راه و راهنما بهتر می داند چه کسی در راه اوست و چه کسی در آن نیست.
#قلمHttps://ble.ir/tadabbor_quran
۳:۳۹
۲۷ خرداد ۱۴۰۲
۱۱:۱۶
فَلا تُطِعِ الْمُكَذِّبِين
این جمله به دلیل اینکه فای تفریع بر سر آن آمده، نتیجه گیری از خلاصه معنای آیات سابق است. منظور از كلمه «فَلا تُطِعِ» مطلق موافقت است، چه عملى و چه زبانى و معناى جمله اين است كه حال كه معلوم شد تكذيب گران سابق الذكر، مفتون و گمراهند پس با ايشان به هيچ وجه نه زبانى و نه عملى موافقت مكن؛
از آنجا که پیامبر هیچ امر و نهی ای از خداوند را ترک نکرده است، این اوامر و نواهی حاکی از حال و رفتار ایشان است. رفتاری که از عدم سازگاری در برابر منکران وحی و در عین حال صبر ایشان در برابر ناملایماتی که از آنها به ایشان می رسد حکایت دارد؛
اخلاق اجتماعی پیامبر اکرم صلوات الله علیه چنان عظیم است که خداوند برای عدم طمع تکذیب کنندگان، قاطعانه بر عدم اطاعت پیامبر از آنها تاکید می کند؛
#قلمHttps://ble.ir/tadabbor_quran
این جمله به دلیل اینکه فای تفریع بر سر آن آمده، نتیجه گیری از خلاصه معنای آیات سابق است. منظور از كلمه «فَلا تُطِعِ» مطلق موافقت است، چه عملى و چه زبانى و معناى جمله اين است كه حال كه معلوم شد تكذيب گران سابق الذكر، مفتون و گمراهند پس با ايشان به هيچ وجه نه زبانى و نه عملى موافقت مكن؛
از آنجا که پیامبر هیچ امر و نهی ای از خداوند را ترک نکرده است، این اوامر و نواهی حاکی از حال و رفتار ایشان است. رفتاری که از عدم سازگاری در برابر منکران وحی و در عین حال صبر ایشان در برابر ناملایماتی که از آنها به ایشان می رسد حکایت دارد؛
اخلاق اجتماعی پیامبر اکرم صلوات الله علیه چنان عظیم است که خداوند برای عدم طمع تکذیب کنندگان، قاطعانه بر عدم اطاعت پیامبر از آنها تاکید می کند؛
#قلمHttps://ble.ir/tadabbor_quran
۱۱:۱۸
۲۸ خرداد ۱۴۰۲
با سلام و عرض خوشامد به دوستانی که به تازگی به کانال تدبر پیوسته اندسوره هایی که تاکنون در کانال ارائه شده اند عبارتند از:#فلق#ناس#کافرون#توحید#مسد#نصر#کوثر#ماعون#همزه#بلد#تین#عبس#ضحی#انشراح#مدّثّر#مزّمّل#شمس#لیل#قلم
به مناسبت شب قدر ، مطالبی راجع به سوره مبارکه قدر در کانال بارگذاری شد (#شب_قدر) به مناسبت عزاداری سالار شهیدان ، صوتهایی در مورد سوره فجر از استاد چیت چیان بارگذاری شده است(#فجر)https://ble.ir/tadabbor_quran
به مناسبت شب قدر ، مطالبی راجع به سوره مبارکه قدر در کانال بارگذاری شد (#شب_قدر) به مناسبت عزاداری سالار شهیدان ، صوتهایی در مورد سوره فجر از استاد چیت چیان بارگذاری شده است(#فجر)https://ble.ir/tadabbor_quran
۵:۰۳
۱ تیر ۱۴۰۲
VID_20230622_144855.mp4
۱۳.۷۱ مگابایت
روز یازدهممجموعه قلم، برگرفته از مطالب ختم مفهومی سوره مبارکه قلم
قسمت دوم: و انّک لَعلی خُلُق عظیم
صداگذاری و تنظیم: سرکارخانم مویدخواه، کلاس نهمزمان: ۳ دقیقه و ۱۷ ثانیه!
#قلمHttps://ble.ir/tadabbor_quran
قسمت دوم: و انّک لَعلی خُلُق عظیم
صداگذاری و تنظیم: سرکارخانم مویدخواه، کلاس نهمزمان: ۳ دقیقه و ۱۷ ثانیه!
#قلمHttps://ble.ir/tadabbor_quran
۱۱:۲۰
۶ تیر ۱۴۰۲
سلام و عرض تبریک خدمت بزرگواران
با توجه به درخواست برخی از دوستان برای دسترسی بهتر و یکجا به مطالب یک سوره، به تدریج مطالب هر سوره در قالب یک فایل ارسال خواهد شد. ان شااللهمطالب سوره مبارکه لیل، تقدیم
با توجه به درخواست برخی از دوستان برای دسترسی بهتر و یکجا به مطالب یک سوره، به تدریج مطالب هر سوره در قالب یک فایل ارسال خواهد شد. ان شااللهمطالب سوره مبارکه لیل، تقدیم
۱۵:۳۴
۱۱ تیر ۱۴۰۲
۶:۰۴
وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ
كلمه «يُدهِنون» از ماده «دهن» است به معناى روغن و ادهان و مداهنه به معناى روغن مالى و به اصطلاح فارسى، ماست مالى است. كه كنايه از نرمى و روى خوش نشان دادن است؛
معناى آيه اين است كه اين تكذيبگران دوست میدارند تو با نزديك شدن به دين آنان روى خوش به ايشان نشان دهى، ايشان هم با نزديك شدن به دين تو روى خوش به تو نشان دهند. و خلاصه اينكه دوست دارند كمى تو از دينت مايه بگذارى، كمى هم آنان از دين خودشان مايه بگذارند و هر يك درباره دين ديگرى مسامحه روا بدارند. هم چنان كه نقل شده كه كفار به رسول خدا (ص) پيشنهاد كرده بودند از تعرض به خدايان ايشان كوتاه بيايد و ايشان هم متقابلا متعرض پروردگار او نشوند؛
فا در «فَیُدهِنون» نشان دهنده نتیجه گیری است و نه سببیت، یعنی می فرماید اگر کفار مودّتی از خود نشان می دهند به این دلیل است که پیامبر هم در نتیجه رفتارشان با آنها کنار بیاید نه اینکه آنها به سبب رفتار سازشکارانه حضرت رسول میل به سازش پیدا کرده اند؛
#قلمhttps://ble.ir/tadabbor_quran
كلمه «يُدهِنون» از ماده «دهن» است به معناى روغن و ادهان و مداهنه به معناى روغن مالى و به اصطلاح فارسى، ماست مالى است. كه كنايه از نرمى و روى خوش نشان دادن است؛
معناى آيه اين است كه اين تكذيبگران دوست میدارند تو با نزديك شدن به دين آنان روى خوش به ايشان نشان دهى، ايشان هم با نزديك شدن به دين تو روى خوش به تو نشان دهند. و خلاصه اينكه دوست دارند كمى تو از دينت مايه بگذارى، كمى هم آنان از دين خودشان مايه بگذارند و هر يك درباره دين ديگرى مسامحه روا بدارند. هم چنان كه نقل شده كه كفار به رسول خدا (ص) پيشنهاد كرده بودند از تعرض به خدايان ايشان كوتاه بيايد و ايشان هم متقابلا متعرض پروردگار او نشوند؛
فا در «فَیُدهِنون» نشان دهنده نتیجه گیری است و نه سببیت، یعنی می فرماید اگر کفار مودّتی از خود نشان می دهند به این دلیل است که پیامبر هم در نتیجه رفتارشان با آنها کنار بیاید نه اینکه آنها به سبب رفتار سازشکارانه حضرت رسول میل به سازش پیدا کرده اند؛
#قلمhttps://ble.ir/tadabbor_quran
۶:۰۷
۲۷ تیر ۱۴۰۲
۴:۲۶
صفات رذیله
صفات رذیله برخی از دشمنان دین در آیات ۱۰ تا ۱۳ سوره مبارکه قلم ذکر شده است: كلمه «حَلّاف» به معناى كسى است كه بسيار سوگند مىخورد و لازمه بسيار سوگند خوردن در هر امر مهم و غير مهم و هر حق و باطل، اين است كه سوگند خورنده احترامى براى صاحب سوگند قائل نباشد. و چون سوگندها به نام خدا بوده پس معلوم مىشود سوگند خورنده، عظمتى براى خداى عزّوجلّ قائل نيست؛
كلمه «مَهين» به معنی حقارت رأى و كوتاهى فكر است؛
كلمه «هَمّاز» يعنى کسی که بسيار عيبجو و طعنهزن است؛.
جمله «مَشَّاءٍ بِنَمِيم» به معناى کسی است که نقل كننده سخنان مردمى به سوى مردمى ديگر به منظور ايجاد فساد بین آن دو است؛
صفت «مَنّاع خير» به معناى كسى است كه منع خيرش بسيار باشد. يا از همه مردم منع خير مىكند و يا نسبت به اهلش چنين است و نمىگذارد چيزى به آنان برسد؛
كلمه «مُعتدى» به معناى از حد گذراندن ظلم و بيداد است؛
كلمه «أثيم» به معناى كسى است كه اثم و گناه بسيار كند و كلمه «اِثم» به معناى عمل زشتى است كه باعث شود آن چيزى كه قرار است برسد ديرتر برسد؛
كلمه «عُتُل» كسى است كه در راه باطل به سختى خصومت مىكند؛
كلمه «زَنيم» به كسى گفته مىشود كه اصل و نسبى نداشته باشد؛
اين ۹ صفت رذيله، اوصافى است كه خداى تعالى بعضى از دشمنان دين را كه پيامبر (ص) را به اطاعت خود و مُداهنه دعوت مىكردند توصيف كرده و در حقيقت جامع همه رذائل است؛
#قلم
Https://ble.ir/tadabbor_quran
صفات رذیله برخی از دشمنان دین در آیات ۱۰ تا ۱۳ سوره مبارکه قلم ذکر شده است: كلمه «حَلّاف» به معناى كسى است كه بسيار سوگند مىخورد و لازمه بسيار سوگند خوردن در هر امر مهم و غير مهم و هر حق و باطل، اين است كه سوگند خورنده احترامى براى صاحب سوگند قائل نباشد. و چون سوگندها به نام خدا بوده پس معلوم مىشود سوگند خورنده، عظمتى براى خداى عزّوجلّ قائل نيست؛
كلمه «مَهين» به معنی حقارت رأى و كوتاهى فكر است؛
كلمه «هَمّاز» يعنى کسی که بسيار عيبجو و طعنهزن است؛.
جمله «مَشَّاءٍ بِنَمِيم» به معناى کسی است که نقل كننده سخنان مردمى به سوى مردمى ديگر به منظور ايجاد فساد بین آن دو است؛
صفت «مَنّاع خير» به معناى كسى است كه منع خيرش بسيار باشد. يا از همه مردم منع خير مىكند و يا نسبت به اهلش چنين است و نمىگذارد چيزى به آنان برسد؛
كلمه «مُعتدى» به معناى از حد گذراندن ظلم و بيداد است؛
كلمه «أثيم» به معناى كسى است كه اثم و گناه بسيار كند و كلمه «اِثم» به معناى عمل زشتى است كه باعث شود آن چيزى كه قرار است برسد ديرتر برسد؛
كلمه «عُتُل» كسى است كه در راه باطل به سختى خصومت مىكند؛
كلمه «زَنيم» به كسى گفته مىشود كه اصل و نسبى نداشته باشد؛
اين ۹ صفت رذيله، اوصافى است كه خداى تعالى بعضى از دشمنان دين را كه پيامبر (ص) را به اطاعت خود و مُداهنه دعوت مىكردند توصيف كرده و در حقيقت جامع همه رذائل است؛
#قلم
Https://ble.ir/tadabbor_quran
۴:۲۸
۱۳ آذر ۱۴۰۲
بسم الله الرحمن الرحیمسلام و رحمت و نور خدا به همه ی مخاطبین عزیز کانال «تدبر در قرآن»از اینکه در این مدت حضور نداشتیم از شما عذرخواهی میکنم و از لطف و پیگیری دوستان، برای ادامه مطالب، از صمیم قلب تشکر می کنم. در این مدت به کانال بی توجه نبودیم. داشتیم فکر می کردیم! و البته آماده سازی محتوایی و مهارتی و بروزرسانی تیم و ...
برای ادامه کار کانال:1. برنامه و سیر محتوایی جدیدی با قالبهای متنوعتر در نظر گرفته شده است که ان شاءالله هم برای شما مفیدتر باشد هم برای افراد بیشتری از امت اسلام و شاید فعلا غیراسلام! حرف داشته باشد. 2. آماده سازی و نشر این مطالب باز هم کمی نیاز به زمان و تلاش بیشتر دارد. اما به زودی ان شاءالله. امیدوارم در این تغییر و تحول همچنان همراهمان باشید و در بازنشر آنها هم همچنان یاریمان کنید. اجرتان با قرآن و ثقل عزیزش، اهل بیت (ع)
3. برای جمع بندی سوره قلم، سه محتوا را پیشنهاد و ارائه میکنم: - یک: متن تفسیر سوره قلم در تفسیر المیزان. همینجا خلاصه ی تفسیر المیزان را در قالب PDF بارگذاری میکنم. اما علیکم به متن کامل آن - دو. گزیده هایی از تفسیر المیزان در رابطه با مراتب عفو و گناه. فایلش در ادامه بارگذاری می شود. شدییییییدا پیشنهاد میکنم حتما حتما بخوانیدش. از آن متنهایی است که با خواندنش، هم دیدگاهمان نسبت به انبیاء بزرگوار تصحیح می شود هم راهنمایی است برای فهم آیات قرآن، و هم حتی فهم برخی جملات ابهام برانگیز تفسیر المیزان. - سه. و کانال خاطرات ما و سوره قلم @tahlileghalam
برای ادامه کار کانال:1. برنامه و سیر محتوایی جدیدی با قالبهای متنوعتر در نظر گرفته شده است که ان شاءالله هم برای شما مفیدتر باشد هم برای افراد بیشتری از امت اسلام و شاید فعلا غیراسلام! حرف داشته باشد. 2. آماده سازی و نشر این مطالب باز هم کمی نیاز به زمان و تلاش بیشتر دارد. اما به زودی ان شاءالله. امیدوارم در این تغییر و تحول همچنان همراهمان باشید و در بازنشر آنها هم همچنان یاریمان کنید. اجرتان با قرآن و ثقل عزیزش، اهل بیت (ع)
3. برای جمع بندی سوره قلم، سه محتوا را پیشنهاد و ارائه میکنم: - یک: متن تفسیر سوره قلم در تفسیر المیزان. همینجا خلاصه ی تفسیر المیزان را در قالب PDF بارگذاری میکنم. اما علیکم به متن کامل آن - دو. گزیده هایی از تفسیر المیزان در رابطه با مراتب عفو و گناه. فایلش در ادامه بارگذاری می شود. شدییییییدا پیشنهاد میکنم حتما حتما بخوانیدش. از آن متنهایی است که با خواندنش، هم دیدگاهمان نسبت به انبیاء بزرگوار تصحیح می شود هم راهنمایی است برای فهم آیات قرآن، و هم حتی فهم برخی جملات ابهام برانگیز تفسیر المیزان. - سه. و کانال خاطرات ما و سوره قلم @tahlileghalam
۱۳:۳۱
Surah Al-Qalam Mobile.pdf
۳۵۷.۰۲ کیلوبایت
خلاصه تفسیر المیزان سوره قلم- مناسب برای مطالعه در گوشی تلفن همراه
۱۶:۲۹
مراتب عفو و گناه.pdf
۱۶۰.۸۳ کیلوبایت
مراتب عفو و گناه از حضرت علامه طباطبایی (ره) (مودب شدن در برابر آنچه اصطلاحا خطای انبیاء می خوانندش!)مناسب مطالعه در گوشی تلفن همراه
۱۶:۳۴
تدبر در قرآن
مراتب عفو و گناه.pdf
حیاتی! برای فهم بخش ماقبل آخر سوره قلم، درباره حضرت یونس سلام الله علیه
۱۷:۰۶
۲۵ آذر ۱۴۰۲
تحلیل تدابیر حضرت زهرا (س) پس از رحلت حضرت پیامبر (ص)- قسمت اول.mp3
۲.۵۸ مگابایت
۸:۰۴
۲۶ آذر ۱۴۰۲
تحلیل تدابیر حضرت زهرا (س) در جهاد بخش دوم.mp3
۱۴:۰۸-۶.۴۷ مگابایت
۱۵:۱۶
۲۷ مهر
بازارسال شده از مدرسه دعا و نظامسازی
۶:۳۹