بازارسال شده از غفرانی
#پرسشهائی درباره سوره فتح:
1ـ مهمترین اهداف فتح کدامند؟ (الحمد لله پاسخ داده شد.)2ـ محور اصلی سوره فتح کیست؟ (الحمد لله پاسخ داده شد.)3ـ منظور از فتـــــــح چیست؟ (الحمد لله پاسخ داده شد.)4ـ عبارت: تُسَبِّحُوهُ در آیه 9 یعنی چه؟ (الحمد لله پاسخ داده شد.)5ـ ذنب چیست و چه ارتباطی با غفرانِ الهی دارد؟ (الحمد لله پاسخ داده شد.)6ـ عبارت: ما تَأَخَّرَ یعنی چه؟ (الحمد لله پاسخ داده شد.)
7ـ فرقِ يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ با أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي* (مائده/3) چیست؟ و چرا خداوند *نِعْمَتش را کامل نمیکند؟
@httpsbleirdr_ghofrani10
1ـ مهمترین اهداف فتح کدامند؟ (الحمد لله پاسخ داده شد.)2ـ محور اصلی سوره فتح کیست؟ (الحمد لله پاسخ داده شد.)3ـ منظور از فتـــــــح چیست؟ (الحمد لله پاسخ داده شد.)4ـ عبارت: تُسَبِّحُوهُ در آیه 9 یعنی چه؟ (الحمد لله پاسخ داده شد.)5ـ ذنب چیست و چه ارتباطی با غفرانِ الهی دارد؟ (الحمد لله پاسخ داده شد.)6ـ عبارت: ما تَأَخَّرَ یعنی چه؟ (الحمد لله پاسخ داده شد.)
7ـ فرقِ يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ با أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي* (مائده/3) چیست؟ و چرا خداوند *نِعْمَتش را کامل نمیکند؟
@httpsbleirdr_ghofrani10
۱۳:۴۰
بازارسال شده از غفرانی
#پرسشهائی درباره سوره فتح:
الحمد لله به پرسش 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و 6 پاسخ داده شد.
7ـ فرقِ يُتِــــــــمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ با أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي* ... (مائده/3) چیست؟ و چرا خداوند *نِعْمَتش را کامل نمیکند؟
پاسخ اول:نعمتهای الهی مجموعهای از توانمندیهای فردی و امکانات جمعی است که هر انسانی برای رشد و انجام مأموریت الهی خود در مسیر تکامل به آنها نیازمند است.
عبارت: يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ (با مضارع) حکایت از این دارد که رهبرِ منصوب الهی برای انجام مأموریت و رسالتِ جهانی خود، نیازمندِ نعمتِ مستمر و دائمی است.
پرسش مهم: آن فتح مستمر و آن نعمت مستمر و تمام نشدنی برای رهبرِ منصوب الهی چیست؟
یک فرق اساسی رهبران الهی با سلاطین اینست که سلطهگران تشنه کشورگشائی و به بردگی کشاندن مردم اند اما رهبرِان الهی تشنه فتح عقول و قلوب مردم و رهائی آنها از غفلت، جهالت، ضلالت و از جهنّم نفسانیت و هدایت و رساندنِ آنها به سعادت جاودانه است.
پس به احتمال قوی منظور از سوره فتح فتح مکه نیست بلکه منظور تحقق این دو أمر مهم است: أمر اول: تبری مردم از طواغیت و عاقل و مؤمن شدن هر یک از آنها و رشد معرفتی آنها تا سر حدّ بیعتِ با خدا و رهبر منصوبِ او.أمر دوم: غربال و مشخص شدن افرادِ کافر و منافق برای مردم است. ظاهرا این دو أمر مصداقِ يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ و فتح و نعمت مستمر برای هر رهبرِ منصوب الهی است.
پاسخ دوم:نعمتهای الهی مجموعهای هستند که مثل أجزاء یک گوشی هوشمند و قطعات یک پازل باید هر کدام به تدریج و بطور جداگانه تحقق پیدا کنند تا ظاهرِ آن مجموعه تمام شود و افرادِ عاقل و مسلمان با تمسک به آنها بتوانند خود را به اوج کمال برسانند. با معرفی رسولان منصوب الهی برای تحقق رسالتِ نهائی رسول أکرم صلی الله علیه و اله دین به کمالِ خود رسید و با إکمال دین طبق آیه: أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي* مجموعه نعمتهای الهی *برای مردم نیز تمام شد و به پایان رسید تا آنها با تمسک همهجانبه به این دین کامل شده، خودشان را به کمال برسانند.
پاسخ سوم:نعمتها (مانند مسائل مطرح برای دانشآموزان) برای آزمایش مردم و به کمال رسیدن آنهاست، پس خداوند باید نعمتهایش را فقط تمام و بینقص در اختیار مردم بگذارد: ... وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ (صف/8) تا معلوم شود کدامیک از مردم با قدردانی از نعمتها خود را به کمال میرسانند و کدامیک با ناشکری در جهنّم جهالت و لجاجت، سقوط میکنند.
همبستگی حاصل از تهاجم احمقانه صهیونیستهای جنایتکار در داخل و خارچ بهترین فتح برای نظام اسلامی و مقام معظم رهبری است.
@httpsbleirdr_ghofrani10
الحمد لله به پرسش 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و 6 پاسخ داده شد.
7ـ فرقِ يُتِــــــــمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ با أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي* ... (مائده/3) چیست؟ و چرا خداوند *نِعْمَتش را کامل نمیکند؟
پاسخ اول:نعمتهای الهی مجموعهای از توانمندیهای فردی و امکانات جمعی است که هر انسانی برای رشد و انجام مأموریت الهی خود در مسیر تکامل به آنها نیازمند است.
عبارت: يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ (با مضارع) حکایت از این دارد که رهبرِ منصوب الهی برای انجام مأموریت و رسالتِ جهانی خود، نیازمندِ نعمتِ مستمر و دائمی است.
پرسش مهم: آن فتح مستمر و آن نعمت مستمر و تمام نشدنی برای رهبرِ منصوب الهی چیست؟
یک فرق اساسی رهبران الهی با سلاطین اینست که سلطهگران تشنه کشورگشائی و به بردگی کشاندن مردم اند اما رهبرِان الهی تشنه فتح عقول و قلوب مردم و رهائی آنها از غفلت، جهالت، ضلالت و از جهنّم نفسانیت و هدایت و رساندنِ آنها به سعادت جاودانه است.
پس به احتمال قوی منظور از سوره فتح فتح مکه نیست بلکه منظور تحقق این دو أمر مهم است: أمر اول: تبری مردم از طواغیت و عاقل و مؤمن شدن هر یک از آنها و رشد معرفتی آنها تا سر حدّ بیعتِ با خدا و رهبر منصوبِ او.أمر دوم: غربال و مشخص شدن افرادِ کافر و منافق برای مردم است. ظاهرا این دو أمر مصداقِ يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ و فتح و نعمت مستمر برای هر رهبرِ منصوب الهی است.
پاسخ دوم:نعمتهای الهی مجموعهای هستند که مثل أجزاء یک گوشی هوشمند و قطعات یک پازل باید هر کدام به تدریج و بطور جداگانه تحقق پیدا کنند تا ظاهرِ آن مجموعه تمام شود و افرادِ عاقل و مسلمان با تمسک به آنها بتوانند خود را به اوج کمال برسانند. با معرفی رسولان منصوب الهی برای تحقق رسالتِ نهائی رسول أکرم صلی الله علیه و اله دین به کمالِ خود رسید و با إکمال دین طبق آیه: أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي* مجموعه نعمتهای الهی *برای مردم نیز تمام شد و به پایان رسید تا آنها با تمسک همهجانبه به این دین کامل شده، خودشان را به کمال برسانند.
پاسخ سوم:نعمتها (مانند مسائل مطرح برای دانشآموزان) برای آزمایش مردم و به کمال رسیدن آنهاست، پس خداوند باید نعمتهایش را فقط تمام و بینقص در اختیار مردم بگذارد: ... وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ (صف/8) تا معلوم شود کدامیک از مردم با قدردانی از نعمتها خود را به کمال میرسانند و کدامیک با ناشکری در جهنّم جهالت و لجاجت، سقوط میکنند.
همبستگی حاصل از تهاجم احمقانه صهیونیستهای جنایتکار در داخل و خارچ بهترین فتح برای نظام اسلامی و مقام معظم رهبری است.
@httpsbleirdr_ghofrani10
۱۱:۴۴
بازارسال شده از غفرانی
#پرسشهائی درباره سوره فتح:1ـ مهمترین اهداف فتح کدامند؟ 2ـ محور اصلی سوره فتح کیست؟ 3ـ منظور از فتح چیست؟ 4ـ تُسَبِّحُوهُ یعنی چه؟ 5ـ ذنب چیست و چه ارتباطی با غفرانِ الهی دارد؟ 6ـ عبارت: ما تَأَخَّرَ یعنی چه؟ 7ـ فرقِ يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ با أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي* چیست؟ و چرا خداوند *نِعْمَتش را کامل نمیکند؟(الحمد لله به این موارد پاسخ داده شد.)
8ـ عبارت: وَ يَهْدِيَكَ صِراطاً مُسْتَقيماً (2) حامل چه نکات مهمی است؟
@httpsbleirdr_ghofrani10
8ـ عبارت: وَ يَهْدِيَكَ صِراطاً مُسْتَقيماً (2) حامل چه نکات مهمی است؟
@httpsbleirdr_ghofrani10
۴:۱۳
بازارسال شده از غفرانی
#پرسشهائی درباره سوره فتح:
هفت پرسش قبلا مطرح و پاسخِ اجمالی آنها داده شد.
8ـ عبارت: وَ يَهْدِيَكَ صِراطاً مُسْتَقيماً (2) حامل چه نکات مهمی است؟
نکته اول:متأسفانه مترجمین و مفسرین در ترجمه آیه دوم سوره فتح گفتهاند: تا از گناهان گذشته و آينده تو درگذريم و تا نعمتش را بر تو تمام كند و به راه راست هدايتت نمايد. !!!!!!؟؟؟؟؟؟به نظر میرسد این ترجمه غلط است زیرا رسول الله صلی الله علیه و آله، خود صراط مستقیم است و در آن قرار دارد زیرا قرآن میفرماید: إِنَّكَ عَلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (زخرف/43)(یس/4)و در دعاها و زیارتها به همه أهل البیت صلوات الله علیهم میگوییم: أَنْتُمُ الصِّرَاطُ الْأَقْوَمُ
و نقش اصلی رهبر منصوب الهی، هدایت مردم به صراط مستقیم است: .... وَ إِنَّكَ لَتَهْدي إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (شوری/52) وَ إِنَّكَ لَتَدْعُوهُمْ إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (مؤمنون/73)
قرآن، وجود رهبر منصوب الهی در میان مردم را تنها راه هدایت آنها به صراط مستقیم میداند:وَ كَيْفَ تَكْفُرُونَ وَ أَنْتُمْ تُتْلى عَلَيْكُمْ آياتُ اللَّهِ وَ فيكُمْ رَسُولُهُ وَ مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (آلعمران/101){و چگونه كفر مىورزيد با اينكه آيات خدا بر شما إرائه مىشود و رسول او ميان شماست و هر كه (به واسطه اطاعت از رسول منصوب الهی) به خدا تمسك بجويد قطعا به صراط مستقیم هدايت شده است.}
قرآن، وجود رهبر منصوب الهی را نور (حقّنما) مینامد و میفرماید: (انسان) فقط با نور رهبر منصوب خدا میتواند به رضوان الهی و اسلام برسد و از همه تاریکیها رهائی یابد و به صراط مستقیم هدایت شود: يا أَهْلَ الْكِتابِ قَدْ جاءَكُمْ رَسُولُنا ... قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ ... (15) يَهْدي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَ يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ يَهْديهِمْ إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (مائده/16)
پس خداوند در سوره فتح میفرماید: إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا (1) (ما برای معرفی شأن و مقام و نقشِ تو گشایشی مستمر و روشنگرانه پدید آوردیم.)برای اینکه:اول: لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ ... (تا: خداوند أذهان مردم را نسبت به شأن و مقام والای تو پاکسازی کند.)دوم: وَ يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ. (تا: خداوند قلوب مردم را بیش از پیش برای نورانیتِ تو بگشاید،)سوم: وَ يَهْدِيَكَ صِراطاً مُسْتَقيماً (2) (تا: تو به عنوان صراط مستقیم و اسوه حسنه و میزان و ملاک حقّ معرفی شوی و همه مجذوب تو شوند تا تو مردم را به صراط مستقیم ـ و به امامت و ولایت ـ هدایت نمائی.)
@httpsbleirdr_ghofrani10
هفت پرسش قبلا مطرح و پاسخِ اجمالی آنها داده شد.
8ـ عبارت: وَ يَهْدِيَكَ صِراطاً مُسْتَقيماً (2) حامل چه نکات مهمی است؟
نکته اول:متأسفانه مترجمین و مفسرین در ترجمه آیه دوم سوره فتح گفتهاند: تا از گناهان گذشته و آينده تو درگذريم و تا نعمتش را بر تو تمام كند و به راه راست هدايتت نمايد. !!!!!!؟؟؟؟؟؟به نظر میرسد این ترجمه غلط است زیرا رسول الله صلی الله علیه و آله، خود صراط مستقیم است و در آن قرار دارد زیرا قرآن میفرماید: إِنَّكَ عَلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (زخرف/43)(یس/4)و در دعاها و زیارتها به همه أهل البیت صلوات الله علیهم میگوییم: أَنْتُمُ الصِّرَاطُ الْأَقْوَمُ
و نقش اصلی رهبر منصوب الهی، هدایت مردم به صراط مستقیم است: .... وَ إِنَّكَ لَتَهْدي إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (شوری/52) وَ إِنَّكَ لَتَدْعُوهُمْ إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (مؤمنون/73)
قرآن، وجود رهبر منصوب الهی در میان مردم را تنها راه هدایت آنها به صراط مستقیم میداند:وَ كَيْفَ تَكْفُرُونَ وَ أَنْتُمْ تُتْلى عَلَيْكُمْ آياتُ اللَّهِ وَ فيكُمْ رَسُولُهُ وَ مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (آلعمران/101){و چگونه كفر مىورزيد با اينكه آيات خدا بر شما إرائه مىشود و رسول او ميان شماست و هر كه (به واسطه اطاعت از رسول منصوب الهی) به خدا تمسك بجويد قطعا به صراط مستقیم هدايت شده است.}
قرآن، وجود رهبر منصوب الهی را نور (حقّنما) مینامد و میفرماید: (انسان) فقط با نور رهبر منصوب خدا میتواند به رضوان الهی و اسلام برسد و از همه تاریکیها رهائی یابد و به صراط مستقیم هدایت شود: يا أَهْلَ الْكِتابِ قَدْ جاءَكُمْ رَسُولُنا ... قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ ... (15) يَهْدي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَ يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ يَهْديهِمْ إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (مائده/16)
پس خداوند در سوره فتح میفرماید: إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا (1) (ما برای معرفی شأن و مقام و نقشِ تو گشایشی مستمر و روشنگرانه پدید آوردیم.)برای اینکه:اول: لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ ... (تا: خداوند أذهان مردم را نسبت به شأن و مقام والای تو پاکسازی کند.)دوم: وَ يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ. (تا: خداوند قلوب مردم را بیش از پیش برای نورانیتِ تو بگشاید،)سوم: وَ يَهْدِيَكَ صِراطاً مُسْتَقيماً (2) (تا: تو به عنوان صراط مستقیم و اسوه حسنه و میزان و ملاک حقّ معرفی شوی و همه مجذوب تو شوند تا تو مردم را به صراط مستقیم ـ و به امامت و ولایت ـ هدایت نمائی.)
@httpsbleirdr_ghofrani10
۳:۵۸
بازارسال شده از غفرانی
هفت پرسش قبلا مطرح و پاسخِ اجمالی آنها داده شد.
8ـ عبارت: وَ يَهْدِيَكَ صِراطاً مُسْتَقيماً (2) حامل چه نکات مهمی است؟
نکته اول: الحمد لله مطرح شد.
نکته دوم:حضرت رسول أکرم صلی الله علیه و آله در بخش هفتم خطبه غدیر فرمودند: مَعاشِرَ النّاسِ، أَنَا صِراطُ الله الْمُسْتَقیمُ الَّذی أَمَرَکُمْ بِاتِّباعِهِ ثُمَّ عَلِیّ مِنْ بَعْدی ثُمَّ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةُ (الْهُدی) یَهْدونَ إِلَی الْحَقِّ .... (ای مردم؛ صراط مستقیم خداوند منم که شما را به پیروی آن امر کرده و بعد از من علی و آنگاه فرزندانم از نسل او پیشوایان صراط مستقیم هستند ...)حضرت أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمودند:أنا صِراطُ اللّه المُستَقيمُ و عُروَتُهُ الوُثقى التي لا انفِصامَ لها. ( من همان صراط مستقيمِ خدا و محكمترين دستگيره ناگسستنى اویم.)حضرت امام صادق صلوات الله عليه نیز فرمودند:الصِّراطُ المُستَقيمُ، أميرُ المؤمنينَ عَلِيٌّ عليه السلام. (صراط مستقيم، اميرالمؤمنين على عليه السلام است.)حضرت امام سجاد صلوات الله علیه فرمودند: نَحنُ الصِّراطُ المُستَقيمُ و نحنُ عَيبَةُ عِلمِهِ. (ماييم صراط مستقيم و ما صندوق علم اوئيم.)
به استناد موارد فوق، هر رسول منصوبی قطعا مصداق صراط است.پرسش: رسول منصوبِ الهی هر زمان را چگونه باید بشناسیم؟نکته خیلی مهم اینست که برای شناختِ صراط باید سراج باشد.
پس باید باور و یقین کنیم که جز عقل (رسول باطنی) هیچ سِراج دیگری برای رسول شناسی در هر زمان و مکان وجود ندارد.
لذا هر فرد حوزوی یا دانشگاهی اگر (بطور صریح و یا ضمنی) کمترین شک و تردیدی در حجّیت و عاصم بودن عقل وارد کند، به این معنی است که در حجیت رسول منصوب الهی و ضرورت اطاعت و تبعیت از او تردید دارد و ولایت مطلقه رسول را مورد إنکار قرار داده است.
با اینکه از منظر قرآن، اکثر مردم گرفتار ظاهربینی و اسیر حواس و هوس خویشند و تعقل درستی ندارند اما قطعا و یقینا عقل به عنوان اولین مخلوق و سالمترین مخلوق از هر اشتباهی در تشخیص رسول و کشف شریعت و تشخیص تکلیف انسان مبراست. لذا هر طفلی فقط با عاقل شدن مکلف میشود.
با اینکه همه گزارهها در همه علوم مختلف و در همه اقوام بشر فقط با عقل و بدیهیات عقلی إثبات یا إنکار میشوند، اما با هزاران تأسف، امروز فراوانند افراد حوزوی و دانشگاهی که تحت تأثیر إلقائات عوامل إستکبار نقل یا قرآن یا علم را مهمتر از عقل و عقل را ناقص میپندارند در حالیکه بدون عقل قطعا حجیّت هیچ چیز إثبات نمیشود و کمترین استفاده از قرآن و روایات و علوم مختلف امکان ندارد که اگر ممکن بود هر حیوان بیعقلی میتوانست از آنها بهره ببرد و قرآن نمیفرمود: ... مَثَلُ الَّذينَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوها كَمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفاراً
ضمنا عقل تنها کاشف رسول منصوب و کاشف شریعت الهی و قانون شناس است اما هرگز قانونگذار و شارع نیست و با شریعت الهی کمترین تقابل و ضدیتی ندارد.
زیرا قبل از اینکه علماء و فقهاء و حکیمان و مجتهدین و فلاسفه به دنیا بیایند قوانین منطق، فقه، ریاضی، فیزیک، شیمی و سنتهای الهی بودهاند و بعد از مرگ آنها هم این قوانین هستند.
پس یکی از مهمترین مصادیق فتح اینست که مردم به بدیهیات عقلی رجوع کنند و با استدلال منطقی، رسول منصوب زمان خود را به عنوان صراط حق به درستی بشناسند.
@httpsbleirdr_ghofrani10
8ـ عبارت: وَ يَهْدِيَكَ صِراطاً مُسْتَقيماً (2) حامل چه نکات مهمی است؟
نکته اول: الحمد لله مطرح شد.
نکته دوم:حضرت رسول أکرم صلی الله علیه و آله در بخش هفتم خطبه غدیر فرمودند: مَعاشِرَ النّاسِ، أَنَا صِراطُ الله الْمُسْتَقیمُ الَّذی أَمَرَکُمْ بِاتِّباعِهِ ثُمَّ عَلِیّ مِنْ بَعْدی ثُمَّ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةُ (الْهُدی) یَهْدونَ إِلَی الْحَقِّ .... (ای مردم؛ صراط مستقیم خداوند منم که شما را به پیروی آن امر کرده و بعد از من علی و آنگاه فرزندانم از نسل او پیشوایان صراط مستقیم هستند ...)حضرت أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمودند:أنا صِراطُ اللّه المُستَقيمُ و عُروَتُهُ الوُثقى التي لا انفِصامَ لها. ( من همان صراط مستقيمِ خدا و محكمترين دستگيره ناگسستنى اویم.)حضرت امام صادق صلوات الله عليه نیز فرمودند:الصِّراطُ المُستَقيمُ، أميرُ المؤمنينَ عَلِيٌّ عليه السلام. (صراط مستقيم، اميرالمؤمنين على عليه السلام است.)حضرت امام سجاد صلوات الله علیه فرمودند: نَحنُ الصِّراطُ المُستَقيمُ و نحنُ عَيبَةُ عِلمِهِ. (ماييم صراط مستقيم و ما صندوق علم اوئيم.)
به استناد موارد فوق، هر رسول منصوبی قطعا مصداق صراط است.پرسش: رسول منصوبِ الهی هر زمان را چگونه باید بشناسیم؟نکته خیلی مهم اینست که برای شناختِ صراط باید سراج باشد.
پس باید باور و یقین کنیم که جز عقل (رسول باطنی) هیچ سِراج دیگری برای رسول شناسی در هر زمان و مکان وجود ندارد.
لذا هر فرد حوزوی یا دانشگاهی اگر (بطور صریح و یا ضمنی) کمترین شک و تردیدی در حجّیت و عاصم بودن عقل وارد کند، به این معنی است که در حجیت رسول منصوب الهی و ضرورت اطاعت و تبعیت از او تردید دارد و ولایت مطلقه رسول را مورد إنکار قرار داده است.
با اینکه از منظر قرآن، اکثر مردم گرفتار ظاهربینی و اسیر حواس و هوس خویشند و تعقل درستی ندارند اما قطعا و یقینا عقل به عنوان اولین مخلوق و سالمترین مخلوق از هر اشتباهی در تشخیص رسول و کشف شریعت و تشخیص تکلیف انسان مبراست. لذا هر طفلی فقط با عاقل شدن مکلف میشود.
با اینکه همه گزارهها در همه علوم مختلف و در همه اقوام بشر فقط با عقل و بدیهیات عقلی إثبات یا إنکار میشوند، اما با هزاران تأسف، امروز فراوانند افراد حوزوی و دانشگاهی که تحت تأثیر إلقائات عوامل إستکبار نقل یا قرآن یا علم را مهمتر از عقل و عقل را ناقص میپندارند در حالیکه بدون عقل قطعا حجیّت هیچ چیز إثبات نمیشود و کمترین استفاده از قرآن و روایات و علوم مختلف امکان ندارد که اگر ممکن بود هر حیوان بیعقلی میتوانست از آنها بهره ببرد و قرآن نمیفرمود: ... مَثَلُ الَّذينَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوها كَمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفاراً
ضمنا عقل تنها کاشف رسول منصوب و کاشف شریعت الهی و قانون شناس است اما هرگز قانونگذار و شارع نیست و با شریعت الهی کمترین تقابل و ضدیتی ندارد.
زیرا قبل از اینکه علماء و فقهاء و حکیمان و مجتهدین و فلاسفه به دنیا بیایند قوانین منطق، فقه، ریاضی، فیزیک، شیمی و سنتهای الهی بودهاند و بعد از مرگ آنها هم این قوانین هستند.
پس یکی از مهمترین مصادیق فتح اینست که مردم به بدیهیات عقلی رجوع کنند و با استدلال منطقی، رسول منصوب زمان خود را به عنوان صراط حق به درستی بشناسند.
@httpsbleirdr_ghofrani10
۱۰:۳۸
بازارسال شده از غفرانی
#پرسشهائی درباره سوره فتح:
الحمد لله رب العالمین 8 پرسش مطرح و پاسخِ اجمالی آنها مرور شد.
پرسش 9: در آیه: وَ يَنصُرَكَ اللَّهُ نَصْرًا عَزِيزًا (3) چه پیامهائی قرار دارد که ما باید آنها بدانیم؟
@httpsbleirdr_ghofrani10
الحمد لله رب العالمین 8 پرسش مطرح و پاسخِ اجمالی آنها مرور شد.
پرسش 9: در آیه: وَ يَنصُرَكَ اللَّهُ نَصْرًا عَزِيزًا (3) چه پیامهائی قرار دارد که ما باید آنها بدانیم؟
@httpsbleirdr_ghofrani10
۳:۰۳
بازارسال شده از غفرانی
#پرسشهائی درباره سوره فتح:
پرسش نهم:در آیه: وَ يَنصُرَكَ اللَّهُ نَصْرًا عَزِيزًا (3) چه پیامهائی قرار دارد که ما باید آنها را بدانیم؟
پیام اول: خداوند علیم حکیم، هر فتحی را برای حمایت از رهبر منصوبش پدید میآورد.پیام دوم: نصرت و حمایت الهی برای رهبر منصوب هر زمان، دائمی و از درون و بیرون و در همه أبعاد رهبری اوست.پیام سوم: نصرت الهی، مؤثّر و نقطهزن و قطعی و نافذ است.پیام چهارم: ممکن است رهبر منصوب الهی (مانند: اُحد و مسکن و کربلاء)، ظاهرا مغلوب شود اما چون او مقهور مخلوق و دنیا نیست و در عصمت الهی قرار دارد، و چون نصرت الهی، همیشه نفوذناپذیر و عزیز و شکستناپذیر و بینظیر و معجزهآسا است، لذا رسالت و قیام او هیچ آسیبی نمیبیند و راه و مکتب و حیاتبخشی او ادامه دارد.
بعد از فتح مکّه، روزی اباسفیان ملعون متحیّرانه از خودش پرسید: چگونه آنها پیروز شدند؟ حال آنکه ما بیشتر بودیم، سربازان ما سواره بودند و آنها پیاده، ما به سربازانمان کباب دادیم و اینها خرما دادند، ما به سربازمان خود شمشیر دادیم و آنها چوب دادند، پس چه شد که ما شکست خوردیم؟حضرت رسول أکرم صلی الله علیه و آله، از پشت سر دست بر دو کتف اباسفیان گذاشتند فرمودند: بِاَللهِ غَلَبْتُک یَا أَبَا سُفْیَانَ زیرا: لِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ (خداوند ما را پیروز کرد زیرا همه عناصر جهان، سپاه و مأموران اویند.) (یعنی: خداوند گاه با تار عنکبوت رسولش را میرهاند، گاه به زمین میگوید، قارون را در خود فرو ببر، گاه به آتش میگوید: برای أبراهیم، سرد و سالم باش. گاه به دریا و گاه به باد أمر میکند که در خدمت رسول او باشند، گاه با شقالقمر، گاه با شق الحجر، گاه با شق الأرض، گاه با پیدایش شتری شیرده از کوه، گاه با لیله المبیت، یا کندن در قلعه خیبر و آن ضربه جانانه یوم الخندق توسط حضرت أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه سفیر خود را حمایت میکند و نصرت میدهد .....)پس نصرت الهی برای رهبر منصوب الهی در هر زمان، هرگز برای بشر، قابل تصور و قابل پیشبینی نیست و بینظیر و عزیز است ....
@httpsbleirdr_ghofrani10
پرسش نهم:در آیه: وَ يَنصُرَكَ اللَّهُ نَصْرًا عَزِيزًا (3) چه پیامهائی قرار دارد که ما باید آنها را بدانیم؟
پیام اول: خداوند علیم حکیم، هر فتحی را برای حمایت از رهبر منصوبش پدید میآورد.پیام دوم: نصرت و حمایت الهی برای رهبر منصوب هر زمان، دائمی و از درون و بیرون و در همه أبعاد رهبری اوست.پیام سوم: نصرت الهی، مؤثّر و نقطهزن و قطعی و نافذ است.پیام چهارم: ممکن است رهبر منصوب الهی (مانند: اُحد و مسکن و کربلاء)، ظاهرا مغلوب شود اما چون او مقهور مخلوق و دنیا نیست و در عصمت الهی قرار دارد، و چون نصرت الهی، همیشه نفوذناپذیر و عزیز و شکستناپذیر و بینظیر و معجزهآسا است، لذا رسالت و قیام او هیچ آسیبی نمیبیند و راه و مکتب و حیاتبخشی او ادامه دارد.
بعد از فتح مکّه، روزی اباسفیان ملعون متحیّرانه از خودش پرسید: چگونه آنها پیروز شدند؟ حال آنکه ما بیشتر بودیم، سربازان ما سواره بودند و آنها پیاده، ما به سربازانمان کباب دادیم و اینها خرما دادند، ما به سربازمان خود شمشیر دادیم و آنها چوب دادند، پس چه شد که ما شکست خوردیم؟حضرت رسول أکرم صلی الله علیه و آله، از پشت سر دست بر دو کتف اباسفیان گذاشتند فرمودند: بِاَللهِ غَلَبْتُک یَا أَبَا سُفْیَانَ زیرا: لِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ (خداوند ما را پیروز کرد زیرا همه عناصر جهان، سپاه و مأموران اویند.) (یعنی: خداوند گاه با تار عنکبوت رسولش را میرهاند، گاه به زمین میگوید، قارون را در خود فرو ببر، گاه به آتش میگوید: برای أبراهیم، سرد و سالم باش. گاه به دریا و گاه به باد أمر میکند که در خدمت رسول او باشند، گاه با شقالقمر، گاه با شق الحجر، گاه با شق الأرض، گاه با پیدایش شتری شیرده از کوه، گاه با لیله المبیت، یا کندن در قلعه خیبر و آن ضربه جانانه یوم الخندق توسط حضرت أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه سفیر خود را حمایت میکند و نصرت میدهد .....)پس نصرت الهی برای رهبر منصوب الهی در هر زمان، هرگز برای بشر، قابل تصور و قابل پیشبینی نیست و بینظیر و عزیز است ....
@httpsbleirdr_ghofrani10
۸:۱۸
بازارسال شده از غفرانی
#پرسشهائی برای برخورداری از برکات سوره فتح:
پرسش دهم:در آیه: هُوَ الَّذي أَنْزَلَ السَّكينَةَ في قُلُوبِ الْمُؤْمِنينَ لِيَزْدادُوا إيماناً مَعَ إيمانِهِمْ وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ كانَ اللَّهُ عَليماً حَكيماً (4) چه پیامهائی قرار دارد که ما باید آنها را بدانیم؟
پیام اول: اگر أهل ایمان (= مذهبیها) محتوای 89 آیهای که با یا ایها الذین آمنوا شروع شده را عاقلانه رعایت کنند و به ایمان قلبی ثابت برسند و مؤمن حقیقی شوند، خداوند آرامش پایدار را در هر شرائطی در قلب آنان جاری و ایمانشان را روزآمد و عمیق و گسترده میکند تا هرگز دچار شک و تردید و متزلزل نشوند.
پیام دوم: همه عناصر جهان و همه أجزاء بدن انسان، مأمورین مقتدر و مطیع الهی هستند و هیچ جن و إنس و شیطان و عنصری از إشراف الهی بیرون نیست و مؤمنین همواره مورد حمایت الهی قرار دارند.
پیام سوم: همه حوادث جهان، عالمانه و حکیمانه و دقیق و در زمان مناسب رخ میدهند و هیچ رخدادِی در طبیعت، بیحکمت و عبث و بازیچه نیست.و هر ظلم، زشتی، بیعدالتی، ناأمنی و فسادی در زمین و در جوامع بشری از عملکرد غیر عاقلانه افراد بشر است.
@httpsbleirdr_ghofrani10
پرسش دهم:در آیه: هُوَ الَّذي أَنْزَلَ السَّكينَةَ في قُلُوبِ الْمُؤْمِنينَ لِيَزْدادُوا إيماناً مَعَ إيمانِهِمْ وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ كانَ اللَّهُ عَليماً حَكيماً (4) چه پیامهائی قرار دارد که ما باید آنها را بدانیم؟
پیام اول: اگر أهل ایمان (= مذهبیها) محتوای 89 آیهای که با یا ایها الذین آمنوا شروع شده را عاقلانه رعایت کنند و به ایمان قلبی ثابت برسند و مؤمن حقیقی شوند، خداوند آرامش پایدار را در هر شرائطی در قلب آنان جاری و ایمانشان را روزآمد و عمیق و گسترده میکند تا هرگز دچار شک و تردید و متزلزل نشوند.
پیام دوم: همه عناصر جهان و همه أجزاء بدن انسان، مأمورین مقتدر و مطیع الهی هستند و هیچ جن و إنس و شیطان و عنصری از إشراف الهی بیرون نیست و مؤمنین همواره مورد حمایت الهی قرار دارند.
پیام سوم: همه حوادث جهان، عالمانه و حکیمانه و دقیق و در زمان مناسب رخ میدهند و هیچ رخدادِی در طبیعت، بیحکمت و عبث و بازیچه نیست.و هر ظلم، زشتی، بیعدالتی، ناأمنی و فسادی در زمین و در جوامع بشری از عملکرد غیر عاقلانه افراد بشر است.
@httpsbleirdr_ghofrani10
۳:۲۸
بازارسال شده از غفرانی
پرسش یازدهم:
در عبارت: لِيُدْخِلَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ ... (5)وَ يُعَذِّبَ الْمُنافِقينَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْمُشْرِكينَ وَ الْمُشْرِكاتِ الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ ... (6)چه پیام بسیار مهمی قرار دارد که ما باید به آن خیلی توجه کنیم؟
@httpsbleirdr_ghofrani10
در عبارت: لِيُدْخِلَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ ... (5)وَ يُعَذِّبَ الْمُنافِقينَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْمُشْرِكينَ وَ الْمُشْرِكاتِ الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ ... (6)چه پیام بسیار مهمی قرار دارد که ما باید به آن خیلی توجه کنیم؟
@httpsbleirdr_ghofrani10
۸:۳۸
بازارسال شده از غفرانی
پرسش یازدهم:
در عبارت: لِيُدْخِلَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ ... (5) وَ يُعَذِّبَ الْمُنافِقينَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْمُشْرِكينَ وَ الْمُشْرِكاتِ الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ ... (6) چه پیام بسیار مهمی قرار دارد که ما باید به آن خیلی توجه کنیم؟
پاسخ:همه مردم از منظر قرآن در دو جبهه حق و باطل و ایمان و کفر قرار دارند.قرآن میفرماید: کافران، قطعا إصلاحپذیر نیستند و به هیچ حقیقتی ایمان نمیآورند:إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لايُؤْمِنُونَ (بقره/6)(یس/10)کفار به خاطر لجاجتشان به هیچ موعظهای توجّه نمیکنند: قالُوا سَواءٌ عَلَيْنا أَ وَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَكُنْ مِنَ الْواعِظينَ (شعراء/136)کافران میخواهند کارگزار شیاطین باشند: ... إِنَّا جَعَلْنَا الشَّياطينَ أَوْلِياءَ لِلَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ (أعراف/27)قرآن میفرماید: کفّار از هیچ شرارت و رذالت و خیانت و جنایتی خودداری نمیکنند: إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذينَ كَفَرُوا فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ (أنفال/55)از منظر قرآن کافران به خاطر کوردل و متکبر بودنشان هر حقیقتی را إنکار میکنند: إِنَّ الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ زَيَّنَّا لَهُمْ أَعْمالَهُمْ فَهُمْ يَعْمَهُونَ (نمل/4) ... فَالَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ قُلُوبُهُمْ مُنْكِرَةٌ وَ هُمْ مُسْتَكْبِرُونَ (نحل/22)
بنابراین تنها مردمی که با هر فتحی باید مشخص و غربال شوند مذهبیها (الذین آمنوا) هستند که بخش زیادی از آنها مردان و زنان مومن و برخی از آنها مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرک و بدبین به خدا میباشند.
در عبارت: لِيُدْخِلَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ ... (5) وَ يُعَذِّبَ الْمُنافِقينَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْمُشْرِكينَ وَ الْمُشْرِكاتِ الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ ... (6) چه پیام بسیار مهمی قرار دارد که ما باید به آن خیلی توجه کنیم؟
پاسخ:همه مردم از منظر قرآن در دو جبهه حق و باطل و ایمان و کفر قرار دارند.قرآن میفرماید: کافران، قطعا إصلاحپذیر نیستند و به هیچ حقیقتی ایمان نمیآورند:إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لايُؤْمِنُونَ (بقره/6)(یس/10)کفار به خاطر لجاجتشان به هیچ موعظهای توجّه نمیکنند: قالُوا سَواءٌ عَلَيْنا أَ وَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَكُنْ مِنَ الْواعِظينَ (شعراء/136)کافران میخواهند کارگزار شیاطین باشند: ... إِنَّا جَعَلْنَا الشَّياطينَ أَوْلِياءَ لِلَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ (أعراف/27)قرآن میفرماید: کفّار از هیچ شرارت و رذالت و خیانت و جنایتی خودداری نمیکنند: إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذينَ كَفَرُوا فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ (أنفال/55)از منظر قرآن کافران به خاطر کوردل و متکبر بودنشان هر حقیقتی را إنکار میکنند: إِنَّ الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ زَيَّنَّا لَهُمْ أَعْمالَهُمْ فَهُمْ يَعْمَهُونَ (نمل/4) ... فَالَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ قُلُوبُهُمْ مُنْكِرَةٌ وَ هُمْ مُسْتَكْبِرُونَ (نحل/22)
بنابراین تنها مردمی که با هر فتحی باید مشخص و غربال شوند مذهبیها (الذین آمنوا) هستند که بخش زیادی از آنها مردان و زنان مومن و برخی از آنها مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرک و بدبین به خدا میباشند.
۹:۵۵
بازارسال شده از غفرانی
#پرسشهائی درباره *سوره فتح:
پرسش دوازدهم: آیه: إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً (10) چه پیامهای مهمی برای ما دارد؟
پیام اول: مؤمنین برای موحّد و یک دله شدن و اطاعت از خالق و برخورداری از قدرت الهی باید با رهبر منصوب او هر زمان بیعت کنند و إطاعت و اختیار و جان و مال خود را به او واگذار کنند.
پیام دوم: از مضارع بودن دو فعل يُبايِعُونَ معلوم میشود که بیعت با سفیر الهی در هر زمان، یک محبت باطنی و دوستی زبانی و همراهی موقتی (مثل نماز صبح کوفیان با مسلم) نیست بلکه تعهدی مستمر و إطاعتی همهجانبه و جریانی همیشگی است.
پیام سوم: بدون حمایت رهبر منصوب الهی هرگز نمیتوان از حمایت الهی برخوردار شد.
پیام چهارم: باید مسلمانان بدانند که: پیمانشکنی همان خودشکنی است.
پیام پنجم: مسلمانان قبل از هر عملیاتی باید با رهبر منصوب الهی زمانِ خود، مجدداً بیعت کنند.
پیام ششم: مسلمانان باید بدانند و باور کنند که رهبر منصوب الهی در عصمت الهی قرار دارد و أمر و نهی او همان أمر و نهی الهی است.
@httpsbleirdr_ghofrani10
پرسش دوازدهم: آیه: إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً (10) چه پیامهای مهمی برای ما دارد؟
پیام اول: مؤمنین برای موحّد و یک دله شدن و اطاعت از خالق و برخورداری از قدرت الهی باید با رهبر منصوب او هر زمان بیعت کنند و إطاعت و اختیار و جان و مال خود را به او واگذار کنند.
پیام دوم: از مضارع بودن دو فعل يُبايِعُونَ معلوم میشود که بیعت با سفیر الهی در هر زمان، یک محبت باطنی و دوستی زبانی و همراهی موقتی (مثل نماز صبح کوفیان با مسلم) نیست بلکه تعهدی مستمر و إطاعتی همهجانبه و جریانی همیشگی است.
پیام سوم: بدون حمایت رهبر منصوب الهی هرگز نمیتوان از حمایت الهی برخوردار شد.
پیام چهارم: باید مسلمانان بدانند که: پیمانشکنی همان خودشکنی است.
پیام پنجم: مسلمانان قبل از هر عملیاتی باید با رهبر منصوب الهی زمانِ خود، مجدداً بیعت کنند.
پیام ششم: مسلمانان باید بدانند و باور کنند که رهبر منصوب الهی در عصمت الهی قرار دارد و أمر و نهی او همان أمر و نهی الهی است.
@httpsbleirdr_ghofrani10
۱۲:۱۹
بازارسال شده از غفرانی
زیارت چیست؟ 8 مرداد 1404.m4a
۳۹:۲۷-۴۲.۲۲ مگابایت
زیارت چیست؟ 8 مرداد 1404
۲۱:۱۲
بازارسال شده از غفرانی
#پرسشهائی درباره سوره فتح:
پرسش شانزدهم:آیه: قُلْ لِلْمُخَلَّفينَ مِنَ الْأَعْرابِ سَتُدْعَوْنَ إِلى قَوْمٍ أُولي بَأْسٍ شَديدٍ تُقاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ فَإِنْ تُطيعُوا يُؤْتِكُمُ اللَّهُ أَجْراً حَسَناً وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا كَما تَوَلَّيْتُمْ مِنْ قَبْلُ يُعَذِّبْكُمْ عَذاباً أَليماً (16) میفرماید::(به مسلماننماهای متخلف از فرمان الهی ــ که تحت ولایت جهالتند ــ بگو: در آینده برای جنگ با « اقوام کافر قوی » ـ بارها توسط رهبران منصوب الهی بعد از رسول أکرم ـ فراخوانده میشوید تا مسلمان و تسلیم شوند، پس اگر فرمان بريد خدا شما را پاداش زیبا مىدهد و اگر باز هم مثل قبل که ـــ از فرمان خدا و رسول الله ــــ نافرمانی كرديد نافرمانی کنيد شما را با عذابى دردناک مجازات مىکند.) چه پیامهای مهمی از این آیه استنباط میشود؟
پیام اول: کلمه أعراب قطعاً منحصر به متخلفین از جهاد صدر اسلام نیست بلکه ظاهرا همه مسلماننماهائی را شامل میشود که ولایت فقیه و إطاعتِ رهبر منصوب الهی زمانشان را نمیپذیرند بلکه ولایت خواص جاهل و سفیه و وقیح زمان خود را قبول دارند.
پیام دوم: از: سَتُدْعَوْنَ إِلى قَوْمٍ أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ معلوم میشود که اُمت اسلامی تا ظهور آخرین حجّت الهی دائما در معرض انواع دشمنی دشمنان قدرتمند قرار دارد و أمر جهاد أصغر و جهاد أکبر و جهاد کبیر و جهاد تبیین همیشه واجب است و پایانی ندارد و مسلمانان دائما باید برای انواع جهاد مهیا و گوش به فرمان رهبر فقیه و خیر الموجودین خود باشند.
پیام سوم: از عبارت: سَتُدْعَوْنَ إِلى قَوْمٍ أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ تُقاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ معلوم میشود که اُمت اسلامی آنقدر از نظر کمیت نفرات و کیفیت تجهیزات باید قدرتمند باشد که بتواند با هر أبر دشمنی مقابله و مبارزه کند و آنها را نابود و یا به اسلام مشتاق سازد.
پیام چهارم: از: تُقاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ معلوم میشود که از منظر خدا همه مردم باید تسلیم أمر خالق خود و جهان بشوند و مسئولیت نابودی دشمنان حق و یا جذّاب و مطلوب شدن اسلام برای جهانیان، به عهده یکایک مؤمنین است.
پیام پنجم: از عبارت: فَإِنْ تُطِيعُوا يُؤْتِكُمُ اللَّهُ أَجْراً حَسَناً و: وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا كَما تَوَلَّيْتُمْ مِنْ قَبْلُ يُعَذِّبْكُمْ عَذاباً أَلِيماً معلوم میشود که در هر زمان یک رهبر منصوب الهی وجود دارد که دستور جهاد میدهد و اطاعت از فرمان او بر همه مسلمین قطعا واجب است و لذا خداوند به آنها أجر حسن میدهد و تمرد از فرمان رهبر منصوب الهی هر زمان، قطعا حرام شرعی است لذا خدا متخلفین را با مجازات دردناک گرفتار میفرماید.
@httpsbleirdr_ghofrani10
پرسش شانزدهم:آیه: قُلْ لِلْمُخَلَّفينَ مِنَ الْأَعْرابِ سَتُدْعَوْنَ إِلى قَوْمٍ أُولي بَأْسٍ شَديدٍ تُقاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ فَإِنْ تُطيعُوا يُؤْتِكُمُ اللَّهُ أَجْراً حَسَناً وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا كَما تَوَلَّيْتُمْ مِنْ قَبْلُ يُعَذِّبْكُمْ عَذاباً أَليماً (16) میفرماید::(به مسلماننماهای متخلف از فرمان الهی ــ که تحت ولایت جهالتند ــ بگو: در آینده برای جنگ با « اقوام کافر قوی » ـ بارها توسط رهبران منصوب الهی بعد از رسول أکرم ـ فراخوانده میشوید تا مسلمان و تسلیم شوند، پس اگر فرمان بريد خدا شما را پاداش زیبا مىدهد و اگر باز هم مثل قبل که ـــ از فرمان خدا و رسول الله ــــ نافرمانی كرديد نافرمانی کنيد شما را با عذابى دردناک مجازات مىکند.) چه پیامهای مهمی از این آیه استنباط میشود؟
پیام اول: کلمه أعراب قطعاً منحصر به متخلفین از جهاد صدر اسلام نیست بلکه ظاهرا همه مسلماننماهائی را شامل میشود که ولایت فقیه و إطاعتِ رهبر منصوب الهی زمانشان را نمیپذیرند بلکه ولایت خواص جاهل و سفیه و وقیح زمان خود را قبول دارند.
پیام دوم: از: سَتُدْعَوْنَ إِلى قَوْمٍ أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ معلوم میشود که اُمت اسلامی تا ظهور آخرین حجّت الهی دائما در معرض انواع دشمنی دشمنان قدرتمند قرار دارد و أمر جهاد أصغر و جهاد أکبر و جهاد کبیر و جهاد تبیین همیشه واجب است و پایانی ندارد و مسلمانان دائما باید برای انواع جهاد مهیا و گوش به فرمان رهبر فقیه و خیر الموجودین خود باشند.
پیام سوم: از عبارت: سَتُدْعَوْنَ إِلى قَوْمٍ أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ تُقاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ معلوم میشود که اُمت اسلامی آنقدر از نظر کمیت نفرات و کیفیت تجهیزات باید قدرتمند باشد که بتواند با هر أبر دشمنی مقابله و مبارزه کند و آنها را نابود و یا به اسلام مشتاق سازد.
پیام چهارم: از: تُقاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ معلوم میشود که از منظر خدا همه مردم باید تسلیم أمر خالق خود و جهان بشوند و مسئولیت نابودی دشمنان حق و یا جذّاب و مطلوب شدن اسلام برای جهانیان، به عهده یکایک مؤمنین است.
پیام پنجم: از عبارت: فَإِنْ تُطِيعُوا يُؤْتِكُمُ اللَّهُ أَجْراً حَسَناً و: وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا كَما تَوَلَّيْتُمْ مِنْ قَبْلُ يُعَذِّبْكُمْ عَذاباً أَلِيماً معلوم میشود که در هر زمان یک رهبر منصوب الهی وجود دارد که دستور جهاد میدهد و اطاعت از فرمان او بر همه مسلمین قطعا واجب است و لذا خداوند به آنها أجر حسن میدهد و تمرد از فرمان رهبر منصوب الهی هر زمان، قطعا حرام شرعی است لذا خدا متخلفین را با مجازات دردناک گرفتار میفرماید.
@httpsbleirdr_ghofrani10
۵:۲۰
بازارسال شده از غفرانی
اطلاعیه:
إن شاء الله تعالی با عنایت الهی دومین جلسه خانواده قرآنی فردا سه شنبه 4 شهریور از ساعت: 15 تا: 16 برگزار میشود و به پرسشهای زیر میپردازیم:
1ـ فرق: زوج با أزواج و إزدواج چیست؟2ـ زوجها چه نقش مهمی در جهان دارند؟3ـ بیرغبتی به ازدواج نشانة چیست؟4ـ پیام اصلی عبارت: موجیم و وصل ما از خود بریدن است، ساحل بهانهایست رفتن، رسیدن است » چیست؟
ضمنا شما سروران محترم نیز با نشانی زیر به این جلسه دعوتید.
https://www.skyroom.online/ch/majmaemadares/kelasaghayeghofrani
البته صوت این جلسه علاوه بر گروه خانواده قرآنی به نشانی زیر:
https://ble.ir/dr_ghofrani15
در وبگاه به آسمان نگاه کن و در کانالهای تسبیح 1 و تسبیح 15 به نشانی زیر بارگذاری میشود:https://mjghofrani.ir
ble.ir/join/NGVkNjNmYm
إن شاء الله تعالی با عنایت الهی دومین جلسه خانواده قرآنی فردا سه شنبه 4 شهریور از ساعت: 15 تا: 16 برگزار میشود و به پرسشهای زیر میپردازیم:
1ـ فرق: زوج با أزواج و إزدواج چیست؟2ـ زوجها چه نقش مهمی در جهان دارند؟3ـ بیرغبتی به ازدواج نشانة چیست؟4ـ پیام اصلی عبارت: موجیم و وصل ما از خود بریدن است، ساحل بهانهایست رفتن، رسیدن است » چیست؟
ضمنا شما سروران محترم نیز با نشانی زیر به این جلسه دعوتید.
https://www.skyroom.online/ch/majmaemadares/kelasaghayeghofrani
البته صوت این جلسه علاوه بر گروه خانواده قرآنی به نشانی زیر:
https://ble.ir/dr_ghofrani15
در وبگاه به آسمان نگاه کن و در کانالهای تسبیح 1 و تسبیح 15 به نشانی زیر بارگذاری میشود:https://mjghofrani.ir
ble.ir/join/NGVkNjNmYm
۱۲:۲۶
بازارسال شده از غفرانی
#پرسشهائی درباره سوره فتح:پرسش بیست و یکم:
قرآن میفرماید: هُمُ الَّذينَ كَفَرُوا وَ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ الْهَدْيَ مَعْكُوفاً أَنْ يَبْلُغَ مَحِلَّهُ وَ لَوْ لا رِجالٌ مُؤْمِنُونَ وَ نِساءٌ مُؤْمِناتٌ لَمْ تَعْلَمُوهُمْ أَنْ تَطَؤُهُمْ فَتُصيبَكُمْ مِنْهُمْ مَعَرَّةٌ بِغَيْرِ عِلْمٍ لِيُدْخِلَ اللَّهُ في رَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَليماً (25)
(آنها کفر ورزیدند و شما را از مسجد الحرام برگرداندند و نگذاشتند قربانى انتخاب شده به محلش برسد، پس اگر مردان و زنان مؤمن ناشناس نبودند كه ناخواسته آنها را پايمال كنيد و غرامتِ آنها بر شما بماند (به جای صلح، حمله مجاز میشد) تا خدا هر لایقی را وارد رحمتِ خود کند و اگر (افرادِ خودخواه از أفرادِ خداخواه) متمايز بودند كفار را با عذاب دردناكى مجازات مىکرديم.) پیامهای این آیه کدامند؟
پیام اول: طبق بیانِ قرآن مردم (بدون استثناء) از عقل برخوردارند و طبقِ فرمایشِ حضرت رسول أکرم صلی الله علیه و آله مردم بر مبنای فطرتی فاطرجو متولد میشوند: كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى اَلْفِطْرَةِ پس کُفر (حقپوشی، حقّگریزی و حقستیزی) افراد از روی غفلت نیست بلکه نشانه غلبة عصبیت و ضدیت آنها با عقل و منطق و گناه عمدی است.
پیام دوم: کفّار به خاطر خودخواهی و تکبّرشان حتماً مزاحم اطرافیان و متجاوز به حقوق مردم و حیواناتند و آنها را از عبادت و تقرّب محروم میکنند: وَ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ الْهَدْيَ مَعْكُوفاً أَنْ يَبْلُغَ مَحِلَّهُ
پیام سوم: خداوند برای حفظ خون مردان و زنان مؤمنِ ناشناس میان کفار، و برای آنکه دیه قتل غیر عمد مؤمنین بر دوش مجاهدین قرار نگیرد از فتح مکه و کشتن کفّار جلوگیری نمود. (و حضرت امام حسن مجتبی صلوات الله عليه نیز دليل پذيرش صلح با معاويه را مصلحت اُمّت و حفظ خون آنها إعلام فرمودند: فانّى تركتُه لصلاح الامّة و حُقن دمائها كامل ابن اثير، ج 3، ص 205/ بحار، ج 44، ص 30)(و خلبانان مؤمن و رزمندگان سلحشور دورانِ 8 سال دفاع مقدس نیز از بمباران مردمِ غیر نظامی عراق پرهیز میکردند.)(و مجاهدین عزیز حزب الله لبنان و سلحشوران حماس نیز به یهودیان ظاهراً غیر نظامی حمله نکردند.)(و در سه عملیات مقتدرانة وعدة صادق نیز جمهوری اسلامی ایران از موشکباران مناطق مسکونی یهودیان اشغالگر خودداری کرد.)
پیام چهارم: اگر مسلمین در هر جنگی، ناخودآگاه باعث کشته شدن مؤمنی شوند، غرامت و خونبهای او به عهده آنهاست و با اینکه شاید از چنین رخدادی آگاه نشوند اما أثر وضعی آن دامنگیر آنها میشود: فَتُصِيبَكُمْ مِنْهُمْ مَعَرَّةٌ (البته كشتن مسلمانانى كه خود را سپر كفار قرار دهند مجاز است.)
پیام پنجم: قطعاً شأن إیمانی و حُرمتِ خونِ مردان و بانوان مؤمن با هم برابر است.
پیام ششم: ورود به رحمت الهی به لیاقت و قابلیت مردان و زنان مؤمن بستگی دارد: ... لِيُدْخِلَ اللَّهُ في رَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ ...
پیام هفتم: اگر مؤمن ناشناسی در میانِ کافران حربی نباشد، باید با آن کفّار قتال کرد: لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَليماً
@httpsbleirdr_ghofrani10
قرآن میفرماید: هُمُ الَّذينَ كَفَرُوا وَ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ الْهَدْيَ مَعْكُوفاً أَنْ يَبْلُغَ مَحِلَّهُ وَ لَوْ لا رِجالٌ مُؤْمِنُونَ وَ نِساءٌ مُؤْمِناتٌ لَمْ تَعْلَمُوهُمْ أَنْ تَطَؤُهُمْ فَتُصيبَكُمْ مِنْهُمْ مَعَرَّةٌ بِغَيْرِ عِلْمٍ لِيُدْخِلَ اللَّهُ في رَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَليماً (25)
(آنها کفر ورزیدند و شما را از مسجد الحرام برگرداندند و نگذاشتند قربانى انتخاب شده به محلش برسد، پس اگر مردان و زنان مؤمن ناشناس نبودند كه ناخواسته آنها را پايمال كنيد و غرامتِ آنها بر شما بماند (به جای صلح، حمله مجاز میشد) تا خدا هر لایقی را وارد رحمتِ خود کند و اگر (افرادِ خودخواه از أفرادِ خداخواه) متمايز بودند كفار را با عذاب دردناكى مجازات مىکرديم.) پیامهای این آیه کدامند؟
پیام اول: طبق بیانِ قرآن مردم (بدون استثناء) از عقل برخوردارند و طبقِ فرمایشِ حضرت رسول أکرم صلی الله علیه و آله مردم بر مبنای فطرتی فاطرجو متولد میشوند: كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى اَلْفِطْرَةِ پس کُفر (حقپوشی، حقّگریزی و حقستیزی) افراد از روی غفلت نیست بلکه نشانه غلبة عصبیت و ضدیت آنها با عقل و منطق و گناه عمدی است.
پیام دوم: کفّار به خاطر خودخواهی و تکبّرشان حتماً مزاحم اطرافیان و متجاوز به حقوق مردم و حیواناتند و آنها را از عبادت و تقرّب محروم میکنند: وَ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ الْهَدْيَ مَعْكُوفاً أَنْ يَبْلُغَ مَحِلَّهُ
پیام سوم: خداوند برای حفظ خون مردان و زنان مؤمنِ ناشناس میان کفار، و برای آنکه دیه قتل غیر عمد مؤمنین بر دوش مجاهدین قرار نگیرد از فتح مکه و کشتن کفّار جلوگیری نمود. (و حضرت امام حسن مجتبی صلوات الله عليه نیز دليل پذيرش صلح با معاويه را مصلحت اُمّت و حفظ خون آنها إعلام فرمودند: فانّى تركتُه لصلاح الامّة و حُقن دمائها كامل ابن اثير، ج 3، ص 205/ بحار، ج 44، ص 30)(و خلبانان مؤمن و رزمندگان سلحشور دورانِ 8 سال دفاع مقدس نیز از بمباران مردمِ غیر نظامی عراق پرهیز میکردند.)(و مجاهدین عزیز حزب الله لبنان و سلحشوران حماس نیز به یهودیان ظاهراً غیر نظامی حمله نکردند.)(و در سه عملیات مقتدرانة وعدة صادق نیز جمهوری اسلامی ایران از موشکباران مناطق مسکونی یهودیان اشغالگر خودداری کرد.)
پیام چهارم: اگر مسلمین در هر جنگی، ناخودآگاه باعث کشته شدن مؤمنی شوند، غرامت و خونبهای او به عهده آنهاست و با اینکه شاید از چنین رخدادی آگاه نشوند اما أثر وضعی آن دامنگیر آنها میشود: فَتُصِيبَكُمْ مِنْهُمْ مَعَرَّةٌ (البته كشتن مسلمانانى كه خود را سپر كفار قرار دهند مجاز است.)
پیام پنجم: قطعاً شأن إیمانی و حُرمتِ خونِ مردان و بانوان مؤمن با هم برابر است.
پیام ششم: ورود به رحمت الهی به لیاقت و قابلیت مردان و زنان مؤمن بستگی دارد: ... لِيُدْخِلَ اللَّهُ في رَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ ...
پیام هفتم: اگر مؤمن ناشناسی در میانِ کافران حربی نباشد، باید با آن کفّار قتال کرد: لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَليماً
@httpsbleirdr_ghofrani10
۰:۳۹