برای دیدن متن کامل پیام آیتالله اختری روی لینک زیر بزنید
#بنیاد_بینالمللی_عاشوراء
۲۰:۱۷
بازارسال شده از پورتال امام حسین علیه السلام
#استوری
شب جمعه است، هوایت نکنم میمیرم... 
میتپد دل به اشتیاق حرم
چه کنم با غم فراق حرم
دل من تنگ شد خداست گواه
قبرُه في قلوبِ مَن والاه
رحمت الله واسعه! نظری
شب جمعه، حرم، دم سحری
پ.ن:تصاویر متعلق به امروز پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۳ و تصویربرداری شده به وسیلهٔ ادمین کانال است که در کربلای معلی حضور دارد





#بنیاد_بینالمللی_عاشوراء
پورتال امام حسین (علیه السلام) IHP
@ImamHusaynPortal
پ.ن:تصاویر متعلق به امروز پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۳ و تصویربرداری شده به وسیلهٔ ادمین کانال است که در کربلای معلی حضور دارد
#بنیاد_بینالمللی_عاشوراء
۲۰:۳۶
بازارسال شده از پورتال امام حسین علیه السلام
🟢 مشخصات فردی
- نام کامل: خدیجة دختر خویلد بن اسد بن عبدالعزی بن قصی- کنیه: امالمؤمنین- القاب: طاهرهٔ قریش/ سیدة نساء قریش/ خیرالنساء/ کُبری/ مبارکه/ صدیقه- زادروز: پانزده سال قبل از عام الفیل (نقل مشهور) - زادگاه و محل زندگی: مکه مکرمه - درگذشت: دهم ماه مبارک رمضان سال دهم بعثت (عام الحزن)- مدفن: قبرستان معلاة
همهٔ منابع تاریخی به جایگاه بالای اجتماعی و حُسن شهرت حضرت خدیجه(س) در شرف، نسب، ثروت، ایمان و ایثار تأکید دارند.از لحاظ پاکدامنی نیز آنچنان بود که در عصر جاهلیت، او را «طاهره» لقب دادند.پیامبر اکرم(ص)، سرور زنان جهان را «خدیجه(س)، فاطمه(س)، مریم(س) و آسیه(س)» معرفی کرد.
حضرت خدیجه(س) پس از آشنایی با با امانتداری، صداقت و اخلاق نیکوی حضرت محمد(ص) و اینکه ایشان را امین بر مالش قرار داد، پیشنهاد ازدواج با پیامبر(ص) را مطرح کرد.در منابع تاریخی اهل سنت از ازدواج خدیجه(س) پیش از ازدواج با پیامبر(ص) و داشتن فرزندانی سخن به میان آمده است؛ اما عالمان بزرگ شیعه ـ همانند «سید مرتضی» و «شیخ طوسی» ـ بر این باورند که خدیجه(س) پیش از ازدواج با پیامبر، ازدواج نکرده و به دوشیزه بودن آن حضرت هنگام ازدواج با پیامبر(ص) تأکید کرده اند.«سید جعفر مرتضی» مورخ شیعه بر این باور است که با توجه به تعصبات قبیلهای در حجاز، ازدواج خدیجه که از بزرگان قریش بود، با دو اعرابی از قبایل تمیم و مخزوم، پذیرفتنی نیست. وی همچنین بیشتر مطالبی که در این رابطه نقل شده را محصول دست سیاست بازان میداند.درباره سن خدیجه(س) هنگام ازدواج با پیامبر(ص)، دیدگاههای مختلفی از ۲۵ سال تا ۴۶ سال مطرح شده است. با توجه به مجموع دلایل و قرائن، بسیاری از پژوهشگران سن خدیجه(س) هنگام ازدواج را ۲۵ یا ۲۸ سال دانستهاند.
خدیجه برای پیامبر(ص)، حضرت فاطمه زهراء(س)، جناب قاسم و جناب عبدالله را به دنیا آورد.در بعضی منابع زینب، رقیه و ام کلثوم نیز دختران این دو معرفی شدهاند؛ اما به گفته برخی از محققان شیعه، فاطمه(س) تنها دختر خدیجه(س) و پیامبر(ص) بوده و سه دختر دیگر، فرزندان رسول خدا(ص) و خدیجه نبودهاند، بلکه دخترخواندههای پیامبر(ص) بودهاند.
حضرت علی(ع) و حضرت خدیجه(س) اولین ایمانآورندگان به اسلام یودند. نماز خواندن آن دو به همراه پیامبر(ص) در کنار کعبه و اینکه آنان اولین نمازگزاران در اسلام یودند در منابع تاریخی معروف است.
کمکهای مالی حضرت خدیجه(س) موجب غنای پیامبر(ص) شد. از رسول خدا(ص) نقل شده که «هیچ مالی به من سود نبخشید، آنگونه که ثروت خدیجه(س) به من سود بخشید». پیامبر(ص) از اموال خدیجه(س) در راه کمک به آزادی بدهکاران، یتیمان و بینوایان استفاده میکرد. در محاصره بنیهاشم در شعب ابیطالب، اموال حضرت خدیجه(س) در حمایت از بنیهاشم مصرف شد، تا آنجا که در روایت آمده است: «ابوطالب و خدیجه(س) همه اموال خود را برای حفظ اسلام و محاصرهشدگان انفاق نمودند.» در این محاصره، برادرزاده خدیجه(س) گندم و خرما را با زحمت و خطر زیاد به بنیهاشم میرساند.
حضرت خدیجه(س) بهترین و صادقترین وزیر، مشاور و مایه آرامش پیامبر(ص) بود. پیامبر(ص) به احترام خدیجه، در طول حیات او همسر دیگری برنگزید و پس از درگذشت وی همواره از او با نیکی یاد میکرد. سالها پس از درگذشت وی هنگامی که «عایشه» به این علاقه پیامبر(ص) حسادت کرد و مدعی شد: "خدیجه بیش از همسری مُسِن برای تو نبود و خدا بهتر از او را به شما داد!"، پیامبر(ص) بسیار ناراحت شد و با ردّ این سخن فرمود: «خداوند هیچگاه برایم همسری بهتر از او جایگزین نکرد، او مرا تصدیق نمود هنگامی که هیچکس مرا تصدیق نکرد، یاریام کرد در زمانی که هیچکس مرا یاری نکرد، از اموالش در اختیارم قرار داد، زمانی که همه، اموالشان را از من دریغ کردند». و در نسخه ای دیگر: «خدا زنی بهتر از خدیجه به من نداد. هنگامی که مردم تکذیبم میکردند، او مرا تصدیق کرد و هنگامی که مردم مرا تحریم کردند، با ثروتش کمکم کرد. و خدا از او فرزندانی روزی من ساخت در حالی که از دیگر زنانم به من فرزندی نداد».پیامبر خدا(ص) در مدح ایشان فرمود: «کجاست همانند خدیجه؟ خديجه در آن هنگام كه مردم مرا تكذيب كردند، مرا تصديق نمود، و مرا با ثروت خود براى پيشرفت دين خدا يارى نمود. خدا به من دستور داد خديجه را به قصر زمرّدى كه در بهشت دارد و هيچ رنج و زحمتى در آن نيست بشارت دهم».
۸:۰۳
بازارسال شده از پورتال امام حسین علیه السلام
پیامبر اکرم(ص) پس از ازدواج با خدیجه(س) و پیش از بعثت، او را از علاقه خود به علی(ع) آگاه کرده بود از این رو خدیجه برای خانه ابوطالب، پدر علی(ع) آنچه را نیاز داشتند میفرستاد، چندان که گفته میشد علی نور چشم خدیجه است.همچنین بر اساس روایتی، پس از بیعت خدیجه و علی(ع) با پیامبر(ص)، رسول خدا(ص) به خدیجه امر کرد با علی(ع) نیز بیعت کند زیرا علی(ع) مولای خدیجه و مولا و امام مؤمنان پس از پیامبر(ص) است.
مطرح شدن نام حضرت خدیجه به عنوان مادر امامان معصوم(ع) از زبان خود آنان، نشانگر جایگاه والای او است. روز عاشوراء امام حسین(ع) در فرازی از یکی از سخنانش خطاب به دشمنان حضرت خدیجه(س) را به عنوان (جدّه)مادر بزرگ خویش و نخستین خانمی که اسلام آورده است معرفی کرده است و آنها را بر این مسأله سوگند داده و از آنان اقرار گرفته و آنان نیز اقرار کردهاند.در زیارتنامهای از امام صادق(ع) برای جدش امام سجاد(ع) بر او به عنوان فرزند پیامبر و امیرالمؤمنین و...حضرت خدیجه و فاطمه، سلام کرده است.در فرازی از دعای ندبه درباره امام زمان(عج) آمده است: «کجاست فرزند پیامبر برگزیده؟ و فرزند علی مرتضی؟ و فرزند خدیجه روشن جبین؟ و فرزند فاطمه کبری؟».
حضرت خدیجه(س) سه سال قبل از هجرت، در دهم ماه رمضان سال دهم بعثت، در ۶۵ سالگی در مکه درگذشت و در قبرستان معلاة به خاک سپرده شد.حضرت ابوطالب(ع) عمو و بزرگترین حامی پیامبر(ص) نیز در همین سال از دنیا رفت. لذا پیامبر(ص) این سال را «عام الحزن» نامید.
#خدیجه#ام_المومنین#ماه_رمضان
#بنیاد_بینالمللی_عاشوراء
۸:۰۳
بازارسال شده از پورتال امام حسین علیه السلام
🟢 مشخصات فردی
- نام کامل: خدیجة دختر خویلد بن اسد بن عبدالعزی بن قصی- کنیه: امالمؤمنین- القاب: طاهرهٔ قریش/ سیدة نساء قریش/ خیرالنساء/ کُبری/ مبارکه/ صدیقه- زادروز: پانزده سال قبل از عام الفیل (نقل مشهور) - زادگاه و محل زندگی: مکه مکرمه - درگذشت: دهم ماه مبارک رمضان سال دهم بعثت (عام الحزن)- مدفن: قبرستان معلاة
همهٔ منابع تاریخی به جایگاه بالای اجتماعی و حُسن شهرت حضرت خدیجه(س) در شرف، نسب، ثروت، ایمان و ایثار تأکید دارند.از لحاظ پاکدامنی نیز آنچنان بود که در عصر جاهلیت، او را «طاهره» لقب دادند.پیامبر اکرم(ص)، سرور زنان جهان را «خدیجه(س)، فاطمه(س)، مریم(س) و آسیه(س)» معرفی کرد.
حضرت خدیجه(س) پس از آشنایی با با امانتداری، صداقت و اخلاق نیکوی حضرت محمد(ص) و اینکه ایشان را امین بر مالش قرار داد، پیشنهاد ازدواج با پیامبر(ص) را مطرح کرد.در منابع تاریخی اهل سنت از ازدواج خدیجه(س) پیش از ازدواج با پیامبر(ص) و داشتن فرزندانی سخن به میان آمده است؛ اما عالمان بزرگ شیعه ـ همانند «سید مرتضی» و «شیخ طوسی» ـ بر این باورند که خدیجه(س) پیش از ازدواج با پیامبر، ازدواج نکرده و به دوشیزه بودن آن حضرت هنگام ازدواج با پیامبر(ص) تأکید کرده اند.«سید جعفر مرتضی» مورخ شیعه بر این باور است که با توجه به تعصبات قبیلهای در حجاز، ازدواج خدیجه که از بزرگان قریش بود، با دو اعرابی از قبایل تمیم و مخزوم، پذیرفتنی نیست. وی همچنین بیشتر مطالبی که در این رابطه نقل شده را محصول دست سیاست بازان میداند.درباره سن خدیجه(س) هنگام ازدواج با پیامبر(ص)، دیدگاههای مختلفی از ۲۵ سال تا ۴۶ سال مطرح شده است. با توجه به مجموع دلایل و قرائن، بسیاری از پژوهشگران سن خدیجه(س) هنگام ازدواج را ۲۵ یا ۲۸ سال دانستهاند.
خدیجه برای پیامبر(ص)، حضرت فاطمه زهراء(س)، جناب قاسم و جناب عبدالله را به دنیا آورد.در بعضی منابع زینب، رقیه و ام کلثوم نیز دختران این دو معرفی شدهاند؛ اما به گفته برخی از محققان شیعه، فاطمه(س) تنها دختر خدیجه(س) و پیامبر(ص) بوده و سه دختر دیگر، فرزندان رسول خدا(ص) و خدیجه نبودهاند، بلکه دخترخواندههای پیامبر(ص) بودهاند.
حضرت علی(ع) و حضرت خدیجه(س) اولین ایمانآورندگان به اسلام یودند. نماز خواندن آن دو به همراه پیامبر(ص) در کنار کعبه و اینکه آنان اولین نمازگزاران در اسلام یودند در منابع تاریخی معروف است.
کمکهای مالی حضرت خدیجه(س) موجب غنای پیامبر(ص) شد. از رسول خدا(ص) نقل شده که «هیچ مالی به من سود نبخشید، آنگونه که ثروت خدیجه(س) به من سود بخشید». پیامبر(ص) از اموال خدیجه(س) در راه کمک به آزادی بدهکاران، یتیمان و بینوایان استفاده میکرد. در محاصره بنیهاشم در شعب ابیطالب، اموال حضرت خدیجه(س) در حمایت از بنیهاشم مصرف شد، تا آنجا که در روایت آمده است: «ابوطالب و خدیجه(س) همه اموال خود را برای حفظ اسلام و محاصرهشدگان انفاق نمودند.» در این محاصره، برادرزاده خدیجه(س) گندم و خرما را با زحمت و خطر زیاد به بنیهاشم میرساند.
حضرت خدیجه(س) بهترین و صادقترین وزیر، مشاور و مایه آرامش پیامبر(ص) بود. پیامبر(ص) به احترام خدیجه، در طول حیات او همسر دیگری برنگزید و پس از درگذشت وی همواره از او با نیکی یاد میکرد. سالها پس از درگذشت وی هنگامی که «عایشه» به این علاقه پیامبر(ص) حسادت کرد و مدعی شد: "خدیجه بیش از همسری مُسِن برای تو نبود و خدا بهتر از او را به شما داد!"، پیامبر(ص) بسیار ناراحت شد و با ردّ این سخن فرمود: «خداوند هیچگاه برایم همسری بهتر از او جایگزین نکرد، او مرا تصدیق نمود هنگامی که هیچکس مرا تصدیق نکرد، یاریام کرد در زمانی که هیچکس مرا یاری نکرد، از اموالش در اختیارم قرار داد، زمانی که همه، اموالشان را از من دریغ کردند». و در نسخه ای دیگر: «خدا زنی بهتر از خدیجه به من نداد. هنگامی که مردم تکذیبم میکردند، او مرا تصدیق کرد و هنگامی که مردم مرا تحریم کردند، با ثروتش کمکم کرد. و خدا از او فرزندانی روزی من ساخت در حالی که از دیگر زنانم به من فرزندی نداد».پیامبر خدا(ص) در مدح ایشان فرمود: «کجاست همانند خدیجه؟ خديجه در آن هنگام كه مردم مرا تكذيب كردند، مرا تصديق نمود، و مرا با ثروت خود براى پيشرفت دين خدا يارى نمود. خدا به من دستور داد خديجه را به قصر زمرّدى كه در بهشت دارد و هيچ رنج و زحمتى در آن نيست بشارت دهم».
۸:۰۳
بازارسال شده از پورتال امام حسین علیه السلام
پیامبر اکرم(ص) پس از ازدواج با خدیجه(س) و پیش از بعثت، او را از علاقه خود به علی(ع) آگاه کرده بود از این رو خدیجه برای خانه ابوطالب، پدر علی(ع) آنچه را نیاز داشتند میفرستاد، چندان که گفته میشد علی نور چشم خدیجه است.همچنین بر اساس روایتی، پس از بیعت خدیجه و علی(ع) با پیامبر(ص)، رسول خدا(ص) به خدیجه امر کرد با علی(ع) نیز بیعت کند زیرا علی(ع) مولای خدیجه و مولا و امام مؤمنان پس از پیامبر(ص) است.
مطرح شدن نام حضرت خدیجه به عنوان مادر امامان معصوم(ع) از زبان خود آنان، نشانگر جایگاه والای او است. روز عاشوراء امام حسین(ع) در فرازی از یکی از سخنانش خطاب به دشمنان حضرت خدیجه(س) را به عنوان (جدّه)مادر بزرگ خویش و نخستین خانمی که اسلام آورده است معرفی کرده است و آنها را بر این مسأله سوگند داده و از آنان اقرار گرفته و آنان نیز اقرار کردهاند.در زیارتنامهای از امام صادق(ع) برای جدش امام سجاد(ع) بر او به عنوان فرزند پیامبر و امیرالمؤمنین و...حضرت خدیجه و فاطمه، سلام کرده است.در فرازی از دعای ندبه درباره امام زمان(عج) آمده است: «کجاست فرزند پیامبر برگزیده؟ و فرزند علی مرتضی؟ و فرزند خدیجه روشن جبین؟ و فرزند فاطمه کبری؟».
حضرت خدیجه(س) سه سال قبل از هجرت، در دهم ماه رمضان سال دهم بعثت، در ۶۵ سالگی در مکه درگذشت و در قبرستان معلاة به خاک سپرده شد.حضرت ابوطالب(ع) عمو و بزرگترین حامی پیامبر(ص) نیز در همین سال از دنیا رفت. لذا پیامبر(ص) این سال را «عام الحزن» نامید.
#خدیجه#ام_المومنین#ماه_رمضان
#بنیاد_بینالمللی_عاشوراء
۸:۰۳
سلسله درسهای آنلاین عاشوراپژوهی
#بنیاد_بینالمللی_عاشوراء #AshuraInternationalFoundation
۱۷:۰۶
بازارسال شده از پورتال امام حسین علیه السلام
نماینده ولیفقیه در سازمان حج و زیارت از تجسّس عربستان سعودی در حریم خصوصی زائران خانه خدا و ایجاد یک محدودیت جدید برای آنها خبر داد.
برای دیدن متن کامل خبر و اطلاع به زوار حج و عمره، روی لینک زیر بزنید
۱۴:۴۴
بازارسال شده از پورتال امام حسین علیه السلام
#استوری
صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین
شب جمعه است، هوایت نکنم میمیرم ...
السلام علیک یا سیدنا الغریبیا أبا عبدالله الحسین
#شب_جمعه_کربلا##امام_حسین علیه السلام#زیارت_کربلا#زیارت_شب_جمعه#پویانفر





#بنیاد_بینالمللی_عاشوراء
پورتال امام حسین (علیه السلام) IHP
@ImamHusaynPortal
صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین
السلام علیک یا سیدنا الغریبیا أبا عبدالله الحسین
#شب_جمعه_کربلا##امام_حسین علیه السلام#زیارت_کربلا#زیارت_شب_جمعه#پویانفر
#بنیاد_بینالمللی_عاشوراء
۱۹:۵۰
بازارسال شده از پورتال امام حسین علیه السلام
صدر مؤخراً عن «دار المحجة البيضاء» ببيروت كتاب «زيارة الأربعين: التحوّل العالمي الكبير نحو ترسيخ القيم الدينية وقيادة الحضارة الإنسانية نحو الكمال» لمؤلفه الباحث البحراني الدكتور «راشد الراشد».
تناول المؤلف فیه العديد من الموضوعات المتصلة بزيارة الأربعين وبالنهضة الحسينية، وتحدّث خلال صفحاته عن مكانة زيارة الأربعين في الفكر والعقيدة الإسلامية وأهمّيتها كنقطة ومحور في إحداث التحوّلات الإنسانية والكوّنية، وما تمثله هذه الزيارة العظيمة من أهمية في تطّور حضارتنا الإنسانية.
الکتاب في أربعة أقسام:- الأول: بحوث حول زيارة الأربعين والمشي- الثاني: فكر وثقافة زيارة الأربعين والدور التربوي لها- الثالث: زيارة الأربعين؛ مفتاح الإصلاح والتغيير الشامل في العالم- الرابع: إضاءات من وحي النهضة الحسينية
مزيد من المعلومات عن الکتاب في الرابط أدناه
#مؤسسة_عاشوراء_الدولیة
۱۱:۲۷
بازارسال شده از فلسطین آزاد
با حکم رییس جمهور «پزشکیان»؛
ابقاء آیتالله اختری در ریاست کمیته فلسطین ریاست جمهوری
همچون سه دولت گذشته، آیتالله محمدحسن اختری در دولت چهاردهم نیز به عنوان «رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین» منصوب شد.
متن کامل خبر در لینک زیر
husayninews.com/?p=2454





حسینینیوز ؛ مرجع اخبار عتبات عالیات و اماکن مقدسه
همچون سه دولت گذشته، آیتالله محمدحسن اختری در دولت چهاردهم نیز به عنوان «رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین» منصوب شد.
متن کامل خبر در لینک زیر
۵:۵۶
بازارسال شده از پورتال امام حسین علیه السلام
1_17637128050.mp3
۰۲:۵۲-۶۷۵.۸۹ کیلوبایت
Special Issue of the Imam Hussein (AS) Portal, on the occasion of the birth anniversary of the great prophet, Imam Hassan Mujtaba (AS)
Audio file/ The pilgrimage of Imam Hassan ibn Ali al-Mujtaba (peace be upon them both)
ملف صوتي/ زیارة الإمام الحسن بن علي المجتبی (علیهما السلام)
#امام_حسن#ماه_رمضان
مؤسسة عاشوراء الدوليةAshura International Foundation#بنیاد_بینالمللی_عاشوراء
۷:۴۲
بازارسال شده از پورتال امام حسین علیه السلام
هر کس جامع کمالات باشد محبوب دلها نیز هست. پیامبر اکرم(ص) که خود معشوق عالمیان و خوبان و پاکان است، محبّ علی(ع) است، چرا که او جان پیامبر است و جان هر کس شیرین و دوست داشتنی است.
نمونههایی از اعلام این محبت، به روایت کتب اهل سنت را بخوانید:
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
عایشه میگوید: هنگامی که رسول خدا(ص) در حالت وفات بود فرمود: «اُدعوا إلیَّ حبیبي» یعنی: «محبوب مرا بخوانید تا نزد من آید». من سراغ پدرم ابوبکر رفتم و او را حاضر نمودم. اما پیغمبر نظری به وی افکند و از او روی گردانید.سپس برای بار دوم فرمود: «محبوب مرا بخوانید تا نزد من آید».آنگاه حفصه، پدرش عُمَر را احضار کرد. پیغمبر همانگونه که از ابوبکر روی گردانید از عمر نیز روی برگرداند.در این هنگام من گفتم: وای بر شما! «علی بن ابی طالب» را فرا بخوانید؛ سوگند به پروردگار، او جز علی را نمیخواهد. پس علی را خبر کردند. وقتی که علی نزد پیغمبر(ص) آمد، رسول خدا او را محکم به سینه چسبانید؛ آنگاه در گوش او هزار حدیث بیان فرمود که هر حدیثی، راهگشای هزار حدیث بود.»
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
میوهای به پیامبر اکرم(ص) هدیه دادند. ایشان پوست آن را گرفت و مغز میوه را در دهان علی بن ابی طالب(ع) گذاشت. یکی از حاضران از پیامبر(ص) پرسید: یا رسول اللّه انّک تحبّ علیّاً؟! یعنی: ای رسول خدا علی(ع) را دوست داری؟!پیامبر(ص) فرمود: «أوَ ما عَلِمتَ أنَّ عَلِيّاً مِنّي وأنا مِنه؟!»یعنی: «مگر نمیدانی که علی از من و من از اویم؟»
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
پیامبر اکرم(ص) بارها فرمود: «مَن أحبّ علیّاً فقد احبّني»یعنی: «هر که علی را دوست بدارد، براستی که مرا دوست داشته است».
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
رسول خدا(ص) خطاب به امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود: «محبّك محبّی و مبغضك مبغضی».یعنی: «دوستدار تو دوستدار من است و دشمن تو دشمن من».
مؤسسة عاشوراء الدوليةAshura International Foundation#بنیاد_بینالمللی_عاشوراء
۱۳:۵۳
بازارسال شده از پورتال امام حسین علیه السلام
امیرالمؤمنین (علیه السلام) وصیت کرده است که بدن او را هنگام شب غسل دهند و دفن کنند...براستی در خاندان پیغمبر، عجب سنّتی قرار داده شد
مؤسسة عاشوراء الدوليةAshura International Foundation#بنیاد_بینالمللی_عاشوراء
۲۰:۱۷
بازارسال شده از پورتال امام حسین علیه السلام
دانش امیرالمؤمنین علی(ع) «لدنی» بود؛ یعنی ریشه در علم الهی و آسمانی داشت. رسول خدا(ص) وی را به عنوان «اعلم النّاس» معرفی میکرد.
نمونههایی از اعلام این دانش و دانشمندی را به روایت کتب علمای اهل سنت بخوانید:
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
پیامبر اکرم(ص) فرمود: «أعلم اُمّتي من بعدي عليّ بن أبي طالب».یعنی: «دانشمندترین فرد امّتم بعد از من، علی بن ابی طالب است.»
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
رسول خدا(ص) فرمود: «قُسّمت الحکمةُ علی عشرة أجزاءٍ فاُعطيَ علیٌّ تسعةً والنّاسُ جزءاً واحداً».یعنی: «حکمت به ده جزء تقسیم گردید، پس ۹ قسمت آن به علی و ۱ قسمت آن به بقیهٔ داده شده است».
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
رسول اللّه(ص) فرمود: «أعلم اُمتي بالسنة والقضاء بعدي علي بن أبي طالب».یعنی: «دانشمندترین مردم نسبت به سنّت و قضاوت، پس از من، علی بن ابی طالب است».
همانطور که عایشه درباره علی(ع) اعتراف کرد: «هو أعلم النّاس بالسّنة؛ او داناترین مردم نسبت به سنّت پیامبر است».
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
پیامبر اعظم(ص) بعد از تزویج حضرت فاطمه(س) به امیرالمؤمنین علی(ع) به دختر خود فرمود: «زوّجتك خیر أهلی؛ أعلمهم علماً وأفضلهم حلماً وأوّلهم سلماً».یعنی: «تو را به تزویج بهترین فرد از بستگانم درآوردم؛ که از نظر علم داناترین، و از نظر بردباری برترین، و از نظر اسلام اوّلین است».
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
مهبط وحی الهی یعنی پیغمبر اکرم(ص) راه استفاده از علم خویش و ورود به سرزمین دانش خود را علی(ع) اعلام کرد: «أنا مدینة العلم وعليٌ بابها، فمن أراد العلم فیأت الباب».یعنی: «من شهر علم (الهی و وحیانی) هستم و علی دَرِ آن است؛ پس هر کس دانش میخواهد باید از این در وارد شود».
مؤسسة عاشوراء الدوليةAshura International Foundation#بنیاد_بینالمللی_عاشوراء
۱۳:۵۵
بازارسال شده از پورتال امام حسین علیه السلام
راویان حدیث و مورخان نوشتهاند: شبى که امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به شهادت رسید و حسنین (علیهما السلام) و برخی خواص اصحاب، پیکر مطهر ایشان را دفن کردند، فرداى آن شب - یعنی صبح روز ۲۱ ماه رمضان سال ۴۰ هجری قمری - امام حسن مجتبى (علیه السلام) به مسجد کوفه رفت و براى مردم سخنرانى کرد.
آن حضرت حمد و ثناى الهى را به جاى آورد و بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) درود فرستاد و فرمود:«اى مردم! براستی که در این شب مردى از دنیا رفت که پیشینیان در کردار از او پیشى نگرفتند و آیندگان نیز در رفتار به او نرسند؛ همانا همراه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) جهاد کرد و با جان خویش از آن حضرت دفاع نمود؛ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) او را با پرچم خود (به جنگها) میفرستاد در حالی که جبرئیل در سمت راست او و میکائیل در سمت چپ او مىجنگیدند؛ و از میدان نبرد بازنمىگشت مگر اینکه خداوند به دست تواناى او جنگ را فتح کند.[به خدا سوگند هیچ یک از اوصیاء، و نه هر کس که پس از اوست، بر پدرم در رفتن به بهشت پیشى نخواهد جست.]پدرم امیرالمؤمنین در شبی وفات یافت که قرآن در آن نازل شد، شبی که عیسى بن مریم در آن به آسمان عروج کرد، و یوشع بن نون وصى موسى در آن شب قبض روح گردید.او هیچ درهم و دینارى از خود بر جاى نگذاشت جز هفتصد درهم جیرهاش از بیتالمال، که آن را جمع کرده بود تا خادمى براى خانواده خود بگیرد...»
امام حسن(ع) به اینجای سخن که رسید، بغض گلویش را گرفت و گریست
امام(ع) سپس ادامه داد: «اى مردم! کسانى که مرا میشناسند که میشناسند؛ کسانى که مرا نمیشناسند بدانند که من حسن فرزند محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) هستم؛ من پسر بشیر و نذیر هستم؛ من فرزند آن کسی هستم که به اذن پروردگار (عزوجل) مردم را به سوى او خواند؛من فرزند آن چراغ فروزان هدایت هستم؛ من از اهل بیتى هستم که خداوند، پلیدى را از ایشان دور کرده و آنان را پاک و پاکیزه نمود؛ همان اهل بیتی که خداوند، مودّت آنها را در کتابش واجب نمود و فرمود: ﴿وَ مَنْ یقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فیها حُسْناً﴾ چرا که "اقتراف الحسنة" دوستی ما اهل بيت است».
سپس «عبدالله ابن عباس» در برابر امام(ع) ایستاد و مردم را برای بیعت با او فرا خواند.مردم این دعوت را اجابت کردند و گفتند: "چقدر او برای ما دوست داشتنی است؛ و چقدر مُحق بر خلافت است". آنگاه با کمال رغبت و اشتیاق با امام حسن(ع) بیعت کردند و آن حضرت از منبر به زیر آمد.
مؤسسة عاشوراء الدوليةAshura International Foundation#بنیاد_بینالمللی_عاشوراء
۱۸:۴۸
بازارسال شده از پورتال امام حسین علیه السلام
#استوری
برخی اعمال شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان (آخرین شب قدر)
۱. اعمال مشترک شب های قدر:- غسل- بیدار ماندن- قرائت قرآن و ادعیه- دو رکعت نماز با هفت حمد و هفتاد استغفار- زیارت امام حسین(ع)
۲. خواندن سوره های "عنکبوت"، "روم" و "دخان"
۳. خواندن هزار مرتبه سوره قدر
۴. خواندن دعای فرج و دعای سلامتی امام زمان(عج):«اَللهمَّ کُن لولیّکَ الحُجةِ بنِ الحَسَنِ ـ صَلَواتُکَ عَلَیهِ و عَلی آبائهِ ـ في هذهِ السّاعةِ، و في کُلّ ساعَة وَلیّا و حافظا وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً و تُمَتّعَهُ فیها طَویلًا»
#شب_قدر#ماه_رمضان





#بنیاد_بینالمللی_عاشوراء
پورتال امام حسین (علیه السلام) IHP
@ImamHusaynPortal
برخی اعمال شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان (آخرین شب قدر)
۱. اعمال مشترک شب های قدر:- غسل- بیدار ماندن- قرائت قرآن و ادعیه- دو رکعت نماز با هفت حمد و هفتاد استغفار- زیارت امام حسین(ع)
۲. خواندن سوره های "عنکبوت"، "روم" و "دخان"
۳. خواندن هزار مرتبه سوره قدر
۴. خواندن دعای فرج و دعای سلامتی امام زمان(عج):«اَللهمَّ کُن لولیّکَ الحُجةِ بنِ الحَسَنِ ـ صَلَواتُکَ عَلَیهِ و عَلی آبائهِ ـ في هذهِ السّاعةِ، و في کُلّ ساعَة وَلیّا و حافظا وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً و تُمَتّعَهُ فیها طَویلًا»
#شب_قدر#ماه_رمضان
#بنیاد_بینالمللی_عاشوراء
۱۶:۴۵
بازارسال شده از فلسطین آزاد
بسم الله الرحمن الرحیم
«وَما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَالمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالْوِلْدانِ...»سوره نساء، آیه ۷۵.
در آستانه روز جهانی قدس که از یادگارهای ماندگار رهبر فقید انقلاب اسلامی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) است، «ششمین کنگره بینالمللی قدس شریف» در حالی با شعار «حیّ علی القدس» برگزار شد که قلبهای میلیونها انسان آزاده در سراسر جهان، بیش از پیش، در اندوه مصائب ملت مظلوم فلسطین دردمند و اندوهناک است.
در این برهه تاریخی حساس و سرنوشتساز که رژیم اشغالگر قدس برخوردار از حمایتهای بیدریغ استکبار جهانی به رهبری دولت جنایتکار آمریکا، با نقض سازمان یافتهٔ حقوق بشر، قوانین بینالمللی و حقوق بشردوستانه، به ارتکاب جنایات فجیع انسانی، نسلکشی گسترده، تخریب منازل، محاصره غذایی، انواع جنایات جنگی و حتی بستن آب آشامیدنی به روی مردم غزه مشغول است، وظیفه انسانی همهٔ آحاد جامعه بشری ایجاب میکند که با حمایت از فلسطینیان ستمدیده، صدای مظلومیت آنات را به گوش جهانیان برسانند و برای احقاق حقوق حقهٔ آنان تلاش کنند.
بر این اساس، صدها نفر از علماء و رهبران جهان اسلام، فعالان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حقوقی - از جمله ۸۰ نفر از شخصیتهای بینالمللی و رهبران ادیان توحیدی از ۲۰ کشور جهان - در استان استعمارستیز «بوشهر» ایران گردهم آمدند تا نقش خود را در حمایت از مردم مظلوم فلسطین ایفاء کنند.
ویژگی خاص کنگره امسال نسبت به پنج دوره پیشین این است که شرکتکنندگان در آن - همراه با ملتهای منطقه - داغدار قهرمانان بزرگی هستند که در کمتر از یک سال گذشته در راه مقاومت به شهادت رسیدند: علامه مجاهد سید حسن نصرالله، شهید اسماعیل هنیه، سردار شهید نیلفروشان، شهید یحیی سنوار، علامه شهید سید هاشم صفیالدین و بسیاری از فرماندهان عزیز حماس، جهاد اسلامی، حزبالله و مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران.
با گرامیداشت یاد و خاطره این شهدای گرانقدر و با تأکید بر ادامه راه آنان، شرکت کنندگان در ششمین کنگره بینالمللی قدس شریف، موارد زیر را اعلام میکنند:
۱. محکومیت اشغالگری صهیونیستی: ما بیش از ۷۰ سال اشغال سرزمین فلسطین و تمامی جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم این کشور را بشدت محکوم میکنیم و خواستار اقدامات فوری و قاطع جامعهٔ جهانی برای پایان دادن به این اشغالگری و احقاق حقوق مردم فلسطین هستیم.
۲. ابراز انزجار نسبت به نسلکشی در غزه: ما نسلکشی، تخریب زیرساختها، خانهها، بیمارستانها و مدارس، محاصره غزه، به خاک و خون کشیدن فعالان فرهنگی، مدنی و رسانهای در طی یک سال و نیم اخیر را نیز محکوم کرده، از تمام وجدانهای آزاده در دنیا میخواهیم که از هر راهی، برای پایان دادن به این جنایات تلاش کنند.
۳. آزادی فلسطین، از بحر تا نهر: ما تأکید میکنیم که تمامی سرزمین فلسطین، از بحر تا نهر، باید از لوث وجود رژیم جعلی اسرائیل پاک شود و در اختیار ساکنان اصلی آن - اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی - قرار گیرد. برای دستیابی به این هدف، از حق مردم فلسطین برای مقاومت در برابر اشغالگری دفاع میکنیم و معتقدیم که مقاومت تنها راه آزادسازی سرزمین فلسطین است.
۴. حمایت از حق بازگشت آوارگان: ما بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود، مطابق با اصول و حقوق انسانی و قطعنامههای سازمان ملل متحد، تأکید میکنیم و خواستار فراهم شدن شرایط بازگشت امن و عزتمندانه آنان هستیم. پس از این بازگشت، اجرای یک همهپرسی عادلانه و فراگیر با حضور ساکنان اصلی و ریشهدار از ادیان مختلف، نوع حکومت بر کشور فلسطین را مشخص خواهد کرد.
۵. حفظ هویت اسلامی و عربی قدس: ما تلاشهای رژیم صهیونیستی برای یهودیسازی قدس و تغییر هویت اسلامی و عربی آن را محکوم میکنیم و خواستار حفظ وضعیت تاریخی و قانونی قدس شریف به عنوان پایتخت ابدی کشور فلسطین هستیم.
۶. لزوم وحدت جهان اسلام: ما بر ضرورت اتحاد جهان اسلام برای دفاع از مقدسات و مصالح امت، حمایت از مردم فلسطین و مقابله با توطئههای دشمنان تأکید میکنیم و از تمامی مسلمانان جهان میخواهیم که از حکومتهای خود مطالبه کنند که تمام توان خود را برای حمایت از آرمان فلسطین به میدان بیاورند. در این صورت، طرحهای خائنانهای مانند پیمان آبراهام برای عادی سازی روابط، محکوم به شکست خواهد بود.
۱۹:۵۷
بازارسال شده از فلسطین آزاد
۷.حفاظت از مردم ساکن سرزمینهای اشغالی: ما شرکتکنندگان در این کنگره تلاشهای ظالمانه جاری برای کوچاندن مردم غزه از خانه و کاشانه خود و اسکان آنان در سرزمینهای دیگر را محکوم کرده، معتقدیم که با توجه به تمسک ملت فلسطین به خاک مقدس خود - که آن را عملاً در طول قریب به هشت دهه اشغالگری و آوارگی نشان دادهاند - این توطئه استکباری نیز با شکست مواجه خواهد شد.
۸. محکومیت نقض عهد رژیم صهیونیستی: ما نقض سازمان یافته توافقات و مقررات بینالمللی توسط رژیم صهیونیستی - از جمله نقض مکرر توافقات آتشبس در غزه و لبنان - را محکوم کرده و از جامعه بینالمللی و ناظران بر اجرای توافقات میخواهیم که به جنایات مکرر این رژیم به رغم توافق آتشبس پایان داده، این جنایات مکرر را در مراجع بین المللی تعقیب نمایند.
۹. لزوم همبستگی ادیان توحیدی: سرزمین فلسطین زادگاه و عبادتگاه پیامبران الهی و مهبط فرشتگان است و «مسجد الاقصی» قبلهٔ اول مسلمین و محل معراج رسول اکرم(ص). این سرزمین مقدس، نمادی از همزیستی ادیان توحیدی است و اینک نیز باید با همبستگی پیروان همین ادیان از دست باند تبهکار صهیونیستی آزاد گردد. در این میان، نقش علمای ادیان و نخبگان علمی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و رسانهای آنان بسیار سرنوشتساز است.
۱۰. ضرورت ایفای نقش سازمانهای بینالمللی: ما از سازمانهای بینالمللی و نهادهای حقوق بشری - بویژه «سازمان ملل متحد»، «سازمان همکاریهای اسلامی» و «اتحادیه عرب» ـ میخواهیم که به وظایف خود در قبال مردم فلسطین عمل کنند و با اتخاذ تدابیر لازم، رژیم صهیونیستی را به اجرای قطعنامههای بینالمللی وادار سازند. همچنین از «دیوان بینالمللی دادگستری در لاهه» به خاطر صدور حکم شجاعانه علیه مقامات کودککُش صهیونیست تشکر میکنیم.
۱۱. قدردانی از محور مقاومت: لازم است از سوی خود و از طرف مردم مظلوم غزه، صمیمانهترین قدردانی ها را از گروههای مقاومت در فلسطین، لبنان، یمن، عراق و همه جای جهان اسلام ابراز کنیم؛ آنان که در شرایط انفعال بسیاری از دولتهای اسلامی، بار حمایت از مظلومان را بر دوش کشیدند و در این راه، شهدای فراوانی تقدیم اسلام کردند.
۱۲. سپاس از رهبر، دولت، مردم و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران: سپاس ویژه خود را به «حضرت آیت الله العظمی امام خامنهای» رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم میکنیم که پرچمدار ایستادگی در برابر رژیم غاصب بوده و با ارشادات و اقدامات حکیمانه خود، نه تنها راهبر محور مقاومت اسلامی بلکه الهامبخش همه آزادیخواهان جهان هستند. همچنین از رییس محترم جمهوری، قوای سهگانه، نیروهای مسلح و ملت ایثارگر جمهوری اسلامی ایران برای پشتیبانی دائمی از آرمان آزادی فلسطین تشکر میکنیم.
در پایان، با تشکر از «حضرت آیتالله صفایی بوشهری» نماینده ولی فقیه و «جناب آقای دکتر زارع» استاندار بوشهر به خاطر میزبانی ششمین کنگره و همه شخصیتهای حقیقی و حقوقی که ما را در برگزاری این کنگره باشکوه یاری کردند، تأکید میکنیم که یقیناً فلسطین آزاد خواهد شد؛ همانطور که شهید عزیز نصرالله گفت: «قطعاً سننتصر».
«وَلَيَنْصُرَنَّ اللهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إنَّ اللهَ لَقَويٌّ عَزيز»
والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته
دبیرخانه ششمین کنگره بینالمللی قدس شریف۲۵ رمضان المبارک ۱۴۴۶۶ فروردین ۱۴۰۴26 مارس 2025
ــــــــــــــــــــــــــ
کانال فلسطین آزاد را در شبکه اجتماعی «بله» دنبال کنید
https://ble.ir/free_palestine
۸. محکومیت نقض عهد رژیم صهیونیستی: ما نقض سازمان یافته توافقات و مقررات بینالمللی توسط رژیم صهیونیستی - از جمله نقض مکرر توافقات آتشبس در غزه و لبنان - را محکوم کرده و از جامعه بینالمللی و ناظران بر اجرای توافقات میخواهیم که به جنایات مکرر این رژیم به رغم توافق آتشبس پایان داده، این جنایات مکرر را در مراجع بین المللی تعقیب نمایند.
۹. لزوم همبستگی ادیان توحیدی: سرزمین فلسطین زادگاه و عبادتگاه پیامبران الهی و مهبط فرشتگان است و «مسجد الاقصی» قبلهٔ اول مسلمین و محل معراج رسول اکرم(ص). این سرزمین مقدس، نمادی از همزیستی ادیان توحیدی است و اینک نیز باید با همبستگی پیروان همین ادیان از دست باند تبهکار صهیونیستی آزاد گردد. در این میان، نقش علمای ادیان و نخبگان علمی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و رسانهای آنان بسیار سرنوشتساز است.
۱۰. ضرورت ایفای نقش سازمانهای بینالمللی: ما از سازمانهای بینالمللی و نهادهای حقوق بشری - بویژه «سازمان ملل متحد»، «سازمان همکاریهای اسلامی» و «اتحادیه عرب» ـ میخواهیم که به وظایف خود در قبال مردم فلسطین عمل کنند و با اتخاذ تدابیر لازم، رژیم صهیونیستی را به اجرای قطعنامههای بینالمللی وادار سازند. همچنین از «دیوان بینالمللی دادگستری در لاهه» به خاطر صدور حکم شجاعانه علیه مقامات کودککُش صهیونیست تشکر میکنیم.
۱۱. قدردانی از محور مقاومت: لازم است از سوی خود و از طرف مردم مظلوم غزه، صمیمانهترین قدردانی ها را از گروههای مقاومت در فلسطین، لبنان، یمن، عراق و همه جای جهان اسلام ابراز کنیم؛ آنان که در شرایط انفعال بسیاری از دولتهای اسلامی، بار حمایت از مظلومان را بر دوش کشیدند و در این راه، شهدای فراوانی تقدیم اسلام کردند.
۱۲. سپاس از رهبر، دولت، مردم و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران: سپاس ویژه خود را به «حضرت آیت الله العظمی امام خامنهای» رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم میکنیم که پرچمدار ایستادگی در برابر رژیم غاصب بوده و با ارشادات و اقدامات حکیمانه خود، نه تنها راهبر محور مقاومت اسلامی بلکه الهامبخش همه آزادیخواهان جهان هستند. همچنین از رییس محترم جمهوری، قوای سهگانه، نیروهای مسلح و ملت ایثارگر جمهوری اسلامی ایران برای پشتیبانی دائمی از آرمان آزادی فلسطین تشکر میکنیم.
در پایان، با تشکر از «حضرت آیتالله صفایی بوشهری» نماینده ولی فقیه و «جناب آقای دکتر زارع» استاندار بوشهر به خاطر میزبانی ششمین کنگره و همه شخصیتهای حقیقی و حقوقی که ما را در برگزاری این کنگره باشکوه یاری کردند، تأکید میکنیم که یقیناً فلسطین آزاد خواهد شد؛ همانطور که شهید عزیز نصرالله گفت: «قطعاً سننتصر».
«وَلَيَنْصُرَنَّ اللهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إنَّ اللهَ لَقَويٌّ عَزيز»
والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته
دبیرخانه ششمین کنگره بینالمللی قدس شریف۲۵ رمضان المبارک ۱۴۴۶۶ فروردین ۱۴۰۴26 مارس 2025
ــــــــــــــــــــــــــ
۲۰:۲۱
بازارسال شده از پورتال امام حسین علیه السلام
بر مکلّفی که در هنگام غروب شب عید فطر، «بالغ» و «عاقل» باشد و «فقیر شرعی» نباشد، پرداخت زکات فطرۀ خود و کسانی که عرفاً نانخور او محسوب میشوند، واجب است.
مکلّف باید به ازای خودش و هر کسی که نان خور اوست، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو و ۶۰۰ گرم) از قـُوتِ غالب شهر محل زندگی خود به فردی مستحقّ بدهد.قـُوت غالب شهر، یعنی غذای متعارفی که معمولاً در طول سال، بیشتر استفاده میشود؛ مانند گندم (یا آرد)، برنج، جو، خرما، کشمش، ذرت و مانند آنها.اگر پول یکی از اینها را هم به مستحقّ بدهد کافی است.
پرداخت زکات فطره، در شب عید فطر واجب میشود.تأخیر در پرداخت آن به صبح فردا و بعد از نماز عید جایز نیست؛ اما اگر کسی نماز عید نمیخواند میتواند فطریه را تا ظهر روز عید فطر پرداخت نماید.کسی که در این ساعات، دسترسى به مستحقّ ندارد، باید مقدارى از مواد غذایی مذکور در بالا یا معادل مبلغ آن را به نیّت فطریه جدا کرده و براى مستحقّ کنار بگذارد و هر وقت که آن را مىدهد نیّت فطریه نماید.
کسی که خودش مستحقّ (فقیر با تعریف شرعی آن) نمیشناسد، میتواند فطریه را به دفتر مراجع عظام تقلید برساند؛ یا بعد از پرسش از مرجع خود و اجازهٔ وی، به سازمان بهزیستی یا کمیتهٔ امداد تحویل نماید.
#ماه_رمضان#فطریه
#بنیاد_بینالمللی_عاشوراء
۱۳:۳۸