بله | کانال مجله اخلاق و تاریخ پزشکی ایران
م

مجله اخلاق و تاریخ پزشکی ایران

۱۰۰عضو
thumbnail
چالش‌ها و ملاحظات اخلاقی خشونت خانگی: گزارش یک نمونه
مجتبی پارسا، سودابه مهدی زاده*
https://ijme.tums.ac.ir/article-1-6772-fa.html

۱۱:۲۲

thumbnail
طراحی و روان‌سنجی پرسش‌نامه‌ی عوامل مرتبط با عملکرد غیراخلاقی پژوهشی اعضای هیئت‌ علمی و پژوهشگران وزارت بهداشت
راحله سموعی*، شکوفه سموعی، نرگس مشکینه
https://ijme.tums.ac.ir/article-1-6848-fa.html

۱۶:۴۵

مجله اخلاق و تاریخ پزشکی ایران
استفاده از هوش مصنوعی در تدوین مقالات undefined نویسندگان محترم حتما باید نوع ابزار و نحوه استفاده از هوش مصنوعی را اعلام نمایند. undefined داوران گرامی برای حفظ امانت داری، رعایت محرمانگی، و محافظت از داده‌ها، به هیچوجه مجاز به ارسال (upload) کل مقاله یا بخش‌هایی از آن، در انواع پلتفرم‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی نمی‌باشند. undefined لطفا برای توضیحات بیشتر بخشنامه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ملاحظه شود.  
فرم شفاف سازی استفاده از هوش مصنوعی
تکمیل فرم شفاف سازی مشارکت هوش مصنوعی در تدوین مقالات علمی، که در بخش راهنمای نویسندگان نیز قرار داده شده است، از ابتدای مهر ماه 1404 توسط نویسندگان محترم الزامی است. 

۱۶:۵۳

هوش_مصنوعی_جدید.pdf

۲۲۱.۴۱ کیلوبایت

هوش_مصنوعی_جدید.pdf

۱۷:۰۰

thumbnail
ارزیابی کمّی محتوای پایان‌نامه‌های رشته‌ی تاریخ علوم پزشکی در دانشگاه‌های ایران (۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱)
زهرا آقابیگلویی، جمال رضایی اوریمی، سید محمد هاشمی مهر، روشنک ثاقبی، مرتضی مجاهدی، سید امیرحسین لطیفی، مهدی صالحی، سید عبدالله محمودی*
https://ijme.tums.ac.ir/article-1-6813-fa.html

۶:۴۰

thumbnail
بررسی رابطه‌ی آسیب اخلاقی با شهامت اخلاقی در پرستاران شاغل در بخش‌های مراقبت‌ ویژه
سمانه فلاح کریمی، زهرا خلیل زاده فرسنگی، عزیزاله اربابی سرجو، فاطمه اعتمادی نیا*
https://ijme.tums.ac.ir/article-1-6868-fa.html

۷:۲۲

thumbnail
بررسی تأثیر مداخله‌ی مبتنی بر مدل دانش تا عمل بر دیسترس اخلاقی پرستاران بخش مراقبت‌ ویژه
محمدمهدی پژاوند، معصومه برخورداری شریف آباد*، خدیجه نصیریانی
https://ijme.tums.ac.ir/article-1-6846-fa.html

۴:۱۸

thumbnail
مقایسه‌ دیدگاه بیماران و کارکنان اتاق عمل‌های جراحی زنان و زایمان درباره‌ی میزان رعایت حریم خصوصی بیماران
فرشید محمدموسایی، زینب رئیسی فر، سید علی موسوی، نسترن خرسندی بهار، فاطمه اسماعیل زاده
https://ijme.tums.ac.ir/article-1-6762-fa.html

۱۰:۵۷

thumbnail
تبیین ادراک از ترخیص با رضایت شخصی به‌عنوان حق قانونی بیمار: مطالعه‌ای کیفی
حسین متعارفی، شهریار سخائی، امین سهیلی، حسن ابراهیم پور صدقیانی *https://ijme.tums.ac.ir/article-1-6823-fa.html

۱۲:۵۹

بازارسال شده از مجله اخلاق و تاریخ پزشکی ایران
thumbnail

۱۳:۰۰

thumbnail
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یـا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یـا بِنْتَ فـاطِمَةَ وَخَدیجَةَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یـا بِنْتَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یـا اُخْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یـابِنْتَ وَلِیِّ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ وَلِیِّ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یـا عَمَّةَ وَلِیِّ اللهِ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکـاتُهُ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ عَرَّفَ اللهُ بَیْنَنـا وَبَیْنَکُمْفِى الْجَنَّةِ، وَحَشَرَنـا فی زُمْرَتِکُمْ، وَاَوْرَدَنـا حَوْضَ نَبیِّکُمْ، وَسَقـانـا بِکَاْسِ جَدِّکُمْ مِنْ یَدِ عَلِیِّ بْنِ اَبی طـالِب، صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ،
undefined سالروز ولادت باسعادت حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار مبارک باد.

۱۹:۳۹

thumbnail
تبیین مؤلفه‌های اخلاق در آموزش دانشگاه علوم پزشکی مازندران: مطالعه‌ای کیفی
رویا ملک زاده *، ناهید نیکزاد قادیکلائی، مریم خزایی پول
https://ijme.tums.ac.ir/article-1-6802-fa.html

۱۷:۲۵

thumbnail
چالش‌های اخلاقی در مراقبت از افراد سالمند: مطالعه‌ای مروریزهرا خلیل زاده فرسنگی، سمانه فلاح کریمی*
ijme.tums.ac.ir/article-1-6897-fa.html

۲۰:۳۹

thumbnail
بررسی تأثیرات طاعون بمبئی (1896م/ 1314ق) بر حج‌گزاری مسلمانان
رضا تقی زاده نائینی
https://ijme.tums.ac.ir/article-1-6701-fa.html

۲۰:۴۰

thumbnail
تحلیل انتقادی نسخه‌ی ۲۰۲۴ بیانیه‌ی هلسینکی: تغییرات مؤثر و الزامات تطبیقی در نظام اخلاق در پژوهش با شرکت‌کننده‌ی انسانی
سودابه مهدی زاده، احسان شمسی گوشکی*
https://ijme.tums.ac.ir/article-1-6812-fa.html

۲۰:۴۱

🟢 آیا ساختن موجود زنده در آزمایشگاه توسط بشر با خالقیت الهی منافات دارد؟ پاسخ استاد مطهری به این پرسش در ۵۰ سال پیش
undefined در زمان ما این مسئله‌ مطرح است که آیا بشر قادر خواهد بود که موجود زنده بسازد؟ آیا خواهد توانست که مثلاً نطفه مصنوعی انسان بسازد که پس از قرار گرفتن در رحم یا محیط مناسب دیگری به صورت یک انسان کامل درآید؟ و گفتیم که یک دسته الهیون که طرز تفکرشان در رابطه حیات با اراده خداوند، متوجه موارد استثنائی و آغاز پیدایش حیات است جداً منکر این مطلب می‌باشند.
undefinedولی روی طرز تعلیمی که ما از قرآن می‌گیریم باید گفت مانعی ندارد. این مسئله‌ محتاج به توضیح است و از دو جنبه باید مورد نظر قرار گیرد:یکی از این نظر که پیچیدگی ساختمان موجود زنده چه اندازه است و آیا بشر روزی خواهد توانست به تمام رموز و اسراری که در ترکیب مادی اجزاء یک سلول زنده به کار رفته پی ببرد و قانون طبیعی به وجود آمدن یک سلول زنده را کشف کند و یا هرگز نخواهد توانست و هرگز به رمز این قانون پی نخواهد برد؟ از این نظر ما به هیچ وجه نمی‌توانیم اظهار نظر بکنیم زیرا خارج از صلاحیت ماست. آن مقداری که اهل فن گفته و می‌گویند این است که: «چیزی که از خلقت زمین و سیارات و منظومه‌های شمسی و از همه کائنات بالاتر و مهمتر است ماده «پروتوپلاسم» است».
undefined نظر دیگر اینکه آیا اگر بشر روزی موفق شد و قانون خلقت جانداران را کشف کرد - همان طوری که بسیاری از قوانین دیگر موجودات را کشف کرده - و تمام شرایط و اجزاء مادی ترکیب موجود زنده را به دست آورد و عیناً نظیر ماده زنده طبیعی را ساخت، آیا آن موجود مصنوعی حیات پیدا می‌کند یا نمی‌کند؟ جواب این سؤال این است که: قطعا حیات پیدا می‌کند، زیرا محال است که شرایط وجود یک افاضه کاملا فراهم شود و آن افاضه تحقق پیدا نکند. مگر نه این است که ذات احدیت، صمد و کامل مطلق و فیاض علی الاطلاق است؟ مگر نه این است که واجب الوجود بالذات‌، واجب من جمیع الجهات و الحیثیات است؟
undefined در اینجا ممکن است این شبهه باز در اذهان بیاید که پس تکلیف آن مطلب که حیات فقط به دست خداست و غیر خدا از حریم عمل احیاء و اماته بیرون است چه می‌شود؟ و قبلاً گفتیم که این مطلب را خود قرآن کریم هم قبول کرده است. جواب این مطلب پس از تذکر مطالب گذشته واضح است. اگر بشر روزی چنین توفیقی حاصل کند، منتهای کاری که کرده این است که توانسته شرایط حیات را فراهم کند، نه اینکه حیات را بیافریند. بشر حیات نمی‌دهد، قابلیت ماده را برای افاضه حیات کامل می‌کند و به اصطلاح، بشر فاعل حرکت است نه مفیض وجود.
undefined بشر اگر روزی چنین توفیقی حاصل کند، از نظر کشف علمی کار مهمی کرده، ولی از نظر دخالت در ایجاد حیات، همان مقدار دخالت دارد که پدر و مادر از طریق تناسل در ایجاد حیات فرزند دخالت دارند و یا کشاورز در ایجاد حیات دانه‌های گندم دخالت دارد. در هیچ‌یک از این موارد، انسان خلق‌کننده حیات نیست، فراهم کننده شرایط قابلیت یک ماده برای حیات است. قرآن کریم در سوره مبارکه واقعه این مطلب را به بهترین وجهی بیان کرده است:افرایتم ما تحرثون، أانتم تزرعونه ام نحن الزّارعون‌ (واقعه، ٦٤-٦٣).افرایتم ما تمنون، أانتم تخلقونه ام نحن الخالقون‌ (واقعه، ٥٩-٥٨).
undefined استاد مطهری، مقالات فلسفی‌، ص ۴۲
undefined کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروشundefinedeitaa.com/motahari_irt.me/motahari_irsapp.ir/motahari_ir

۱۹:۴۵

thumbnail
https://www.healthethics.ir/
🩺 آغاز «دوازدهمین کنگره سالیانه اخلاق پزشکی ایران» و «نهمین کنگره اخلاق پرستاری» در همدانundefined «دوازدهمین کنگره سالیانه اخلاق پزشکی ایران» و «نهمین کنگره اخلاق پرستاری» از ۲۷ تا ۲۹ آبان ۱۴۰۴ با حضور اساتید برجسته، صاحب‌نظران، مدیران حوزه سلامت و پژوهشگران اخلاق پزشکی و پرستاری از سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار می‌شود.undefined️ مشاهده متن کامل خبرundefinedundefined https://pr.tums.ac.ir/ZmTQo

۱۱:۳۳

thumbnail
🩺 رئیس افتخاری دوازدهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران و نهمین کنگره اخلاق پرستاری:لزوم بازنگری در چالش‌های نوپدید اخلاق پزشکیundefined دکتر باقر لاریجانی رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس افتخاری دوازدهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران و نهمین کنگره اخلاق پرستاری روز سه شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۴ در آیین افتتاحیه این مراسم اظهار داشت: سه دهه اخیر، دوران نهادینه شدن اخلاق پزشکی در نظام سلامت کشور بوده و ساختارهای علمی آموزشی و سیاستی این حوزه امروز به مرحله بلوغ رسیده است.undefined️ مشاهده متن کامل خبرundefinedundefined https://pr.tums.ac.ir/Z8WQo
undefined با دانشگاه علوم پزشکی تهران همراه باشیدundefinedhttps://tums.ac.ir

۲:۳۳