سیدعلی خامنه ای ۶ماه پیش گفت جنگ نمیشه مذاکره هم نمیکنیم اما هم جنگ شد هم مذاکره کردن
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
۲۱:۲۵
پ.ن: تندی و پرخاش و برخوردهای غیر علمی به نفع این افراده، فقط به اینجور افراد باید جواب علمی محکم داد و مثل همین مناظره رسوایشان کرد و الا همین تندی ها بهونه مظلوم نمایی و بیشتر دیده شدن این افراد میشه
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
۹:۳۱
مظلومیت و شهادت… - ناشناس.mp3
۰۳:۰۷:۲۲-۴۳.۰۴ مگابایت
صوت کامل مناظره استاد حامد کاشانی و عبدالرحیم سلیمانی


#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
@mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
۹:۳۴
کم حجم شده از آپارات ببینید:
کیفیت اصلی در یوتیوب:
#نشر_حداکثری
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
۹:۳۵
به گزارش گروه تحقیق کانال رسمی پاسخ به شبهات، استفتائی در سایت حضرت آیتالله سیستانی به زبان عربی در مورد نماز خواندن پشت سر امام جماعتی که از حکومت حقوق میگیرد، منتشر شد.
ترجمه سوال: در برخی کشورهای اسلامی، دولت برای امامان جماعت در مساجد حقوق ماهانهای تعیین میکند و بخشی از آنان نیز از روحانیان شیعه هستند. نظر شریف شما در اینباره چیست؟
ترجمه پاسخ: ما به مؤمنان ـ که خداوند متعال آنان را عزیز بدارد ـ توصیه میکنیم پشت سر کسی که حقوق دولتی دریافت میکند نماز نخوانند؛ و این توصیه نه برای طعن و خدشه در عدالت اوست، بلکه برای آن است که این جایگاهها و مواضع صاحبانش کاملاً از هرگونه دخالت احتمالی حکومت حتی در آینده دور بماند.
السؤال: فی بعض الدول الإسلامیة تخصص الحکومة راتباً شهریاً لأئمة الجماعة فی المساجد وقسم منهم من رجال الدین الشیعة، فما هو نظرکم الشریف بهذا الخصوص؟
الجواب: ننصح المؤمنین (أعزّهم الله تعالى) أن لا یصلوا خلف من یتقاضى راتباً حکومیاً، ولیس هذا للقدح فیه والطعن فی عدالته، ولکن لتبقى هذه المواقع ومواقف أصحابها بمنأى تام عن أی تدخل حکومی محتمل ولو فی مستقبل الأیام.
از این رو، دفتر آیتالله سیستانی در مشهد از استاد سیدمحمدرضا سیستانی (فرزند معظمله) صحت این سوال و جواب را جویا شد که متن آن بدین شرح است:
سوال: سلام علیکم، لطفا بفرمائید سوال و جواب فوق صحیح است؟
جواب استاد سید محمدرضا سیستانی:
علیکم السلام، بله صحیح است. ولى ناظر به ایران نیست و توصیه غیر الزامى است.



#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
@mobahesegroup┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
ترجمه سوال: در برخی کشورهای اسلامی، دولت برای امامان جماعت در مساجد حقوق ماهانهای تعیین میکند و بخشی از آنان نیز از روحانیان شیعه هستند. نظر شریف شما در اینباره چیست؟
ترجمه پاسخ: ما به مؤمنان ـ که خداوند متعال آنان را عزیز بدارد ـ توصیه میکنیم پشت سر کسی که حقوق دولتی دریافت میکند نماز نخوانند؛ و این توصیه نه برای طعن و خدشه در عدالت اوست، بلکه برای آن است که این جایگاهها و مواضع صاحبانش کاملاً از هرگونه دخالت احتمالی حکومت حتی در آینده دور بماند.
السؤال: فی بعض الدول الإسلامیة تخصص الحکومة راتباً شهریاً لأئمة الجماعة فی المساجد وقسم منهم من رجال الدین الشیعة، فما هو نظرکم الشریف بهذا الخصوص؟
الجواب: ننصح المؤمنین (أعزّهم الله تعالى) أن لا یصلوا خلف من یتقاضى راتباً حکومیاً، ولیس هذا للقدح فیه والطعن فی عدالته، ولکن لتبقى هذه المواقع ومواقف أصحابها بمنأى تام عن أی تدخل حکومی محتمل ولو فی مستقبل الأیام.
از این رو، دفتر آیتالله سیستانی در مشهد از استاد سیدمحمدرضا سیستانی (فرزند معظمله) صحت این سوال و جواب را جویا شد که متن آن بدین شرح است:
علیکم السلام، بله صحیح است. ولى ناظر به ایران نیست و توصیه غیر الزامى است.
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
۱۵:۱۶
#فاطمیه
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
۱۵:۲۵
خیز جدی و جدید برای ترویج موسیقی در دانشگاه ها...
محمد صالح مشفقی پور
این اعتراض رهبری در فیلم، برای آذر ۱۳۸۱ در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی است!
آیا عمل شد؟ خود رهبری بعدا فرمودند نه! عمل نشد و چوبش را هم خوردیم!
ایشان سال ۹۴ در جمع بعضی دانشجویان گفتند:
«دانشجوی عزیزی مطرح کردند که دانشگاه جای کنسرت نیست. راست است؛ این را من هم یادداشت کردهام و جزو یادداشتهای من، همین مطلب هست...
اینکه ما بیاییم...کنسرت موسیقی در دانشگاه تشکیل بدهیم، جزو غلطترین کارها است...
بنده البتّه نشانههای این قضیه و مشکل را خیلی سال قبل ... دیدم و هشدار هم دادم لکن متأسّفانه دنبال نشد و چوبش را هم خوردیم؛ چند سال چوبش را خوردیم؛ امروز نبایست اجازه این کارها داده بشود...»
اما امروز، با توجه به خبر هایی که از گوشه و کنار به گوشم خورده است، هشدار می دهم که خیز جدی و جدیدی برای ترویج موسیقی در دانشگاه ها در اعیاد پیش رو (ماه رجب و شعبان) برداشته شده است!
دقت نشود، چوبش را خواهیم خورد! هم مسؤولین متدین و عاقل مراقبت کنند... هم دانشجویان عزیز و بصیر، بازی نخورند و صحنه را ببینند...
حرمت «ترویج موسیقی» را جدی بگیریم.


#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
@mobahesegroup┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
۶:۳۴
🟢 در زمان امیر کبیر هم همین کار را کردند.
۱۲:۱۹
#ایرانی_ترین
۱۲:۲۲
شماها اگه بلد بودید چیکار کنید که الان وضع مملکت این نبود...
حالا اگر یکی از سیاستمداران انقلابی چنین جلسهای برگزار میکرد، واکنش اصلاحطلبها چی بود؟میگفتن طرف چیکاره مملکته هی جلسه میگیره
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
۴:۲۳
*
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
۵:۰۱
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
۵:۰۴
میس ریچل (خاله شادونه آمریکاییها) چند ماه پیش یک کودک اهل غزه رو که یک پای خودش رو تو بمباران اسراییل از دست داده بود آورد تو برنامهش و حالا صهیونیستها به عنوان یکی از ده یهودیستیز برتر سال معرفیش کردن


#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
@mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
۵:۰۴
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
۱۰:۴۱
با این اعتراف ابطحی مشخص شد اردستانی روحانی نمای هتاک به ساحت دین و حضرت زهرا عضوی از جریان مجمع محققین و مدرسینوجریان روشنفکری و جریان منتسب به آقای منتظری و تفکرات دوم خردادی بوده است.اردستانی را یک شخص مستقل در نظر نگیرید؛بلکه او را نمایندهی رسمی یا غیررسمی جریانهای مذکور بدانید.
حالا خاتمی از سران جریان فتنه اعتراض کرده که الان وقت گفتن این مباحث نبوده و همه این جریان انحرافی را دچار مشکل کرده است.
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
۴:۳۵
#جهادتبیین
۱۹:۳۰
در برخی مجالس ختم قرآن (یا برنامههای عمومی) قاری یا برگزارکنندگان وسطِ تلاوتِ قرآن آیهای را قطع میکنند و در همان لحظه شروع به خواندن دعا یا ذکرهایی میکنند، سپس دوباره بازمیگردند به تلاوت. آیا این رفتار با نص قرآن و ادب قرائت سازگار است و «بدعت» یا لااقل خلاف آداب قرائت نیست؟
1 — نص قرآن دستور میدهد «وقتی قرآن خوانده میشود، گوش دهید و ساکت باشید»
خداوند میفرماید:«وَإِذَا قِرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ».(الأعراف: 204)
ـ تفسیر مشهور (ابنکثیر، جلدهامشی بر آیات) و دیگر مفسّرین (الجامع للبیان، الطبری؛ وجَلّالَیْن) توضیح دادهاند که آیه صریحاً امر به گوش دادنِ آگاهانه و سکوت در هنگام تلاوت میکند؛ یعنی شنونده باید تمام توجّه خود را به تلاوت معطوف کند و جِدّاً از هر کاری که مزاحم تلاوت است خودداری نماید. (مراجع تفسیر: ابنکثیر، تفسیر جلالین — ملاحظهٔ ذیل آیه 204)
> جمعبندی: قرآن خودِ تلاوت را مجا و ارزشمند میداند و مرتکب شدن به کارهایی که آن را قطع کنند یا مانع گوشسپاری شوند، مستقیماً با آیه مذکور سازگار نیست.
2 — آداب تلاوت و «ادبِ قرآن» در سنتِ پیامبر و علما
ـ مفسّران و ادیبان قرآنی و علمای «آداب القِراءة» بارها تأکید کردهاند که تلاوتِ قرآن باید همراه با حضور قلب، سکوت شنونده و رعایت حرمت باشد. قطعِ تلاوت برای امور متفرقه، مخصوصاً وقتی مخاطب دستور سکوت دارد، خلاف آداب است. (رجوع کنید به کتب «آداب تلاوة القرآن» و مقدمات التفسیر)
ـ عرف فقها و حفاظِ قرآنی (علمای قرائت و تلاوت) این است که «دعا» و «مدایح» و «مدحخوانی» و امثال آن یا پس از ختم خوانده شود و یا بین نوبتهای مجزا و نه در همان لحظهٔ یک آیه یا ربطِ معنایی که قاری در آن است، وارد شود؛ زیرا این کار تمرکز را میشکند و شأنِ قرآنیِ مجلس را تضعیف میکند.
3 — بدعتزدایی و معیارِ سنّتیِ «ما جاء به النبّی»
ـ اصل کلی دینی دربارهٔ بدعت روشن است: پیامبر(ص) فرمودند:«مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ»(روايت مَعروفه در صحیح مسلم/مسند) — یعنی هر جدیدی که در دین از آن نیست، مردود است.
ـ اگر در مجالس دینی شیوهای باب شود که در تلاوت قرآن خلل ایجاد کند و سندی از سیرهٔ پیامبر یا اهلبیت برای آن وجود نداشته باشد، این «ابتداء» و در حوزهٔ شعارها و آداب دینی در حکم بدعت است و سزاوار نقد فقهی و اخلاقی است.
4 — دو دلیل عقلانی و اجتماعی برای نپذیرفتن قطع تلاوت برای دعا
1. تخریب پیام قرآنی: وقتی آیهای خوانده میشود، قطع کردن آن با دعا موجب میشود مخاطب ارتباط معنایی و ترتیبیِ آیات را از دست بدهد؛ قرآن مجموعهای متعاقب و موزون است و تلاوتِ پیوسته معنا را منتقل میکند.
2. اختلال در حضور قلب و خشوع: آداب قرائت برای خشوع و پذیرش قلبی است؛ قطع ناگهانی باعث «قطع حضور» و تشویش دلها میشود؛ نتیجهٔ عکس میدهد.
هر دو دلیل با نصّ قرآن (آیهٔ 204) و با عقل و تجربهٔ دینی سازگار است.
5 — حکم عملی و راهکار پیشنهادی (مستدل و منطقی)
اگر در کانال یا در جمعی خواستی اعتراض کنی، میتوانی چنین بگویی (بیان رسمی و محترمانه):
> «آیهٔ 204 سورهٔ اعراف صریحاً دستور میدهد هنگام تلاوت قرآن ساکت بمانید و گوش دهید. آوردن دعا یا قطعِ تلاوتِ پیوسته بهطور ناگهانی، سازگار با این آیه و با آداب تلاوت نیست. ادبِ درست این است که پس از پایان تلاوت یا در وقتِ مناسبی که پیوستگی آیات را قطع نمیکند، دعا یا ذکر خوانده شود. این روش پذیرفتهشدهٔ قرآنی و سنتی است.»
ـ برای قویتر کردن استدلال میتوانی به تفسیر ابنکثیر یا تفسیر جلالین ذیل آیهٔ 204 ارجاع دهی، و نیز حدیثِ «من أحدث فی أمرنا ما لیس منه فهو رد» را نقل کنی تا نشان دهی این شیوه «بدعتِ غیرمستند» است.
آیهٔ 204 سورهٔ اعراف میگوید: «وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ». بنابراین هر حرکتی که تلاوت قرآن را قطع کند و شنونده را از شنیدن و سکوت بازدارد (مثل وارد کردن یک دعا یا ذکر وسط تلاوت) در تعارض مستقیم با دستور قرآن و با آداب ثابتی است که مفسّرین و علمای تلاوت بر آن تأکید دارند. همچنین، معرفی چنین رفتارهایی بهعنوان «سنت» بدون سند، از مصادیق دخالت نوآورانه در دین است که با قاعدهٔ «مَنْ أَحْدَثَ» در حدیث پیامبر ناسازگار است. راه درست: دعا پس از ختمِ تلاوت یا در وقت مشخصی که خللی در روند قرائت ایجاد نکند.
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
۱۳:۰۰
ممنون #مادر جان که چنین پسری تربیت کردی که ما به چشم دیدیم خادم ملت واقعی بودن یعنی چه#روز_مادر #شهید_رئیسی


#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
@mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
۱۶:۳۳
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
متن سوال 
در برخی مجالس ختم قرآن (یا برنامههای عمومی) قاری یا برگزارکنندگان وسطِ تلاوتِ قرآن آیهای را قطع میکنند و در همان لحظه شروع به خواندن دعا یا ذکرهایی میکنند، سپس دوباره بازمیگردند به تلاوت. آیا این رفتار با نص قرآن و ادب قرائت سازگار است و «بدعت» یا لااقل خلاف آداب قرائت نیست؟
پاسخ مستند 

1 — نص قرآن دستور میدهد «وقتی قرآن خوانده میشود، گوش دهید و ساکت باشید» خداوند میفرماید: «وَإِذَا قِرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ». (الأعراف: 204) ـ تفسیر مشهور (ابنکثیر، جلدهامشی بر آیات) و دیگر مفسّرین (الجامع للبیان، الطبری؛ وجَلّالَیْن) توضیح دادهاند که آیه صریحاً امر به گوش دادنِ آگاهانه و سکوت در هنگام تلاوت میکند؛ یعنی شنونده باید تمام توجّه خود را به تلاوت معطوف کند و جِدّاً از هر کاری که مزاحم تلاوت است خودداری نماید. (مراجع تفسیر: ابنکثیر، تفسیر جلالین — ملاحظهٔ ذیل آیه 204) > جمعبندی: قرآن خودِ تلاوت را مجا و ارزشمند میداند و مرتکب شدن به کارهایی که آن را قطع کنند یا مانع گوشسپاری شوند، مستقیماً با آیه مذکور سازگار نیست. 2 — آداب تلاوت و «ادبِ قرآن» در سنتِ پیامبر و علما ـ مفسّران و ادیبان قرآنی و علمای «آداب القِراءة» بارها تأکید کردهاند که تلاوتِ قرآن باید همراه با حضور قلب، سکوت شنونده و رعایت حرمت باشد. قطعِ تلاوت برای امور متفرقه، مخصوصاً وقتی مخاطب دستور سکوت دارد، خلاف آداب است. (رجوع کنید به کتب «آداب تلاوة القرآن» و مقدمات التفسیر) ـ عرف فقها و حفاظِ قرآنی (علمای قرائت و تلاوت) این است که «دعا» و «مدایح» و «مدحخوانی» و امثال آن یا پس از ختم خوانده شود و یا بین نوبتهای مجزا و نه در همان لحظهٔ یک آیه یا ربطِ معنایی که قاری در آن است، وارد شود؛ زیرا این کار تمرکز را میشکند و شأنِ قرآنیِ مجلس را تضعیف میکند. 3 — بدعتزدایی و معیارِ سنّتیِ «ما جاء به النبّی» ـ اصل کلی دینی دربارهٔ بدعت روشن است: پیامبر(ص) فرمودند: «مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ» (روايت مَعروفه در صحیح مسلم/مسند) — یعنی هر جدیدی که در دین از آن نیست، مردود است. ـ اگر در مجالس دینی شیوهای باب شود که در تلاوت قرآن خلل ایجاد کند و سندی از سیرهٔ پیامبر یا اهلبیت برای آن وجود نداشته باشد، این «ابتداء» و در حوزهٔ شعارها و آداب دینی در حکم بدعت است و سزاوار نقد فقهی و اخلاقی است. 4 — دو دلیل عقلانی و اجتماعی برای نپذیرفتن قطع تلاوت برای دعا 1. تخریب پیام قرآنی: وقتی آیهای خوانده میشود، قطع کردن آن با دعا موجب میشود مخاطب ارتباط معنایی و ترتیبیِ آیات را از دست بدهد؛ قرآن مجموعهای متعاقب و موزون است و تلاوتِ پیوسته معنا را منتقل میکند. 2. اختلال در حضور قلب و خشوع: آداب قرائت برای خشوع و پذیرش قلبی است؛ قطع ناگهانی باعث «قطع حضور» و تشویش دلها میشود؛ نتیجهٔ عکس میدهد. هر دو دلیل با نصّ قرآن (آیهٔ 204) و با عقل و تجربهٔ دینی سازگار است. 5 — حکم عملی و راهکار پیشنهادی (مستدل و منطقی) اگر در کانال یا در جمعی خواستی اعتراض کنی، میتوانی چنین بگویی (بیان رسمی و محترمانه): > «آیهٔ 204 سورهٔ اعراف صریحاً دستور میدهد هنگام تلاوت قرآن ساکت بمانید و گوش دهید. آوردن دعا یا قطعِ تلاوتِ پیوسته بهطور ناگهانی، سازگار با این آیه و با آداب تلاوت نیست. ادبِ درست این است که پس از پایان تلاوت یا در وقتِ مناسبی که پیوستگی آیات را قطع نمیکند، دعا یا ذکر خوانده شود. این روش پذیرفتهشدهٔ قرآنی و سنتی است.» ـ برای قویتر کردن استدلال میتوانی به تفسیر ابنکثیر یا تفسیر جلالین ذیل آیهٔ 204 ارجاع دهی، و نیز حدیثِ «من أحدث فی أمرنا ما لیس منه فهو رد» را نقل کنی تا نشان دهی این شیوه «بدعتِ غیرمستند» است.
جمعبندیِ کوتاه
آیهٔ 204 سورهٔ اعراف میگوید: «وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ». بنابراین هر حرکتی که تلاوت قرآن را قطع کند و شنونده را از شنیدن و سکوت بازدارد (مثل وارد کردن یک دعا یا ذکر وسط تلاوت) در تعارض مستقیم با دستور قرآن و با آداب ثابتی است که مفسّرین و علمای تلاوت بر آن تأکید دارند. همچنین، معرفی چنین رفتارهایی بهعنوان «سنت» بدون سند، از مصادیق دخالت نوآورانه در دین است که با قاعدهٔ «مَنْ أَحْدَثَ» در حدیث پیامبر ناسازگار است. راه درست: دعا پس از ختمِ تلاوت یا در وقت مشخصی که خللی در روند قرائت ایجاد نکند. 

#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
@mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛ https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b
#
مستندات شیعه درباره نادرستیِ قطع تلاوت قرآن برای دعا
۱. تفسیر المیزان – علامه طباطبایی (منبع شیعی درجه یک)
ذیل آیه 204 سوره اعراف («وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ…») علامه تصریح میکند:
المیزان، ج ۸، ص ۲۹۹ ـ ۳۰۱
> امر به استماع و انصات هنگام تلاوت، امر به ترک هر کاری است که مانع توجه و استماع حقیقی باشد.> و هر عملی که شنیدن و تدبر در آیات را قطع کند، مخالف ادب تلاوت است.
نتیجهی علامه در المیزان:هر چیزی که باعث قطع جریان تلاوت و بر هم خوردن توجه شنونده شود، خلاف ادب قرآنی و خلاف دستور صریح آیه است.این شامل دعا خواندن وسط تلاوت هم میشود.
۲. تفسیر نمونه – آیتالله مکارم شیرازی
(تفسیر نمونه، ج ۷، ص ۲۲۱)
در توضیح آیه انصات مینویسد:
> مقصود از انصات، ترک هر سخن و هر عملی است که موجب اشتغال ذهن شنونده و قطع توجه او از تلاوت گردد.
پس طبق تفسیر نمونه:قطع تلاوت با دعا یا سخن، تخلف از دستور قرآن است.
۳. آیتالله بهجت (ره) – رساله و استفتائات
در بخش احکام قرآن و آداب تلاوت آمده است:
> هنگام تلاوت قرآن باید سکوت و توجه قلبی رعایت شود، و مشغول شدن به غیر تلاوت، منافات با احترام قرآن دارد.
این جمله «مشغول شدن به غیر تلاوت» دقیقاً شامل قطع تلاوت برای دعاست.
۴. آیتالله سیستانی – استفتائات جدید
در احکام «مجالس قرآن» آمده:
> قطع تلاوت برای کارهای غیر مرتبط (که عرفاً منافات با ادب قرآن داشته باشد) جایز نیست و خلاف احترام قرآن است.
(استفتائات آیتالله سیستانی، باب «تلاوت»، سؤال ۳۴)
دعا میان آیات عرفاً قطعکننده و «غیر مرتبط» است.
۵. اصول فقه شیعه – قاعده احترام قرآن
در منابع شیعی یک قاعده مهم هست به نام:
«حرمت هتک قرآن»
که فقیهان دربارهاش اجماع دارند:
مرحوم نراقی – مستند الشیعه، ج۱، ص۱۴۶
شیخ انصاری – مکاسب محرمه، باب هتک قرآن
در این منابع آمده:
> هر عملی که عرفاً بیاحترامی یا سستی در شأن قرآن محسوب شود، حرام یا در حدّ کراهت شدید است.
قطع آیات برای کار غیرقرآنی (مثل دعاخوانی) عرفاً نوعی «خلل در حرمت تلاوت» است.
۶. روایات اهلبیت (ع)
کافی، ج ۲، ص ۶۱۴ – باب فضل القرآن
امام صادق (ع):
> «اذا قُرِیَ القرآن فَأَصغوا لَهُ بأسماعکم»> وقتی قرآن خوانده میشود، گوشهایتان را به آن بسپارید.
«اصغا» یعنی تمرکز کامل، بدون مزاحمت و بدون انقطاع.
۷. امام باقر(ع) – احترام به تلاوت
کافی، ج ۲، ص ۶۱۵
امام باقر (ع):
> «القاری و المستمع شریکان فی الأجر ما دام القُرآن یُتلی»> مادامی که قرآن پیوسته تلاوت شود (یعنی جریان تلاوت قطع نشود).
قطع تلاوت، «دامَ القرآن یتلى» را از بین میبرد و اثر روایت را مخدوش میکند.
جمعبندی مستند شیعی برای کانال (آماده ارسال)
قرآن در آیه ۲۰۴ اعراف امر میکند هنگام تلاوت «ساکت باشید و گوش دهید».به تصریح تفاسیر شیعی مانند المیزان و تفسیر نمونه ، هر کاری که جریان تلاوت را قطع کند و توجه شنونده را از آیه برگرداند ـ حتی دعاخوانی ـ *خلاف ادب قرآنی است.
فقهای بزرگ شیعه (آیات بهجت، سیستانی، نراقی و شیخ انصاری) نیز بر اساس قاعده «حرمت هتک قرآن» میگویند:
قطع تلاوت برای امور غیرقرآنی جایز نیست و بیاحترامی محسوب میشود.
همچنین روایات معتبر کافی از امام باقر و امام صادق(ع) میفرمایند هنگام تلاوت باید *تمام توجه به قرآن باشد و تلاوت پیوسته ادامه یابد.
بنابراین رفتار مرسوم در برخی ختمها ـ که وسط آیه ناگهان دعا میخوانند و دوباره برمیگردند ـ نه مستند شیعی دارد، نه قرآنی، نه روایی و عرفاً نوعی بیاحترامی به تلاوت است.


#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
@mobahesegroup┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
ذیل آیه 204 سوره اعراف («وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ…») علامه تصریح میکند:
المیزان، ج ۸، ص ۲۹۹ ـ ۳۰۱
> امر به استماع و انصات هنگام تلاوت، امر به ترک هر کاری است که مانع توجه و استماع حقیقی باشد.> و هر عملی که شنیدن و تدبر در آیات را قطع کند، مخالف ادب تلاوت است.
(تفسیر نمونه، ج ۷، ص ۲۲۱)
در توضیح آیه انصات مینویسد:
> مقصود از انصات، ترک هر سخن و هر عملی است که موجب اشتغال ذهن شنونده و قطع توجه او از تلاوت گردد.
در بخش احکام قرآن و آداب تلاوت آمده است:
> هنگام تلاوت قرآن باید سکوت و توجه قلبی رعایت شود، و مشغول شدن به غیر تلاوت، منافات با احترام قرآن دارد.
در احکام «مجالس قرآن» آمده:
> قطع تلاوت برای کارهای غیر مرتبط (که عرفاً منافات با ادب قرآن داشته باشد) جایز نیست و خلاف احترام قرآن است.
(استفتائات آیتالله سیستانی، باب «تلاوت»، سؤال ۳۴)
در منابع شیعی یک قاعده مهم هست به نام:
«حرمت هتک قرآن»
که فقیهان دربارهاش اجماع دارند:
مرحوم نراقی – مستند الشیعه، ج۱، ص۱۴۶
شیخ انصاری – مکاسب محرمه، باب هتک قرآن
در این منابع آمده:
> هر عملی که عرفاً بیاحترامی یا سستی در شأن قرآن محسوب شود، حرام یا در حدّ کراهت شدید است.
کافی، ج ۲، ص ۶۱۴ – باب فضل القرآن
امام صادق (ع):
> «اذا قُرِیَ القرآن فَأَصغوا لَهُ بأسماعکم»> وقتی قرآن خوانده میشود، گوشهایتان را به آن بسپارید.
کافی، ج ۲، ص ۶۱۵
امام باقر (ع):
> «القاری و المستمع شریکان فی الأجر ما دام القُرآن یُتلی»> مادامی که قرآن پیوسته تلاوت شود (یعنی جریان تلاوت قطع نشود).
قرآن در آیه ۲۰۴ اعراف امر میکند هنگام تلاوت «ساکت باشید و گوش دهید».به تصریح تفاسیر شیعی مانند المیزان و تفسیر نمونه ، هر کاری که جریان تلاوت را قطع کند و توجه شنونده را از آیه برگرداند ـ حتی دعاخوانی ـ *خلاف ادب قرآنی است.
فقهای بزرگ شیعه (آیات بهجت، سیستانی، نراقی و شیخ انصاری) نیز بر اساس قاعده «حرمت هتک قرآن» میگویند:
قطع تلاوت برای امور غیرقرآنی جایز نیست و بیاحترامی محسوب میشود.
همچنین روایات معتبر کافی از امام باقر و امام صادق(ع) میفرمایند هنگام تلاوت باید *تمام توجه به قرآن باشد و تلاوت پیوسته ادامه یابد.
بنابراین رفتار مرسوم در برخی ختمها ـ که وسط آیه ناگهان دعا میخوانند و دوباره برمیگردند ـ نه مستند شیعی دارد، نه قرآنی، نه روایی و عرفاً نوعی بیاحترامی به تلاوت است.
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
۸:۳۷
#لبیک_یاخامنه_ای#مرگ_بر_اسرائیل #شهادت_زیباست ┄┅═✧
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
۳:۰۷