بله | کانال کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
عکس پروفایل کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعاتک

کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات

۶۱۲عضو
thumbnail
undefinedسیما ثابت مجری سابق اینترنشنال:
سیدعلی خامنه ای ۶ماه پیش گفت جنگ نمیشه مذاکره هم نمیکنیم اما هم جنگ شد هم مذاکره کردنundefinedundefinedundefined
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ undefined @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b

۲۱:۲۵

undefinedکاشانی با ترکیب "علم، حلم و ادب" توانست بدون اینکه تندی کند بی سوادی طرف مقابل را عیان سازد
undefinedمناظره حجج اسلام #کاشانی و سلیمانی اردستانی با موضوع شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها بار دیگر خالی بودن دست جریان سکولار حوزوی را عیان کرد.
undefinedاین مناظره که با تماشای آنلاین بیش از هشت هزار نفر در بستر یوتیوب برگزار شد حاوی نکات بسار مهمی بود که میتواند درس های زیادی برای جامعه و مخصوصا حوزه های علمیه داشته باشد.
undefinedحامد کاشانی در قامت یک روحانی مسلط بر تاریخ اسلام، به روشنی برای مخاطبین اثبات کردند آنچه سلیمانی اردستانی آن را شواهد عقلی مینامد مشتی ذوقیات و #وهمیات_شخصی بیش نیست و دلیل بر این مطلب این بود که مشخص شد آقای سلیمانی که از شخصیت های مهم جریان نواندیشی دینی (سکولاریسم دینی) در قم است، اساسا فاقد هرگونه مبنای مشخص و قابل دفاع در طرح سخنان خود است.
undefinedنکته مهمی که باید بدان اشاره کرد تبحر حامد کاشانی در اجازه ندادن به طرف مقابل در خروج از بحث و همچنین روشن کردن دقیق مواضع غیر عقلی و علمی سلیمانی بود که برای مخاطب، بی سوادی آقای سلیمانی را به اثبات رساند آن هم با رعایت اخلاق علی رغم اهانت های متعدد سلیمانی اردستانی.undefinedنکته ای که متاسفانه در مناظره حجت الاسلام دکتر رفیعی با #حسن_آقامیری رعایت نشد و آقامیری توانست با اخلاقی جلوه دادن فضای مناظره و شوخی و ایجاد صمیمیت از مهلکه بی اعتباری علمی خود فرار کند؛ چرا که متاسفانه در آن مناظره گفتگوی جدی بر سر مواضع خلاف دین آقا میری شکل نگرفت.
undefinedاین مباحث که در باب تاریخ اسلام و مذهب شیعه و مخصوصا عقاید صورت گرفته، نشان می‌دهد که حوزه های علمیه باید بیش از پیش به آموزش #فقه_اکبر که عقاید دین را مشخص می‌کند اهتمام بورزد. والا در سال‌های آتی و با تکثیر بسیار بالای شبهات دینی، طلاب قادر به دفاع از عقاید خود نخواهند بود چه برسد به حراست از عقاید جامعه؛ نمونه بارز آن هم یکی مثل سلیمانی اردستانی است که به جای دفاع از عقاید مسلم دینی، خود تبدیل به مولد شبهه شده است! صراط
پ.ن: تندی و پرخاش و برخوردهای غیر علمی به نفع این افراده، فقط به اینجور افراد باید جواب علمی محکم داد و مثل همین مناظره رسوایشان کرد و الا همین تندی ها بهونه مظلوم نمایی و بیشتر دیده شدن این افراد میشهundefinedundefinedundefined
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ undefined @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b

۹:۳۱

مظلومیت و شهادت… - ناشناس.mp3

۰۳:۰۷:۲۲-۴۳.۰۴ مگابایت
صوت کامل مناظره استاد حامد کاشانی و عبدالرحیم سلیمانیundefinedundefinedundefined
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ undefined @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b

۹:۳۴

thumbnail
undefined فیلم کامل مناظره حامد کاشانی و عبدالرحیم سلیمانی اردستانی پیرامون شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
کم حجم شده از آپارات ببینید:undefinedhttps://www.aparat.com/v/xbz8bj7
کیفیت اصلی در یوتیوب:undefinedhttps://www.youtube.com/live/cBYA4yhM6pg

#نشر_حداکثریundefinedundefinedundefined
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ undefined @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b

۹:۳۵

به گزارش گروه تحقیق کانال رسمی پاسخ به شبهات، استفتائی در سایت حضرت آیت‌الله سیستانی به زبان عربی در مورد نماز خواندن پشت سر امام جماعتی که از حکومت حقوق می‌گیرد، منتشر شد.
ترجمه سوال: در برخی کشور‌های اسلامی، دولت برای امامان جماعت در مساجد حقوق ماهانه‌ای تعیین می‌کند و بخشی از آنان نیز از روحانیان شیعه هستند. نظر شریف شما در این‌باره چیست؟
ترجمه پاسخ: ما به مؤمنان ـ که خداوند متعال آنان را عزیز بدارد ـ توصیه می‌کنیم پشت سر کسی که حقوق دولتی دریافت می‌کند نماز نخوانند؛ و این توصیه نه برای طعن و خدشه در عدالت اوست، بلکه برای آن است که این جایگاه‌ها و مواضع صاحبانش کاملاً از هرگونه دخالت احتمالی حکومت حتی در آینده دور بماند.
السؤال: فی بعض الدول الإسلامیة تخصص الحکومة راتباً شهریاً لأئمة الجماعة فی المساجد وقسم منهم من رجال الدین الشیعة، فما هو نظرکم الشریف بهذا الخصوص؟
الجواب: ننصح المؤمنین (أعزّهم الله تعالى) أن لا یصلوا خلف من یتقاضى راتباً حکومیاً، ولیس هذا للقدح فیه والطعن فی عدالته، ولکن لتبقى هذه المواقع ومواقف أصحاب‌ها بمنأى تام عن أی تدخل حکومی محتمل ولو فی مستقبل الأیام.
از این رو، دفتر آیت‌الله سیستانی در مشهد از استاد سیدمحمدرضا سیستانی (فرزند معظم‌له) صحت این سوال و جواب را جویا شد که متن آن بدین شرح است:
undefinedسوال: سلام علیکم، لطفا بفرمائید سوال و جواب فوق صحیح است؟
undefinedجواب استاد سید محمدرضا سیستانی:
علیکم السلام، بله صحیح است. ولى ناظر به ایران نیست و توصیه غیر الزامى است.
undefinedundefinedundefined
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ undefined @mobahesegroup┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛

۱۵:۱۶

thumbnail
undefined شبهه undefined
undefined️ چرا امیرالمؤمنین(ع) از حضرت زهرا(س) دفاع نکرد؟undefined پاسخundefinedحجت‌الاسلام حامد کاشانی، پژوهشگر حوزه دین و مذهب:
undefinedپاسخ این پرسش که چرا امیرالمؤمنین‌ علیه‌السلام از حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها دفاع نکرد، بر ابهام‌های تاریخی درباره امکان و فرصت دفاع استوار است. گزارش‌ها نشان می‌دهد هجوم به خانه بسیار سریع و ناگهانی بوده و ورود به درگیری به کشته‌شدن امام حسن و امام حسین علیهماالسلام منتهی می‌شد؛ چنان‌که حضرت در نهج‌البلاغه به این نگرانی اشاره کرده است.
undefinedدر چنین شرایط اضطراری، عقل حکم می‌کند برای جلوگیری از خسارت بزرگ‌تر، از رویارویی گسترده پرهیز شود؛ همان‌گونه که نمونه‌های تاریخی مشابه در زمان رسول الله(ص) نیز تأیید می‌کند.
#فاطمیه
undefinedundefinedundefined
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ undefined @mobahesegroup┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛

۱۵:۲۵

خیز جدی و جدید برای ترویج موسیقی در دانشگاه ها...
undefined محمد صالح مشفقی پور
undefined این اعتراض رهبری در فیلم، برای آذر ۱۳۸۱ در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی است!
undefined آیا عمل شد؟ خود رهبری بعدا فرمودند نه! عمل نشد و چوبش را هم خوردیم!
undefined ایشان سال ۹۴ در جمع بعضی دانشجویان گفتند:undefined «دانشجوی عزیزی مطرح کردند که دانشگاه جای کنسرت نیست. راست است؛ این را من هم یادداشت کرده‌ام و جزو یادداشت‌های من، همین مطلب هست...
undefined اینکه ما بیاییم...کنسرت موسیقی در دانشگاه تشکیل بدهیم، جزو غلطترین کارها است...
undefined بنده البتّه نشانه‌های این قضیه و مشکل را خیلی سال قبل ... دیدم و هشدار هم دادم لکن متأسّفانه دنبال نشد و چوبش را هم خوردیم؛ چند سال چوبش را خوردیم؛ امروز نبایست اجازه این کارها داده بشود...»
undefined اما امروز، با توجه به خبر هایی که از گوشه و کنار به گوشم خورده است، هشدار می دهم که خیز جدی و جدیدی برای ترویج موسیقی در دانشگاه ها در اعیاد پیش رو (ماه رجب و شعبان) برداشته شده است!
undefined دقت نشود، چوبش را خواهیم خورد! هم مسؤولین متدین و عاقل مراقبت کنند... هم دانشجویان عزیز و بصیر، بازی نخورند و صحنه را ببینند...
undefined حرمت «ترویج موسیقی» را جدی بگیریم.undefinedundefinedundefined
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ undefined @mobahesegroup┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛

۶:۳۴

thumbnail
undefined رحیم پور ازغدی: میخوان مردم را در برابر تفکر مقاومت قرار بدن!!!
🟢 در زمان امیر کبیر هم همین کار را کردند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌undefinedundefinedundefined#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾»«✾⊱━━━─━━┓ http://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b┗━━─━━━⊰✾»«✾⊱┛

۱۲:۱۹

thumbnail
undefined شما من رو از یک‌ گردن درد مزمن نجات دادید!
#ایرانی_ترین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌undefinedundefinedundefined#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾»«✾⊱━━━─━━┓ http://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b┗━━─━━━⊰✾»«✾⊱┛

۱۲:۲۲

thumbnail
undefined هشت سال مملکت رو تا مرز نابودی بردن؛حالا هی جلسه میگیرن و راهکار میدن برای کشور!
شماها اگه بلد بودید چیکار کنید که الان وضع مملکت این نبود...
حالا اگر یکی از سیاستمداران انقلابی چنین جلسه‌ای برگزار میکرد، واکنش اصلاح‌طلب‌ها چی بود؟میگفتن طرف چیکاره مملکته هی جلسه میگیره
undefinedundefinedundefined
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ undefined @mobahesegroup┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛

۴:۲۳

thumbnail
undefined فیلم‌ حمله اسرائیل به مرکز فرماندهی سپاه جعلی است*undefinedundefined

undefinedبه گزارش منابع آگاه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، انتشار ویدئوهای ساختگی با موضوع «لحظه حمله اسرائیل به اتاق فرماندهی سپاه» که توسط صفحات معاند و سلطنت‌طلب در فضای مجازی منتشر شده، کاملاً غیرواقعی و جعلی است.

undefinedاین صفحات با سوءاستفاده از یک ویدئوی مستند منتشرشده در رسانه ملی و با استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی، اقدام به تولید و نشر محتوای دروغین کرده‌‌اند

*undefinedundefinedundefined
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ undefined @mobahesegroup┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛

۵:۰۱

thumbnail
undefined سوال undefinedundefined چرا #حضرت_زهرا پشت_در رفتند و خود امیرالمؤمنین برای باز کردن در نرفتند؟!
undefined پاسخ استاد محمدی به این سوالundefinedundefinedundefinedundefined
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ undefined @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b

۵:۰۴

thumbnail
میس ریچل (خاله شادونه آمریکایی‌ها) چند ماه پیش یک کودک اهل غزه رو که یک پای خودش رو تو بمباران اسراییل از دست داده بود آورد تو برنامه‌ش و حالا صهیونیست‌ها به عنوان یکی از ده یهودی‌ستیز برتر سال معرفیش کردنundefinedundefinedundefined
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ undefined @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b

۵:۰۴

thumbnail
undefined رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران: زن، کارگزار خانه نیست؛ مدیر است
undefined رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران مناطق مختلف کشور، حضرت فاطمه زهرا(س) را در همهٔ عرصه‌ها یک انسان عرشیِ آراسته به والاترین خصوصیات خواندند و با تبیین نگاه اسلام به شأن و حقوق زنان در عرصهٔ خانه و اجتماع، باید‌ها و نبایدهای رفتار مردان با همسران و زنان را در زمینه‌های مختلف تشریح کردند.
undefinedundefinedundefined
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ undefined @mobahesegroup┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛

۱۰:۴۱

thumbnail
undefined دم خروس...
با این اعتراف ابطحی مشخص شد اردستانی روحانی نمای هتاک به ساحت دین و حضرت زهرا عضوی از جریان مجمع محققین و مدرسینوجریان روشنفکری و جریان منتسب به آقای منتظری و تفکرات دوم خردادی بوده است.اردستانی را یک شخص مستقل در نظر نگیرید؛بلکه او را نماینده‌ی رسمی یا غیررسمی جریان‌های مذکور بدانید.

حالا خاتمی از سران جریان فتنه اعتراض کرده که الان وقت گفتن این مباحث نبوده و همه این جریان انحرافی را دچار مشکل کرده است.undefinedundefinedundefined
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ undefined @mobahesegroup┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛

۴:۳۵

undefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefinedخبرهای جذابی که نشنیدینundefined
undefinedundefinedدستاوردهای جدید افتخار آمیز جمهوری اسلامی ایران
undefinedتوی روزهای گذشته اتفاقات بسیار خوبی توی ایران رقم خورده که اگه هر کدوم از اونا توی کشوری دیگه رخ می داد، گوش فلک رو کر می کردن...
undefinedاما ما ازشون خبر نداریم چون ما همیشه باید فکرمون درگیر اخبار منفی و کم و کاستی و ناترازی و کشمکش های سیاسی باشه
undefinedببینید این همه افتخار undefined
undefined جمهوری اسلامی ایران بعنوان چهارمین کشور جهان موفق شد داروی ضد سرطان ایبروتینیب را تولید کنه undefined
undefined جمهوری اسلامی ایران رتبه برترین کشور جهان در توسعه ورزش زنان پارالمپیک را کسب کردundefined
undefined جمهوری اسلامی ایران بعنوان اولین کشور جهان در حال تهیه گزارش جامع میزان سم موجود در مواد غذایی هست که دنیا بسیار بهش نیاز دارهundefined
undefinedمدال طلای مسابقات جهانی اختراعات سوئیس از بین ۱۱۰۰ اختراع جهانی به جوانان جمهوری اسلامی ایران رسیدundefined
undefinedتوربین های تولید جمهوری اسلامی ایران در روسیه جایگزین توربین های تولید زیمنس آلمان شدundefined
undefinedروزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال اعلام کرد تمام کشورها دنبال کپی برداری از پهپاد ایرانی شاهد هستندundefined
undefined جمهوری اسلامی ایران بعنوان سومین کشور جهان موفق به ساخت دستگاه چاپ سه بعدی زیستی گردیدundefined
undefined جمهوری اسلامی ایران موفق به ساخت پیشرفته ترین ورق فولادی استراتژیک جهان به نام X65MS شد (ورقی که اکثر کشورهای جهان به وارداتش وابسته هستند)undefined
undefinedمدال طلای مسابقات جهانی اختراعات سوئیس در زمینه بانکداری هم به نمایندگان جمهوری اسلامی ایران رسیدundefined
undefined نخستین المپیاد جهانی نانو با اراده و ابتکار جمهوری اسلامی ایران در ایران برگزار میشه و نمایندگان همه کشورهای جهان از جمله آمریکا و انگلیس و ... مجبورند به ایران بیانundefined
undefinedجوانان ایرانی موفق شدند بعنوان سومین کشور جهان، ابر دستگاه لاینر هندلر را در ایران تولید کنندundefined
undefinedدانشمندان پزشکی هسته ای جمهوری اسلامی ایران موفق به ساخت دارویی شدند که قادره بیماری آلزایمر را ۲۰ سال زودتر تشخیص داده و درمان کنهundefined
undefinedجوانان دانشگاهی کشورمون یه نوع چمن جدید تولید کردن که ۷۰ درصد کم تر آب مصرف می کنه و مقاومت بالاتری نسبت به فشرده شدن زیر پاها دارهundefined
undefinedجمهوری اسلامی ایران در لیست ۲۰ مقصد برتر گردشگری جهان قرار گرفتundefined
undefinedجمهوری اسلامی ایران رتبه دوم جهان در شاخص توسعه انرژی را کسب کرد
undefinedفقط تصور کنید یکی از این دستاوردها توی عربستان سعودی اتفاق افتاده بود، اونوقت قطعا خبرش به گوش ماها می رسید
undefinedچرا واقعاًundefined
undefinedمگه رهبر انقلاب بارها روی جهاد تبیین تأکید نکردند و اخیرا هم نفرمودند اصحاب قلم و رسانه روایتگر #نقاط‌قوت‌نظام باشند؟
undefinedآهای مدیران رسانه ها... آهای اصحاب قلم... آهای مدیران کانال ها... آهای دلسوزان... اگه شما نقاط قوت ایران را با قدرت روایت نکنید، دشمن در جنگ رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران پیروز میشه
undefinedبه خدا دست مون خیلی پرهundefined
#جهاد‌تبیین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌undefinedundefinedundefined#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾»«✾⊱━━━─━━┓ http://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b┗━━─━━━⊰✾»«✾⊱┛

۱۹:۳۰

undefined متن سوال undefinedundefined
در برخی مجالس ختم قرآن (یا برنامه‌های عمومی) قاری یا برگزارکنندگان وسطِ تلاوتِ قرآن آیه‌ای را قطع می‌کنند و در همان لحظه شروع به خواندن دعا یا ذکرهایی می‌کنند، سپس دوباره بازمی‌گردند به تلاوت. آیا این رفتار با نص قرآن و ادب قرائت سازگار است و «بدعت» یا لااقل خلاف آداب قرائت نیست؟


undefined پاسخ مستند undefinedundefinedundefined
1 — نص قرآن دستور می‌دهد «وقتی قرآن خوانده می‌شود، گوش دهید و ساکت باشید»
خداوند می‌فرماید:«وَإِذَا قِرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ».(الأعراف: 204)
ـ تفسیر مشهور (ابن‌کثیر، جلدهامشی بر آیات) و دیگر مفسّرین (الجامع للبیان، الطبری؛ وجَلّالَیْن) توضیح داده‌اند که آیه صریحاً امر به گوش دادنِ آگاهانه و سکوت در هنگام تلاوت می‌کند؛ یعنی شنونده باید تمام توجّه خود را به تلاوت معطوف کند و جِدّاً از هر کاری که مزاحم تلاوت است خودداری نماید. (مراجع تفسیر: ابن‌کثیر، تفسیر جلالین — ملاحظهٔ ذیل آیه 204)
> جمع‌بندی: قرآن خودِ تلاوت را مجا و ارزش‌مند می‌داند و مرتکب شدن به کارهایی که آن را قطع کنند یا مانع گوش‌سپاری شوند، مستقیماً با آیه مذکور سازگار نیست.

2 — آداب تلاوت و «ادبِ قرآن» در سنتِ پیامبر و علما
ـ مفسّران و ادیبان قرآنی و علمای «آداب القِراءة» بارها تأکید کرده‌اند که تلاوتِ قرآن باید همراه با حضور قلب، سکوت شنونده و رعایت حرمت باشد. قطعِ تلاوت برای امور متفرقه، مخصوصاً وقتی مخاطب دستور سکوت دارد، خلاف آداب است. (رجوع کنید به کتب «آداب تلاوة القرآن» و مقدمات التفسیر)
ـ عرف فقها و حفاظِ قرآنی (علمای قرائت و تلاوت) این است که «دعا» و «مدایح» و «مدح‌خوانی» و امثال آن یا پس از ختم خوانده شود و یا بین نوبت‌های مجزا و نه در همان لحظهٔ یک آیه یا ربطِ معنایی که قاری در آن است، وارد شود؛ زیرا این کار تمرکز را می‌شکند و شأنِ قرآنیِ مجلس را تضعیف می‌کند.

3 — بدعت‌زدایی و معیارِ سنّتیِ «ما جاء به النبّی»
ـ اصل کلی دینی دربارهٔ بدعت روشن است: پیامبر(ص) فرمودند:«مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ»(روايت مَعروفه در صحیح مسلم/مسند) — یعنی هر جدیدی که در دین از آن نیست، مردود است.
ـ اگر در مجالس دینی شیوه‌ای باب شود که در تلاوت قرآن خلل ایجاد کند و سندی از سیرهٔ پیامبر یا اهل‌بیت برای آن وجود نداشته باشد، این «ابتداء» و در حوزهٔ شعارها و آداب دینی در حکم بدعت است و سزاوار نقد فقهی و اخلاقی است.

4 — دو دلیل عقلانی و اجتماعی برای نپذیرفتن قطع تلاوت برای دعا
1. تخریب پیام قرآنی: وقتی آیه‌ای خوانده می‌شود، قطع کردن آن با دعا موجب می‌شود مخاطب ارتباط معنایی و ترتیبیِ آیات را از دست بدهد؛ قرآن مجموعه‌ای متعاقب و موزون است و تلاوتِ پیوسته معنا را منتقل می‌کند.
2. اختلال در حضور قلب و خشوع: آداب قرائت برای خشوع و پذیرش قلبی است؛ قطع ناگهانی باعث «قطع حضور» و تشویش دل‌ها می‌شود؛ نتیجهٔ عکس می‌دهد.
هر دو دلیل با نصّ قرآن (آیهٔ 204) و با عقل و تجربهٔ دینی سازگار است.

5 — حکم عملی و راهکار پیشنهادی (مستدل و منطقی)
اگر در کانال یا در جمعی خواستی اعتراض کنی، می‌توانی چنین بگویی (بیان رسمی و محترمانه):
> «آیهٔ 204 سورهٔ اعراف صریحاً دستور می‌دهد هنگام تلاوت قرآن ساکت بمانید و گوش دهید. آوردن دعا یا قطعِ تلاوتِ پیوسته به‌طور ناگهانی، سازگار با این آیه و با آداب تلاوت نیست. ادبِ درست این است که پس از پایان تلاوت یا در وقتِ مناسبی که پیوستگی آیات را قطع نمی‌کند، دعا یا ذکر خوانده شود. این روش پذیرفته‌شدهٔ قرآنی و سنتی است.»
ـ برای قوی‌تر کردن استدلال می‌توانی به تفسیر ابن‌کثیر یا تفسیر جلالین ذیل آیهٔ 204 ارجاع دهی، و نیز حدیثِ «من أحدث فی أمرنا ما لیس منه فهو رد» را نقل کنی تا نشان دهی این شیوه «بدعتِ غیرمستند» است.

undefined جمع‌بندیِ کوتاه undefined
آیهٔ 204 سورهٔ اعراف می‌گوید: «وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ». بنابراین هر حرکتی که تلاوت قرآن را قطع کند و شنونده را از شنیدن و سکوت بازدارد (مثل وارد کردن یک دعا یا ذکر وسط تلاوت) در تعارض مستقیم با دستور قرآن و با آداب ثابتی است که مفسّرین و علمای تلاوت بر آن تأکید دارند. همچنین، معرفی چنین رفتارهایی به‌عنوان «سنت» بدون سند، از مصادیق دخالت نوآورانه در دین است که با قاعدهٔ «مَنْ أَحْدَثَ» در حدیث پیامبر ناسازگار است. راه درست: دعا پس از ختمِ تلاوت یا در وقت مشخصی که خللی در روند قرائت ایجاد نکند.undefinedundefinedundefined
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ undefined @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b

۱۳:۰۰

thumbnail
‌ممنون #مادر جان که چنین پسری تربیت کردی که ما به چشم دیدیم خادم ملت واقعی بودن یعنی چه#روز_مادر #شهید_رئیسیundefinedundefinedundefined
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ undefined @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b

۱۶:۳۳

کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
undefined متن سوال undefinedundefined در برخی مجالس ختم قرآن (یا برنامه‌های عمومی) قاری یا برگزارکنندگان وسطِ تلاوتِ قرآن آیه‌ای را قطع می‌کنند و در همان لحظه شروع به خواندن دعا یا ذکرهایی می‌کنند، سپس دوباره بازمی‌گردند به تلاوت. آیا این رفتار با نص قرآن و ادب قرائت سازگار است و «بدعت» یا لااقل خلاف آداب قرائت نیست؟ undefined پاسخ مستند undefinedundefinedundefined 1 — نص قرآن دستور می‌دهد «وقتی قرآن خوانده می‌شود، گوش دهید و ساکت باشید» خداوند می‌فرماید: «وَإِذَا قِرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ». (الأعراف: 204) ـ تفسیر مشهور (ابن‌کثیر، جلدهامشی بر آیات) و دیگر مفسّرین (الجامع للبیان، الطبری؛ وجَلّالَیْن) توضیح داده‌اند که آیه صریحاً امر به گوش دادنِ آگاهانه و سکوت در هنگام تلاوت می‌کند؛ یعنی شنونده باید تمام توجّه خود را به تلاوت معطوف کند و جِدّاً از هر کاری که مزاحم تلاوت است خودداری نماید. (مراجع تفسیر: ابن‌کثیر، تفسیر جلالین — ملاحظهٔ ذیل آیه 204) > جمع‌بندی: قرآن خودِ تلاوت را مجا و ارزش‌مند می‌داند و مرتکب شدن به کارهایی که آن را قطع کنند یا مانع گوش‌سپاری شوند، مستقیماً با آیه مذکور سازگار نیست. 2 — آداب تلاوت و «ادبِ قرآن» در سنتِ پیامبر و علما ـ مفسّران و ادیبان قرآنی و علمای «آداب القِراءة» بارها تأکید کرده‌اند که تلاوتِ قرآن باید همراه با حضور قلب، سکوت شنونده و رعایت حرمت باشد. قطعِ تلاوت برای امور متفرقه، مخصوصاً وقتی مخاطب دستور سکوت دارد، خلاف آداب است. (رجوع کنید به کتب «آداب تلاوة القرآن» و مقدمات التفسیر) ـ عرف فقها و حفاظِ قرآنی (علمای قرائت و تلاوت) این است که «دعا» و «مدایح» و «مدح‌خوانی» و امثال آن یا پس از ختم خوانده شود و یا بین نوبت‌های مجزا و نه در همان لحظهٔ یک آیه یا ربطِ معنایی که قاری در آن است، وارد شود؛ زیرا این کار تمرکز را می‌شکند و شأنِ قرآنیِ مجلس را تضعیف می‌کند. 3 — بدعت‌زدایی و معیارِ سنّتیِ «ما جاء به النبّی» ـ اصل کلی دینی دربارهٔ بدعت روشن است: پیامبر(ص) فرمودند: «مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ» (روايت مَعروفه در صحیح مسلم/مسند) — یعنی هر جدیدی که در دین از آن نیست، مردود است. ـ اگر در مجالس دینی شیوه‌ای باب شود که در تلاوت قرآن خلل ایجاد کند و سندی از سیرهٔ پیامبر یا اهل‌بیت برای آن وجود نداشته باشد، این «ابتداء» و در حوزهٔ شعارها و آداب دینی در حکم بدعت است و سزاوار نقد فقهی و اخلاقی است. 4 — دو دلیل عقلانی و اجتماعی برای نپذیرفتن قطع تلاوت برای دعا 1. تخریب پیام قرآنی: وقتی آیه‌ای خوانده می‌شود، قطع کردن آن با دعا موجب می‌شود مخاطب ارتباط معنایی و ترتیبیِ آیات را از دست بدهد؛ قرآن مجموعه‌ای متعاقب و موزون است و تلاوتِ پیوسته معنا را منتقل می‌کند. 2. اختلال در حضور قلب و خشوع: آداب قرائت برای خشوع و پذیرش قلبی است؛ قطع ناگهانی باعث «قطع حضور» و تشویش دل‌ها می‌شود؛ نتیجهٔ عکس می‌دهد. هر دو دلیل با نصّ قرآن (آیهٔ 204) و با عقل و تجربهٔ دینی سازگار است. 5 — حکم عملی و راهکار پیشنهادی (مستدل و منطقی) اگر در کانال یا در جمعی خواستی اعتراض کنی، می‌توانی چنین بگویی (بیان رسمی و محترمانه): > «آیهٔ 204 سورهٔ اعراف صریحاً دستور می‌دهد هنگام تلاوت قرآن ساکت بمانید و گوش دهید. آوردن دعا یا قطعِ تلاوتِ پیوسته به‌طور ناگهانی، سازگار با این آیه و با آداب تلاوت نیست. ادبِ درست این است که پس از پایان تلاوت یا در وقتِ مناسبی که پیوستگی آیات را قطع نمی‌کند، دعا یا ذکر خوانده شود. این روش پذیرفته‌شدهٔ قرآنی و سنتی است.» ـ برای قوی‌تر کردن استدلال می‌توانی به تفسیر ابن‌کثیر یا تفسیر جلالین ذیل آیهٔ 204 ارجاع دهی، و نیز حدیثِ «من أحدث فی أمرنا ما لیس منه فهو رد» را نقل کنی تا نشان دهی این شیوه «بدعتِ غیرمستند» است. undefined جمع‌بندیِ کوتاه undefined آیهٔ 204 سورهٔ اعراف می‌گوید: «وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ». بنابراین هر حرکتی که تلاوت قرآن را قطع کند و شنونده را از شنیدن و سکوت بازدارد (مثل وارد کردن یک دعا یا ذکر وسط تلاوت) در تعارض مستقیم با دستور قرآن و با آداب ثابتی است که مفسّرین و علمای تلاوت بر آن تأکید دارند. همچنین، معرفی چنین رفتارهایی به‌عنوان «سنت» بدون سند، از مصادیق دخالت نوآورانه در دین است که با قاعدهٔ «مَنْ أَحْدَثَ» در حدیث پیامبر ناسازگار است. راه درست: دعا پس از ختمِ تلاوت یا در وقت مشخصی که خللی در روند قرائت ایجاد نکند. undefinedundefinedundefined #کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ undefined @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛ https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b
# undefined مستندات شیعه درباره نادرستیِ قطع تلاوت قرآن برای دعا
undefined ۱. تفسیر المیزان – علامه طباطبایی (منبع شیعی درجه یک)
ذیل آیه 204 سوره اعراف («وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ…») علامه تصریح می‌کند:
المیزان، ج ۸، ص ۲۹۹ ـ ۳۰۱
> امر به استماع و انصات هنگام تلاوت، امر به ترک هر کاری است که مانع توجه و استماع حقیقی باشد.> و هر عملی که شنیدن و تدبر در آیات را قطع کند، مخالف ادب تلاوت است.
undefined نتیجه‌ی علامه در المیزان:هر چیزی که باعث قطع جریان تلاوت و بر هم خوردن توجه شنونده شود، خلاف ادب قرآنی و خلاف دستور صریح آیه است.این شامل دعا خواندن وسط تلاوت هم می‌شود.

undefined ۲. تفسیر نمونه – آیت‌الله مکارم شیرازی
(تفسیر نمونه، ج ۷، ص ۲۲۱)
در توضیح آیه انصات می‌نویسد:
> مقصود از انصات، ترک هر سخن و هر عملی است که موجب اشتغال ذهن شنونده و قطع توجه او از تلاوت گردد.
undefined پس طبق تفسیر نمونه:قطع تلاوت با دعا یا سخن، تخلف از دستور قرآن است.

undefined ۳. آیت‌الله بهجت (ره) – رساله و استفتائات
در بخش احکام قرآن و آداب تلاوت آمده است:
> هنگام تلاوت قرآن باید سکوت و توجه قلبی رعایت شود، و مشغول شدن به غیر تلاوت، منافات با احترام قرآن دارد.
undefined این جمله «مشغول شدن به غیر تلاوت» دقیقاً شامل قطع تلاوت برای دعاست.

undefined ۴. آیت‌الله سیستانی – استفتائات جدید
در احکام «مجالس قرآن» آمده:
> قطع تلاوت برای کارهای غیر مرتبط (که عرفاً منافات با ادب قرآن داشته باشد) جایز نیست و خلاف احترام قرآن است.
(استفتائات آیت‌الله سیستانی، باب «تلاوت»، سؤال ۳۴)
undefined دعا میان آیات عرفاً قطع‌کننده و «غیر مرتبط» است.

undefined ۵. اصول فقه شیعه – قاعده احترام قرآن
در منابع شیعی یک قاعده مهم هست به نام:
«حرمت هتک قرآن»
که فقیهان درباره‌اش اجماع دارند:
مرحوم نراقی – مستند الشیعه، ج۱، ص۱۴۶
شیخ انصاری – مکاسب محرمه،‌ باب هتک قرآن

در این منابع آمده:
> هر عملی که عرفاً بی‌احترامی یا سستی در شأن قرآن محسوب شود، حرام یا در حدّ کراهت شدید است.
undefined قطع آیات برای کار غیرقرآنی (مثل دعاخوانی) عرفاً نوعی «خلل در حرمت تلاوت» است.

undefined ۶. روایات اهل‌بیت (ع)
کافی، ج ۲، ص ۶۱۴ – باب فضل القرآن
امام صادق (ع):
> «اذا قُرِیَ القرآن فَأَصغوا لَهُ بأسماعکم»> وقتی قرآن خوانده می‌شود، گوش‌هایتان را به آن بسپارید.
undefined «اصغا» یعنی تمرکز کامل، بدون مزاحمت و بدون انقطاع.

undefined ۷. امام باقر(ع) – احترام به تلاوت
کافی، ج ۲، ص ۶۱۵
امام باقر (ع):
> «القاری و المستمع شریکان فی الأجر ما دام القُرآن یُتلی»> مادامی که قرآن پیوسته تلاوت شود (یعنی جریان تلاوت قطع نشود).
undefined قطع تلاوت، «دامَ القرآن یتلى» را از بین می‌برد و اثر روایت را مخدوش می‌کند.


undefined جمع‌بندی مستند شیعی برای کانال (آماده ارسال)
قرآن در آیه ۲۰۴ اعراف امر می‌کند هنگام تلاوت «ساکت باشید و گوش دهید».به تصریح تفاسیر شیعی مانند المیزان و تفسیر نمونه ، هر کاری که جریان تلاوت را قطع کند و توجه شنونده را از آیه برگرداند ـ حتی دعاخوانی ـ *خلاف ادب قرآنی است.

فقهای بزرگ شیعه (آیات بهجت، سیستانی، نراقی و شیخ انصاری) نیز بر اساس قاعده «حرمت هتک قرآن» می‌گویند:
قطع تلاوت برای امور غیرقرآنی جایز نیست و بی‌احترامی محسوب می‌شود.

همچنین روایات معتبر کافی از امام باقر و امام صادق(ع) می‌فرمایند هنگام تلاوت باید *تمام توجه
به قرآن باشد و تلاوت پیوسته ادامه یابد.

بنابراین رفتار مرسوم در برخی ختم‌ها ـ که وسط آیه ناگهان دعا می‌خوانند و دوباره برمی‌گردند ـ نه مستند شیعی دارد، نه قرآنی، نه روایی و عرفاً نوعی بی‌احترامی به تلاوت است.undefinedundefinedundefined
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ undefined @mobahesegroup┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛

۸:۳۷

thumbnail
undefinedامروز تولد بزرگ مردی است که موقع حیات و خدمتش تقصیرها به گردن او بود و حتی بعد از آسمانی شدنش نیز برای شانه خالی کردن از وظایفشان مقصر می‌نامندش.شادی روحش صلوات
#لبیک_یاخامنه_ای#مرگ_بر_اسرائیل #شهادت_زیباست ┄┅═✧undefinedشهادت زیباستundefined✧═┅┄undefinedundefinedundefined
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ undefined @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b

۳:۰۷