۱۰:۴۱
چرا گاهی علائم هشداردهنده در سلامت روان را نادیده میگیریم؟
شاید دیدهاید فرزندتان مدتی است بیشتر در اتاق میماند، زود عصبانی میشود، یا انگیزهی درس خواندنش را از دست داده…اما با خودتان گفتهاید:«طبیعیه، میگذره، همهی بچهها این دوره رو دارن.»
اما این رفتارها میتونن نشانهی خستگی روانی یا فشار درونی باشن.همونطور که تب نشونهی بیماری بدنه، تغییر رفتار هم نشونهی نیاز به توجه روانیه.
بیتوجهی، باعث میشه مشکلها عمیقتر بشن.گاهی فقط یه گفتوگوی آرام و بدون قضاوت میتونه مسیر رو عوض کنه.و اگه نیاز به همراهی بود، مشاور مدرسه کنار شماست.
مراقبت از روان فرزندانمون، یعنی سرمایهگذاری برای آرامش آیندهشون.
#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#سلامت_روان#آقای_آدینه#مشاورمتوسطه۲
شاید دیدهاید فرزندتان مدتی است بیشتر در اتاق میماند، زود عصبانی میشود، یا انگیزهی درس خواندنش را از دست داده…اما با خودتان گفتهاید:«طبیعیه، میگذره، همهی بچهها این دوره رو دارن.»
اما این رفتارها میتونن نشانهی خستگی روانی یا فشار درونی باشن.همونطور که تب نشونهی بیماری بدنه، تغییر رفتار هم نشونهی نیاز به توجه روانیه.
بیتوجهی، باعث میشه مشکلها عمیقتر بشن.گاهی فقط یه گفتوگوی آرام و بدون قضاوت میتونه مسیر رو عوض کنه.و اگه نیاز به همراهی بود، مشاور مدرسه کنار شماست.
#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#سلامت_روان#آقای_آدینه#مشاورمتوسطه۲
۱۵:۱۳
۱۵:۲۲
🫶 ۳. با فرزندان خود ارتباط عاطفی عمیق و مستمر برقرار کنید.محبت کلامی، نوازش متناسب با سن و گوش دادن فعال به حرفهای فرزند، از نیازهای اساسی اوست. اگر فرزند در خانه از محبت و امنیت عاطفی سیراب شود، در سنین بالاتر برای جبران این کمبود به سمت روابط نامناسب کشیده نمیشود. با او همکلام، همدل و همکار باشید.شرط عمیق شدن این ارتباط، داشتن روابط کلامی مثبت و شنونده بودن به جای امر و نهی و توصیههای مستمر است.
🪖 ۴. مراقب روابط فامیلی و دوستانه فرزند باشید.با نزدیک شدن فرزند به سن بلوغ، مفهوم محرم و نامحرم و حدود روابط با هرکدام را به طور واضح برایش توضیح دهید. از القاب و شوخیهای نامناسب با افراد نامحرم در فامیل خودداری کنید. محیطهای شلوغ و افرادی که فرزندتان را به آنها میسپارید، به دقت انتخاب کنید.
[ادامه دارد...]
#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#تقویت_عفاف#آقای_اخوت#مشاورمتوسطه۱
۱۴:۵۹
از دیدگاه علوم اعصاب، حافظه در دو مرحله اصلی شکل میگیرد: تثبیت اولیه که اطلاعات جدید در هیپوکامپ (مرکز حافظه کوتاهمدت) ذخیره موقت میشوند، و تثبیت بلندمدت که با تکرار و خواب مناسب، این اطلاعات به قشر مغز منتقل شده و مسیرهای عصبی قویتر میشوند.راهکارهای عملی برای والدین:• تکرار فاصلهدار: به جای مطالعه یکساعته متوالی، مطلب را در فواصل افزایشی مرور کنید: روز اول، سپس روز سوم، هفته اول، و ماه اول. این روش مغز را وادار میکند حافظه را از کوتاهمدت به بلندمدت منتقل کند.• یادآوری فعال: کودک بدون نگاه به کتاب، سعی کند مطلب را توضیح دهد یا به سؤالات پاسخ دهد. این کار مسیرهای عصبی را فعال و سیناپسها را تقویت میکند.• خواب کافی (۷ تا ۹ ساعت): مطالعه قبل از خواب و مرور صبحگاهی. در مراحل خواب REM و SWS، هیپوکامپ اطلاعات را به قشر مغز منتقل میکند.• تستهای کوچک روزانه: هر شب ۵ سؤال کوتاه درباره مطالب هفته. هر تست مانند یک آزمون استرس کوچک عمل میکند و حافظه را مقاوم میسازد.نکته طلایی: مطالعه برابر است با ۲۰ درصد ورودی و ۸۰ درصد خروجی. یعنی به جای خواندن مکرر، کودک باید مطلب را بگوید، بنویسد، توضیح دهد یا با آن بازی کند. این کار مغز را مجبور به یادآوری فعال میکند و عادت مطالعه را به یک مهارت خودکار تبدیل میکند.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#شکلگیری_حافظه#آقای_دکترابراهیم_نیا
۱۲:۴۵
گاهی با همه چیز در صلحی،اما ناگهان یک جمله، یک نگاه، یا حتی یک تأخیر ساده،تمام آرامشت را به هم میریزد…
نه چون دنیا بیرحم است،بلکه چون در درونت چیزی بیپناه مانده…و آن چیز، به جای آرام گرفتن، دارد دفاع میکند.
آدمی که زخمیست، حتی مهربانی را تهدید میبیند.حتی عشق را سوءتفاهم میخواند.حتی سکوت را توهین میفهمد…
۴:۴۲
۱۶:۰۶
🟣 وقتی رابطه در چرخهی تکرار گیر میکند:
گاهی بین دو نفر همکار، خواهر و برادر، زن و شوهر یا والد و فرزند سالها حرف زده میشود اما هیچ تغییری اتفاق نمیافتدچرا؟وقتی بحث تکراری میشود، مغز آن را «تهدید» تشخیص میدهد.در این حالت:آمیگدال فعال میشود → دفاع، قهر، پرخاشقشر پیشپیشانی (مرکز منطق و گوشدادن) ضعیف میشود.به همین دلیل حتی جملههای درست هم اثر نمیکنند و گفتوگو تبدیل میشود به تکرار و فرسایش.
🟡 مشکل اصلی چیه؟اغلب ما به جای گفتن نیاز واقعی، دربارهی رفتارها بحث میکنیم.مثال:مشکل «درس نخواندن» نیست؛ مشکل «اضطراب یا نیاز به حمایت» است.مشکل «کمک نکردن» نیست؛ مشکل «احساس نادیده شدن» است.وقتی نکته یا هستهی واقعی گفته نشود، گفتوگو سالها دور خودش میچرخد.
🟢 راهحل:1.در زمان هیجان حرف نزنید؛ مغز توان شنیدن ندارد.2. بهجای رفتار، نیازتان را بگویید : «من احترام/حمایت/اطمینان میخوام»3. سهم خودتان را هم بپذیرید؛ دفاع طرف مقابل کم میشود.4. گفتوگو را با یک اقدام کوچک تمام کنید، نه تکرار بحث.
رابطه وقتی تغییر میکند که از “بحث” به “فهم و عمل کوچک” حرکت کنیم.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#رابطه_وتکرار#آقای_آدینه#مشاورمتوسطه2
گاهی بین دو نفر همکار، خواهر و برادر، زن و شوهر یا والد و فرزند سالها حرف زده میشود اما هیچ تغییری اتفاق نمیافتدچرا؟وقتی بحث تکراری میشود، مغز آن را «تهدید» تشخیص میدهد.در این حالت:آمیگدال فعال میشود → دفاع، قهر، پرخاشقشر پیشپیشانی (مرکز منطق و گوشدادن) ضعیف میشود.به همین دلیل حتی جملههای درست هم اثر نمیکنند و گفتوگو تبدیل میشود به تکرار و فرسایش.
🟡 مشکل اصلی چیه؟اغلب ما به جای گفتن نیاز واقعی، دربارهی رفتارها بحث میکنیم.مثال:مشکل «درس نخواندن» نیست؛ مشکل «اضطراب یا نیاز به حمایت» است.مشکل «کمک نکردن» نیست؛ مشکل «احساس نادیده شدن» است.وقتی نکته یا هستهی واقعی گفته نشود، گفتوگو سالها دور خودش میچرخد.
🟢 راهحل:1.در زمان هیجان حرف نزنید؛ مغز توان شنیدن ندارد.2. بهجای رفتار، نیازتان را بگویید : «من احترام/حمایت/اطمینان میخوام»3. سهم خودتان را هم بپذیرید؛ دفاع طرف مقابل کم میشود.4. گفتوگو را با یک اقدام کوچک تمام کنید، نه تکرار بحث.
۶:۲۷
۱۶:۴۵
چگونه_حیا_و_عفاف_را_در_روابط_فرزندان_(از_کودکی_تا_نوجوانی)_تقوی.m4a
۰۲:۱۶-۴.۱۸ مگابایت
#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#تقویت_عفاف#آقای_اخوت#مشاورمتوسطه۱
۷:۵۶
پیام تربیتی
دکترحسن وکیلی؛روانشناس و مشاور
معرفی کتاب:
اثر مرکب _ نوشته دارن هاردی
جملاتی از متن کتاب :_موفقیت یک شبه، افسانهای بیش نیست._نتایج بزرگ از تصمیمات کوچک روزانه ساخته میشوند.
_زندگیات امروز، حاصل انتخابهای دیروزت است._هر عادتی، بذر آیندهای است که خواهی برداشت.
_گامهای کوچک، در طول زمان کوهها را جابهجا میکنند._هیچ جهش بزرگی وجود ندارد؛ فقط انباشت انتخابهای خرد
_ثبات، نیرویی است که موفقیت را تضمین میکند.
_اگر کنترل عادتهای کوچک را به دست نگیری، آنها کنترل زندگیات را به دست میگیرند.
_قدرت اثر مرکب در استمرار نهفته است.«پیروزیهای کوچک، اعتمادبهنفسهای بزرگ میسازند.»
«همین حالا تصمیم بگیر چه چیزی باید تکرار شود و چه چیزی باید حذف گردد.»«افراد موفق، کارهایی را انجام میدهند که دیگران حاضر نیستند.»
«زندگی امروزت، نسخهی دقیق انتخابهای چند سال پیش توست.»«سرمایهگذاری روی خودت، سودآورترین اثر مرکب را دارد.»
«موفقیت، فرایندِ درست انجام دادن کارهای کوچک بارها و بارهاست.»«قدرت اثر مرکب از تو یک برنده میسازد، حتی وقتی دیگران فقط نتیجه را میبینند.»
«اگر مسیر را درست انتخاب کنی، قدمهای کوچک تو را به مقصد خواهند رساند.»«اثر مرکب همیشه کار میکند؛ چه به نفع تو، چه به ضررت.»
«عادتهای خوب مثل حساب بانکیاند، هر بار تکرار یعنی واریزی جدید.»«فاصلهی بین افراد موفق و ناموفق، در تکرار انتخابهای کوچک نهفته است.»#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#اثرمرکب#آقای_دکتروکیلی
اثر مرکب _ نوشته دارن هاردی
جملاتی از متن کتاب :_موفقیت یک شبه، افسانهای بیش نیست._نتایج بزرگ از تصمیمات کوچک روزانه ساخته میشوند.
_زندگیات امروز، حاصل انتخابهای دیروزت است._هر عادتی، بذر آیندهای است که خواهی برداشت.
_گامهای کوچک، در طول زمان کوهها را جابهجا میکنند._هیچ جهش بزرگی وجود ندارد؛ فقط انباشت انتخابهای خرد
_ثبات، نیرویی است که موفقیت را تضمین میکند.
_اگر کنترل عادتهای کوچک را به دست نگیری، آنها کنترل زندگیات را به دست میگیرند.
_قدرت اثر مرکب در استمرار نهفته است.«پیروزیهای کوچک، اعتمادبهنفسهای بزرگ میسازند.»
«همین حالا تصمیم بگیر چه چیزی باید تکرار شود و چه چیزی باید حذف گردد.»«افراد موفق، کارهایی را انجام میدهند که دیگران حاضر نیستند.»
«زندگی امروزت، نسخهی دقیق انتخابهای چند سال پیش توست.»«سرمایهگذاری روی خودت، سودآورترین اثر مرکب را دارد.»
«موفقیت، فرایندِ درست انجام دادن کارهای کوچک بارها و بارهاست.»«قدرت اثر مرکب از تو یک برنده میسازد، حتی وقتی دیگران فقط نتیجه را میبینند.»
«اگر مسیر را درست انتخاب کنی، قدمهای کوچک تو را به مقصد خواهند رساند.»«اثر مرکب همیشه کار میکند؛ چه به نفع تو، چه به ضررت.»
«عادتهای خوب مثل حساب بانکیاند، هر بار تکرار یعنی واریزی جدید.»«فاصلهی بین افراد موفق و ناموفق، در تکرار انتخابهای کوچک نهفته است.»#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#اثرمرکب#آقای_دکتروکیلی
۶:۴۷
پیام تربیتی
دکتر هادی ابراهیم نیا؛روانشناس و مشاور
خودتنظیمی یکی از مهمترین مهارتهای شناختی-عاطفی است که مستقیماً با موفقیت تحصیلی بلندمدت و عادت مطالعه پایدار ارتباط دارد. از دیدگاه علوم اعصاب، خودتنظیمی عمدتاً توسط قشر پیشپیشانی کنترل میشود که مسئول کنترل تکانهها، برنامهریزی، تمرکز توجه و تنظیم احساسات است. این ناحیه در کودکان و نوجوانان هنوز در حال رشد است (تا حدود ۲۵ سالگی کامل نمیشود)، بنابراین باید بهصورت آگاهانه و تدریجی تقویت شود.خودتنظیمی در مطالعه یعنی چه؟کودک یاد بگیرد که:• خودش شروع به مطالعه کند (بدون نیاز به یادآوری مداوم والدین)• در برابر حواسپرتیها مقاومت کند• زمان و انرژیاش را مدیریت کند• بعد از اشتباه یا خستگی، دوباره به کار برگردد• هدفهای کوچک و واقعی برای خودش بگذارد و پیشرفتش را ارزیابی کندکودکانی که خودتنظیمی قوی دارند، در بزرگسالی بهطور خودکار سراغ کتاب و یادگیری میروند؛ چون مطالعه دیگر یک «وظیفه تحمیلی» نیست، بلکه بخشی از هویت و سیستم کنترل درونیشان شده است.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#خودتنظیمی#آقای_دکترابراهیم_نیا
خودتنظیمی یکی از مهمترین مهارتهای شناختی-عاطفی است که مستقیماً با موفقیت تحصیلی بلندمدت و عادت مطالعه پایدار ارتباط دارد. از دیدگاه علوم اعصاب، خودتنظیمی عمدتاً توسط قشر پیشپیشانی کنترل میشود که مسئول کنترل تکانهها، برنامهریزی، تمرکز توجه و تنظیم احساسات است. این ناحیه در کودکان و نوجوانان هنوز در حال رشد است (تا حدود ۲۵ سالگی کامل نمیشود)، بنابراین باید بهصورت آگاهانه و تدریجی تقویت شود.خودتنظیمی در مطالعه یعنی چه؟کودک یاد بگیرد که:• خودش شروع به مطالعه کند (بدون نیاز به یادآوری مداوم والدین)• در برابر حواسپرتیها مقاومت کند• زمان و انرژیاش را مدیریت کند• بعد از اشتباه یا خستگی، دوباره به کار برگردد• هدفهای کوچک و واقعی برای خودش بگذارد و پیشرفتش را ارزیابی کندکودکانی که خودتنظیمی قوی دارند، در بزرگسالی بهطور خودکار سراغ کتاب و یادگیری میروند؛ چون مطالعه دیگر یک «وظیفه تحمیلی» نیست، بلکه بخشی از هویت و سیستم کنترل درونیشان شده است.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#خودتنظیمی#آقای_دکترابراهیم_نیا
۱۶:۰۰
n00050793-b.jpg
۲۲.۸۸ کیلوبایت
یاداشت تربیتیدکتر سعیده نام آور. مشاور و مدرس دانشگاه
اثر هاوتورن چیست؟ (Hawthorne Effect)اين اثر نخستين بار در دهه 1950 توسط محققي به نام هنری لندزبرگ معرفي شد و در اصل محصول مطالعات وي طي دهه 1920 و 1930 است. چون این پژوهش در كارخانه تجهيزات الكتريكي هاوتورن در ايلينوي انجام گرفت، اثر اثبات شده نيز به همين نام خوانده شد.
روان شناسان سال هاست متوجه شده اند، افراد بسیاری صرفاً به خاطر توجه خاصی که به آنها می شود می توانند رفتارهایی چون بازدهی شغلی خود را بهتر کنند.در مطالعات کلاسیک هاوتورن(روتیلزبرگر و دیکسون،1939) درباره اثر نورپردازی بهتر بر تولید کارخانه، معلوم شد کارگران صرفا به خاطر شرکت در تحقیق و توجه خاصی که به آنها معطوف شده بود، بازدهی خود را بیشتر کردند.
اثر "هاوتورن"، اصطلاحي معروف براي اشاره به اینکه "اگر افراد بدانند تحت نظارت مستقيم و توجه شخصي ديگر قرار دارند، عملكرد بهتري را از خود نشان می دهند."معمولا فرض می شود که این گونه بهبودی به علت بالا رفتن روحیه و عزت نفس است که افراد آن را در اثر توجه دیگران به آنها احساس می کنند. پدیده ای که به اثر هاوتورن معروف شده است.
اثر هاوتورن یا اثر توجه مثبت. نشان می دهد که اگر افراد محبت یا توجه خاص و مثبت ببینند. در هر چیزی انگیزه بیشتری پیدا می کنند و توانمندی شان تقویت می شود.
از اين رو مي توان گفت كه جالب ترين پيامد اثر هاوتورن، قابليت آن در القاي رفتارهاي فردي- اجتماعي مثبت است. اگر بخواهيم از اين اثر حداكثر بهره وري را داشته باشيم، بايد با افرادي معاشرت كنيم كه توانايي توسعه رفتارهاي مثبت و دلخواه را در شخصيت ما داشته باشند.
#واحدمشاوره_مجتمع-معلم#اثرهاوتورن#خانم_دکترنامآور#مشاوردبستان2
اثر هاوتورن چیست؟ (Hawthorne Effect)اين اثر نخستين بار در دهه 1950 توسط محققي به نام هنری لندزبرگ معرفي شد و در اصل محصول مطالعات وي طي دهه 1920 و 1930 است. چون این پژوهش در كارخانه تجهيزات الكتريكي هاوتورن در ايلينوي انجام گرفت، اثر اثبات شده نيز به همين نام خوانده شد.
روان شناسان سال هاست متوجه شده اند، افراد بسیاری صرفاً به خاطر توجه خاصی که به آنها می شود می توانند رفتارهایی چون بازدهی شغلی خود را بهتر کنند.در مطالعات کلاسیک هاوتورن(روتیلزبرگر و دیکسون،1939) درباره اثر نورپردازی بهتر بر تولید کارخانه، معلوم شد کارگران صرفا به خاطر شرکت در تحقیق و توجه خاصی که به آنها معطوف شده بود، بازدهی خود را بیشتر کردند.
اثر "هاوتورن"، اصطلاحي معروف براي اشاره به اینکه "اگر افراد بدانند تحت نظارت مستقيم و توجه شخصي ديگر قرار دارند، عملكرد بهتري را از خود نشان می دهند."معمولا فرض می شود که این گونه بهبودی به علت بالا رفتن روحیه و عزت نفس است که افراد آن را در اثر توجه دیگران به آنها احساس می کنند. پدیده ای که به اثر هاوتورن معروف شده است.
اثر هاوتورن یا اثر توجه مثبت. نشان می دهد که اگر افراد محبت یا توجه خاص و مثبت ببینند. در هر چیزی انگیزه بیشتری پیدا می کنند و توانمندی شان تقویت می شود.
از اين رو مي توان گفت كه جالب ترين پيامد اثر هاوتورن، قابليت آن در القاي رفتارهاي فردي- اجتماعي مثبت است. اگر بخواهيم از اين اثر حداكثر بهره وري را داشته باشيم، بايد با افرادي معاشرت كنيم كه توانايي توسعه رفتارهاي مثبت و دلخواه را در شخصيت ما داشته باشند.
#واحدمشاوره_مجتمع-معلم#اثرهاوتورن#خانم_دکترنامآور#مشاوردبستان2
۸:۰۲
پیام تربیتی
محفوظی ؛روانشناس و مشاور
آدمِ بیش از حدی نباش!
دست بردار از بیش از حد فکر کردن و بیش از حد توجه کردن و بیش از حد غمگین شدن...
دست بردار از بیش از حد توقع داشتن و بیش از حد محتاط بودن و بیش از حد دوست داشتن و بیش از حد دل بستن و بیش از حد وابسته شدن.
تو باید زندگی کنی، باید آرام آرام مسیر رسیدن به خواستههات را طی کنی، باید خودت حواست به خودت باشد و اجازه ندهی بازیهای ذهن و افکارت، مسیر رشد تو را مسدود کند.
تو باید خودت حواست باشد که بیش از حد فکر کردن و بیش از حد اهمیت دادن به هرکس و در هرچیز؛ چقدر میتواند به تو آسیب بزند و چقدر میتواند تو را از پناهگاهِ امنِ آرامش و خوشحالی دور کند.
تو باید خودت حواست باشد که در هیچ چیزِ جهان افراط نکنی، جز در زیستن و جز در به دل نگرفتن و جز در فراموش کردن..
مراقب خودت و خوبیهات باش
#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#آدم_بیش_ازحدی_نباش#خانم_محفوظی#مشاوردبستان۱
تو باید خودت حواست باشد که در هیچ چیزِ جهان افراط نکنی، جز در زیستن و جز در به دل نگرفتن و جز در فراموش کردن..
۵:۴۷
پیام تربیتی
دکتر سعیده نام آور؛مشاور و مدرس دانشگاه
این افتخار نیست که یک بیمار را درمان نشده رها کنیم به حال خودش!مثل این میماند که بیماری قلبی کسی تشخیص داده شود، و آن را پنهان کنند و از خوردن داروهایش خجالت بکشند.
هنگامی که مشخص می شود کودکی اختلالی داردمانند بیش فعالی یا اضطراب شدید و بدون دارو درمان آن میسر نیست، این درست نیست که از نام بیماری کودکمان خجالت بکشیم و از قبول آن فرار کنیم! اینگونه فقط کودکمان را با یک بیماری و عوارض آن، تنها گذاشته ایم، همین!
داشتن یک اختلال سرزنش آور نیست.درمان نکردن آن، قابل سرزنش است!
به کودکمان کمک کنیم

#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#کمک_به_کودک#خانم_دکترنامآور#مشاوردبستان۲
این افتخار نیست که یک بیمار را درمان نشده رها کنیم به حال خودش!مثل این میماند که بیماری قلبی کسی تشخیص داده شود، و آن را پنهان کنند و از خوردن داروهایش خجالت بکشند.
هنگامی که مشخص می شود کودکی اختلالی داردمانند بیش فعالی یا اضطراب شدید و بدون دارو درمان آن میسر نیست، این درست نیست که از نام بیماری کودکمان خجالت بکشیم و از قبول آن فرار کنیم! اینگونه فقط کودکمان را با یک بیماری و عوارض آن، تنها گذاشته ایم، همین!
داشتن یک اختلال سرزنش آور نیست.درمان نکردن آن، قابل سرزنش است!
به کودکمان کمک کنیم
۱۷:۳۱
پیام تربیتی
زهرا محفوظی، روانشناس و مشاور
تو این روزهای پاییزی و آلودگی هوا ، حفظ حال و هوای بچه ها هم خیلی مهم است.
ماجرای تعطیلی مدارس و آموزش مجازی هم خودش یک قصه پر غصه شده است.....
*مامان های همراه ، باباهای عزیز*
ما می دانیم که چقدر برنامه ریزی هایتان به ریخته ، پیگیری تکالیف مدرسه ، قطع و وصل شدن اینترنت ، سرگرم کردن بچه ها در منزل ، هوای آلوده و بیماری های خاص این فصل ، همه و همه ....برای مادران شاغل هم که مدیریت کار و رسیدگی به بچه هایی که در منزل هستند کار را پیچیده تر کرده است.
تازه ، در بعضی خانه ها که چند دانش آموز ، سر و صدای بچه ها ، گلایه همسایه ها را هم که دارند .همه این موارد دغدغه و مشکلات پیش آمده ، این روزهای پاییزی شما شده است.
*ما شما را درک می کنیم و قدردان این همراهی شما هستیم.*
اما ، یک نکته مهم : بچه ها هم درست مثل ما نیاز دارند فهمیده شوند.
چون ذات انسان این است که وقتی حس می کند کسی دردش را می فهمد ، حالش بهتر می شود و تحمل سختی برایش آسان تر.
گذراندن این روزها برای بچه ها هم آسان نیست.نه مدرسه می روند ، نه دوستان خود را درست و حسابی می بینند، نه از زنگ تفریح و ورزش خبری هست ، نه کاملا تعطیل اند.
روتین هر روزشان به هم ریخته است و تجربه این احساسات متناقض برایشان بسیار سخت است.
اما در این شرایط اقداماتی وجود دارد که می تواند به بهبود وضعیت روانی و جسمی آن ها کمک کند.
۱. نیاز به تفریح را جدی بگیرید.
بازی ها و مسابقه های خانوادگی ، تماشای سریال و کارتون های مناسب کودک ، کاردستی و کارهای مشترک.
۲. روتین روزانه را تا حد امکان حفظ کنید.ساعت خواب و بیداری ، غذا خوردن ، مکان ثابت برای کلاس های آنلاین ، زمان بازی و تکالیف
۳. خانه تمیز برای چند روز مهم نباشد.لطفا استانداردهای تمیزی خانه را کمی پایین بیاورید تا بچه ها فضای آزادانه تری و آزادی عمل بیشتری داشته باشند.
۴. تشویق به فعالیت های بدنی.ورزش در محیط داخلی ، تمرینات ساده در خانه را تقویت کنید . این کار می تواند به کاهش استرس و بهبود خلق و خو کمک کند.
۵.کتاب خوانیزمان هایی را برای خواندن کتاب های جذاب و آموزنده اختصاص دهید .
۶.ایجاد ارتباط با دیگران می توانید گروه های آنلاین برای برقراری با دوستان و هم کلاسی ها تشکیل دهید تا احساس تنهایی کاهش یابد.
*و مهم تر از همه :لطفا احساسات بچه ها را ببینید ، درک کنید و همدلی نشان دهید.*
و در پایان
در این روزهای چالشبرانگیز که آموزش به صورت آنلاین برگزار میشود، به تمامی معلمین گرانقدر ،کادر و پرسنل دلسوز مجتمع معلم خدا قوت می گوییم .
تلاشها و زحمات شما در این شرایط دشوار، ستودنی و قابل تحسین است.
با آرزوی روزهایی که هوای پاک و سالم داشته باشیم.

مراقب خودتون و خوبیهاتون باشید.
#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#فضای_مجازی#خانم_محفوظی#مشاوردبستان1
ما می دانیم که چقدر برنامه ریزی هایتان به ریخته ، پیگیری تکالیف مدرسه ، قطع و وصل شدن اینترنت ، سرگرم کردن بچه ها در منزل ، هوای آلوده و بیماری های خاص این فصل ، همه و همه ....برای مادران شاغل هم که مدیریت کار و رسیدگی به بچه هایی که در منزل هستند کار را پیچیده تر کرده است.
تازه ، در بعضی خانه ها که چند دانش آموز ، سر و صدای بچه ها ، گلایه همسایه ها را هم که دارند .همه این موارد دغدغه و مشکلات پیش آمده ، این روزهای پاییزی شما شده است.
چون ذات انسان این است که وقتی حس می کند کسی دردش را می فهمد ، حالش بهتر می شود و تحمل سختی برایش آسان تر.
روتین هر روزشان به هم ریخته است و تجربه این احساسات متناقض برایشان بسیار سخت است.
۱. نیاز به تفریح را جدی بگیرید.
بازی ها و مسابقه های خانوادگی ، تماشای سریال و کارتون های مناسب کودک ، کاردستی و کارهای مشترک.
۲. روتین روزانه را تا حد امکان حفظ کنید.ساعت خواب و بیداری ، غذا خوردن ، مکان ثابت برای کلاس های آنلاین ، زمان بازی و تکالیف
۳. خانه تمیز برای چند روز مهم نباشد.لطفا استانداردهای تمیزی خانه را کمی پایین بیاورید تا بچه ها فضای آزادانه تری و آزادی عمل بیشتری داشته باشند.
۴. تشویق به فعالیت های بدنی.ورزش در محیط داخلی ، تمرینات ساده در خانه را تقویت کنید . این کار می تواند به کاهش استرس و بهبود خلق و خو کمک کند.
۵.کتاب خوانیزمان هایی را برای خواندن کتاب های جذاب و آموزنده اختصاص دهید .
۶.ایجاد ارتباط با دیگران می توانید گروه های آنلاین برای برقراری با دوستان و هم کلاسی ها تشکیل دهید تا احساس تنهایی کاهش یابد.
در این روزهای چالشبرانگیز که آموزش به صورت آنلاین برگزار میشود، به تمامی معلمین گرانقدر ،کادر و پرسنل دلسوز مجتمع معلم خدا قوت می گوییم .
تلاشها و زحمات شما در این شرایط دشوار، ستودنی و قابل تحسین است.
با آرزوی روزهایی که هوای پاک و سالم داشته باشیم.
۹:۲۷
پیام تربیتی
آدینه؛روانشناس و مشاور تنش پنهان:« وقتی خانه آرام بهنظر میرسد اما مغز در حالت هشدار است»سلام به والدین عزیز و همکاران محترماین هفته میخواهیم درباره یک موضوع مهم، اما کمتر دیدهشده صحبت کنیم:
تنش پنهان ؟خیلی از خانهها ساکتاند، اما آرام نیستند.هیچ دعوایی نیست، اما:
همه زود خسته میشوند
حوصله کم است
جوابها کوتاه و خشک میشود
هر کس گوشهای با موبایل سرگرم است
همه منتظرند روز تمام شودبه این وضعیت میگوییم تنش پنهان:تنشی که دیده نمیشود، اما ،مغز همه اعضای خانواده را در حالت هشدار نگه میدارد.
مغز در تنش پنهان چه اتفاقی برایش میافتد؟پژوهشهای روانشناسی عصبی نشان میدهد در این حالت:
۱.بخش لیمبیک (مرکز هیجان) بیشفعال میشود.
یعنی بدن آماده خطر است،حتی وقتی خطری وجود ندارد.۲. قشر پیشپیشانی (مرکز تصمیمگیری، صبر و تمرکز) ضعیفتر کار میکند. به همین دلیل است که:
زودتر عصبانی میشویم
تمرکز سخت میشود
حوصله گفتگو نداریم
نوجوان هم سریع واکنش نشان میدهد۳. خستگی شناختی جمع میشود
این همان حس «دیگه نمیکشم» است، حتی وقتی ظاهراً کاری نکردهایم.امشب از خودتون بپرسید:در خانه ما این روزها تنش «کمصدا» هست؟(نه دعوا. فقط همان خستگی، بیحوصلگی و جوابهای کوتاه.)فقط آگاه شدن به این موضوع، اولین قدم برای .....؟ است.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#تنش_پنهان#آقای_آدینه#مشاورمتوسطه۲
۱.بخش لیمبیک (مرکز هیجان) بیشفعال میشود.
۱۳:۱۶
همانطور که در یادداشتهای قبلی گفته شد، پرورش عفاف یکی از مهمترین بخشهای تربیت جنسی فرزند است. بسیاری از آسیبهای اجتماعی و خانوادگی ریشه در نادیده گرفتن این موضوع دارند. والدین باید بدانند که آموزش تقوا، عفاف، حیا و رعایت حریمها نهتنها وظیفهای دینی، بلکه ضرورتی برای سلامت روانی و اجتماعی فرزندان است.
[ادامه دارد...]
#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#تقویت_عفاف#آقای_اخوت#مشاورمتوسطه۱
۱۷:۵۳
پیام تربیتی
دکتر وکیلی؛ روانشناس و مشاور
«تراپیِ پذیرشِ رد شدن» یا Rejection Therapy
یه تمرین خودشناسی و رشد شخصیه که هدفش اینه ترس از “نه شنیدن” یا طرد شدن رو کم کنه.
ایدهش اینه که تو هر روز خودت رو در موقعیتی قرار بدی که احتمال داره رد بشی—مثلاً از یه غریبه درخواست عجیب کنی یا کاری بکنی که ممکنه کسی باهاش مخالفت کنه!!. به عبارت ساده تر در این مدل فرد مخصوصا به گزینه هایی فکر میکند که احتمال پذیرش آن از طرف مخاطب مورد نظر کم است.
هدف چیه؟ • کم کردن ترس از طرد شدن • قویتر شدن در مقابل قضاوت دیگران • یاد گرفتن این که طرد شدن پایان دنیا نیست • بالا رفتن اعتمادبهنفس و جسارت.
لطفا از خودتان یک سنجش به عمل آورید و ببینید چقدر توان پذیرش رد شدن نظرات و یا درخواست هایتان را دارید
این تکنیک یکی از روش های افزایش تاب آوری کودکان است و به نوعی آنان را در مقابل شکست ها و بی انگیزه شدن محافظت کرده تا در مسیر رسیدن به هدف مصمم باشند.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#تراپی_پذیرش_ردشدن#آقای_دکتروکیلی
ایدهش اینه که تو هر روز خودت رو در موقعیتی قرار بدی که احتمال داره رد بشی—مثلاً از یه غریبه درخواست عجیب کنی یا کاری بکنی که ممکنه کسی باهاش مخالفت کنه!!. به عبارت ساده تر در این مدل فرد مخصوصا به گزینه هایی فکر میکند که احتمال پذیرش آن از طرف مخاطب مورد نظر کم است.
هدف چیه؟ • کم کردن ترس از طرد شدن • قویتر شدن در مقابل قضاوت دیگران • یاد گرفتن این که طرد شدن پایان دنیا نیست • بالا رفتن اعتمادبهنفس و جسارت.
لطفا از خودتان یک سنجش به عمل آورید و ببینید چقدر توان پذیرش رد شدن نظرات و یا درخواست هایتان را دارید
این تکنیک یکی از روش های افزایش تاب آوری کودکان است و به نوعی آنان را در مقابل شکست ها و بی انگیزه شدن محافظت کرده تا در مسیر رسیدن به هدف مصمم باشند.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#تراپی_پذیرش_ردشدن#آقای_دکتروکیلی
۷:۵۷
پیام تربیتی
دکتر هادی ابراهیم نیا؛ روانشناسخیلی از ما فکر میکنیم بازی کردن برابر است با اتلاف وقت، و بهتر است بچه از همان کودکی فقط درس بخواند. اما تحقیقات علوم اعصاب دقیقاً برعکس را ثابت کردهاند: بازی آزاد و هدفمند مهمترین ورزش برای مغز کودک است.۱. بازی مغز را «سیمکشی» میکند : وقتی کودک با لگو بازی میکند، نقاشی میکشد، نقش بازی میکند یا حتی با توپ پرش میکند، میلیاردها ارتباط جدید بین نورونها (سیناپس) ساخته میشود. این سیناپسها پایهٔ هوش، حل مسئله و خلاقیت در بزرگسالی هستند.۲. بازی قشر پیشپیشانی را قوی میکند : همان بخشی که مسئول تمرکز، کنترل تکانه، برنامهریزی و تصمیمگیری است، با بازیهای قانوندار (مثل منچ، شطرنج ساده، بازیهای گروهی) به شدت رشد میکند. کودکی که زیاد بازی میکند، در نوجوانی تمرکز و خودکنترلی بهتری خواهد داشت.۳. بازی سیستم دوپامین را تنظیم میکند : دوپامین مادهٔ شیمیایی «انگیزه و لذت» در مغز است. بازیهای جذاب باعث ترشح طبیعی و متعادل دوپامین میشوند. کودکانی که بازی کافی ندارند، بعداً برای احساس لذت به گوشی و بازیهای دیجیتال وابسته میشوند چون مغزشان «دوپامین ارزان» را تجربه کرده است.۴. بازی حرکتی هیپوکامپ را بزرگ میکند : هیپوکامپ مسئول حافظه بلندمدت و یادگیری است. تحقیقات نشان داده کودکانی که زیاد میدوند، تاب بازی میکنند و فعالیت بدنی دارند، حجم هیپوکامپ بزرگتری دارند و در درسهای ریاضی و علوم بهتر عمل میکنند.۵. بازی اجتماعی مدارهای عاطفی مغز را میسازد : وقتی بچهها با هم دعوا میکنند، آشتی میکنند، نوبت را رعایت میکنند یا نقش پلیس و دزد بازی میکنند، در واقع دارند مهارت همدلی، تنظیم احساسات و حل تعارض را در مغز خودشان تمرین میکنند.
چند پیشنهاد عملی برای والدین:• روزانه حداقل ۱ ساعت بازی آزاد (بدون دستور شما)• هفتهای ۲–۳ بار بازی حرکتی در فضای باز• بازیهای رومیزی و گروهی با قوانین ساده• اجازه بدهید گاهی «کثیف» شوند، شکست بخورند و دوباره بلند شوند؛ اینها همه غذای مغز هستند!#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#بازی_بابچه#آقای_دکترهادی_ابراهیم_نیا
چند پیشنهاد عملی برای والدین:• روزانه حداقل ۱ ساعت بازی آزاد (بدون دستور شما)• هفتهای ۲–۳ بار بازی حرکتی در فضای باز• بازیهای رومیزی و گروهی با قوانین ساده• اجازه بدهید گاهی «کثیف» شوند، شکست بخورند و دوباره بلند شوند؛ اینها همه غذای مغز هستند!#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#بازی_بابچه#آقای_دکترهادی_ابراهیم_نیا
۶:۲۲