۲۰:۲۴
۲۰:۲۴
۲۰:۳۸
۲۰:۳۸
۲۰:۳۸
۲۰:۵۳
۲۰:۵۳
۲۰:۵۳
نحوه کار خاموش کننده دستی#آموزش_های_کارشناسی#آموزش_های_شهروندی#بهداشت_ایمنی_محیط_زیست
https://ble.ir/@hse15
https://ble.ir/@hse15
۴:۵۰
#آموزش_های_کارشناسی#آموزش_های_شهروندی#بهداشت_ایمنی_محیط_زیست
https://ble.ir/@hse15
۵:۳۵
همان وزنه تعادل می باشد. وزنه تعادل به طور کلی اهرمی است که با اعمال یک نیرو در مخالف وزن بار تعادل و ثبات را به وجود می اورد. هدف از به وجود امدن وزنه تعادل بلند کردن بار به طور سریع تر و با ظرفیتی بیش تر است. این وسیله در انرژی و زمان با جابجایی سریع تر صرفه جویی می کند . وزنه تعادل در تاور کرین قطعه بسیار مهم و کاربردی است که نقش اساسی را در رعایت ایمنی و جلوگیری از اسیب های ایمنی ایفا می کند.
8. چرا بوم تراک نمیتواند man basket حمل کند؟
طبق استاندارد ASME B30.23: 2016 به شرح زیر میباشد:
در استاندارد به طور کلی ممنوعیتی برای استفاده از جرثقیل بوم خشک در نظر گرفته نشده است؛ اما چند شرط زیر بایستی رعایت گردد بوم جرثقیل بوم خشک توسط سیم به کسل یا pendant مهار نشود و بوم توسط جک مهار شود (جرثقیل باید جک زیر بوم داشته باشد)؛ لذا در جرثقیل های بوم خشک که بوم توسط سیم به کسل بالا و پایین آورده میشود استفاده از من بسکت ممنوع است ( این مورد در تمام انواع جرثقیل که بوم توسط سیم به کسل مهار میشود نیز ممنوع است مانند جرثقیل های پدستال بندری، جرثقیل های زراف های، جرثقیل های روی کشتی و غیره )
جرثقیل دارای ترمز خودکار جه ت کلیه حرکات باشد (ترمز پایی کافی نیست)
جرثقیل دارای امکاناتی باشد که سیستم سقوط آزاد را غیرفعال کرد (اگر نشود استفاده از آن برای حمل من بسکت مجاز نیست)
نصب من بسکت بر روی جیب یا لافینگ بوم (جیب زاویه متغیر) ممنوع است
سرعت بالا بردن یا پایین آوردن من بسکت نباید بیش از ۳0 متر در دقیقه باشد (سرعت قابل تنظیم و قابل کنترل باشد)
کلیه سیستم های هیدرولیک بایستی دارای چک ولو باشند
نشانگر زاویه بوم توسط اپراتور قابل قرائت باشد
بوم دارای سیستم Anti tow blicking باشد
جرثقیل به ابد دارای ترمز اتوماتیک swing (چرخش) باشد و اگر این سیستم را ندارد به صورت دستی سوینگ قفل شود .
نصب من بسکت بر روی جرثقیل بوم خشک توسط کارخانه سازنده یا یک شخص ذی صلاح مجاز تلقی شده باشد
نکته مهم: طبق آیین نامه های حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت کار حمل نفر با من بسکت توسط جرثقیل و لیفتراک ممنوع میباشد.
9. تفاوت swl و wll چیست؟
" WLL " مخفف "حد بار کار" است و " SWL " مخفف "بار کار ایمن.تفاوت اصلی بین بار کار بی خطر از حد بار کار این است که " SWL " اصطلاح قدیمی است. امروزه دیگر از SWL استفاده نمی شود زیرا کاملا جایگزین اصطلاح WLL شده است."بار کار ایمن" نیز مترادف با "بار کار عادی" است. به گفته irata.org ، "بار کار ایمن" به عنوان "بار شکستن یک قطعه که توسط یک عامل ایمنی مناسب تقسیم می شود ، باعث می شود یک بار ایمنی که می تواند برداشته شود یا حمل شود ، تعریف شده است." بار کار ایمن مقدار وزنی (بار) است که یک دستگاه بالابر می تواند بدون ترس از شکستن آن را حمل کند.
10- محدوده بار کاری WLL)Working Limit Load ) چیست؟
بیشترین باری است که یک دستگاه یا ابزار باربرداری برای بالا بردن، پایین آوردن و یا معلق نگه داشتن آن بار، طراحی شده است. برای ابزاری مانند شکل ها ظرفیت بر همین اساس داده می شود . زیرا در این ابزار یا شرایط مطلوب کاری وجود دارد و یا اینکه مردود است . لذا نمی توان پس از مدتی استفاده از ابزار بدلایل طول عمر و فرسایش طبیعی درصدی از ظرفیت اولیه را کاهش داده و برای آن SWL جدید (کمتر از WLL ) تعیین کرد. WLL برای شرایط کاری خاص قابل اعتماد نمی باشد .
11. بار کاری ایمن ( SWL)Safe Working Load ) چیست ؟
بیشترین باری است که توسط یک بازرس با صلاحیت برای دستگاه یا ابزار باربرداری تایید شده است و دستگاه می تواند بار را تحت شرایط خاص بالا یا پایین برده و یا معلق نگه دارد (با ضریب ایمنی بیشتر نسبت به WLL ) مقدار SWL از مقدار WLL کمتر می باشد .برای تجهیزاتی مانند جرثقیل ها که پس از مدتی استفاده و بسته به شرایط نگهداری و تعمیرات ، وضعیت اولیه را ندارند ، درصدی کاهش ظرفیت تعیین و اعمال میگردد.
12. درحین باربرداری جرثقیل سقفی دوپل چه تمهیداتی نیاز است؟
راننده جرثقیل مسئولیت مستقیم ایمنی عملیات را بر عهده دارد.
در صورت بروز شرایط نا ایمن و موارد خطرناک، راننده باید کار را متوقف نمایند.
راننده باید هنگام حرکت جرثقیل از آژیر هشدار دهنده، بو ق ، بلندگو و … برای هشدار به پرسنل محوطه عملیات استفاده کند.
جا به جایی بار از روی سر نفرات ممنوع است.
اگر کلید وضعیت اضطراری را هنگام عملیات باربرداری فعال کرده اید ، تا حصول شرایط ایمن آن را غیرفعال نکنید .
هنگام پایان کار تمام کلید و سوئیچ ها را در وضعیت خاموش قرار دهید. در صورت نیاز به تعمیرات و تنظیمات به ناظر مربوطه گزارش دهید. (به صورت درشت و خوانا بر روی پل دستگاه نوشته شود. SWL مقدار تناژ مجاز دستگاه ) تمام راهروها و مسیرهای رفت و آمد جرثقیل باید فاقد هرگونه مانعی برای تردد باشد .
سازمان ایمنی و سلامت شغلی آمریکا OSHA باد شدید را برای شرایط عادی کار بیشتر از ۶۴ کیلومتر در ساعت ( ۴۰ مایل در ساعت) در نظر میگیرد و برای کارهایی که شامل حمل متریال می باشد برابر ۴۳ کیلومتر در ساعت ( ۳۰ مایل در ساعت) در نظر میگیرد
حداکثر سرعت باد مجاز برای کار در ارتفاع و روی داربست و باربرداری با جرثقیل برابر ۴۳ کیلومتر در ساعت می باشد
حداکثر سرعت باد برای راه اندازی پلتفرم موتور دار حمل انسان مانند کلایمر و بوگی برابر ۴۰ کیلومتر در ساعت(۲۵ مایل در ساعت) است
حداکثر سرعت باد مجاز در هنگام استفاده از من بسکت آویزان از قلاب جرثقیل یا متصل به نوک بوم برابر ۳۲ کیلومتر در ساعت ( ۲۰مایل در ساعت)
رفرنس سایت OSHA
#آموزش_های_کارشناسی#آموزش_های_شهروندی#بهداشت_ایمنی_محیط_زیست
https://ble.ir/@hse15
8. چرا بوم تراک نمیتواند man basket حمل کند؟
طبق استاندارد ASME B30.23: 2016 به شرح زیر میباشد:
در استاندارد به طور کلی ممنوعیتی برای استفاده از جرثقیل بوم خشک در نظر گرفته نشده است؛ اما چند شرط زیر بایستی رعایت گردد بوم جرثقیل بوم خشک توسط سیم به کسل یا pendant مهار نشود و بوم توسط جک مهار شود (جرثقیل باید جک زیر بوم داشته باشد)؛ لذا در جرثقیل های بوم خشک که بوم توسط سیم به کسل بالا و پایین آورده میشود استفاده از من بسکت ممنوع است ( این مورد در تمام انواع جرثقیل که بوم توسط سیم به کسل مهار میشود نیز ممنوع است مانند جرثقیل های پدستال بندری، جرثقیل های زراف های، جرثقیل های روی کشتی و غیره )
جرثقیل دارای ترمز خودکار جه ت کلیه حرکات باشد (ترمز پایی کافی نیست)
جرثقیل دارای امکاناتی باشد که سیستم سقوط آزاد را غیرفعال کرد (اگر نشود استفاده از آن برای حمل من بسکت مجاز نیست)
نصب من بسکت بر روی جیب یا لافینگ بوم (جیب زاویه متغیر) ممنوع است
سرعت بالا بردن یا پایین آوردن من بسکت نباید بیش از ۳0 متر در دقیقه باشد (سرعت قابل تنظیم و قابل کنترل باشد)
کلیه سیستم های هیدرولیک بایستی دارای چک ولو باشند
نشانگر زاویه بوم توسط اپراتور قابل قرائت باشد
بوم دارای سیستم Anti tow blicking باشد
جرثقیل به ابد دارای ترمز اتوماتیک swing (چرخش) باشد و اگر این سیستم را ندارد به صورت دستی سوینگ قفل شود .
نصب من بسکت بر روی جرثقیل بوم خشک توسط کارخانه سازنده یا یک شخص ذی صلاح مجاز تلقی شده باشد
نکته مهم: طبق آیین نامه های حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت کار حمل نفر با من بسکت توسط جرثقیل و لیفتراک ممنوع میباشد.
9. تفاوت swl و wll چیست؟
" WLL " مخفف "حد بار کار" است و " SWL " مخفف "بار کار ایمن.تفاوت اصلی بین بار کار بی خطر از حد بار کار این است که " SWL " اصطلاح قدیمی است. امروزه دیگر از SWL استفاده نمی شود زیرا کاملا جایگزین اصطلاح WLL شده است."بار کار ایمن" نیز مترادف با "بار کار عادی" است. به گفته irata.org ، "بار کار ایمن" به عنوان "بار شکستن یک قطعه که توسط یک عامل ایمنی مناسب تقسیم می شود ، باعث می شود یک بار ایمنی که می تواند برداشته شود یا حمل شود ، تعریف شده است." بار کار ایمن مقدار وزنی (بار) است که یک دستگاه بالابر می تواند بدون ترس از شکستن آن را حمل کند.
10- محدوده بار کاری WLL)Working Limit Load ) چیست؟
بیشترین باری است که یک دستگاه یا ابزار باربرداری برای بالا بردن، پایین آوردن و یا معلق نگه داشتن آن بار، طراحی شده است. برای ابزاری مانند شکل ها ظرفیت بر همین اساس داده می شود . زیرا در این ابزار یا شرایط مطلوب کاری وجود دارد و یا اینکه مردود است . لذا نمی توان پس از مدتی استفاده از ابزار بدلایل طول عمر و فرسایش طبیعی درصدی از ظرفیت اولیه را کاهش داده و برای آن SWL جدید (کمتر از WLL ) تعیین کرد. WLL برای شرایط کاری خاص قابل اعتماد نمی باشد .
11. بار کاری ایمن ( SWL)Safe Working Load ) چیست ؟
بیشترین باری است که توسط یک بازرس با صلاحیت برای دستگاه یا ابزار باربرداری تایید شده است و دستگاه می تواند بار را تحت شرایط خاص بالا یا پایین برده و یا معلق نگه دارد (با ضریب ایمنی بیشتر نسبت به WLL ) مقدار SWL از مقدار WLL کمتر می باشد .برای تجهیزاتی مانند جرثقیل ها که پس از مدتی استفاده و بسته به شرایط نگهداری و تعمیرات ، وضعیت اولیه را ندارند ، درصدی کاهش ظرفیت تعیین و اعمال میگردد.
12. درحین باربرداری جرثقیل سقفی دوپل چه تمهیداتی نیاز است؟
راننده جرثقیل مسئولیت مستقیم ایمنی عملیات را بر عهده دارد.
در صورت بروز شرایط نا ایمن و موارد خطرناک، راننده باید کار را متوقف نمایند.
راننده باید هنگام حرکت جرثقیل از آژیر هشدار دهنده، بو ق ، بلندگو و … برای هشدار به پرسنل محوطه عملیات استفاده کند.
جا به جایی بار از روی سر نفرات ممنوع است.
اگر کلید وضعیت اضطراری را هنگام عملیات باربرداری فعال کرده اید ، تا حصول شرایط ایمن آن را غیرفعال نکنید .
هنگام پایان کار تمام کلید و سوئیچ ها را در وضعیت خاموش قرار دهید. در صورت نیاز به تعمیرات و تنظیمات به ناظر مربوطه گزارش دهید. (به صورت درشت و خوانا بر روی پل دستگاه نوشته شود. SWL مقدار تناژ مجاز دستگاه ) تمام راهروها و مسیرهای رفت و آمد جرثقیل باید فاقد هرگونه مانعی برای تردد باشد .
#آموزش_های_کارشناسی#آموزش_های_شهروندی#بهداشت_ایمنی_محیط_زیست
https://ble.ir/@hse15
۵:۴۴