در بخشی از کتاب میخوانیم:
گاهِ جنگ است به مرکب همه زین بگذارید آب در دست اگر هست زمین بگذارید وقت تنگ است و حرام است تعللکردن صحبت از مزرعه و گلّه و آغل کردن... تا کمین بر در و دروازه نکردهست هنوز تا معاویه نفس تازه نکردهست هنوز نوبتی کوفته بر طبل سحر، برخیزید پایتان خواب نرفتهست اگر، برخیزید هر که جا مانَد در آماج بلا میمانَد با کلاهی که پسِ معرکه جا میمانَد... این یکی گفت: مطیعیم، ولی در بندیم بگذر از ما که گرفتار زن و فرزندیم خانه بیمرد، پر از خوفِ حرامی باشد این چراغیست که بر خانه روا میباشد ما چه داریم به جزا پای فلج؟ میترسیم فصل سرما شده از عسروحرج میترسیم رعدوبرق است که با عطسهی ابر آمده است هان علی دست نگهدار که صبر آمده است آن یکی گفت: علیلیم خودت میبینی بدتر از ابن سبیلیم خودت میبینی ما مگر مثل تو دنیای مرفّه داریم؟ زیر کشت است زمین، عذر موجه داریم آن یکی گفت ملولیم کمی حوصله کن گوش ما پر شده از موعظه کمتر گله کن خالی از معرفت و مردی و رندی بوده کوفه تا بوده پر از «اشعث کندی» بوده کوفه شهری که پر از وسوسهی خناس است دستپروردهی سعدبن ابیوقاص است این جماعت همه اشباه رجالند همه گاه پیکار ملولند و ملالند همه میرود قصهی ما سوی سرانجام آرام دفتر قصه ورق میخورَد آرامآرام... (ص ۶۹ تا ۷۱)
#کتابخوان_ماه_اسفند#تحیر
گاهِ جنگ است به مرکب همه زین بگذارید آب در دست اگر هست زمین بگذارید وقت تنگ است و حرام است تعللکردن صحبت از مزرعه و گلّه و آغل کردن... تا کمین بر در و دروازه نکردهست هنوز تا معاویه نفس تازه نکردهست هنوز نوبتی کوفته بر طبل سحر، برخیزید پایتان خواب نرفتهست اگر، برخیزید هر که جا مانَد در آماج بلا میمانَد با کلاهی که پسِ معرکه جا میمانَد... این یکی گفت: مطیعیم، ولی در بندیم بگذر از ما که گرفتار زن و فرزندیم خانه بیمرد، پر از خوفِ حرامی باشد این چراغیست که بر خانه روا میباشد ما چه داریم به جزا پای فلج؟ میترسیم فصل سرما شده از عسروحرج میترسیم رعدوبرق است که با عطسهی ابر آمده است هان علی دست نگهدار که صبر آمده است آن یکی گفت: علیلیم خودت میبینی بدتر از ابن سبیلیم خودت میبینی ما مگر مثل تو دنیای مرفّه داریم؟ زیر کشت است زمین، عذر موجه داریم آن یکی گفت ملولیم کمی حوصله کن گوش ما پر شده از موعظه کمتر گله کن خالی از معرفت و مردی و رندی بوده کوفه تا بوده پر از «اشعث کندی» بوده کوفه شهری که پر از وسوسهی خناس است دستپروردهی سعدبن ابیوقاص است این جماعت همه اشباه رجالند همه گاه پیکار ملولند و ملالند همه میرود قصهی ما سوی سرانجام آرام دفتر قصه ورق میخورَد آرامآرام... (ص ۶۹ تا ۷۱)
#کتابخوان_ماه_اسفند#تحیر
۷:۲۸
رضاخان تا رضاشاه (زندگینامه رضاشاه پهلوی از ۱۲۵۶ تا ۱۲۹۹)؛ پدیدآور: هدایتالله بهبودی؛ ناشر: مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی؛ تعداد صفحات: ۳۹۶ این کتاب از آثار برجسته در حوزه تاریخ معاصر ایران که به بررسی زندگی و دوران حکومت رضاشاه پهلوی میپردازد. وجه تسمیهی کتاب «رضانام تا رضاخان»، اشاره به تغییر هویت و جایگاه رضاشاه دارد؛ از یک فرد نظامی با نام ساده "رضاخان" تا تبدیلشدن به "رضاشاه پهلوی"، بنیانگذار سلسله پهلوی. کتاب به طور خاص بر دورهی انتقال قدرت از قاجار به پهلوی متمرکز است و تحولات این برههی حساس از تاریخ ایران مبتنی بر اسناد دستاول و متقن تحلیل میکند.استنادات انبوه و پیوستهی بهبودی در این کتاب به اسناد دستاول تاریخی، به بازخوانی دقیق و منسجم وقایع، و شکلگیری تصویری واقعگرایانه و مستند از رضاشاه و نقش او در شکلگیری ایران مدرن منجر میشود. در مجموع، «رضانام تا رضاخان» کتابی است که با نگاهی دقیق و مستند، به یکی از مهمترین دورههای تاریخ ایران میپردازد و برای علاقهمندان به تاریخ معاصر ایران، اثری خواندنی و ارزشمند محسوب میشود.#کتابخوان_ماه_اسفند#رضا_خان_تا_رضا_شاه
۷:۳۱
محتوای کتاب ۴ محور اصلی دارد: ۱) بررسی اوضاع ایران در اواخر دورهی قاجار، ضعف حکومت مرکزی، نفوذ خارجی و بحرانهای داخلی. ۲) تحلیل چگونگی بهقدرترسیدن رضاخان از طریق نیروی نظامی و نقش او در کودتای ۱۲۹۹ شمسی. (همراه با ذکر چالشهایی که با مخالفان خود (بهویژه امثال شهید مدرس) داشت و حمایتهایی که از ناحیه انگلیس و بزرگان لژهای فراماسونری دریافت میکرد). ۳) بررسی فرآیند تبدیل رضاخان از یک نظامی به پادشاه و تأسیس سلسله پهلوی. ۴) تحلیل سیاستها و اقدامات رضاشاه در حوزههای مختلف انگیزههای او از این بهاصطلاح نوسازیها، ایجاد ارتش مدرن، اصلاحات اداری و فرهنگی، و همچنین سرکوب مخالفان. ۵) بررسی علل سقوط رضاشاه و اشغال ایران توسط متفقین در جنگ جهانی دوم.
#کتابخوان_ماه_اسفند#رضا_خان_تا_رضا_شاه
#کتابخوان_ماه_اسفند#رضا_خان_تا_رضا_شاه
۷:۳۳
در بخشی از کتاب میخوانیم:اردشیرجی با تمجید از رضاخان یاد میکند. آیرونساید نیز بدون اشاره به منبع معرفی او، ابتدا از ظاهر این فرمانده قزاقخانه مینویسد: «مردی بود با قامتی به بلندی بیش از شش پا، با شانههایی فراخ و چهرهای بسیار مشخص و متمایز، بینی عقابی و چشمان درخشانش به او سیمایی زنده میبخشید که در آن مکان [آقبابا] دور از انتظار بود؛ او مرا به یاد راجههای مسلمانی میانداخت که در هند مرکزی دیده بودم، نام او رضاخان بود.» و سپس میافزاید: «مردی که قرار بود بر سرنوشت کشورش تأثیری عظیم به جا بگذارد، رفتهرفته در معرض توجه قرار گرفت.» این جملهی آیرونساید اگر بهواقع مربوط به آگاهیهای داده شده به او در همان زمان بوده باشد، نشاندهندهی این است که مأموران سفارت انگلیس، نه رضاخان، بلکه شخص اول آینده کشور ایران را به او معرفی کردند. آیرونساید در ادامه مینویسد: «نخستین باری که او را دیدم، پیکرش از یک حملهی جدی مالاریا دستخوش تب و لرز شده بود، اما من متوجه شدم که او هرگز از پا در نمیآمد. تصمیم گرفتیم فوراً او را به طور موقت به فرماندهی بریگاد قزاق منصوب کنیم.» آیرونساید متکبرانه کشف رضاخان را بهحساب خود میگذارد و از کوششهای چند ساله سفارت انگلیس در تهران چشمپوشی میکند. ...(ص ۲۱۵ تا ۲۱۷)#کتابخوان_ماه_اسفند#رضا_خان_تا_رضا_شاه
۷:۳۴
طرح عضویت با کد تخفیف در کتابخانههای عمومی سراسر کشور:علاقهمندان میتوانند از 11 الی 17 اسفندماه 1403 با مراجعه حضوری به هر یک از کتابخانههای عمومی، با دریافت کد تخفیف و انجام مراحل ثبتنام، از تخفیفهای متنوع عضویت کتابخانه بهرهمند شوند. تورقوزآباد، خیابان امام خمینی، کوچه امام حسین(ع)، انتهای کوچه، پشت باشگاه ورزشی مهاجر، "کتابخانه رسول اکرم(ص)"
۵:۲۶
#معرفی-کتاب#کتاب-دزد#کتابخانه_رسول_اکرم_صرمان «كتاب دزد» نوشته مارکوس زوساک و ترجمه مرضیه خسروی که از سوی انتشارات نگاه منتشر شده است، داستان زندگی دختری را روایت می کند كه در روزهای تیره و سیاه جنگ تنها راه آرامش خود را در خواندن كتاب میيابد.
نکته جذاب کتاب راوی داستان است، روای داستان "مرگ" است كه در ابتدای داستان شروع به معرفی خود میكند و خود را موجودی مهربان و دلسوز میداند. او از نخستین برخورد خود در سالهای پایانی دهه 30 میلادی با دختری 9 ساله سخن میگوید كه بر سر مزار برادرش در آلمان نشسته است. مادر این كودك مجبور است بخاطر دور نگهداشتن فرزندش از گذشته خود و همسرش، که جز حزب کمونیست بودهاند، او را در آلمان نزد خانوادهای بگذارد.
دختربچه داستان، برای بار اولین بار پس از مراسم تدفین كتابی را میدزدد و كمكم كابوسهای سیاهی را تجربه میكند. این دختربچه به كمك اطرافيانش خواندن و نوشتن را میآموزد و شروع به خواندن كتابهای دزدیده شده میكند. با بالا گرفتن جنگ و در میان بمبارانهای هوایی، او كتابها را با همسایگانش تقسیم میكند و بدینگونه تغییری را در زندگی پر از ترس و وحشت اطرافیانش به وجود میآورد.
"کتاب دزد" روایتی است از اهمیت كتاب و ادبیات و تاثیر شگرفی كه کتاب میتواند بر روح انسانها داشته باشد. رمان «كتاب دزد» تنها درباره مرگ نیست و مسایل زیادی در آن مطرح میشود كه ارزش دوستی، كتابخوانی و ارتباط انسانها با اطرافیانشان از آن جملهاند. نكته تاملبرانگیز درباره این كتاب وجود همین موضوعات فرعی داستان است كه در میان خط اصلی داستان روایت میشوند و مخاطب را با خود درگیر میكنند.
این رمان در سال 2005 میلادی منتشر شد و توانست جوایز زیادی را از آن خود كند؛ به نحوي كه بیش از 190 هفته در صدر كتابهای پرفروش مجله نیویورك تایمز ایستاد و هم در بین كتابهای بزرگسالان و هم در میان رمانهای نوجوانان به موفقیتهای زیادی دست یافت.
نکته جذاب کتاب راوی داستان است، روای داستان "مرگ" است كه در ابتدای داستان شروع به معرفی خود میكند و خود را موجودی مهربان و دلسوز میداند. او از نخستین برخورد خود در سالهای پایانی دهه 30 میلادی با دختری 9 ساله سخن میگوید كه بر سر مزار برادرش در آلمان نشسته است. مادر این كودك مجبور است بخاطر دور نگهداشتن فرزندش از گذشته خود و همسرش، که جز حزب کمونیست بودهاند، او را در آلمان نزد خانوادهای بگذارد.
دختربچه داستان، برای بار اولین بار پس از مراسم تدفین كتابی را میدزدد و كمكم كابوسهای سیاهی را تجربه میكند. این دختربچه به كمك اطرافيانش خواندن و نوشتن را میآموزد و شروع به خواندن كتابهای دزدیده شده میكند. با بالا گرفتن جنگ و در میان بمبارانهای هوایی، او كتابها را با همسایگانش تقسیم میكند و بدینگونه تغییری را در زندگی پر از ترس و وحشت اطرافیانش به وجود میآورد.
"کتاب دزد" روایتی است از اهمیت كتاب و ادبیات و تاثیر شگرفی كه کتاب میتواند بر روح انسانها داشته باشد. رمان «كتاب دزد» تنها درباره مرگ نیست و مسایل زیادی در آن مطرح میشود كه ارزش دوستی، كتابخوانی و ارتباط انسانها با اطرافیانشان از آن جملهاند. نكته تاملبرانگیز درباره این كتاب وجود همین موضوعات فرعی داستان است كه در میان خط اصلی داستان روایت میشوند و مخاطب را با خود درگیر میكنند.
این رمان در سال 2005 میلادی منتشر شد و توانست جوایز زیادی را از آن خود كند؛ به نحوي كه بیش از 190 هفته در صدر كتابهای پرفروش مجله نیویورك تایمز ایستاد و هم در بین كتابهای بزرگسالان و هم در میان رمانهای نوجوانان به موفقیتهای زیادی دست یافت.
۷:۱۰
آداب و رسوم نوروز#نوروز#کتابخانه_رسول_اکرم_ص
۶:۴۳
آداب و رسوم نوروز#نوروز#کتابخانه_رسول_اکرم_ص
۶:۴۳
آداب و رسوم نوروز#نوروز#کتابخانه_رسول_اکرم_ص
۶:۴۳
آداب و رسوم نوروز#نوروز#کتابخانه_رسول_اکرم_ص
۶:۴۳
آداب و رسوم نوروز#نوروز#کتابخانه_رسول_اکرم_ص
۶:۴۳
آداب و رسوم نوروز#نوروز#کتابخانه_رسول_اکرم_ص
۶:۴۳
آداب و رسوم نوروز#نوروز#کتابخانه_رسول_اکرم_ص
۶:۴۳
آداب و رسوم نوروز#نوروز#کتابخانه_رسول_اکرم_ص
۶:۴۴
آداب و رسوم نوروز#نوروز#کتابخانه_رسول_اکرم_ص
۶:۴۴
آداب و رسوم نوروز#نوروز#کتابخانه_رسول_اکرم_ص
۶:۴۴
آداب و رسوم نوروز#نوروز#کتابخانه_رسول_اکرم_ص
۶:۴۴
آداب و رسوم نوروز#نوروز#کتابخانه_رسول_اکرم_ص
۶:۴۴
#معرفی_کتاب#ضیافت_حقیقی#کتابخانه_رسول_اکرم_صکتاب ضیافت حقیقی (مجموعه سخنرانی های آیت الله محمد شجاعی) که در سال 1393، توسط انتشارات سروش به چاپ رسید. حضرت آیت الله محمد شجاعی، این سخنرانی های خود درباره ماه مبارک رمضان را ابتدای دهه شصت ایراد فرمود. چند سالی است که این سخنان گهربار به تکرار از شبکه قرآن تقدیم شنوندگان می شود و سپس به علت استقبال مخاطبان و نیاز جامعه، انتشارات سروش این سخنان ارزشمند را منتشر کرد. از آنجا که بیانات معظمله طی سالیان مختلف و در جمع های متعدد و به صورت سخنرانی و با اسلوب محاوره ایراد شده بود، برای استفاده بهتر در شکل مکتوب، ضمن ویرایش ادبی، بخش های مشابه را با هم تلفیق و ذیل عناوین مربوط آورده شده است. البته در ویرایش مطالب تلاش شده تا کمترین تغییر در الفاظ و عبارات به وجود آید. کتاب شامل یازده سخنرانی استاد با موضوعاتی از قبیل معنای عبودیت، صدق در اعمال، شرایط روزه صحیح، ظاهر و باطن روزه، خواص روزه داری، درک شبهای قدر و عید فطر می باشد.این کتاب نیز مانند سایر کتابهای استاد مانند مجموعه سه جلدی مقالات، حضرت بقیه الله و چراغ هدایت به ترغیب مومنان به عبادت مخلصانه و راهنمایی برای بهره گیری کامل از ایام و لیالی ماه مبارک، به ویژه شبهای قدر، به منظور تقرب به درگاه الهی و برخورداری از نعمات معنوی در دنیا و آخرت می پردازد، و توصیه هایی برای حفظ رقتقلب حاصل شده در این ماه برای باقی ایام سال و عمر دارند.
۴:۳۲
#بریده_ای_از_یک_کتاب#نویسندگیدرسهایی درباره داستان نویسینوشته: لئونارد بیشاپترجمه: محسن سلیمانیتصادفاگر نویسندگی بخواهد از تصادف (چرخش ناگهانی وقایع داستان، بی آنکه قهرمان داستان در این تغییر دخیل باشد) قابل قبول در داستان خود استفاده کند، باید حادثه تصادفی را "علیه قهرمان" داستان به کار گیرد.استفاده از واقعه تصادفی علیه قهرمان داستان اگر چه بدشانسی غافل گیر کننده ای است، ولی همه آن را باور می کنند. اما برعکس، هنگامی که نویسنده حادثه تصادفی را به "نفع قهرمان" داستان به کار گیرد، پیداست که تصادف فقط تمهید گول زننده نویسنده که خلاقیتش رو به تحلیل رفته به حساب می آید.
۹:۴۴