عکس پروفایل کانال رسمی «حسینیه اندیشه»ک

کانال رسمی «حسینیه اندیشه»

۳۷۸عضو
عکس پروفایل کانال رسمی «حسینیه اندیشه»ک
۳۷۸ عضو

کانال رسمی «حسینیه اندیشه»

«50 سال پژوهش در مسیر انقلاب فرهنگی؛ بستر تحقق تمدن نوین اسلامی»جهت ارتباط با مدیر کانال: @azn1360
آدرس وب سایت:http://hosseiniehandisheh.ir

۲۹ اسفند ۱۴۰۲

thumnail
undefined #کلیپ_تصویری | تفاوت نگاه مقام معظم رهبری با نخبگان حوزوی و دانشگاهی نسبت به وضعیت فعلی جوانان کشور
undefined مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین #استاد_مسعود_صدوق
#حسینیه_اندیشه | دنبال کنیدundefined
undefined @HossiniehAndishehundefined hosseiniehandisheh.ir

۹:۵۱

۱ فروردین

undefinedنخواستیم‌تان و نشد!
undefinedاز دست این خانه‌تکانیِ مسخره! می‌سّابم و آب می‌گیرم و جارو می‌کشم و گردگیری می‌کنم. گَردها می‌گُرخند و غبارها قهر می‌کنند و لکّه‌ها توی لاک خودشان فرو می‌روند؛ به یاد گناه بزرگی به نام «نخواستنِ شما» که کلّی گرد و خاک روی روحم نشانده و عقلم را پر از لک و پیس کرده است. اما این گناه را / نخواستن را با هر توبه‌ای بسّابم، نمی‌رود. حالا بیا و هی برای همه‌ی گناه‌های دیگر توبه کن اما او را نخواه: خانه‌تکانیِ مسخره. ـ و ذُنوبَنا *به مَغفورهً*
undefined پی‌نوشت: می‌شد کلیشه‌ای نوشت که امسال هم بدون شما تمام شد اما واقعیتش این است که امسال هم مثل همه‌ی هزار و چند ده سال گذشته، نخواستیم و نشد؛ نخواستیم‌تان و نشد.

undefined@HossiniehAndisheh

۲:۴۹

فعالیتهای علمی حسینیه اندیشه در سال 1402.pdf

۲۹۲.۹۹ کیلوبایت

undefinedفایل PDF #گزارش_سالانه_فعالیت‌ها
undefined حسینیه اندیشه طبق سنوات گذشته، گزارش فعالیت‌های علمی و گفتمانی خود در سال ۱۴۰۲ را به پیوست منتشر می‌نماید.
undefinedاین گزارش اجمالی، شامل فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیئت علمی و پژوهشگران حسینیه اندیشه (واحد برادران و واحد خواهران) در سال ۱۴۰۲ است که در سه سطح: «پژوهش»، «آموزش» و «گفتمان‌سازی» تنظیم شده است.

undefined گزارش فعالیت‌های سال‌های گذشته حسینیه اندیشه (بعد از رحلت استاد صدوق):سال 1401undefined hsnand.ir/sqm8سال 1400undefined hsnand.ir/gderسال 1399undefined hsnand.ir/wfflسال 1398undefined hsnand.ir/redsسال 1397undefined hsnand.ir/etceسال 1396undefined hsnand.ir/etce

undefined@HossiniehAndisheh

۱۱:۴۱

۲ فروردین

کانال رسمی «حسینیه اندیشه»
undefined«سبک زندگی در سطح حاکمیت و تمدن» undefined️مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق: undefinedآنچه از زمان هبوط حضرت آدم تا بعثت نبی‌اکرم(ص) و سپس تا ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) منشأ درگیری بین حق و باطل بوده و خواهد بود، مسأله «سبک زندگی» است. undefinedواژه «زندگی» نباید به زندگی انسان و تفاوت آن با حیات حیوانات و جمادات و نباتات منصرف شود بلکه مقصود از زندگی باید «زندگی اجتماعی» باشد... یعنی سخن از حاکمیت سبک زندگی غربی بر کره‌ی زمین، به‌معنای غلبه یک تمدن است. undefinedدر واقع مواجهه بشر با این پدیده‌های نوین در سبک زندگی مدرن، او را به شگفتی و اعجاب واداشته و به او القاء می‌شود که این پدیده‌ها معجزه علم است که توانسته جوامع را از گذشته‌های سخت و تاریک و وحشتناک عبور داده و چالش‌های اساسی در زندگی بشر را مرتفع نماید. undefinedمقوله‌ای که می‌تواند سبک زندگی غربی را به‌طور خلاصه تعریف کند، «رفاه و لذت دائم‌التزاید» است؛ تمدن غربی با ارائه این سبک زندگی، همه بشریت را دعوت می‌کند تا بر محور رفاه و لذت دور هم جمع شوند و زندگی خوشی را برای خود و دیگران فراهم کنند. undefined«سازمان ملل» برای رسیدن به سبک زندگی مرفه و مدرن در سرتاسر جهان، به «تعریفِ» هنجارها و ضوابط می‌پردازد و با تعیینِ «تکلیف»های مربوط به این هدف، به «تطبیقِ» آن تعاریف و تکالیف بر وضعیت کشورها مبادرت کند و اگر کشوری نظم لازم برای رسیدن به رفاه و لذت روزافزون را مختل کند، با ارجاع مسأله به شورای امنیت، در مورد مجازات آن کشور از طریق جنگ، تحریم و... تصمیم‌گیری نماید. undefinedکتاب «بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع و ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی»، فصل اول، گفتار اول undefined@HossiniehAndisheh
undefinedسبک زندگی در سطح حاکمیت و تمدن «۲»
undefined️مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق:
undefined در تمدن مدرن محیط‌های آموزشی و پژوهشی و فرهنگی با این هدف طراحی می‌شود که نیروی انسانی برای مشارکت در تولید کالای جدید و تکنولوژی نوین و رفتار متناسب با این پدیده‌ها، پرورش پیدا کند و همانند عرفا به تمرین و ریاضت اما از نوع مادی بپردازد... البته نتیجه تحمل ریاضت‌ها و حضور در این محیط‌ها در اوج خود، به دست آوردن مدال‌های جهانی و المپیک و دریافت جایز‌های پژوهشی و علمی همانند نشان نوبل در علوم مختلف است.
undefinedعرصه فرهنگ در سبک زندگی غربی، توسط دستگاه‌های «انگیزشی، پرورشی و گزینشی» مدیریت می‌شود که برای نیروی انسانی، انگیزش ایجاد می‌کنند، آنها را پرورش می‌دهند و سپس به گزینش آنها می‌پردازند:
undefinedدر «بخش انگیزشی» ، رسانه‌ها با هدایت و کنترل افکار عمومی، باعث انگیزش اجتماعی برای انسان‌هایی می‌شوند که باید در تولید ثروت و سود بیشتر مشارکت کنند و این مهم از طریق تولید و به‌کارگیری کیفیت‌های خاصی در ارائه اخبار، ساخت فیلم و سریال و پخش برنامه‌های گفتگومحور محقق می‌شود.
undefinedدر «بخش پرورشی» ، مراکزی مانند مهدهای کودک، مدارس، دانشگاه‌ها، سینماها، تئاترها، هتل‌ها، پارک‌ها، رستوران‌ها و... فعال هستند و از کودکان خردسال تا جوانان و میانسالان و سالمندان را تحت پوشش قرار می‌دهند. البته هیچ‌یک از این تدابیر به‌مثابه ظلم و تحمیل و فشار شناخته نمی‌شود بلکه استدلال‌های روان‌شناسی و جامعه‌شناسی، برای توجیه آنها مطرح می‌گردد.
undefinedاما در «بخش گزینشی» بر تجربه‌کردن مفاسد و رذایل و پلیدی‌های مختلف تأکید می‌شود تا روحیه‌ی خودداری و حیا و سایر امور فطری و وجدانی که به‌مثابه مانعی در برابر ارتکاب جنایات و تعدی‌ها هستند، از بین برود... در واقع برای گزینش افراد در نظام سرمایه‌داری، اخلاق رذیله به فرهنگ جامعه ــ و نه فقط افراد ــ تبدیل می‌شود... و تمامی هفتاد و پنج وصفی که به‌عنوان جنود جهل در روایات معرفی شده ، تئوریزه می‌گردد .
undefinedالبته همه این پلیدی‌ها با عناوین جذاب دیگری به جهانیان معرفی می‌شود. همچنان‌که خُلق استکبار به‌عنوان «اعتماد به نفس» یا تحمل سختی‌ها برای ارتقای سطح موجود از لذات مادی به سطحی بالاتر، به‌عنوان «صبر و فداکاری» معرفی می‌شود!
undefinedکتاب «بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع و ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی»، فصل اول، گفتار اول
undefined@HossiniehAndisheh

۱۰:۴۵

۳ فروردین

undefinedضرورت افشای «مظالم سبک زندگی غربی برای مردم»
undefined️مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق:
undefinedمظالمِ ناشی از ساختارهای سبک زندگی غربی و علوم مادی برای عموم مردم به امری وجدانی تبدیل نشده و لذا به نظر می‌رسد که قبل از حرکت جدید در عرصه‌ی فرهنگی و اقتصادی باید یک برنامه‌ی دقیق برای تفاهم این طرح با جامعه و افزایش بصیرت و معرفت مردم در این راستا طراحی کرد.
در واقع یکی از عوامل اساسیِ پیروزی نهضت امام‌خمینی، آن بود که ملت ایران مظالم ناشی از نظام سلطنتی را چشیده بودند و مبارزات سیاسی مردم ایران در برابر ظلم به رهبری علمای شیعه، سابقه‌ای صدوپنجاه‌ساله داشت.
undefinedکتاب «بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع و ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی»، فصل سوم، گفتار هفتم
undefined@HossiniehAndisheh

۱۵:۰۷

۵ فروردین

undefinedجزئیاتی درباره «وَ بِرَحْمَتِكَ تَعَلُّقي»

undefinedجزئیات آقا؛ جزئیات! جزئیات این غذا، ویژگی‌های آن لباس، امتیازات این ماشین، مزیت‌های آن موبایل، آپشن‌های این ویلا، خصوصیت‌های آن ژیلا... همین جزئیات و ویژگی‌ها و خصوصیات است که هر روز، به روزش می‌کنند و مُدهایش را تغییر میدهند تا «دنیا» به کام انسان‌ها و امت‌ها چرب‌تر و شیرین‌تر شود و آنها را بیشتر گرفتار و وابسته کند و عشق‌بازی با لذت‌های روزافزون و بی‌توقف و نوشونده را طوری بچشند و در این مرتع جوری بچرند که افسارشان به راحتی در اختیار قطب‌های رفاه و سرمایه جهانی باشد... زیّن للناس حب الشهوات...


undefinedاما خدا برای بنده‌های مومنش «دنیاپرستی» را نپسندیده و اولیائش هر چه توانسته‌اند، دنیای «مترفین» و «مستکبرین» را تحقیر کرده‌اند و به جایش عظمت «آخرت» را به یاد انسان‌ها و امت‌ها انداخته‌اند. نمونه‌اش؟ همین «#ابوحمزه» که حضرت سجاد در آن، با صحبت‌نکردن از جزئیات دنیایی، انگار همه‌شان را جلوی چشم مومن به خاک مذلت انداخته و دفن کرده و در عوض هر چه توانسته، جزئیات مرگ و برزخ و حشر و حساب و آخرت را با لطیف‌ترین مضمون‌ها و هنرمندانه‌ترین الفاظ برای‌مان به تصویر کشیده... جزئیات آقا؛ جزئیات:
undefined «گریه می‌کنم برای بیرون‌آمدن جان از بدنم، برای تاریکی قبرم، برای تنگی ِ لَحدم، برای سوال نکیر و منکر از من [و مخصوصا اینجا:] گریه می‌کنم برای درآمدن از قبر در حالی که عریان و لُخت هستم، خوار و ذلیل، باری سنگین بر دوشم، یک بار به طرف راستم نگاه می‌کنم و یک بار به طرف چپم [اما] همه مردم در حال انجام کاری غیر از کار من هستند. در آن روز، هر کسی کاری دارد که او را سرگرم کرده [و کسی به داد من نمی‌رسد]»


undefinedجزئیات ِ از قبر درآمدن و عریان‌بودن و هی نگاه کردن به چپ و راست تا شاید فرجی شود و راه نجاتی به چشم بیاید... جزئیات روزی که بنا به نقل «کافی شریف» از گفتگوی جبرئیل با پیامبر، همه حتی فرشتگان و پیامبران فریاد می‌زنند: «یا رب نفسی نفسی...» اما یک نفر هست که فریادش جنس متفاوتی دارد، جنسی که خیلی جور است: «و انت تقول یا ربّ اُمّتی... اُمّتی...» روزی که همه سرگرم و درگیر بیچارگی خودشان هستند اما «محمّد» سرگرم و درگیر بیچارگی امتش است... انگار دلش نیامده خواری و عریانی و نگاه‌های پر از انتظار ما به چپ و راست خیلی طول بکشد و می‌دود تا به داد ما برسد...
undefinedگویا حضرت سجاد هم یک خط بعد در «ابوحمزه»اش، به همین پدر مهربان اشاره می‌کند و وقتی این جزئیات پر عظمت را به تصویر می‌کشد، به خدا می‌گوید: «آقای من! تکیه و اعتماد و امید و توکلم [در چنین وضعی] به توست و برحمتک تعلقی... به مهربانی و رحمت تو آویخته‌ام» می‌دانید که تفسیر «رحمت و مهربانی خدا» را باید کجا پیدا کرد؟ در همین مفاتیح، همان اوائل ِ «زیارت حضرت رسول از راه دور» که می‌گوید:السلام علیک یا «رحمة الله»


undefined یا رسول الله! ما دوست داریم در دنیا و آخرت به شما و مهربانی‌تان آویخته باشیم. شما هم که «کریم تحب الضیافه و مامور بالاجاره»، بزرگواری هستید که میهمانی و پناه‌دادن را دوست دارید... این ماه مبارکی ما را از جزئیات دنیاپرستان بکَنید و به جزئیات آخرت گرایان بیاویزید، به جزئیات ِ مهمان شما شدن که دوستش دارید، به جزئیات پناه بردن به شما در آن اوضاع و احوال که محبوب شماست، به جزئیات آویختن به آغوش شما... به خدا، خدا هم به همین جزئیات و به همین چیزهایی راضی است که شما دوستش دارید: «و انا والله اعلم أن سرور نبیک احبّ الیک من سرور عدوّک»

undefined پی‌نوشت: جزئیات «الگوی مصرف»‌شان به کنار؛ حتی جزئیات و جذابیتِ «الگوی تولیدِ» دنیاپرستان به جایی رسیده که ویتنامی‌های قهرمان مبارزه با امریکا هم که در جنگ با ایالات متحده دو میلیون کشته دادند ولی تسلیم آنها نشدند، برای دستیابی به تولید و قدرت اقتصادی، معطل عذرخواهی یانکی‌ها نماندند و با قاتل ملت‌شان آشتی کردند تا خط تولیدهای امریکایی برایشان رونق و رفاه به ارمغان بیاورد و تجارتی 110 میلیارد دلاری بین‌شان شکل بگیرد و به اقتصاددان‌های حتی انقلابی ما هم چشمک بزند تا «اقتصاد مردمی» را به «بخش خصوصی و شرکت‌های بزرگ» تأویل ببرند. اما «جهش تولید با مشارکت مردم»ی که بیشترین عشق و تعلّق به رسول‌الله را در جهان به نمایش گذاشته‌اند، باید جزئیات و جنس دیگری داشته باشد...

undefined حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری
undefined@HossiniehAndisheh

۱۰:۴۴

۷ فروردین

thumnail
undefined #کلیپ_نوشت | «دعوت عملی برای بازگشت حضرت حجت»
undefined #حجت‌_الاسلام_حیدری
undefined حوادث دردناک #غزه چه درسی برای ما دارد؟
کفار وقتی ضربه سنگین میخورند، دست به بالاترین خشونت‌ها می‌زنند؛ تمرین و اثبات مقاومت در برابر هجمه‌های همه‌جانبه آنان، دعوت عملی از #امام_زمان برای بازگشت است...
#فلسطین#ظهور
undefined #حسینیه_اندیشه | دنبال کنیدundefined
undefined @HossiniehAndisheh

۱۹:۰۰

۸ فروردین

نگرشی نوین به دعای افتتاح ـ جلسه اول.pdf

۴۸۲.۱۸ کیلوبایت

undefined متن کامل سخنرانی ماه مبارک #رمضان
undefined با موضوع: «نگرشی نو به دعای افتتاح؛ دعای مشارکت امّت در رفع موانع ظهور»
undefinedحجت‌الاسلام محمدصادق حیدری
undefined #عنوان_جلسه_اول:معرفی «عنوان اصلیِ دعای افتتاح» به «دعای مشارکت جامعه‌ی شیعه در رفع موانع ظهور حضرت ولی‌عصر»
با توجه به تجزیه‌ی آن به سه عنوان ساختاریِ «حمد، صلوات، دعا»


undefined @HossiniehAndisheh

۱۳:۱۵

۹ فروردین

نگرشی نوین به دعای افتتاح-جلسه دوم.pdf

۳۴۱.۵۶ کیلوبایت

undefined متن کامل سخنرانی ماه مبارک #رمضان
undefined با موضوع: «نگرشی نو به دعای افتتاح؛ دعای مشارکت امّت در رفع موانع ظهور»
undefinedحجت‌الاسلام محمدصادق حیدری
undefined #عنوان_جلسه_دوم:اشکال بر «عنوان پیشنهادی برای دعای افتتاح» و پاسخ به آن
با توجه به تحلیل «علّـت غیبت» به «ضعف مؤمنین در توازن قوا با کفر و نفاق» بر اساس فرهنگ آیات و روایات



undefined @HossiniehAndisheh

۱۴:۳۴

۱۰ فروردین

نگرشی نوین به دعای افتتاح-جلسه سوم.pdf

۳۰۵.۶ کیلوبایت

undefined متن کامل سخنرانی ماه مبارک #رمضان
undefined با موضوع: «نگرشی نو به دعای افتتاح؛ دعای مشارکت امّت در رفع موانع ظهور»
undefinedحجت‌الاسلام محمدصادق حیدری
undefined #عنوان_جلسه_سوم:تحلیل «حمد» (ستایش زیبایی) به عنوان منشأ گرایش به جامعه دینی؛ با محوریت رفتار زیبا و کریمانه‌ی انبیاء و اوصیاء
در مقابل «تزیین زیبایی‌ مادّی» توسط ائمه‌ی کفر برای ساخت جامعه باطل


undefined @HossiniehAndisheh

۱۲:۳۶

۱۲ فروردین

thumnail
undefinedبخشی از پیام تاریخی حضرت امام خمینی:
‏‏ undefined صبحگاه ۱۲ فروردین ـ که روز نخستین حکومت الله است ـ از بزرگترین اعیاد مذهبی‏‎ ‎‎‏و ملی ماست... روزی که کنگره‌های‏‎ ‎‏قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطۀ شیطانی برای همیشه رخت‏‎ ‎‏بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.‏..۱۲ فروردین ۱۳۵۸
undefined@HossiniehAndisheh

۵:۴۲

۱۳ فروردین

undefined «شب قدر»، شاخص ارزیابی برای فهم و تحقق از دین
undefined در دین اسلام «#شب_قدر» ناظر به مدیریت در حال تحققِ خدای متعال است و به جریان اراده‌ی الهی مربوط می‌شود. در این شب، متناسب با قدرت سه نظامِ «کفر، نفاق، ایمان» امور مختلفی تقدیر می‌شود؛ یعنی اندازه و میزان قدرت کفر و نفاق برای ضربه‌زدن به جبهه‌ی ایمان، در نزد دستگاه خدای متعال روشن و معین است و در مقابل، حول و قوه و قدرتی که به پرچمداران توحید برای مقابله با هجمه‌های آنان عطا می‌شود، مقدار معینی در علم ربوبی دارد.
undefinedپس همان‌گونه که در مدیریت و برنامه‌ریزی امروزین و متداول برنامه‌ی سالانه در قالب لایحه‌ی بودجه ارائه می‌شود، برنامه‌ی خدای متعال برای سال پیش رو در شب قدر معین می‌شود. البته طبق روایات، شب قدر از زمان هبوط حضرت آدم و سایر انبیای سلف جریان داشته و این در حالی است که کفار پس از گذشت ۶۸۰۰ سال از دوره‌ی اول تاریخ و طیّ ۱۴۰۰ سال از سرفصل دوم آن، به تازگی برنامه‌ریزی سالانه برای نظم در کشورداری و مدیریت در دستور کار خود قرار داده‌اند.
undefinedدر واقع شاخص ما برای ارزیابی فهم از دین و تحقق آن، توجه به شب قدر است که در آن «کل امر» بر حضرت ولی‌عصر(عج) نازل می‌شود و بالاترین درک از این مقوله، به نایب عام ایشان الهام می‌گردد تا فهم صحیح از «خطابات» و اولویت‌بندی دقیق در «تحقق» به‌صورت سالانه نصیب منزلت نیابت عامه شود.
undefinedیعنی اگر در شب قدر «کُلِّ اَمرٍ» بر ولی‌الله‌الاعظم نازل می‌شود، آیا می‌توان پذیرفت که رزق نایب عام آن حضرت نیز در همین شب معین نگردد؟! پس هماهنگی ولایت اجتماعی با ولایت تاریخی باید چگونه و با چه نرم‌افزاری تحقق یابد؟!
undefinedآیا آیه‌ی شریفه‌ی «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» یک انسان عامی و بی‌سواد را در بر می‌گیرد اما پرچمدار توحید در عصر غیبت را شامل نمی‌شود و تکلیف نایب عام برای راهبری امت دینی و چگونگی آن به او الهام نمی‌گردد؟!
undefinedالبته روشن است که این الهام و اعطاء الهی باید در مراحل بعدی خود از طریق عقل و منطق و علم اصول زبان‌دار شود و قابل انتقال به سایر فقهاء باشد و به یک مقوله‌ی اجتماعی در میان أقران او تبدیل گردد.
undefinedمرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق
undefinedکتاب «بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع و ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی»؛ فصل دوم؛ گفتار دوم، چهارم و نهم
undefined@HossiniehAndisheh

۱۳:۰۳

۱۴ فروردین

undefinedرفت و برگشتی بین «امید و رغبت و عطا»
undefinedخب چه کار کنیم؟ عادت کرده‌ایم دیگر. عادت کرده‌ایم که ذهن‌مان هی از این کلمات شما بپَرد به آن جمله‌های‌تان، از این نور به آن نور، از این دُرّ و گوهرها به آن لعل و لُعبت‌ها.
undefined مثل وقتی که ابوحمزه می‌خوانیم و به «الیک تأمیلی» می‌رسیم و فریاد می‌زنیم که «امیدواری‌م به توست» و لب‌های مبارک حضرت سجاد را تصور می‌کنیم که لابد موقع خواندن این دعا از اشک خیس شده و با گفتن این جمله در مدینه و مثلاً کنار قبر نبی‌اکرم، داشته به تاریخ امید می‌داده.
undefined بعد ذهن‌مان می پَرد به زیارت‌نامه امیرالمومنین و همان لب‌های مبارک را تصور می‌کنیم که این «تأمیلی» را جای دیگری هم تکرار کرده: وقتی سیدالساجدین به اطراف کوفه رفته و به نقطه‌ای رسیده و همانجا ایستاده و گریه کرده و لابد لب‌هایش خیس اشک شده و کنار قبر گمشده‌ی علی، سلام به جدش را شروع کرده: «السلام علی ابی الائمه و خلیل النبوه...» و گفته و گفته تا برای درخواست شفاعت از پسر ابوطالب، از این واژه‌ها کمک گرفته: «و لی حق موالاتی و تأمیلی» من حقی دارم، حق دوست‌داشتن تو و حق امیدواری به تو... کدام دم و دستگاه است که بخاطر امیدبستن، حقی برای کسی قائل بشود؟! اما کار خدا از گذشت و بخشیدن گذشته و همینطور برای ما حق درست می‌کند... حق امیدواری و امیدبستن!
undefined بعد دوباره ذهن‌مان بر می‌گردد به سحرهای ماه مبارک و ابوحمزه‌هایش و می‌بیند که ماجرای لطف و محبت خدا به ما، با «حق امید» هم تمام نشده؛ که «اندازه‌ی امید» ما را هم جزء حساب و کتابش قرار داده و ما را عزت‌تَپان کرده: «فأعطنی من عفوک بمقدار أملی... به اندازه‌ی امیدم، از عفوت به من عطا کن» و بعدتر در شب‌های ماه رمضان، وقتی پای حضرت ولی‌عصر به میان می‌آید و در دعای افتتاح، ضمیرهای «به» مرجعی جز او پیدا نمی‌کند، حدّ عطا و بخشش را از این مقدارهای کوچک ما هم گذرانده و می‌خواهد بالاتر از میل و رغبت ما را به ما بدهد: «و أعطنا به فوق رغبتنا... به برکت امام‌زمان، بالاتر از میل و رغبت‌مان را به ما عطا کن.»

undefined می‌شود بگویی که این چه وضعی است؟ می‌شود توضیح بدهی که چرا این قدر خوبی؟

undefined پی‌نوشت: امید و امل و رغبت ما در این #شب_قدر این است که به درد این زمانه بخوریم و در این جنگ فرهنگی و اقتصادی، درک درستی از نقشه دشمن پیدا کنیم و سهمی در فتح «خرمشهر»ها داشته باشیم و لبخندی بر لب ولیّ بنشانیم. می‌دانم که این آرزوها و خواست‌ها به قدّ و قواره‌ و قدرِ «اراده و علم و عمل» ما نمی‌خورد و با پرونده‌ی سال قبل‌مان هیچ تناسبی ندارد؛ اما مگر تو خودت قواعد بخشش و امید را به هم نریختی و مرزهای محبت را جابجا نکردی؟! مگر خودت نبودی که با مهربانی‌ت از اندازه‌های ما و کوچکی‌شان عبور کردی؟! مگر از تو چیزی کم می‌شود که ما هم وسط این معرکه خواب نباشیم و پیش خودت شرف و آبرویی پیدا کنیم؟! مگر با این همه بزرگواری‌ت چیزی باقی گذاشته‌ای که ما طمع خواستنش را نکنیم؟! خلاصه؛ هر افتضاحی هم که به بار آورده باشیم، باز هم آخرش وقت قرآن‌به‌سر و «بعلی بن الحسین» گفتن، پشت جمله‌های محبوب خودت پناه می‌گیریم که همیشه در سحرهای این ماه به تو می گفت: «أَنْتَ إِلَهِي أَوْسَعُ فَضْلًا وَ أَعْظَمُ حِلْماً مِنْ أَنْ تُقَايِسَنِي بِفِعْلِي وَ خَطِيئَتِي‏... تو ای خدای من، فضل‌ت گسترده‌تر و بردباری‌ت بزرگتر از این است که من را با کارم و خطایم بسنجی و مقایسه کنی.» نه نشد! متن نباید اینجا تمام می‌شد. اینجا و پای نحوه‌ی مقایسه‌ و سنجش تو نسبت به خرابکارها، تازه باید نوشتن را شروع می‌کردم...
undefined حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری
undefined@HossiniehAndisheh

۶:۵۱

undefined«شب قدر»، شب تقدیر بلاء و «طلب بلاء برای همراهی با مصائب حضرت حجت»
undefinedگرچه همه‌ی امور در #شب_قدر معین می‌شود اما موضوع اصلی که در لیلةالقدر مقدّر می‌شود، مصائب و بلایایی است که بر اثر تنهایی و غربت ائمّه‌ی هدی و بی‌وفاییِ امت‌ها، نازل خواهد شد. زیرا دستگاه کفر و دستگاه نفاق پدیده‌هایی واقعی و عینی هستند که آثار عملکرد جنایت‌کارانه و وحشیانه‌ی آنان، هر روز در مقابل دیدگان بشریت قرار می‌گیرد.
undefinedیعنی در شب قدر، تمام مصائب و بلایایی که توسط کفار و منافقین در سال آینده محقق خواهد شد و به‌دلیل جاهلی یا کاهلیِ امت دینی کسی در برابر آنها نمی‌ایستد، به حضرت ولی‌عصر(عج) عرضه می‌شود و آن قلب محزون، تمامی این مقدّرات را می‌پذیرد تا در تناسب با ظرفیت موجود در دستگاه ایمان، تاریخ به سمت تکامل به پیش رود.
undefinedدر نتیجه... کسانی که در درجات بالای ایمان قرار گرفته‌اند و به تدریج موفق شده‌اند تا مصائب خود را به مصائب ولی‌الله‌الاعظم گره بزنند،  در شب قدر مصیبت و بلاء طلب می‌کند.
undefinedبه این معنا که می‌خواهد در این معرکه‌ی بین کفر و ایمان نقشی ایفا کند و مسؤولیتی بپذیرد و با تلاش و کوشش و مجاهدت خود، از واردشدن ضرباتِ تکوینی و تاریخی و تمدنی به وجود مقدس امام زمان جلوگیری نماید و توفیق فداکاری در این راه را به دست آورد و به جای توجه به چالش‌های معمول زندگی، حول محور حوائج حضرت ولی‌عصر(عج) طواف کند.
undefinedممکن است تصور شود که تعبیر به «سلامٌ هی حتی مطلع الفجر» برخلاف تعریف شب قدر به شب تقدیر بلاء و مصیبت است اما باید توجه داشت که این آیه باید در این چارچوب معنا شود که در شب قدر، عبور از حجم عظیم و متنوع مصائب، فشارها، جسارت‌ها و هتک‌حرمت‌هایی که در مقیاس تمدنی و تاریخی بر وجود مبارک امام زمان وارد می‌شود، جز با باران سلام و صلوات و نصرت و رحمت الهی بر ولیّ خود امکان‌پذیر نیست.
undefinedمرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق
undefinedکتاب «بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع و ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی»؛ فصل دوم، گفتار نهم
undefined@HossiniehAndisheh

۱۰:۴۷

۲۰ فروردین

نگرشی نوین به دعای افتتاح-جلسه چهارم.pdf

۳۳۹.۰۱ کیلوبایت

undefined متن کامل سخنرانی ماه مبارک #رمضان
undefined با موضوع: «نگرشی نو به دعای افتتاح؛ دعای مشارکت امّت در رفع موانع ظهور»
undefinedحجت‌الاسلام محمدصادق حیدری
undefined #عنوان_جلسه_چهارم:الف) تحلیلی درباره «تزیین» (ساخت زیبایی مادّی) در دستگاه طغیان و سه دروغ بزرگ در آن
ب) تحلیل «صلوات»: اعلام همراهی با «رحمت الهی بر پیامبر اکرم» به عنوان «غرض از خلقت عالَم» و اعلام وفاداری به سلسله مراتب الهی در مدیریت جهان


undefined @HossiniehAndisheh

۱۳:۰۲

۲۶ فروردین

undefinedاسعدالله ایامکم سعیداundefined
undefined یوم‌الله شکست دوباره هیمنه پوشالی و جهانی رژیم اسرائیل توسط دلاورمردان انقلاب اسلامی مبارک undefined
undefined@HossiniehAndisheh

۸:۰۲

undefined امروز اسرائیل نمی‌تواند برای خودش تأمین امنیت کند. این را کم حساب نکنید

undefined مرحوم آیت‌الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
undefined اسرائیل، یعنی بیشترین سهام خبری دنیا؛ بیشترین سهام پولی دنیا؛ بیشترین سهام تکنولوژی دنیا؛ یعنی بیشترین سهام سیاسی، اقتصادی و نظامی دنیا.اما با همه این‌ها، امروز اسرائیل نمی‌تواند برای خودش تأمین امنیت کند. این را کم حساب نکنید...
undefined مبانی فکری غرب در برابر ارتقاء وجدان عمومی مردم دنیا در حال شکسته شدن است. تئورسین‌های غرب نمی‌توانند این شکست‌های مدیریت را حل کند.نه فقط علوم انسانی که تئوری‌های محاسباتی آن‌ها مثل ریاضیاتشان هم وابسته است و فروریختنی...
undefined به نظر من انقلاب فرهنگی در عالم آغاز شده، یعنی انگیزه مردم جهان دیگر در ساختار اندیشه قبل جریان ندارد.این تغییر فرهنگی، ضروری است؛ منتهی کار ما باید این باشد که حضور و نقش انقلاب اسلامی را در این دگرگونی بالا ببریم.۷۵/۵/۲۵

undefined@HossiniehAndisheh

۸:۲۲

۲۸ فروردین

undefinedابرقدرت در «سطح شجاعت» و «نحوه‌ی اقدام»
و آینده‌ی پیش رو


undefinedدو هفته بود که پیام‌های تهدید و تطمیع امریکایی و اسرائیلی، به زبان انگلیسی و فرانسوی و آلمانی و چینی و ترکی و عربی، پشت در «بیت» صف کشیده بودند. مترجمان ایرانی زبردست البته پشت در نماندند و با تکرار عبارت «تله‌ی جنگ»، به همه جا سر زدند. اما سیل «وعده و وعید مادّی» که از طرف ابرقدرت‌ها و قدرتک‌ها سرازیر شده بود، به سدّ «یقین پولادین»ش خورد. قاعده‌ی «وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ ...مَا زَادَهُمْ إِلَّا إِيمَانًا»، موج جدیدی از ایمان برایش به ارمغان آورد که «نظام تصمیم‌گیری» را به حرکت درآورد. بامداد بیست‌وشش فروردین «أ لیس الله بکافٍ عبده؟! و یخوّفونک بالذین من دونه» دوباره تفسیر شد. ذکاوت و شجاعت الهی، «مکر و جسارت در مقیاس جهانی» را زمین زد.
undefined«ائتلاف پدافند هوایی» بین امریکا و فرانسه و اسرائیل با مزدوری اردن و سعودی، در مقابل‌مان قد علم کرده بود و به «لبه‌ی فنّاوری» تکیه داده بود. راه حل مقابله اما دویدن به دنبال «تکنولوژی برتر» نبود. ترکیب «مزیت‌های ایمانی و غیرت ایرانی» با «تکنولوژی متوسط و ارزان»، نقطه ضعف‌های دشمن را نمایان کرد و نوک «پیکان اسراییل» را به سمت خودش برگرداند و «گنبد آهنین» را زخم کرد. بامداد بیست‌وشش فروردین، «فئه کثیره» در جبهه کفر و نفاق، دوباره مغلوبِ «فئه قلیله» در جبهه ایمان شد. ابتکار ایمانی که «ساختار متداول فنّاوری» را تغییر داده بود، شانه‌های «های‌تِک» را در برابر چشم جهان به خاک مالید.
undefinedابرقدرت حالا صادراتش به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت؛ صادراتِ «سطح شجاعت» و «نحوه‌ی اقدام».
undefined اما دشمن و «های‌تِک»ش هم از خاک بلند خواهد شد و دوباره به سمت‌مان خواهد آمد؛ مخصوصاً اگر موفقیت سیاسی و نظامی‌مان دنباله نداشته باشد و مهندسی معکوسِ این موفقیت، در «فرهنگ» و «اقتصاد» تکرار نشود. «توفیق‌های موردی و مصداقی» در جبهه فرهنگی و جنگ اقتصادی، باید به «فرمول‌های تکرارپذیر» تبدیل شوند و دستیابی به فرمول، کار «اهل علم» است. حوزه و دانشگاه کِی «ابتکارهای ایمانی» را به میدان می‌آورند و به توان ساخت «موشک فرهنگی» و «پهپاد اقتصادی» برای جمهوری اسلامی دست پیدا می‌کنند؟ این سوالِ «خون شهدا» از نخبگان حوزوی و دانشگاهی است.
undefined این پرسش اگر پاسخی نگیرد و به سوال اصلیِ «افکار عمومی» تبدیل نشود، بهمنی از جنس مردم را به راه خواهد انداخت که «مفاهیم تخصصی» اما «ناکارآمد» را زیر فشار خود دفن خواهد کرد. این خط؛ این نشان!
undefined سپاسگزار و خاکسار حضرت ولی‌عصر(عج)؛ که در دوران غیبت هم یادگاری‌های از جنس «نیابت عامّه» برای‌مان باقی گذاشت تا با «امّا من کان من الفقهاء صائناً لنفسه...»، توضیحات تازه‌ای برای «بکم اخرجنا الله من الذُل و فرّج عنّا غمرات الکروب» بوجود بیاید.در برابر این نعمت، فقط با کلمات جدّ مطهرش در «مناجات الشاکرین» می‌توان شکرگزاری کرد: إِلَهِي أَذْهَلَنِي عَنْ إِقَامَةِ شُكْرِكَ تَتَابُعُ‏ طَوْلِكَ‏ وَ أَعْجَزَنِي عَنْ إِحْصَاءِ ثَنَائِكَ فَيْضُ فَضْلِكَ وَ شَغَلَنِي عَنْ ذِكْرِ مَحَامِدِكَ تَرَادُفُ عَوَائِدِكَ وَ أَعْيَانِي عَنْ نَشْرِ عَوَارِفِكَ تَوَالِي أَيَادِيكَ وَ هَذَا مَقَامُ مَنِ اعْتَرَفَ بِسُبُوغِ النَّعْمَاءِ وَ قَابَلَهَا بِالتَّقْصِيرِ وَ شَهِدَ عَلَى نَفْسِهِ بِالْإِهْمَالِ وَ التَّضْيِيع‏

undefined حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری
undefined@HossiniehAndisheh

۸:۱۱

۳۰ فروردین

thumnail
ما به تنهایی در برابر ائتلاف هوایی بزرگی قرار داشتیمــــــــــــــــــــــــحجت‌الاسلام محمدصادق حیدری:عملیات وعده صادق مصداقی از آیه شریفه‌ی «كَم مِن فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَت فِئَةً كَثيرَةً بِإِذنِ اللَّهِ» است، چون ما در برابر ائتلافی از پدافند هوایی قرار داشتیم و توانستیم ضربه بزنیم!
#وعده_صادق
ــــــــــــــــــــــــتولید شبکهٔ مبلغان و عملیات‌های تبلیغیeitaa.com/ShabakeTabligh

undefined@HossiniehAndisheh

۱۲:۳۹

۵ اردیبهشت

undefinedبه هوای حمزه یا «لا یخسر من یهواکم»

undefinedشیر «ثُوَیبه» باعث شده بود که با هم برادر شیری شوند و حتی هنگام خواستگاری از خدیجه هم، برادرش را تنها نگذارد. به حبشه نرفت و حتی در شعب ابی‌طالب هم در کنار برادرزاده‌اش ایستاد.
undefinedده‌ها سال بعد، حضرت صادق شهادت داد که: «هیچ حمیت و تعصبی نیست که صاحبش را وارد بهشت کرده باشد مگر تعصّب #حمزه به نبیّ‌اکرم.» در فضیلت «جعفر طیّار»، برادریِ «علی» کافی است اما پسر ابوطالب در هنگام نداریِ پدرش به حمزه سپرده شد تا لابدّ بال‌های بهشتی‌اش را مدیون حمزه هم باشد.
undefinedدر سریّه‌ی «سیف‌البحر»، وقتی برای اولین بار مسلمین عازم جنگ شدند، پیامبر پرچم را برای حمزه بست و عموی پیامبر، فرمانده‌ی سپاه خدا شد. طوری برای تشکیل حکومت نبوی شمشیر زد که ابوسفیان سال‌ها بعد و در دوران خلافت عثمان، نتوانست کینه‌اش را پنهان کند و به سراغ مزار سردار اسلام آمد و لگدی به آن زد که: «آنچه برای آن بر روی هم شمشیر کشیدیم، امروز در دستان کودکان ماست.»
undefinedوقتی به قول حضرت باقر «بر ستون عرش نوشته شده: حمزه؛ شیرخدا و شیر رسول خدا و سرور شهداء»، معلوم می‌شود که چرا پیامبر می‌گفت: «حمزه را از همه‌ی عموهایم بیشتر دوست دارم و [یکی از] محبوب‌ترین اسم‌ها برای من حمزه است.»
undefinedچه وقتی که علی می‌خواست بر ضدّ غاصبان خلافت احتجاج کند و چه هنگامی حسن و حسین و علی‌بن‌الحسین می‌خواستند مکر بنی‌امیه را باطل کنند، می‌گفتند: «حمزه‌ی سیدالشهداء از ما بود» و دشمن خفه‌خون می‌گرفت. چون ردپای عموی پیامبر در آیات قرآن هم باقی مانده بود و از «هذان خصمان اختصموا فی ربهم» و «من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه» تا «ام نجعل المتّقین کالفجار» و «فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء»، شجاعت‌های حمزه بود که به شأن‌نزول‌‌ها رنگ بنی‌هاشمی می‌زد.
undefinedفرقی نمی‌کند که بعضی گفته باشند پانزده شوال و عدّه‌ی دیگری بگویند هفده شوال. به هر حال همین روزها بود که وعده‌ی پیامبر محقق شد. یکسال از جنگ قبلی گذشته بود؛ همان جنگی که کفار با شمشیر علی در بدر دربه‌در شده بودند و پسر ابوطالب راضی نشده بود که کسی را به اسارت بگیرد و همه را از دم تیغ گذرانده بود یعنی علی از هفتاد اسیرِ کفار حتی یک سهم هم نداشت اما از هفتاد کشته‌ی مشرکین، بیست‌هفت تا را شکار شمشیرش کرده بود. همان‌جا بود که بعضی‌ها به فکر برگرداندن پول‌های‌شان افتادند و‌ به پیامبر گفتند: «این اسراء از قوم تو هستند آنها را آزاد کن و در مقابل، فدیه بگیر.» نبیّ‌خدا هم با این که می‌دانست بشر به عقلانیت خودش بیشتر از خبرهای خدایی ایمان دارد و باور نمی‌کند که کفر ذرّه‌ای از دشنه و دشنامش نمی‌گذرد و در برابر فروختن اسیر، شهید می‌خرد؛ اجازه داد اما وعده کرد: «ولی هر تعداد اسیر دشمن را که در قبال فدیه آزاد کنید، به همان تعداد در جنگ سال بعد، از شما کشته خواهد شد.»
undefinedهمین شد که سال بعد و در شبی که فردایش جنگ احد آغاز می‌شد، پیامبر با عمویش خلوت کرد و از او خواست حالا که قرار است غیبت طولانی مدّتی داشته باشد، به توحید و نبوّت و امامت شهادت دهد و سپس گواهی کند که حمزه سیدالشهداست! آنجا بود که حمزه چشمان برادرزاده‌اش را بوسید و به گریه افتاد و با صورت به زمین خورد و با رضایت به تقدیر از خاک برخاست. صبح، وقتی اشعه‌ی خورشید روی قلب سپاه ـ جای همیشگی حمزه ـ افتاد، سایه‌ی دو شمشیر روی زمین نقش بست؛ اسدالله و اسدالرسول با دو شمشیر می‌جنگید و در نزدیک‌ترین نقطه به سپاه کفر ایستاده بود تا تنها کسی باشد که به جای پنج تکبیر، مهمانِ هفتاد تکبیر نبیّ‌اکرم بر بالای پیکر پاره پاره‌اش شود.
undefinedفاطمه هم این پیکر پاره پاره را رها نمی‌کرد. از پدر شنیده بود که حمزه فقط سید شهدای احد نیست که سرور همه‌ی شهیدان به جز انبیاء و اوصیاست. این شد که بعد از پیامبر، فاطمه مزار حمزه را ترک نکرد و طوری روی خاک عمویش اشک می‌ریخت که محمود بن لبید گفت: «به خدا که رگ‌های قلبم را با گریه‌ات قطع کردی!» البته ابن لبید نگفته که فاطمه در کنار قبر شیر خدا چه روضه‌هایی می‌خوانده ولی کسی چه می‌داند؟ شاید فاطمه روضه‌ی بی‌کسیِ علی را برای حمزه خوانده و به عمو گفته که در روزهای بعد از پیامبر چقدر جایش خالی است. شاید همان عباراتی را برای اسدالرسول نقل کرده باشد که اسدالله وقتی برای بیعت به سمت مسجد کشیده می‌شد، به زبان آورد‌: وا حمزتاه... و لا حمزه لی الیوم...

undefined پی‌نوشت:امیدوارم که این نوشته را به حساب این بگذارید که هوای شما را کرده‌ام و بخاطر همین، نگذارید که ورشکسته شوم؛ یا اسدالله و اسد رسوله! اصلا از زیارت خودتان یاد گرفته‌ام که: «انتم اهل بیت لایشقی من تولّاکم و لایخیب من أتاکم و لا یخسر من یهواکم ... هر کس هوای شما را کند، دچار خسران نمی‌شود...

undefinedحجت‌الاسلام محمدصادق حیدری
undefined@HossiniehAndisheh

۱۱:۰۰