۲۷ آبان
«تصویب قانون مهار انتشار گاز متان در اتحادیه اروپا»
اتحادیه اروپا، یک قرارداد موقت را بین پارلمان و شورای اروپا در مورد مقررات جدید خود برای کاهش انتشار گاز متان در بخش انرژیِ اروپا و دنیا منعقد کرده است. این قرارداد، بر تحقق دستیابی به اهداف انرژی سبز و کاهش ۵۵ درصدی انتشار گازهای گلخانهای تا سال ۲۰۳۰ تمرکز دارد. به موجب این قرارداد، صنایع سوختهای فسیلی اعم از گاز، نفت و زغالسنگ موظف به اندازهگیری، نظارت، گزارش و بررسی انتشار گاز متان از جانب خود هستند و باید بالاترین استانداردهای نظارتی را رعایت کرده و نسبت به کاهش انتشار متان اقدام کنند. شرکتهای نفت و گاز همچنین باید به طور منظم در مورد مقدار دقیقِ انتشار گاز متان به مقامات ذیصلاح گزارش دهند و تجهیزات خود را به صورت منظم بررسی کنند تا هرگونه نشت متان به موقع شناسایی و تعمیر شود. علاوهبراین، بکارگیری روشهای رایج اشتعال و تخلیه گاز در صنایع پتروشیمی و پالایشگاههای نفت و گاز باید محدود شوند و شرکتهای نفت، گاز و زغالسنگ باید یک فهرست از داراییهای غیرفعال، مسدود و متروکه مانند چاهها و معادن را برای نظارت بر انتشار گازهای گلخانهای خود و اتخاذ برنامهای برای کاهش این انتشارات در اسرع وقت تهیه کنند. لازم به ذکر است که اتحادیه اروپا بخش زیادی از نفت، گاز و زغال سنگ مصرفی خود را وارد میکند و انتشار متان مربوط به این واردات نیز، مشمول مقررات جدید است. گفتنیست در حال حاضر، سیاستگذاران توجه بیشتری به انتشار کنترلنشده گاز متان در بسیاری از نقاط جهان اختصاص دادهاند، بهطوریکه از زمان اجلاسِ دو سال پیشِ آبوهوایی در گلاسکو، ۱۴۹ کشور و اتحادیه اروپا به تعهد خود برای کاهش حداقل ۳۰ درصدی انتشار گاز متان تا ۲۰۳۰ (نسبت به سطح ۲۰۲۰) پایبند شدهاند. چین و ایالات متحده نیز در بیانیهای مشترک اعلام کردند که اهداف کاهش گاز متان را در برنامههای بعدی اقدامات آبوهوایی خود لحاظ خواهند کرد.
کد خبر: 20231118-618کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاt.me/InnovAt_Newsble.ir/InnovAT_News
didebanefanavari.com/21033#اتحادیهاروپا #متان
اتحادیه اروپا، یک قرارداد موقت را بین پارلمان و شورای اروپا در مورد مقررات جدید خود برای کاهش انتشار گاز متان در بخش انرژیِ اروپا و دنیا منعقد کرده است. این قرارداد، بر تحقق دستیابی به اهداف انرژی سبز و کاهش ۵۵ درصدی انتشار گازهای گلخانهای تا سال ۲۰۳۰ تمرکز دارد. به موجب این قرارداد، صنایع سوختهای فسیلی اعم از گاز، نفت و زغالسنگ موظف به اندازهگیری، نظارت، گزارش و بررسی انتشار گاز متان از جانب خود هستند و باید بالاترین استانداردهای نظارتی را رعایت کرده و نسبت به کاهش انتشار متان اقدام کنند. شرکتهای نفت و گاز همچنین باید به طور منظم در مورد مقدار دقیقِ انتشار گاز متان به مقامات ذیصلاح گزارش دهند و تجهیزات خود را به صورت منظم بررسی کنند تا هرگونه نشت متان به موقع شناسایی و تعمیر شود. علاوهبراین، بکارگیری روشهای رایج اشتعال و تخلیه گاز در صنایع پتروشیمی و پالایشگاههای نفت و گاز باید محدود شوند و شرکتهای نفت، گاز و زغالسنگ باید یک فهرست از داراییهای غیرفعال، مسدود و متروکه مانند چاهها و معادن را برای نظارت بر انتشار گازهای گلخانهای خود و اتخاذ برنامهای برای کاهش این انتشارات در اسرع وقت تهیه کنند. لازم به ذکر است که اتحادیه اروپا بخش زیادی از نفت، گاز و زغال سنگ مصرفی خود را وارد میکند و انتشار متان مربوط به این واردات نیز، مشمول مقررات جدید است. گفتنیست در حال حاضر، سیاستگذاران توجه بیشتری به انتشار کنترلنشده گاز متان در بسیاری از نقاط جهان اختصاص دادهاند، بهطوریکه از زمان اجلاسِ دو سال پیشِ آبوهوایی در گلاسکو، ۱۴۹ کشور و اتحادیه اروپا به تعهد خود برای کاهش حداقل ۳۰ درصدی انتشار گاز متان تا ۲۰۳۰ (نسبت به سطح ۲۰۲۰) پایبند شدهاند. چین و ایالات متحده نیز در بیانیهای مشترک اعلام کردند که اهداف کاهش گاز متان را در برنامههای بعدی اقدامات آبوهوایی خود لحاظ خواهند کرد.
didebanefanavari.com/21033#اتحادیهاروپا #متان
۱۶:۱۲
۲۸ آبان
«بکارگیری فناوری جدید برای بازیافت زباله در سوئد»
مقامات سوئدی، موفق به راهاندازی یک کارخانه بازیافت زباله شدهاند که با کمک حسگرهای مادون قرمز، میتواند ۲۰ هزار تُن زباله را در ۱۲ گروه مجزا دستهبندی و بازیافت کند. کارخانه جدید که “پسماند صفر” نام دارد و با سرمایهای افزون بر یک میلیارد کرون سوئد (۹۵ میلیون دلار) در شهر موتلا راهاندازی شده است، میتواند تمام زبالههای تولید شده توسط مصرفکنندگان سوئدی را دریافت کند و عملیات بازیافت را انجام دهد. اندازه این کارخانه، ۶۰ هزار مترمربع است و انواع زباله از جنس پلیپروپیلن، پلیاتیلن انعطاف پذیر، اجسام شفاف، بطری، پلیاستایرن، پلی وینیل کلرید، ورقههای انعطافپذیر، اجسام فلزی و غیر پلاستیکی را تا ۹۵ درصد بازیافت میکند. یک سامانه پیشرفته در این کارخانه وجود دارد که با استفاده از هوشمصنوعی، فرآیند بازیافت را کاملا خودکار و بههنگام کرده است. سرعت بازیافت نیز معادل ۴۲ تُن زباله در هر ساعت است. گفتنیست این کارخانه، سوزاندن زبالهها را به حداقل میرساند و بدینترتیب منجر به کاهش آلودگی محیطزیست میشود.
کد خبر: 20231119-4130کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاt.me/InnovAt_Newsble.ir/InnovAT_News
didebanefanavari.com/21085#سوئد #بازیافت
مقامات سوئدی، موفق به راهاندازی یک کارخانه بازیافت زباله شدهاند که با کمک حسگرهای مادون قرمز، میتواند ۲۰ هزار تُن زباله را در ۱۲ گروه مجزا دستهبندی و بازیافت کند. کارخانه جدید که “پسماند صفر” نام دارد و با سرمایهای افزون بر یک میلیارد کرون سوئد (۹۵ میلیون دلار) در شهر موتلا راهاندازی شده است، میتواند تمام زبالههای تولید شده توسط مصرفکنندگان سوئدی را دریافت کند و عملیات بازیافت را انجام دهد. اندازه این کارخانه، ۶۰ هزار مترمربع است و انواع زباله از جنس پلیپروپیلن، پلیاتیلن انعطاف پذیر، اجسام شفاف، بطری، پلیاستایرن، پلی وینیل کلرید، ورقههای انعطافپذیر، اجسام فلزی و غیر پلاستیکی را تا ۹۵ درصد بازیافت میکند. یک سامانه پیشرفته در این کارخانه وجود دارد که با استفاده از هوشمصنوعی، فرآیند بازیافت را کاملا خودکار و بههنگام کرده است. سرعت بازیافت نیز معادل ۴۲ تُن زباله در هر ساعت است. گفتنیست این کارخانه، سوزاندن زبالهها را به حداقل میرساند و بدینترتیب منجر به کاهش آلودگی محیطزیست میشود.
didebanefanavari.com/21085#سوئد #بازیافت
۱۸:۵۷
۳۰ آبان
«عزم سوئد برای راهاندازی راکتورهای هستهای جدید»
با هدف برآورده کردن تقاضای فزاینده انرژی پاک برای صنعت و حملونقل، دولت سوئد قصد دارد دو راکتور هستهای جدید را تا سال ۲۰۳۵ راهاندازی کند. کشور مذکور همچنین در نظر دارد تا سال ۲۰۴۵ معادل ۱۰ راکتور جدید داشته باشد که تعدادی از آنها به صورت راکتورهای کوچک پودمانی (ماژولار SMR) خواهند بود. سوئد در سال ۱۹۸۰ به پایان دوره انرژی هستهای کشور رأی داد و هماکنون تنها شش راکتور از ۱۲ راکتور پیشینِ آن در حال فعالیت هستند، با این حال پیشبینیها حاکی از آن است که تقاضای برق تا سال ۲۰۴۵ به حدود ۳۰۰ تراوات ساعت افزایش پیدا کند، حال آنکه تولیدی برق کشور در حال حاضر حدود ۱۴۰ تراوات ساعت است. دولت سوئد، در حال حاضر ۴۰۰ میلیارد کرون (۳۷.۷۱ میلیارد دلار) ضمانت وام برای حمایت از انرژی هستهای جدید، ارائه کرده است. این سرمایهگذاری برای توسعه صنایعی مانند تولید فولاد، بدون استفاده از سوختهای فسیلی لازم است. شایان ذکر است که ضمانتهای مذکور برای حمایت از انرژی هستهای کافی نیستند و حمایت دولت کشور از راهاندازی زیرساختها و شراکت در خطرات آن مورد نیاز است. گفتنیست کشورهای دیگری مانند لهستان، جمهوری چک و بریتانیا نیز بهدنبال توسعه انرژی هستهای هستند، زیرا مطابق برنامههای جهانی، جوامع سراسر دنیا در حال گذار به آیندهای بدون سوخت فسیلی هستند.
کد خبر: 20231121-4131کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاt.me/InnovAt_Newsble.ir/InnovAT_News
didebanefanavari.com/21127#سوئد #راکتور
با هدف برآورده کردن تقاضای فزاینده انرژی پاک برای صنعت و حملونقل، دولت سوئد قصد دارد دو راکتور هستهای جدید را تا سال ۲۰۳۵ راهاندازی کند. کشور مذکور همچنین در نظر دارد تا سال ۲۰۴۵ معادل ۱۰ راکتور جدید داشته باشد که تعدادی از آنها به صورت راکتورهای کوچک پودمانی (ماژولار SMR) خواهند بود. سوئد در سال ۱۹۸۰ به پایان دوره انرژی هستهای کشور رأی داد و هماکنون تنها شش راکتور از ۱۲ راکتور پیشینِ آن در حال فعالیت هستند، با این حال پیشبینیها حاکی از آن است که تقاضای برق تا سال ۲۰۴۵ به حدود ۳۰۰ تراوات ساعت افزایش پیدا کند، حال آنکه تولیدی برق کشور در حال حاضر حدود ۱۴۰ تراوات ساعت است. دولت سوئد، در حال حاضر ۴۰۰ میلیارد کرون (۳۷.۷۱ میلیارد دلار) ضمانت وام برای حمایت از انرژی هستهای جدید، ارائه کرده است. این سرمایهگذاری برای توسعه صنایعی مانند تولید فولاد، بدون استفاده از سوختهای فسیلی لازم است. شایان ذکر است که ضمانتهای مذکور برای حمایت از انرژی هستهای کافی نیستند و حمایت دولت کشور از راهاندازی زیرساختها و شراکت در خطرات آن مورد نیاز است. گفتنیست کشورهای دیگری مانند لهستان، جمهوری چک و بریتانیا نیز بهدنبال توسعه انرژی هستهای هستند، زیرا مطابق برنامههای جهانی، جوامع سراسر دنیا در حال گذار به آیندهای بدون سوخت فسیلی هستند.
didebanefanavari.com/21127#سوئد #راکتور
۱۵:۲۰
۲ آذر
«ساخت یک دستگاه کوچک برای تصفیه فاضلاب»
محققان موسسه کاتالونیا در اسپانیا، موفق به ساخت یک میکروموتور شدهاند که میتواند فاضلاب را پاکسازی کند و آمونیاکِ قابل تبدیل به هیدروژن تولید کند که یک منبع انرژی پاک محسوب میشود. این دستگاه از یک لوله با جنس سیلیکون و دیاکسید منگنز تشکیل شده است که با ایجاد حباب، منجر به حرکت دستگاه میشود. یک ماده شیمیایی موسوم به لاکاز، بهعنوان پوشش میکروموتور استفاده میشود که ضمن واکنش با آلایندههای موجود در فاضلاب و تجزیه آنها، میتواند اوره موجود در آن را به آمونیاک تبدیل کند. لازم به ذکر است که آمونیاک طی واکنشهای شیمیایی با سایر مواد موجود در محیط و پوشش میکروموتور، به هیدروژن سبز تبدیل میشود. الگوریتمهای هوشمصنوعی و مبتنیبر یادگیری ماشین نیز، نحوه حرکت این دستگاه را در محیط بررسی میکنند تا نحوه و مدت زمان حرکت را تحت نظر داشته باشند. گفتنیست این فناوری میتواند برای تاسیسات فرآوری و تصفیه آب شهری که اغلب در تجزیه اوره مشکل دارند، سودمند واقع شود.
کد خبر: 20231123-3104کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاt.me/InnovAt_Newsble.ir/InnovAT_News
didebanefanavari.com/21195#اسپانیا #تصفیهفاضلاب
محققان موسسه کاتالونیا در اسپانیا، موفق به ساخت یک میکروموتور شدهاند که میتواند فاضلاب را پاکسازی کند و آمونیاکِ قابل تبدیل به هیدروژن تولید کند که یک منبع انرژی پاک محسوب میشود. این دستگاه از یک لوله با جنس سیلیکون و دیاکسید منگنز تشکیل شده است که با ایجاد حباب، منجر به حرکت دستگاه میشود. یک ماده شیمیایی موسوم به لاکاز، بهعنوان پوشش میکروموتور استفاده میشود که ضمن واکنش با آلایندههای موجود در فاضلاب و تجزیه آنها، میتواند اوره موجود در آن را به آمونیاک تبدیل کند. لازم به ذکر است که آمونیاک طی واکنشهای شیمیایی با سایر مواد موجود در محیط و پوشش میکروموتور، به هیدروژن سبز تبدیل میشود. الگوریتمهای هوشمصنوعی و مبتنیبر یادگیری ماشین نیز، نحوه حرکت این دستگاه را در محیط بررسی میکنند تا نحوه و مدت زمان حرکت را تحت نظر داشته باشند. گفتنیست این فناوری میتواند برای تاسیسات فرآوری و تصفیه آب شهری که اغلب در تجزیه اوره مشکل دارند، سودمند واقع شود.
didebanefanavari.com/21195#اسپانیا #تصفیهفاضلاب
۱۶:۳۳
«آزمایش توربینهای باد با محور عمودی شناور»
با هدف کاهش هزینههای بهرهبرداری از انرژی بادیِ دریایی، یک توربین بادی با محور عمودی شناور (VAWT) با ارتفاع ۱۹ متر و ظرفیت ۳۰ کیلووات توسط شرکت نروژی World Wide Wind طراحی شده و قرار است آزمایش شود. بیشتر توربینهای باد، از پرههای متعدد روی یک محور عمود تشکیل شدهاند؛ اما استفاده از آنها در اعماق اقیانوس، جاییکه عظیمترین منابع انرژی بادی جهان قرار دارد، تقریبا امکانپذیر نیست. قطعات این توربینها بسیار سنگین هستند و جلوگیری از واژگون شدن آنها در حالت شناور، بسیار دشوار و هزینهبر است. در توربین باد با محور عمودی شناور، وزن قسمت پایین بیشتر است تا کل توربین به داخل آب سقوط نکند. دو محور عمودی در این توربین شناور وجود دارد که یکی از آنها در پایین و دیگری بالاتر نصب شده و به گونهای تنظیم شدهاند که در جهت مخالف یکدیگر میچرخند. یکی از محورها به روتور و دیگری به استاتور متصل است که منجر به افزایش سرعت چرخش و تولید انرژی بیشتر میشود. گفتنیست براساس پیشبینی شرکت سازنده این توربینها، تا سال ۲۰۲۶ یک نمونه ۳ مگاواتی و تا سال ۲۰۲۹ یک نمونه بسیار بزرگ ۴۰ مگاواتی ساخته خواهد شد و معیار متوسط هزینه برق (LCOE)، به کمتر از ۵۰ دلار به ازای هر مگاوات ساعت برق کاهش خواهد یافت.
کد خبر: 20231123-4132کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاt.me/InnovAt_Newsble.ir/InnovAT_News
didebanefanavari.com/21199#نروژ #توربینباد
با هدف کاهش هزینههای بهرهبرداری از انرژی بادیِ دریایی، یک توربین بادی با محور عمودی شناور (VAWT) با ارتفاع ۱۹ متر و ظرفیت ۳۰ کیلووات توسط شرکت نروژی World Wide Wind طراحی شده و قرار است آزمایش شود. بیشتر توربینهای باد، از پرههای متعدد روی یک محور عمود تشکیل شدهاند؛ اما استفاده از آنها در اعماق اقیانوس، جاییکه عظیمترین منابع انرژی بادی جهان قرار دارد، تقریبا امکانپذیر نیست. قطعات این توربینها بسیار سنگین هستند و جلوگیری از واژگون شدن آنها در حالت شناور، بسیار دشوار و هزینهبر است. در توربین باد با محور عمودی شناور، وزن قسمت پایین بیشتر است تا کل توربین به داخل آب سقوط نکند. دو محور عمودی در این توربین شناور وجود دارد که یکی از آنها در پایین و دیگری بالاتر نصب شده و به گونهای تنظیم شدهاند که در جهت مخالف یکدیگر میچرخند. یکی از محورها به روتور و دیگری به استاتور متصل است که منجر به افزایش سرعت چرخش و تولید انرژی بیشتر میشود. گفتنیست براساس پیشبینی شرکت سازنده این توربینها، تا سال ۲۰۲۶ یک نمونه ۳ مگاواتی و تا سال ۲۰۲۹ یک نمونه بسیار بزرگ ۴۰ مگاواتی ساخته خواهد شد و معیار متوسط هزینه برق (LCOE)، به کمتر از ۵۰ دلار به ازای هر مگاوات ساعت برق کاهش خواهد یافت.
didebanefanavari.com/21199#نروژ #توربینباد
۱۶:۳۴
۳ آذر
«برنامه اروپا برای توسعه و تجاریسازی گرافن»
با هدف تجاریسازی و استفاده بیشتر از گرافن، یک کنسرسیوم متشکل از ۶ کشور اروپایی نظیر آلمان، اسلوونی، یونان و ایتالیا تشکیل شده است که قصد دارد یک برنامه نوآورانه ۳ ساله موسوم به GRAPHERGIA را با بودجهای افزون بر ۴.۵ میلیون یورو اجرا کند. استفاده از مواد مبتنیبر گرافن در دستگاههای ذخیرهسازی انرژی، اصلیترین هدف این برنامه محسوب میشود. برنامه مذکور همچنین قصد دارد نحوه استفاده و ذخیره انرژی در زندگی روزمره و حوزههای دیگر را متحول کند تا به یک نقطه عطف مهم برای دستیابی به آیندهای با انرژی پاک، تبدیل شود. این برنامه از دوم و سوم نوامبر ۲۰۲۳ آغاز و در وهله اول، در حوزه منسوجات استفاده شده است. لازم به ذکر است که بر این اساس، البسه هوشمند تنها یک پوشش برای حفظ ظاهر نیستند، بلکه به ابزاری برای شارژ کردن وسایل الکترونیکی تبدیل میشوند و مانند یک حسگر عمل میکنند تا افراد به اینترنت اشیاء متصل شوند. دومین حوزه کلیدی، توسعه الکترودهای نسل بعدی برای باتریهای لیتیوم-یون است که طول عمر و عملکرد باتریها را به واسطه استفاده از مواد دوبُعدی افزایش میدهد و سازگاری آنها را با محیطزیست بیشتر میکند. گفتنیست این برنامه، آینده انرژی اروپا را از طریق پیشگامی استفاده از فناوریهای مبتنیبر گرافن برای جذب، تبدیل و ذخیره انرژی، متحول خواهد ساخت.
کد خبر: 20231124-619کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاt.me/InnovAt_Newsble.ir/InnovAT_News
didebanefanavari.com/21219#اروپا #گرافن
با هدف تجاریسازی و استفاده بیشتر از گرافن، یک کنسرسیوم متشکل از ۶ کشور اروپایی نظیر آلمان، اسلوونی، یونان و ایتالیا تشکیل شده است که قصد دارد یک برنامه نوآورانه ۳ ساله موسوم به GRAPHERGIA را با بودجهای افزون بر ۴.۵ میلیون یورو اجرا کند. استفاده از مواد مبتنیبر گرافن در دستگاههای ذخیرهسازی انرژی، اصلیترین هدف این برنامه محسوب میشود. برنامه مذکور همچنین قصد دارد نحوه استفاده و ذخیره انرژی در زندگی روزمره و حوزههای دیگر را متحول کند تا به یک نقطه عطف مهم برای دستیابی به آیندهای با انرژی پاک، تبدیل شود. این برنامه از دوم و سوم نوامبر ۲۰۲۳ آغاز و در وهله اول، در حوزه منسوجات استفاده شده است. لازم به ذکر است که بر این اساس، البسه هوشمند تنها یک پوشش برای حفظ ظاهر نیستند، بلکه به ابزاری برای شارژ کردن وسایل الکترونیکی تبدیل میشوند و مانند یک حسگر عمل میکنند تا افراد به اینترنت اشیاء متصل شوند. دومین حوزه کلیدی، توسعه الکترودهای نسل بعدی برای باتریهای لیتیوم-یون است که طول عمر و عملکرد باتریها را به واسطه استفاده از مواد دوبُعدی افزایش میدهد و سازگاری آنها را با محیطزیست بیشتر میکند. گفتنیست این برنامه، آینده انرژی اروپا را از طریق پیشگامی استفاده از فناوریهای مبتنیبر گرافن برای جذب، تبدیل و ذخیره انرژی، متحول خواهد ساخت.
didebanefanavari.com/21219#اروپا #گرافن
۱۴:۲۶
۴ آذر
«تولید بذر مصنوعیِ سازگار با محیطزیست برای نظارت بر دمای خاک»
محققان موسسه فناوری جنوا در ایتالیا به همراه محققان موسسه لایبنیتس در آلمان، موفق به تولید رباتهای کوچک به شکل بذر شدهاند که بدون صدمه زدن به محیطزیست، دمای خاک را اندازهگیری میکنند. این رباتها که اِیسرآیسید (Acer i-Seed) نام دارند، با الهام از بذرهای درخت افرا و به کمک فناوری چاپ سهبعدی ساخته شده و زیستتخریبپذیر هستند. هنگامی که بذرهای درخت افرا به بلوغ میرسند، از گیاه جدا شده و توسط باد در فضا پخش میشوند. رباتهای مذکور نیز، یک بال از جنس اسید پلیلاتیک دارند که به آنها اجازه میدهد هنگام سقوط بچرخند که این چرخش به نوبه خود، سرعت سقوط را کاهش میدهد و به رباتها کمک میکند با استفاده از نیروی باد، در فضای اطراف پراکنده شوند. هنگامی که رباتها روی زمین نشستند، با استفاده از ذرات غیرسمّی ساخته شده از فلورسنت و حساس به دما، میتوانند دمای خاک را اندازهگیری کنند. لازم به ذکر است که این رباتها را میتوان با استفاده از یک پهپاد در مناطق وسیع پخش کرد و از فاصله دور، ویژگیهای خاک آن منطقه را مورد مطالعه قرار داد. گفتنیست محققان این بذرهای مصنوعی را توسط پهپاد آزمایش کردهاند و قصد دارند قابلیت اندازهگیری رطوبت خاک، میزان دیاکسیدکربن و سایر آلایندهها را به آن اضافه کنند.
کد خبر: 20231125-5160کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاt.me/InnovAt_Newsble.ir/InnovAT_News
didebanefanavari.com/21246#ایتالیا #ربات
محققان موسسه فناوری جنوا در ایتالیا به همراه محققان موسسه لایبنیتس در آلمان، موفق به تولید رباتهای کوچک به شکل بذر شدهاند که بدون صدمه زدن به محیطزیست، دمای خاک را اندازهگیری میکنند. این رباتها که اِیسرآیسید (Acer i-Seed) نام دارند، با الهام از بذرهای درخت افرا و به کمک فناوری چاپ سهبعدی ساخته شده و زیستتخریبپذیر هستند. هنگامی که بذرهای درخت افرا به بلوغ میرسند، از گیاه جدا شده و توسط باد در فضا پخش میشوند. رباتهای مذکور نیز، یک بال از جنس اسید پلیلاتیک دارند که به آنها اجازه میدهد هنگام سقوط بچرخند که این چرخش به نوبه خود، سرعت سقوط را کاهش میدهد و به رباتها کمک میکند با استفاده از نیروی باد، در فضای اطراف پراکنده شوند. هنگامی که رباتها روی زمین نشستند، با استفاده از ذرات غیرسمّی ساخته شده از فلورسنت و حساس به دما، میتوانند دمای خاک را اندازهگیری کنند. لازم به ذکر است که این رباتها را میتوان با استفاده از یک پهپاد در مناطق وسیع پخش کرد و از فاصله دور، ویژگیهای خاک آن منطقه را مورد مطالعه قرار داد. گفتنیست محققان این بذرهای مصنوعی را توسط پهپاد آزمایش کردهاند و قصد دارند قابلیت اندازهگیری رطوبت خاک، میزان دیاکسیدکربن و سایر آلایندهها را به آن اضافه کنند.
didebanefanavari.com/21246#ایتالیا #ربات
۱۵:۱۹
۵ آذر
«بکارگیری قطار مغناطیسی شناور در برلین برای ترویج حملونقل سبز»
با هدف تحقق حملونقل سبز، مقامات برلین قصد دارند یک مسیر آزمایشی پنج تا هفت کیلومتری را برای استفاده از قطارهای مونوریل پرسرعت مغناطسیی شناور (مَگلِو) راهاندازی کنند. در این طرح که قرار است سرمایهای افزون بر ۸۰ میلیون یورو به آن تخصیص یابد، قطار در امتداد یک مسیر مغناطیسی حرکت میکند. لازم به ذکر است که به حرکت درآوردن و شناورسازی قطار، به هیچ قطعه متحرکی نیاز ندارد و در نتیجه اصطکاک قطار در تماس با مسیر از بین میرود؛ به همین دلیل، قطارهای مغناطیسی بیصدا هستند و سرعت بسیار بالایی دارند. گفتنیست فناوری قطارهای مونوریل پرسرعت مغناطسیی شناور (مَگلِو)، موسوم به Transrapid، متعلق به آلمان است و اولین بار در سال ۲۰۰۴ در شانگهای چین (با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت) بصورت عملیاتی، اجرا و به بهرهبرداری رسید. آلمان این فناوری را در سال ۱۹۸۴ به صورت آزمایشی اجرا و مسافرین را در یک خط ۱.۶ کیلومتری با سه ایستگاه جابجا کرده بود؛ اما تخریب دیوار برلین در جریان انقلاب ۱۹۸۹، منجر به تعطیلی و حذف زیرساختها، جهت توسعه خطوط متروی زیرزمینی شد. لازم به ذکر است که تکمیل زیرساخت مَگلِو، نسبت به خط مترو بسیار ارزانتر و سریعتر است و در کمتر از دو سال راهاندازی میشود. مقامات امیدوارند که این مسیر باعث کاهش ترافیک خودروها و انتشار گازهای گلخانهای در برلین شود.
کد خبر: 20231126-298کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاt.me/InnovAt_Newsble.ir/InnovAT_News
didebanefanavari.com/21285#آلمان #قطارمغناطیسی
با هدف تحقق حملونقل سبز، مقامات برلین قصد دارند یک مسیر آزمایشی پنج تا هفت کیلومتری را برای استفاده از قطارهای مونوریل پرسرعت مغناطسیی شناور (مَگلِو) راهاندازی کنند. در این طرح که قرار است سرمایهای افزون بر ۸۰ میلیون یورو به آن تخصیص یابد، قطار در امتداد یک مسیر مغناطیسی حرکت میکند. لازم به ذکر است که به حرکت درآوردن و شناورسازی قطار، به هیچ قطعه متحرکی نیاز ندارد و در نتیجه اصطکاک قطار در تماس با مسیر از بین میرود؛ به همین دلیل، قطارهای مغناطیسی بیصدا هستند و سرعت بسیار بالایی دارند. گفتنیست فناوری قطارهای مونوریل پرسرعت مغناطسیی شناور (مَگلِو)، موسوم به Transrapid، متعلق به آلمان است و اولین بار در سال ۲۰۰۴ در شانگهای چین (با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت) بصورت عملیاتی، اجرا و به بهرهبرداری رسید. آلمان این فناوری را در سال ۱۹۸۴ به صورت آزمایشی اجرا و مسافرین را در یک خط ۱.۶ کیلومتری با سه ایستگاه جابجا کرده بود؛ اما تخریب دیوار برلین در جریان انقلاب ۱۹۸۹، منجر به تعطیلی و حذف زیرساختها، جهت توسعه خطوط متروی زیرزمینی شد. لازم به ذکر است که تکمیل زیرساخت مَگلِو، نسبت به خط مترو بسیار ارزانتر و سریعتر است و در کمتر از دو سال راهاندازی میشود. مقامات امیدوارند که این مسیر باعث کاهش ترافیک خودروها و انتشار گازهای گلخانهای در برلین شود.
didebanefanavari.com/21285#آلمان #قطارمغناطیسی
۱۵:۰۵
۶ آذر
«ساخت یک ربات جدید برای پاکسازی خُرده پلاستیک و نانو پلاستیک از دریا»
گروهی از محققان دانشگاه فناوری برنو و دانشگاه مَندِر در جمهوریچک، موفق به ساخت یک ربات کوچک شدهاند که میتواند نانو پلاستیکها و خُرده پلاستیکهای موجود در دریاها را پاکسازی کند. ربات مذکور، تحت تاثیر میدان مغناطیسی خارجیِ زمین عمل میکند که این امر بهنوبه خود به حرکات ربات در آب کمک میکند. گروههای کربوکسیلیک اسید روی سطح سلولهای جلبک، بار منفی به وجود میآورند و ذراتِ رویِ خُرده پلاستیکها یا نانو پلاستیکها بار مثبت دارند. واکنش بین بارهای منفی و مثبت، موجب حرکت بهتر خُرده پلاستیکها یا نانو پلاستیکها به سمت ربات و جذب آنها توسط ربات میشود. محققان این ربات را در آبهای دریا آزمایش کردهاند و نتایج نشان داد که ۹۹ درصد نانو پلاستیکها و ۷۰ درصد خُرده پلاستیکهای موجود در آب، با موفقیت جذب ربات شدهاند. گفتنیست دریاها، اقیانوسها و دیگر پهنههای دریایی روی زمین بهشدت طی دهههای اخیر آلوده شدهاند و این موضوع، بقای بسیاری از گونههای دریایی را تهدید میکند؛ اما ربات مذکور میتواند به عنوان ابزاری برای پاکسازی پلاستیکها از پهنههای آبی استفاده شود و تاثیر پسماندهای پلاستیک را در زیستبومهای آبی کاهش دهد.
کد خبر: 20231127-4133کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاt.me/InnovAt_Newsble.ir/InnovAT_News
didebanefanavari.com/21313#جمهوریچک #ربات
گروهی از محققان دانشگاه فناوری برنو و دانشگاه مَندِر در جمهوریچک، موفق به ساخت یک ربات کوچک شدهاند که میتواند نانو پلاستیکها و خُرده پلاستیکهای موجود در دریاها را پاکسازی کند. ربات مذکور، تحت تاثیر میدان مغناطیسی خارجیِ زمین عمل میکند که این امر بهنوبه خود به حرکات ربات در آب کمک میکند. گروههای کربوکسیلیک اسید روی سطح سلولهای جلبک، بار منفی به وجود میآورند و ذراتِ رویِ خُرده پلاستیکها یا نانو پلاستیکها بار مثبت دارند. واکنش بین بارهای منفی و مثبت، موجب حرکت بهتر خُرده پلاستیکها یا نانو پلاستیکها به سمت ربات و جذب آنها توسط ربات میشود. محققان این ربات را در آبهای دریا آزمایش کردهاند و نتایج نشان داد که ۹۹ درصد نانو پلاستیکها و ۷۰ درصد خُرده پلاستیکهای موجود در آب، با موفقیت جذب ربات شدهاند. گفتنیست دریاها، اقیانوسها و دیگر پهنههای دریایی روی زمین بهشدت طی دهههای اخیر آلوده شدهاند و این موضوع، بقای بسیاری از گونههای دریایی را تهدید میکند؛ اما ربات مذکور میتواند به عنوان ابزاری برای پاکسازی پلاستیکها از پهنههای آبی استفاده شود و تاثیر پسماندهای پلاستیک را در زیستبومهای آبی کاهش دهد.
didebanefanavari.com/21313#جمهوریچک #ربات
۱۶:۱۱
«توسعه یک فناوری جدید برای کاهش انتشار دیاکسیدکربن»
شرکت اسپینآف در سوئیس، بهتازگی یک سامانه جدید توسعه داده است که میتواند انتشار دیاکسیدکربن از کامیونهای باری را تا ۹۰ درصد کاهش دهد. سامانه مذکور، در کامیونهای یک شرکت حملونقل باری مستقر در تولوچناز نصب شده و آزمایشات اولیه انجام شده است. هنگامی که دیاکسیدکربن از لوله اگزوز کامیون خارج و جمعآوری میشود، با یک جاذبِ پودری واکنش میدهد و پس از خنک شدن، از گازهای دیگر اگزوز مانند نیتروژن و اکسیژن تفکیک میشود. پس از اشباع جاذب، گرمای موتور باعث افزایش دمای آن و متعاقبا آزادسازی مابقی دیاکسیدکربن میشود که توربوشارژرهای پرسرعت آن را به صورت مایع فشرده میکنند. لازم به ذکر است که محققان قصد دارند از یک پودر فلزی آلی استفاده کنند، اما این پودر هنوز در مقیاس صنعتی تولید نشده است. طبق یافتههای اداره آمار فدرال سوئیس، در اتحادیه اروپا و در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳، فعالیت ۸۶/۴۵۵ هزار کامیون بنزینی که سالانه بیش از یک میلیون تُن دیاکسیدکربن منتشر میکنند، به ثبت رسیده است و ۶۰۰ کامیون برقی با وزن حداقل ۱۶ تُن نیز در مقایسه با آنها قابل توجه است. گفتنیست آزمایش فناوری و انتقال آن به صنعت تکمیل شده است و محققان در حال تلاش برای توسعه یک دستگاه بهمنظور نصب آن روی کامیونها هستند تا به کاهش هرچه بیشتر انتشار دیاکسیدکربن کمک کنند.
کد خبر: 20231127-3105کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاt.me/InnovAt_Newsble.ir/InnovAT_News
didebanefanavari.com/21318#سوئیس #دیاکسیدکربن
شرکت اسپینآف در سوئیس، بهتازگی یک سامانه جدید توسعه داده است که میتواند انتشار دیاکسیدکربن از کامیونهای باری را تا ۹۰ درصد کاهش دهد. سامانه مذکور، در کامیونهای یک شرکت حملونقل باری مستقر در تولوچناز نصب شده و آزمایشات اولیه انجام شده است. هنگامی که دیاکسیدکربن از لوله اگزوز کامیون خارج و جمعآوری میشود، با یک جاذبِ پودری واکنش میدهد و پس از خنک شدن، از گازهای دیگر اگزوز مانند نیتروژن و اکسیژن تفکیک میشود. پس از اشباع جاذب، گرمای موتور باعث افزایش دمای آن و متعاقبا آزادسازی مابقی دیاکسیدکربن میشود که توربوشارژرهای پرسرعت آن را به صورت مایع فشرده میکنند. لازم به ذکر است که محققان قصد دارند از یک پودر فلزی آلی استفاده کنند، اما این پودر هنوز در مقیاس صنعتی تولید نشده است. طبق یافتههای اداره آمار فدرال سوئیس، در اتحادیه اروپا و در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳، فعالیت ۸۶/۴۵۵ هزار کامیون بنزینی که سالانه بیش از یک میلیون تُن دیاکسیدکربن منتشر میکنند، به ثبت رسیده است و ۶۰۰ کامیون برقی با وزن حداقل ۱۶ تُن نیز در مقایسه با آنها قابل توجه است. گفتنیست آزمایش فناوری و انتقال آن به صنعت تکمیل شده است و محققان در حال تلاش برای توسعه یک دستگاه بهمنظور نصب آن روی کامیونها هستند تا به کاهش هرچه بیشتر انتشار دیاکسیدکربن کمک کنند.
didebanefanavari.com/21318#سوئیس #دیاکسیدکربن
۱۶:۱۲
۷ آذر
«ساخت پهپاد با قابلیت حمل ۱۰۰ کیلوگرم بار»
یکی از پیشگامان صنعت پهپاد در اروپا موسوم به FlyingBasket، بهتازگی یک پهپاد باری ساخته است که میتواند ۱۰۰ کیلوگرم بار را حمل کند و در بخشهای تجاری استفاده شود. این پهپاد به قابلیتهای متعددی تجهیز شده که به آن اجازه میدهد محمولههای سنگین را از برجهای بلند، درختان جنگل، توربینهای باد، مناطق ساختمانسازی و محیط شهری، تا فاصله بیشتر از ۱۰ کیلومتر حمل کند. بدینترتیب، دیگری نیازی به استفاده از ماشینآلات سنگین برای حمل بار به مناطق دورافتاده نیست و این دستاورد، یک پیشرفت بزرگ در حوزه آماد (لجستیک) محسوب میشود. گفتنیست این شرکت با نهادهای نظارتی ملی در اروپا همکاری داشته است و قوانین سختگیرانهای برای حفظ امنیت پهپاد و عدم صدمه زدن آنها به محیطزیست اعمال شده است.
کد خبر: 20231128-299کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاt.me/InnovAt_Newsble.ir/InnovAT_News
didebanefanavari.com/21354#اروپا #پهپاد
یکی از پیشگامان صنعت پهپاد در اروپا موسوم به FlyingBasket، بهتازگی یک پهپاد باری ساخته است که میتواند ۱۰۰ کیلوگرم بار را حمل کند و در بخشهای تجاری استفاده شود. این پهپاد به قابلیتهای متعددی تجهیز شده که به آن اجازه میدهد محمولههای سنگین را از برجهای بلند، درختان جنگل، توربینهای باد، مناطق ساختمانسازی و محیط شهری، تا فاصله بیشتر از ۱۰ کیلومتر حمل کند. بدینترتیب، دیگری نیازی به استفاده از ماشینآلات سنگین برای حمل بار به مناطق دورافتاده نیست و این دستاورد، یک پیشرفت بزرگ در حوزه آماد (لجستیک) محسوب میشود. گفتنیست این شرکت با نهادهای نظارتی ملی در اروپا همکاری داشته است و قوانین سختگیرانهای برای حفظ امنیت پهپاد و عدم صدمه زدن آنها به محیطزیست اعمال شده است.
didebanefanavari.com/21354#اروپا #پهپاد
۲۰:۱۵
«ساخت توربین بادِ مجهز به صفحات خورشیدی»
شرکت اسپانیایی سولئولیکو (Soleolico)، بهتازگی نخستین توربین بادِ مجهز به صفحات خورشیدی در جهان را معرفی کرده است. این توربین که بادبان (Sails) نام گرفته است، میتواند از انرژی بادی و خورشیدی برای تولید بیوقفه برق در ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته استفاده کند. یک سامانه مغناطیسی در این توربین استفاده شده است که جهت باد هر توربین بادی را با صفحات خورشیدی برای جذب انرژی در زاویه ۳۶۰ درجه، متعادل میکند. یک پوشش با فناوری چاپ سهبُعدی نیز در این توربین استفاده شده است که دیاکسیدکربن را جذب و به هوای پاک خالص تبدیل میکند. شرکت مدعی است که طراحی این توربینها به گونهای است که نیازی به فرآیندهای نصب پیچیده ندارد و به خاکِ زمین صدمهای نمیزند. لازم به ذکر است که عملکرد این توربین در مقایسه با توربینهای باد رایج، ۲۵ درصد بیشتر است و هنگامی که چند توربین سولئولیکو در کنار هم نصب شوند، میتواند کارایی را تقریبا ۱۵ درصد افزایش دهد. این شرکت همچنین ادعا میکند که به لطف فناوری به کار رفته، توربین میتواند بدون آلودگی صوتی و با سرعت کم کار کند، بهگونهای که پرندگان میتوانند در بالای آن لانه بسازند. به اذعان سازنده، میتوان طراحی صفحات خورشیدی توربین باد مذکور را جهت نمایش بنرها و تبلیغاتِ مورد نظر نیز اصلاح کرد.
کد خبر: 20231128-4134کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاt.me/InnovAt_Newsble.ir/InnovAT_News
didebanefanavari.com/21358#اسپانیا #توربین
شرکت اسپانیایی سولئولیکو (Soleolico)، بهتازگی نخستین توربین بادِ مجهز به صفحات خورشیدی در جهان را معرفی کرده است. این توربین که بادبان (Sails) نام گرفته است، میتواند از انرژی بادی و خورشیدی برای تولید بیوقفه برق در ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته استفاده کند. یک سامانه مغناطیسی در این توربین استفاده شده است که جهت باد هر توربین بادی را با صفحات خورشیدی برای جذب انرژی در زاویه ۳۶۰ درجه، متعادل میکند. یک پوشش با فناوری چاپ سهبُعدی نیز در این توربین استفاده شده است که دیاکسیدکربن را جذب و به هوای پاک خالص تبدیل میکند. شرکت مدعی است که طراحی این توربینها به گونهای است که نیازی به فرآیندهای نصب پیچیده ندارد و به خاکِ زمین صدمهای نمیزند. لازم به ذکر است که عملکرد این توربین در مقایسه با توربینهای باد رایج، ۲۵ درصد بیشتر است و هنگامی که چند توربین سولئولیکو در کنار هم نصب شوند، میتواند کارایی را تقریبا ۱۵ درصد افزایش دهد. این شرکت همچنین ادعا میکند که به لطف فناوری به کار رفته، توربین میتواند بدون آلودگی صوتی و با سرعت کم کار کند، بهگونهای که پرندگان میتوانند در بالای آن لانه بسازند. به اذعان سازنده، میتوان طراحی صفحات خورشیدی توربین باد مذکور را جهت نمایش بنرها و تبلیغاتِ مورد نظر نیز اصلاح کرد.
didebanefanavari.com/21358#اسپانیا #توربین
۲۰:۲۰
۸ آذر
«طراحی یک ابزار جدید با قابلیت تقویت حس لامسه»
محققان موسسه فناوری ایتالیا، یک ابزار جدید طراحی کردهاند که از اجزای الکترونیکی انعطافپذیر و سیمهای نانومتری ساخته شده است و میتوان آن را روی پوست چسباند. این ابزار یک باتری کوچک دارد که اندکی انرژی الکتریکی ایجاد میکند و منجر به گرمایش پوست میشود که بهنوبه خود، حس لامسه فرد را تقویت میکند. لازم به ذکر است که باتری مذکور در ولتاژ پایین کار میکند و کاملا ایمن است. گفتنیست از این فناوری میتوان در حوزههای پزشکی بهعنوان جایگزین ایمپلنت، ساخت نمایشگرهای سبک و حساس به لامسه، دستگاههای پوشیدنی و ابزار بریل برای نابینایان استفاده کرد.
کد خبر: 20231129-184کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاt.me/InnovAt_Newsble.ir/InnovAT_News
didebanefanavari.com/21394#ایتالیا #ابزارلامسه
محققان موسسه فناوری ایتالیا، یک ابزار جدید طراحی کردهاند که از اجزای الکترونیکی انعطافپذیر و سیمهای نانومتری ساخته شده است و میتوان آن را روی پوست چسباند. این ابزار یک باتری کوچک دارد که اندکی انرژی الکتریکی ایجاد میکند و منجر به گرمایش پوست میشود که بهنوبه خود، حس لامسه فرد را تقویت میکند. لازم به ذکر است که باتری مذکور در ولتاژ پایین کار میکند و کاملا ایمن است. گفتنیست از این فناوری میتوان در حوزههای پزشکی بهعنوان جایگزین ایمپلنت، ساخت نمایشگرهای سبک و حساس به لامسه، دستگاههای پوشیدنی و ابزار بریل برای نابینایان استفاده کرد.
didebanefanavari.com/21394#ایتالیا #ابزارلامسه
۱۶:۰۸
«بکارگیری فناوری برای تضمین امنیت بازیهای المپیک ۲۰۲۴»
گروهی از شرکتهای فعال در حوزه فناوریهای امنیتی، بیش از ۷۰۰ پیشنهاد سختافزاری و نرمافزاری را برای کمک به تضمین امنیت بازیهای المپیک پاریس در سال آینده، ارائه کردهاند. تعدادی از شرکتهای روسی و چینی نیز راهحلهای خود را پیشنهاد کردهاند، اما اولویت با شرکتهای اروپایی و فرانسوی است. قرار است در دسامبر سال جاری، قرارداد نهایی با ارزش چندین میلیون یورو با شرکتهای تامینکننده امنیت بازیهای المپیک منعقد شود. یکی از شرکتهای فرانسوی، یک نرمافزار هوشمند توسعه داده است که میتواند تصاویر را از راه دور تحلیل و موقعیتهای مخاطرهآمیز مانند اشیای ناشناخته یا سلاح را مشخص کند. شناسایی افراد عصبانی از روی حالات چهره، افرادی که به سمت مسیرهای مشکوک حرکت میکنند، افرادی که از مکان خاص میپرند، دود یا هرگونه شرایط مشکوک، توسط این نرمافزار قابل تشخیص است. یکی دیگر از تهدیدات امنیتی بالقوه برای وزارت کشور فرانسه و وزارت نیروهای مسلح، پهپادها هستند. پلیس فرانسه در حال حاضر مجهز به سلاحهای پیشرفته است که میتوانند سیگنالهای بیسیم یا سامانه موقعیتیاب جهانی (GPS) ارسال شده از سوی پهپادها را شناسایی و فعالیت آنها را در ارتفاع هزار متری مسدود کنند. لازم به ذکر است که به دلیل عدم موافقت پارلمان فرانسه، فناوری تشخیص چهره برای شناسایی افراد مشکوک در این رویداد استفاده نخواهد شد. گفتنیست انتظار میرود حدود ۱۶ میلیون گردشگر، برای شرکت در بازیهای المپیک به پایتخت فرانسه بروند و مهمترین دغدغه مقامات در این رویداد، تضمین امنیت است.
کد خبر: 20231129-5161کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاt.me/InnovAt_Newsble.ir/InnovAT_News
didebanefanavari.com/21398#فرانسه #امنیت
گروهی از شرکتهای فعال در حوزه فناوریهای امنیتی، بیش از ۷۰۰ پیشنهاد سختافزاری و نرمافزاری را برای کمک به تضمین امنیت بازیهای المپیک پاریس در سال آینده، ارائه کردهاند. تعدادی از شرکتهای روسی و چینی نیز راهحلهای خود را پیشنهاد کردهاند، اما اولویت با شرکتهای اروپایی و فرانسوی است. قرار است در دسامبر سال جاری، قرارداد نهایی با ارزش چندین میلیون یورو با شرکتهای تامینکننده امنیت بازیهای المپیک منعقد شود. یکی از شرکتهای فرانسوی، یک نرمافزار هوشمند توسعه داده است که میتواند تصاویر را از راه دور تحلیل و موقعیتهای مخاطرهآمیز مانند اشیای ناشناخته یا سلاح را مشخص کند. شناسایی افراد عصبانی از روی حالات چهره، افرادی که به سمت مسیرهای مشکوک حرکت میکنند، افرادی که از مکان خاص میپرند، دود یا هرگونه شرایط مشکوک، توسط این نرمافزار قابل تشخیص است. یکی دیگر از تهدیدات امنیتی بالقوه برای وزارت کشور فرانسه و وزارت نیروهای مسلح، پهپادها هستند. پلیس فرانسه در حال حاضر مجهز به سلاحهای پیشرفته است که میتوانند سیگنالهای بیسیم یا سامانه موقعیتیاب جهانی (GPS) ارسال شده از سوی پهپادها را شناسایی و فعالیت آنها را در ارتفاع هزار متری مسدود کنند. لازم به ذکر است که به دلیل عدم موافقت پارلمان فرانسه، فناوری تشخیص چهره برای شناسایی افراد مشکوک در این رویداد استفاده نخواهد شد. گفتنیست انتظار میرود حدود ۱۶ میلیون گردشگر، برای شرکت در بازیهای المپیک به پایتخت فرانسه بروند و مهمترین دغدغه مقامات در این رویداد، تضمین امنیت است.
didebanefanavari.com/21398#فرانسه #امنیت
۱۶:۰۹
۹ آذر
«استفاده از ربات برای تشخیص سرطان ریه»
محققان مرکز پزشکی دانشگاه رادبود در هلند، موفق به استفاده از روش برونکوسکوپی با کمک ربات برای تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه شدند. این ربات، همچنین به تشخیص و درمان ناهنجاریهای کوچک در عمق ریهها کمک میکند. در این روش که برای ارزیابی وضعیت نایژه و نمونهبرداری از مخاط یا بافت ریه انجام میشود، انعطافپذیری بالای ربات به آن کمک میکند تا وارد نایژهها شود و یک نمونه کوچک از بافت ریه را جدا و با دقت ارزیابی کند. یافتههای حاصل از ربات، به پزشکان در انتخاب بهترین مسیر درمان کمک میکند. گفتنیست سرطان ریه یکی از شایعترین و کشندهترین انواع سرطان است و سالانه بیش از ۱۴ هزار نفر در هلند به این بیماری دچار میشوند. اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، میتوان آن را درمان کرد.
کد خبر: 20231130-185کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاt.me/InnovAt_Newsble.ir/InnovAT_News
didebanefanavari.com/21427#هلند #سرطان
محققان مرکز پزشکی دانشگاه رادبود در هلند، موفق به استفاده از روش برونکوسکوپی با کمک ربات برای تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه شدند. این ربات، همچنین به تشخیص و درمان ناهنجاریهای کوچک در عمق ریهها کمک میکند. در این روش که برای ارزیابی وضعیت نایژه و نمونهبرداری از مخاط یا بافت ریه انجام میشود، انعطافپذیری بالای ربات به آن کمک میکند تا وارد نایژهها شود و یک نمونه کوچک از بافت ریه را جدا و با دقت ارزیابی کند. یافتههای حاصل از ربات، به پزشکان در انتخاب بهترین مسیر درمان کمک میکند. گفتنیست سرطان ریه یکی از شایعترین و کشندهترین انواع سرطان است و سالانه بیش از ۱۴ هزار نفر در هلند به این بیماری دچار میشوند. اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، میتوان آن را درمان کرد.
didebanefanavari.com/21427#هلند #سرطان
۱۴:۵۲
۱۰ آذر
«خرید خودروی پرنده هلندی توسط شرکت مدیریت هوایی اتریشی
»
شرکت اتریشی مدیریت هواپیمایی پریموس اِیرو قصد دارد ناوگانی از خودروهای پرندهی لیبرتی، ساخت شرکت هلندی وسایل شخصی هوایی و زمینی (PAL-V) را به منظور نقلوانتقال سریعتر کارورزان (تکنسینها) خود خریداری کند. به این ترتیب، اتلاف وقت تعمیرکاران هوایی شرکت پریموس در گذر از مناطق پرترافیک شهری و کوهستانی خارج از شهر، و همچنین زمان غیرفعال ماندن هواپیماهای مشتریان، بهویژه در فرودگاههای دور از مرکز، کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد. این خودروها، ظرف تنها ۳ دقیقه قابلیت تبدیل به یک هواپیما را دارند. در سالهای اخیر، علاوهبر اشخاص حقیقی، سازمانهای حرفهای نیز به استفاده از این خودروهای پرنده گرایش پیدا کردهاند. گفتنیست خودروی پرندهی لیبرتی در حال گذراندن مراحل آزمون خود بوده و سال آیندهی میلادی پروازهای آزمایشی اخذ گواهینامه را انجام خواهد داد.
کد خبر: 20231201-2100کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاt.me/InnovAt_Newsble.ir/InnovAT_News
didebanefanavari.com/21459#اتریش #خودرویپرنده
شرکت اتریشی مدیریت هواپیمایی پریموس اِیرو قصد دارد ناوگانی از خودروهای پرندهی لیبرتی، ساخت شرکت هلندی وسایل شخصی هوایی و زمینی (PAL-V) را به منظور نقلوانتقال سریعتر کارورزان (تکنسینها) خود خریداری کند. به این ترتیب، اتلاف وقت تعمیرکاران هوایی شرکت پریموس در گذر از مناطق پرترافیک شهری و کوهستانی خارج از شهر، و همچنین زمان غیرفعال ماندن هواپیماهای مشتریان، بهویژه در فرودگاههای دور از مرکز، کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد. این خودروها، ظرف تنها ۳ دقیقه قابلیت تبدیل به یک هواپیما را دارند. در سالهای اخیر، علاوهبر اشخاص حقیقی، سازمانهای حرفهای نیز به استفاده از این خودروهای پرنده گرایش پیدا کردهاند. گفتنیست خودروی پرندهی لیبرتی در حال گذراندن مراحل آزمون خود بوده و سال آیندهی میلادی پروازهای آزمایشی اخذ گواهینامه را انجام خواهد داد.
didebanefanavari.com/21459#اتریش #خودرویپرنده
۱۹:۱۶
«توسعه یک طرح جدید برای نظارت بر اقیانوسها و تغییرات اقلیمی»
با هدف ایجاد الگوهای دقیق آبوهوایی و درک بهتر روندهای تغییرات آبوهوا در بلندمدت، بهتازگی یک طرح جدید موسوم به Euro-Argo RISE راهاندازی شده است که بودجه آن توسط اتحادیه اروپا تامین میشود. درک تغییراتِ آبوهوای کُره زمین و برآورد نحوه تغییر آن در آینده، مستلزم استفاده از دادههای به دست آمده از اقیانوسهاست. در طرح مذکور، دقت و ظرفیت حسگرهای بیوژئوشیمیایی (biogeochemical) برای دستیابی به دادههای مذکور آزمایش شد و پیکربندی شناورها برای آبهای کمعمقتر نیز تنظیم و در مکانهای منتخب دریای بالتیک، مدیترانه و دریای سیاه آزمایش شد. یک ابزار جدید نیز در این طرح توسعه یافت تا به کاربران کمک کند به دادهها در قالبهای مختلف دسترسی داشته باشند. لازم به ذکر است که این طرح برای نخستین بار، در سال ۱۹۹۹ تحت عنوان طرح بینالمللی آرگو (Argo) راهاندازی شد و شبکهای از شناورها را در سراسر اقیانوسهای جهان مستقر کرد تا دادههای مربوط به دما، میزان نمک و سایر ترکیبات شیمیایی آبهای اقیانوس را به ماهوارهها و سپس به ایستگاههای مستقر در خشکی ارسال کنند. گفتنیست طرح جدید در راستای تحقق چشماندازهای طرح آرگو راهاندازی شده است.
کد خبر: 20231201-620کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاt.me/InnovAt_Newsble.ir/InnovAT_News
didebanefanavari.com/21450#اروپا #تغییراتاقلیمی
با هدف ایجاد الگوهای دقیق آبوهوایی و درک بهتر روندهای تغییرات آبوهوا در بلندمدت، بهتازگی یک طرح جدید موسوم به Euro-Argo RISE راهاندازی شده است که بودجه آن توسط اتحادیه اروپا تامین میشود. درک تغییراتِ آبوهوای کُره زمین و برآورد نحوه تغییر آن در آینده، مستلزم استفاده از دادههای به دست آمده از اقیانوسهاست. در طرح مذکور، دقت و ظرفیت حسگرهای بیوژئوشیمیایی (biogeochemical) برای دستیابی به دادههای مذکور آزمایش شد و پیکربندی شناورها برای آبهای کمعمقتر نیز تنظیم و در مکانهای منتخب دریای بالتیک، مدیترانه و دریای سیاه آزمایش شد. یک ابزار جدید نیز در این طرح توسعه یافت تا به کاربران کمک کند به دادهها در قالبهای مختلف دسترسی داشته باشند. لازم به ذکر است که این طرح برای نخستین بار، در سال ۱۹۹۹ تحت عنوان طرح بینالمللی آرگو (Argo) راهاندازی شد و شبکهای از شناورها را در سراسر اقیانوسهای جهان مستقر کرد تا دادههای مربوط به دما، میزان نمک و سایر ترکیبات شیمیایی آبهای اقیانوس را به ماهوارهها و سپس به ایستگاههای مستقر در خشکی ارسال کنند. گفتنیست طرح جدید در راستای تحقق چشماندازهای طرح آرگو راهاندازی شده است.
didebanefanavari.com/21450#اروپا #تغییراتاقلیمی
۱۹:۱۷
«توسعه یک پایگاه داده برای اعتبارسنجی محتوا»
با هدف اعتبارسنجی محتوای برخط و با توجه به این موضوع که پیشرفت هوشمصنوعی منجر به افزایش انتشار محتوا یا تصاویر جعلی شده است، یک فناوری جدید موسوم به “پایگاه داده محتوای جعلی” (DBKF) توسط اتحادیه اروپا توسعه یافته است که به روزنامهنگاران، خبرنگاران و سایر ذینفعان کمک میکند تا صحت هرگونه محتوا را تعیین کنند. این فناوری، بخشی از یک طرح قدیمیتر موسوم به WeVerify محسوب میشود که بودجه آن توسط اتحادیه اروپا تامین شده و در حال حاضر، گستردهتر شده است. فناوری DBKF، با استفاده از تجزیهوتحلیل متن، شبیهسازی بصری و فناوریهای معنایی (semantic)، قابلیتهای جستجوی قدرتمندی را فراتر از جستجوی صرفا یک کلمه کلیدی ارائه میکند و صحت یک محتوا را برای کاربر مشخص میسازد. این فناوری به جستجوی چندزبانه مجهز است و به کاربران اجازه میدهد نتایج حاصل از اعتبارسنجی محتوا را به هفت زبان به صورت همزمان دریافت کنند. گفتنیست این فناوری فقط برای متخصصان یا خبرگان تهیه نشده است و عموم افراد میتوانند برای حصول اطمینان از هرگونه محتوا، از آن استفاده کنند.
کد خبر: 20231201-5162کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاt.me/InnovAt_Newsble.ir/InnovAT_News
didebanefanavari.com/21455#اروپا #اخبارجعلی
با هدف اعتبارسنجی محتوای برخط و با توجه به این موضوع که پیشرفت هوشمصنوعی منجر به افزایش انتشار محتوا یا تصاویر جعلی شده است، یک فناوری جدید موسوم به “پایگاه داده محتوای جعلی” (DBKF) توسط اتحادیه اروپا توسعه یافته است که به روزنامهنگاران، خبرنگاران و سایر ذینفعان کمک میکند تا صحت هرگونه محتوا را تعیین کنند. این فناوری، بخشی از یک طرح قدیمیتر موسوم به WeVerify محسوب میشود که بودجه آن توسط اتحادیه اروپا تامین شده و در حال حاضر، گستردهتر شده است. فناوری DBKF، با استفاده از تجزیهوتحلیل متن، شبیهسازی بصری و فناوریهای معنایی (semantic)، قابلیتهای جستجوی قدرتمندی را فراتر از جستجوی صرفا یک کلمه کلیدی ارائه میکند و صحت یک محتوا را برای کاربر مشخص میسازد. این فناوری به جستجوی چندزبانه مجهز است و به کاربران اجازه میدهد نتایج حاصل از اعتبارسنجی محتوا را به هفت زبان به صورت همزمان دریافت کنند. گفتنیست این فناوری فقط برای متخصصان یا خبرگان تهیه نشده است و عموم افراد میتوانند برای حصول اطمینان از هرگونه محتوا، از آن استفاده کنند.
didebanefanavari.com/21455#اروپا #اخبارجعلی
۱۹:۱۷
۱۲ آذر
«استفاده از بُراده آهن برای کاهش دمای کُره زمین»
محققان فرانسوی، یک فرضیه جدید را موسوم به فرضیه آهن (iron hypothesis) برای کاهش دمای کُره زمین و بهبود شرایط اقلیمی پیشنهاد کردهاند. طبق این فرضیه، باید مقادیر زیادی بُراده آهن وارد آبهای اقیانوسها و دریاها شود تا با تحریک افزایش رشد جلبکها، میزان فتوسنتز افزایش یابد و کربن بیشتری از جوّ کُره زمین خارج شود و بدینترتیب، دمای کُره زمین کاهش یابد. انسانها، تنها عواملی نیستند که بُرادههای آهن را به شکل مصنوعی وارد آبهای دریاها و اقیانوسها میکنند، بلکه گاهی اوقات ذوب شدن یخهای دریا و یخهای سطحی مقادیر زیادی آهن تولید میکند که به دلیل حلّال بودن در آب، به خوبی در دسترس فیتوپلانکتونها قرار میگیرد و منجر به تسریع فتوسنتز و خروج دیاکسیدکربن از جوّ میشود. گفتنیست تاکنون ۱۲ آزمایش براساس این فرضیه انجام شده است و محققان تلاش میکنند به یک اجماع کلی برسند.
کد خبر: 20231202-4135کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاt.me/InnovAt_Newsble.ir/InnovAT_News
didebanefanavari.com/21477#فرانسه #محیطزیست
محققان فرانسوی، یک فرضیه جدید را موسوم به فرضیه آهن (iron hypothesis) برای کاهش دمای کُره زمین و بهبود شرایط اقلیمی پیشنهاد کردهاند. طبق این فرضیه، باید مقادیر زیادی بُراده آهن وارد آبهای اقیانوسها و دریاها شود تا با تحریک افزایش رشد جلبکها، میزان فتوسنتز افزایش یابد و کربن بیشتری از جوّ کُره زمین خارج شود و بدینترتیب، دمای کُره زمین کاهش یابد. انسانها، تنها عواملی نیستند که بُرادههای آهن را به شکل مصنوعی وارد آبهای دریاها و اقیانوسها میکنند، بلکه گاهی اوقات ذوب شدن یخهای دریا و یخهای سطحی مقادیر زیادی آهن تولید میکند که به دلیل حلّال بودن در آب، به خوبی در دسترس فیتوپلانکتونها قرار میگیرد و منجر به تسریع فتوسنتز و خروج دیاکسیدکربن از جوّ میشود. گفتنیست تاکنون ۱۲ آزمایش براساس این فرضیه انجام شده است و محققان تلاش میکنند به یک اجماع کلی برسند.
didebanefanavari.com/21477#فرانسه #محیطزیست
۶:۴۷
۱۳ آذر
«بکارگیری هوشمصنوعی برای پیشبینی ابتلا به زوال عقل»
با هدف پیشبینی زودهنگام اختلالات شناختی و احتمال ابتلا به زوال عقل، یک طرح جدید مبتنیبر ابزارهای هوشمصنوعی راهاندازی شده است که بودجه آن توسط اتحادیه اروپا تامین میشود. در این طرح، هر فرد طی ۲ سال ۴ بار از یک سایت ویژه بازدید میکند و چندین مرحله غربالگری را پشت سر میگذارد. آزمایشات گوناگون مانند آزمون شناختی، حافظه، تفکر و زبان انجام میشود. سپس طی یک مراجعه حضوری، آزمایشات خون، الکتروانسفالوگرافی و مگنتوآنسفالوگرافی برای اندازهگیری فعالیت الکتریکی مغز انجام میشود. ابزارهای هوشمصنوعی موسوم به AI-Mind نیز برای سنجش فعالیتهای مغزی استفاده میشوند. لازم به ذکر است که این طرح در فنلاند، ایتالیا، نروژ و اسپانیا در یک نمونه آماری حاوی هزار نفری در بازه سنی ۶۰ تا ۸۰ سال انجام شده است و یافتهها مبنی بر اینکه افراد با اختلالات شناختی ضعیف در سالهای بعد عمر خود به زوال عقل مبتلا میشوند، تا ۵۰ درصد صحت دارند. گفتنیست محققان قصد دارند امکان استفاده از این غربالگری را برای سنین پایینتر فراهم کنند تا بتوان با استفاده از نشانههای اولیه، احتمال ابتلا به زوال عقل را زودتر پیشبینی و درمان کرد.
کد خبر: 20231204-186کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاt.me/InnovAt_Newsble.ir/InnovAT_News
didebanefanavari.com/21497#اروپا #آلزایمر
با هدف پیشبینی زودهنگام اختلالات شناختی و احتمال ابتلا به زوال عقل، یک طرح جدید مبتنیبر ابزارهای هوشمصنوعی راهاندازی شده است که بودجه آن توسط اتحادیه اروپا تامین میشود. در این طرح، هر فرد طی ۲ سال ۴ بار از یک سایت ویژه بازدید میکند و چندین مرحله غربالگری را پشت سر میگذارد. آزمایشات گوناگون مانند آزمون شناختی، حافظه، تفکر و زبان انجام میشود. سپس طی یک مراجعه حضوری، آزمایشات خون، الکتروانسفالوگرافی و مگنتوآنسفالوگرافی برای اندازهگیری فعالیت الکتریکی مغز انجام میشود. ابزارهای هوشمصنوعی موسوم به AI-Mind نیز برای سنجش فعالیتهای مغزی استفاده میشوند. لازم به ذکر است که این طرح در فنلاند، ایتالیا، نروژ و اسپانیا در یک نمونه آماری حاوی هزار نفری در بازه سنی ۶۰ تا ۸۰ سال انجام شده است و یافتهها مبنی بر اینکه افراد با اختلالات شناختی ضعیف در سالهای بعد عمر خود به زوال عقل مبتلا میشوند، تا ۵۰ درصد صحت دارند. گفتنیست محققان قصد دارند امکان استفاده از این غربالگری را برای سنین پایینتر فراهم کنند تا بتوان با استفاده از نشانههای اولیه، احتمال ابتلا به زوال عقل را زودتر پیشبینی و درمان کرد.
didebanefanavari.com/21497#اروپا #آلزایمر
۱۱:۲۸