بله | کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپا
عکس پروفایل علم، فناوری و نوآوری در اروپاع

علم، فناوری و نوآوری در اروپا

۶۲۵عضو
thumbnail
«رونمایی از یک اَبَررایانه جدید با قابلیت پردازش بالا»
با هدف تقویت توان محاسباتی پژوهشگران آلمان، یک اَبَررایانه جدید موسوم به اوتوس راه‌اندازی شده است؛ سامانه‌ای پیشرفته که در مرکز محاسبات پادربورن (PC2) نصب شده و قرار است به‌عنوان یک منبع ملی، امکان انجام شبیه‌سازی‌های پیچیده و پژوهش‌های محاسباتی را برای دانشمندان سراسر آلمان فراهم کند. این اَبَررایانه امکان تحلیل سریع داده‌ها، شبیه‌سازی آزمایش‌های دشوار یا غیرممکن، و انجام پیش‌بینی‌های آینده را فراهم می‌کند. سامانه مذکور، پشتیبان پژوهش‌های بنیادی و کاربردی، از تحلیل فرایندهای فیزیکی و شیمیایی در مقیاس اتمی گرفته تا کاربردهای عملی مانند بهینه‌سازی مسیرهای کشتی‌های باری برای کاهش مصرف سوخت، افزایش بازده پیل‌های خورشیدی و توسعه روش‌های کارآمدتر هوش‌مصنوعی است. این مرکز همچنین اعلام کرده که اَبَررایانه یاد شده با ۴۲.۶۵۶ هسته پردازشی، ۱۰۸ پردازنده گرافیکی و سامانه ذخیره‌سازی پنج پتابایتی، به‌صورت ۲۴ ساعته و تمام سال فعالیت می‌کند. اوتوس علاوه‌بر قدرت پردازشی، با خنک‌سازی و استفاده از گرمای خروجی برای گرم‌کردن ساختمان‌ها، همراه با تامین برق از منابع تجدیدپذیر، یک اَبَررایانه کاملا پایدار و بدون کربن است.
undefined شناسه: 20251118-5376کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34333#آلمان #اَبَررایانه

۸:۲۳

thumbnail
«ساخت یک ربات انسان‌نما برای فعالیت در نیروگاه‌های هسته‌ای»
با هدف ارتقای ایمنی، کارایی و دقت در عملیات نیروگاه‌های هسته‌ای، یک شرکت فرانسوی موفق به ساخت یک ربات پیشرفته مجهز به هوش‌مصنوعی موسوم به هوکسو (Hoxo) شده است که می‌تواند شیوه جدیدی از همکاری انسان و ماشین را در محیط‌های بسیار حساس رقم بزند. این ربات با ترکیب هم‌زمان سامانه‌های ادراک بلادرنگ (توانایی دریافت و تحلیل فوری محیط و واکنش لحظه‌ای به تغییرات آن)، حسگرهای متعدد، فناوری دوقلوی دیجیتال و الگوریتم‌های تصمیم‌گیری هوشمند، قادر است حرکات انسان را تقلید کرده و وظایف فنی را با دقت و پایداری بالا در فضاهای تنگ، پیچیده و پرخطر تاسیسات هسته‌ای انجام دهد. ربات مذکور نه‌تنها محیط خود را به صورت به‌هنگام تحلیل می‌کند، بلکه با کمک الگوهای پیش‌بینی‌کننده قادر است بهترین روش انجام کار را در شرایط متغیر انتخاب کند؛ گزینه‌ای که آن را از سامانه‌های قدیمی متمایز می‌سازد. از سوی دیگر، ادغام هوشمندانه فناوری‌ها باعث ایجاد ابزاری شده است که بار فیزیکی و ذهنی کارکنان را کاهش و سطح ایمنی را در فرآیندهای حیاتی افزایش می‌دهد. ربات جدید که نقش مکمل نیروهای انسانی را در عملیات حساس ایفا می‌کند، قرار است در یک تاسیسات هسته‌ای در فرانسه آزمایش شود تا میزان کارآمدی آن در اجرای وظایف روزمره و پشتیبانی از فعالیت‌های اصلی تولید ارزیابی گردد. ربات مورد آزمایش به‌عنوان نمونه‌ای از نسل جدید فناوری‌های هوشمند، می‌تواند آینده عملیات هسته‌ای را دگرگون کرده و شیوه تعامل انسان با فناوری را در محیط‌های حساس به سطحی کاملا تازه برساند.
undefined شناسه: 20251119-5377کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34343#فرانسه #ربات

۲۱:۰۴

thumbnail
«توسعه آندهای سیلیکونی مبتنی‌بر فیبر جهت افزایش چگالی باتری لیتیوم-یون»
با هدف ارتقای عملکرد باتری‌های لیتیوم-یون و افزایش انرژی ذخیره‌شده در خودروهای برقی و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی، محققان آلمانی یک نسل جدید از آندهای سیلیکونی مبتنی‌بر فیبر توسعه داده‌اند که می‌تواند چگالی انرژی باتری‌ را تا ۲۵۰ درصد افزایش دهد. در باتری‌های لیتیوم-یون رایج، آندها از گرافیت ساخته می‌شوند که ظرفیت ذخیره‌سازی آن حدود ۳۷۰ میلی‌آمپر ساعت به ازای هر گرم است. این محدودیت همواره مانعی برای افزایش انرژی ذخیره‌شده در باتری‌ها محسوب می‌شود. در مقابل، سیلیکون ظرفیت بسیار بالاتری دارد و می‌تواند تا ۴۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت به ازای هر گرم لیتیوم انرژی ذخیره کند که بیش از ده برابر گرافیت است. بدین‌ترتیب، سیلیکون می‌تواند راهکاری مقرون‌به‌صرفه برای تولید باتری‌ ارائه دهد اما مشکل اصلی آن، افزایش حجم تا ۳۰۰ درصد هنگام جذب لیتیوم است که منجر به ترک خوردن، لایه‌لایه شدن و خرابی سریع باتری می‌شود. محققان، روش‌های متعددی را برای حل این مشکل بررسی کرده‌اند و در جدیدترین راهکار، آندهای سیلیکونی روی فیبرهای انعطاف‌پذیر و رسانای الکتریکی طراحی شده‌اند. این زیرلایه‌های فیبری قادرند تغییرات حجم سیلیکون را جبران کنند و از ترک و لایه‌لایه شدن معمول هنگام شارژ و تخلیه جلوگیری نمایند. هدف محققان، دستیابی به ظرفیت عملیاتی حداقل هزار میلی‌آمپر ساعت به ازای هر گرم است، که می‌تواند چگالی انرژی واقعی آند را افزایش دهد و باتری‌های قدرتمند، بادوام و پایدار تولید کند. این فناوری می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر سبک‌تر شدن بسته‌های باتری، افزایش بُرد حرکتی خودروهای برقی و بهبود پایداری تولید داشته باشد. گفتنی‌ست در حال حاضر، آندهای مبتنی‌بر فیبر در پیل‌های کوچک آزمایش شده‌اند و مراحل بعد شامل بهینه‌سازی و مقیاس‌بندی تولید پیل‌های بزرگ‌تر خواهد بود.
undefined شناسه: 20251122-3303کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34374#آلمان #باتری

۱۸:۴۳

thumbnail
«اسناد و سیاست‌های راهبردی اتحادیه اروپا جهت موفقیت گذار انرژی- بخش اول»
با هدف ترسیم چشم‌اندازی شفاف و داده‌محور از مسیر گذار انرژی در اتحادیه اروپا، یک سند جامع موسوم به «چشم‌انداز گذار انرژی منطقه‌ای: اتحادیه اروپا» توسط آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) منتشر شده است؛ سندی که در آن انرژی‌های تجدیدپذیر نه‌تنها راهکاری برای مقابله با بحران اقلیمی هستند، بلکه به‌عنوان منبعی برای امنیت انرژی، ثبات اقتصادی و کاهش فشار هزینه‌ها بر صنایع و خانوارها معرفی می‌شوند. این سند نشان می‌دهد که توسعه سریع انرژی‌های بادی و خورشیدی و تسریع فرآیند برقی‌سازی، می‌تواند وابستگی دیرینه اروپا به واردات سوخت‌های فسیلی را به‌طور چشمگیری کاهش دهد و آسیب‌پذیری این منطقه را نیز در برابر نوسانات بازار جهانی انرژی کمتر کند. طبق پیش‌بینی منطقه‌ای، ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر تا سال ۲۰۵۰، سالانه ۱۲۲ گیگاوات افزایش خواهد یافت که دو برابر سطح فعلی است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که ۷۰ درصد برق اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ و ۹۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ از منابع تجدیدپذیر تامین شود. تحقق این اهداف، به توسعه عظیم شبکه‌های انتقال، زیرساخت‌های برق‌رسانی و سامانه‌های ذخیره‌سازی نیاز دارد. از سوی دیگر، در سند جامع ذکر شده است که بخش برق اروپا برای رسیدن به اهداف گذار انرژی تا سال ۲۰۵۰ نیازمند ۵.۶ تریلیون یورو سرمایه‌گذاری است؛ رقمی که معادل نزدیک به ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی آلمان در سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شود. در سطح کلان‌تر، مجموع سرمایه‌گذاری سالانه مورد نیاز برای گذار انرژی در اروپا باید تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۱ تریلیون یورو در سال برسد که حدود شش درصد تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا در ۲۰۲۴ است. مدیرکل IRENA هشدار داده است که تعلل در اجرای سیاست‌ها، هزینه گذار را افزایش می‌دهد و اروپا باید در یک چارچوب راهبردی به موضوعاتی همچون بحران انرژی، امنیت عرضه و دسترسی عمومی به انرژی مقرون‌به‌صرفه توجه کند. همزمان، کمیسر انرژی و مسکن اتحادیه اروپا، این سند را یک «قطب‌نمای کاربردی» برای اجرای طرح اقدام برای انرژی مقرون‌به‌صرفه (مجموعه‌ای از سیاست‌ها با هدف افزایش دسترسی به انرژی پاک و پایدار) دانسته است.
undefined شناسه: 20251124-6115کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34386#اروپا #گذارانرژی

۷:۵۲

thumbnail
«اسناد و سیاست‌های راهبردی اتحادیه اروپا جهت موفقیت گذار انرژی- بخش دوم»
در ادامه مسیر گذار انرژی در اتحادیه اروپا، یک سند تکمیلی موسوم به «چشم‌انداز گذار انرژی اتحادیه اروپا از سوی آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر» منتشر شده است که جزئیات اجرایی گذار انرژی اتحادیه را تشریح می‌کند و شکاف میان اهداف اعلام‌شده و روند فعلی اجرای سیاست‌ها در کشورهای عضو را مورد تاکید قرار می‌دهد. این سند نشان می‌دهد که با وجود رشد قابل‌توجه ظرفیت‌های تجدیدپذیر در سال‌های اخیر، سرعت فعلی توسعه در بخش‌های حیاتی (از جمله برق، ساختمان، حمل‌ونقل و زیرساخت) جهت تحقق اهداف اقلیمی ۲۰۳۰، ۲۰۴۰ و ۲۰۵۰ کافی نیست. روند صدور مجوز پروژه‌های بادی و خورشیدی، اتصال آن‌ها به شبکه، توسعه زیرساخت شارژ خودروهای برقی، و استقرار راهکارهای ذخیره‌سازی انرژی همچنان با سرعت پایین و ناهماهنگی همراه است و برخی از کشورهای عضو در برنامه‌ریزی انرژی با چالش‌های متعدد مواجه‌ هستند. طبق سند مذکور، اتحادیه اروپا برای هم‌راستاسازی مسیر خود با اهداف اقلیمی، باید تا سال ۲۰۳۰ به‌سرعت سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را در مصرف نهایی به بیش از ۴۲.۵ درصد برساند و ظرفیت باد و خورشید را نیز به حدود ۱۱۰۰ گیگاوات افزایش دهد؛ رقمی که در کنار دیگر منابع تجدیدپذیر مجموع ظرفیت را به ۱۲۴۷ گیگاوات می‌رساند. همچنین برای حفظ پایداری شبکه، نصب ۴۶ گیگاوات ظرفیت ذخیره‌سازی باتری ضروری است و سهم برق در سبد مصرف نهایی باید از سطح ۲۱ درصدی سال ۲۰۲۳ به ۳۳ درصد تا سال ۲۰۳۰ ارتقا یابد. در بخش ساختمان، اروپا باید تا سال ۲۰۳۰ تعداد پمپ‌های حرارتی نصب‌شده را از ۲۱.۵ میلیون به ۵۱ میلیون واحد افزایش دهد و در حمل‌ونقل نیز شمار خودروهای برقی را از ۱۲ میلیون به ۱۰۰ میلیون دستگاه برساند؛ تحولی که بدون توسعه شبکه شارژ گسترده و کارآمد امکان‌پذیر نیست. افزون‌براین، ایجاد چارچوب سرمایه‌گذاری و زیرساخت لازم جهت توسعه شبکه‌های منطقه‌ای هیدروژن و استقرار الکترولایزرهای بزرگ‌مقیاس، ضرورت دارد. گفتنی‌ست سند یاد شده موکد آن است که موفقیت گذار انرژی اتحادیه اروپا تنها در صورتی تضمین خواهد شد که کشورهای عضو به سمت برنامه‌ریزی یکپارچه انرژی، اجرای دقیق و به‌موقع سیاست‌ها و نظارت سخت‌گیرانه بر تحقق اهداف حرکت کنند.
undefined شناسه: 20251124-6116کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34389#اروپا #گذارانرژی

۷:۵۳

thumbnail
«بهره‌برداری از بزرگ‌ترین سامانه خورشیدی تاشوی سقفی جهان در سوئیس»
با هدف تولید برق پاک و بهره‌برداری از فضاهای موجود، بزرگ‌ترین سامانه خورشیدی تاشوی جهان با ظرفیت ۳.۶ مگاوات روی یک تصفیه‌خانه فاضلاب در سوئیس راه‌اندازی شده است. در این سامانه، بیش از ۲۳ هزار مترمربع از سطح حوضچه‌های تصفیه توسط صفحات خورشیدی پوشش داده شده است. همچنین طراحی سامانه به‌گونه‌ای است که امکان تصفیه فاضلاب در سطح زمین و تولید برق خورشیدی در ارتفاع را بدون نیاز به زمین اضافی فراهم می‌کند. لازم به ذکر است که فناوری سقف تاشو بر پایه مهندسی بالابرهای کابلی سوئیسی طراحی شده و در شرایط جوّی نامساعد (از جمله طوفان، برف یا تگرگ) به‌صورت خودکار جمع می‌شود تا از تجهیزات محافظت شود. پیش‌بینی می‌شود سامانه مذکور سالانه حدود ۳ گیگاوات‌ساعت برق تولید کند که بخش عمده آن در خود تاسیسات مصرف خواهد شد.
undefined شناسه: 20251126-5378کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34416#سوئیس #برق‌خورشیدی

۱۸:۵۳

thumbnail
«توسعه مخازن فوق‌سبک برای موشک‌های فضایی»
با هدف تحول در طراحی نسل جدید موشک‌های فضایی، یک نوآفرین آلمانی (که پیش‌تر در زمینه ساخت قطعات خودروهای مسابقه‌ فعال بوده است)، از مخازن فوق‌سبک پرفشار مبتنی‌بر الیاف کربن رونمایی کرده است؛ مخازنی که می‌توانند ۴۲۰ بار فشار عملیاتی را تاب بیاورند و در برابر سوخت‌های خورنده و نوسانات دمایی از منفی ۵۸ تا مثبت ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد پایدار بمانند. این فناوری می‌تواند نقش کلیدی در بهبود طراحی موشک‌ها ایفا کند، چراکه در حین پرواز و هنگام خالی‌شدن مخازن اصلی سوخت، مخازن پرفشار با آزادسازی گازهای نجیب، فشار داخلی و پایداری سازه را حفظ می‌کنند. همچنین وزن کمتر، شکل‌پذیری بیشتر و عدم واکنش شیمیایی با سوخت‌ها باعث شده مخازن بطری‌شکل کربنی نسبت به نمونه‌های فولادی برتری داشته باشند و با سهولت بیشتری با سامانه‌های پیشران یکپارچه شوند. گفتنی‌ست مخازن فوق‌سبک پرفشار به‌زودی به یکی از محورهای اصلی نوآوری در صنعت هوافضا بدل خواهند شد.
undefined شناسه: 20251127-5379کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34422#آلمان #موشک

۱۶:۱۳

thumbnail
«توسعه یک فناوری جدید برای شکار پهپادهای متجاوز»
با هدف تقویت امنیت عمومی (غیرنظامی)، محققان آلمانی یک پهپاد رهگیر خودکار با توانایی شناسایی، رهگیری و به دام انداختن پهپادهای بدون‌سرنشین غیرمجاز در فضای هوایی ممنوعه را معرفی کرده‌اند. پهپاد رهگیر ابتدا با کمک لیدار، هدف احتمالی را شناسایی می‌کند. سپس با استفاده از دوربین داخلی و تشخیص مبتنی‌بر هوش‌مصنوعی بررسی می‌کند که هدف یک پهپاد، پرنده یا یک شیء بی‌خطر است. پس از تایید هدف، پهپاد در موقعیت رهگیری قرار می‌گیرد و در مرحله پایانی، سامانه تور تلسکوپی خود را باز می‌کند که در میانه پرواز گسترش می‌یابد و پهپادهای متجاوز را با کمترین آسیب ممکن شکار می‌کند. این موضوع اهمیت زیادی دارد، چرا که ماموران امنیتی معمولا باید پهپاد را سالم بازیابی کنند تا منشا و کاروَر آن را طی بررسی‌های بیشتر مشخص نمایند. پهپاد رهگیر پس از اسارت، پهپاد متجاوز را به یک نقطه فرود امن منتقل می‌کند. سامانه مذکور بدون نیاز به خلبان عمل می‌کند. نیروهای امنیتی تنها کافی است پس از تشخیص تهدید از سوی سامانه‌های نظارت محیطی یا فرودگاهی، دکمه آغاز را فشار دهند. از همان لحظه، پهپاد به‌طور خودکار ناوبری، شناسایی هدف، تعقیب و عملیات شکار را انجام می‌دهد. گفتنی‌ست گروه توسعه‌دهنده اعلام کرده است که دفاع خودکار علیه پهپاد می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به یک ابزار عملیاتی برای نهادهای امنیتی تبدیل شود.
undefined شناسه: 20251130-2234کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34446#آلمان #پهپاد

۱۷:۲۰

thumbnail
«جهش اروپا به‌سوی تولید انبوه نسل جدید باتری‌های تمام‌جامد»
با هدف ایجاد جهشی بنیادین در فناوری ذخیره‌سازی انرژی، پروژه اروپایی SOLiD از سال ۲۰۲۲ آغاز شده تا نسل جدیدی از باتری‌های تمام‌جامد لیتیومِ ‌فلزی را از مرحله آزمایشگاهی به تولید صنعتی نزدیک کند. SOLiD با رویکردی نوآورانه، فرایند تولید باتری را بازطراحی کرده است. در فرایند مذکور از اکستروژن خشک لایه‌به‌لایه برای ساخت الکترودها استفاده می‌شود که در آن مواد فعال بدون استفاده از حلال، به‌صورت خشک، فشرده و روی نوار فلزی به‌طور پیوسته لایه‌گذاری می‌شوند. بدین‌ترتیب، نیازی به استفاده از انواع مواد و حلال‌های سمّی نیست و میزان مصرف انرژی در تولید باتری نیز به‌طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. در بخش آند نیز از فرایندی موسوم به رسوب‌دهی لیزری پالسی (PLD) استفاده می‌شود که به کمک آن، لایه‌های فوق‌العاده نازک لیتیومی ایجاد می‌شود. همچنین طراحی بازیافت‌پذیر باتری‌ها با استفاده از لایه‌های قابل‌جداسازی، باعث می‌شود مواد ارزشمند با سهولت بیشتر و هزینه کمتری بازیافت شوند. پروژه SOLiD در کنار این نوآوری‌ها، در حال توسعه یک دوقلوی دیجیتال و هوشمند از خط تولید واقعی است که قرار است با دریافت داده‌های حسگرها و دستگاه‌های بازرسی، کیفیت الکترود و پیل‌ها را پایش کند و سپس با کمک الگوریتم‌های هوش‌مصنوعی، تنظیمات ماشین‌ها را به‌صورت خودکار و لحظه‌ای اصلاح کند تا محصول همیشه در بهترین حالت تولید شود. در پروژه یاد شده، طی سه سال پیل‌های ۱ و ۱۰ آمپرساعتی، کاتدهای خشک و الکترولیت‌های پایدار تولید شده است؛ دستاوردهای مهمی که اروپا را یک گام به سوی استقلال فناورانه در صنعت باتری نزدیک می‌کند و آینده‌ای امن‌تر، سبزتر و کارآمدتر برای خودروهای برقی و سامانه‌های ذخیره‌سازی انرژی رقم می‌زند.
undefined شناسه: 20251202-3304کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34473#اروپا #باتری

۱۴:۴۰

thumbnail
«توسعه پودمان‌های جدید جهت تقویت سامانه‌های کشاورزی-خورشیدی»
با هدف ارتقای کارایی سامانه‌های کشاورزی-خورشیدی (Agrivoltaics) در زمین‌های کشاورزی، محققان دانشگاه خائنِ اسپانیا موفق به توسعه نمونه‌ای از پودمان‌های نیمه‌شفاف مبتنی‌بر پیل‌های سیلیکونیِ کریستالی شده‌اند که در بخش پشتی خود از متمرکزکننده‌های نوری متقاطع بهره می‌برند و نور خورشید را در یک نقطه یا سطح مشخص متمرکز می‌کنند که به‌نوبه‌خود، باعث افزایش تابش موثر روی پیل‌ها می‌شود. محققان یک نمونه‌ اولیه را توسعه داده‌اند و برای بررسی رفتار آن، یک چارچوب الگوسازی اختصاصی طراحی کرده‌اند. در این سامانه، اجزای اپتیکی با تمرکز پایین نور در بخش پشتی پودمان قرار گرفته و به پیل‌های خورشیدی سیلیکونی کوچک که با فاصله مشخص استقرار یافته‌اند، متصل می‌شوند. محققان همچنین برای شبیه‌سازی عملکرد پیل‌های دوطرفه موردنیاز این پودمان، از دو پیل سیلیکونی یک‌طرفه استفاده کرده‌اند که از نظر الکتریکی به‌طور کامل مستقل بودند. این پیل‌ها به‌شکل سه‌درسه چیده شده و روی یک زیرلایه شفاف از جنس پلی‌متیل‌متاکریلات با ضخامت ۸ میلی‌متر نصب شده‌اند. در نهایت، ضخامت کلی پودمان به ۴۲.۸ میلی‌متر و وزن آن به ۰.۴۷۶۷ کیلوگرم رسید. آزمایش‌های مرتبط با عملکرد نوری شامل افزایش توان خروجی، کیفیت نور عبوری، میانگین عبوردهی موثر نور برای فتوسنتز، میانگین عبوردهی نور مرئی و رفتار حرارتی، نشان داد که این سامانه عملکرد دوطرفه دارد؛ به‌طوری‌که سطح پشتی بیش از دو برابر سطح جلویی توان تولید می‌کند و در مقایسه با نمونه‌های یک‌طرفه و دوطرفه، افزایش قابل‌توجهی در توان خروجی نشان می‌دهد. در سامانه مذکور، عملکرد حرارتی نیز پایدار بوده است، به‌طوری‌که دمای پیش‌بینی‌شده پیل‌ها کمتر از ۷۰ درجه سانتی‌گراد باقی مانده و ظرفیت عایق‌بندی آن با پنجره‌های دوجداره قابل مقایسه است.
undefined شناسه: 20251203-5380کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34482#اسپانیا #کشاورزی

۱۸:۲۲

thumbnail
«مروری بر دستاوردها و آموخته‌های حوزه فوتوولتائیک- بخش اول»
در کنفرانس اروپایی فوتوولتائیک (EU PVSEC) که سپتامبر ۲۰۲۵ با موضوع بررسی دستاوردهای حوزه فوتوولتائیک برگزار شد، مجموعه‌ای از روندهای کلیدی در صنعت خورشیدی مورد بررسی قرار گرفت که در ادامه مطرح شده است. یکی از مهم‌ترین تحولات، گذار تدریجی پژوهش‌ها از مرحله اثبات امکان‌پذیری فناوری‌ها به سمت برنامه‌ریزی برای تجاری‌سازی و تولید انبوه است. این تغییر رویکرد به‌ویژه در فناوری پیل‌های پروسکایتی برجسته شده است؛ جایی که تاکید می‌شود تامین بودجه قابل‌توجه و ایجاد ظرفیت‌های تولید انبوه برای ورود این نسل جدید از فناوری‌ها به بازار ضروری است. فناوری‌های مذکور تنها زمانی می‌توانند به چرخه تجاری وارد شوند که از نظر پایداری، طول‌عمر و قابلیت اتکا در کاربردهای عملی نیز به سطح قابل پذیرش برسند. در بُعد دیگری از این تحولات، تمرکز صنعت بر کیفیت و دوام سامانه‌های خورشیدی بیش از گذشته افزایش یافته است. با رشد سریع ظرفیت‌های نصب‌شده در سال‌های اخیر، اکنون توجه اصلی به این معطوف شده که سامانه‌ها باید عملکرد پایدار و طولانی‌مدت داشته باشند. از این رو مطالعات مختلف به بررسی رفتار واقعی صفحات خورشیدی در شرایط محیطی گوناگون (از جمله تابش فرابنفش، تعامل با شبکه برق و ترکیب با سامانه‌های ذخیره‌سازی مانند باتری‌ها) می‌پردازند. این روند نشان می‌دهد که توسعه کمّی بدون تضمین کیفیت نمی‌تواند پایداری بلندمدت صنعت را تضمین کند. از سوی دیگر، گذار به اقتصاد چرخه‌ای به‌عنوان یکی از اصول کلیدی توسعه صنعت مطرح شده است. دستیابی به چرخه اقتصادی پایدار زمانی امکان‌پذیر است که یک محصول از مرحله طراحی با رویکرد بازیافت‌پذیری و امکان استفاده مجدد مهندسی شود. همچنین تقویت زیرساخت تولید بومی و احیای زنجیره تامین داخلی به‌عنوان شرط اصلی افزایش تاب‌آوری انرژی مطرح شده است.
undefined شناسه: 20251205-6117کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34494#اروپا #فوتوولتائیک

۱۴:۵۰

thumbnail
«مروری بر دستاوردها و آموخته‌های حوزه فوتوولتائیک- بخش دوم»
در ادامه روندهای تحولی مطرح شده در کنفرانس، بررسی شرایط فعلی صنعت فوتوولتائیک نشان می‌دهد که مسیر توسعه انرژی خورشیدی، علاوه‌بر فرصت‌های گسترده، با مجموعه‌ای از موانع ساختاری نیز مواجه است که توجه به آن‌ها برای تداوم رشد ضرورت دارد. یکی از هشدارهای جدی، کاهش مشارکت جهانی در رویدادها و جریان‌های تخصصی بین‌المللی است. از آن‌جا که فناوری خورشیدی ماهیتی جهانی دارد، انتقال آزادانه دانش و تجربه میان کشورها یک ضرورت است و هرگونه محدودیت اقتصادی یا اداری که مانع این جریان شود، در نهایت سرعت نوآوری را کاهش می‌دهد و مسیر گذار انرژی را با خطر مواجه می‌کند. همچنین بودجه تحقیق و توسعه، یکی از چالش‌های کلیدی صنعت به شمار می‌رود. کاهش منابع مالی در حوزه انرژی پاک، به‌ویژه در اروپا، می‌تواند رقابت‌پذیری فناوری‌های نو و نسل آینده پیل‌ها و سامانه‌های خورشیدی را تهدید کند. از دیگر مهم‌ترین چالش‌های عملیاتی صنعت، کمبود ظرفیت شبکه و پیچیدگی فرایندهای اتصال سامانه‌های جدید است. چالش دیگر، تاخیر در صدور مجوزهاست و در این راستا، حذف موانع اداری جهت تحقق هدف نصب صدها گیگاوات ظرفیت خورشیدی تا سال ۲۰۳۰ ضرورت دارد. در کنار موارد مذکور، تحقق هدف ایجاد ده‌ها گیگاوات ظرفیت تولید داخلی در زنجیره ارزش خورشیدی نیز وابسته به سیاست‌های حمایتی، تامین مالی پایدار و تقویت سیاست‌گذاری صنعتی است. در مجموع، آینده صنعت خورشیدی بر سه رُکن نوآوری مستمر، سرمایه‌گذاری پایدار و سیاست‌گذاری هوشمند استوار است. گفتنی‌ست صنعت خورشیدی اروپا اکنون در یک نقطه‌عطف قرار دارد؛ جایی که تصمیم‌های امروز، مسیر انرژی قاره در یک دهه آینده را تعیین خواهد کرد.
undefined شناسه: 20251205-6118کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپا@Innovate_newsdidebanefanavari.com/34497#اروپا #فوتوولتائیک

۱۴:۵۰

thumbnail
«طرح جدید ریلیِ اروپا جهت کاهش زمان سفر و تسهیل اتصال قاره‌ای- بخش اول»
با هدف کاهش چشمگیر زمان سفر، تقویت رقابت‌پذیری و تحقق اهداف اقلیمی اروپا تا ۲۰۵۰، کمیسیون اروپا از یک طرح جامع برای گسترش شبکه ریلی پرسرعت در سراسر قاره رونمایی کرده است. بر اساس این طرح و با اتکا به شبکه حمل‌ونقل بین‌اروپایی (یک شبکه یکپارچه از مسیرهای حمل‌ونقل در سراسر اتحادیه اروپا)، مدت‌زمان بسیاری از مسیرهای پرتردد ریلی در اروپا نصف خواهد شد. به‌عنوان نمونه، مسیر برلین–کپنهاگ تا سال ۲۰۳۰ از ۷ ساعت به ۴ ساعت خواهد رسید. افزون‌براین، اتصال‌های جدید فرامرزی، کشورهای حوزه بالتیک را به شبکه ریلی پرسرعت پیوند خواهد داد و امکان سفر از پاریس تا لیسبون از طریق مادرید را فراهم خواهد کرد. از سوی دیگر، به‌منظور ایجاد یک شبکه یکپارچه و پرسرعت تا سال ۲۰۴۰، مجموعه‌ای از اقدامات در چهار محور طراحی شده است؛ از جمله شتاب‌بخشی سرمایه‌گذاری‌ها، هماهنگ‌سازی زیرساخت‌ها، حذف گلوگاه‌های مرزی و فراهم‌کردن امکان حرکت قطارها با سرعت‌های بالاتر از ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت در مسیرهایی که از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر هستند. کمیسیون اروپا همچنین اعلام کرده که در ماه‌های آینده یک راهبرد تامین مالی ویژه ارائه خواهد کرد تا سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی به‌صورت هماهنگ به سمت پروژه‌های اولویت‌دار هدایت شود. این فرایند به تصویب «توافق‌نامه ریلی پرسرعت» خواهد انجامید که تعهدی چندجانبه جهت تامین سرمایه موردنیازِ پروژه‌های کلیدی و تکمیل شبکه بین‌اروپایی تا سال ۲۰۴۰ خواهد بود.
undefined شناسه: 20251206-6119کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34512#اروپا #خطوطریلی

۲۱:۲۴

thumbnail
«توسعه پهپادهای رهگیر بومیِ اوکراینی جهت انهدام پهپادهای انتحاریِ روسی»
اوکراین با توسعه پهپادهای رهگیر بومی و کم‌هزینه موسوم به استینگ (Sting)، نخستین مجموعه از پهپادهای تهاجمی روسیه با نام Geran-3 را منهدم کرده است؛ موضوعی که از نظر نظامی و فناورانه یک پیشرفت مهم در تقابل با نسل جدید پهپادهای پرسرعت به‌شمار می‌رود. استینگِ اوکراینی یک پهپاد رهگیر بسیار سریع است که برای تعقیب و انهدام پهپادهای انتحاری روسیه طراحی شده و سرعتی حدود ۳۴۶ کیلومتر بر ساعت دارد. در مقابل، Geran-3 یک پهپاد انتحاری توربوجت روسی است که سرعت آن به ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و با الهام از پهپاد ایرانی شاهد ۲۳۸ ساخته شده است. پهپاد روسیِ یاد شده، از نظر سرعت، مقاومت در برابر شلیک مستقیم و مداومت پروازی بسیار پیشرفته است، به سامانه ناوبری ماهواره‌ای مجهز است و به‌گونه‌ای طراحی شده تا در برابر اخلال‌گرهای جنگ الکترونیک اوکراین مقاوم‌تر باشد. طی ماه‌های اخیر، ۱۳۸ فروند از آن توسط نیروهای دفاعی روسیه مورد استفاده قرار گرفته است. این پهپادهای روسی اغلب ارزان‌قیمت هستند و اوکراین تلاش کرده به‌جای استفاده از موشک‌های پدافندی گران‌قیمت برای انهدام آن‌ها، از رهگیر بومی استینگ (که با هزینه ۲ تا ۶ هزار دلار ساخته می‌شود) استفاده کند. در مجموع، رهگیر جدید اوکراینی با کمک طراحی ویژه و کم‌هزینه، استفاده از فناوری‌های رهگیری جدید و هماهنگ توانسته است یکی از سریع‌ترین پهپادهای رزمی روسیه را منهدم کند. گفتنی‌ست در صورتی که روسیه پهپادهای Geran-3 را به تولید انبوه برساند، مشخص نیست که آیا پهپاد رهگیر اوکراینی همچنان قادر خواهد بود با سرعت و تعداد بالای پهپاد روسی مقابله کند یا خیر؛ موضوعی که می‌تواند به یکی از چالش‌های مهم آینده برای سامانه‌های دفاعی اوکراین تبدیل شود.
undefined شناسه: 20251207-2235کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34527#اوکراین #پهپادرهگیر

۱۹:۰۰

thumbnail
«طرح جدید ریلیِ اروپا جهت کاهش زمان سفر و تسهیل اتصال قاره‌ای- بخش دوم»
بخش دیگری از این طرح جامع، مربوط به حوزه خدمات است که کمیسیون قصد دارد بازار تجهیزات ریلی دست‌دوم را در آن پیشنهاد دهد و مقرراتی را برای ممنوعیت اسقاط تجهیزات سالم و ایجاد شفافیت در فروش و بهره‌برداری آن‌ها تا سال ۲۰۲۷ پیشنهاد خواهد کرد. همچنین، طرحی برای بهبود سامانه‌های فروش بلیت فرامرزی تا سال ۲۰۲۶ ارائه خواهد شد تا امور مسافران به‌صورت ساده‌تر و یکپارچه‌تر انجام شود. این طرح با هدف ایجاد شرایط بهتر برای شرکت‌های جدید در بازار قطارهای پرسرعت اجرا می‌شود و از طریق حذف موانع ورود، مسیر فعالیت بازیگران جدید را هموار می‌سازد. طرح مذکور همچنین با ایجاد سازوکارهای منصفانه برای تعیین هزینه استفاده از خطوط ریلی و تضمین دسترسی عادلانه به ایستگاه‌ها و تاسیسات خدماتی، به تقویت رقابت در این بخش کمک می‌کند. در حوزه نوآوری، با هدف حمایت از توسعه نسل جدید از ناوگان قطارهای پرسرعت، فراخوان «اروپای ریلی» در سال ۲۰۲۶ منتشر خواهد شد و قوانین مربوط به صدور گواهینامه رانندگان قطار برای تسهیل تردد فرامرزی اصلاح خواهد شد. طرح موسوم به ERTMS (سامانه مدیریت و کنترل ترافیک ریلی اروپا)، طبق برنامه از سال ۲۰۲۶ به‌صورت منسجم‌ اجرا خواهد شد تا یکپارچگی عملیاتیِ شبکه پرسرعت اروپا تقویت شود. به اذعان کمیسیونر حمل‌ونقل پایدار و گردشگری اروپا، ریل پرسرعت فقط کاهش زمان سفر نیست؛ بلکه ابزاری برای تقویت اقتصاد اروپا، اتصال شهروندان و پیشتازی در حمل‌ونقل پایدار است. طرح جدید، مکمل اقدامات جاری اتحادیه اروپا برای تقویت حمل‌ونقل ریلی فرامرزی است و بر تلاش‌های این اتحادیه جهت تکمیل شبکه حمل‌ونقل بین‌اروپایی با حمایت مالی قابل‌توجه اتحادیه، تکیه دارد. تاکنون، اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است ۸۰۴ پروژه زیرساخت ریلی را در سراسر اروپا با مجموع ۳۴.۴ میلیارد یورو از طریق «تسهیلات اتصال اروپا» تامین مالی کند؛ رقمی که حدود ۶۹ درصد از کل سرمایه‌گذاری این تسهیلات را تشکیل می‌دهد.
undefined شناسه: 20251206-6120کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34515#اروپا #خطوطریلی

۱۹:۰۴

thumbnail
«توسعه یک فناوری نوین جهت شارژ بی‌سیم خودروهای برقی»
با هدف تثبیت جایگاه شارژ بی‌سیم به‌عنوان نسل بعدی فناوری شارژ خودروهای برقی، سوئیس نخستین آزمایش میدانی شارژ القایی را در مقیاس واقعی انجام و نشان داد این سامانه می‌تواند با بازده ۹۰ درصدی، عملکردی هم‌سطح شارژ کابلی و درعین‌حال ساده‌تر و خودکار ارائه دهد. در این فناوری، یک سیم‌پیچ فرستنده در زمین نصب می‌شود و انرژی را از طریق یک میدان مغناطیسی به سیم‌پیچ گیرنده‌ای که زیر خودرو نصب شده، انتقال می‌دهد. این فرآیند به محض پارک صحیح خودرو به‌طور کاملا خودکار آغاز می‌شود؛ راننده نیازی به اتصال کابل یا شارژر ندارد و تنها کافی است خودرو را روی محل مشخص پارک کند. در آزمایش‌های انجام‌شده، یک نمایشگر دیجیتال به راننده کمک ‌کرد تا خودرو را دقیقا روی صفحه شارژ قرار دهد؛ وظیفه‌ای که در آینده به‌طور کامل توسط سامانه پارک خودکار انجام خواهد شد. پس از قرارگیری مناسب، سامانه با اسکن محیط اطمینان حاصل می‌کند که هیچ شی یا موجود زنده‌ای میان دو سیم‌پیچ قرار ندارد و سپس فرآیند شارژ را بدون دخالت انسان آغاز می‌کند. این سازوکار ساده و هوشمند نه‌تنها تجربه کاربری را متحول می‌سازد، بلکه امکان اتصال دائمی خودروهای پارک‌شده به شبکه برق را فراهم می‌کند؛ ظرفیتی که در آینده می‌تواند خودروهای برقی را به ذخیره‌سازهای سیار انرژی برای کمک به مدیریت نوسانات شبکه تبدیل کند. نتایج ثابت کرد سامانه شارژ القایی از نظر کارکرد، ایمنی و راندمان کاملا قابل اعتماد و برابر با سامانه‌های رایج است. از آنجایی‌که خودروهای برقی به‌طور متوسط حدود ۲۳ ساعت در شبانه‌روز پارک هستند، اتصال خودکار آن‌ها به شبکه می‌تواند این خودروها را به واحدهای ذخیره‌سازی سیار انرژی تبدیل کند. این همان فناوری موسوم به شارژ و دشارژ دوطرفه (V2G) است که با شارژ بی‌سیم بسیار ساده‌تر اجرا می‌شود. گفتنی‌ست شارژ بی‌سیم خودروهای برقی اکنون دیگر یک فناوری آینده‌نگرانه نیست؛ بلکه وارد مرحله آزمون‌های واقعی و ثبت مجوز رسمی شده است.
undefined شناسه: 20251208-2236کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34536#سوئیس #خودروبرقی

۱۷:۲۹

thumbnail
«ساخت چراغ‌های خیابانی هیبریدی با قابلیت عملکرد چندگانه undefined»
یک شرکت پرتغالی، نسل جدیدی از چراغ‌های خیابانی هیبریدی را معرفی کرده که با ترکیب انرژی خورشیدی و بادی کار می‌کنند. این چراغ‌ها به صفحات خورشیدی با بازده ۲۲ درصد، توربین بادی کوچک، کنترل‌کننده، لامپ‌های ال‌ایی‌دی کم‌مصرف، باتری ذخیره‌ساز و حسگرهای حرکتی (جهت تنظیم شدت نور متناسب با حضور عابران) مجهز هستند. از سوی دیگر، چراغ‌های مذکور طوری طراحی شده‌اند که ابتدا از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند و تنها در صورتی به شبکه برق متصل شوند که انرژی تولیدی کافی نباشد. این ویژگی باعث کاهش مصرف برق شبکه می‌شود. نسخه بزرگ‌ با ابعاد ۱.۲ در ۰.۳ متر و ارتفاع ۶ تا ۱۲ متر، Omniled 7 نام دارد که با توان ۶۰ وات خورشیدی، ۱۰۰ وات بادی و یک باتری ۵۰۰ وات‌ساعتی کار می‌کند. خروجی روشنایی این نسخه، بین ۵۱۰۰ تا ۲۵۲۶۰ لومن (واحد اندازه‌گیری شدت روشنایی نور مرئی) متغیر است. سامانه هنگام شارژ کامل، توربین را متوقف می‌کند و در بازه دمایی منفی ۲۰ تا ۶۰ درجه فعالیت پایدار دارد. نسخه کوچک‌ با ابعاد ۰.۶ در ۰.۱۵ متر و ارتفاع ۳ تا ۵ متر، Omniled 35 نام دارد که با توان ۱۵ وات خورشیدی و ۱۵ وات بادی و باتری ۱۷۲ وات‌ساعتی کار می‌کند و نوردهی آن در محدوده ۲۱۲۴ تا ۷۳۶۸ لومن قرار دارد. این سامانه‌ها به مدارهای حفاظتی تطبیقی مجهز شده‌اند تا در برابر طوفان‌ها و بادهای شدید، واکنش مناسب نشان دهند. همچنین دارای ثبت‌کننده‌های داده (data logger) برای پایش عملکرد هستند. گفتنی‌ست می‌توان این چراغ‌ها را به سامانه پایش کیفیت هوا، تحلیل ترافیک، مدیریت پارکینگ، سامانه‌های امنیتی و نظارتی، اتصال بی‌سیم به اینترنت، و شارژ خودروهای برقی مجهز کرد.
undefined شناسه: 20251209-5381کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34546#پرتغال #چراغ‌هیبریدی

۱۹:۱۱

thumbnail
«توسعه فناوری‌های پیشرفته تعمیر و نگهداری در حوزه تجهیزات هسته‌ای»
با هدف ارتقای همکاری‌های فناورانه و گسترش حضور در بازارهای هسته‌ای اروپا، شرکت اسپانیایی خدمات انرژی GDES و شرکت کره‌ای KEPCO KPS توافق‌نامه‌ای جامع برای توسعه مشترک فعالیت‌های خود در اسپانیا و فرانسه امضا کردند. این توافق که در مقر شرکت برق کره منعقد شد، زمینه را برای ترکیب ظرفیت‌های فنی، تحقیقاتی و عملیاتی دو طرف و شکل‌دهی به الگوهای نوین نگهداشت و بهره‌برداری نیروگاه‌های هسته‌ای فراهم می‌کند. بر اساس مفاد همکاری، طرف اروپایی که بیش از چهار دهه تجربه در حوزه ساخت، تعمیرات، عملیات و همچنین خروج از مدار نیروگاه‌های هسته‌ای دارد، دانش گسترده خود را جهت پیشرفت پروژه‌های اسپانیا، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی به اشتراک می‌گذارد. از سوی دیگر، شریک کره‌ای نیز که در بیش از ۲۰ کشور فعالیت داشته و دارای هزاران نیروی متخصص است، فناوری‌های پیشرفته خود در حوزه تجهیزات، پایش عملکرد، دیجیتالی‌سازی فرآیندهای نگهداشت، بهبود عملکرد و تعمیر و نگهداری را به‌کار می‌گیرد. زیرساخت‌های اختصاصی تحقیق‌وتوسعه این مجموعه، به‌ویژه در حوزه مدیریت دارایی‌های حیاتی و راهکارهای مبتنی‌بر داده، نقش محوری در توسعه بسته‌های خدماتی مشترک خواهد داشت. این توافق قرار است به توسعه راه‌حل‌های جدیدتر برای افزایش قابلیت اطمینان، ایمنی و کارایی نیروگاه‌های هسته‌ای منجر شود و امکان ارائه الگوهای نگهداشت پیشرفته را در بازارهای هدف فراهم کند. همچنین، طرفین حضور خود را در زنجیره ارزش هسته‌ای تقویت می‌کنند و توان رقابتی خود را در حوزه فناوری‌های حساس و زیرساخت‌های حیاتی افزایش می‌دهند. در مجموع، توافق‌نامه یاد شده نه‌تنها ظرفیت‌های فنی اسپانیا و کره را غنی می‌کند، بلکه به توسعه فناوری‌های نوین مدیریت چرخه عمر نیروگاه‌های هسته‌ای شتاب می‌بخشد و نقش مهمی در تقویت زیست‌بوم خدمات تعمیر و نگهداری پیشرفته در اروپا خواهد داشت.
undefined شناسه: 20251210-6121کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34567#اسپانیا #تجهیزات‌هسته‌ای

۱۸:۵۵

thumbnail
«ضرورت بکارگیری فناوری‌های نوین در حوزه انرژی و دیجیتال- بخش اول»
با هدف بررسی نقش فناوری‌های نوین در تحول سامانه‌های انرژی و هم‌زمان پیشبرد گذار دیجیتال، نشست نمایندگان ارشد صنایع انرژی، دیجیتال و هوش‌مصنوعی توسط کمیسیون اروپا برگزار شد. این جلسه که به ریاست معاون اجرایی کمیسیون در حوزه حاکمیت فناوری و دموکراسی و کمیسر انرژی برگزار شد، بر اهمیت هم‌پوشانی و هماهنگی دو جریان اصلی (یعنی گذار به انرژی پاک و دیجیتال‌سازی) تاکید داشت، چرا که تحقق رقابت‌پذیری و پایداری اروپا بدون پیشرفت همزمان هر دو حوزه امکان‌پذیر نیست. یکی از روندهای مذکور، گذار انرژی یعنی حرکت اروپا به سمت منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر، کاهش انتشار کربن و افزایش پایداری شبکه‌های برق و دیگری گذار دیجیتال است که به‌معنی استفاده از فناوری‌های دیجیتال و هوش‌مصنوعی برای بهینه‌سازی شبکه‌ها، مدیریت داده‌ها، افزایش کارایی سامانه‌های انرژی و ارتقای زیرساخت‌های هوشمند می‌باشد. در این راستا، ارتقای همزمان زیرساخت‌های فیزیکی و دیجیتال ضرورت دارد و بهره‌گیری از داده‌های باکیفیت، الگوریتم‌های پیش‌بینی و ابزارهای هوش‌مصنوعی می‌تواند بهره‌وری شبکه انرژی را، حتی در شرایطی که اروپا سرعت استقرار منابع انرژی تجدیدپذیر را افزایش می‌دهد، به شکل قابل‌توجهی افزایش دهد. از سوی دیگر، داده‌های ارائه‌شده در این نشست نشان می‌دهند که تقاضای شبکه برق ناشی از مراکز داده هوش‌مصنوعی به شکل تصاعدی در حال رشد است و هرچه الگوریتم‌ها پیچیده‌تر و الگوهای هوش‌مصنوعی بزرگ‌تر شوند، مصرف انرژی مراکز داده نیز به شدت افزایش می‌یابد. این موضوع فشار زیادی بر شبکه‌های برق اروپا وارد می‌کند و ضرورت ارتقای زیرساخت‌های انرژی و دیجیتال برای پاسخگویی به این تقاضای فزاینده را واضح می‌سازد. هم‌زمان، سهم اروپا در ظرفیت جهانی مراکز داده کاهش یافته است. ترکیب این دو واقعیت، یعنی افزایش بی‌سابقه تقاضای برق و کاهش سهم اروپا در ظرفیت جهانی، یک چالش جدی برای شبکه‌های انرژی و رقابت‌پذیری فناوری این قاره ایجاد می‌کند و بر لزوم هماهنگی فوری میان توسعه انرژی پایدار و دیجیتال‌سازی شبکه‌ها تاکید می‌کند. در ادامه، برنامه‌ریزی برای انتشار «نقشه‌راه راهبردی دیجیتالی‌سازی و هوش‌مصنوعی در بخش انرژی» تا اوایل ۲۰۲۶ معرفی شد؛ سندی که نتیجه مشورت با بیش از ۲۲۵ ذی‌نفع و متخصص حوزه انرژی و فناوری است و مسیر تدوین سیاست‌های دیجیتال و انرژی اروپا را مشخص می‌کند. گفتنی‌ست تحقق آینده پایدار و هوشمند انرژی اروپا، مستلزم هماهنگی کامل میان سیاست‌گذاری، فناوری و زیرساخت‌هاست.
undefined شناسه: 20251212-6122کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34584#اروپا #گذاردیجیتال

۲۰:۴۲

thumbnail
«ضرورت بکارگیری فناوری‌های نوین در حوزه انرژی و دیجیتال- بخش دوم»
در مسیر گذار سامانه‌های انرژی، کمیسیون اروپا به دو چالش مهم اشاره کرده است که شامل تامین انرژی برای هوش‌مصنوعی و استفاده از هوش‌مصنوعی برای شبکه‌های انرژی است. در این زمینه، مدیران ارشد شرکت‌های پیشرو در حوزه انرژی و دیجیتال با ارائه دیدگاه‌های عملیاتی، راهکارهایی برای همگام‌سازی رشد سریع مراکز داده و خوشه‌های پردازشی هوش‌مصنوعی با شبکه انرژی ارائه کردند. شرکت‌کنندگان در این نشست بر لزوم تسریع فرآیند صدور مجوزها برای ساخت و اتصال مراکز داده به شبکه برق، ارائه اطلاعات شفاف و به‌روز درباره ظرفیت شبکه در مناطق مختلف و مدیریت هوشمند شبکه تاکید کردند تا پروژه‌ها بدون تاخیر اجرا شوند. همچنین، اهمیت توسعه مراکز داده در نزدیکی منابع انرژی تجدیدپذیر مانند نیروگاه‌های خورشیدی و بادی مورد تاکید قرار گرفت تا مصرف انرژی از منابع پاک افزایش یابد و وابستگی به سوخت‌های فسیلی کاهش پیدا کند. این اقدامات با هدف هماهنگی عملیاتی میان رشد فناوری‌های دیجیتال و شبکه‌های انرژی، افزایش بهره‌وری، کاهش موانع اجرایی و تضمین پایداری زیست‌محیطی شبکه‌ها پیشنهاد شده است. علاوه‌بر موضوعات مطرح‌شده، شرکت‌کنندگان بر اهمیت ارائه خدمات انعطاف‌پذیر توسط مراکز داده، ارتقای دسترسی و تبادل داده‌ها در چارچوب فضاهای داده اروپایی و تقویت امنیت سایبری شبکه‌ها تأکید کردند. آن‌ها اذعان داشتند که دیجیتال‌سازی شبکه به اندازه توسعه ظرفیت فیزیکی آن اهمیت دارد و هرگونه تاخیر در پیشبرد ابزارها و زیرساخت‌های دیجیتال می‌تواند مانع بهره‌برداری کامل از هوش‌مصنوعی برای افزایش انعطاف‌پذیری، کارایی و پایداری شبکه‌ها شود. این رویکرد نشان‌دهنده ضرورت همزمانی اقدامات دیجیتال و توسعه انرژی برای تحقق شبکه‌های هوشمند و پایدار است. گزارشات حاکی از آن است که پیوند میان فناوری‌های دیجیتال و سامانه‌های انرژی به یکی از محورهای اصلی آینده راهبردی اروپا تبدیل شده و نیازمند اقدام فوری و هماهنگ است.
undefined شناسه: 20251212-6123کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34589#اروپا #گذاردیجیتال

۲۰:۴۴