۱۷:۵۴
«حکمتهای حکومت» یادداشت دوم
بسم الله الرحمن الرحیم کفر به طاغوت کم اهمیتتر از ایمان به خدا نیست. البته آنچنانکه ایمان باید بر پایههای استواری بنا شده باشد، کفر نیز نباید صورتی از بی منطقی و تعصب داشته باشد.اینکه گفته شود تمدن غرب، به عنوان مظهری بارز از طاغوت، نتوانسته است سیطره مطلق بر عالم پیدا کند، چون کاستی جدی در همراهی توأم با طوع و رضایت عموم مردم را دارد، ادعایی از روی تعصب نیست. البته در این مورد باید این توضیح داده شود که منظور از سیطره چیست. این سیطره همانطور که قبلاً اشاره شد، تسلطی همراه طوع و رضایت حقیقی جامعه است.تحلیل جامعه با انسان کمی متفاوت است، اما با کنکاش انسانشناسانه هم در مییابیم در پشت لبخندهای به ظاهر رضایتمندِ تبعیت کنندگان از طاغوت، گاهی کراهتی عمیق نهفته است. قرآن در مورد ساحرانی که ظاهراً به عزت فرعون تکیه داشتند و همقماش و همراه فرعون محسوب میشدند و در اوج رضایت ظاهری و طوع و رغبت خود برای مقابله با موسی(ع)، جزایی ویژه از فرعون را تمنا داشتند، میگوید که آنها در نهایت مدعی شدند، که تبعیتشان از فرعون و سحرشان از روی کراهت بوده است. «إِنَّا آمَنَّا بِرَبِّنَا لِيَغْفِرَ لَنَا خَطَايَانَا وَمَا أَكْرَهْتَنَا عَلَيْهِ مِنَ السِّحْرِ وَاللَّهُ خَيْرٌ وَأَبْقَى»(سوره طه، آیه73)تفاوت مفهوم رضایت و اطاعت در انسان و جامعه، بماند برای یادداشتهای بعدی. اما قبل از آن، پاسخ به چند چالش که ذهن را درگیر میکنند، اولویت دارند. سطرهای بعدی در مورد این چالشها هستند.استشهاد به قرآن در بیمانندی عاد و ثمود و فرعون که قدرتنمایی خود را در ساختن برخی بناها به ظهور رساندند، نمیتواند سیطره نداشتن طاغوت را نفی کند؛ چون این مظاهر فقط اثبات قدرت بیمانند میکنند و نه سیطره بیمانند. البته مثَل آوردن از کشوری که توان اقتصادی فزایندهای دارد، باز هم دلیل بر سیطره نیست. چون در بهترین حالت چیزی شبیه بیمانندی طاغوتهای یاد شده از بُعدی مشخص است. ضمن اینکه اشاره به مفهوم «تقلّب فی البلاد»(سوره مبارکه غافر، آیه4) به عنوان مصطلح قرآنی، خیلی خوب می تواند تبیین کننده ناکارآمدی تحولات و خلاقیتهای از جنس فنآوری و غیر آن باشد.یادآوری این نکته نیز که دیگر زمان اِعمال قدرت به سبک و سیاق یک قرن پیش منسوخ شده و زورگویان با نقابهای جدید ورود به صحنه کردهاند، حتی اگر اینطور تحلیل شود که ابزارهای جدید ماهیت شناختی دارند و محل اثرگذاری آنها جنگ تبیینها و روایتها و ساخت رؤیاها و موضوعاتی از این قبیل باشد، نه تنها عجز مستکبران از سیطره همهجانبه را رد نمیکند، بلکه مؤید آن به کمک شاهد مثالهایی جذاب است.چون انتخاب این اسلحه به دلیل احساس نیاز و ضعف در سیطره است و حتی اگر قربانیان و مستضعفان به ظالمان و مستکبران دستمریزاد بگویند، به دو دلیل، استیصال تمدن غرب واضح است: یک دلیل، استفادههای گاه و بیگاه مستکبران از همان ابزارهای قرن نوزدهمی و بلکه قرون وسطایی است که نتیجهاش فراگیر شدن برائت از آنهاست که حداقل در یکسال اخیر و در واکنش به جنایات رژیم کودککش صهیونیستی، جهانی شده است. دوم، بر افراشته بودن همیشگی پرچمی است که با هر کیفیت، مخالف یکّهتازیهای استکبار است. به قول قرآن «وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِد…»(سوره مبارکه حج، آیه40) بر این اساس افتضاحات فرهنگی و دون شأن به وجود آمده توسط رژیم سعودی نیز هرچند نمایشی زشت از طرفداران دنیا و شهوتپرستان است، میتوان گفت هرگز از یک حدی بیشتر فراگیر نخواهد شد و پس از مدتی وارد شیب نزول می شود و نیز طبق آیه گفته شده، در همان اندازه پیشروی خود نیز برانگیزانندهی مخالفانی سرسخت خواهد بود.ذکر این نکته اهمیت دارد که تمدن غرب موفق به سیطره مطلق بر جهان بشود یا نشود، به هر حال نمیتوان گمراهی افرادی بیشمار و هلاکت و انحطاط آنها را نادیده گرفت. حکمتهای امیرالمؤمنین علی(ع) علاج چنین فاجعهای است.وَ قَالَ (ع): أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ، وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَه. کسی که طمع را لباس زیرین خود سازد، خود را خوار ساخته و هر كه پريشانحالى خويش با ديگران در ميان نهد، تن به ذلت داده است و كسى كه زبانش بر او فرمان راند، بى ارج شود. پرویز گفت: کوچک شدم، ذلیلم کرد و شایسته بیمقداری شدم. کاوه گفت: بد پوشید و بد آشکار کرد و بد را مسلط کرد.میثم گفت: شبیه طعمههای معاویه!
#یادداشت_نظامسازی#حکمتهای_حکومت#نهج_البلاغه#کاظم_رجبعلی
مدرسه دعا و نظامسازی سایت | کانال | ارتباط با ما
بسم الله الرحمن الرحیم کفر به طاغوت کم اهمیتتر از ایمان به خدا نیست. البته آنچنانکه ایمان باید بر پایههای استواری بنا شده باشد، کفر نیز نباید صورتی از بی منطقی و تعصب داشته باشد.اینکه گفته شود تمدن غرب، به عنوان مظهری بارز از طاغوت، نتوانسته است سیطره مطلق بر عالم پیدا کند، چون کاستی جدی در همراهی توأم با طوع و رضایت عموم مردم را دارد، ادعایی از روی تعصب نیست. البته در این مورد باید این توضیح داده شود که منظور از سیطره چیست. این سیطره همانطور که قبلاً اشاره شد، تسلطی همراه طوع و رضایت حقیقی جامعه است.تحلیل جامعه با انسان کمی متفاوت است، اما با کنکاش انسانشناسانه هم در مییابیم در پشت لبخندهای به ظاهر رضایتمندِ تبعیت کنندگان از طاغوت، گاهی کراهتی عمیق نهفته است. قرآن در مورد ساحرانی که ظاهراً به عزت فرعون تکیه داشتند و همقماش و همراه فرعون محسوب میشدند و در اوج رضایت ظاهری و طوع و رغبت خود برای مقابله با موسی(ع)، جزایی ویژه از فرعون را تمنا داشتند، میگوید که آنها در نهایت مدعی شدند، که تبعیتشان از فرعون و سحرشان از روی کراهت بوده است. «إِنَّا آمَنَّا بِرَبِّنَا لِيَغْفِرَ لَنَا خَطَايَانَا وَمَا أَكْرَهْتَنَا عَلَيْهِ مِنَ السِّحْرِ وَاللَّهُ خَيْرٌ وَأَبْقَى»(سوره طه، آیه73)تفاوت مفهوم رضایت و اطاعت در انسان و جامعه، بماند برای یادداشتهای بعدی. اما قبل از آن، پاسخ به چند چالش که ذهن را درگیر میکنند، اولویت دارند. سطرهای بعدی در مورد این چالشها هستند.استشهاد به قرآن در بیمانندی عاد و ثمود و فرعون که قدرتنمایی خود را در ساختن برخی بناها به ظهور رساندند، نمیتواند سیطره نداشتن طاغوت را نفی کند؛ چون این مظاهر فقط اثبات قدرت بیمانند میکنند و نه سیطره بیمانند. البته مثَل آوردن از کشوری که توان اقتصادی فزایندهای دارد، باز هم دلیل بر سیطره نیست. چون در بهترین حالت چیزی شبیه بیمانندی طاغوتهای یاد شده از بُعدی مشخص است. ضمن اینکه اشاره به مفهوم «تقلّب فی البلاد»(سوره مبارکه غافر، آیه4) به عنوان مصطلح قرآنی، خیلی خوب می تواند تبیین کننده ناکارآمدی تحولات و خلاقیتهای از جنس فنآوری و غیر آن باشد.یادآوری این نکته نیز که دیگر زمان اِعمال قدرت به سبک و سیاق یک قرن پیش منسوخ شده و زورگویان با نقابهای جدید ورود به صحنه کردهاند، حتی اگر اینطور تحلیل شود که ابزارهای جدید ماهیت شناختی دارند و محل اثرگذاری آنها جنگ تبیینها و روایتها و ساخت رؤیاها و موضوعاتی از این قبیل باشد، نه تنها عجز مستکبران از سیطره همهجانبه را رد نمیکند، بلکه مؤید آن به کمک شاهد مثالهایی جذاب است.چون انتخاب این اسلحه به دلیل احساس نیاز و ضعف در سیطره است و حتی اگر قربانیان و مستضعفان به ظالمان و مستکبران دستمریزاد بگویند، به دو دلیل، استیصال تمدن غرب واضح است: یک دلیل، استفادههای گاه و بیگاه مستکبران از همان ابزارهای قرن نوزدهمی و بلکه قرون وسطایی است که نتیجهاش فراگیر شدن برائت از آنهاست که حداقل در یکسال اخیر و در واکنش به جنایات رژیم کودککش صهیونیستی، جهانی شده است. دوم، بر افراشته بودن همیشگی پرچمی است که با هر کیفیت، مخالف یکّهتازیهای استکبار است. به قول قرآن «وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِد…»(سوره مبارکه حج، آیه40) بر این اساس افتضاحات فرهنگی و دون شأن به وجود آمده توسط رژیم سعودی نیز هرچند نمایشی زشت از طرفداران دنیا و شهوتپرستان است، میتوان گفت هرگز از یک حدی بیشتر فراگیر نخواهد شد و پس از مدتی وارد شیب نزول می شود و نیز طبق آیه گفته شده، در همان اندازه پیشروی خود نیز برانگیزانندهی مخالفانی سرسخت خواهد بود.ذکر این نکته اهمیت دارد که تمدن غرب موفق به سیطره مطلق بر جهان بشود یا نشود، به هر حال نمیتوان گمراهی افرادی بیشمار و هلاکت و انحطاط آنها را نادیده گرفت. حکمتهای امیرالمؤمنین علی(ع) علاج چنین فاجعهای است.وَ قَالَ (ع): أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ، وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَه. کسی که طمع را لباس زیرین خود سازد، خود را خوار ساخته و هر كه پريشانحالى خويش با ديگران در ميان نهد، تن به ذلت داده است و كسى كه زبانش بر او فرمان راند، بى ارج شود. پرویز گفت: کوچک شدم، ذلیلم کرد و شایسته بیمقداری شدم. کاوه گفت: بد پوشید و بد آشکار کرد و بد را مسلط کرد.میثم گفت: شبیه طعمههای معاویه!
#یادداشت_نظامسازی#حکمتهای_حکومت#نهج_البلاغه#کاظم_رجبعلی
مدرسه دعا و نظامسازی سایت | کانال | ارتباط با ما
۱۲:۵۱
السلام علیک یا امیرالمؤمنین
سلسله جلسات تصویرسازی از رخدادهای صدر اسلام
فصل سوم: حیات شریف امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام استاد اخوت و آقای رجبعلی
جلسه بیست و ششم دوشنبه : ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت: ۲۱
پیوند ورود به جلسه:https://www.skyroom.online/ch/majmaemadares/madresedoa
اطلاع از سایر برنامههای مدرسه دعا و نظامسازی: ble.ir/MadreseDoa
سلسله جلسات تصویرسازی از رخدادهای صدر اسلام
فصل سوم: حیات شریف امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام استاد اخوت و آقای رجبعلی
جلسه بیست و ششم دوشنبه : ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت: ۲۱
پیوند ورود به جلسه:https://www.skyroom.online/ch/majmaemadares/madresedoa
اطلاع از سایر برنامههای مدرسه دعا و نظامسازی: ble.ir/MadreseDoa
۱۳:۳۶
۱۶:۴۹
همراه شویم با دعای توسل به امیرالمومنین علیه السلام پیش از شروع جلسه تصویرسازی تاریخ
پیوند ورود به جلسه:https://www.skyroom.online/ch/majmaemadares/madresedoa
پیوند ورود به جلسه:https://www.skyroom.online/ch/majmaemadares/madresedoa
۱۷:۱۵
۱۹:۵۰
3_26_tarikh_030905.m4a
۰۱:۳۷:۴۵-۲۱.۶۵ مگابایت
۶:۱۱
«حکمتهای حکومت» یادداشت سوم
بسم الله الرحمن الرحیمآگاهانه و یا ناآگاهانه در خدمت کدام حاکمیت هستیم؟ بالاخره با آن همه زرنگی، جایی بوده که به طاغوت سواری داده باشیم یا اینکه او توانسته باشد ما را بدوشد؟ این سؤالات تکان دهنده برای ما با مطالعه اولین حکمت نهج البلاغه، تبدیل به مسأله میشود و بَعد در مطالعه دومین حکمت، زمینهها و عواملی که ما را به ذلت میکشاند، مسأله مهم ذهن ما میشود و آنگاه با خود میگوییم: کیست که نداند ذلت، علامت خدمت به حاکمیت طاغوت است و حالِ کسی که در خدمت طاغوت باشد، خوش نیست حتی اگر تصویری رضایتمند را به نمایش بگذارد. سومین و چهارمین حکمت از حکمت های نهج البلاغه نیز برای ما مسأله های جدیدی تولید می کنند.امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:الْبُخْلُ عَارٌ وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ وَ الْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حَاجَتِهِ] حُجَّتِهِ وَ الْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ
بخل، ننگ است. ترس، نقص است. فقر آدم زیرک را از اقامه حجت، لال می کند. آدم تهیدست در شهر خودش هم غریب است.
با ننگ و نقص و زبانِ بسته، حالِ یک غریب را ترسیم کرد و گفت چگونه محدودیت ها می تواند کسی را در سرزمین خودش به اندازه یک غریبه، بی اثر کند. بعضی ها با داشتن صفات محدودکننده ای همچون بخل و ترس و فقر به حال بدِ انزوا گرفتار می شوند.
کمی اگر به نکات گذشته برگردیم، انگار حال ناخوشِ قرار گرفتن در ذیل حکومت طاغوت همین غربت در سرزمین خود است.
و نیز فرمود:
الْعَجْزُ آفَةٌ وَ الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ وَ الْوَرَعُ جُنَّةٌ وَ نِعْمَ الْقَرِينُ [الرِّضَا] الرِّضَى.
ناتوانی آفت است و صبر شجاعت است و زهد ثروت است و خودکنترلی سپر است و رضا چه قرین خوبی است.
در این حکمت فاصله گرفتن از قدرت و میل به بی اثر شدن، به عنوان آفتی معرفی می شود که به جان همه داشته های قبلی می افتد و آنها را زایل می کند. انسان در ابتدا از درون خود همه چیزش را از دست می دهد و آنگاه این خودباختگی در بیرون به شکل از دست دادن دارایی و قدرت نمایان می گردد. لازم است در این شرایط داشته های درونی احصا شوند و برچسب اموال بخورند تا به سادگی از دست نروند. شجاعت، ثروت و حفاظ، در واقع همان صبر و زهد و ورعی هستند که دست کم گرفته می شوند درحالی که در شمار ارزش هایی محسوب می شوند که کسی نمی تواند آنها را از ما بگیرد. آنها به دلیل درونی بودن و به شرط عدم خودباختگی قابل سلب شدن نیستند. اینجا نقطه ای است که فرد در مقابل غربت و انزوا و بی اثر شدن، بیمه می شود چون، رضایت از جنس قرین و همدم تعریف می شود. یعنی چه؟ یعنی حال انسان راضی حالِ کسی است که از غربت به دور است. بخواهیم اگر به مطالب گذشته رجوع کنیم، باید بگوییم انگار حال خوشِ قرار گرفتن در ذیل حکومت حق، همین عدم غربت و واجد رضایت بودن است.
پرویز گفت: این مملکت جای ماندن نیست.
کاوه گفت: فقط انسان های ضعیف به اندازه امکاناتشان کار می کنند.
میثم گفت: رضایت با جابجا شدن به دست نمی آید.
#یادداشت_نظامسازی
#حکمتهای_حکومت
#نهج_البلاغه
#کاظم_رجبعلی
مدرسه دعا و نظامسازی
[سایت | کانال | ارتباط با ما
بسم الله الرحمن الرحیمآگاهانه و یا ناآگاهانه در خدمت کدام حاکمیت هستیم؟ بالاخره با آن همه زرنگی، جایی بوده که به طاغوت سواری داده باشیم یا اینکه او توانسته باشد ما را بدوشد؟ این سؤالات تکان دهنده برای ما با مطالعه اولین حکمت نهج البلاغه، تبدیل به مسأله میشود و بَعد در مطالعه دومین حکمت، زمینهها و عواملی که ما را به ذلت میکشاند، مسأله مهم ذهن ما میشود و آنگاه با خود میگوییم: کیست که نداند ذلت، علامت خدمت به حاکمیت طاغوت است و حالِ کسی که در خدمت طاغوت باشد، خوش نیست حتی اگر تصویری رضایتمند را به نمایش بگذارد. سومین و چهارمین حکمت از حکمت های نهج البلاغه نیز برای ما مسأله های جدیدی تولید می کنند.امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:الْبُخْلُ عَارٌ وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ وَ الْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حَاجَتِهِ] حُجَّتِهِ وَ الْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ
بخل، ننگ است. ترس، نقص است. فقر آدم زیرک را از اقامه حجت، لال می کند. آدم تهیدست در شهر خودش هم غریب است.
با ننگ و نقص و زبانِ بسته، حالِ یک غریب را ترسیم کرد و گفت چگونه محدودیت ها می تواند کسی را در سرزمین خودش به اندازه یک غریبه، بی اثر کند. بعضی ها با داشتن صفات محدودکننده ای همچون بخل و ترس و فقر به حال بدِ انزوا گرفتار می شوند.
کمی اگر به نکات گذشته برگردیم، انگار حال ناخوشِ قرار گرفتن در ذیل حکومت طاغوت همین غربت در سرزمین خود است.
و نیز فرمود:
الْعَجْزُ آفَةٌ وَ الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ وَ الْوَرَعُ جُنَّةٌ وَ نِعْمَ الْقَرِينُ [الرِّضَا] الرِّضَى.
ناتوانی آفت است و صبر شجاعت است و زهد ثروت است و خودکنترلی سپر است و رضا چه قرین خوبی است.
در این حکمت فاصله گرفتن از قدرت و میل به بی اثر شدن، به عنوان آفتی معرفی می شود که به جان همه داشته های قبلی می افتد و آنها را زایل می کند. انسان در ابتدا از درون خود همه چیزش را از دست می دهد و آنگاه این خودباختگی در بیرون به شکل از دست دادن دارایی و قدرت نمایان می گردد. لازم است در این شرایط داشته های درونی احصا شوند و برچسب اموال بخورند تا به سادگی از دست نروند. شجاعت، ثروت و حفاظ، در واقع همان صبر و زهد و ورعی هستند که دست کم گرفته می شوند درحالی که در شمار ارزش هایی محسوب می شوند که کسی نمی تواند آنها را از ما بگیرد. آنها به دلیل درونی بودن و به شرط عدم خودباختگی قابل سلب شدن نیستند. اینجا نقطه ای است که فرد در مقابل غربت و انزوا و بی اثر شدن، بیمه می شود چون، رضایت از جنس قرین و همدم تعریف می شود. یعنی چه؟ یعنی حال انسان راضی حالِ کسی است که از غربت به دور است. بخواهیم اگر به مطالب گذشته رجوع کنیم، باید بگوییم انگار حال خوشِ قرار گرفتن در ذیل حکومت حق، همین عدم غربت و واجد رضایت بودن است.
پرویز گفت: این مملکت جای ماندن نیست.
کاوه گفت: فقط انسان های ضعیف به اندازه امکاناتشان کار می کنند.
میثم گفت: رضایت با جابجا شدن به دست نمی آید.
#یادداشت_نظامسازی
#حکمتهای_حکومت
#نهج_البلاغه
#کاظم_رجبعلی
مدرسه دعا و نظامسازی
[سایت | کانال | ارتباط با ما
۴:۵۲
3_27_tarikh_030912.m4a
۰۱:۴۷:۰۶-۲۳.۷۲ مگابایت
۵:۰۰
۱۲:۰۷
«حکمتهای حکومت» یادداشت چهارم
بسم الله الرحمن الرحیمارث و زینت و آینه، صندوق و نخ و قبر، مسالمتجویی، شاید هم مطالبه، اضافه کنید تکه ای کوچک از گوشت و پیه و استخوان و نیز یک شکاف.اگر بگویم با وجود اینها می توان نمایی از یک تمدن و حکمرانی را به نمایش گذاشت باور میکنید؟تصور ما از عناصر تشکیل دهنده یک تمدن، گاهی بسیار پیچیده است. همین هم فاصله ما تا آن را زیاد میکند. در حالی که ذاتاً سازه ی اصلی تمدن نیازمند سادگی است تا به راحتی تکثیر شود و بتواند توسعه قلمرو داشته باشد. شکلگیری تمدن قبل از توسعه امکانات، به اصلاح دیدگاه و رویکرد در بهرهمندی از نعمت و فضل و احسان برمیگردد. این نکته را کسانی که به حج مشرف شده باشند و در حالت احرام و وضعیتی که خود را نزدیک به دوران آدم(ع) و شروع زندگی بشریت مییابند بهتر حس میکنند. وقتی فقط دو تکه پارچه به خود پیچیدهای و از میان همهی مظاهر زندگی، دوختن، استعمال عطر و در آیینه نگاه کردن، در کنار زناشویی و برخی از اقسام حرف زدنها حرام میشوند، آنجا احساس میکنی تمام مظاهر زندگی اجتماعی بشر، ساده شده و مختصر در همین چندتاست. چه فاصله ای را بشر طی کرد تا به پارچه و بعد به دوختن رسید و دوختن و توسعه در لباس، چند درجه زندگی او را ارتقا داد. همینطور دستیابی به آینه و دیدن خود و نیز استعمال عطر. وه که این آخری چقدر پیچیده است!فرمود:الْعِلْمُ وِرَاثَةٌ كَرِيمَةٌ، وَ الْآدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ، وَ الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَةٌ. حکمت5 علم، ميراثى است گرانمايه و آداب، زيورهايى نو به نو و فکر، آينه اى صافى(آیینه تخت) است.و نیز فرمود: صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ، وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ، وَ الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوبِ. وَ رُوِيَ أَنَّهُ قَالَ فِي الْعِبَارَةِ عَنْ هَذَا الْمَعْنَى أَيْضاً الْمُسَالَمَةُ خَبْءُ الْعُيُوبِ] الْمَسْأَلَةُ خِبَاءُ الْعُيُوبِ، وَ مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَيْهِ.حکمت6
سينه عاقل صندوقچه راز اوست و خوشرويى رشته دوستى است و برد بارى، قبرستان زشتيها. و نيز روايت شده كه آن حضرت در بيان اين معنى فرموده است كه آشتى جويى، سرپوش عيبهاست. هر كه از خود خشنود بود، خشم گيرندگانش بسيارند.
و فرمود:
اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ، يَنْظُرُ بِشَحْمٍ وَ يَتَكَلَّمُ بِلَحْمٍ وَ يَسْمَعُ بِعَظْمٍ وَ يَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْمٍ. حکمت7
از ويژگى هاى انسان در شگفتى مانيد، كه: با پاره اى «پى» مى نگرد، و با «گوشت» سخن مى گويد، و با «استخوان» مى شنود، و از «شكافى» نفس مى كشد.
پرویز گفت: وقتی به اندازه کافی ثروتمند نیستیم، غلط میکنیم از مظلوم دفاع میکنیم!
کاوه گفت: یعنی توحید می تواند تا اطلاع ثانوی تعطیل باشد؟
میثم گفت: بنیاد تمدن ها دو نوع است: یا شبیه سحر فرعون هاست و یا شبیه ایمان موسی(ع).
#یادداشت_نظامسازی
#حکمتهای_حکومت
#نهج_البلاغه
#کاظم_رجبعلی
مدرسه دعا و نظامسازی
[سایت | کانال | ارتباط با ما
بسم الله الرحمن الرحیمارث و زینت و آینه، صندوق و نخ و قبر، مسالمتجویی، شاید هم مطالبه، اضافه کنید تکه ای کوچک از گوشت و پیه و استخوان و نیز یک شکاف.اگر بگویم با وجود اینها می توان نمایی از یک تمدن و حکمرانی را به نمایش گذاشت باور میکنید؟تصور ما از عناصر تشکیل دهنده یک تمدن، گاهی بسیار پیچیده است. همین هم فاصله ما تا آن را زیاد میکند. در حالی که ذاتاً سازه ی اصلی تمدن نیازمند سادگی است تا به راحتی تکثیر شود و بتواند توسعه قلمرو داشته باشد. شکلگیری تمدن قبل از توسعه امکانات، به اصلاح دیدگاه و رویکرد در بهرهمندی از نعمت و فضل و احسان برمیگردد. این نکته را کسانی که به حج مشرف شده باشند و در حالت احرام و وضعیتی که خود را نزدیک به دوران آدم(ع) و شروع زندگی بشریت مییابند بهتر حس میکنند. وقتی فقط دو تکه پارچه به خود پیچیدهای و از میان همهی مظاهر زندگی، دوختن، استعمال عطر و در آیینه نگاه کردن، در کنار زناشویی و برخی از اقسام حرف زدنها حرام میشوند، آنجا احساس میکنی تمام مظاهر زندگی اجتماعی بشر، ساده شده و مختصر در همین چندتاست. چه فاصله ای را بشر طی کرد تا به پارچه و بعد به دوختن رسید و دوختن و توسعه در لباس، چند درجه زندگی او را ارتقا داد. همینطور دستیابی به آینه و دیدن خود و نیز استعمال عطر. وه که این آخری چقدر پیچیده است!فرمود:الْعِلْمُ وِرَاثَةٌ كَرِيمَةٌ، وَ الْآدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ، وَ الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَةٌ. حکمت5 علم، ميراثى است گرانمايه و آداب، زيورهايى نو به نو و فکر، آينه اى صافى(آیینه تخت) است.و نیز فرمود: صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ، وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ، وَ الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوبِ. وَ رُوِيَ أَنَّهُ قَالَ فِي الْعِبَارَةِ عَنْ هَذَا الْمَعْنَى أَيْضاً الْمُسَالَمَةُ خَبْءُ الْعُيُوبِ] الْمَسْأَلَةُ خِبَاءُ الْعُيُوبِ، وَ مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَيْهِ.حکمت6
سينه عاقل صندوقچه راز اوست و خوشرويى رشته دوستى است و برد بارى، قبرستان زشتيها. و نيز روايت شده كه آن حضرت در بيان اين معنى فرموده است كه آشتى جويى، سرپوش عيبهاست. هر كه از خود خشنود بود، خشم گيرندگانش بسيارند.
و فرمود:
اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ، يَنْظُرُ بِشَحْمٍ وَ يَتَكَلَّمُ بِلَحْمٍ وَ يَسْمَعُ بِعَظْمٍ وَ يَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْمٍ. حکمت7
از ويژگى هاى انسان در شگفتى مانيد، كه: با پاره اى «پى» مى نگرد، و با «گوشت» سخن مى گويد، و با «استخوان» مى شنود، و از «شكافى» نفس مى كشد.
پرویز گفت: وقتی به اندازه کافی ثروتمند نیستیم، غلط میکنیم از مظلوم دفاع میکنیم!
کاوه گفت: یعنی توحید می تواند تا اطلاع ثانوی تعطیل باشد؟
میثم گفت: بنیاد تمدن ها دو نوع است: یا شبیه سحر فرعون هاست و یا شبیه ایمان موسی(ع).
#یادداشت_نظامسازی
#حکمتهای_حکومت
#نهج_البلاغه
#کاظم_رجبعلی
مدرسه دعا و نظامسازی
[سایت | کانال | ارتباط با ما
۷:۱۶
۱۱:۵۶
السلام علیک یا امیرالمؤمنین
سلسله جلسات تصویرسازی از رخدادهای صدر اسلام
فصل سوم: حیات شریف امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام استاد اخوت و آقای رجبعلی
جلسه بیست و هشتم دوشنبه : ۱۹ آذر ۱۴۰۳ ساعت: ۲۱
پیوند ورود به جلسه:https://www.skyroom.online/ch/majmaemadares/madresedoa
اطلاع از سایر برنامههای مدرسه دعا و نظامسازی: ble.ir/MadreseDoa
سلسله جلسات تصویرسازی از رخدادهای صدر اسلام
فصل سوم: حیات شریف امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام استاد اخوت و آقای رجبعلی
جلسه بیست و هشتم دوشنبه : ۱۹ آذر ۱۴۰۳ ساعت: ۲۱
پیوند ورود به جلسه:https://www.skyroom.online/ch/majmaemadares/madresedoa
اطلاع از سایر برنامههای مدرسه دعا و نظامسازی: ble.ir/MadreseDoa
۱۲:۰۵
3_28_tarikh_030919.m4a
۰۱:۳۷:۳۶-۲۱.۶۲ مگابایت
۳:۵۳
۱۵:۴۸
۱۶:۰۰
دعای اسما.pdf
۵۶۴.۷۶ کیلوبایت
.:: مراسم قرائت جمعی دعای اسماء ::.
«مدرسه دعا و نظامسازی» جهت طلب نصرت جبهه حق برای یاری مردم مظلوم لبنان و فلسطین، همه عزیزان را به شرکت در مراسم قرائت دعا دعوت میکند.
هر شب ساعت ۲۱
نشانی پخش مجازی جلسهhttps://www.skyroom.online/ch/majmaemadares/madresedoa2
#مدرسه_دعا اطلاع از برنامه جلسات و فعالیتهای مدرسه دعا و نظامسازیble.ir/MadreseDoa
«مدرسه دعا و نظامسازی» جهت طلب نصرت جبهه حق برای یاری مردم مظلوم لبنان و فلسطین، همه عزیزان را به شرکت در مراسم قرائت دعا دعوت میکند.
هر شب ساعت ۲۱
نشانی پخش مجازی جلسهhttps://www.skyroom.online/ch/majmaemadares/madresedoa2
#مدرسه_دعا اطلاع از برنامه جلسات و فعالیتهای مدرسه دعا و نظامسازیble.ir/MadreseDoa
۱۷:۳۰
السلام علیک یا امیرالمؤمنین
سلسله جلسات تصویرسازی از رخدادهای صدر اسلام
فصل سوم: حیات شریف امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام استاد اخوت و آقای رجبعلی
جلسه بیست و نهم دوشنبه : ۲۶ آذز ۱۴۰۳ ساعت: ۲۱
پیوند ورود به جلسه:https://www.skyroom.online/ch/majmaemadares/madresedoa
اطلاع از سایر برنامههای مدرسه دعا و نظامسازی: ble.ir/MadreseDoa
سلسله جلسات تصویرسازی از رخدادهای صدر اسلام
فصل سوم: حیات شریف امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام استاد اخوت و آقای رجبعلی
جلسه بیست و نهم دوشنبه : ۲۶ آذز ۱۴۰۳ ساعت: ۲۱
پیوند ورود به جلسه:https://www.skyroom.online/ch/majmaemadares/madresedoa
اطلاع از سایر برنامههای مدرسه دعا و نظامسازی: ble.ir/MadreseDoa
۱۰:۵۵
3_29_tarikh_030926.m4a
۰۱:۲۰:۱۱-۱۷.۷۶ مگابایت
۴:۱۱
بازارسال شده از هیئت قرآن و عترت(ع)
۱۰:۰۲