سوسیالیسم : تقسیم اموال مردمکمونیسم : مصادره به نفع دولتفاشیسم : باجگیری به افتخار دولتامپریالیسم : باجگیری به بهانه امنیتسلطنت : هرچه دارید لطف ملوکانهدموکراسی : یارانه به بازیگران سیاسی
۱۳:۱۹
پ ن :مدتیست که مبارزه با عقود اسلامی، به روال کار مجلس تبدیل شده است. قوانین مجلس کار را به جایی رسانده که حتی یک بیع حلال، اجاره و حتی قرض شرعی قابل انجام نیست.
امروز نتیجهی دخالت دولت و مجلس در روابط اقتصادی مردم را شاهد هستیم. اکنون مجلس میخواهد شهوت کنترل را در روابط خانوادگی افراد وارد نماید و در توافقات شخصیِ عروس و داماد هم دخالت کند.
۱۳:۲۰
۱۳:۲۰
سخنرانی امشب رهبری گویا نصیحت پدری بود به دختری که فریب تمدن غرب را خورده.
کاملا منطقی و مستدل نقش و جایگاه زن در تمدن غرب و اسلام را تبیین کردند.
کلمه به کلمه کلامشان #دعوت بود. دعوت به بازگشت، دعوت به حجاب حکیمانه اسلامی، دعوت به تبری از تمدن غرب...
@movajehe_ir
۱۳:۲۰
ویراست آقای انجیدنی ، مدیر شبکه اجتماعی ویراستی :
برای پایداری دین و دنیا چاره ای جز درهم و دینار نیست.
#انجمن_پولطلای_ایران
موسسۀ متا
برای پایداری دین و دنیا چاره ای جز درهم و دینار نیست.
#انجمن_پولطلای_ایران
۱۳:۲۰
۱۳:۲۰
نظریه پولطلا درباره تاریخ پول چه میگوید ؟
حجتالاسلام والمسلمین علی قائمی نیک، استاد حوزه علمیه مشهد مقدس پاسخ میدهند.
موسسه متا
۱۳:۲۱
بفرستید برای دوستانی که به دنبال تثبیت نرخ ارز (چسباندن ریال به دلار) هستند.
۱۳:۲۱
۱۶آذر سالروز حضور نیکسون ملعون و کاشف پول اعتباری رییس جمهور وقت امریکاآ در دانشگاه تهران و شهادت شهدای دانشجو شد.
اقتصاد نیکسونی با تبدیل طلا پول واقعی به کاغذ بدون تعهد پرداخت طلا تورم مستمر را بر جهان حاکم کرد تا یک درصدی ها بی دغدغه منابع جهان و حقوق مستضعفین را غارت کنند.
هجرت به سرزمین طلا بسیار آسان است.
اقتصاد_نیکسونی
https://eitaa.com/nixon_economy
اقتصاد نیکسونی با تبدیل طلا پول واقعی به کاغذ بدون تعهد پرداخت طلا تورم مستمر را بر جهان حاکم کرد تا یک درصدی ها بی دغدغه منابع جهان و حقوق مستضعفین را غارت کنند.
هجرت به سرزمین طلا بسیار آسان است.
اقتصاد_نیکسونی
۱۳:۲۱
بازنشر تیزر کنفرانس خبری رونمایی از کتب «نظریه پولطلا» و «احیای پولطلا»روز دانشجو - ۱۶ آذر ۱۳۹۹
چاپ جدید کتاب نظریه پولطلا با ویرایش جدید منتشر شد.با همان قیمت سال ۱۳۹۹ : ۳۰ سوت طلا !!!سفارش با ارسال رایگان : @En_Gholami
موسسه متا
۱۳:۲۳
۱۳ آبان ۱۳۵۸رابطه ریال با دلار قطع میشود!پس چرا نشد؟رئیس بانک مرکزی وقت گفته بود برای این کار نیاز به مطالعه داریم و مسئله باید از تمام جهات مورد بررسی قرار گیرد؟نتیجهی آن بررسی و مطالعه چه شد؟اصلا بررسی و مطالعه شد؟
#اقتصاد #بانک #ربا #خلق_نقدینگی #تورم #دلار #پولطلا #انقلاب_اقتصادی
۱۳:۲۳
پیگیریِ یک مطالبهی ملی برای عدالت#حقوق_طلا
جناب آقای احمد میدری، وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی
بدینوسیله درخواست "محاسبهی حقوق کارگران براساس طلا" با بیش از ۳۴۰۰ امضا تقدیم میگردد.
https://www.karzar.net/175332لطفا کارزار فوق را امضا بفرمائید تا با قدرت بیشتری پیگیری گردد.
موسسه متا
جناب آقای احمد میدری، وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی
https://www.karzar.net/175332لطفا کارزار فوق را امضا بفرمائید تا با قدرت بیشتری پیگیری گردد.
۱۳:۲۳
۱۳:۲۳
تهدید نوشآفرین 🥺
نوشآفرین مومنواقفی، معاون آقای فرزین در بانک مرکزی تهدید کرده است که استفاده از طلا بهعنوان ابزار پرداخت ممنوع است.
ما که نمیدانیم؛ شاید ایشان مهریهشان را با ریال تعیین کردهاند و از طلا به عنوان ابزار پرداخت مهریهشان استفاده نکردهاند !خوشبحال شوهرشان
ولی ما که میدانیم؛ رئیسشان آقای فرزین اعلام کرده از سکهی طلا به عنوان ابزار پرداخت عیدی و هدیه استفاده میکند !خوشبحال خانوادهشان
حالا خارج از شوخی، واقعیت چیست ؟
موسسه متا
نوشآفرین مومنواقفی، معاون آقای فرزین در بانک مرکزی تهدید کرده است که استفاده از طلا بهعنوان ابزار پرداخت ممنوع است.
ما که نمیدانیم؛ شاید ایشان مهریهشان را با ریال تعیین کردهاند و از طلا به عنوان ابزار پرداخت مهریهشان استفاده نکردهاند !خوشبحال شوهرشان
ولی ما که میدانیم؛ رئیسشان آقای فرزین اعلام کرده از سکهی طلا به عنوان ابزار پرداخت عیدی و هدیه استفاده میکند !خوشبحال خانوادهشان
حالا خارج از شوخی، واقعیت چیست ؟
۱۳:۲۴
شهید سید مرتضی آوینیکتاب توسعه و مبانی تمدن غرب صفحه117
۶:۰۹
حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند :
هر زنی که در شبانه روز پنج نماز واجب را به جا آورد، در ماه رمضان روزه بدارد و حج خانه ی خدا را انجام دهد، و زکوة مال خویش را بپردازد و از شوهر خود اطاعت نماید و ولایت علی را بعد از من بپذیرد؛ چنین زنی به شفاعت دخترم فاطمه داخل بهشت می شود.
(امالی شیخ صدوق، ص۲۹۱، نقل از شفاعة، ص۶۶)
ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و روز مادر مبارک باد.
موسسه متا
(امالی شیخ صدوق، ص۲۹۱، نقل از شفاعة، ص۶۶)
۶:۱۰
حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند :سپاس خدا را که درهم را وسیلهی رفع نیاز مردم قرار داد.
موسسه متا
۱۹:۲۰
حسبی الله
موسسه متا
۱۹:۲۰
اهمیت طلا و نقره در منابع اسلامی و فقه
سید محمدصدرا متولی امامی
پول و ابزار مبادله از نخستین ارکان تمدن انسانیاند و در جامعه اسلامی نیز جایگاهی ویژه یافتهاند. در نظام اقتصادی صدر اسلام، درهم و دینار نهتنها واحدهای پولی رایج بودند، بلکه در شکلگیری بسیاری از احکام شرعی، معیار و ملاک سنجش ارزش مالی محسوب میشدند. بررسی جایگاه این دو واحد پولی در منابع اسلامی و فقهی، درک عمیقتری از رابطه میان اقتصاد و شریعت اسلامی ارائه میدهد.
بنابراین، قدر متیقن ما در نگرش پولی اسلام این است که درهم و دینار، مورد امضای شریعت بوده و بر پایه آن، احکام و مسائل مالی اسلام بیان شده است.
از نظر واژهشناسی؛ «درهم» از ریشهی یونانی دراخما و «دینار» از واژهی لاتینی دناریوس گرفته شده است. درهم عموماً از نقره و دینار از طلا ساخته میشد. در برخی تفاسیر و روایات متأخر (مثلاً در منابع ادبی و حکمی، نه فقهی) گاهی به این اشاره شده که حضرت آدم(ع) «اول من وضع المیزان» بوده — یعنی اولین کسی که سنجش و وزن کردن را بنیان گذاشت. این «میزان» به معنای ترازو و معیار عدالت و اندازه است.
گاهی هم در کتابهایی چون «بحارالأنوار» (علامه مجلسی) یا متون اخلاقی، اشاره استعاری وجود دارد به اینکه «آدم(ع) نخستین کسی بود که ارزش اشیاء را شناخت». ابن قتیبه دینوری (متوفی ۲۷۶ هـ) در کتاب «عیون الأخبار» در یک بخش که دربارهی پیشینهی پول و معیار ارزش در اقوام قدیم بحث میکند، مینویسد که برخی مؤلفان گفتهاند:«اوّلُ من ضرب الدینار والدرهم آدم (ع)». از آنجایی که انبیاء، علوم پایه و آموزه های نخستین زندگی فردی و اجتماعی را اموزش داده اند، احتمالاً طریقه ضرب سکه را نیز به بشریت آموخته اند.
در زندگی ایرانیان، در دورهی ساسانی، درهم نقرهای رایج بود؛ و پس از فتح ایران توسط مسلمانان، همان نظام وزنی و فلزی را با تغییراتی در کتیبهها و شعارها پذیرفته شد.
در زمان خلیفه عبدالملک بن مروان، برای نخستین بار سکههایی با شعارهای اسلامی ضرب شد و بدینترتیب درهم و دینار در قالب اسلامی تثبیت شدند. این تحول، آغاز دورهای بود که درهم و دینار به نماد اقتصادی و فرهنگی امت اسلامی تبدیل شد.
در قرآن کریم بارها از طلا و نقره بهعنوان معیار ارزش یاد میکند. در سورهی یوسف، اشاره به «دراهم معدوده» در داستان فروش یوسف وجود دارد: نشانهای از رواج درهم در معاملات آن دوره و همچنین معیار ارزش بودن آن در منابع اسلامی دارد. همچنین، در آیات مربوط به کنز طلا و نقره (توبه، آیه ۳۴) انباشت دینار و درهم بدون پرداخت حقوق واجب، مذمّت شده است.
در احادیث نبوی و روایات اهلبیت(ع) نیز درهم و دینار غالباً در تعیین مقادیر زکات، دیه و مهریه مطرح شدهاند. برای نمونه، در روایات شیعه آمده است که دیهی کامل مرد مسلمان برابر با «هزار دینار» یا «دههزار درهم» در زمان پیامبر محاسبه میشده و فقها مقدار آن را براساس وزن واقعی طلا و نقره تعیین کردهاند.در برخی منابع از جمله خصال و علل الشرایع صدوق از امام صادق علیهالسلام آورده و نیز در متون اهل سنت آمده که:إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الدِّینارَ وَ الدِّرهمَ مِیزَاناً بَیْنَ النَّاسِ، لِیَتَعَامَلُوا بِهِ فِی مَهُورِ نِسَائِهِمْ وَ دِیَاتِهِمْ وَ زَکَاتِ أَمْوَالِهِمْ.خداوند دینار و درهم را آفرید تا وسیلهی سنجش میان مردم باشد و آنان با آن در مهریهی زنان، دیه، و زکات اموال خود را پرداخت کنند. (علل الشرائع، ج۲، باب ۱۶۶، ص۴۷۴ – چاپ دارالحدیث قم)
در کتاب الخصال نیز همین معنا، با سند کوتاهتر، آمده است:«خَلَقَ اللَّهُ الدِّرْهمَ وَ الدِّینارَ مِیزَاناً بَیْنَ النَّاسِ.»(الخصال، شیخ صدوق، باب ما جاء فی خلق الدنیا، حدیث 118)
قاضی نعمان (فقیه اسماعیلی، قرن ۴ هـ) متن مشابهی را نقل میکند:«إِنَّمَا جُعِلَ الدِّرهمُ وَ الدِّینارُ مِیزَاناً بَیْنَ النَّاسِ، لِیَتَعَارَفُوا بِهِ فِی مَهُورِ نِسَائِهِمْ وَ دِیَاتِهِمْ وَ زَکَاتِ أَمْوَالِهِمْ.»(دعائم الإسلام، ج۲، ص۳۸۲) این متن تقریباً عین روایت صدوق را دارد و شاید منبع اصلی همان روایت امام صادق(ع) بوده است.ابنسنان از امام صادق علیهالسلام نقل می کند: «إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الدِّینَارَ وَ الدِّرْهَمَ مَیْزَاناً بَیْنَ النَّاسِ، فَجُعِلَا قِیَامَ أَمْوَالِهِمْ، وَ بِهِمَا یُعْرَفُ مَقَادِیرُ الزَّكَاةِ وَ الدِّیَةِ وَ الْمَهْرِ، فَلَا یُفْسِدُ عَلَیْنَا الْمِیزَانَ.»خدوند دینار و درهم را بهعنوان ترازو و معیار میان مردم آفرید تا بر پایهٔ آن، داراییها، زکاتها، دیهها و مهریهها شناخته و محاسبه شود؛ پس سزاوار نیست این میزان الهی را فاسد کنند.
موسسه متاادامه 
پول و ابزار مبادله از نخستین ارکان تمدن انسانیاند و در جامعه اسلامی نیز جایگاهی ویژه یافتهاند. در نظام اقتصادی صدر اسلام، درهم و دینار نهتنها واحدهای پولی رایج بودند، بلکه در شکلگیری بسیاری از احکام شرعی، معیار و ملاک سنجش ارزش مالی محسوب میشدند. بررسی جایگاه این دو واحد پولی در منابع اسلامی و فقهی، درک عمیقتری از رابطه میان اقتصاد و شریعت اسلامی ارائه میدهد.
بنابراین، قدر متیقن ما در نگرش پولی اسلام این است که درهم و دینار، مورد امضای شریعت بوده و بر پایه آن، احکام و مسائل مالی اسلام بیان شده است.
از نظر واژهشناسی؛ «درهم» از ریشهی یونانی دراخما و «دینار» از واژهی لاتینی دناریوس گرفته شده است. درهم عموماً از نقره و دینار از طلا ساخته میشد. در برخی تفاسیر و روایات متأخر (مثلاً در منابع ادبی و حکمی، نه فقهی) گاهی به این اشاره شده که حضرت آدم(ع) «اول من وضع المیزان» بوده — یعنی اولین کسی که سنجش و وزن کردن را بنیان گذاشت. این «میزان» به معنای ترازو و معیار عدالت و اندازه است.
گاهی هم در کتابهایی چون «بحارالأنوار» (علامه مجلسی) یا متون اخلاقی، اشاره استعاری وجود دارد به اینکه «آدم(ع) نخستین کسی بود که ارزش اشیاء را شناخت». ابن قتیبه دینوری (متوفی ۲۷۶ هـ) در کتاب «عیون الأخبار» در یک بخش که دربارهی پیشینهی پول و معیار ارزش در اقوام قدیم بحث میکند، مینویسد که برخی مؤلفان گفتهاند:«اوّلُ من ضرب الدینار والدرهم آدم (ع)». از آنجایی که انبیاء، علوم پایه و آموزه های نخستین زندگی فردی و اجتماعی را اموزش داده اند، احتمالاً طریقه ضرب سکه را نیز به بشریت آموخته اند.
در زندگی ایرانیان، در دورهی ساسانی، درهم نقرهای رایج بود؛ و پس از فتح ایران توسط مسلمانان، همان نظام وزنی و فلزی را با تغییراتی در کتیبهها و شعارها پذیرفته شد.
در زمان خلیفه عبدالملک بن مروان، برای نخستین بار سکههایی با شعارهای اسلامی ضرب شد و بدینترتیب درهم و دینار در قالب اسلامی تثبیت شدند. این تحول، آغاز دورهای بود که درهم و دینار به نماد اقتصادی و فرهنگی امت اسلامی تبدیل شد.
در قرآن کریم بارها از طلا و نقره بهعنوان معیار ارزش یاد میکند. در سورهی یوسف، اشاره به «دراهم معدوده» در داستان فروش یوسف وجود دارد: نشانهای از رواج درهم در معاملات آن دوره و همچنین معیار ارزش بودن آن در منابع اسلامی دارد. همچنین، در آیات مربوط به کنز طلا و نقره (توبه، آیه ۳۴) انباشت دینار و درهم بدون پرداخت حقوق واجب، مذمّت شده است.
در احادیث نبوی و روایات اهلبیت(ع) نیز درهم و دینار غالباً در تعیین مقادیر زکات، دیه و مهریه مطرح شدهاند. برای نمونه، در روایات شیعه آمده است که دیهی کامل مرد مسلمان برابر با «هزار دینار» یا «دههزار درهم» در زمان پیامبر محاسبه میشده و فقها مقدار آن را براساس وزن واقعی طلا و نقره تعیین کردهاند.در برخی منابع از جمله خصال و علل الشرایع صدوق از امام صادق علیهالسلام آورده و نیز در متون اهل سنت آمده که:إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الدِّینارَ وَ الدِّرهمَ مِیزَاناً بَیْنَ النَّاسِ، لِیَتَعَامَلُوا بِهِ فِی مَهُورِ نِسَائِهِمْ وَ دِیَاتِهِمْ وَ زَکَاتِ أَمْوَالِهِمْ.خداوند دینار و درهم را آفرید تا وسیلهی سنجش میان مردم باشد و آنان با آن در مهریهی زنان، دیه، و زکات اموال خود را پرداخت کنند. (علل الشرائع، ج۲، باب ۱۶۶، ص۴۷۴ – چاپ دارالحدیث قم)
در کتاب الخصال نیز همین معنا، با سند کوتاهتر، آمده است:«خَلَقَ اللَّهُ الدِّرْهمَ وَ الدِّینارَ مِیزَاناً بَیْنَ النَّاسِ.»(الخصال، شیخ صدوق، باب ما جاء فی خلق الدنیا، حدیث 118)
قاضی نعمان (فقیه اسماعیلی، قرن ۴ هـ) متن مشابهی را نقل میکند:«إِنَّمَا جُعِلَ الدِّرهمُ وَ الدِّینارُ مِیزَاناً بَیْنَ النَّاسِ، لِیَتَعَارَفُوا بِهِ فِی مَهُورِ نِسَائِهِمْ وَ دِیَاتِهِمْ وَ زَکَاتِ أَمْوَالِهِمْ.»(دعائم الإسلام، ج۲، ص۳۸۲) این متن تقریباً عین روایت صدوق را دارد و شاید منبع اصلی همان روایت امام صادق(ع) بوده است.ابنسنان از امام صادق علیهالسلام نقل می کند: «إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الدِّینَارَ وَ الدِّرْهَمَ مَیْزَاناً بَیْنَ النَّاسِ، فَجُعِلَا قِیَامَ أَمْوَالِهِمْ، وَ بِهِمَا یُعْرَفُ مَقَادِیرُ الزَّكَاةِ وَ الدِّیَةِ وَ الْمَهْرِ، فَلَا یُفْسِدُ عَلَیْنَا الْمِیزَانَ.»خدوند دینار و درهم را بهعنوان ترازو و معیار میان مردم آفرید تا بر پایهٔ آن، داراییها، زکاتها، دیهها و مهریهها شناخته و محاسبه شود؛ پس سزاوار نیست این میزان الهی را فاسد کنند.
۱۹:۲۰
ادامه 
بنابراین در متون اسلامی، این دو واحد پولی، برای ایجاد عدل در معاملات و تعیین ارزش امور اقتصادی طراحی شده است. یعنی در منابع اسلامی، پول یک امر انتخابی نیست، بلکه براساس خلقت طلا و نقره، این دو فلز به عنوان میزان بین مردم معرفی شده است.
کاربرد فقهی درهم و دینار در فقه اسلامی، بهعنوان مقیاس دینی ثابت و ارزش مالی مطرح است. فقها در بابهای مختلف از این دو واحد استفاده کردهاند:
۱. زکات: نصاب زکات نقره و طلا براساس مقدار مشخصی از درهم و دینار تعیین میشود؛ مثلاً در روایات، زکات طلا زمانی واجب است که به مقدار بیست دینار برسد.2. دیه: مقدار دیه در فقه سنتی با دینار و درهم سنجیده میشود و تغییرات قیمتی طلا و نقره در زمانهای مختلف، موجب بحثهای فراوانی میان فقها در باب تناسب ارزش واقعی و شرعی دیه شده است.3. مهریه و معاملات: در بسیاری از متون فقهی، قراردادهای مالی و مهریه با واحد درهم یا دینار ذکر میشوند؛ چراکه این دو واحد معیار ثابتی برای سنجش عدالت اقتصادی در دوران نگرش اسلامی است.4. ربا و قرض: درهم و دینار مبنای اصلی تشخیص ربا در معاملات نقدی و قرض الحسنه هستند، و فقها اختلاف میان طلا و نقره را در احکام مربوط به ربا از همین مبنا استخراج کردهاند.
از نظر اقتصادی و اخلاقی، درهم و دینار علاوه بر ارزش مالی، نماد عدالت، ثبات و صداقت در معاملات بودهاند. شرع اسلام با تعیین احکام دقیق دربارهی وزن و خلوص پول، در واقع نظام اقتصادی را از فساد و تقلب حفظ کرده است. از نظر اخلاقی نیز، تأکید بر پرداخت زکات و پرهیز از کنز نشان میدهد که اسلام نه به انباشت سرمایه، بلکه به گردش درست ثروت میان مردم توجه دارد. همچنین، ثبات و عدالت و وجود ارزش ثابت در اقتصاد، موجب آرامش بیشتر کنشگران اقتصادی، امنیت روانی نسبت به آینده و کم شدن حرص و طمع در جمع آوری مال می شود.
ارتباط میان سیاست پولی و مبانی شرع نشان میدهد که فقه اسلامی بهنوعی نخستین تلاش برای رعایت عدالت مالی در تاریخ بشر بوده است؛ یعنی تنظیم ارزشها بر پایهی معیارهای ثابت طلا و نقره، تا از تورم و نوسانات غیرمنطقی جلوگیری شود.
نتیجهگیریدرهم و دینار، فراتر از سکههای فلزی، پایههای نظام اقتصادی اسلامی و معیارهای احکام فقهی هستند. حضور آنها در قرآن، سنت و اجماع فقها، بیانگر پیوند ناگسستنی میان دین و اقتصاد پولی است. این دو واحد، نه تنها ابزار سنجش ارزش، بلکه رمز عدالت، امانت و نظم اقتصادی از نگاه اسلاماند.
تأمل در تاریخ و احکام مربوط به درهم و دینار نشان میدهد که فقه اسلامی در طول قرون، در تلاش بوده تا انسجام میان اخلاق، عدالت و واقعیتهای اقتصادی را حفظ نماید و از همین منظر، بازخوانی جایگاه این دو واحد در افق اقتصاد معاصر اسلامی نیز میتواند راهگشا باشد.
الحمدلله رب العالمین
سید محمدصدرا متولی امامی۱۹ جمادی الثانی ۱۴۴۷مصادف با ولادت حضرت زهرای اطهر سلاماللهعلیها
موسسه متا
بنابراین در متون اسلامی، این دو واحد پولی، برای ایجاد عدل در معاملات و تعیین ارزش امور اقتصادی طراحی شده است. یعنی در منابع اسلامی، پول یک امر انتخابی نیست، بلکه براساس خلقت طلا و نقره، این دو فلز به عنوان میزان بین مردم معرفی شده است.
کاربرد فقهی درهم و دینار در فقه اسلامی، بهعنوان مقیاس دینی ثابت و ارزش مالی مطرح است. فقها در بابهای مختلف از این دو واحد استفاده کردهاند:
۱. زکات: نصاب زکات نقره و طلا براساس مقدار مشخصی از درهم و دینار تعیین میشود؛ مثلاً در روایات، زکات طلا زمانی واجب است که به مقدار بیست دینار برسد.2. دیه: مقدار دیه در فقه سنتی با دینار و درهم سنجیده میشود و تغییرات قیمتی طلا و نقره در زمانهای مختلف، موجب بحثهای فراوانی میان فقها در باب تناسب ارزش واقعی و شرعی دیه شده است.3. مهریه و معاملات: در بسیاری از متون فقهی، قراردادهای مالی و مهریه با واحد درهم یا دینار ذکر میشوند؛ چراکه این دو واحد معیار ثابتی برای سنجش عدالت اقتصادی در دوران نگرش اسلامی است.4. ربا و قرض: درهم و دینار مبنای اصلی تشخیص ربا در معاملات نقدی و قرض الحسنه هستند، و فقها اختلاف میان طلا و نقره را در احکام مربوط به ربا از همین مبنا استخراج کردهاند.
از نظر اقتصادی و اخلاقی، درهم و دینار علاوه بر ارزش مالی، نماد عدالت، ثبات و صداقت در معاملات بودهاند. شرع اسلام با تعیین احکام دقیق دربارهی وزن و خلوص پول، در واقع نظام اقتصادی را از فساد و تقلب حفظ کرده است. از نظر اخلاقی نیز، تأکید بر پرداخت زکات و پرهیز از کنز نشان میدهد که اسلام نه به انباشت سرمایه، بلکه به گردش درست ثروت میان مردم توجه دارد. همچنین، ثبات و عدالت و وجود ارزش ثابت در اقتصاد، موجب آرامش بیشتر کنشگران اقتصادی، امنیت روانی نسبت به آینده و کم شدن حرص و طمع در جمع آوری مال می شود.
ارتباط میان سیاست پولی و مبانی شرع نشان میدهد که فقه اسلامی بهنوعی نخستین تلاش برای رعایت عدالت مالی در تاریخ بشر بوده است؛ یعنی تنظیم ارزشها بر پایهی معیارهای ثابت طلا و نقره، تا از تورم و نوسانات غیرمنطقی جلوگیری شود.
نتیجهگیریدرهم و دینار، فراتر از سکههای فلزی، پایههای نظام اقتصادی اسلامی و معیارهای احکام فقهی هستند. حضور آنها در قرآن، سنت و اجماع فقها، بیانگر پیوند ناگسستنی میان دین و اقتصاد پولی است. این دو واحد، نه تنها ابزار سنجش ارزش، بلکه رمز عدالت، امانت و نظم اقتصادی از نگاه اسلاماند.
تأمل در تاریخ و احکام مربوط به درهم و دینار نشان میدهد که فقه اسلامی در طول قرون، در تلاش بوده تا انسجام میان اخلاق، عدالت و واقعیتهای اقتصادی را حفظ نماید و از همین منظر، بازخوانی جایگاه این دو واحد در افق اقتصاد معاصر اسلامی نیز میتواند راهگشا باشد.
الحمدلله رب العالمین
۱۹:۲۰