بله | کانال سیدعلی صدرایی | هنر مطالعه
عکس پروفایل سیدعلی صدرایی | هنر مطالعهس

سیدعلی صدرایی | هنر مطالعه

۱۶۶عضو
سیدعلی صدرایی | هنر مطالعه
undefined کلر ژوبرت نامی آشنا برای کسانی است که دنبال درون مایه‌های دینی در آثار کودک هستند. نویسنده‌ و تصویرگری پر کار و دغدغه‌مند که در چند سال گذشته سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار خود داشته است. در سلسله نشست‌های «چهار اثر» قرار است هر بار سراغ یک نویسنده برویم، داستان‌هایش را بخوانیم، مورد نقد و ارزیابی قرار دهیم و با هم در مورد این آثار گفتگو کنیم. undefined جلسه اول به بررسی چهار کتاب از کلر ژوبرت اختصاص دارد. undefined اگر شما هم علاقه‌مند هستید که از زاویه دید جدیدی به آثار کلر ژوبرت نگاه کنید، undefined اگر جز طرفداران پر شمار او هستید undefined یا جز آن دسته از افرادی هستید که نتوانستید با آثار او ارتباط برقرار کنید. undefined اگر معلم و مربی کودک یا مروج کتاب هستید، این جلسه میتواند برای شما مفید باشد. undefined برای کسب اطلاعات بیشتر با آیدی زیر در ارتباط باشید. @rastalearning_admin undefined برای شرکت در جلسه کافی است عضو کانال شوید، یک ساعت قبل از شروع جلسه لینک شرکت در جلسه در کانال بارگذاری خواهد شد. @seyedalisadra
این جلسه به درد چه کسانی میخورد؟
۱) تمام کسانی که میخواهند برای کودک بنویسند. دستاوردی که تحلیل و ارزیابی عمیق دارد، مابقی عرصه های آموزشی ندارد.اگر کسی میخواهد نویسنده کودک باشد، حداقل باید صد مولف برجسته حوزه کودک را بشناسد. آثارشان را بررسی کرده باشد و نقاط قوت و ضعف شأن را فهم کرده باشد. در بررسی ها نه فقط قله ها بلکه دره ها و نویسندگان بد را هم باید بشناسد، یکی از راه های نویسنده شدن اساسا خواندن آثار بد است. ۲) کسانی که در حوزه ترویج خواندن مشغولند. مروج خواندن باید بداند که ترویج خواندن و کتابخوانی یک پدیده چند بعدی است و نباید با نگاه تقلیل گرایانه به مقوله ترویج نگاه کند. ترویج خواندن همان قدر که در ساحت تعلیم و تربیت معنا پیدا میکند، در ساحت اجتماعی و حتی سیاسی هم معنا دارد. هر کنش ترویجی یک معنای تربیتی، اجتماعی و سیاسی دارد. ۳) تمام کسانی که با کودک کار میکنند. چه مادر، چه مربی. و در عین حال میخواهند عمیق تر به کودک و کودکی نگاه کنند. پرسش‌های مبنایی دارند و می‌خواهند در مورد آنها گفتگو کنند.
@seyedalisadra

۵:۱۲

thumbnail
«چهار اثر» از کلر ژوبرت
نویسنده ای که پروژه ای مشخص دارد. و بیش از یک دهه روی آن وقت صرف کرده است و آثار متعددی منتشر کرده است. میخواهیم ببینیم ژوبرت تا چه حدی توانسته ابیات داستانی را در مسیر اهداف خود پیش ببرد. قرار است بی تعارف و صریح با آثار نویسنده مواجه شویم.
@seyedalisadra

۱۵:۲۷

thumbnail
لینک شرکت در جلسه «چهار اثر از کلر ژوبرت» undefined
meet.google.com/kym-wuvo-krh
ساعت ۱۸

۱۳:۲۱

thumbnail
در جلسه اول «چهار اثر از کلر ژوبرت» دو کتاب را مورد مطالعه تطبیقی قرار دادیم.کتاب اول خواهر اضافی بود. بعد از بلند خوانی این اثر کتاب «فرانکلین و خواهر کوچولویش» را که مضمونی مشابه دارد از نویسنده کانادایی پالت بورژوا مطالعه کردیم. هرچند دو کتاب علی الظاهر تفاوت در سبک و ساختار دارند اما ما از منظر پدیدارشناسانه هر دو را به ساحت فکر و ذهن کودک عرضه کردیم و تلاش کردیم به این سوال بپردازیم که این دو اثر چگونه در ذهن کودک پدیدار می‌شوند.آیا تمهیداتی که نویسندگان در دو اثر در پیش گرفته اند کمک می‌کند تا کودک، شخصیت ها موقعیت و کشمکش داستان را درک کند.
رویکرد پدیدارشناسانه در جلسات چهار اثر به ما کمک می‌دهد تا از مشهورات نقد ادبیات کودک و داستان نویسی فراتر برویم و به تجربه خالص کودک در مواجهه با کتاب نزدیک شویم. امری که تمرین و تاب آوری زیادی را می‌طلبد و می‌تواند افق جدیدی را در مطالعات ادبیات کودک پیش روی ما بگشاید.
@seyedalisadra

۸:۱۰

thumbnail
اگر کتابخوانی برای کودکان، تبدیل شود به یک تجربه خلاق و تعاملی که در آن چهار مهارت زبانی (خواندن، نوشتن، گفتن و شنیدن) فعال شود، آن زمان «معجزه خواندن» رخ می‌دهد.
اقدامی کوچک با اثراتی بزرگ در فرایند تربیت و رشد کودک.
پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد تمام مولفه‌های فوق تحت تاثیر اجرای «برنامه کتابخوانی برای کودکان» رشد می‌کنند.
@Seyedalisadra

۱۵:۵۶

سیدعلی صدرایی | هنر مطالعه
undefined لینک شرکت در جلسه «چهار اثر از کلر ژوبرت» undefined meet.google.com/kym-wuvo-krh ساعت ۱۸
جلسه دوم بررسی آثار کلر ژوبرت در لینک زیر
ساعت ۱۸
meet.google.com/kym-wuvo-krh

۱۳:۳۴

بازارسال شده از راستا 📚
thumbnail
خودت باش بچه!این هفته در فرامتن به سراغ کتاب‌هایی برای عزت نفس و اعتماد به نفس کودکان می رویم.
آماده اید تا از یک آگاهی جدید هیجان‌زده شوید؟پس یکشنبه در وبینار ساعت ۱۹ می‌بینیمتون.ثبت نام:@rastalearning_admin
@rasta_learning

۱۰:۵۳

سیدعلی صدرایی | هنر مطالعه
undefined لینک شرکت در جلسه «چهار اثر از کلر ژوبرت» undefined meet.google.com/kym-wuvo-krh ساعت ۱۸
جلسه سوم و پایانی بررسی آثار کلر ژوبرت در لینک زیر
ساعت ۱۸
meet.google.com/kym-wuvo-krh

۱۳:۴۷

thumbnail
رینولدز نویسنده و تصویرگر نام آشنایی در ادبیات کودک است. رینولدز به گفته خودش میخواهد الهام بخش کودکان باشد، برای اینکه فردیت خود را کشف کنند و از خودشان اثری، نقطه ای و داستانی بجا گذارند. در دومین سری از جلسات «چهار اثر» میخواهیم ببینیم رینولدز تا چه میزانی در این کتاب‌ها موفق عمل کرده است.
چهارشنبه ساعت 18 لینک جلسه یک ساعت قبل از شروع برنامه در همین کانال قرار داده خواهد شد.
@seyedalisadra

۱۰:۲۱

thumbnail
روز چهارشنبه قرار است چهار کتاب فوق را مورد بررسی قرار دهیم.
از کتاب «نقطه» اولین اثر رینولدز که در سن 42 سالگی نوشته شده شروع میکنیم. کتابی که شهرت جهانی برای او به ارمغان آورد. تا کتاب های اخیر او که به شکل گسترده در بازار نشر ایران طرفدار پیدا کرده‌اند.
@seyedalisadra

۱۰:۲۴

سیدعلی صدرایی | هنر مطالعه
undefined رینولدز نویسنده و تصویرگر نام آشنایی در ادبیات کودک است. رینولدز به گفته خودش میخواهد الهام بخش کودکان باشد، برای اینکه فردیت خود را کشف کنند و از خودشان اثری، نقطه ای و داستانی بجا گذارند. در دومین سری از جلسات «چهار اثر» میخواهیم ببینیم رینولدز تا چه میزانی در این کتاب‌ها موفق عمل کرده است. چهارشنبه ساعت 18 لینک جلسه یک ساعت قبل از شروع برنامه در همین کانال قرار داده خواهد شد. @seyedalisadra
جلسه اول بررسی آثار پیتر رینولدز در لینک زیر
امروز ساعت ۱۸:۳۰
meet.google.com/kym-wuvo-krh

۱۲:۱۴

thumbnail
یکی از ویژگی‌های نویسنده زبردست و کودک شناس استفاده بهنگام و موثر از دیالوگ در قصه است.ارتباط و گفتگوهای شخصیت های داستان باید شباهت به دنیای واقعی داشته باشد و نویسنده تلاش کند تا از رهگذر گفتگوها عواطف و احساسات را منتقل کند. هر زمانی که نویسنده از میزان گفتکو ها بکاهد و تلاش کند از قاعده «نگو، نشان بده» بهره بگیرد، اثر خود را ابتر گرده است. به دلیل تجربه زیسته کودک و دانش زمینه ای کم او در تفسیر رخدادها خیلی از اوقات
باید گفت،چون نشان دادن موثر نیست، و باید از دیالوگ بهره برد.
نوشتن برای کودک قواعد خاص خودش را دارد.
البته که نویسنده باید پیش از دیالوگ نویسی، شیوه گفتگوی موثر با کودک را آموخته باشد در غیر این صورت با ذهنیت بزرگسالانه گفتگوهایی را می‌نویسد، و کتابش همان سرنوشتی را پیدا میکند که گفتگوهای بی حاصل والدین با فرزندان‌شان.
برشی از جلسه «۴ اثر از پیتر رینولدز»
پی‌نوشت: تصویر فوق، یک فریم از کتاب «نقطه» است.
@seyedalisadra

۱۱:۰۶

thumbnail
سلسله جلسات آموزشی مربی‌گری در عصر هوش مصنوعی
جلسه اول: دورنمای مربی‌گری در آینده
در این جلسات قرار است سفری به دنیای مربی‌گری و آموزش به کودک و نوجوان داشته باشیم و در مورد مهارت‌های ضروری یک مربی سخن بگوییم.
مناسب مربیان کودک و نوجوان
یکشنبه ها ساعت ۱۸
@seyedalisadra

۱۴:۲۴

لینک شرکت در جلسه مربی‌گری در عصر هوش مصنوعیساعت 18
meet.google.com/ewp-mrcf-afh

۱۴:۱۲

thumbnail
مربی کودک و نوجوان بیش از مخاطبش نیاز به مطالعه ادبیات کودک و نوجوان دارد. هدف اصلی هر مربی هنگام مطالعه «کتابِ خوب»، باید کشف مختصات دنیای ذهنی کودک و نوجوان باشد. نه یافتن سیرمطالعاتی، نه پیدا کردن یک کتاب موثر برای ایجاد تحول شخصیتی و هویتی. اینها هم میسر می‌شود منتها با خوانش عمیق و دقیق کتاب‌های خوب.به همین دلیل است که شناسایی «کتابِ خوب» و نویسنده زبردست اهمیت دوچندانی پیدا میکند. چون جعبه سیاه ذهن کودک و نوجوان را می‌گشاید و به ما این امکان را میدهد تا افکار، احساسات و هیجانات کودک یا نوجوان را به وضوح ببینیم و درک کنیم. کتاب خوب این فرصت را فراهم می‌کند تا شنونده بچه ها باشیم.
یک نمونه از هنرمندی و روان‌شناسیِ (به مثابه یک صفت نه یک صنف) نویسنده را در کتاب رامونای آتش پاره نوشته بورلی کلی یری ببینیم:
بارها اشاره کردیم که بچه ها دایره لغات کمی دارند و مفاهیم را بر اساس عینی ترین و ملموس ترین معنایی که از آن درک می شود فهم می‌کنند.
رامونا 5 ساله است و برای بار اول قرار است به مهد کودک برود. مربی مهد به او می‌گوید: «فعلا اینجا بنشین» و رامونا این طور می‌شنود: بنشین برای یک هدیه!
تفاوت بسیاری است بین نویسنده ای که این واقعیت را درک کرده و از آن بهره میگیرد تا داستانی جذاب برای ما بنویسد با نویسنده ای که با انتخاب کلمات نامناسب، خود را همچون مربی رامونا به دردسر سوتفاهم می‌اندازد.
@seyedalisadra

۱۱:۴۹

thumbnail
در ادبیات کودکان (زیر هفت سال) ما با دو گونه داستان موثر سر و کار داریم. و الی ماشالله ناداستان که خود را در قالب داستان می‌خواهند عرضه کنند.
@seyedalisadra

۱۴:۱۹

thumbnail
یکی از مسائل اصلی در ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان، غلبه نگاه ادبی است. عمده مروجان این عرصه پیشینه تحصیلی در رشته ادبیات دارند. بدیهی است برای کتابخوان شدن دانش‌آموزان، معلم نگارش و ادبیات دغدغه بیشتری دارد تا معلم علوم و ریاضی.
همین امر سبب شده است گزینش و معرفی کتاب دچار سوگیری شود. آمار فوق مربوط به کشورهای انگلیسی زبان است که نشان می‌دهد این مسئله یک مقوله فراگیر است و لزوما چالش ما در نظام تعلیم و تربیت نیست.
در حالی که 42% از بچه ها صرفا تمایل به کتاب‌های ناداستان توضیحی مثل دایره المعارف و کتاب های علمی دارند، تنها 8% از کتابداران و مربیان صرفا کتاب علمی را ترجیح می‌دهند.
در عرصه ترویج، باید تعادل را بین داستان و ناداستان برقرار کرد. در صورتی که این تعادل برقرار شود، دایره مخاطبان برنامه‌های ترویجی نیز گسترده تر خواهد شد.
@seyedalisadra

۱۲:۱۱

thumbnail
یکی از چالش‌ها در ادبیات کودک این است که نویسندگان برتر این عرصه آنچنان که باید به مخاطب معرفی نشده‌اند. نویسندگانی زبردست که آثار فراوانی دارند و شناخت ایشان و مطالعه آثارشان:
1) کار والدین را در انتخاب کتاب خوب آسان می‌کند.2) تجربه لذت بخش برای کودکان فراهم می‌کند.3) الهام بخش نویسندگان تازه نفس خواهد شد.
اگر نویسنده‌ای در این قد و قامت می‌شناسید آن را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید. undefined
@seyedlisadra

۱۱:۲۳

thumbnail
یکی از مهم‌ترین وظایف ما در قبال رشد خودمان، توجه به رشد همه جانبه است. رشد با گسترده شدن ریشه‌ها و پربار شدن شاخه‌ها رخ می‌دهد. همه ما نیاز داریم تجربیات عملی مان را در کنار تاملات عمیق نظری توسعه دهیم و مطالعات مان را در عمل به کار بگیریم.این مهم چیزی است که ذیل نظریه یادگیری تجربی محقق می‌شود. رویکردی که می‌تواند نقشه راه یادگیری و رشد ما را مشخص کند.
یکشنبه این هفته در جلسات مربی‌گری قرار است در مورد نظریه یادگیری تجربی و تاثیر آن در رشد فردی صحبت کنیم.
@seyedalisadra
پینوشت: این تفسیر از واژه «درست» را نخستین بار از جناب آقای حسام ایپکچی آموختم، و پادکست انسانک. @ensanak

۱۶:۵۷

سیدعلی صدرایی | هنر مطالعه
undefined سلسله جلسات آموزشی مربی‌گری در عصر هوش مصنوعی جلسه اول: دورنمای مربی‌گری در آینده در این جلسات قرار است سفری به دنیای مربی‌گری و آموزش به کودک و نوجوان داشته باشیم و در مورد مهارت‌های ضروری یک مربی سخن بگوییم. مناسب مربیان کودک و نوجوان یکشنبه ها ساعت ۱۸ @seyedalisadra
لینک شرکت در جلسه مربی‌گری ساعت ۱۹
meet.google.com/ewp-mrcf-afh

۱۴:۴۷