۲۴ مهر ۱۴۰۲
۳:۲۷
بازارسال شده از ادب الهی
۳:۲۸
بازارسال شده از ادب الهی-تربیت فرزند۰۲
۳:۲۸
بازارسال شده از ادب الهی-تربیت فرزند۰۲
آنچه باید قبل از خواندن کتاب تادیب نفس بدانیم:انسان از آن زمان که قدرت تفکّر و تعقّل مییابد، با سؤالات فراوانی دست و پنجه نرم میکند. محور اساسی این سؤالات، خودِ انسان است. من کیستم، کجا هستم و چه باید بکنم؟ خود شناسی یکی از مهمترین و حساسترین مقولههای فکری در همۀ مکاتب است. اسلام به این مقوله با نگاه تربیت دینی نگاه کرده و نقشۀ راهی ترسیم کرده که بر مبنای فطرت است و تاریخ انقضا ندارد.انسانِ مکتبی باید بداند کیست و وقتی حرف از تربیت نفس پیش میآید منظور چیست. ابتدا لازم است به ابعاد وجود خود آشنا باشد. مسیر رشد و تعالی را دانستن لازم است. امروز در جهان معیار شخصیت و وجهۀ اجتماعی، مسائل دنیایی است. طوری که انسان در درون خود هم به این میاندیشد که اگر در مسائل دنیایی از جمله مالی حرفی برای گفتن داشته باشد، شخصیّت دارد. نتیجه آنکه امروز در دنیا، انسانیّت به معنای واقعی، مهجور است. در صورتی که حقیقت دعوت انبیاعلیهمالسّلام برای پاسخ به همین سؤالات بوده است. باید دید و شنید که اسلامِ عزیز برای مشکل هویت که امروز حادترین مشکل جامعۀ بشری است چه راهکاری دارد.
۳:۲۸
بازارسال شده از ادب الهی-تربیت فرزند۰۲
۳:۲۸
بازارسال شده از ادب الهی-تربیت فرزند۰۲
کلیدواژهها:حسن ادب / طهارت قلب / مرزها و حدود الهی / توحید قلبی / تأدیب قلب / مهارنفس / ضبط خیال / تفکّر و عزم / حضور قلب / کمال ادب الهی / استعاذه / تربیت صحیح / تبعیت از انسان کامل / تنسک
۳:۲۸
بازارسال شده از ادب الهی-تربیت فرزند۰۲
چند جمله از متن کتاب:اگر انسان بخواهد به طور کامل به انسانیّت برسد، راهی جز این ندارد که نفس را به وسیلۀ آداب الهی مؤدب کند و یگانه راه تأدیب نفس این است که ابتدا از ظاهرش شروع کرده، حرام و حلال الهی را در اعمال ظاهری خود کاملاً رعایت کند.
۳:۲۸
۲۶ مهر ۱۴۰۲
بازارسال شده از ادب الهی-تربیت فرزند۰۲
1005330176_2122117401.mp3
۴۲:۴۴-۱۹.۸۸ مگابایت
۴:۱۹
بازارسال شده از ادب الهی-تربیت فرزند۰۲
سوال جلسه ۱_ تأدیب نفسچه زمانی خداوند متعال امر دین و امت خود را به نبی مکرم صلی الله علیه و آله و سلم تفویض کرد،و با این امر پیامبر در چه جایگاهی قرار گرفت؟
۴:۱۹
بازارسال شده از ادب الهی-تربیت فرزند۰۲
در روایات اسلامی در جایی هدفگیری و در جای دیگر ادب ملاک و معیار ارزیابی انسان مطرح میشوند و با جمع بندی همه روایات هدف و ادب در کنار هم معیار ارزشیابی انسان هستند.
۴:۱۹
بازارسال شده از ادب الهی-تربیت فرزند۰۲
با بررسی انواع معیارهای ارزش گذاری و نقد آنها درمییابیم که برخی از معیارها مبتنی بر امور وهمی هستند، مانند مال و مقام و برخی مبتنی بر امور ظاهری هستند مانند پوشش و لباس و برخی معیار ارزشیابی انسان را حسب و نسب قرار میدهند.
۴:۱۹
بازارسال شده از ادب الهی-تربیت فرزند۰۲
اما ادب در مقایسه حسب و نسب انسان را سریعتر به مقصد میرساند چنانچه حضرت علی علیه السلام میفرمایند ادب یکی از دو پیوند واقعی است و بهترین پیوند خانوادگی حسن ادب است.
۴:۱۹
بازارسال شده از ادب الهی-تربیت فرزند۰۲
روایات در مقام مقایسه میگوید اگر امر دایر شود که میان ارزش و شرافت دو نفر مقایسه شود باید گفت شخص با ادب هرچند ادبش کم باشد ارجحیت دارد.
۴:۱۹
بازارسال شده از ادب الهی-تربیت فرزند۰۲
هیچ شخصی بالاتر از پیغمبر اکرم وجود ندارد و او سرآمد ابنای بشر است به خدا پیغمبرش را به نحو احسن ادب فرموده است و پیغمبر وقتی به کمال ادب رسید و مودب به آداب الهیه شد به او خطاب کرد که تو صاحب بهترین اخلاق هستی بعد از آن وقتی که مودب به آداب الهی شد امر دین و امت را به او واگذار کرد و در راس جایگاه حکومت اسلامی قرار گرفت و حاکم جامعه اسلامی شد.
۴:۱۹
بازارسال شده از ادب الهی-تربیت فرزند۰۲
همه انبیا به تادیب الهی رسیدهاند و خداوند انبیا را به آداب خاصی تادیب میکند مانند آن که خطاب به حضرت موسی فرمود: فاخلع نعلیک انک بالواد المقدس الطوی
۴:۱۹