نتایج دو پژوهش تازه در نشریات معتبر Nature و Science نشان میدهد که چتباتهای هوش مصنوعی میتوانند بهطور شگفتانگیزی باورهای سیاسی رأیدهندگان را تغییر دهند. این مطالعات، که بر روی دهها هزار رأیدهنده واقعی انجام شده، نشان میدهد که گفتگو با یک چتبات میتواند تا ۱۵ درصد جهتگیری سیاسی افراد را تغییر دهد!
در آزمایشی با 6000 شرکتکننده، مشخص شد تغییرات سیاسی در آمریکا بین 2 تا 4 واحد و در کانادا و لهستان بهطور میانگین 10 واحد بوده است. این تأثیر چندین برابر بیشتر از تبلیغات سیاسی سنتی است و به دلیل ارائه اطلاعات زیاد و تعاملی قدرت اقناعی بالایی دارد. اما احتیاط: این گفتگوها ممکن است همراه با اطلاعات نادرست باشند!
محققان هشدار میدهند که چتباتهای جناح راست به مراتب بیشتر از چتباتهای جناح چپ ادعاهای نادرست تولید میکنند. پس از گفتگو به با 700 موضوع سیاسی، شرکتکنندگان بین 5 تا 10 واحد از مواضع خود جابهجا شدند و یکسوم این تغییرات پس از یک ماه باقی ماند.
این پژوهشها به ما یادآوری میکنند که شیوه آموزش و اهداف طراحان چتباتها برای جلوگیری از سوءاستفادههای سیاسی اهمیت دارد.
آیا شما هم تحت تأثیر گفتگو با چتباتها قرار میگیرید؟
#هوش_مصنوعی#مرکز_نوآوری_و_توسعه_هوش_مصنوعی#پژوهشگاه_ارتباطات_و_فناوری_اطلاعات#سیاست#انتخابات
۸:۱۷