عکس پروفایل Afshin Andalibi / افشین عندلیبیA

Afshin Andalibi / افشین عندلیبی

۲۶۳عضو
thumnail
🔹نشست مشترک واحد کنترل نقشه سازمان با دفاتر طراحی مهندسی
🔸نشست مشترک کنترل کنندگان نقشه سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی با مسئولین دفاتر طراحی مهندسی با حضور نائب رئیس سازمان و مدیریت فنی و اجرایی و همکاری کمیته دفاتر طراحی در محل سالن کنفرانس سازمان برگزار شد.
@andalibi_ir

۱۸:۱۴

thumnail
🔹استفاده از فینیشر در اجرای اساس و زیر اساس
🔸در استانداردهای راهسازی بین‌المللی (مانند AASHTO و FHWA) کمابیش به روش‌های ساخت و نگهداری نوین اجرا اشاره شده و در این بین اگر چه استفاده از روشی مثل پخش مصالح اساس و زیر اساس با فینیشر و یا دیگر تکنولوژی‌ها الزام‌آور اعلام نشده ولی در صورت امکان برای حصول نتایج بهتر استفاده از آن توصیه شده است. در این خصوص در ایران نیز در چند پروژه‌ فرودگاهی و بزرگراهی مانند کنار گذر دوم جنوب تهران از فناوری پخش اساس و زیر اساس بوسیله فينيشر استفاده شده است. از نتایج حاصله در این پروژه‌ها، می‌توان نتیجه گیری نمود که سرعت و کیفیت اجرایی و زبری طولی سطح نهایی که اساس و یا زیر اساس و یا هر دو این لایه‌ها در آن با فینیشر اجرا گردیده بسیار بهتر از نمونه‌های سنتی ریسه کردن و پخش با گریدر بوده و حتی نتایج بسیار بهتری در زمینه تراکم و رطوبت بهینه و همگن بودن مصالح بدست آمده است.
@andalibi_ir

۱۵:۲۷

thumnail
🔹خط‌کشی جاده پس از اجرای آسفالت
🔸معمولاً اجرای خط‌کشی با ضخامت بیشتر (خصوصاً در مورد مواد ترموپلاستیک) برای مقابله با مشکلات ناشی از زبری سطح، باید پس از گذشت زمان مشخصی از اتمام راهسازی، انجام شود. برای حصول بهترین چسبندگی بین مواد خط‌کشی و سطح روسازی اجرای خط‌کشی (سرد یا گرم) در فاصله زمانی بین ۱۴ الى ۳۰ روز پس از اتمام عملیات راهسازی انجام می شود. هر چقدر فاصله زمانی بین اتمام عملیات راهسازی و اجرای خط‌کشی بیشتر شود، تخلخل و منافذ سطحی رویه راه با ذرات شن و ماسه و یا سایر آلودگی‌ها مسدود می‌شود و بنابراین شانس برقراری اتصالات مکانیکی محکم بین مواد خط‌کشی و رویه راه کاهش می‌یابد و هر چقدر سطح آسفالت زبرتر باشد ضخامت لایه مواد خط کشی روی برآمدگی‌های سطح روسازی کمتر شده و در نتیجه جدا شدن دانه‌های شیشه‌ای از مواد خط‌کشی سریع‌تر اتفاق می‌افتد.
@andalibi_ir

۲۱:۰۴

thumnail
🔹شوت کالورت و نقش آن در راه
🔸ابنیه فنی خاص جهت عبور عرضی مسیلها و جریان آبهای دائمی و فصلی از روی راه که بیشتر در راه‌های کوهستانی کاربرد دارد. این ابنیه در راستای بالا بردن ایمنی تردد ترافیک راه استفاده می‌شود که مانند یک ناودان (شوت) از روی جاده جریان آب را عبور می‌دهد و یک آبشار ایجاد می‌کند. عرض این ابنیه با توجه به دبی آب و طول آن نسبت به عرض راه در نظر گرفته می‌شود. شیب طولی تند این ابنیه این مزیت را دارد که هیچ لای و رسوبی رو آن باقی نمی‌گذارد که باعث مسدود شدن و سرریز کردن آب و نخاله‌ها از روی شوت بر روی سطح راه شود. ضمن اینکه این ابنیه مانند ناودان (U) شکل دارای دو جداره در دو طرف با ارتفاع موثر می‌باشد که از سرریز شدن سیلاب یا جریان آب جلوگیری می‌نماید. در برخی از پروژه‌ها آب به آبروی طولی و یا به دره مجاور راه تخلیه می‌شود. با توجه به نزدیک بودن پایه‌های بتنی در مجاورت سواره‌رو در راستای بخشنده‌تر نمودن راه بایستی نهایت آ‌شکارسازی و ایمن‌سازی را انجام داد تا در صورت برخورد صدمات و خسارات به حداقل برسد.
@andalibi_ir

۱۹:۱۳

بازارسال شده از Afshin Andalibi / افشین عندلیبی
thumnail
🔹پنجم اسفند ماه روز مهندس گرامی باد
🔸برای مهندسین خلاق بن بست وجود نداردیا راهی خواهند یافت یا راهی خواهند ساخت
@andalibi_ir

۱۶:۴۸

thumnail
🔹مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی برگزار شد
🔸به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، به استناد مواد ۵۲ تا ۵۷ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مجمع عمومی فوق العاده نوبت دوم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی با حضور اعضای محترم سازمان روز چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۲ در مجموعه غدیر بیرجند برگزار شد.
@andalibi_ir

۱۸:۴۷

thumnail

۱۸:۴۷

thumnail

۱۸:۴۷

thumnail
🍃 نوروز مبارک باد
در پرتو الطاف ایزد منان، نوروز فرخندهبر روزگار خرمتان مبارک و بهار شوق انگیزبر قامت سبز وجودتان شکوفه باران باد
@andalibi_ir

۲۱:۴۲

thumnail
🔹دستگاه افت و خیز سنج ضربه‌ای
🔸این دستگاه با اعمال بارهای ضربه ای به سطح لایه‌های روسازی، بار چرخ عبوری از روسازی را شبيه سازی و با اندازه گيری افت و خيزهای حاصله به تعيين مشخصات فيزيکی و مکانيکی سازه روسازی راه می‌پردازد. به کمک اين تجهيزات می‌توان نسبت باربری کاليفرنيا که از پارامترهای بسيار پرکاربرد در عمليات راهسازی و نيز ژئوتکنيکی است و مدول برجهندگی لايه‌های مختلف آسفالتی و خاکی روسازی راه‌ها را تعيين نمود. از اين دستگاه می‌توان در ارزيابی روسازی آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، راه‌های محلی، باند فرودگاه و زيرسازی مسير راه آهن استفاده نمود. با توجه به نتايج آزمايشات انجام شده توسط اين دستگاه می‌توان رابطه مدول برجهندگی مصالح سنگی و نسبت باربری کاليفرنيا را تعيين نمود. لازم به ذکر است که تعيين مدول برجهندگی مصالح نياز به صرف هزينه بالا و استفاده از تجهيزات آزمايشگاهی خاص دارد و از اين‌رو استفاده از دستگاه افت و خيز سنج قابل حمل می‌تواند منجر به صرفه جويی اقتصادی قابل توجهی گردد.
@andalibi_ir

۹:۳۶

thumnail
🔹آسفالت سرد مخلوط در محل
🔸آسفالت مخلوط در محل از اختلاط مصالح سنگی با قیر محلول یا قیر امولسیونی در سطح آماده شده راه بدون گرم کردن مصالح سنگی ساخته می‌شود. از مزایای این نوع مخلوط استفاده از مصالح سنگی که در کنار راه، ریسه یا در نزدیکی‌های آن انبار شده می‌باشد. آسفالت سرد مخلوط در محل را می‌توان به عنوان قشر رویه یا لایه‌های اساس و زیراساس در ساختمان راه به کار برد و در راه‌های با حجم آمد و شد کم یا متوسط به عنوان رویه استفاده نمود. مصالح سنگی آسفالت سرد مخلوط در محل باید از سنگ یا شن شکسته یا شن و ماسه رودخانه ای و یا مخلوطی از آن دو تهیه شده باشد. این مصالح باید سخت، مقاوم و تمیز باشند. مصالح سنگی آسفالت مخلوط در محل ممکن است دارای دانه بندی باز یا پیوسته باشند. گاهی اوقات در اجرای آسفالت مخلوط در محل از مصالح سنگی در لایه رویه شنی راه موجود اعم از شکسته یا نشکسته استفاده می‌شود.
@andalibi_ir

۱۶:۲۵

thumnail
🔹ساخت پل بر روی بزرگراه برای عبور حیوانات
🔸افزایش توسعه جاده‌ها و زیرساخت‌ها به تقسیم زیستگاه‌های طبیعی منجر شده است. این موضوع به کاهش تنوع زیستی و افزایش تلفات حیوانات در تصادفات جاده‌ای منجر می‌شود. ساخت گذرگاه‌های عبور حیوانات یکی از روش‌های موثر برای کاهش تصادفات جاده‌ای و حفظ تنوع زیستی است. این گذرگاه‌ها به حیوانات اجازه می‌دهند که به‌طور امن از یک طرف جاده به طرف دیگر عبور کنند و زیستگاه‌های خود را حفظ کنند. مطالعات نشان داده‌اند که این گذرگاه‌ها به طور قابل توجهی تعداد تصادفات جاده‌ای با حیوانات وحشی را کاهش داده‌اند و به حفظ تنوع زیستی و سلامت اکوسیستم‌ها کمک کرده‌اند. امید است سازمان‌های دولتی و شرکت‌های مهندسی به اهمیت ساخت این گذرگاه‌ها در پروژه‌های راهسازی توجه ویژه‌ای داشته باشند و در راستای اجرای آن اقدام نمایند.
@andalibi_ir

۱۶:۳۶

بازارسال شده از Afshin Andalibi / افشین عندلیبی
thumnail
عید سعید قربان مبارک باد
بر پیکر عالم وجود جان آمدصد شکر که امتحان به پایان آمداز لطف خداوند خلیل الرحمنیک عید بزرگ به نام قربان آمد
@andalibi_ir

۱۸:۳۶

بازارسال شده از Afshin Andalibi / افشین عندلیبی
thumnail
عید سعید غدیر خم مبارک باد
على معناى دريا در كوير استنفوذش در عدالت بى نظير استمن از هر كاروان اين را شنيدممسير عشق، قربان تا غدير است
@andalibi_ir

۱۶:۰۳

thumnail
🔹بررسی اثر افزودنی های پلیمری در رفتار خستگی چسبنده قیری
🔸تلاش های زیادی جهت افزایش مقاومت و عمر آسفالت انجام‌شده که از جمله این تلاش ها، بهبود خواص قیر است. استفاده از پلیمرها در اصلاح خواص قیر بسیار رایج بوده و روز به ‌روز در حال گسترش است. الاستومرهای ترموپلاستیک و پلیمرهای واکنش پذیر از جمله خانواده ای از پلیمرها هستند که تأثیرات چشمگیری بر خواص قیر داشته اند. در این پژوهش ترموپلاستیک پلی یورتان و پلی یورتان سنتز شده به‌ عنوان یک افزودنی اصلاح‌کننده در قیر بکار رفته است. آزمایش های درجه نفوذ، نقطه نرمی، لعاب نازک قشر، محفظه تسریع پیری، رئومتر برشی دینامیکی، رئومتر تیر خمشی و طیف سنجی مادون ‌قرمز فوریه بر روی نمونه های اصلاح‌شده با شکل های مختلف خانواده پلی یورتان انجام شد. نتایج حاصله از این آزمایش ها نشان داد که پلی یورتان باعث کاهش درجه نفوذ و افزایش نقطه نرمی قیر شده که قیر اصلاح‌شده با آن دارای سفتی و ویسکوزیته بالاتر و حساسیت حرارتی کمتری بوده است.
🔺نویسنده: افشین عندلیبی
♻️نهمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
📲دانلود مقاله از سیویلیکا:https://civilica.com/doc/1952937
@andalibi_ir

۱۶:۰۳

thumnail
🔹تعیین نوع بهینه تقاطع غیر همسطح با استفاده از الگوریتم ژنتیک
🔸امروزه با افزایش تعداد وسایل نقلیه، تقاطع های همسطح دچار مشکلات بسیاری هستند. راهکارهای متفاوتی برای رفع این مشکل وجود دارد که در حال حاضر تبدیل تقاطع همسطح به تقاطع غیره مسطح بسیار مورد توجه مهندسین قرار گرفته است. اما مدلی که با در نظر گرفتن عوامل مختلف تقاطع غیر همسطح بهینه را تعیین کند، وجود ندارد و نیاز به چنین مدلی کاملاً احساس می گردد. در این تحقیق سعی شده است تا مدلی برای انتخاب نوع بهینه تقاطع غیر همسطح با در نظر گرفتن عوامل مؤثر ارائه گردد. تقاطع های مورد بررسی در این تحقیق، تقاطع های جهتی، شبدری کامل، نیمه شبدری، تک نقطه ای و لوزی می باشند که با استفاده از نرم افزار AIMSUN شبیه سازی می شوند. پارامترهای در نظر گرفته شده برای هر کدام از تقاطع‍ ها، میزان تولید آلاینده های هوا، میزان مصرف سوخت و زمان سفر می باشند. مقدار پارامترهای ذکر شده از خروجی های نرم افزار به دست می آیند و سپس به هزینه تبدیل میگردند.
🔺نویسنده: افشین عندلیبی
♻️نهمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
📲دانلود مقاله از سیویلیکا:https://civilica.com/doc/1952938
@andalibi_ir

۱۴:۴۴

thumnail
🔹نصب ریسمان راهنما در روسازی بتنی
🔸 به‌منظور تعيين راستا و تراز سطح نهايی رويه بتنی از ريسمان راهنما استفاده می‌شود. راستا و ارتفاع نصب ريسمان راهنما با عمليات نقشه‌برداری مشخص می‌شود. ريسمان راهنما روی سطح تسطيح شده و معمولاً در هر دو طرف دستگاه اجرای روسازی (خارج مسير عبور چرخ‌هاي ماشين‌آلات اجراي روسازی) نصب می‌شود. برای تنظيم ارتفاع نهايی رويه بتنی، حسگرهای تعبيه شده در ماشين پخش بتن، در راستای ريسمان راهنما حركت می‌كنند. حسگر كنترل كننده ارتفاع دستگاه اجراي روسازی در زير اين ريسمان قرار می‌گيرد. ريسمان‌های راهنما معمولاً از جنس سيم، كابل، نايلون بافته شده، پلی‌اتيلن يا ساير مواد مشابه است. ريسمان راهنما بايد به ميله‌های چوبی يا فلزی متصل و به اندازه كافی كشيده شود تا شكم‌دادگی احتمالی در آن‌ها حذف گردد. معمولاً فاصله ميله‌ها از يكديگر حداكثر ۸ متر در نظر گرفته می‌شود. اين فاصله در قوس‌های افقی و قائم كمتر خواهد بود. با اين وجود در شرايط خيلی يكنواخت، می‌توان فواصل گفته شده را حداكثر تا ۱۶ متر در نظر گرفت.
@andalibi_ir

۱۳:۴۰

thumnail
🔹پایش دمای آسفالت با اشعه مادون قرمز
🔸 جداشدگی دمایی عبارت است از اختلافات دمای آسفالت پخش شده در یک لایه روسازی که باعث خرابی زودرس روسازی شود. در گذشته، خرابی‌های ناشی از جداشدگی دمایی زمانی مشخص می‌شدند که روسازی تحت خدمت دهی قرار گرفته بود و برای انجام اقدامات اصلاحی بسیار دیر بود. در دهه ۱۹۹۰ پژوهشگران شروع به انجام آزمون‌های تصویربرداری دمایی با استفاده از دوربین‌های مادون قرمز کردند تا اختلافات دمای آسفالت در لایه پخش شده را بلافاصله در زمان پخش پایش کنند. از این آزمایش‌های اولیه، پژوهشگران موفق شدند به تکنولوژی پایش دمای آسفالت با اشعه مادون قرمز دست یابند. با استفاده از این تکنولوژی میتوان دمای سطح لایه آسفالتی پخش شده را بلافاصله در زمان پخش اندازه گیری و ثبت کرد و در صورت نیاز، اقدامات اصلاحی را در حین عملیات پخش انجام داد. این تکنولوژی به همراه یک GPS می‌تواند پروفیل دمای آسفالت را در کل عرض روسازی ترسیم کرده و ضمن نمایش و ذخیره داده‌های دمایی را در حین اجرای روسازی تحلیل کند. این سامانه همچنین می‌تواند اطلاعات و داده‌ها را به صورت لحظه‌ای برای افراد خارج از پروژه ارسال کند.
@andalibi_ir

۱۶:۱۶

thumnail
🔹آزمایش بازتاب خط‌کشی
🔸 بازتابش را فقط در شب و در شرايط ديد و روشنايی خاص می‌توان بررسی كرد. ولی ضريب درخشش انعكاسی از ويژگی‌های مهم علائم خط كشی راه به شمار می‌رود كه مستقيما به عملكرد گوی‌های شيشه‌ای شب نما بر می‌گردد و بايد در محل كنترل شود. اندازه گيری در ساعات شب، همواره مشكل بوده است و اين امر منجر به پيشرفت دستگاه‌های بازتاب سنج در ١۵ سال اخير شده است كه به صورت اتاق‌های تاريک بسيار كوچكی به شكل جعبه در روی سطح راه قرار می‌گيرند. با يک هندسه نزديک به واقعيت در اين اندازه گيری، زاويه‌دار منبع نور و اتاقک، در نتيجه اندازه گيری مهم هستند. درخشندگی يک قسمت از علائم خط كشی به عنوان تابعی از روشنايی تابشی (عمود بر علائم) محاسبه می‌شود كه به آن، ضريب درخشش انعكاسی گفته می‌شود. خط كشی‌های راه، عموماً بازتابنده‌های ضعيفی هستند و لذا، زاويه تابش نور و ديد همراه با روزنه‌های زاويه‌دار منبع نور و اتاقک، در نتيجه اندازه گيری مهم هستند.
@andalibi_ir

۱۵:۱۱

thumnail
🚛 هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری
طلوع خورشید فروزان غیرت و صلابت رانندگان و دست اندرکاران بخش حمل و نقل جاده ای و راهداری گرامی باد
@andalibi_ir

۱۹:۳۸