۲ مرداد ۱۳۹۹
گروه خانواده
#جلسه_با_کارشناسان_و_سیاستگذارانیکشنبه گذشته جلسه ای با حاج آقای ابراهیمی معاون سابق پیشگیری از جرایم قوه قضاییه و رئیس مرکز وکلا و مشاوران خانواده قوه قضائیه برگزار شد.ابتدا تصویری از پروژه گروه خانواده یعنی کاهش آمار طلاق و عدم وجود آمارهای دقیق و متقن در این زمینه داده شد و از ایشان در مورد خاص #طلاق_توافقی و تاثیر #نظام_مشاوره در ماجرای طلاق مشورت گیری شد.ایشان طلاق را بزرگترین آسیب اجتماعی کشور معرفی کردند و برای حل مسئله طلاق به جز مشاوره ای که به عنوان ایستگاه آخر در قانون پیش از دادگاه قرار داده اند ۳ ایستگاه دیگر تصویر کردند که جدیت در آنها موجب کاهش آمار طلاق می شود: ایستگاه اول از زمان عقد تا پیش از ازدواج، ایستگاه دوم تا پیش از درخواست طلاق، ایستگاه سوم نظام ارزش ها و الگوهای انتخاب و تعریف زن و مرد ایده آل.اما در ایستگاه آخر غیر از قوه قضائیه ۳ دستگاه سازمان نظام مشاوره ، سازمان بهزیستی و وزارت ورزش و جوانان دخالت دارند که البته قانون اینها را محدود کرده است که در این بین سازمان نظام مشاوره نگاه بسیار انحصارطلبانه ای دارد.ایشان اجبار مشاوره پیش از طلاق را ابتدای مسیری دانستند که باید در ادامه ساز و کارهایی قرار داده شود که همین مسئله موجب فساد و پیچیده شدن ماجرای طلاق نشود و راهکارهایی در این زمینه ارائه دادند که به زودی قرار است اینها را به صورت دستورالعمل برای مشاورین پیش از طلاق ابلاغ کنند.عمده ی مواردی که ایشان پیگیری می کردند در زمینه مشاوره بود و همین سیستم فشل مشاوره پیش از طلاق را موجب اثر دانستند که در یکسال ۱۳ درصد آمار طلاق را نسبت به سال گذشته کاهش داده است و ارتقای همین نظام امکان پذیر و مثمر ثمر می دانستند؛ در جواب سوال ما که شاید نظام جایگزینی برای مشاوره وجود داشته باشد مانند حکمیت در خانواده و ریش سفیدی، این راه حل را برای ساختار پیچیده ی خانواده ی امروزی کارآمد نمی دانستند اگرچه برای جوامع سنتی کوچکتر مانند روستاها تضعیف نظام بزرگتری و حکمیت را اشتباه می دانستند.بعد از درخواست ما نسبت به آمارهای دقیق طلاق و عدم وجود آمار دقیق ، گفتند آمارها موجود است ولی فرآوری نشده است که آمارهای کیفی دقیق داده شود.در انتها طرح پیشنهادی قرآن برای اصلاح ماجرای طلاق که از ۳ عنصر #حکم_خانواده ، #مبیت_در_عده و #شهادت_عدلین تشکیل شده است را ارائه دادیم و ایشان استقبال کردند که اگر حرفی طبق مبانی دین و قرآن تبدیل به قانون کارآمد و اجرایی ناظر به میدان در حل مسئله طلاق توسط ما تولید شود، آن را به صورت دستورالعمل اجرایی درآورند و در این زمینه کسی را برای مباحثه های جدی و علمی تر پیشنهاد دادند.
#جلسه_با_کارشناسان_و_سیاستگذارانیکشنبه گذشته جلسه ای با حاج آقای ابراهیمی معاون سابق پیشگیری از جرایم قوه قضاییه و رئیس مرکز وکلا و مشاوران خانواده قوه قضائیه برگزار شد.ابتدا تصویری از پروژه گروه خانواده یعنی کاهش آمار طلاق و عدم وجود آمارهای دقیق و متقن در این زمینه داده شد و از ایشان در مورد خاص #طلاق_توافقی و تاثیر #نظام_مشاوره در ماجرای طلاق مشورت گیری شد.ایشان طلاق را بزرگترین آسیب اجتماعی کشور معرفی کردند و برای حل مسئله طلاق به جز مشاوره ای که به عنوان ایستگاه آخر در قانون پیش از دادگاه قرار داده اند ۳ ایستگاه دیگر تصویر کردند که جدیت در آنها موجب کاهش آمار طلاق می شود: ایستگاه اول از زمان عقد تا پیش از ازدواج، ایستگاه دوم تا پیش از درخواست طلاق، ایستگاه سوم نظام ارزش ها و الگوهای انتخاب و تعریف زن و مرد ایده آل.اما در ایستگاه آخر غیر از قوه قضائیه ۳ دستگاه سازمان نظام مشاوره ، سازمان بهزیستی و وزارت ورزش و جوانان دخالت دارند که البته قانون اینها را محدود کرده است که در این بین سازمان نظام مشاوره نگاه بسیار انحصارطلبانه ای دارد.ایشان اجبار مشاوره پیش از طلاق را ابتدای مسیری دانستند که باید در ادامه ساز و کارهایی قرار داده شود که همین مسئله موجب فساد و پیچیده شدن ماجرای طلاق نشود و راهکارهایی در این زمینه ارائه دادند که به زودی قرار است اینها را به صورت دستورالعمل برای مشاورین پیش از طلاق ابلاغ کنند.عمده ی مواردی که ایشان پیگیری می کردند در زمینه مشاوره بود و همین سیستم فشل مشاوره پیش از طلاق را موجب اثر دانستند که در یکسال ۱۳ درصد آمار طلاق را نسبت به سال گذشته کاهش داده است و ارتقای همین نظام امکان پذیر و مثمر ثمر می دانستند؛ در جواب سوال ما که شاید نظام جایگزینی برای مشاوره وجود داشته باشد مانند حکمیت در خانواده و ریش سفیدی، این راه حل را برای ساختار پیچیده ی خانواده ی امروزی کارآمد نمی دانستند اگرچه برای جوامع سنتی کوچکتر مانند روستاها تضعیف نظام بزرگتری و حکمیت را اشتباه می دانستند.بعد از درخواست ما نسبت به آمارهای دقیق طلاق و عدم وجود آمار دقیق ، گفتند آمارها موجود است ولی فرآوری نشده است که آمارهای کیفی دقیق داده شود.در انتها طرح پیشنهادی قرآن برای اصلاح ماجرای طلاق که از ۳ عنصر #حکم_خانواده ، #مبیت_در_عده و #شهادت_عدلین تشکیل شده است را ارائه دادیم و ایشان استقبال کردند که اگر حرفی طبق مبانی دین و قرآن تبدیل به قانون کارآمد و اجرایی ناظر به میدان در حل مسئله طلاق توسط ما تولید شود، آن را به صورت دستورالعمل اجرایی درآورند و در این زمینه کسی را برای مباحثه های جدی و علمی تر پیشنهاد دادند.
۹:۴۳
۴ مرداد ۱۳۹۹
گروه فقه الاجتماع
#جلسه_با_کارشناسان_و_سیاستگذاران#جلسه_با_حاج_آقا_قاسمیان
هفته گذشته جلسه ای با حجة الاسلام علی محمدی و جلسه ای با استاد قاسمیان برگزار شد. در این دو جلسه حاصل کارِ سال گذشته گروه در حوزه نظام اجتماعی اسلام و روند تشکیل آن با نگاه به سور مدنی ارائه شد. پس از این ارائه از این بزرگواران خواسته شد که با ذهنیت های علمی خود و استفاده از ارائه هایی که انجام شده و همچنین اشرافی که نسبت به صحنه واقعیت دارند به این سوال پاسخ بدهند که اولویتِ راهبردیِ حرکت جامعه سازی چیست؟ به عنوان پیشنهاد سه حوزه ی حکمرانی؛ خانواده (با منظر حکمرانی)؛ اقتصاد (با منظر حکمرانی) مطرح شد.حجة الاسلام علی محمدی نسبت به این سوال پاسخ روشنی نداشتند و در مقام پاسخ به ذکر نکاتی اکتفا کردند. جناب استاد قاسمیان نیز هر چند مساله حکمرانی را بسیار مهم و از دغدغه های محوری رهبری و کلیت نظام دانستند اما برای آن مدخل ورود مناسبی برای پیشنهاد به ما در ذهن نداشتند و با توجه به شرایط موجود اولویت را در بحث اقتصاد میدیدند.
#جلسه_با_کارشناسان_و_سیاستگذاران#جلسه_با_حاج_آقا_قاسمیان
هفته گذشته جلسه ای با حجة الاسلام علی محمدی و جلسه ای با استاد قاسمیان برگزار شد. در این دو جلسه حاصل کارِ سال گذشته گروه در حوزه نظام اجتماعی اسلام و روند تشکیل آن با نگاه به سور مدنی ارائه شد. پس از این ارائه از این بزرگواران خواسته شد که با ذهنیت های علمی خود و استفاده از ارائه هایی که انجام شده و همچنین اشرافی که نسبت به صحنه واقعیت دارند به این سوال پاسخ بدهند که اولویتِ راهبردیِ حرکت جامعه سازی چیست؟ به عنوان پیشنهاد سه حوزه ی حکمرانی؛ خانواده (با منظر حکمرانی)؛ اقتصاد (با منظر حکمرانی) مطرح شد.حجة الاسلام علی محمدی نسبت به این سوال پاسخ روشنی نداشتند و در مقام پاسخ به ذکر نکاتی اکتفا کردند. جناب استاد قاسمیان نیز هر چند مساله حکمرانی را بسیار مهم و از دغدغه های محوری رهبری و کلیت نظام دانستند اما برای آن مدخل ورود مناسبی برای پیشنهاد به ما در ذهن نداشتند و با توجه به شرایط موجود اولویت را در بحث اقتصاد میدیدند.
۱۲:۳۰
۸ مرداد ۱۳۹۹
گروه بنیان مرصوص (سیاست خارجی) :
#جلسه_با_کارشناسان_و_سیاستگذاران
دیروز سه شنبه همانطور جلسه ای با رییس مرکز افول آمریکای پژوهشکده شهید صدر داشتیم. همانطور که میدانید دانشگاه امام حسین چند سال پیش تبدیل شد به دو مجموعه ی مجزا از هم. دانشگاه افسری امام حسین و دانشگاه جامع امام حسین. ذیل دانشگاه جامع پژوهشکده ی شهید صدر قرار دارد که مسئول آن آقای جبارپور هست. این پژوهشکده سه تا مرکز دارد. مرکز علم و تمدن. مرکز نظام سازی و مرکز افول آمریکا. هر مرکز چند تا اندیشکده ذیل خودش دارد.مرکز افول آمریکا دو تا اندیشکده دارد. اندیشکده ی مطالعات راهبردی و اندیشکده ی راهبری. اندیشکده ی راهبری که بیشتر به کار ما مربوط میشد خودش 4 حوزه دارد. حوزه ی ایران. حوزه ی آمریکا. حوزه ی منطقه. حوزه ی بین الملل.جنس کلی پروژه ها در این فضاست که زمین بازی جدید تعریف نمیکند بلکه فضاش کاملا این است که میخواهد در زمین بازی تعریف شده توسط غرب کار فعالانه انجام دهد. مثلا تهدید های اقتصادی ای که غرب بوجود آورده است را تبدیل به فرصت کند و ...در کل خیلی فراتر از انتظار در این مجموعه کار شده بود. مخصوصا در ارتباط با مجلس شورای اسلامی کارهای خوبی را جلو برده بودند و چند تا بحث را هم توانستند به قانون برسانند.
#جلسه_با_کارشناسان_و_سیاستگذاران
دیروز سه شنبه همانطور جلسه ای با رییس مرکز افول آمریکای پژوهشکده شهید صدر داشتیم. همانطور که میدانید دانشگاه امام حسین چند سال پیش تبدیل شد به دو مجموعه ی مجزا از هم. دانشگاه افسری امام حسین و دانشگاه جامع امام حسین. ذیل دانشگاه جامع پژوهشکده ی شهید صدر قرار دارد که مسئول آن آقای جبارپور هست. این پژوهشکده سه تا مرکز دارد. مرکز علم و تمدن. مرکز نظام سازی و مرکز افول آمریکا. هر مرکز چند تا اندیشکده ذیل خودش دارد.مرکز افول آمریکا دو تا اندیشکده دارد. اندیشکده ی مطالعات راهبردی و اندیشکده ی راهبری. اندیشکده ی راهبری که بیشتر به کار ما مربوط میشد خودش 4 حوزه دارد. حوزه ی ایران. حوزه ی آمریکا. حوزه ی منطقه. حوزه ی بین الملل.جنس کلی پروژه ها در این فضاست که زمین بازی جدید تعریف نمیکند بلکه فضاش کاملا این است که میخواهد در زمین بازی تعریف شده توسط غرب کار فعالانه انجام دهد. مثلا تهدید های اقتصادی ای که غرب بوجود آورده است را تبدیل به فرصت کند و ...در کل خیلی فراتر از انتظار در این مجموعه کار شده بود. مخصوصا در ارتباط با مجلس شورای اسلامی کارهای خوبی را جلو برده بودند و چند تا بحث را هم توانستند به قانون برسانند.
۴:۱۵
۱۳ مرداد ۱۳۹۹
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
۱۴ مرداد ۱۳۹۹
گروه بنیان مرصوص(سیاست خارجی) :
#جلسات_با_کارشناسان
بعد از چند جلسه که با برخی کارشناسان و اثرگذاران عرصه ی سیاست خارجی برگزار کردیم، به این جمع بندی رسیدیم نیاز هست به صورت فشرده آخرین فضاهای موجود در برخی از زمینه های مهم و راهبردی عرصه ی سیاست خارجی را جویا شویم. بهینه ترین مسیر برگزاری دوره ی فشرده ای بود که در آن اساتید ممحض از هر زمینه دعوت شده و با ارائه های بهینه دستیابی ما به وضعیت موجود این عرصه را تسهیل و تسریع کنند.
#جلسات_با_کارشناسان
بعد از چند جلسه که با برخی کارشناسان و اثرگذاران عرصه ی سیاست خارجی برگزار کردیم، به این جمع بندی رسیدیم نیاز هست به صورت فشرده آخرین فضاهای موجود در برخی از زمینه های مهم و راهبردی عرصه ی سیاست خارجی را جویا شویم. بهینه ترین مسیر برگزاری دوره ی فشرده ای بود که در آن اساتید ممحض از هر زمینه دعوت شده و با ارائه های بهینه دستیابی ما به وضعیت موجود این عرصه را تسهیل و تسریع کنند.
۷:۴۳
۲۴ مرداد ۱۳۹۹
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
۲۵ مرداد ۱۳۹۹
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
۲۸ مرداد ۱۳۹۹
گروه فقه الاجتماع
پس از مباحثات و مطالعات گسترده روی کل سور مدنی و فهم کردن روند جامعه سازی سور مدنی در گروه مباحثاتی شکل گرفت پیرامون حوزه های جامعه سازی در سور مدنی. حاصل مطالعات و مباحثات ما این بود که با توجه به متن قرآن میتوان گفت 5 حوزه ی کلان جامعه سازی در سور مدنی عبارتند از: 1- خانواده 2- حکمرانی (دستگاه سیاسی اجتماعی اسلامی) 3- اقتصاد 4- فرهنگ 5- منافقین و دشمنان داخلی.در مورد هر حوزه نقشه راه اجمالی و همچنین مقاصد قرآن برای شکل گیری و تحقق آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نکاتی تولید شد.
حاصل این مباحثات شکل گیری یک بستر نرم افزاری برای پشتیبانی علمی از کارهای تخصصی در حوزه های مختلف شده است.
به حول و قوه الهی درصدد این هستیم که این دستاورد را در این نقطه رها نکنیم و با فرآیندی به چاپ کتاب در این زمینه برسیم.-------------------------------------------------------------یکی از موضوعات مورد بحث در گروه ما این بود که بر اساس نقشه ترسیم شده میبایست به کدام عرصه عینی به عنوان پروژه عملی سال جاری گروه ورود کنیم؟ پس از مباحثات مفصل درون گروهی و گفتگو با برخی کارشناسان به این نتیجه رسیدیم که مهیاترین فضا برای ورود عرصه اقتصاد است چراکه هم به لحاظ تئوریک حرفهایی از قرآن برای گفتن پیدا کرده ایم و هم به لحاظ واقعیتهای میدانی ارتباطاتی شکل گرفته است.لذا امسال پروژه گروه فقه الاجتماع تلاش برای تحقق یک مساله در زمینه اقتصاد با منظر حکمرانی اسلامی است.
در همین راستا در روزهای گذشته جلسه ای با حاج آقا قاسمیان داشتیم و طرح کلان نظام اقتصاد قرآنی و همچنین ایده های عینی برای ورود به عرصه اقتصاد را با ایشان مطرح کردیم. حاج آقا نکاتی در فضای علمی مطرح کردند تا کمی مبانی تئوریک کار ما روشن تر شود. همچنین حاج آقا نظرشان این بود که مدت یک ماه به صورت فشرده و متمرکز جلساتی داشته باشید و واقعیتهای اقتصاد ایران را بشناسید و در این جلسات ایده های خودرا کم کم بپزید و پس از این وارد عرصه کار و تلاش برای تحقق ایده های خود بشوید.
انشاالله این پیشنهاد حاج آقا پس از ایام محرم با قوت پیگیری خواهد شد.
پس از مباحثات و مطالعات گسترده روی کل سور مدنی و فهم کردن روند جامعه سازی سور مدنی در گروه مباحثاتی شکل گرفت پیرامون حوزه های جامعه سازی در سور مدنی. حاصل مطالعات و مباحثات ما این بود که با توجه به متن قرآن میتوان گفت 5 حوزه ی کلان جامعه سازی در سور مدنی عبارتند از: 1- خانواده 2- حکمرانی (دستگاه سیاسی اجتماعی اسلامی) 3- اقتصاد 4- فرهنگ 5- منافقین و دشمنان داخلی.در مورد هر حوزه نقشه راه اجمالی و همچنین مقاصد قرآن برای شکل گیری و تحقق آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نکاتی تولید شد.
حاصل این مباحثات شکل گیری یک بستر نرم افزاری برای پشتیبانی علمی از کارهای تخصصی در حوزه های مختلف شده است.
به حول و قوه الهی درصدد این هستیم که این دستاورد را در این نقطه رها نکنیم و با فرآیندی به چاپ کتاب در این زمینه برسیم.-------------------------------------------------------------یکی از موضوعات مورد بحث در گروه ما این بود که بر اساس نقشه ترسیم شده میبایست به کدام عرصه عینی به عنوان پروژه عملی سال جاری گروه ورود کنیم؟ پس از مباحثات مفصل درون گروهی و گفتگو با برخی کارشناسان به این نتیجه رسیدیم که مهیاترین فضا برای ورود عرصه اقتصاد است چراکه هم به لحاظ تئوریک حرفهایی از قرآن برای گفتن پیدا کرده ایم و هم به لحاظ واقعیتهای میدانی ارتباطاتی شکل گرفته است.لذا امسال پروژه گروه فقه الاجتماع تلاش برای تحقق یک مساله در زمینه اقتصاد با منظر حکمرانی اسلامی است.
در همین راستا در روزهای گذشته جلسه ای با حاج آقا قاسمیان داشتیم و طرح کلان نظام اقتصاد قرآنی و همچنین ایده های عینی برای ورود به عرصه اقتصاد را با ایشان مطرح کردیم. حاج آقا نکاتی در فضای علمی مطرح کردند تا کمی مبانی تئوریک کار ما روشن تر شود. همچنین حاج آقا نظرشان این بود که مدت یک ماه به صورت فشرده و متمرکز جلساتی داشته باشید و واقعیتهای اقتصاد ایران را بشناسید و در این جلسات ایده های خودرا کم کم بپزید و پس از این وارد عرصه کار و تلاش برای تحقق ایده های خود بشوید.
انشاالله این پیشنهاد حاج آقا پس از ایام محرم با قوت پیگیری خواهد شد.
۶:۳۵
۱۷ شهریور ۱۳۹۹
با سلام خدمت همه عزیزانبالخصوص رابطین محترم گروهها
با آرزوی قبولی عزادارایها و عرض ارادتهایتانخواهشمندیم فعالیتتان را در این کانال مجددا مثل گذشته با قوت آغاز نمایید.
با آرزوی قبولی عزادارایها و عرض ارادتهایتانخواهشمندیم فعالیتتان را در این کانال مجددا مثل گذشته با قوت آغاز نمایید.
۸:۲۱
۱۷:۰۸
۱ مهر ۱۳۹۹
۱۲:۰۸
۲ مهر ۱۳۹۹
گزارش مرکز راهبری برهان
با توجه به اینکه چند وقتی میشود که گروه های مختلف مشغول پیش بردن کارهای خودشان بوده اند، فضای اطلاع رسانی و هم افزایی و تعاضد بین گروه ها کمرنگ شد.بنده (تقی زاده) یک گزارش مختصر عرض میکنم ان شاء الله با پیشنهاد رفقا امتداد اطلاع رسانی و ارتباط و ... مدیریت شود.
نکته ی اول : شکل گیری مرکز راهبری برهاندر زمینه ی گروه های فقه اقامه در جلساتی که با حضور حاج آقا انجام شد، قرار بر این شد که 4 تا گروه خانواده و جمعیت (فرزندآوری) و سیاست خارجی و اقتصاد و خانواده و جمعیت(طلاق) ذیل مرکز راهبری برهان قرار بگیرند. مرکز راهبری برهان عملا یکی از امتداد دوره تخصصی مشکوة در زمینه ی عملیات هست که هویتی اندیشکده ای با نگاه خاص اجتهادی دارد و به صورت مستقل ذیل خود ح قاسمیان شکل گرفته است. تمامی هزینه های این مرکز هم از مجلس یا نهادهای حاکمیتی دیگر مستقل میباشد. در حال حاضر در پلایین اتاق حاج آقا، در قم ساختمان برهان و واحدی نزدیک مجلس برای گروه های 4 گانه قابل استفاده میباشد. ترجیح این است برنامه های ارائه ای و جمعی تر در این مکان ها برگزار شود. احتمالا تا چند وقت دیگر پیگیری برای شکل دادن هیات امنای این مرکز و افتتاحیه و رسمیت یافتن و ... پیگیری شود.
نکته ی دوم : گزارش مختصر از گروه ها
حدود یک ماه پیش طرح جمعیت و تعالی خانواده در مجلس اعلام وصول شد. کمیته ای با مدیریت آقای بانکی پور شکل گرفت. از طریق آقای آقا تهرانی تونستیم نتیجه ی مباحثات مفصل کمیته که 40 واحد اولیه طرح را به 59 واحد رسونده بود را در اختیار دو تا گروه فرزند آوری و طلاق قرار دادیم.رفقای طلاق با پشتکار زیاد جلسات مفصل پرفشاری بین خودشان و همچنین با افرادی مثل ح ابراهیمی قوه ی قضاییه و خانم قاسمپور و ... داشتند موادی را برا اضافه کردن به این قانون آماده کردند. با پیگیری ح قاسمیان دوشنبه جلسه ی ایشان با دکتر بانکی پور انجام شد، الحمدلله حدود 6 ماده را آقای دکتر پذیرفتند و پذیرای سایر نکات رفقا هم بودند و ارتباط خوبی بین ایشان با دکتر بانکی پور و کمیته شکل گرفته است.به لطف خدا رفقای طلاق خیلی محکم فضای عملیاتی و کاری را اخذ کرده اند و با نشاط و انگیزه ی فراوان در حال پیش بردن کارها و تجربه ی عرصه های جدید عملیاتی هستند
رفقای فرزند آوری هم در جریان 59 ماده قرار گرفتند و مباحثات راهبردی ای را بر آن مفاد انجام دادند. به لطف خدا دیشب کلیتی از مباحثشان را به دکتر بانکی پور ارائه کردند و تا حد خوبی اعتماد و نظر دکتر را تونستند جلب کنند. گویا قرار شده است تا یکشنبه نکات دیگرشان را نیز به دکتر انتقال دهند تا مورد نظر قرار بگیرد. به لطف خدا با تمام سر شلوغی ها و موانعی که وجود دارد با حرکت جهادی و سنگین رفقا توانستند فضای اندیشه ای راهبردی خودشان را به سر صحنه بکشانند
در زمینه ی سیاست خارجی. حدود 5،6 نفر از رفقای صدری هم به ما اضافه شدند. برای کسب فضای اثباتی و ورود جدی به این عرصه قرار شد پروژه ی اولی که پیگیری میشود بسته ی قوانین سیاست خارجی باشد. در این زمینه با کارشناسان مرکز پژوهش ها و یکسری از نمایندگان ادوار گذشته و کنونی در حال گفت و گو هستیم. امید داریم بتوانیم با این فضا که مجلس انقلابی در سالگرد شهادت حاج قاسم باید یک نمود جدی داشته باشد بتوانیم راه خودمان را باز کنیم و جلو ببریم. قرار شده است حاج آقا لطف کنند جلسه ای را با آقای عمویی یا امیرعبداللهیان با موضوع این بسته ی قوانین جور کنند تا بشود فهمید عزمی بر پیش بردن این قوانین در مجلس هست یا نه ...
در زمینه ی اقتصاد هم، بعد از مباحثات فراوان در امتداد نقشه راه جامعه سازی قرآنی، تصمیم رفقا بر ورود به موضوع اقتصاد از منظر جامعه سازی شد. الحمدلله چند هفته ای میشود که جلساتشون با کارشناسان اقتصادی را هم با هدف روی زمین آوردن پروژه ی عملیاتی شروع کرده اند.
لطفا گروه های مختلف گزارش کامل تری از وضعیت خودشان و کارهایی که دارند میکنند را در همین کانال که عملا کانال داخلی گروه های برهان هست قرار بدهند
پیشنهاد برخی از دوستان این بود که در اولین فرصت یک جلسه ای با حضور هر چهار گروه و شخص حاج آقای قاسمیان برگزار شود و هر کدام از گروه ها دست آوردهای روشی، محتوایی و تجربه ای خودشان را به صورت چکیده و بهینه به سایر گروه ها ارائه نمایند.
لطفا از نظرات و مشورت های خودتان که موجب بالندگی عملیات های تخصصی و شکل گیری قوی مرکز راهبری برهان و به ثمر رسیدن حرکت مشکات میشود دریغ ننمایید.
با توجه به اینکه چند وقتی میشود که گروه های مختلف مشغول پیش بردن کارهای خودشان بوده اند، فضای اطلاع رسانی و هم افزایی و تعاضد بین گروه ها کمرنگ شد.بنده (تقی زاده) یک گزارش مختصر عرض میکنم ان شاء الله با پیشنهاد رفقا امتداد اطلاع رسانی و ارتباط و ... مدیریت شود.
نکته ی اول : شکل گیری مرکز راهبری برهاندر زمینه ی گروه های فقه اقامه در جلساتی که با حضور حاج آقا انجام شد، قرار بر این شد که 4 تا گروه خانواده و جمعیت (فرزندآوری) و سیاست خارجی و اقتصاد و خانواده و جمعیت(طلاق) ذیل مرکز راهبری برهان قرار بگیرند. مرکز راهبری برهان عملا یکی از امتداد دوره تخصصی مشکوة در زمینه ی عملیات هست که هویتی اندیشکده ای با نگاه خاص اجتهادی دارد و به صورت مستقل ذیل خود ح قاسمیان شکل گرفته است. تمامی هزینه های این مرکز هم از مجلس یا نهادهای حاکمیتی دیگر مستقل میباشد. در حال حاضر در پلایین اتاق حاج آقا، در قم ساختمان برهان و واحدی نزدیک مجلس برای گروه های 4 گانه قابل استفاده میباشد. ترجیح این است برنامه های ارائه ای و جمعی تر در این مکان ها برگزار شود. احتمالا تا چند وقت دیگر پیگیری برای شکل دادن هیات امنای این مرکز و افتتاحیه و رسمیت یافتن و ... پیگیری شود.
نکته ی دوم : گزارش مختصر از گروه ها
حدود یک ماه پیش طرح جمعیت و تعالی خانواده در مجلس اعلام وصول شد. کمیته ای با مدیریت آقای بانکی پور شکل گرفت. از طریق آقای آقا تهرانی تونستیم نتیجه ی مباحثات مفصل کمیته که 40 واحد اولیه طرح را به 59 واحد رسونده بود را در اختیار دو تا گروه فرزند آوری و طلاق قرار دادیم.رفقای طلاق با پشتکار زیاد جلسات مفصل پرفشاری بین خودشان و همچنین با افرادی مثل ح ابراهیمی قوه ی قضاییه و خانم قاسمپور و ... داشتند موادی را برا اضافه کردن به این قانون آماده کردند. با پیگیری ح قاسمیان دوشنبه جلسه ی ایشان با دکتر بانکی پور انجام شد، الحمدلله حدود 6 ماده را آقای دکتر پذیرفتند و پذیرای سایر نکات رفقا هم بودند و ارتباط خوبی بین ایشان با دکتر بانکی پور و کمیته شکل گرفته است.به لطف خدا رفقای طلاق خیلی محکم فضای عملیاتی و کاری را اخذ کرده اند و با نشاط و انگیزه ی فراوان در حال پیش بردن کارها و تجربه ی عرصه های جدید عملیاتی هستند
رفقای فرزند آوری هم در جریان 59 ماده قرار گرفتند و مباحثات راهبردی ای را بر آن مفاد انجام دادند. به لطف خدا دیشب کلیتی از مباحثشان را به دکتر بانکی پور ارائه کردند و تا حد خوبی اعتماد و نظر دکتر را تونستند جلب کنند. گویا قرار شده است تا یکشنبه نکات دیگرشان را نیز به دکتر انتقال دهند تا مورد نظر قرار بگیرد. به لطف خدا با تمام سر شلوغی ها و موانعی که وجود دارد با حرکت جهادی و سنگین رفقا توانستند فضای اندیشه ای راهبردی خودشان را به سر صحنه بکشانند
در زمینه ی سیاست خارجی. حدود 5،6 نفر از رفقای صدری هم به ما اضافه شدند. برای کسب فضای اثباتی و ورود جدی به این عرصه قرار شد پروژه ی اولی که پیگیری میشود بسته ی قوانین سیاست خارجی باشد. در این زمینه با کارشناسان مرکز پژوهش ها و یکسری از نمایندگان ادوار گذشته و کنونی در حال گفت و گو هستیم. امید داریم بتوانیم با این فضا که مجلس انقلابی در سالگرد شهادت حاج قاسم باید یک نمود جدی داشته باشد بتوانیم راه خودمان را باز کنیم و جلو ببریم. قرار شده است حاج آقا لطف کنند جلسه ای را با آقای عمویی یا امیرعبداللهیان با موضوع این بسته ی قوانین جور کنند تا بشود فهمید عزمی بر پیش بردن این قوانین در مجلس هست یا نه ...
در زمینه ی اقتصاد هم، بعد از مباحثات فراوان در امتداد نقشه راه جامعه سازی قرآنی، تصمیم رفقا بر ورود به موضوع اقتصاد از منظر جامعه سازی شد. الحمدلله چند هفته ای میشود که جلساتشون با کارشناسان اقتصادی را هم با هدف روی زمین آوردن پروژه ی عملیاتی شروع کرده اند.
لطفا گروه های مختلف گزارش کامل تری از وضعیت خودشان و کارهایی که دارند میکنند را در همین کانال که عملا کانال داخلی گروه های برهان هست قرار بدهند
پیشنهاد برخی از دوستان این بود که در اولین فرصت یک جلسه ای با حضور هر چهار گروه و شخص حاج آقای قاسمیان برگزار شود و هر کدام از گروه ها دست آوردهای روشی، محتوایی و تجربه ای خودشان را به صورت چکیده و بهینه به سایر گروه ها ارائه نمایند.
لطفا از نظرات و مشورت های خودتان که موجب بالندگی عملیات های تخصصی و شکل گیری قوی مرکز راهبری برهان و به ثمر رسیدن حرکت مشکات میشود دریغ ننمایید.
۵:۵۹
۹ مهر ۱۳۹۹
۱۲:۴۳
۲۰ مهر ۱۳۹۹
گزارشی از جلسه هم اندیشی مدل راهبری برهان:
با توجه به دغدغه ی غالب اعضای گروه های برهان مبنی بر تشکیل جلسه ای مشترک بین گروه ها و با هدف هم اندیشی و گفت وگوی حول مباحث #روشی_علمی برهان، اولین جلسه ی آن در تاریخ چهارشنبه مورخ ۱۶/۷/۹۹ به صورت مجازی از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ و با حضور آقایان مومنی، تقی زاده، انصاری پور، صفاریان، خلیلی، محمودخانی، میران بیگی، قزل ایاغ، آزاد فلاح و گیلکی برگزار گردید.
جمع بندی گفت و گوهای صورت گرفته در جلسه به قرار زیر میباشد:۱) با توجه به ضرورت برگزاری این گونه جلسات، بنا بر این شد که این جلسات پیگیری شود و حداقل برای چند هفته برگزار شود و بعد از آن در مورد نحوه ی ادامه یافتنش تامل شود.۲) زمان جلسه ی بعد چهارشنبه ۲۳ مهرماه ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ و به صورت حضوری در پلائین میباشد.
۳) قالب جلسات به این صورت در نظر گرفته شد که یک موضوع روشی محل چالش گروه ها تعیین شود و یکی از گروه ها حدود ۲۰ دقیقه پاسخ خودش را به آن پرسش ارائه دهد و سپس روی آن مباحثه صورت گیرد.
۴) حضور مسئول گروه ها در جلسه حائز اهمیت میباشد اما اگر سایر اعضای گروه ها هم در جلسه حاضر شوند خیلی بهتر میباشد.
۵) چهارشنبه دو هفته دیگر جلسه ای با حضور حاج آقا قاسمیان و ارائه گروه ها به ایشان هماهنگ خواهد شد یعنی ۱ آبان ماه.
۶) گروه ها اطلاعات لازم برای طراحی اینفوگرافی را حداکثر تا هفته آینده تحویل دهند.(به جهت معرفی گروه ها در برد تهران، قم و کانال برهان) (نام گروه، مسئول گروه، اعضای گروه، کلان مسئله گروه، سوالات اساسی، ایده حل مسئله، اقدامات صورت گرفته)
با توجه به دغدغه ی غالب اعضای گروه های برهان مبنی بر تشکیل جلسه ای مشترک بین گروه ها و با هدف هم اندیشی و گفت وگوی حول مباحث #روشی_علمی برهان، اولین جلسه ی آن در تاریخ چهارشنبه مورخ ۱۶/۷/۹۹ به صورت مجازی از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ و با حضور آقایان مومنی، تقی زاده، انصاری پور، صفاریان، خلیلی، محمودخانی، میران بیگی، قزل ایاغ، آزاد فلاح و گیلکی برگزار گردید.
جمع بندی گفت و گوهای صورت گرفته در جلسه به قرار زیر میباشد:۱) با توجه به ضرورت برگزاری این گونه جلسات، بنا بر این شد که این جلسات پیگیری شود و حداقل برای چند هفته برگزار شود و بعد از آن در مورد نحوه ی ادامه یافتنش تامل شود.۲) زمان جلسه ی بعد چهارشنبه ۲۳ مهرماه ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ و به صورت حضوری در پلائین میباشد.
۳) قالب جلسات به این صورت در نظر گرفته شد که یک موضوع روشی محل چالش گروه ها تعیین شود و یکی از گروه ها حدود ۲۰ دقیقه پاسخ خودش را به آن پرسش ارائه دهد و سپس روی آن مباحثه صورت گیرد.
۴) حضور مسئول گروه ها در جلسه حائز اهمیت میباشد اما اگر سایر اعضای گروه ها هم در جلسه حاضر شوند خیلی بهتر میباشد.
۵) چهارشنبه دو هفته دیگر جلسه ای با حضور حاج آقا قاسمیان و ارائه گروه ها به ایشان هماهنگ خواهد شد یعنی ۱ آبان ماه.
۶) گروه ها اطلاعات لازم برای طراحی اینفوگرافی را حداکثر تا هفته آینده تحویل دهند.(به جهت معرفی گروه ها در برد تهران، قم و کانال برهان) (نام گروه، مسئول گروه، اعضای گروه، کلان مسئله گروه، سوالات اساسی، ایده حل مسئله، اقدامات صورت گرفته)
۳:۵۶
۲۱ مهر ۱۳۹۹
إن شاءالله چهارشنبه مورخ ۲۳ مهرماه از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ در مرکز راهبری برهان در پلائین دومین جلسه #هم_اندیشی_برهان به صورت #حضوری برگزار خواهد شد.
دستور جلسه: مباحثه روی مدل راهبری برهانسوال محوری جلسه: #میزان و #مدل پیگیری در عرصه تحقق چگونه میباشد؟(ناظر به گروهی حوزوی) نقش طلبه با نقش یک دانشجو چه تفاوتی دارد؟ دانشجو و طلبه در چه نسبتی با یکدیگر و چگونه برای اقامه باید همکاری کنند؟نسبت کار علمی و کار عملی در تقسیم وقت یک طلبه چگونه باید باشد؟یک گروه طلبگی تا چه مرحله ای برای تحقق و اجراء باید پیش برود؟
در ابتدای جلسه حدود ۲۰ دقیقه برادر قزل ایاغ از گروه طلاق، پاسخ گروه خود را ارائه میدهد و با محوریت طرح بحث ایشان مباحثه ادامه پیدا میکند
دستور جلسه: مباحثه روی مدل راهبری برهانسوال محوری جلسه: #میزان و #مدل پیگیری در عرصه تحقق چگونه میباشد؟(ناظر به گروهی حوزوی) نقش طلبه با نقش یک دانشجو چه تفاوتی دارد؟ دانشجو و طلبه در چه نسبتی با یکدیگر و چگونه برای اقامه باید همکاری کنند؟نسبت کار علمی و کار عملی در تقسیم وقت یک طلبه چگونه باید باشد؟یک گروه طلبگی تا چه مرحله ای برای تحقق و اجراء باید پیش برود؟
در ابتدای جلسه حدود ۲۰ دقیقه برادر قزل ایاغ از گروه طلاق، پاسخ گروه خود را ارائه میدهد و با محوریت طرح بحث ایشان مباحثه ادامه پیدا میکند
۱۷:۲۶
۲۸ مهر ۱۳۹۹
بازتاب مکتوب اولین جلسه مباحثه مدل راهبری برهان
سوال محوری جلسه: #میزان و #مدل پیگیری در عرصه تحقق چگونه میباشد؟(ناظر به گروهی حوزوی)نقش طلبه با نقش یک دانشجو چه تفاوتی دارد؟ دانشجو و طلبه در چه نسبتی با یکدیگر و چگونه برای اقامه باید همکاری کنند؟نسبت کار علمی و کار عملی در تقسیم وقت یک طلبه چگونه باید باشد؟یک گروه طلبگی تا چه مرحله ای برای تحقق و اجراء باید پیش برود؟
در پاسخ به پرسش فوق، دو دیدگاه در جلسه بیان شد. دیدگاه اول معتقد است که یک گروه حوزوی ضرورت دارد به عرصه تحقق وارد شود و نباید صرفا کارویژه خود را نظریه پردازی بداند و معتقد است برای پیاده شدن ایده دینی به صورت کامل و صحیح، لازم است از سمت همان گروه حوزوی سرپرستی و مدیریت و حتی اگر لازم شود اجرا شود. دیدگاه دوم هم ورود گروه حوزوی به عرصه تحقق را لازم میداند و غایت کار حوزوی را تحقق معارف می داند اما تاکید کار ویژه گروه حوزوی را استخراج نظامات دینی و نظریه پردازی میدانند. لذا در میزان پیش روی در عرصه تحقق با دیدگاه اول اختلافاتی دارند. (این دیدگاه به صورت کامل در جلسه اول مطرح نشد و در جلسه بعدی زوایای مختلف آن ارائه میشود.)
یک) ورود به صحنه تحقق جزئی از فرآیند نظریه پردازی:دیدگاه اول معتقد است که به فرض که شأن طلبگی را نظریه پردازی بدانیم اما همان نظریه پردازی و کار تولید علم هم بدون ورود به عرصه تحقق به صورت واقعی و کارآمد محقق نمیشود. در واقع این دیدگاه معتقد است که کلان مسئله انقلاب اسلامی، ترابط علم و عمل و به صحنه آوردن علم و بازخوردگیری از عملیات در صحنه علمی میباشد و تولید مدل مطلوب علم تا عمل از ضروریات کار حوزوی است.
دو) مدل محکوم به شکست پیوستار نیروی انسانی از علم تا عمل: همچنین تجربه نشان داده است که مدیران در صحنه با تولیدات علمی ما ارتباطی برقرار نمیکنند و اگر هم ایده های دینی را فهم و تصدیق کنند، دغدغه و عزم لازم برای تحقق ایده های دینی ما را ندارند. لذا همیشه ایده های دینی ما، در بهترین شرایط، در کتابخانه اتاق کار مدیران اجرایی قرار میگیرد. در واقع این تفکر که ما گمان کنیم فردی در قم کارش صرفا تولیدات علم دینی باشد و فردی دیگر هم در تهران در حال اجرای آن تولیدات دینی، محکوم به شکست می باشد. مثال های واضحش را میتوان در اساتید نزدیک خودمان هم بررسی و تحلیل کنیم. تصور اینکه تا چه میزان استاد عزیزمان محمد قمی در سازمان تبلیغات مبتنی بر تولیدات علمی اساتید قم نظیر استاد فلاح و یا استاد یزدان پناه عمل میکند یا میتواند عمل کند، خود تصدیق نکته بالاست.
سه) ایده گروه محوری:تفکیک علم و عمل از یکدیگر اشتباه است و نمیتوان رابطه این دو را با هم قطع نمود بلکه مدل مطلوب برای حل معضل ترابط علم و عمل، حرکت به سمت «تشکیل گروه» با توان مندی های متفاوت از نیروی انسانی است، انسان هایی از جنس کار علمی تا کار عملی که در نهایت این گروه باید به مثابه یک انسان واحد شود. اعضای این گروه نباید فقط طلبه ها باشند بلکه باید متناسب با موضوع، دانشجویانی متخصص و دغدغه مند نسبت به دین به گروه اضافه شوند و کم کم در این فضا رشد نمایند و با ادبیات دین همراه و مأنوس شود. طبیعتا شکل گیری این گروه وقت گذاری و هزینه دهی زیادی در پی خواهد داشت و اصلا کار ساده ای نمیباشد. بیانات فوق بخشی از استدلالات دیدگاه اول بود که بیشتر جلسه به آن اختصاص داده شد.
ان شاءالله در جلسه بعد، استدلالات دیدگاه دوم به صورت جدی تر مطرح میشود.
سوال محوری جلسه: #میزان و #مدل پیگیری در عرصه تحقق چگونه میباشد؟(ناظر به گروهی حوزوی)نقش طلبه با نقش یک دانشجو چه تفاوتی دارد؟ دانشجو و طلبه در چه نسبتی با یکدیگر و چگونه برای اقامه باید همکاری کنند؟نسبت کار علمی و کار عملی در تقسیم وقت یک طلبه چگونه باید باشد؟یک گروه طلبگی تا چه مرحله ای برای تحقق و اجراء باید پیش برود؟
در پاسخ به پرسش فوق، دو دیدگاه در جلسه بیان شد. دیدگاه اول معتقد است که یک گروه حوزوی ضرورت دارد به عرصه تحقق وارد شود و نباید صرفا کارویژه خود را نظریه پردازی بداند و معتقد است برای پیاده شدن ایده دینی به صورت کامل و صحیح، لازم است از سمت همان گروه حوزوی سرپرستی و مدیریت و حتی اگر لازم شود اجرا شود. دیدگاه دوم هم ورود گروه حوزوی به عرصه تحقق را لازم میداند و غایت کار حوزوی را تحقق معارف می داند اما تاکید کار ویژه گروه حوزوی را استخراج نظامات دینی و نظریه پردازی میدانند. لذا در میزان پیش روی در عرصه تحقق با دیدگاه اول اختلافاتی دارند. (این دیدگاه به صورت کامل در جلسه اول مطرح نشد و در جلسه بعدی زوایای مختلف آن ارائه میشود.)
یک) ورود به صحنه تحقق جزئی از فرآیند نظریه پردازی:دیدگاه اول معتقد است که به فرض که شأن طلبگی را نظریه پردازی بدانیم اما همان نظریه پردازی و کار تولید علم هم بدون ورود به عرصه تحقق به صورت واقعی و کارآمد محقق نمیشود. در واقع این دیدگاه معتقد است که کلان مسئله انقلاب اسلامی، ترابط علم و عمل و به صحنه آوردن علم و بازخوردگیری از عملیات در صحنه علمی میباشد و تولید مدل مطلوب علم تا عمل از ضروریات کار حوزوی است.
دو) مدل محکوم به شکست پیوستار نیروی انسانی از علم تا عمل: همچنین تجربه نشان داده است که مدیران در صحنه با تولیدات علمی ما ارتباطی برقرار نمیکنند و اگر هم ایده های دینی را فهم و تصدیق کنند، دغدغه و عزم لازم برای تحقق ایده های دینی ما را ندارند. لذا همیشه ایده های دینی ما، در بهترین شرایط، در کتابخانه اتاق کار مدیران اجرایی قرار میگیرد. در واقع این تفکر که ما گمان کنیم فردی در قم کارش صرفا تولیدات علم دینی باشد و فردی دیگر هم در تهران در حال اجرای آن تولیدات دینی، محکوم به شکست می باشد. مثال های واضحش را میتوان در اساتید نزدیک خودمان هم بررسی و تحلیل کنیم. تصور اینکه تا چه میزان استاد عزیزمان محمد قمی در سازمان تبلیغات مبتنی بر تولیدات علمی اساتید قم نظیر استاد فلاح و یا استاد یزدان پناه عمل میکند یا میتواند عمل کند، خود تصدیق نکته بالاست.
سه) ایده گروه محوری:تفکیک علم و عمل از یکدیگر اشتباه است و نمیتوان رابطه این دو را با هم قطع نمود بلکه مدل مطلوب برای حل معضل ترابط علم و عمل، حرکت به سمت «تشکیل گروه» با توان مندی های متفاوت از نیروی انسانی است، انسان هایی از جنس کار علمی تا کار عملی که در نهایت این گروه باید به مثابه یک انسان واحد شود. اعضای این گروه نباید فقط طلبه ها باشند بلکه باید متناسب با موضوع، دانشجویانی متخصص و دغدغه مند نسبت به دین به گروه اضافه شوند و کم کم در این فضا رشد نمایند و با ادبیات دین همراه و مأنوس شود. طبیعتا شکل گیری این گروه وقت گذاری و هزینه دهی زیادی در پی خواهد داشت و اصلا کار ساده ای نمیباشد. بیانات فوق بخشی از استدلالات دیدگاه اول بود که بیشتر جلسه به آن اختصاص داده شد.
ان شاءالله در جلسه بعد، استدلالات دیدگاه دوم به صورت جدی تر مطرح میشود.
۱۸:۱۰
سومین جلسه #هم_اندیشی_برهان
إن شاءالله چهارشنبه مورخ ۳۰ مهرماه از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ در مرکز راهبری برهان در پلائین سومین جلسه #هم_اندیشی_برهان به صورت #حضوری برگزار خواهد شد.
دستور جلسه: بیان استدلالات دیدگاه دوم(دیدگاهی که پیش روی در عرصه تحقق را حداکثری نمیداند) سوال جلسه پیش: #میزان و #مدل پیگیری گروهی حوزوی در عرصه تحقق چگونه میباشد؟
در ابتدای جلسه حدود ۲۰ دقیقه دوستان گروه فقه راهبردی(فرزند آوری)، پاسخ خود را ارائه میدهند و سپس به مباحثه روی آن پرداخته میشود.
إن شاءالله چهارشنبه مورخ ۳۰ مهرماه از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ در مرکز راهبری برهان در پلائین سومین جلسه #هم_اندیشی_برهان به صورت #حضوری برگزار خواهد شد.
دستور جلسه: بیان استدلالات دیدگاه دوم(دیدگاهی که پیش روی در عرصه تحقق را حداکثری نمیداند) سوال جلسه پیش: #میزان و #مدل پیگیری گروهی حوزوی در عرصه تحقق چگونه میباشد؟
در ابتدای جلسه حدود ۲۰ دقیقه دوستان گروه فقه راهبردی(فرزند آوری)، پاسخ خود را ارائه میدهند و سپس به مباحثه روی آن پرداخته میشود.
۱۸:۱۱
۳۰ مهر ۱۳۹۹
جلسه این هفته برگزار نمیشود.
۸:۳۳
۱۹ آبان ۱۳۹۹
دومین جلسه مشترک گروه های مرکز راهبری برهان(با حضور حجت الاسلام #قاسمیان )گروه فقه راهبردی (فرزندآوری)گروه بنیان مرصوص (سیاست خارجی)گروه خانواده (طلاق)گروه فقه الامامه (اقتصاد خاندان محور)
بیان آخرین وضعیت پروژه هابیان نظر استاد قاسمیان نسبت هر پروژهحضور میهمانانی صاحب نظر در عرصه فقه تحقق
زمان: چهارشنبه ساعت 14:30 تا اذان مغربمکان: پلائین، دفتر مرکز راهبری برهان
لینک مجازی: https://www.skyroom.online/ch/m_borhan/m-r-borhan
بیان آخرین وضعیت پروژه هابیان نظر استاد قاسمیان نسبت هر پروژهحضور میهمانانی صاحب نظر در عرصه فقه تحقق
زمان: چهارشنبه ساعت 14:30 تا اذان مغربمکان: پلائین، دفتر مرکز راهبری برهان
لینک مجازی: https://www.skyroom.online/ch/m_borhan/m-r-borhan
۱۸:۰۰