#چگونه_بسازیم #مصالح_شناسی" />چوب از زمان های بسیار دور در ایران و بسیاری از نقاط جهان در ساختمان کاخها، خانه ها، پلها و.... کاربرد بسیار گسترده ای داشته است. پوشش سقف کاخ باستانی مادها در هگمتانه و تخت جمشید از چوب بوده است.🟢در ساختمان های چهل ستون، عالی قاپو و مسجد بناب به مقدار زیادی از چوب استفاده شده است. تاپیش از انقلاب صنعتی تولید و استفاده از چوب به صورت سنتي بوده اما امروزه این بخش نیز از امکانات فناوری برخوردار شده است. امروزه چوب به عنوان قطعات سازه ای،عناصر معماری مانند در و پنجره، دیوارپوش، سنگ پوش، مبلمان و وسایل تزیینی و ...در ساختمان به کار می رود.🟢 به طور کلی چوب ها به دو دستۀ طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند.
🟢چوب های طبیعی؛ خود شامل دو دسته اند:1- چوب درختان پهن برگ: چوب بیشتر درختان این گروه دارای تراکم زیادی است. برای ساخت مبلمان، در و پنجره ها، ناز ک کاری )کف، قرنیز و دیوار و...( از چوب درختان پهن برگ استفاده می شود. 2 چوب درختان سوزنی برگ: شامل درختان سوزنی برگ مانند سرو، کاج و سرخدار هستند، نسبت به چوب درختان پهن برگ از تراکم پایین تری برخوردار هستند.چوب به دلیل ساختار طبیعی خود در جهات مختلف دارای خواص متفاوتی است. تاب کششی چوب از تاب فشاری آن بیشتر است. چوب به دلیل ماهیت طبیعی خود در فضا حسِ خوبی به ساکنین می دهد.🟢 چوب مصنوعی نیز شامل انواع تخته لایی، تخته فیبر، روکش و تخته خرده چوب(نئوپان) می باشد
🟢گره، ترک، پیچ خوردگی، یک طرفه روییدن، پرشاخ و برگ بودن از مهم ترین معایب چوب ها به شمارمی آیند.چوب های مصرفی باید از نظر بافت و ظاهر یکنواخت، تمیز و عاری از ترک و صمغ، فاقد تابیدگی، پیچیدگی و سایر معایب باشد. رطوبت الوارهای مصرفی باید با شرایط اقلیمی و محل مورد مصرف تناسب داشته باشد.🟢چوب ها را می توان با مواد شیمیایی مانند رنگ، ترکیب لاک و الکل، يكلر و پلی استر اشباع کرد یا با سوزاندن سطح آن، و قیراندود کردن، آن را در برابر آفات، حشرات، تغییرات آب و هوایی، اسیدها و قارچ ها محافظت کرد.در دیاگرام بالا میتوان موارد مختلف استفاده از چوب در معماری داخلی را مشاهده کرد.همچنین جدول، به ما ویژگی های چوبی برخی درختان را نشان می دهد" />منبع: دانش فنی پایه ؛ رشته معماری داخلی؛ پایه دهم دوره متوسطه دوم
🟢چوب های طبیعی؛ خود شامل دو دسته اند:1- چوب درختان پهن برگ: چوب بیشتر درختان این گروه دارای تراکم زیادی است. برای ساخت مبلمان، در و پنجره ها، ناز ک کاری )کف، قرنیز و دیوار و...( از چوب درختان پهن برگ استفاده می شود. 2 چوب درختان سوزنی برگ: شامل درختان سوزنی برگ مانند سرو، کاج و سرخدار هستند، نسبت به چوب درختان پهن برگ از تراکم پایین تری برخوردار هستند.چوب به دلیل ساختار طبیعی خود در جهات مختلف دارای خواص متفاوتی است. تاب کششی چوب از تاب فشاری آن بیشتر است. چوب به دلیل ماهیت طبیعی خود در فضا حسِ خوبی به ساکنین می دهد.🟢 چوب مصنوعی نیز شامل انواع تخته لایی، تخته فیبر، روکش و تخته خرده چوب(نئوپان) می باشد
🟢گره، ترک، پیچ خوردگی، یک طرفه روییدن، پرشاخ و برگ بودن از مهم ترین معایب چوب ها به شمارمی آیند.چوب های مصرفی باید از نظر بافت و ظاهر یکنواخت، تمیز و عاری از ترک و صمغ، فاقد تابیدگی، پیچیدگی و سایر معایب باشد. رطوبت الوارهای مصرفی باید با شرایط اقلیمی و محل مورد مصرف تناسب داشته باشد.🟢چوب ها را می توان با مواد شیمیایی مانند رنگ، ترکیب لاک و الکل، يكلر و پلی استر اشباع کرد یا با سوزاندن سطح آن، و قیراندود کردن، آن را در برابر آفات، حشرات، تغییرات آب و هوایی، اسیدها و قارچ ها محافظت کرد.در دیاگرام بالا میتوان موارد مختلف استفاده از چوب در معماری داخلی را مشاهده کرد.همچنین جدول، به ما ویژگی های چوبی برخی درختان را نشان می دهد" />منبع: دانش فنی پایه ؛ رشته معماری داخلی؛ پایه دهم دوره متوسطه دوم
۱۰:۵۶
۱۰:۵۶
۱۰:۵۶
۱۰:۵۶
۱۰:۵۷
🟤شماره جدید نشریه هنر های زیبا - معماری و شهر سازی 🟤دوره و شماره: دوره 26، شماره 4، اسفند 1400
🟤مقاله پژوهشی:
1. ارزیابی مولفه های موثر بر جذابیت مقاصد گردشگری(نمونه موردی: رشت)مهرناز مولوی؛ آرمان حمیدی
2. تبیین تاثیر فرم شهری بر تاب آوری در برابر سوانح، محدوده مورد مطالعه: کلانشهر تهرانالناز باقرنژاد؛ اسفندیار زبردست؛ محمد مهدی عزیزی
3. بررسی و تحلیل سازمان فضایی منطقه کلانشهری تهران با استفاده از جریان فضایی جمعیتیرضا خیرالدین؛ علیرضا صلاحی مقدم؛ فاطمه طاهری
4. خاستگاه تعدد گنبدخانه در مسجد جامع سمرقند (بیبیخانم)محمد حسن خادم زاده؛ امیر حسین مقتدایی
5. نقش خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی در پیشبینی خلاقیت دانشجویان معماری (نمونه پژوهی: دانشکدهی معماری دانشگاه محقق اردبیلی )مرجان صادقی؛ حجت الله رشیدکلویر؛ اکبر عطادخت؛ حسن اکبری
6. مدل سازی سه بعدی میراث معماری با بکارگیری فتوگرامتری پهپاد؛ نمونۀ موردی: کاروانسرای دیرگچینمریم زینالپور اصل؛ فرهاد صمدزادگان؛ فرزانه دادرس جوان؛ محمدحسن طالبیان
🟤لینک دسترسی به مقالات:https://jfaup.ut.ac.ir/issue_11131_11174.html
🟤مقاله پژوهشی:
1. ارزیابی مولفه های موثر بر جذابیت مقاصد گردشگری(نمونه موردی: رشت)مهرناز مولوی؛ آرمان حمیدی
2. تبیین تاثیر فرم شهری بر تاب آوری در برابر سوانح، محدوده مورد مطالعه: کلانشهر تهرانالناز باقرنژاد؛ اسفندیار زبردست؛ محمد مهدی عزیزی
3. بررسی و تحلیل سازمان فضایی منطقه کلانشهری تهران با استفاده از جریان فضایی جمعیتیرضا خیرالدین؛ علیرضا صلاحی مقدم؛ فاطمه طاهری
4. خاستگاه تعدد گنبدخانه در مسجد جامع سمرقند (بیبیخانم)محمد حسن خادم زاده؛ امیر حسین مقتدایی
5. نقش خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی در پیشبینی خلاقیت دانشجویان معماری (نمونه پژوهی: دانشکدهی معماری دانشگاه محقق اردبیلی )مرجان صادقی؛ حجت الله رشیدکلویر؛ اکبر عطادخت؛ حسن اکبری
6. مدل سازی سه بعدی میراث معماری با بکارگیری فتوگرامتری پهپاد؛ نمونۀ موردی: کاروانسرای دیرگچینمریم زینالپور اصل؛ فرهاد صمدزادگان؛ فرزانه دادرس جوان؛ محمدحسن طالبیان
🟤لینک دسترسی به مقالات:https://jfaup.ut.ac.ir/issue_11131_11174.html
۱۰:۵۷
۸:۰۷
۸:۰۷
فراخوان ارسال مقالات پنجمین همایش و نمایشگاه بین المللی «آتش نشانی و ایمنی شهر»
برگزار کننده: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران
محور های همایش:
برگزار کننده: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران
محور های همایش:
۸:۰۷
۸:۰۷
۸:۰۸
۸:۰۸
#چگونه_بسازیم #مصالح_شناسی#رنگ_ساختمانی
پوشش دیوارها و عناصر با رنگ، علاوه بر ایجاد یک فام رنگی، دوام و زیبایی آنها را افزایش می دهد. رنگ ها از نظر ساختار شيميايي به چهار دسته کلی تقسیم می شوند: ١ رنگ های حلّالی ٢ رنگ های بدون حلّال ٣ رنگ های با پایه آب ٤ رنگ های پودری.🟢 با استفاده از رنگ می توان انواع سطوح (گلی، آهکی، گچی،سیمانی و...) را به شرط آماده سازی و زيرسازي رنگ آمیزی کرد.🟢در هنگام رنگ آمیزی رعایت چند نکته حائز اهمیت است:1-ویژگی رنگ ها باید مطابق استاندارد ملی ایران باشد .2-رنگ های تزیینی مورد استفاده در ساختمان باید بر پایه آب باشد.3-دو لایه از رنگ باید سطح را کاملاً بپوشاند.4-قبل از رنگ آمیزی تمام عیوب سطح برطرف شود.7- رنگ های ساختمانی باید قابلیت کاربرد با قلم مو، غلتک و پاشش را داشته باشند.8-قلم مو یا غلتک مورد استفاده باید متناسب با سطح رنگ آمیزی باشد.9- هنگام رنگ آمیزی دمای محیط حداقل 5° C و رطوبت نسبی نباید بیش از 80 � باشد10-از رنگ آمیزی روی سطوح یخ زده، زیرباران و در زیر آفتاب شدید باید خودداری شود.🟢پوشش های سلولزی نیژ بعنوان ماده ای پوشاننده در فضای داخلی ساختمان استفاده می شود. این پوشش به «بلکا» معروف بوده و مواد تشکیل دهنده آن الیاف سلولزی به همراه چسب های پودری است، موقعی که با آب مخلوط می شود چسب آن فعال شده و آمادۀ استفاده روی دیوارها می شود. مهم ترین ویژگی های پوشش های سلولزی عبارتند از: عایق بودن در برابر حرارت، برودت و صدا، عدم نیاز به زیرسازی و پوشش کامل ترکها، نداشتن بو و موادِ فرّار، قابلیت ترمیم، مقاومت در برابر ضربه و کاهش بازتاب نور، سرعت اجرا، عدم جذب گرد وغبار و قابلیت نظافت با دستمال نمناک و شامپو فرش.🟢جدول فوق ، به بررسی 4 رنگ پرکاربرد ساختمان یعنی؛ پلاستیک، روغنی، اکرولیک و مولتی کالر پرداخته
ماخذ:مقررات ملی ساختمان، مبحث پنجم، ص ۱۲۲
پوشش دیوارها و عناصر با رنگ، علاوه بر ایجاد یک فام رنگی، دوام و زیبایی آنها را افزایش می دهد. رنگ ها از نظر ساختار شيميايي به چهار دسته کلی تقسیم می شوند: ١ رنگ های حلّالی ٢ رنگ های بدون حلّال ٣ رنگ های با پایه آب ٤ رنگ های پودری.🟢 با استفاده از رنگ می توان انواع سطوح (گلی، آهکی، گچی،سیمانی و...) را به شرط آماده سازی و زيرسازي رنگ آمیزی کرد.🟢در هنگام رنگ آمیزی رعایت چند نکته حائز اهمیت است:1-ویژگی رنگ ها باید مطابق استاندارد ملی ایران باشد .2-رنگ های تزیینی مورد استفاده در ساختمان باید بر پایه آب باشد.3-دو لایه از رنگ باید سطح را کاملاً بپوشاند.4-قبل از رنگ آمیزی تمام عیوب سطح برطرف شود.7- رنگ های ساختمانی باید قابلیت کاربرد با قلم مو، غلتک و پاشش را داشته باشند.8-قلم مو یا غلتک مورد استفاده باید متناسب با سطح رنگ آمیزی باشد.9- هنگام رنگ آمیزی دمای محیط حداقل 5° C و رطوبت نسبی نباید بیش از 80 � باشد10-از رنگ آمیزی روی سطوح یخ زده، زیرباران و در زیر آفتاب شدید باید خودداری شود.🟢پوشش های سلولزی نیژ بعنوان ماده ای پوشاننده در فضای داخلی ساختمان استفاده می شود. این پوشش به «بلکا» معروف بوده و مواد تشکیل دهنده آن الیاف سلولزی به همراه چسب های پودری است، موقعی که با آب مخلوط می شود چسب آن فعال شده و آمادۀ استفاده روی دیوارها می شود. مهم ترین ویژگی های پوشش های سلولزی عبارتند از: عایق بودن در برابر حرارت، برودت و صدا، عدم نیاز به زیرسازی و پوشش کامل ترکها، نداشتن بو و موادِ فرّار، قابلیت ترمیم، مقاومت در برابر ضربه و کاهش بازتاب نور، سرعت اجرا، عدم جذب گرد وغبار و قابلیت نظافت با دستمال نمناک و شامپو فرش.🟢جدول فوق ، به بررسی 4 رنگ پرکاربرد ساختمان یعنی؛ پلاستیک، روغنی، اکرولیک و مولتی کالر پرداخته
ماخذ:مقررات ملی ساختمان، مبحث پنجم، ص ۱۲۲
۸:۰۸
۱۸:۵۸
۱۸:۵۸
شماره جدید نشریه منظر دوره و شماره: دوره 14، شماره 60، مهر 1401
فهرست مقالات:
منظرِ حصار، از نمود تا نمادسید امیر منصوری
تحلیل نقش چشمانداز بر ساختار فضایی و نظام استقرار معماری عمارت اصلی باغ عباسآباداسحق رضازاده؛ آرمین بهرامیان؛ احمد امینپور؛ وحید حیدرنتاج
واکاوی وجوه زیباییشناسانۀ نمای مسکونی تهران از منظر معماری عصبمحورصبا حسینی نسب؛ فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمدعلی خانمحمدی؛ حسام قمری
قیاس و ارزیابی مبانی رابطة انسان و طبیعت در دانش اکولوژی و منظردلارام سبک رو؛ مرتضی همتی؛ حشمت الله متدین
واکاوی مفهوم مناظر شهری مولد یکپارچه (CPULs) مبتنی برمرور نظاممندسپیده سنجری؛ زهرا سادات سعیده زرآبادی؛ مصطفی بهزادفر
جلفا، بازماندهای از مفهوم محلهمحمدرضا سرتیپی اصفهانی؛ نگین ثقفیان
راهبردهای بهسازی رودخانههای شهری فصلی در برابر مخاطرات محیطی با رویکرد تابآوری اکولوژیکساناز حائری؛ امین حبیبی؛ مهدی شیبانی؛ مهسا سعیدی زاده نائینی
لینک دسترسی به مقالات:http://www.manzar-sj.com/issue_20153_21616.html
فهرست مقالات:
منظرِ حصار، از نمود تا نمادسید امیر منصوری
تحلیل نقش چشمانداز بر ساختار فضایی و نظام استقرار معماری عمارت اصلی باغ عباسآباداسحق رضازاده؛ آرمین بهرامیان؛ احمد امینپور؛ وحید حیدرنتاج
واکاوی وجوه زیباییشناسانۀ نمای مسکونی تهران از منظر معماری عصبمحورصبا حسینی نسب؛ فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمدعلی خانمحمدی؛ حسام قمری
قیاس و ارزیابی مبانی رابطة انسان و طبیعت در دانش اکولوژی و منظردلارام سبک رو؛ مرتضی همتی؛ حشمت الله متدین
واکاوی مفهوم مناظر شهری مولد یکپارچه (CPULs) مبتنی برمرور نظاممندسپیده سنجری؛ زهرا سادات سعیده زرآبادی؛ مصطفی بهزادفر
جلفا، بازماندهای از مفهوم محلهمحمدرضا سرتیپی اصفهانی؛ نگین ثقفیان
راهبردهای بهسازی رودخانههای شهری فصلی در برابر مخاطرات محیطی با رویکرد تابآوری اکولوژیکساناز حائری؛ امین حبیبی؛ مهدی شیبانی؛ مهسا سعیدی زاده نائینی
لینک دسترسی به مقالات:http://www.manzar-sj.com/issue_20153_21616.html
۱۸:۵۸
۱۰:۳۶
۱۰:۳۷
ماکت سایت
به طور کلی بررسی سایت از اولین مراحل طراحی میباشد . و سایت ها به دو دسته ی همکف و شیب دار تقسیم بندی میشوند .
در این قسمت به بررسی سایت های همکف میپردازیم :اگر سایت همکف و مسطح باشد ، برای ساخت ماکت ، معمولا آن را روی یک تخته ی محکم یا چند لایه مقوا میچسبانند .
ماکت سایت با ماکت های توپوگرافی متفاوت میباشند و در این نوع ماکت بیشتر به بررسی فضاهای اطراف بنا پرداخته میشود .
معماران برای نشان دادن دسترسی هامعمولا از مقوا با تنالیته رنگ های خنثی یا سفید استفاده میکنند .
به طور کلی بررسی سایت از اولین مراحل طراحی میباشد . و سایت ها به دو دسته ی همکف و شیب دار تقسیم بندی میشوند .
در این قسمت به بررسی سایت های همکف میپردازیم :اگر سایت همکف و مسطح باشد ، برای ساخت ماکت ، معمولا آن را روی یک تخته ی محکم یا چند لایه مقوا میچسبانند .
ماکت سایت با ماکت های توپوگرافی متفاوت میباشند و در این نوع ماکت بیشتر به بررسی فضاهای اطراف بنا پرداخته میشود .
معماران برای نشان دادن دسترسی هامعمولا از مقوا با تنالیته رنگ های خنثی یا سفید استفاده میکنند .
۱۰:۳۷
۱۰:۳۷