بله | کانال پرسمان أین ولی‌الله ارواحنا له الفداء
عکس پروفایل پرسمان أین ولی‌الله ارواحنا له الفداءپ

پرسمان أین ولی‌الله ارواحنا له الفداء

۵۵عضو
عکس پروفایل پرسمان أین ولی‌الله ارواحنا له الفداءپ
۵۵ عضو

پرسمان أین ولی‌الله ارواحنا له الفداء

undefinedundefined#سؤال_۴۴۰:#قرآنی#خلود
undefined سؤال‌کننده: ناشناس
طبق آیات ۲۲ و ۶۸ سوره توبه، خلود در بهشت و خلود در جهنم چگونه است؟ آیا پس از ورود به بهشت یا جهنم در آن جاودانه‌اند یا از آن خارج خواهند شد؟
undefined #پاسخ_۴۴۰:
undefined#معنای_خلود«خُلْد» به معنى دوام و بقا در سرايى است كه انسان از آن خارج نمى‌شود. آخرت «دار الخُلْد» گفته شده چون حضور در آن همیشگی است.
undefined#خلود_در‌_بهشتجنة خداوند، ویژگی منحصر به فردی دارد و آن اینکه در این سرای محبت اگر کسی ورود پیدا ‌کند خروج از آن، نابودی، اِضمِحلال و جدا شدن از تمام حقیقت اوست.بدین خاطر هرکس به آن ورود کند، هیچگاه از آن خارج نخواهد شد.در آیه ۲۲ سوره توبه اشاره‌ شده است که اهل بهشت تا ابد در آن‌جا جاودانند.اگر ماندن در بهشت مشروط بود، یا احتمال خروج از آن وجود داشت دیگر بهشت، بهشت نبود و اضطراب و نگرانی از اخراج، تمام لذّت‌های بهشت را تلخ می‌کرد.
undefined#خلود‌_در‌_جهنمخُلود به معنی ماندن طولانیست و فقط در یک مورد بر ابدی بودن دلالت دارد و آن، طبق آیه ۶٨ سوره مبارکه توبه، خلود منافقین، کفار و طبق احادیث، دشمنان اهل بیت علیهم‌السّلام است.
در آیات بیم‌دهنده از عذاب که «ابداً» بعد از «خالدین فیها» ذکر شده، به خلود ابدی کفار دلالت دارد و ذکر نشدن «ابداً» در آیات وعید نشان می‌دهد که عذاب این افراد قطع می‌شود.
عذاب جاودان تنها براى كسانیست كه وجودشان به رنگ گناه درآمده؛ طغيان و سركشى به تدريج ملكهٔ‌ وجودیشان شده است. کسانی که از روی عمد غرق در فساد، تباهی، کفر و نفاق گشته‌اند و سایه شوم گناه تمام وجودشان را پوشانیده و به رنگ کفر و گناه درآمده‌اند، چنانکه خداوند می‌فرماید: «کسی که مرتکب گناه گردد و آثار آن تمام وجود او را احاطه ‌کند، اهل آتش ابدی خواهد‌ بود.»
علّامه طباطبایی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه نیز معتقد است اگر کفر و شرک در نفس رسوخ کند، باعث عذاب دائمی می‌شود.
یک يهودى از پيامبر صلی‌الله‌عليه‌وآله سؤال کرد:اگر پروردگارت ستم روا نمى‌دارد، پس چگونه كسى را كه جز چند روز_مدت محدود_گناه كرده براى ابد در آتش جاودان نگه مى‌دارد؟پيامبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمودند:«زيرا نيّت او اين بود كه اگر عمر جاودان داشته باشد، گناه كند. چنين نيّتى از كردارش بسى بدتر است، هم چنين علت خلود كسى در بهشت، اين است كه در انديشه اوست كه اگر براى هميشه در دنيا زندگى كند از اطاعت خدا دست برندارد و چنين نيتی از يك عمر كردار بهتر است.»
undefined#خارج‌شدن‌از‌جهنمامام رضا علیه‌السّلام می‌فرمایند: «گناهکاران از اهل توحید و خداپرستی، داخل در آتش جهنّم می‌شوند، پس از عذاب و عقوبت از آن خارج می‌شوند.»که این خر‌وج از جهنم به لطف و کرم پروردگار است. اما این که این خروج چقدر طول خواهد کشید؟ الله اعلم...

undefined@ayna_valiollah_porsemanundefinedundefined

۱۹:۵۱