کره به اندازه نفت ایران سریال میفروشد!
کرهایها در ده سال گذشته جهش فوق العادهای را در صنایع خلاق تجربه کردهاند. سریالهای کرهای در سالهای اخیر به یکی از محبوبترین محصولات فرهنگی جهان تبدیل شدهاند. فروش سریالها و محصولات سینمایی و صنایع خلاق کره تنها در سال 2020 میلادی 10.8 میلیارد دلار بوده است. عددی معادل میزان فروش نفت ایران در همان سال.
کره جنوبی در زمینه فیلمهای بلند و انیمیشن هم عملکرد موفقی داشته است. اکنون صنایع خلاق کره جنوبی رقیب جدی برای محصولات ترکی و آمریکایی به حساب میآید. محصولات تلوزیونی کره با فروش 167 میلیون دلاری در سال 2003 و رساندن این رقم به 273 میلیون دلار در سال 2019 رشد قابل توجهای را به ثبت رسانده است. سریالهای کرهای یکی از اهداف اصلی نتفلیکس در سرمایهگذاری سالیان اخیر بوده به طوری که 40 هزار نفر از عوامل بومی این کشور برای نتفلیکس کار میکنند.
تبارشناسی سیاستهای فرهنگی کره با توجه به جهش این کشور در زمینه صنایع خلاق و توسعه فرهنگ خود در جهان میتواند حاوی نکات دقیقی برای سیاستگذاران فرهنگی باشد. دفتر آموزش و فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی مبوسط ابعاد سیاستگذاری فرهنگی کره جنوبی را بررسی کرده است.
لینک دانلود گزارش
#صنایع_خلاق#کره_جنوبی
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
@baazbin
#صنایع_خلاق#کره_جنوبی
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
۱۲:۰۶
وقتی همه خستهاند!
سالیانه در کشور بیش از ۳۲۰ هزار نفر جان خود را بر اثر عوارض ناشی از کم تحرکی از دست میدهند. اضافه وزن و چاقی، بیماریهای قلبی و عروقی، افسردگی و اختلالات روحی تنها بخشی از صدمات کم تحرکی است.
به طور میانگین ۸۰ درصد از جامعه بیش از ۵ ساعت در هفته اوقات فراغت دارند اما تنها ۴۰ دقیقه به انجام فعالیت بدنی یا ورزش میپردازند. فعالیتهای بدنی به نسبت سایر تفریحات جایگاه به شدت پایینی دارد به طوری که میزان هزینهای که خانوارهای ایرانی در سال ۱۴۰۱ برای غذاخوریها و رستورانها پرداخت کردهاند حدوداً ۲۲ درصد بیش از متوسط هزینههای ورزشی است!
بررسی وضعیت فعالیت بدنی و ورزش در سبد فراغتی خانوارهای ایرانی گزارشی از دفتر آموزش و فرهنگ است که ابعاد گوناگون کم تحرکی و تبعات ناشی از آن را بررسی کرده است.
لینک دریافت گزارش
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
@baazbin
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
۹:۳۴
توی دروازه! گل برای مافیا!مافیای فساد چگونه به فوتبال ایران گل میزند؟بازخوانی زمینههای فساد در ورزش ایران
این روزها خبر فساد گسترده مدیران یک باشگاه فوتبال لیگ برتری توجه بسیاری را به خود معطوف داشته است. تا امروز سه مدیر بلند پایه این باشگاه و فدراسیون فوتبال بازداشت شدهاند. گمانهزنیها از باز شدن پای باشگاههای بزرگ لیگ برتر به پرونده خبر میدهد.گفته میشود رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال اقلاً به ۱۵ مورد تبانی در نتایج بازیها اعتراف کرده است!
اما فساد در ورزش به ویژه فوتبال چگونه رخ میدهد؟ کجای ترکیب فدراسیون و ساختارهای ورزشی کشور باعث شده تا هربار از فساد گل بخوریم؟ چه زمینههایی در بروز فساد ورزشی موثراند؟
دفتر آموزش و فرهنگ دی 1402 در گزارشی تخصصی ابعاد مختلف فساد در ورزش را بررسی کرده و نسبت به آن هشدار داده بود. آسیبشناسیهای به عمل آمده در این گزارش در بسیاری از فسادهای ورزش کشور از جمله ماجرای اخیر مصادیق عینی دارد. گزارش تخصصی انواع فساد در ورزش و راهکارهای مقابله با آن سه رکن اصلی فساد در ورزش را ۱. زمینههای اقتصادی ۲.زمینههای سیاسی و ساختاری و ۳.زمینههای قضایی برمیشمارد.
در پرونده ویژه #علیه_فساد هرکدام از این ابعاد را بررسی خواهیم کرد.
دانلود مستقیم گزارش
#علیه_فساد#پرونده_ویژه
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
@baazbin
در پرونده ویژه #علیه_فساد هرکدام از این ابعاد را بررسی خواهیم کرد.
#علیه_فساد#پرونده_ویژه
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
۱۷:۴۶
آموزش و پروش و مسئله مشارکت مردمی
مدت طولانی است که مشارکت مردمی در آموزش و پرورش محل سوال است. بدیهی است که دستگاه تعلیم و تربیت بدون حمایت خانوادهها نخواهد توانست وظایف خود را به خوبی انجام دهد. اما ساختار مناسب و الگوی ایدهآل برای مشارکت مردمی در آموزش و پرورش چیست؟
دفتر آموزش و فرهنگ در سه مطالعه مجزا شیوههایی که تا کنون برای ایجاد چنین مشارکتی پی گرفته شده را بررسی کرده است. تجربه اولیا و مربیان یکی از این الگوها است. ساز و کار انجمن اولیا و مربیان از کجا شکل گرفت؟ ایرادات و نقاط قوت آن چه بود؟ این الگو تا چه اندازه اهداف مشارکت مردمی را محقق کرده است؟
فایل کامل گزارش را از اینجا دانلود کنید
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
@baazbin
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
۱۱:۳۲
سیاستپژوهی آموزش و فرهنگ
توی دروازه! گل برای مافیا! مافیای فساد چگونه به فوتبال ایران گل میزند؟ بازخوانی زمینههای فساد در ورزش ایران
این روزها خبر فساد گسترده مدیران یک باشگاه فوتبال لیگ برتری توجه بسیاری را به خود معطوف داشته است. تا امروز سه مدیر بلند پایه این باشگاه و فدراسیون فوتبال بازداشت شدهاند. گمانهزنیها از باز شدن پای باشگاههای بزرگ لیگ برتر به پرونده خبر میدهد.گفته میشود رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال اقلاً به ۱۵ مورد تبانی در نتایج بازیها اعتراف کرده است!
اما فساد در ورزش به ویژه فوتبال چگونه رخ میدهد؟ کجای ترکیب فدراسیون و ساختارهای ورزشی کشور باعث شده تا هربار از فساد گل بخوریم؟ چه زمینههایی در بروز فساد ورزشی موثراند؟
دفتر آموزش و فرهنگ دی 1402 در گزارشی تخصصی ابعاد مختلف فساد در ورزش را بررسی کرده و نسبت به آن هشدار داده بود. آسیبشناسیهای به عمل آمده در این گزارش در بسیاری از فسادهای ورزش کشور از جمله ماجرای اخیر مصادیق عینی دارد. گزارش تخصصی انواع فساد در ورزش و راهکارهای مقابله با آن سه رکن اصلی فساد در ورزش را ۱. زمینههای اقتصادی ۲.زمینههای سیاسی و ساختاری و ۳.زمینههای قضایی برمیشمارد. در پرونده ویژه #علیه_فساد هرکدام از این ابعاد را بررسی خواهیم کرد.
دانلود مستقیم گزارش #علیه_فساد #پرونده_ویژه دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
@baazbin
محمد مهدی فروردین نماینده مردم فیروزآباد، درباره پرونده فساد اخیر در فوتبال، گفت:
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
۱۳:۰۲
با 23 میلیون دقیقه بازدید در هر قسمت؛ باب اسفنجی محبوبترین شخصیت پویانمایی در ایران!
بررسی گزارشهای سالیانه سکوهای فیلم و سریال نشان میدهد پویانمایی محبوبترین ژانر و باب اسفنجی با میانگین بازدید 23 میلیون دقیقه در هر قسمت پرطرفدارترین پویانمایی در ایران است. تماشای این پویانمایی محدود به قشر کودک و نوجوان نیست و بزرگسالان نیز در شمار مخاطبان پر و پا قرص این مجموعهاند.
همچنین هر قسمت از «بن تن» با 17 میلیون دقیقه، هر قسمت از «بچه رئیس: بازگشت به کار» با 15 میلیون دقیقه و هر قسمت از «پت و مت» با 14 میلیون دقیقه بازدید در جایگاه بعدی قرار دارند.
این دادهها بخشی از گزارش تخصصی تولید و ترویج محتوای ادبی برای کودک و نوجوان دفتر آموزش و فرهنگ است که چالشها و فرصتهای تولید محتوای ادبی برای کودک و نوجوان را بررسی کرده است.
دانلود مستقیم این گزارش
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
@baazbin
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
۱۸:۰۵
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
۱۱:۲۳
دولت، بازیگر نقش اول!
یکسان انگاری فرهنگ و دیگر حوزهها و تلقی مشابهتهای غیرواقعی از سیاستگذاری میان این دو، عامل برساخت تصورات غلطی از سیاستگذاری فرهنگی است. از جمله چشم بستن برنقش دولت و دولت زدایی از فرهنگ عمومی.
تجربه کره جنوبی به عنوان یکی از موفقترین کشورهای سالیان اخیر در بسط فرهنگ بومی و توسعه صنایع خلاق نشان میدهد دولت اصلیترین نقش را در این شکوفایی ایفا کرده است. دولت کره جنوبی نه تنها فرهنگ عمومی را رها نکرده، بلکه با نظارت و سیاستگذاری به هنگام و بومی جهتدهی اصلی توسعه فرهنگی را ترسیم کرده است.
ظرفیت گفتمانی، ظرفیت اجرایی، ظرفیت انعکاسی سه ظرفیتی است که دولت در توسعه فرهنگی کره جنوبی برخوردار بوده است. گزارش تبارشناسی سیاستهای فرهنگی در کرهجنوبی ابعاد مختلف سیاستگذاری فرهنگی در کره جنوبی را بررسی میکند و نتایج مهمی را به پژوهشگران و سیاستگذاران فرهنگی ارائه میدهد.
این گزارش را از اینجا بخوانید
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
@baazbin
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
۱۳:۱۴
وزیر آموزشوپرورش: سال ۱۴۰۱ کام معلمان تلخ شد
اسفند ۱۴۰۱ پرداخت نشدن حقوق معلمان و اجرانشدن درست رتبهبندی در خاطرۀ آنان یک نقطۀ تلخ بود که در فروردین ۱۴۰۲ منجر به استعفای وزیر شد.
بنده در حالی وزارت را تحویل گرفتم که با سه نقطۀ بحرانی «وضعیت دانشآموزی، کمبود نیروی انسانی و نیروهای خدماتی» مواجه بودم.
میانگین حقوق معلمان با طرح رتبهبندی ۲۶ درصد رشد یافته است./فارس
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
@baazbin
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
۸:۰۱
سخنرانان:
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
۱۳:۰۹
حق و مسئولیت متقابلنگاهی به راههای مشارکت مردم در حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی
میراث فرهنگی و طبیعی بخشی از هویت ملی و از موئلفههای پیش برد اهداف تمدنی است. حفاظت از این میراث مانند ماهیت آن مقولهای همگانی است و از دولت تا مردم باید در راستای آن همت گمارند.
گروه آموزش و فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلش شورای اسلامی در گزارشی با عنوان بررسی مسئولیت عمومی در قبال میراث فرهنگی و طبیعی به ابعاد مسئولیت دولت و مردم در حفظ و مراقبت از میراث فرهنگی کشور پرداخته است.
اصلاح ماده (66) قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1394 و طراحی نقش مردم در حفظ میراث فرهنگی و طبیعی و ترسیم حقوق و مسئولیت آنان در این زمینه و بازطراحی نقش دستگاههایی مانند صدا و سیما، دستگاه قضایی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و منابع طبیعی از جمله پیشنهادات سیاستی این گزارش است.
فایل کامل این گزارش را از اینجا دریافت کنید
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
@baazbin
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
۱۳:۴۳
رشد قابل قبول، پیشرفت نامتوازن
تازهترین گزارش منتشر شده توسط گروه آموزش عالی دفتر آموزش و فرهنگ نشان میدهد که حوزه شاخصهای نوآوری و ثبت اختراع نقشه جامع علمی کشور تحققی 108 درصدی داشته است.
تمرکز پژوهشگران و مخترعین بر ثبت آثار در داخل از کشور را میتوان یکی از دلایل این عدد بر شمرد. در این گزارش آمده که مقالات و اسناد علمی به ثبت رسیده توسط ایران از 4558 مقاله و سند علمی در سال 1375 به 78184 مقاله در سال 1400 رسیده است.
این گزارش همچنین با بررسی آئیننامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاهها به نقش و تاثیر مواد آئیننامه مذکور بر شاخصها پرداخته است.
فایل کامل این گزارش را از اینجا دانلود کنید
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
@baazbin
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
۱۷:۰۴
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
۱۷:۰۲
سیاستپژوهی آموزش و فرهنگ
آموزش و پروش و مسئله مشارکت مردمی
مدت طولانی است که مشارکت مردمی در آموزش و پرورش محل سوال است. بدیهی است که دستگاه تعلیم و تربیت بدون حمایت خانوادهها نخواهد توانست وظایف خود را به خوبی انجام دهد. اما ساختار مناسب و الگوی ایدهآل برای مشارکت مردمی در آموزش و پرورش چیست؟
دفتر آموزش و فرهنگ در سه مطالعه مجزا شیوههایی که تا کنون برای ایجاد چنین مشارکتی پی گرفته شده را بررسی کرده است. تجربه اولیا و مربیان یکی از این الگوها است. ساز و کار انجمن اولیا و مربیان از کجا شکل گرفت؟ ایرادات و نقاط قوت آن چه بود؟ این الگو تا چه اندازه اهداف مشارکت مردمی را محقق کرده است؟
فایل کامل گزارش را از اینجا دانلود کنید دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
@baazbin
آموزش و پرورش و مسئله مشارکت مردمی(2)
مشارکت مردمی در آموزش و پرورش همواره از دغدغههای اصلی سیاستگذارن این حوزه است. مشارکت مردم در آموزش و پرورش علاوه بر تکمیل بسیاری از فرآیندهای آموزشی و تربیتی باعث مسئولیتپذیری بیشتر خانوادهها و سیستم آموزش رسمی کشور و در نهایت منتج به افزایش کیفیت خدمات آموزش عمومی خواهد شد.
ایده مدارس هیئت امنایی به عنوان یکی از ایده های تحولی در نظام آموزش و پرورش مطرح بوده است. معتقدان به این ایده به دنبال افزایش کیفیت و عدالت آموزشی با تفیض اختیارات گسترده به مدیران (به صورت خرید خدمات) و ایجاد مشارکت جامعه در اداره مدرسه می باشند. با تصویب «آیین نامه توسعه مشارکت های مردمی به شیوه مدیریت هیئت امنایی در مدارس» در اول اردیبهشت ۱۳۸۸ توسط شورای عالی آموزش وپرورش، برای اولین بار این سازوکار به کار گرفته شد.
گروه آموزش و پرورش دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ در گزارش دوم خود در راستای بررسی الگوهای اجرا شده مشارکت مردمی در آموزش و پرورش به واکاوی مشارکت مردمی در قالبت مدارس هیئت امنایی پرداخته است.
فایل کامل این گزارش را از اینجا دانلود کنید.
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
@baazbin
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
۸:۵۶
کد ۵۴ منتشر شدساترا و ارتقای سلامت محتوای شبکه نمایش خانگی موضوع محوری نشریه خبری پنجاه و چهارم
مدتی پیش بود که سه تن از نمایندگان مجلس از سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی - ساترا - بازدید کردند و در خلل آن از نقش حمایتی_نظارتی ساترا گفتند.
شماره ۵۴ نشریه خبری کد با موضوع ارتقای سلامت محتوای شبکه نمایش خانگی در گزارشی ویژه به تعامل ساترا و مجلس دوازدهم پرداخته است.
رفع خلاءهای قانونی ساترا در مجلس،ضرورت هماهنگی وزارت ارشاد با این سازمان و آماده شدن ساترا برای سیاستگذاری رسانههای هوشمند آینده محور صحبتها و تعامل کامران غضنفری، سیدمرتضی محمودی و ابوالفضل ظهرهوند بود که از ساترا بازدید کردند.
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
@baazbin
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
۱۳:۳۷
سیاستپژوهی آموزش و فرهنگ
کد ۵۴ منتشر شد ساترا و ارتقای سلامت محتوای شبکه نمایش خانگی موضوع محوری نشریه خبری پنجاه و چهارم
مدتی پیش بود که سه تن از نمایندگان مجلس از سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی - ساترا - بازدید کردند و در خلل آن از نقش حمایتی_نظارتی ساترا گفتند.
شماره ۵۴ نشریه خبری کد با موضوع ارتقای سلامت محتوای شبکه نمایش خانگی در گزارشی ویژه به تعامل ساترا و مجلس دوازدهم پرداخته است.
رفع خلاءهای قانونی ساترا در مجلس،ضرورت هماهنگی وزارت ارشاد با این سازمان و آماده شدن ساترا برای سیاستگذاری رسانههای هوشمند آینده محور صحبتها و تعامل کامران غضنفری، سیدمرتضی محمودی و ابوالفضل ظهرهوند بود که از ساترا بازدید کردند. دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
@baazbin
Code-54-site-1.pdf
۶.۷۹ مگابایت
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
۱۳:۳۹
هالیو! اسم رمز تسخیر فرهنگی
موج مصرف محصولات فرهنگی کره جنوبی آنقدر گسترده شد که چینیها اسمی برایش انتخاب کردند: "هالیو" هرکجا که تصور میشد محصولی فرهنگی از کره جنوبی مشتری داشت. فیلم، انیمیشن، موسیقی و حتی غذا! هالیو به معنای دقیق کلمه یعنی "موج کرهای" موجی که این روزاها همه جا میتوان ردی از آن یافت!
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ پیشتر در گزارشی به بررسی تبارشناسی سیاستهای فرهنگی کره پرداخته بود. در شماره دوم این گزارش برندینگ فرهنگ کره جنوبی از سکوی بررسی نقش دولت در تحقق توسعه فرهنگی کره جنوبی واکاوی شده است. این گزارش نشان میدهد دولت کره جنوبی چگونه در طی سالیان متمادی سیاستهای فرهنگی یکپارچهای را تحت عنوان "k-culture" در پیش گرفته است. سیاستهایی که تاثیرات آن را میتوان در صفهای شلوغ کنسرت گروه BTS، فروش فوق العاده فیلم و سریالها، علاقه مردم جهان به خوردن کیمجی و دوکبوکی و رشد روز افزون تقاضا برای یادگیری زبان کرهای ملاحظه نمود!
این گزارش که به همت گروه فرهنگ عمومی و هنر دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلس تهیه شده به پرسشهای مهمی درباره توسعه فرهنگی کرهجنوبی پاسخ خواهد داد.
فایل کامل این گزارش را از اینجا دانلود کنید
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
@baazbin
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
۱۶:۵۲
سیاستپژوهی آموزش و فرهنگ
رشد قابل قبول، پیشرفت نامتوازن
تازهترین گزارش منتشر شده توسط گروه آموزش عالی دفتر آموزش و فرهنگ نشان میدهد که حوزه شاخصهای نوآوری و ثبت اختراع نقشه جامع علمی کشور تحققی 108 درصدی داشته است.
تمرکز پژوهشگران و مخترعین بر ثبت آثار در داخل از کشور را میتوان یکی از دلایل این عدد بر شمرد. در این گزارش آمده که مقالات و اسناد علمی به ثبت رسیده توسط ایران از 4558 مقاله و سند علمی در سال 1375 به 78184 مقاله در سال 1400 رسیده است.
این گزارش همچنین با بررسی آئیننامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاهها به نقش و تاثیر مواد آئیننامه مذکور بر شاخصها پرداخته است.
فایل کامل این گزارش را از اینجا دانلود کنید دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
@baazbin
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
۱۰:۳۸
موسویزاده عضو کمیسیون آموزش:
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
۱۵:۰۰
یک تشویق و دو هشدار!دو اشتباهی که دستاوردهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به خطر میاندازد
تاسیسات گردشگری به مجموعه زیرساختهای لازم برای تامین رفاه گردشگران و مسافران اطلاق میشود. هتلها، مسافرخانهها، کارگاهها و فروشگاههای صنایع دستی، بومگردیها و ... همگی از مصادیق تاسیسات گردشگری به حساب میآیند. بررسیها نشان میدهد میانگین نرخ صدور مجوز تاسیسات گردشگری در سالهای 1395 تا 1402 معادل 9/5 درصد رشد داشته است. 62 درصد مجوزهای صادر شده در این بازه زمانی مربوط به تاسیس هتل و بومگردی بوده است.
علارغم افزایش قابل قبول صدور مجوزهای تاسیسات گردشگری در دولت سیزدهم همچنان مشکلات اساسی در این موضوع وجود دارد. این مشکلات در دو بخش: 1. موانع صدور مجوزها 2. تاخیر در صدور مجوزها قابل دستهبندی است.
جلوگیری از ورود متقاضیان به بازار اقامت و ایجاد انحصار مهمترین عامل ایجاد مانع در صدور مجوزها است. همچنین اصلیترین علت تاخیر در صدور مجوزها را میتوان به ترک فعل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از وظایف تصریح شده در قانون اصلاح مواد (1) و (7) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی ( قانونی که تصریح میکند دریافت تمامی استعلامات بین دستگاهی و پیگیری و دریافت پاسخ آن برای هر مجوز کسب و کار به عهده مرجع اصلی صادر کننده مجوز است.) و استفاده از نظارت پیشینی و بیتوجهی به نظارت پسینی در اعطای مجوز کسب و کار دانست.
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی نظارتی به بررسی وضعیت صدور مجوز بهرهبرداری از تاسیسات گردشگری پرداخته است.
فایل کامل این گزارش را از اینجا دانلود کنید
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
@baazbin
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
۱۶:۰۰