بله | کانال سیاست‌پژوهی آموزش و فرهنگ
عکس پروفایل سیاست‌پژوهی آموزش و فرهنگس

سیاست‌پژوهی آموزش و فرهنگ

۱۲۱عضو
thumbnail
کره به اندازه نفت ایران سریال می‌فروشد!
undefinedکره‌ای‌ها در ده سال گذشته جهش فوق العاده‌ای را در صنایع خلاق تجربه کرده‌اند. سریال‌های کره‌ای در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین محصولات فرهنگی جهان تبدیل شده‌اند. فروش سریال‌ها و محصولات سینمایی و صنایع خلاق کره تنها در سال 2020 میلادی 10.8 میلیارد دلار بوده است. عددی معادل میزان فروش نفت ایران در همان سال.
undefinedکره جنوبی در زمینه فیلم‌های بلند و انیمیشن هم عملکرد موفقی داشته است. اکنون صنایع خلاق کره جنوبی رقیب جدی برای محصولات ترکی و آمریکایی به حساب می‌آید. محصولات تلوزیونی کره با فروش 167 میلیون دلاری در سال 2003 و رساندن این رقم به 273 میلیون دلار در سال 2019 رشد قابل توجه‌ای را به ثبت رسانده است. سریال‌های کره‌ای یکی از اهداف اصلی نتفلیکس در سرمایه‌گذاری سالیان اخیر بوده به طوری که 40 هزار نفر از عوامل بومی این کشور برای نتفلیکس کار می‌کنند.
undefinedتبارشناسی سیاست‌های فرهنگی کره با توجه به جهش این کشور در زمینه صنایع خلاق و توسعه فرهنگ خود در جهان می‌تواند حاوی نکات دقیقی برای سیاستگذاران فرهنگی باشد. دفتر آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی مبوسط ابعاد سیاستگذاری فرهنگی کره جنوبی را بررسی کرده است.
undefined لینک دانلود گزارش
#صنایع_خلاق#کره_جنوبی
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامیundefined@baazbin

۱۲:۰۶

thumbnail
وقتی همه خسته‌اند!
undefinedسالیانه در کشور بیش از ۳۲۰ هزار نفر جان خود را بر اثر عوارض ناشی از کم تحرکی از دست می‌دهند. اضافه وزن و چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی، افسردگی و اختلالات روحی تنها بخشی از صدمات کم تحرکی است.
undefinedبه طور میانگین ۸۰ درصد از جامعه بیش از ۵ ساعت در هفته اوقات فراغت دارند اما تنها ۴۰ دقیقه به انجام فعالیت بدنی یا ورزش می‌پردازند. فعالیت‌های بدنی به نسبت سایر تفریحات جایگاه به شدت پایینی دارد به طوری که میزان هزینه‌ای که خانوار‌های ایرانی در سال ۱۴۰۱ برای غذاخوری‌ها و رستوران‌ها پرداخت کرده‌اند حدوداً ۲۲ درصد بیش از متوسط هزینه‌های ورزشی است!
undefined بررسی وضعیت فعالیت بدنی و ورزش در سبد فراغتی خانوار‌های ایرانی گزارشی از دفتر آموزش و فرهنگ است که ابعاد گوناگون کم تحرکی و تبعات ناشی از آن را بررسی کرده است.
undefined لینک دریافت گزارش
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامیundefined@baazbin

۹:۳۴

thumbnail
توی دروازه! گل برای مافیا!مافیای فساد چگونه به فوتبال ایران گل می‌زند؟بازخوانی زمینه‌های فساد در ورزش ایران
undefinedاین روزها خبر فساد گسترده مدیران یک باشگاه فوتبال لیگ برتری توجه بسیاری را به خود معطوف داشته است. تا امروز سه مدیر بلند پایه این باشگاه و فدراسیون فوتبال بازداشت شده‌اند. گمانه‌زنی‌ها از باز شدن پای باشگاه‌های بزرگ لیگ برتر به پرونده خبر می‌دهد.گفته می‌شود رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال اقلاً به ۱۵ مورد تبانی در نتایج بازی‌ها اعتراف کرده است!
undefinedاما فساد در ورزش به ویژه فوتبال چگونه رخ می‌دهد؟ کجای ترکیب فدراسیون و ساختارهای ورزشی کشور باعث شده تا هربار از فساد گل بخوریم؟ چه زمینه‌هایی در بروز فساد ورزشی موثراند؟
undefinedدفتر آموزش و فرهنگ دی 1402 در گزارشی تخصصی ابعاد مختلف فساد در ورزش را بررسی کرده و نسبت به آن هشدار داده بود. آسیب‌شناسی‌های به عمل آمده در این گزارش در بسیاری از فسادهای ورزش کشور از جمله ماجرای اخیر مصادیق عینی دارد. گزارش تخصصی انواع فساد در ورزش و راهکارهای مقابله با آن سه رکن اصلی فساد در ورزش را ۱. زمینه‌های اقتصادی ۲.زمینه‌های سیاسی و ساختاری و ۳.زمینه‌های قضایی برمی‌شمارد.
در پرونده ویژه #علیه_فساد هرکدام از این ابعاد را بررسی خواهیم کرد.
undefined دانلود مستقیم گزارش
#علیه_فساد#پرونده_ویژه
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامیundefined@baazbin

۱۷:۴۶

thumbnail
آموزش و پروش و مسئله مشارکت مردمی
undefinedمدت طولانی است که مشارکت مردمی در آموزش و پرورش محل سوال است. بدیهی است که دستگاه تعلیم و تربیت بدون حمایت خانواده‌ها نخواهد توانست وظایف خود را به خوبی انجام دهد. اما ساختار مناسب و الگوی ایده‌آل برای مشارکت مردمی در آموزش و پرورش چیست؟
undefinedدفتر آموزش و فرهنگ در سه مطالعه مجزا شیوه‌هایی که تا کنون برای ایجاد چنین مشارکتی پی گرفته شده را بررسی کرده است. تجربه اولیا و مربیان یکی از این الگوها است. ساز و کار انجمن اولیا و مربیان از کجا شکل گرفت؟ ایرادات و نقاط قوت آن چه بود؟ این الگو تا چه اندازه اهداف مشارکت مردمی را محقق کرده است؟

undefined فایل کامل گزارش را از اینجا دانلود کنید
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامیundefined@baazbin

۱۱:۳۲

سیاست‌پژوهی آموزش و فرهنگ
undefined توی دروازه! گل برای مافیا! مافیای فساد چگونه به فوتبال ایران گل می‌زند؟ بازخوانی زمینه‌های فساد در ورزش ایران undefinedاین روزها خبر فساد گسترده مدیران یک باشگاه فوتبال لیگ برتری توجه بسیاری را به خود معطوف داشته است. تا امروز سه مدیر بلند پایه این باشگاه و فدراسیون فوتبال بازداشت شده‌اند. گمانه‌زنی‌ها از باز شدن پای باشگاه‌های بزرگ لیگ برتر به پرونده خبر می‌دهد.گفته می‌شود رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال اقلاً به ۱۵ مورد تبانی در نتایج بازی‌ها اعتراف کرده است! undefinedاما فساد در ورزش به ویژه فوتبال چگونه رخ می‌دهد؟ کجای ترکیب فدراسیون و ساختارهای ورزشی کشور باعث شده تا هربار از فساد گل بخوریم؟ چه زمینه‌هایی در بروز فساد ورزشی موثراند؟ undefinedدفتر آموزش و فرهنگ دی 1402 در گزارشی تخصصی ابعاد مختلف فساد در ورزش را بررسی کرده و نسبت به آن هشدار داده بود. آسیب‌شناسی‌های به عمل آمده در این گزارش در بسیاری از فسادهای ورزش کشور از جمله ماجرای اخیر مصادیق عینی دارد. گزارش تخصصی انواع فساد در ورزش و راهکارهای مقابله با آن سه رکن اصلی فساد در ورزش را ۱. زمینه‌های اقتصادی ۲.زمینه‌های سیاسی و ساختاری و ۳.زمینه‌های قضایی برمی‌شمارد. در پرونده ویژه #علیه_فساد هرکدام از این ابعاد را بررسی خواهیم کرد. undefined دانلود مستقیم گزارش #علیه_فساد #پرونده_ویژه دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی undefined@baazbin
undefined خواسته هواداران فوتبال برخورد قاطع با عاملان فساد در ورزش است/ برای کمک داور ویدویی (VAR) در بودجه ردیف اعتباری پیش بینی شده است
محمد مهدی فروردین نماینده مردم فیروزآباد، درباره پرونده فساد اخیر در فوتبال، گفت:
undefinedاولاً که نباید این اتفاق می‌افتاد، اما در شرایط فعلی باید مشخص شود چه کسی یا کسانی کم‌کاری کرده و باعث رخ دادن این فاجعه شدند، قطعاً مسببان این اتفاق باید محاکمه شوند.
undefined دوماً مردم انتظار ندارند چنین رفتاری در فوتبال رخ بدهد؛ حالا که این اتفاق رخ داده انتظار برخورد با مسببان آن را دارند.
undefinedمجلس برای این مهم، محل اعتباری در بودجه دیده است و خوشبختانه در این زمینه آقای قالیباف هم پای کار آمد و حمایت کرد.
undefinedخانه ملت
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی
undefined@baazbin

۱۳:۰۲

thumbnail
با 23 میلیون دقیقه بازدید در هر قسمت؛ باب اسفنجی محبوب‌ترین شخصیت پویانمایی در ایران!
undefinedبررسی گزارش‌های سالیانه سکوهای فیلم و سریال نشان می‌دهد پویانمایی محبوب‌ترین ژانر و باب اسفنجی با میانگین بازدید 23 میلیون دقیقه در هر قسمت پرطرفدارترین پویانمایی در ایران است. تماشای این پویانمایی محدود به قشر کودک و نوجوان نیست و بزرگسالان نیز در شمار مخاطبان پر و پا قرص این مجموعه‌اند.
undefinedهمچنین هر قسمت از «بن تن» با 17 میلیون دقیقه، هر قسمت از «بچه رئیس: بازگشت به کار» با 15 میلیون دقیقه و هر قسمت از «پت و مت» با 14 میلیون دقیقه بازدید در جایگاه بعدی قرار دارند.
undefinedاین داده‌ها بخشی از گزارش تخصصی تولید و ترویج محتوای ادبی برای کودک و نوجوان دفتر آموزش و فرهنگ است که چالش‌ها و فرصت‌های تولید محتوای ادبی برای کودک و نوجوان را بررسی کرده است.
undefined دانلود مستقیم این گزارش
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامیundefined@baazbin

۱۸:۰۵

thumbnail
undefined️الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
undefinedعید سعید غدیر خم مبارک باد.
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامیundefined@baazbin

۱۱:۲۳

thumbnail
دولت، بازیگر نقش اول!
undefinedیکسان انگاری فرهنگ و دیگر حوزه‌ها و تلقی مشابهت‌های غیرواقعی از سیاستگذاری میان این دو، عامل برساخت تصورات غلطی از سیاستگذاری فرهنگی است. از جمله چشم بستن برنقش دولت و دولت زدایی از فرهنگ عمومی.
undefinedتجربه کره جنوبی به عنوان یکی از موفق‌ترین کشورهای سالیان اخیر در بسط فرهنگ بومی و توسعه صنایع خلاق نشان می‌دهد دولت اصلی‌ترین نقش را در این شکوفایی ایفا کرده است. دولت کره جنوبی نه تنها فرهنگ عمومی را رها نکرده، بلکه با نظارت و سیاستگذاری به هنگام و بومی جهت‌دهی اصلی توسعه فرهنگی را ترسیم کرده است.
undefined ظرفیت گفتمانی، ظرفیت اجرایی، ظرفیت انعکاسی سه ظرفیتی است که دولت در توسعه فرهنگی کره جنوبی برخوردار بوده است. گزارش تبارشناسی سیاست‌های فرهنگی در کره‌جنوبی ابعاد مختلف سیاستگذاری فرهنگی در کره جنوبی را بررسی می‌کند و نتایج مهمی را به پژوهشگران و سیاستگذاران فرهنگی ارائه می‌دهد.
undefined این گزارش را از اینجا بخوانید
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامیundefined@baazbin

۱۳:۱۴

وزیر آموزش‌وپرورش: سال ۱۴۰۱ کام معلمان تلخ شد
undefinedاسفند ۱۴۰۱ پرداخت نشدن حقوق معلمان و اجرانشدن درست رتبه‌بندی در خاطرۀ آنان یک نقطۀ تلخ بود که در فروردین ۱۴۰۲ منجر به استعفای وزیر شد.
undefinedبنده در حالی وزارت را تحویل گرفتم که با سه نقطۀ بحرانی «وضعیت دانش‌آموزی، کمبود نیروی انسانی و نیروهای خدماتی» مواجه بودم.
undefinedمیانگین حقوق معلمان با طرح رتبه‌بندی ۲۶ درصد رشد یافته است./فارس

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامیundefined@baazbin

۸:۰۱

thumbnail
undefined نهمین نشست از سلسله نشست های نقش دولت در تامین مالی آموزش عالی (ضرورت اجرایی سازی اصل سی ام قانون اساسی)
undefinedعنوان: بررسی وضعیت نابرابری آموزش عالی در ایران (براساس داده ها و شواهد آماری)
سخنرانان: undefinedدکتر مهران ابراهیمیان ( استادیار دانشکده مالی، مدرسه اقتصاد استکهلم) و
undefinedدکتر سپهر اکباتانی (استادیار دانشکده اقتصاد، موسسه پژوه های پیشرفته ایران، دانشگاه خاتم)
undefinedزمان: سه شنبه 1403/04/19 ساعت 10 الی 12undefinedمحل برگزاری: مرکز پژوهش های مجلس (ساختمان نیاوران)، سالن شهید آقاجانی معمار
undefinedتلفن تماس جهت هماهنگی: 09360612238 - 75183372
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامیundefined@baazbinundefined️@hed_rcmajlis

۱۳:۰۹

thumbnail
حق و مسئولیت متقابلنگاهی به راه‌‌های مشارکت مردم در حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی
undefined میراث فرهنگی و طبیعی بخشی از هویت ملی و از موئلفه‌های پیش برد اهداف تمدنی است. حفاظت از این میراث مانند ماهیت آن مقوله‌ای همگانی است و از دولت تا مردم باید در راستای آن همت گمارند.
undefinedگروه آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلش شورای اسلامی در گزارشی با عنوان بررسی مسئولیت عمومی در قبال میراث فرهنگی و طبیعی به ابعاد مسئولیت دولت و مردم در حفظ و مراقبت از میراث فرهنگی کشور پرداخته است.
undefined اصلاح ماده (66) قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1394 و طراحی نقش مردم در حفظ میراث فرهنگی و طبیعی و ترسیم حقوق و مسئولیت آنان در این زمینه و بازطراحی نقش دستگاه‌هایی مانند صدا و سیما، دستگاه قضایی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و منابع طبیعی از جمله پیشنهادات سیاستی این گزارش است.
undefined فایل کامل این گزارش را از اینجا دریافت کنید
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامیundefined@baazbin

۱۳:۴۳

thumbnail
رشد قابل قبول، پیشرفت نامتوازن
undefinedتازه‌ترین گزارش منتشر شده توسط گروه آموزش عالی دفتر آموزش و فرهنگ نشان می‌دهد که حوزه شاخص‌های نوآوری و ثبت اختراع نقشه جامع علمی کشور تحققی 108 درصدی داشته است.
undefinedتمرکز پژوهشگران و مخترعین بر ثبت آثار در داخل از کشور را می‌توان یکی از دلایل این عدد بر شمرد. در این گزارش آمده که مقالات و اسناد علمی به ثبت رسیده توسط ایران از 4558 مقاله و سند علمی در سال 1375 به 78184 مقاله در سال 1400 رسیده است.
undefined این گزارش همچنین با بررسی آئین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به نقش و تاثیر مواد آئین‌نامه مذکور بر شاخص‌ها پرداخته است.
undefined فایل کامل این گزارش را از اینجا دانلود کنید
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامیundefined@baazbin

۱۷:۰۴

thumbnail
undefinedتاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد.
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامیundefined@baazbin

۱۷:۰۲

سیاست‌پژوهی آموزش و فرهنگ
undefined آموزش و پروش و مسئله مشارکت مردمی undefinedمدت طولانی است که مشارکت مردمی در آموزش و پرورش محل سوال است. بدیهی است که دستگاه تعلیم و تربیت بدون حمایت خانواده‌ها نخواهد توانست وظایف خود را به خوبی انجام دهد. اما ساختار مناسب و الگوی ایده‌آل برای مشارکت مردمی در آموزش و پرورش چیست؟ undefinedدفتر آموزش و فرهنگ در سه مطالعه مجزا شیوه‌هایی که تا کنون برای ایجاد چنین مشارکتی پی گرفته شده را بررسی کرده است. تجربه اولیا و مربیان یکی از این الگوها است. ساز و کار انجمن اولیا و مربیان از کجا شکل گرفت؟ ایرادات و نقاط قوت آن چه بود؟ این الگو تا چه اندازه اهداف مشارکت مردمی را محقق کرده است؟ undefined فایل کامل گزارش را از اینجا دانلود کنید دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی undefined@baazbin
thumbnail
آموزش و پرورش و مسئله مشارکت مردمی(2)
undefined مشارکت مردمی در آموزش و پرورش همواره از دغدغه‌های اصلی سیاستگذارن این حوزه است. مشارکت مردم در آموزش و پرورش علاوه بر تکمیل بسیاری از فرآیندهای آموزشی و تربیتی باعث مسئولیت‌پذیری بیشتر خانواده‌ها و سیستم آموزش رسمی کشور و در نهایت منتج به افزایش کیفیت خدمات آموزش عمومی خواهد شد.
undefinedایده مدارس هیئت امنایی به عنوان یکی از ایده های تحولی در نظام آموزش و پرورش مطرح بوده است. معتقدان به این ایده به دنبال افزایش کیفیت و عدالت آموزشی با تفیض اختیارات گسترده به مدیران (به صورت خرید خدمات) و ایجاد مشارکت جامعه در اداره مدرسه می باشند. با تصویب «آیین نامه توسعه مشارکت های مردمی به شیوه مدیریت هیئت امنایی در مدارس» در اول اردیبهشت ۱۳۸۸ توسط شورای عالی آموزش وپرورش، برای اولین بار این سازوکار به کار گرفته شد.
undefined گروه آموزش و پرورش دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ در گزارش دوم خود در راستای بررسی الگوهای اجرا شده مشارکت مردمی در آموزش و پرورش به واکاوی مشارکت مردمی در قالبت مدارس هیئت امنایی پرداخته است.
undefined فایل کامل این گزارش را از اینجا دانلود کنید.
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامیundefined@baazbin

۸:۵۶

thumbnail
کد ۵۴ منتشر شدساترا و ارتقای سلامت محتوای شبکه نمایش خانگی موضوع محوری نشریه خبری پنجاه و چهارم
undefinedمدتی پیش بود که سه تن از نمایندگان مجلس از سازمان تنظیم مقررات رسانه‌‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی - ساترا - بازدید کردند و در خلل آن از نقش حمایتی_نظارتی ساترا گفتند.
undefined شماره ۵۴ نشریه خبری کد با موضوع ارتقای سلامت محتوای شبکه نمایش خانگی در گزارشی ویژه به تعامل ساترا و مجلس دوازدهم پرداخته است.
undefined رفع خلاء‌های قانونی ساترا در مجلس،ضرورت هماهنگی وزارت ارشاد با این سازمان و آماده شدن ساترا برای سیاستگذاری رسانه‌های هوشمند آینده محور صحبت‌ها و تعامل کامران غضنفری، سیدمرتضی محمودی و ابوالفضل ظهره‌وند بود که از ساترا بازدید کردند.
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامیundefined@baazbin

۱۳:۳۷

سیاست‌پژوهی آموزش و فرهنگ
undefined کد ۵۴ منتشر شد ساترا و ارتقای سلامت محتوای شبکه نمایش خانگی موضوع محوری نشریه خبری پنجاه و چهارم undefinedمدتی پیش بود که سه تن از نمایندگان مجلس از سازمان تنظیم مقررات رسانه‌‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی - ساترا - بازدید کردند و در خلل آن از نقش حمایتی_نظارتی ساترا گفتند. undefined شماره ۵۴ نشریه خبری کد با موضوع ارتقای سلامت محتوای شبکه نمایش خانگی در گزارشی ویژه به تعامل ساترا و مجلس دوازدهم پرداخته است. undefined رفع خلاء‌های قانونی ساترا در مجلس،ضرورت هماهنگی وزارت ارشاد با این سازمان و آماده شدن ساترا برای سیاستگذاری رسانه‌های هوشمند آینده محور صحبت‌ها و تعامل کامران غضنفری، سیدمرتضی محمودی و ابوالفضل ظهره‌وند بود که از ساترا بازدید کردند. دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی undefined@baazbin

Code-54-site-1.pdf

۶.۷۹ مگابایت

undefinedفایل نسخه دیجیتال نشریه خبری تحلیلی تنظیم‌گری کد، شماره ۵۴
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامیundefined@baazbin

۱۳:۳۹

thumbnail
هالیو! اسم رمز تسخیر فرهنگی
undefined موج مصرف محصولات فرهنگی کره جنوبی آنقدر گسترده شد که چینی‌ها اسمی برایش انتخاب کردند: "هالیو" هرکجا که تصور می‌شد محصولی فرهنگی از کره جنوبی مشتری داشت. فیلم، انیمیشن، موسیقی و حتی غذا! هالیو به معنای دقیق کلمه یعنی "موج کره‌ای" موجی که این روزاها همه جا می‌توان ردی از آن یافت!
undefinedدفتر مطالعات آموزش و فرهنگ پیش‌تر در گزارشی به بررسی تبارشناسی سیاست‌های فرهنگی کره پرداخته بود. در شماره دوم این گزارش برندینگ فرهنگ کره جنوبی از سکوی بررسی نقش دولت در تحقق توسعه فرهنگی کره جنوبی واکاوی شده است. این گزارش نشان می‌دهد دولت کره جنوبی چگونه در طی سالیان متمادی سیاست‌های فرهنگی یکپارچه‌ای را تحت عنوان "k-culture" در پیش گرفته است. سیاست‌هایی که تاثیرات آن را می‌توان در صف‌های شلوغ کنسرت گروه BTS، فروش فوق العاده فیلم‌ و سریال‌ها، علاقه مردم جهان به خوردن کیمجی و دوکبوکی و رشد روز افزون تقاضا برای یادگیری زبان کره‌ای ملاحظه نمود!
undefinedاین گزارش که به همت گروه فرهنگ عمومی و هنر دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه شده به پرسش‌های مهمی درباره توسعه فرهنگی کره‌جنوبی پاسخ خواهد داد.
undefined فایل کامل این گزارش را از اینجا دانلود کنید
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامیundefined@baazbin

۱۶:۵۲

سیاست‌پژوهی آموزش و فرهنگ
undefined رشد قابل قبول، پیشرفت نامتوازن undefinedتازه‌ترین گزارش منتشر شده توسط گروه آموزش عالی دفتر آموزش و فرهنگ نشان می‌دهد که حوزه شاخص‌های نوآوری و ثبت اختراع نقشه جامع علمی کشور تحققی 108 درصدی داشته است. undefinedتمرکز پژوهشگران و مخترعین بر ثبت آثار در داخل از کشور را می‌توان یکی از دلایل این عدد بر شمرد. در این گزارش آمده که مقالات و اسناد علمی به ثبت رسیده توسط ایران از 4558 مقاله و سند علمی در سال 1375 به 78184 مقاله در سال 1400 رسیده است. undefined این گزارش همچنین با بررسی آئین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به نقش و تاثیر مواد آئین‌نامه مذکور بر شاخص‌ها پرداخته است. undefined فایل کامل این گزارش را از اینجا دانلود کنید دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی undefined@baazbin
thumbnail
undefined آئین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی چه اندازه بر تحقق شاخص‌های نقشه جامع علمی کشور اثر گذاشته است؟
undefined فایل کامل این گزارش را از اینجا دانلود کنید
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامیundefined@baazbin

۱۰:۳۸

thumbnail
undefined ضرورت تقویت دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان اتاق فکر آموزش‌وپرورش
موسوی‌زاده عضو کمیسیون آموزش:
undefinedدانشگاه فرهنگیان موتور محرکه و پیشران آموزش‌وپرورش، اتاق فکر و مرکز پرورش‌دهنده معلمان و آینده‌سازان این مملکت است.
undefinedباتوجه‌به اهمیت این مراکز، قطعاً باید امکانات رفاهی، خدماتی این مراکز تأمین شود تا مسئولان بتوانند دانشجویان و نخبه‌های بیشتری را جذب آماده کنند.
undefinedمجلس و دولت باید با همکاری و مشارکت یکدیگر کمبودهای موجود در این دانشگاه که رهبر معظم انقلاب بر احیا و ارتقا آن تأکید دارند را برطرف کنند./ خانه ملت
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامیundefined@baazbin

۱۵:۰۰

thumbnail
یک تشویق و دو هشدار!دو اشتباهی که دستاوردهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به خطر می‌اندازد
undefined تاسیسات گردشگری به مجموعه زیرساخت‌های لازم برای تامین رفاه گردشگران و مسافران اطلاق می‌شود. هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی، بوم‌گردی‌ها و ... همگی از مصادیق تاسیسات گردشگری به حساب می‌آیند. بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین نرخ صدور مجوز تاسیسات گردشگری در سال‌های 1395 تا 1402 معادل 9/5 درصد رشد داشته است. 62 درصد مجوزهای صادر شده در این بازه زمانی مربوط به تاسیس هتل و بوم‌گردی بوده است.
undefinedعلارغم افزایش قابل قبول صدور مجوز‌های تاسیسات گردشگری در دولت سیزدهم همچنان مشکلات اساسی در این موضوع وجود دارد. این مشکلات در دو بخش: 1. موانع صدور مجوزها 2. تاخیر در صدور مجوزها قابل دسته‌بندی است.
undefined جلوگیری از ورود متقاضیان به بازار اقامت و ایجاد انحصار مهم‌ترین عامل ایجاد مانع در صدور مجوزها است. همچنین اصلی‌ترین علت تاخیر در صدور مجوز‌ها را می‌توان به ترک فعل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از وظایف تصریح شده در قانون اصلاح مواد (1) و (7) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی ( قانونی که تصریح می‌کند دریافت تمامی استعلامات بین دستگاهی و پیگیری و دریافت پاسخ آن برای هر مجوز کسب و کار به عهده مرجع اصلی صادر کننده مجوز است.) و استفاده از نظارت پیشینی و بی‌توجهی به نظارت پسینی در اعطای مجوز کسب و کار دانست.
undefinedدفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی نظارتی به بررسی وضعیت صدور مجوز بهره‌برداری از تاسیسات گردشگری پرداخته است.
undefined فایل کامل این گزارش را از اینجا دانلود کنید
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ | مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامیundefined@baazbin

۱۶:۰۰