۶:۴۹
۷:۱۵
۷:۱۵
۷:۱۶
طراحی ماکت بقیع. حرم ائمه و بیت الاحزان
۷:۱۶
لینک پخش مستقیم پیش کنگره بینالمللی بقیعهیئت آنلاین | برنامههاhttps://heyatonline.ir/revaghemighat.tv
۵:۵۳
۸:۱۹
۷:۱۷
۷:۱۷
۷:۱۷
نشست «ماهیت و هنجارهای حقوقی حاکم بر قبرستان بقیع در فقه و حقوق بینالملل»
۷:۱۸
۷:۲۱
🟤 غربت و مهجوریت؛ توصیف ایرانیان از بقیع
آقای رضا تقیزاده نائینی، پژوهشگر گروه مطالعات سیاسی و اجتماعی پژوهشکده حج و زیارت و مؤلف کتاب بقیع در سفرنامههای فارسی در گفتگو با خبرگزاری ایکنا ضمن تشریح روندی که زائران ایرانی برای زیارت قبرستان بقیع در طول تاریخ پشت سر گذاشتهاند، «غربت و مهجوریت» را بیشترین توصیف تاریخی ایرانیان از بقیع بیان کرد.
وی در این گفتگو بیان داشته بررسی سفرنامههای حج ایرانیان به خصوص در دوره قاجاریه، که عمده سفرنامهها مربوط به این دوره است، بیانگر این مطلب است که حاجیان ایرانی هنگام حضور در شهر مدینه برای زیارت حرم پیامبر(ص) و مسجدالنبی همواره خود را ملزم میدانستهاند که به زیارت بقیع نیز مشرف شوند و علاوه بر زیارت این مکان شریف، مشاهدات خود را از بقیع و مزارات و مشاهدات آن مکتوب و خاطرات زیارت در بقیع را ثبت و ضبط کردهاند.
نویسنده کتاب مذاکرات مجلس شورای ملی و سنا درباره بقیع ، زیارت بقیع را یکی از برنامههای اصلی زائران ایرانی در مدت زمان حضور در شهر مدینه دانسته و بیان کرده معمولاً آنها بعد از زیارت پیامبر(ص) بلافاصله به بقیع مشرف میشدند. حتی گزارشهایی هم از دوره صفویه در مورد زیارت بقیع موجود است که نمونه آن سفرنامه بانویی اصفهانی است که به زیارت بقیع رفته و مشاهدات خود را به زبان شعر بیان کرده است.
وی نکته مهم در توجه زائران ایرانی به بقیع را به دلیل نقلهایی دانسته است که در مورد دفن حضرت فاطمه زهرا (س) در بقیع بیان شده است. به دلیل مخفی بودن مدفن شریف صدیقه طاهره، حاجیان در مدت زمان حضور در مدینه برای اینکه از فضیلت زیارت حضرت زهرا(س) بهرهمند شوند، به جد و جهد تمام در بقیع حاضر میشدند و در این مکان آداب زیارت را انجام میدادند.ادامه دارد...
متن کامل این گفتگو در خبرگزاری ایکناhttps://iqna.ir/fa/news/4148983
آقای رضا تقیزاده نائینی، پژوهشگر گروه مطالعات سیاسی و اجتماعی پژوهشکده حج و زیارت و مؤلف کتاب بقیع در سفرنامههای فارسی در گفتگو با خبرگزاری ایکنا ضمن تشریح روندی که زائران ایرانی برای زیارت قبرستان بقیع در طول تاریخ پشت سر گذاشتهاند، «غربت و مهجوریت» را بیشترین توصیف تاریخی ایرانیان از بقیع بیان کرد.
وی در این گفتگو بیان داشته بررسی سفرنامههای حج ایرانیان به خصوص در دوره قاجاریه، که عمده سفرنامهها مربوط به این دوره است، بیانگر این مطلب است که حاجیان ایرانی هنگام حضور در شهر مدینه برای زیارت حرم پیامبر(ص) و مسجدالنبی همواره خود را ملزم میدانستهاند که به زیارت بقیع نیز مشرف شوند و علاوه بر زیارت این مکان شریف، مشاهدات خود را از بقیع و مزارات و مشاهدات آن مکتوب و خاطرات زیارت در بقیع را ثبت و ضبط کردهاند.
نویسنده کتاب مذاکرات مجلس شورای ملی و سنا درباره بقیع ، زیارت بقیع را یکی از برنامههای اصلی زائران ایرانی در مدت زمان حضور در شهر مدینه دانسته و بیان کرده معمولاً آنها بعد از زیارت پیامبر(ص) بلافاصله به بقیع مشرف میشدند. حتی گزارشهایی هم از دوره صفویه در مورد زیارت بقیع موجود است که نمونه آن سفرنامه بانویی اصفهانی است که به زیارت بقیع رفته و مشاهدات خود را به زبان شعر بیان کرده است.
وی نکته مهم در توجه زائران ایرانی به بقیع را به دلیل نقلهایی دانسته است که در مورد دفن حضرت فاطمه زهرا (س) در بقیع بیان شده است. به دلیل مخفی بودن مدفن شریف صدیقه طاهره، حاجیان در مدت زمان حضور در مدینه برای اینکه از فضیلت زیارت حضرت زهرا(س) بهرهمند شوند، به جد و جهد تمام در بقیع حاضر میشدند و در این مکان آداب زیارت را انجام میدادند.ادامه دارد...
متن کامل این گفتگو در خبرگزاری ایکناhttps://iqna.ir/fa/news/4148983
۱۲:۰۹
۱۲:۱۰
۶:۴۸
۱۹:۴۰
۱۷:۰۶
۱۵:۴۶
۷:۳۹
۱۶:۳۲