تا بهحال می گفتم: برای بررسی آسان سند یک روایت، به کمک نرم افزارهای نور، دو رویه وجود دارد:
الف) اگر کتابی که می خواهید سند روایتش را بررسی کنید، جزء کتاب های «1- وسائل الشیعه، 2- کتب اربعه (کافی، فقیه، تهذیب، استبصار)، و 3- کتب مشهور صدوق (امالی صدوق، ثواب الاعمال، خصال، عیون اخبار الرضا ع، فضائل الاشهر الثلاثة، معانی الاخبار، علل الشرایع، کمال الدین، توحید صدوق)» باشد، کافی است به نرم افزار درایة النور 2 یا 3 (یا در نرم افزارهای قدیم: برای کتب صدوق به نرم افزار «اسناد کتب شیخ صدوق» و برای بقیه کتاب به نرم افزار «درایة النور 1.2») رجوع کنید و به نشانی آن روایت بروید و ببینید نتیجه ارزیابی روایت را چه نوشته است.
ب) اگر کتابی که می خواهید سند روایتش را بررسی کنید، جزء 14 کتاب بخش پیشین نباشد، باید به نرم افزار درایه بروید، و برای تک تک راویانِ روایت بررسی کنید که:1- «نام معیار» آن راوی چیست، 2- با توجه آن نام معیار، آیا ثقه و امامی هستند یا خیر، و 3- آیا هر راوی می تواند از راوی بعدیِ موجود در سند، نقل روایت کند؟ (سند متصل است یا ارسال خفی دارد؟)
البته کارهای شماره 1 و 2 مقداری مشکل اند: یعنی اولا: گاه نام های مختلفی برای یک راوی وجود دارد، و گاه یک نام مشترک بین چند راوی است (تمیز مشترکات و توحید مختلفات). ثانیا: از روی مجموعه «ترجمه»های هر راوی در کتب رجالی و نیز با توجه به توثیقات عام، باید جمع بندی ارزیابی خود را از مذهب و وثاقت هر یک راوی های موجود در سند به دست آوریم. خوشبختانه کار دوم را درایةالنور برایمان انجام داده است، و جمع بندی آیةالله شبیری زنجانی از نتیجه ارزیابی مذهب و وثاقت راوی را برایمان نوشته است. ولی هنوز کار اول باقی است، که نسبتا کاری وقتگیر است. در اینجاست که قابلیت جدیدی که «مركز تحقیقات كامپیوتری علوم اسلامی»(نور) ارائه داده است رخ می نماید:
الآن به کمک پایگاه اینترنتی جامع الاحادیث(و نیز نرم افزار اندروید جامع الاحادیث) یک حالت میانی (بین حالت الف و ب) هم به وجود آمده است:
ج) اگر کتابی که می خواهید سند روایتش را بررسی کنید، جزء 38 کتاب زیر باشد،1- به صفحه https://hadith.inoor.ir/fa/hadithlist بروید، 2- بخشی از روایت را جستجو کنید و یا تیک نام کتاب را بزنید و در صورت نیاز جلد و صفحه را وارد کنید تا به روایت مورد نظرتان برسید، 3- وقتی روی روایت نگه می دارید(در صورت نیاز کلیک کنید)، زیر آن چند دکمه نمایان می شود، روی دکمه "اطلاعات سندی" کلیک کنید. 4- در صفحه ای که باز می شود، زیر روایت سند را بازسازی کرده است: اگر روی هر یک از راویان موجود در سند روایت مگسک ماوس را نگه دارید، «نام معیار» راوی و نتیجه ارزیابی وثاقت راوی(امامی و ثقه بودن یا نبودن) را نشان می دهد (اگر جلوی نام راوی هیچ چیز نوشته نشده باشد، یعنی راوی مهمل یا مجهول است). تنها کاری که می ماند اینست که اتصال یا ارسال سند بررسی شود (یعنی آیا هر راوی می تواند از راوی بعدی نقل روایت کند یا خیر؟) [یعنی کار 1و2 ی بخش قبل را برایمان انجام داده، و تنها کار شماره 3ی بخش قبل باقی می ماند]این کار باقیمانده را به کمک نرم افزار درایه می توان انجام داد (الف- اگر در بخش «روی عن» یک راوی نام راویِ بعدی [با تعداد روایت قابل توجه] موجود باشد، یعنی آنها از هم نقل روایت دارند. ب- اگر مورد الف هم جواب مثبتی نداد، می توان با توجه به طبقه راویان به جواب رسید: اگر دو راوی که از هم نقل می کنند یکی-دو طبقه فاصله داشته باشند، سند ارسال ندارد)
کتاب هایی که تا بحال بخش «اطلاعات سندی» شان تکمیل شده است عبارتند از:برخی کتب شیخ مفید(الإختصاص، الإرشاد مفید، أمالي مفید، الجمل و النصرة)، برخی کتب طوسی(غيبت طوسی، أمالي طوسی، مصباح المتهجد [علاوه بر تهذیب و استبصار]) و برخی کتب سید بن طاووس(الأمان، سعد السعود، جمال الأسبوع، فتح الأبواب، فلاح السائل، فرج المهموم، الیقین، الدروع الواقية، إقبال الأعمال)، و همچنین «وقعة صفین، قرب الإسناد، محاسن، بصائر الدرجات، أصول ستة عشر، مؤمن، زهد، نوادر أشعری، مناقب الإمام أمیر المؤمنین ع، الهداية الكبرى، شرح الأخبار، كامل الزيارات، طب الأئمة، کفایة الأثر، خصائص الأئمة ع، دلائل الإمامة، إعلام الوری، سلوة الحزين، الخرائج و الجرائح، الثاقب فی المناقب، السرائر و مستطرفاته، تأويل الآيات»
طبعا جزئیات و استثنائات برخی از موارد، توضیح داده نشده است، و به دانش سندشناسی و رجال شما احاله گشته است.
#آموزش #نور#بحر_الروایات
أحسن الدرایات فی بحر الروایات @bahr_revayat
۱۶:۱۱
May 6, 8.30 PM.mp3
۱۷:۲۷
ویژهآثار پژوهشگاه قرآن و حدیث و مرکز همایش های علمی و پژوهش های آزاد
مشتمل بر 284 عنوان در ۵۴۶ جلد کتاب
قابل استفاده در تلفن همراه
لینک دانلود مستقیم
https://noorsoft.org/fa/software/View/74153
اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث
http://www.riqh.ac.ir
@quran_hadith
۱۰:۵۸
دنبال کتابی بودم که همه احادیث پیامبر خدا ص که از دیدگاه اهل سنت دارای سند معتبر هستند را جمع آوری کرده باشد. ظاهرا این کار در گذشته انجام نشده است.
توضیح آنکه: اهل سنت همه روایات 2 کتاب «صحیح بخاری» و «صحیح مسلم» را صحیح و معتبر می دانند(برخی موطأ مالک را هم به آن می افزایند)، و نیز برخی روایات کتب دیگر را -با توجه به سندشان- صحیح می دانند. ولی یافتن همه روایات معتبر اهل سنت چند مشکل و سختی دارد: شناخت روایات معتبره در بقیه کتب اهل سنت کاری تخصصی است، و هم من بلد نیستم، و هم اگر بلد باشم وقت زیادی می گیرد که تک تک روایات را سندشان را بررسی کنم. بین روایات کتب مختلف اهل سنت اشتراک فراوان است، و یک روایت در کتب متعددی بیان شده است، و در بسیاری از موارد بین این نسخه ها تفاوت هایی وجود دارد. این مساله هم وقت فراوانی از شخص تلف می کند. بسیاری از کتب روایی اهل سنت موضوعی نیستند، بلکه بر اساس نام راوی تنظیم شده اند (چیزی مثل اصول اولیه شیعه که در "اصول ستة عشر" می توانید نمونه اش را ببینید. یک راوی ممکن است روایتی در اخلاق، روایتی در فقه و روایتی در تاریخ شنیده باشد، و اینها کنار هم نقل شده است.) لذا نمی توان روایات یک موضوع را کنار هم مشاهده کرد.
با جستجو، دریافتم که در دهه های اخیر کتاب هایی با این دغدغه(جمع آوری همه روایات معتبر اهل سنت بصورت موضوعی) نوشته شده است. این سه کتاب را در این زمینه یافتم: صحيح الكتب التسعة وزوائدها (جمعی از مؤلفین، الأزهر مصر، چاپ اول: 1439 هـ ق - 2018 م) در مقدمه کتاب گفته شده همه روایات معتبره 10 جلد شده است، که منتخب 1200 صفحه ای آنرا چاپ کرده اند. (متأسفانه کتاب 10 جلدی را نیافتم، و اطلاع ندارم که آیا چاپ شده است یا خیر). الجامع الكامل في الحديث الصحيح الشامل (ضياء الرحمن الأعظمي، ریاض عربستان، چاپ اول: 1437 هـ ق - 2016 م) در 12 جلد چاپ شده است. الجامع الصحيح للسنن والمسانيد (صهيب عبد الجبار، فلسطینی، 1435 ه ق - 2014 م): چاپ نشده است، و متن دیجیتال آن در دسترس است.
مقایسه سه کتاب بالا: کتاب اول شامل حدود 9 هزار حدیث، و کتاب دوم و سوم هر یک شامل حدود 15 هزار حدیث است. (برای مقایسه، مجموع دو کتاب صحیح بخاری و مسلم با حذف مکررات، شامل حدود 4 هزار حدیث است.) این سه کتاب را در وُرد(Word) ریختم، که با فونت 12 به ترتیب 1600 صفحه، 6700 صفحه، و 8100 صفحه شد. کتاب اول(صحيح الكتب التسعة) فقط متن روایات را آورده است، و با علائم اختصاری مشخص کرده که هر روایت در چه کتبی نقل شده است، و در پاورقی بعضی کلمات سخت را معنا کرده است، و گاه در پاورقی آورده است که چه محققینی این روایت را صحیح دانسته اند. این کتاب هر روایت را فقط یک بار نقل کرده است(بر خلاف دو کتاب دیگر، که گاه یک روایت را بیش از یک جا نقل کرده اند). ضمنا برای هر روایت، بلندترین نسخه صحیح السند را در بین نسخ یک روایت انتخاب کرده است(اگر هر نسخه اضافاتی نسبت به سایر نسخ داشته است، آنرا ذکر کرده است). کتاب دوم(الجامع الكامل) در زیر هر روایت اسناد آنرا از کتب روایی آورده است، و گاه روایات هممضمون ولو ضعیف السند، و یا روایات ضعیف السند معارض را آورده است، و در پایان برخی کلمات سخت روایت را معنا کرده است. همچنین گاه نکات فقهی تفسیری اعتقادی را ذیل روایات بیان کرده است، و وجه جمع برخی روایات را آورده است. ضمنا این کتاب روایات را إعراب گذاری نکرده است (بر خلاف دو کتاب دیگر). کتاب سوم(الجامع الصحيح) تا حد زیادی جزئیاتش شبیه کتاب دوم است، البته شرح لغات و مفاهیمش گاهی بیش از آنست، و توضیحات فقهی-اعتقادی و جمع بین روایاتش کمتر از آنست. ضمنا ابتدای ابواب آیات متناسب آنرا هم آورده است (کتاب دوم هم برخی آیات را ابتدای ابواب آورده بود.) کتاب دوم و سوم ظاهرا چنین است که اگر یک روایت را چند راوی مختلف از پیامبر شنیده و نقل کرده باشند(منظور راوی اول است)، به ویژه اگر این نقل ها اندکی با هم متفاوت باشند، همه آنها را ذکر می کند تا استفاضه و تواتر مضمون مشخص شود، بر خلاف کتاب اول، و شاید دلیل تفاوت تعداد روایات آن با دو کتاب دیگر همین باشد.
به خواست خدا در پست های بعدی متن وُرد(Word) و پی دی اف(PDF) این سه کتاب را در کانال قرار می دهم.توضیح: فایل وُرد ممکن است به علت تعداد صفحات بالا باعث خطا دادن و بسته شدن نرم افزار وُرد شود. البته این مشکل معمولا در وُرد 2013 به وجود نمی آید. در هر صورت، اگر از فایل وُرد نمیتوانید استفاده کنید، از نسخه PDF آن استفاده نمایید.
#معرفی_کتب_روایی#بحر_الروایات
أحسن الدرایات فی بحر الروایات @bahr_revayat
۱۹:۴۰
تذکر: فصل بندی این کتب با هم متفاوت است. تلاش کردم عناوین اصلی کتاب ها را با Heading 1 و 2 مشخص کنم و در فهرست مطالب بیاورم. زیرعنوان های جزئی تر هر کتاب را در لینکی که ابتدای متن کتاب آورده ام میتوانید ببینید.
۱۹:۴۷
الجامع الكامل في الحديث الصحيح الشامل.pdf
۵۱.۰۷ مگابایت
#فایل_پی_دی_اف #کتب_اهل_سنت#کتب_روایی#جوامع_روایی #بحر_الروایات
أحسن الدرایات فی بحر الروایات @bahr_revayat
۲۰:۱۸
الجامع الكامل في الحديث الصحيح الشامل.docx
۱۵.۶۴ مگابایت
#فایل_ورد #کتب_اهل_سنت#کتب_روایی#جوامع_روایی #بحر_الروایات
أحسن الدرایات فی بحر الروایات @bahr_revayat
۲۰:۴۷
صحيح الكتب التسعة و زوائده.pdf
۲۳.۲۷ مگابایت
#فایل_پی_دی_اف #کتب_اهل_سنت#کتب_روایی#جوامع_روایی #بحر_الروایات
أحسن الدرایات فی بحر الروایات @bahr_revayat
۲۰:۵۲
صحيح الكتب التسعة وزوائده.docx
۴.۵۵ مگابایت
#فایل_ورد #کتب_اهل_سنت#کتب_روایی#جوامع_روایی #بحر_الروایات
أحسن الدرایات فی بحر الروایات @bahr_revayat
۲۰:۵۳
الجامع الصحيح للسنن والمسانيد.docx
۲۱.۶۴ مگابایت
#فایل_ورد #کتب_اهل_سنت#کتب_روایی#جوامع_روایی #بحر_الروایات
أحسن الدرایات فی بحر الروایات @bahr_revayat
۲۰:۵۸
الجامع الصحيح للسنن والمسانيد.pdf
۷۸.۱۷ مگابایت
#فایل_پی_دی_اف #کتب_اهل_سنت#کتب_روایی#جوامع_روایی #بحر_الروایات
أحسن الدرایات فی بحر الروایات @bahr_revayat
۲۱:۲۹
مجموعا این دو کتاب شامل حدود 10 هزار روایت صحیح السند هستند، و با فونت 12 حدود 3500 صفحه است. روایات کتاب اول إعراب گذاری شده، و روایات کتاب دوم لزوما إعراب گذاری نشده است. ضمنا این دو کتاب توضیحی راجع به هر روایت نداده اند، الا اینکه نشانی روایت در کتب را مشخص کرده اند، و کتاب اول در پاورقی برخی تفاوت نسخه ها را توضیح داده و برخی کلمات را معنا کرده است.
متن این دو کتاب را در یک فایل قرار خواهم داد، ان شاء الله (نسخه وُرد و PDF)
۹:۴۲
مجموع دو کتاب «الجمع بين الصحيحين» و «الجامع الصحيح مما ليس في الصحيحين» در یک فایل.docx
۷.۵۹ مگابایت
#فایل_ورد #کتب_اهل_سنت#کتب_روایی#جوامع_روایی#بحر_الروایات
أحسن الدرایات فی بحر الروایات @bahr_revayat
۱۰:۰۶
مجموع دو کتاب «الجمع بين الصحيحين» و «الجامع الصحيح مما ليس في الصحيحين» در یک فایل.pdf
۲۷.۶۴ مگابایت
#فایل_پی_دی_اف #کتب_اهل_سنت#کتب_روایی#جوامع_روایی#بحر_الروایات
أحسن الدرایات فی بحر الروایات @bahr_revayat
۱۰:۱۷
در اهل سنت چرا شب قدر 27 ماه رمضان دانسته شده است؟نویسه 1 از 2
آیا اینکه شب قدر، شب 27 ماه رمضان باشد منبع شیعی هم دارد؟
خیر، حتی یک روایت شیعی برای شب 27 ماه رمضان یافت نشد،الا اینکه قطب راوندی در کتاب لب اللباب روایتی از امام جعفر صادق ع به نقل از منابع اهل سنت آورده است که:- أَمَّا مَا رَوَاهُ الْعَامَّةُ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ آبَائِهِ عَنِ النَّبِيِّ ص: أَنَّ مَنْ صَلَّى لَيْلَةَ سَبْعٍ وَ عِشْرِينَ رَكْعَتَيْنِ يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ وَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ مَرَّةً وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ خَمْساً وَ عِشْرِينَ مَرَّةً فَإِذَا سَلَّمَ اسْتَغْفَرَ مِائَةَ مَرَّةٍ وَ صَلَّى عَلَى النَّبِيِّ وَ آلِهِ مِائَةَ مَرَّةٍ فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ.این روایت مرسله هم لزوما تعارضی با روایات مستفیض معتبره شیعی ندارد که شب قدر 23 ماه رمضان است، زیرا -به فرض صدور روایت- اگر کسی شب 23 را از دست داد، می تواند با انجام این عمل در شب 27 درک شب قدر نصیبش شود؛ چنانکه صاحب مستدرک الوسائل ذیل این روایت چنین توضیحی داده است.پیشتر در نوشتاری در کانال "یک فنجان روایت" جمعبندی روایات شیعی در تعیین شب قدر را بیان نمودهایم.
در اهل سنت چرا شب قدر، شب 27 ماه رمضان دانسته شده است؟
امروزه در بین علما و مردم اهل سنت، شب قدر را شب 27 ماه رمضان میدانند.
گرچه برخی روایات معتبر نزد اهل سنت شب قدر را شب 27 ماه رمضان دانستهاند،ولی برخی دیگر از روایات معتبر اهل سنت آنرا در شب 21 ماه رمضان میدانند(مانند موطّأ مالك ح 329 و صحيح البخاري ح 1829 و صحيح مسلم ح 1167)،و برخی دیگر آنرا شب 21 یا 23 ماه رمضان دانستهاند(مانند سنن أبي داود ح 1384)،و برخی دیگر آنرا شب 23 ماه رمضان را شب قدر میدانند(صحيح مسلم ح 1168. مسند أحمد ح 2302 و 2547 و 22043. صحيح البخاري ح 1823و1824).
به نظر میرسد نکته مهم در روایات اهل سنت آنست که برخی روایاتی که شب قدر را شب 23 دانسته اند را علمای اهل سنت به اشتباه شب 27 فهمیده اند، لذا نهایتا شب 27 را بین روایاتشان ترجیح داده اند.
مثلا آنها روایت زیر را دلیل بر آن دانسته اند که شب قدر شب 27 ماه رمضان است:- عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ: أَنَّ رَجُلًا، أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ: يَا نَبِيَّ اللَّه إِنِّي شَيْخٌ كَبِيرٌ عَلِيلٌ، يَشُقُّ عَلَيَّ الْقِيَامُ، فَأْمُرْنِي بِلَيْلَةٍ لَعَلَّ اللَّهَ يُوَفِّقُنِي فِيهَا لِلَيْلَةِ الْقَدْرِ. قَالَ:" عَلَيْكَ بِالسَّابِعَةِ". (مسند احمد ح 2149) در شرح گفته اند: وقوله: "عليك بالسّابعة". أي بعد مضي سبع بعد العشرين.
اما روایت زیر معلوم میکند که منظور از "سابعه" در روایت بالا، هفت روز مانده به پایان ماه است، یعنی همان شب 23:- عَنْ أَبِي نَضْرَةَ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ. قَالَ: رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ ... يَلْتَمِسُ لَيْلَةَ الْقَدْرِ... أُبِينَتْ لَهُ أَنَّهَا فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ... ثُمَّ خَرَجَ عَلَى النَّاسِ، فَقَالَ «يَا أَيُّهَا النَّاسُ! إِنَّهَا كَانَتْ أُبِينَتْ لِي لَيْلَةُ الْقَدْرِ. وَ إِنِّي خَرَجْتُ لِأُخْبِرَكُمْ بِهَا، فَجَاءَ رَجُلَانِ يَخْتَصِمَانِ مَعَهُمَا الشَّيْطَانُ، فَنُسِّيتُهَا. فَالْتَمِسُوهَا فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ. الْتَمِسُوهَا فِي التَّاسِعَةِ وَ السَّابِعَةِ وَ الْخَامِسَةِ» قَالَ قُلْتُ: يَا أَبَا سَعِيدٍ! إِنَّكُمْ أَعْلَمُ بِالْعَدَدِ مِنَّا. قَالَ: أَجَلْ. نَحْنُ أَحَقُّ بِذَلِكَ مِنْكُمْ. قَالَ قُلْتُ: مَا التَّاسِعَةُ وَ السَّابِعَةُ وَ الْخَامِسَةُ؟ قَالَ: إِذَا مَضَتْ وَاحِدَةٌ وَ عِشْرُونَ فَالَّتِي تَلِيهَا ثِنْتَيْنِ وَ عِشْرِينَ وَ هِيَ التَّاسِعَةُ. فَإِذَا مَضَتْ ثَلَاثٌ وَ عِشْرُونَ فَالَّتِي تَلِيهَا السَّابِعَةُ. فَإِذَا مَضَى خَمْسٌ وَ عِشْرُونَ فَالَّتِي تَلِيهَا الْخَامِسَةُ. (صحيح مسلم ح 1167: 217)
... ادامه در نویسه دوم
#تطبیقی#بحر_الروایات
أحسن الدرایات فی بحر الروایات @bahr_revayat
۱۲:۲۳
در اهل سنت چرا شب قدر 27 ماه رمضان دانسته شده است؟نویسه 2 از 2
( ... ادامه از نویسه اول)
چنانکه در روایت زیر هم مشخص است، شک ابن عباس بین دو شب 23 و 27 به خاطر همین مساله است که 7روز گذشته از ابتدای دهه آخر را باید حساب کند یا 7 روز مانده به پایان دهه آخر را؟- قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: "دَعَا عُمَرُ بْنُ الخَطَّابِ أَصْحَابَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَسَأَلَهُمْ عَنْ لَيْلَةِ الْقَدْرِ فَأَجْمَعُوا أَنَّهَا فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ فَقُلْتُ لِعُمَرَ إِنِّي لَأَعْلَمُ وَإِنِّي لَأَظُنُّ أِيَّ لَيْلَةٍ هِيَ"، قَالَ وَأِيُّ لَيْلَةٍ هِيَ؟ قُلْتُ: "سَابِعَةٌ تَمْضِي أَوْ سَابِعَةٌ تَبْقَى مِنَ الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ". (سنن الکبری للبيهقي: ٤/ ٣١٣)از روایت زیر هم مشخص است که بین خود اهل سنت در اینکه تفسیر "سابعه" چیست اختلاف نظر بوده است:- النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ يَقُولُ عَلَى مِنْبَرِ حِمْصَ: فَأَمَّا نَحْنُ فَنَقُولُ: لَيْلَةُ السَّابِعَةِ لَيْلَةُ سَبْعٍ وَعِشْرِينَ، وَأَنْتُمْ تَقُولُونَ: لَيْلَةُ ثَلَاثٍ وَعِشْرِينَ السَّابِعَةُ، فَمَنْ أَصَوْبُ نَحْنُ، أَوْ أَنْتُمْ؟ (مسند أحمد ح 18402)لذا روایتی که بالا از صحیح مسلم نقل شد را -احتمالا به صورت نقل به مضمون- اینچنین هم نقل کردهاند:- عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ: سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ لَيْلَةِ الْقَدْرِ فَقَالَ: " كُنْتُ أُعْلِمْتُهَا ثُمَّ انْفَلَتَتْ مِنِّي فَاطْلُبُوهَا فِي سَبْعٍ يَبْقَيْنَ أَوْ ثَلَاثٍ يَبْقَيْنَ". (كشف الأستار للبزار ح ١٠٢٨)
حتی در برخی روایاتی که اهل سنت نقل کرده اند شب قدر شب شب 27 است به خاطر آن است که فهم خود از "سابعة" را بیان می کرده اند (روایت را نقل به مضمون می کرده اند)مثلا در روایت زیر ابن عمر نقل کرده که شب قدر 27 ماه رمضان است:عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:" تَحَرَّوْهَا لَيْلَةَ سَبْعٍ وَعِشْرِينَ" يَعْنِي لَيْلَةَ الْقَدْرِ. (مسند أحمد ح 4808)اما آنچه ابن عمر از پیامبر شنیده بوده چنین است:عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:" تَحَرَّوْا لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي السَّبْعِ الْأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ". (مسند أحمد ح 5932، شبیه آن در صحيح مسلم ح 1165 و صحيح البخاري ح 1818 که از بن عمر به صورت "السَّبْعِ الْبَوَاقِي" یا "السَّبْعِ الْأَوَاخِرِ" نقل شده است)لذا خود راویان حدیث هم به خاطر این نقل به مضمون به شک افتاده بودند که آنچه ابن عمر نقل کرده است کدام یک است:حَدَّثَنَا شُعْبَةُ قَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ دِينَارٍ أَخْبَرَنِي قَالَ: سَمِعْتُ ابْنَ عُمَرَ، يُحَدِّثُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ، قَالَ:" مَنْ كَانَ مُتَحَرِّيَهَا، فَلْيَتَحَرَّهَا فِي لَيْلَةِ سَبْعٍ وَعِشْرِينَ" قَالَ شُعْبَةُ: وَذَكَرَ لِي رَجُلٌ ثِقَةٌ عَنْ سُفْيَانَ، أَنَّهُ كَانَ يَقُولُ: إِنَّمَا قَالَ:" مَنْ كَانَ مُتَحَرِّيَهَا فَلْيَتَحَرَّهَا فِي السَّبْعِ الْبَوَاقِي" قَالَ شُعْبَةُ: فَلَا أَدْرِي قَالَ ذَا، أَوْ ذَا. (مسند أحمد ح 6474)پیشتر بیان شد که منظور از «سبع البواقی» یا «سبع الأواخر» 7 روز مانده به پایان دهه آخر ماه است، و نه 7 روز گذشته از ابتدای دهه آخر ماه.
#تطبیقی#بحر_الروایات
أحسن الدرایات فی بحر الروایات @bahr_revayat
۱۲:۲۳
1. حدیث ثقلین (پیامبر خدا ص: من دو چیز گرانبهایی بین شما گذاشته ام، که اگر به آنها چنگ زنید هرگز گمراه نمی شوید: کتاب خدا و عترت و اهل بیتم، و این دو از هم جدا نمی شوند تا در کنار حوض بر من در آیند) علاوه بر روایات معتبر شیعی، در روایات معتبر اهل سنت نقل شده است:
2. حداقل اسنادی که از نظر اهل سنت معتبرند از قرار زیرند:- صحيح مسلم ح 2407. - صحيح مسلم ح 2408 و مسند أحمد ح 19265 و سنن النسائي ح 8175 و سنن الدارمي ح 3359 و مصنّف ابن أبي شيبة ح ٢٦٣٧٨. - مسند أحمد ح 11131 و سنن الترمذي ح 3788. - سنن الترمذي ح ٣٧٨٦. - السنة لابن ابي عاصم ح ١٦٠٢ و شرح المشكل للطحاوي ح ١٧٦٠. - المعجم الكبير للطبراني: ٥/ ٢١٠، "المعرفة و التاريخ" ليعقوب الفسوي: ١/ ٥٣٧، شرح المشكل للطحاوي ح ٣٤٦٣ و مسند أحمد ح ١٩٣١٣. (در تواتر، شیعه و سنی اسناد غیر معتبر را هم مورد استفاده قرار می دهند، که ایجاد ذکر نشدند. ضمنا برخی اسناد دیگر از نظر برخی علمای اهل سنت معتبرند که باز ذکر نشدند)
3. اهل سنت سه روایت در برابر آن ساختهاند تا اثر آن خنثی شود: الف) روایتی که پیامبر ص در حجة الوداع صرفا چنگ زدن به کتاب خدا را باعث عدم ضلالت دانسته است(صحيح مسلم ح ١٢١٨. شبیه آن در مصنّف ابن أبي شيبة ح ٣٠٦٢٨ و مسند أحمد بن منيع البغوي ح ٣٤٩٦)، ب) روایتی که پیامبر ص در حجة الوداع چنگ زدن به کتاب خدا و «سنّت نبوی» را باعث عدم ضلالت دانسته است(المستدرك للحاكم: ١/ ٩٣)، ج) روایتی که پیامبر ص در اواخر عمرشان امر به تبعیت از «سنتم و سنت خلفای راشدین(!)» کرده است(سنن أبي داود ح ٤٦٠٧ و سنن الترمذيّ ح ٢٦٧٦ و سنن ابن ماجه ح ٤٤ و مسند أحمد ح ١٧١٤٤و١٧١٤٥).
#تطبیقی#بحر_الروایات
أحسن الدرایات فی بحر الروایات @bahr_revayat
۱۷:۵۶
بحار الانوار، جلد 103 طبع بیروت = جلد 106 طبع ایران - فهرست مآخذ بحار = فهرس مصنفات الأصحاب.pdf
۷.۹۹ مگابایت
این کتابی است که علامه مجلسی ره برای در دسترس قرار گرفتن مضامین کتب روایی معروف غیر از کتب اربعه نوشته است، و تقریبا عنوان بندی اش همان عنوان بندی بحار الأنوار است و فیش هایی از 10 کتاب روایی «امالی صدوق، خصال، عیون اخبار الرضا ع، علل الشرایع، معانی الأخبار، توحید صدوق، قرب الإسناد، امالی طوسی، احتجاج طبرسی، تفسیر قمی» در آن قرار گرفته است. پس از نوشتن این کتاب، ایشان به نظرش میرسد که آن را به سایر کتب روایی هم گسترش دهد، که نتیجه اش می شود بحار الأنوار.
در نرم افزار جامع الاحادیث، محتوای این جلد وجود ندارد (و این فایل هم دست نویس است از همان دوره صفوی)
#فایل_پی_دی_اف #کتب_روایی#جوامع_روایی#بحر_الروایات
أحسن الدرایات فی بحر الروایات @bahr_revayat
۱۱:۰۰
نرم افزارهای حوزه حدیث: کتابخانه جامع احادیث شیعه و اهلسنت 2 (تاریخ انتشار : 1401/12/2) : مرجع مصادر مهم روایی شیعه و اهلسنت: متن 330 عنوان کتاب و رساله در 904 جلد از مهمترین مصادر روایی اهلسنّت و شیعه به تفکیک مذاهب امامیه، زیدیه و اسماعیلیه تا پایان قرن پنجم کتابخانه رجال شیعه و اهلسنت 2 (تاریخ انتشار : 1401/9/21) : متن 258 عنوان کتاب در 947 جلد، در موضوعات گوناگون: اصول و قواعد علم رجال، فواید رجالی، معاجم رجالالحدیث، کتب ثقات و ضعفا، مشترکات، اَنساب، کتب طرق و مشیخه، تحقیق الأسناد، طبقات صحابه، طبقات محدثان، تراجم، فهارس و کتابشناسی از شیعه و اهلسنّت کتابخانه علوم حدیث (تاریخ انتشار : 1402/10/12) : متن 427 عنوان کتاب و رساله در 550 جلد از متون اصلی از منابع شیعه و اهل سنت در موضوعات مختلف علوم حدیث شامل درایهالحدیث، فقهالحدیث، مصطلحات حدیث، غریبالحدیث، کلیات و فوائد علم رجال، کتابشناسی و ... درایه النور 3 (تاریخ انتشار : 1401/9/21) : دانشنامه تخصصی رجال شیعه: بازسازی و ارزیابی 183707 سند، شامل اسناد: کتب اربعه، وسائل الشیعه و کتب شیخ صدوق؛ و متن 58 عنوان در 295 جلد کتاب رجالی و حدیثی دانشنامه علوی 2 : (تاریخ انتشار : 1398/6/28) بزرگترین دائره المعارف رایانهای سخنان امام علی ع: متن 173 عنوان کتاب در 389 جلد در زمینه ترجمه و شرح و مصادر نهج البلاغه به زبان عربی و فارسی ... معجم موضوعی بحار الأنوار 2 (تاریخ انتشار : 1397/1/29) : متن 20 عنوان کتاب در 166 جلد، شامل: بحار الأنوار، سفینة البحار، مستدرک سفینة البحار و ترجمه های موجود، به همراه فرهنگ موضوعی و لفظی کتاب بحار الأنوار با قالب جدید نرمافزارهای موضوعی با سهولت کاربری و سادهسازی محیط استفاده از نرمافزار معجم موضوعی کتب اربعه (تاریخ انتشار : 1396/12/17) : فرهنگ لفظی و موضوعی 16 عنوان کتاب در 137 جلد جامع الاحادیث 3.5 : فرهنگ جامع روایات شیعی پیامبر ص و اهل بیت ع: متن ۴۳۱ عنوان کتاب در ۱۱۵۳ جلد، شامل منابع روایی شیعه به همراه ترجمه و شرح، مشاهده ترجمه ها و شروح در کنار متن اصلی کتاب در موضوعات : اخلاق، ادعیه، تاریخ، تفسیر و ...
دیگر نرم افزارها: جامع تفاسیر نور 4 (تاریخ انتشار : 1402/12/5) : متن 903 عنوان کتاب و رساله در 3564 جلد از منابع مهم قرآنی، همچون: تفاسیر ترتیبی، تفاسیر موضوعی، ترجمههای قرآن، منابع تفسیر و علوم قرآنی، فرهنگنامهها، پرسمانهای قرآنی.
مشکات الانوار : کتابخانه جامع علوم قرآنی : 502 عنوان كتاب در حدود ۶۰۰ جلد از منابع مهم فارسی و عربی علوم قرآنی، ...
جامع اصول فقه 3 (تاریخ انتشار : 1402/8/7) : متن 888 عنوان کتاب و 217 عنوان رساله در 1754 جلد از آثار مرتبط با اصول فقه جامع فقه 3 (تاریخ انتشار : 1398/12/7) : دانشنامه و کتابخانهای تخصصی کتاب و رساله فقهی: متن 1638 عنوان کتاب و رساله در 2858 جلد از منابع مهم در زمینه فقه، به زبان عربی و فارسی
قاموس النور 3 (تاریخ انتشار : 1402/2/11) : فرهنگ واژگان عربی و فارسی: متن 141 عنوان کتاب در 382 جلد از منابع مهم لغوی عربی و فارسی و ... قواعد ادبیات عربی 2 (تاریخ انتشار : 1402/2/9) : متن 536 عنوان کتاب در 849 جلد به زبان عربی و فارسی، شامل موضوعات: صرف، نحو، معانی، بیان، بدیع، املاء و کتابت، عروض و قافیه ...
دروس حوزوی 2 (تاریخ انتشار : 1400/6/13) : جامع منابع و کتابهای دروس حوزوی: متن کامل 655 عنوان کتاب در 1833 جلد به زبان عربی و فارسی، شامل موضوعات: ادبیات عرب، قرآن، فقه، اصول فقه، کلام، حدیث، نهج البلاغه، منطق، حکمت، اخلاق و عرفان
#معرفی_نرم_افزار#بحر_الروایات
أحسن الدرایات فی بحر الروایات @bahr_revayat
۱۸:۵۴
بررسی روایات علائم ظهور، در باب 25و26 جلد 52 بحار الانوار.docx
۳۷.۲۱ کیلوبایت
روایات باب 25 و 26 از جلد 52 بحار که همه علائم ظهور را جمع آوری کرده است را خواندم، و تمامی علائم ظهور را در یک جدول یادداشت کردم، و شماره روایتی از باب که آن نشانه ظهور را بیان کرده است را جلوی آن نوشتمشما به کمک این فایل می توانید همه روایات هر یک از علائم ظهور را بیابید، و هم مقدار استناد آن نشانه به امامان (با توجه به تعداد روایات و اعتبار سند آنها) را متوجه شوید، و هم جزئیاتی که درباره آن نشانه گفته شده را بخوانید.زیر آن هم علائمی که در برخی روایات "حتمی" دانسته شده اند (به همراه تعداد تکرار هر علامت در روایات بیان علائم حتمی) ذکر شده است.در پایان هم چند روایت که در کافی آمده بود و در بحار نبود را به آن افزودم. (طبعا ممکن است روایتی جا افتاده باشد، ولی چندان قابل توجه نیست و به نظرم اکثر قریب به اتفاق روایات دیده شده است.)
#فایل_ورد #بحر_الروایات
أحسن الدرایات فی بحر الروایات @bahr_revayat
۱۳:۰۹