چ

چکیده ها

۱۰عضو

۲۱ تیر ۱۴۰۱

لیست اسامی نوشتن چکیده روزانههفته اولشنبه مختارییکشنبه میرزاییدوشنبه برزنونیسه شنبه اصلانیچهارشنبه جعفریانپنج شنبه رضاییهفته دومشنبه اباذرییکشنبه صنعتیدوشنبه حسنیسه شنبه منصوریچهارشنبه میرزاییپنج شنبه پیروزه

۷:۳۱

قسمت اول:مطالبات رهبری از بانوان صفحه۲۵تا ۴۴ازدواج
undefinedازدواج که خداوند سنت قرار داده یکی از نعمتها و اسرار العی و از پدیده های اجتناب نا پذیر زندگی بشر است. undefined*مهمترین هدف* ازدواج تشکیل خانواده است. که مایه ارامش زن و مرد. کمال و اتمام شخصیت انهاست. بدون ان ناقص اند. undefinedیکی از مهمترین فرصت های زندگی است. برای زن و مرد یک وسیله ارامش و اسایش روحی و دلگرم شدن به تداوم فعالیت زندگی است. undefinedازدواج دروازه ورود به تشکیل خانواده و اساس همه ی تربیت های اجتماعی و انسانی است. undefinedمردو زنِ تنها از دید اسلام چیز مطلوبی نیست. مثل یک موجود بیگانه در پیکره مجموعه انسانی است. undefinedنحوه و نوع ازدواج در اسلام از بقیه ادیان بهتر است.هم مقدمه هم اصلش و هم ادامه و استمرارش طبق مصلحت انسان است.
undefinedازدواج یک سنت طبیعی و الهی است. در اسلام به ازدواج تاکید ویژه ای شده به دلیل تاثیر عمیق تشکیل خانواده در تربیت انسان، در رشد فضائل، درساختو ساز انسان سالم از لحاظ عاطفی، رفتاری، روحی و تربیت های بعدی. undefinedاز نظر اسلام تشکیل خانواده یک فریضه است. انسان از طریق این عمل که نیاز طبیعی او است میتواند ثواب ببرد چون سنت است و به قصد ادای سنت پیامبر و اطاعت او به این امر اقدام میکند.
undefinedروی مساله خانواده تاکید کنین. دشمن از ۱۰۰سال پیش تصمیم گرفت خانواده را از بین ببرد. ازدواج سفید، دیر، فرزند کم به این دلیل است که خانواده را از بین ببرند. undefinedرواج شهوت و از بین رفتن حیا از برنامه های دشمن است. undefinedیکی از موثرترین کارها برای حفظ انقلاب طهارت و پاکیزگی جوانها است. undefinedبنای نسل بشر و انتقال تمدنها و فرهنگ ها،، بقای استقلال جامعه به ازدواج است.
undefinedجوانها در سن مناسب، هنوز از دوران جوانی خارج نشدند باید ازدواج کنند. undefinedهمان سنینی که برای ازدواج اماده اند ازدواج کنند. ازدواج برکات و خیرات فراوان دارد و جلوی طغیان های جنسی را میگیرد.
undefinedازدواج های زودهنگام ماندگار ترند.
undefinedاینکه جوان اول تحصیل کند، شغل اداری داشته باشد و یا دخترها باید زن بزرگی بشوند همه چیز را تجربه کنند بعد ازدواج کنند رسم اروپایی ها بود و بسیار رسم بدی بود. معتقد بودند در جوانی نیاز جنسی را باید ازادانه تامین کنند. undefinedبنای ازدواج با محبت کذاشته شده اما در اروپا خانواده استحکام ندارد. undefinedاحساسات جنسی بین جوانان یک دغدغه است و خانواده میتواند این را برطرف کند. undefinedاگر از تشریفات و زیاده روی های مربوط به ازدواج اجتناب شود جوانان میتوانند در هنگام نیاز ازدواج کنند. undefinedواداشتن دختران کم سن و سال به ازدواج حرکتی در جهت تضعیف زن و نادیده گرفتن حقوق اوست قانون باید با ان مقابله کند و زنان با اگاهی و هوشیاری مقابل ان بایستند.undefined باید راه هایی برای تسهیل ازدواج جوانان پیش بینی کرد.
undefinedمساله واسطه گری ازدواج باید رواج پیدا کند. undefinedهرچه در جامعه مشکل جنسی جوانان را حل کنیم. به نفع دنیا و اخرت جامعه و کشور ماست.
undefinedبرای ازدواج اسان فرهنگ سازی کنید. افکار عمومی را درست کنید. در این مورد همه مسؤلیت دارند، دولت ها، دستگاه های مختلف حکومت، مردم. undefinedنباید تصور کنیم حتما خانه و ملکی، شغل پردرامد و.. داشته باشد بعد ازدواج کند. undefined«ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله» ممکن است بعد از اردواج گشایش دهد. این وعده الهی است و باید به ان اطمینان کنیم. سختگیری نکنید. بگذارید ازدواج اسلامی انجام شود. undefinedازدواج با پیوند عشقی معنوی و الهی، وهمکاری و همسری به معنای واقعی بین دو عنصرالهی وشریف اما بیگانه با همه ی تشریفات ظاهری، تربیت فرزند و اداره ی محیط خانه، و اندیشیدن به همه چیز جامعه و دین و دانش و فعالیت اجتماهی و سیاسی، ازدواج درست زن مسلمان این است. undefinedازدواج اسان فرهنگ سازی میخواهد. مهریه ها زیاد نشود. جهیزیه زیاد نشود، ریخت و پاش و اسراف نشود.
undefinedسنت های غلط ازدواج را جوان باید نقض کنند.
undefinedدخترو پسر باید کفو هم باشند. کفو یعنی ایمان. هردو مومن، دارای تقوا و پرهیزگاری و معتقد به مبانی الهی و اسلامی. undefinedثروت یک جاذبه گمراه کننده است نه حقیقی. تشخص اجتماعی هم ملاک نیست.undefinedمعیار دلبخواهی ملاک نیست. دختر و پسر یکدیگر را بپسندند و زمینه ایجاد محبت ماندگاری استundefined. صبغه ازدواج، کاملا صبغه دینی است. جنبه قدسی را با کارهایی مثل مهریه سنکین نباید گرفت. undefinedاسلام مهریه را قرارداده، اما دوست ندارد از رابطه انسانی به یا معامله تجاری و بده بستان تبدیل شود.
undefinedاینکه این را صحنه تفاخر قرار دهیم محیط ازدواج را الوده به مادیات میکند و این صحنه پاک و لطیف وجدانی را صحنه تفاخرها و تنافس ها و زیاده روی ها میکند و دختر و پسر عادت میکنند زندگی انها بر تجملات و تشریفات بگذرد. undefinedتشریفات کار طاغوتیان بود. undefinedزندگی را ساده شروع کنید. undefinedارزش در ایمان،تقوا و جهاد است.

۷:۳۲

۲۲ تیر ۱۴۰۱

بازارسال شده از گ پیروزه
مطالبات رهبری از زنان صفحه ۶۰تا ۸۱
undefinedزن و شوهر مثل دوهمسنگر و شریکندو باید با هم همکاری کنند. ملاک برتری تقواست. undefinedبرهرکدام حقوقی معین شده که بر اساس مصلحت است. undefinedزن و مرد حق ندارند به هم زور بگویند.undefinedاز همه ی کارهای زن مهمتر تربیت فرزندان و تقویت روحی شوهران برای ورود به میدانهای بزرگ است. undefinedقران میفرماید هم خودتان را حفظ کنید و هم اهل تان را. هر انسانی عبارت است از خانواده و نزدیکان او. undefinedامام بعد از عقد گفتند بروید باهم بسازید. سازگاری در زندگی اساس بقای زندگی ست. undefinedسازش کاری در محیط خانواده جزء واجبات است. undefinedسازگاری یعنی با هر وضعیتی که هست و پیش امد بسازید. undefinedاسلام در داخل خانواده ترتیبی داده که اختلاف درون خانواده به خودی خود حل شود. اگر هریک از زن و مرد ملاخظاتی بکنند خانواده متلاشی نمیشود. undefinedزن ها قویتر از مردها هستند. میتوانند با تدبیر و ظرافت مردرا در دست خودشان بچرخانند. undefinedظریف کاری ها، ریزه کاری ها و رشته رشته پروردن احساسات و عواطف بشر در اختیار زن است. undefinedاگر بچه خودتان را در خانه تربیت نکردید و تارهای ظریف عواطف اورا با سر انگشتان خودتان باز نکردید تا دچار عقده عاطفی شود هیچ کس دیگر نمیتواند. undefinedاز وظایف مهم زن این است که فرزند را با عواطف، با تربیت صحیح، دل دادن و رعایت دقت، انچنان بار بیاورد که این موجود وقتی بزرگ شد بدون عقده، گرفتاری، احساس ذلت و... بار امده باشد.
undefinedتربیت فرزند به وسیله مادر با رفتار، گفتلر، عاطفه، نوازش، لالایی خوادن و با زندگی کردن است. undefinedدر محیط خانواده رفتار پدرو مادر برای فرزند سرمشق است.
undefinedزن اگر به خانواده پایبند باشد، به تربیت فرزند اهمیت دهد، برای انها اذوقه های فرهنگی فراهم کند نسل ها در ان جامعه بالنده و رشید خواهند بود. undefinedباید با منطق و برخورد صحیح مهربانانه با بچه ها برخورد کرد. undefinedنسبت به اصول سختگیر باشید و عقل و تدبیر و درایت اشکال هم را از بین ببرید. undefinedپدرو مادرها بچه ها را از اول با کتاب محشور و مانوس کنند. undefinedکتابخوانی باید یک سیره و سنت رایج بین مردم باشد.
undefinedبین فرزندان مواسات را رعایت کنید.
undefinedعادت ورزش را به فرزندان خودتان منتقل کنید. ورزش یک کار لازم و یک وظیفه است که برای نشاط و طراوت دائمی جامعه لازم است.undefinedجامعه ورزشکار جامعه با نشاط وپرتلاش و زنده و کارامدخواهد بود.undefinedانسان مومن اگر توانست بچه خودرا مومن باربیاورد خداوند متعال کمبودهای این بچه را در قیامت جبران میکندundefinedسبک زندگی اسلامی ایرانی را در همه عرصه های زندگی،خوراک،پوشاک،تفریح و... تبیین کنید.undefinedالگوی مصرف ما اصلاح نشده و بد مصرف میکنیم. گرفتار اسراف شده ایم.undefinedریخت و پاش نباشد. مصرف در حد لازم باشد

۱۷:۵۹

بازارسال شده از گ پیروزه
مطالبات رهبری از بانوان صفحه ۸۷تا۹۶
undefinedفرزنداوری از مهمترین مجاهدت ها و وظایف زن است. هنر زن است. undefinedاگر به خاطر فعالیت های خارج از خانواده از اوردن فرزند استنکاف کنند بر خلاف طبیعت بشری و زنانه خود اقدام میکنند. undefinedامروز حفظ جمعیت جوان کشور یکی از ابزار های قوت است. undefinedجمعیت جوان، بانشاط،تحصیل کرده و باسواد یکی از عامل های مهم پیشرفت کشور است. undefinedپیرشدن کشور و کم شدن نسل جوان اثرش بعدا ظاهر خواهد شد و ان روز دیگر قابل علاج نیست. undefinedبنشینید راه های افزایش فرزنداوری را پیدا کنید. انسان به طور طبیعی فرزند دوست دارد و میل به کم بودن فرزند یک عارضه است. ببینید عوامل پرهیز زن و مرد چیست.
undefinedمسئله باید به شکل عمیق و علمی حل شود. گره های ذهنی باز شود. فرهنگ سازی شود. undefinedافزایش فرزند باید به صورت یک فرهنگ دربیاید. پیشرفت به برکت جوان ها است. اگر جامعه از یک جمعیت قابل جوان محروم بماند دشمن بر این جامعه مسلط خواهد شد.
undefinedعوامل را پیدا کنید. مثلا بالا رفتن سن ازدواج یکی از چیزهایی است که باروری را کم میکند. نخبگان جامعه باید اقناشوند. اگر قبول کنند فرهنگ سازی اسان میشود.
undefinedاگر از تشریفات و زیاده روی های مربوط به ازدواج اجتناب شود جوانان میتوانند در هنگام نیاز ازدواج کنند. undefinedمسأله فرزنداوری احتیاج دارد به قانون، به دنبال گیری جدی دستگاه‌های اجرایی. undefinedبرخی مسئولین به نسخه بیگانگان بیشتر از نسخه داخلی اعتماد دارند. undefinedنسخه غربی برای ما قابل اعتماد نیست.undefinedکشورما با امکاناتی که دارد میتواند ۱۵۰ میلیون جمعیت داشته باشد. undefinedغربی ها با افزایش عدد مسلمان ها مخالف اند.

۱۸:۲۲

بازارسال شده از بر مدار حضرت مادر (س)
#چکیده‌ی_جلسه‌ی_اولصوت خانم فاضل
undefined بهترین نحوه ی ورود و آشنایی با مبانی فکری امام(ره)ابتدا با شرح وصیت نامه‌ی امام(که معمولا وصیت نامه ی هر فرد بیان دست آورد های زندگی هر فرد است و وصیت نامه ی امام عصاره ی فکری ایشان) با تفسیر آن توسط صحیفه ی ایشان شروع میکنیم.

undefined دو معیار در مطالعه۱_چارچوب فکری امام را از خود امام بگیریم.۲_به دنبال مفسری باشیم که ما را تشویق به چارچوب فکری امام کند نه منافع شخصی و حزبی و ... خود!(حضرت آقا در بیانات۱۴خردادو جمع دانشجویان معمولا اندیشه ی امام را تفسیر میکنند.)
undefined مقدمه ای ناظر به خود حضرت امام(ره)امام نتنها یک فقیه، یک عارف، یک سیاست مدار، یک متکلم، یک مصلح اجتماعی بود ولی اصل امام به گفته ی حضرت آقا مدل کارشان مدل کار پیامبرانه بود
undefinedمدل کار انبیاءundefined ۱_برپایه‌ی یک ایدئولوژی و یک مبنای فکریست(انبیاء یک دین می آورند و آن را تبیین می کنند)
۲_آن مکتب فکری را به عرصه ی ظهور و بروز می‌رسانند(وارد میدان عمل میشوند)
۳_ (از همه مهم تر!!!) انبیاء به تنهایی عمل نمیکنند، دیگران را نیز دعوت به آن مکتب و عمل میکنند. تا بتوانند با آنها قیام لله انجام دهند.پیامبر(ص)رحمه للعالمین هستند، مخاطبشان خیلی گسترده است.undefined به میزانی که مخاطب ما گسترده تر شود، به کار انبیاء شبیه تر خواهد شد.
امام(ره)در سطح شاگردانش نیز باقی نمی‌ماند و آنها را به تبلیغ عمومی میفرستد.
واین همراه کردن عموم است که انبیاء را پیر میکند(فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ #مَعَكَ ) این استقامت اجتماعی کار را سخت می‌کند.undefinedبناست مردم قیام کنند نه انبیاء
۲_امام را مستقل از مکتب اسلام نمی توانیم ببینیم(امام مکتب اسلام را شرح و بسط دادند و در این عصر نمونه ی عملی آن را به ما دادند)
۳_مکتب امام در امتداد مکتب اسلاممانند اینکه مکتب حاج قاسم در امتداد مکتب امام است. و ما هم باید به گونه ای پیش برویم بفهمیم و عمل کنیم که هر کدام یک مکتب بشویم
undefined قرار نیست همیشه شاگرد بمانیم.خیلی از سیر مطالعاتی ها ابتر میماند چراکه با عمل همراه نیست(علم، عمل را میخواند اگر عمل نیامد، علم هم می رود )
۴_امام معصوم نبود، (هرچند می‌توانند برخی به درجه ی عصمت برسند) این نشان میدهد که ما هم میتوانیم مثل امام بشویم.آیت الله بهجت: تأسف ما از دور بودن از سلمان ها نیست، تأسف اینجاست که ما این دوری را اختیار کرده ایم.
ما هم تاسف از دوری امام نداشته باشیم بلکه تلاش کنیم و اراده کنیم به او نزدیکتر شویم.

undefined نکته‌ی ابتدایی وصیت نامه
undefinedتوصیه به ثقلینundefined امتداد پژواک سخن پیامبر(ص) در آخرین سفارششانتوجه و عدم توجهبه ثقلین موجب سعادت و شقاوت بشریت استundefined هر کس به این دو ظلم کند و حق مطلب را ادا نکند به بشریت ظلم کرده.
امام دین را از روی طاقچه برداشتند و خاک روبی کردند.
ما چگونه با قرآن و عترت مواجهیم تا دین بدرستی بدست ملت برسد؟

۱۸:۲۶

۲ مرداد ۱۴۰۱

بازارسال شده از بر مدار حضرت مادر (س)
#چکیده‌ی_جلسه‌ی_اولصوت خانم فاضل
undefined بهترین نحوه ی ورود و آشنایی با مبانی فکری امام(ره)ابتدا با شرح وصیت نامه‌ی امام(که معمولا وصیت نامه ی هر فرد بیان دست آورد های زندگی هر فرد است و وصیت نامه ی امام عصاره ی فکری ایشان) با تفسیر آن توسط صحیفه ی ایشان شروع میکنیم.

undefined دو معیار در مطالعه۱_چارچوب فکری امام را از خود امام بگیریم.۲_به دنبال مفسری باشیم که ما را تشویق به چارچوب فکری امام کند نه منافع شخصی و حزبی و ... خود!(حضرت آقا در بیانات۱۴خردادو جمع دانشجویان معمولا اندیشه ی امام را تفسیر میکنند.)
undefined مقدمه ای ناظر به خود حضرت امام(ره)امام نتنها یک فقیه، یک عارف، یک سیاست مدار، یک متکلم، یک مصلح اجتماعی بود ولی اصل امام به گفته ی حضرت آقا مدل کارشان مدل کار پیامبرانه بود
undefinedمدل کار انبیاءundefined ۱_برپایه‌ی یک ایدئولوژی و یک مبنای فکریست(انبیاء یک دین می آورند و آن را تبیین می کنند)
۲_آن مکتب فکری را به عرصه ی ظهور و بروز می‌رسانند(وارد میدان عمل میشوند)
۳_ (از همه مهم تر!!!) انبیاء به تنهایی عمل نمیکنند، دیگران را نیز دعوت به آن مکتب و عمل میکنند. تا بتوانند با آنها قیام لله انجام دهند.پیامبر(ص)رحمه للعالمین هستند، مخاطبشان خیلی گسترده است.undefined به میزانی که مخاطب ما گسترده تر شود، به کار انبیاء شبیه تر خواهد شد.
امام(ره)در سطح شاگردانش نیز باقی نمی‌ماند و آنها را به تبلیغ عمومی میفرستد.
واین همراه کردن عموم است که انبیاء را پیر میکند(فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ #مَعَكَ ) این استقامت اجتماعی کار را سخت می‌کند.undefinedبناست مردم قیام کنند نه انبیاء
۲_امام را مستقل از مکتب اسلام نمی توانیم ببینیم(امام مکتب اسلام را شرح و بسط دادند و در این عصر نمونه ی عملی آن را به ما دادند)
۳_مکتب امام در امتداد مکتب اسلاممانند اینکه مکتب حاج قاسم در امتداد مکتب امام است. و ما هم باید به گونه ای پیش برویم بفهمیم و عمل کنیم که هر کدام یک مکتب بشویم
undefined قرار نیست همیشه شاگرد بمانیم.خیلی از سیر مطالعاتی ها ابتر میماند چراکه با عمل همراه نیست(علم، عمل را میخواند اگر عمل نیامد، علم هم می رود )
۴_امام معصوم نبود، (هرچند می‌توانند برخی به درجه ی عصمت برسند) این نشان میدهد که ما هم میتوانیم مثل امام بشویم.آیت الله بهجت: تأسف ما از دور بودن از سلمان ها نیست، تأسف اینجاست که ما این دوری را اختیار کرده ایم.
ما هم تاسف از دوری امام نداشته باشیم بلکه تلاش کنیم و اراده کنیم به او نزدیکتر شویم.

undefined نکته‌ی ابتدایی وصیت نامه
undefinedتوصیه به ثقلینundefined امتداد پژواک سخن پیامبر(ص) در آخرین سفارششانتوجه و عدم توجهبه ثقلین موجب سعادت و شقاوت بشریت استundefined هر کس به این دو ظلم کند و حق مطلب را ادا نکند به بشریت ظلم کرده.
امام دین را از روی طاقچه برداشتند و خاک روبی کردند.
ما چگونه با قرآن و عترت مواجهیم تا دین بدرستی بدست ملت برسد؟

۱۴:۵۸

بازارسال شده از رضایی
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه خلاصه جلسه بازخوانی وصیت نامهundefinedنکات مهم در توجه به روایت تاریخundefined انگیزه ها: هرمسئله تاریخی را که بررسی میکنیم باید به سوگیری(موثر بودن نظام ارزشی راوی بر حدیث ) در آن توجه داشته باشیم، تاریخ حدیث ثقلین هم شامل این مسئله هست.undefinedگزینش: تاریخ را هر کس با زاویه دید خود توصیف میکند و راوی را هم روایت می کند.مادح خورشید مداح خود است...undefinedپردازش: راوی تحلیل خود را خواه، ناخواه وارد روایت می کند.
undefinedبا توجه به این موارد ما باید توجه داشته باشیم تاریخ را از زبان چه کسی می فهمیم.
undefinedدرخواست امام: تاریخ را مردم ساختند و خودشان باید روایت کنند.
undefinedوقتی امام در وصیت نامه در مورد قرآن و عترت می گویند با دیدگاه مذهب خاص یا حتی کشور خاص صحبت نمی کنند و همین نکته باعث می شود با منظومه فکری امام هم آشنا شویم.
undefinedامام می گویند: هر اتفاقی برای هر یک از این دو ثقل بیفتد برای هر سه ضلع: قرآن، عترت و جامعه مسلمین افتاده است.undefinedامام مخاطب خود را کل آزادگان جهان میداند و نه شیعه ایرانیundefinedامام از بعد از شهادت حضرت علی علیه السلام را روایت می‌کند نه به علت مصلحت سنجی بلکه بخاطر شکل گیری و حضور سلطنت هایی با نام اسلام و بر خلاف اسلام (سلطنت اسلامی پذیرفته شده در جامعه)!undefinedما در انقلاب و پیش،و پس از انقلاب همچنان با این مسئله روبرو هستیم مثل حکومت سعودی
undefinedقرآن توسط احادیث جعلی کنار زده شد و اینجا مفسران و علمای دینی که وظیفه روشنگری داشتند و به وظیفه خود عمل نکردند مقصر اصلی هستند.(برای فهم بهتر روحانیت متحجر و درباری به کتاب خطبه منای حاج آقا مجتبی تهرانی مراجعه شود.)undefinedاسلام ناب و اسلام آمریکایی جا به جا شدندکنار گذاشته شدن ثقلین در اینجا به کنار گذاشته شدن قرآن و تخریب جامعه مسلمین انجامید.undefinedهنوز هم داریم روحانیونی که پرداختن به سیاست توسط عالم دین را گناه می دانند.undefinedدولت سعودی هم اکنون قران های زیبایی را چاپ و هدیه میکند به طوریکه همه گمان کنند چقدر اینها خادم قرآنند.undefinedدر صوت و لحن و ختم و رسم زیبا در مورد قرآن کم نگذاشتند اما در سال ۶۶ بخاطر برائتی که در قرآن است حج خونین درست کردندافتخارات مطرح شده در وصیت نامهundefinedپیرو اهل بیت و قرآن بودن افتخار است.undefinedداشتن نهج البلاغه به عنوان دستور زندگی افتخار ماست که بسیار هم مهجور است بین ماامام به ابعاد حکومتی و عدالت محور قرآن و نهج البلاغه بسیار توجه دارند.undefinedاز اینکه امامان ما چنین افرادی هستند مفتخریم

۱۴:۵۸

بازارسال شده از بر مدار انقلاب
صوت دوم خانم فاضل#وصیت_نامه_حضرت_امام
مسایلی که بر روایت تاریخ تاثیرگذار هست توسط فردی:۱. انگیزشمثلا خوشامد حاکم یا پادشاهبرای پررنگ کردن خودش و جاه طلبی خودشیا...پس انگیزه فرد ، بر مدل روایت تاریخ تاثیر میزاره
۲. گزینشما نمی‌توانیم همه پدیده ها یی که در تاریخ اتفاق میفته رو روایت کنیم و حتی یک پدیده‌ رو هم میشه از منظرهای مختلف روایت کرد مثلا تاریخ انقلاب رو میشع از دید مردم، از دید حاکمان ، از دید شهرستانی ها، تهرانی ها و... روایت کرد پس وقتی که ما میخواهیم یک هط تاریخی رو روایت کنیم مجبور میشیم به گزینش ، خواسته یا ناخواستهوگرینش های ما اثر میگذاره که چه چیزی را روایت کنیم؟
نکته درباره گزینش:من وقتی یک چیزی رو روایت میکنم ، به سطح ادراک اون فضیه رسیدمپس نظام ارزشی خودم رو با این گزینش، مطرح میکنم و نشون میده چه نگاهی به عالم دارم
۳ پردازش(تحلیل) :ما تاریخ رو هیچوقت خام ارایه نمیدیمو حتی وقتیکه فکر میکنیم فقط داریم توصیف می‌کنیم اما در واقع خام ارایه نمیدیم و تحلیل در اون هست
سوال پیش میاد که پس آیا با توجه به سه نکته انگیزش گزینش پ پردازش ، آیا تاریخ سوگیری داره و ما نمی‌توانیم از تاریخ استفاده کنیم ؟پاسخ:چون تاریخ سوگیری دارد پس احتیاج به یکروشن بینیهوشیاریو بصیرت در استفاده از روایت های تاریخی داریم که ببینیم :چه کسیو با چه منظومه فکری ، داره تاریخ رو روایت میکنه؟
پس نه تنها گزینش در روایت تاریخ داریم بلکه گزینش گری در مطالعه تاریخ هم داریم
نامه امام به حمید روحانی برای ثبت تاریخ انقلاب:بروید تاریخ انقلاب را مستند به صدا و تصویر مردم روایت کنید
به دو دلیل:یک ، نگن حاکمان تاریخ را روایت کردنددو، فضای متحجرین ، غرب زده ها و فضای ظلم و کفر و الحاد و .. ... وجود داره ، اجازه ندین کس دیگری شما رو روایت کنه مردم انقلاب کردند و خودشون باید روایت کنند
در عین اینکه من میتونم طرفدار جریانی در تاریخ باشم منصف هم باشممنصف بودن یعنی:-انواع جریان‌ها رو ببینم-نقش و وزن جریان ها رو ببینم-اون جاهایی که من طرفدار اون جریان بودم هم دقیق روایت کنم-و نخوام چیزی رو بیهوده به کسی نسبت بدم یا نسبتی رو ازش بردارم
حضرت امام میگن هر اتفاقی که برای این دو ثقل در طول تاریخ افتاده ، در واقع برای کل بشریت افتاده چون اینها مایه هدایت بشریت بودند
حضرت امام ، مخاطب خودشون رو ، محدود نمی‌دونن و همه مسلمانان بلکه آزادگان جهان میدونن ، پس نمی‌خوان صرفا یک بحث فرقه ای داشته باشند
پس اول حضرت امام میگن ، اول بیینیم چه گذشته بر سر این دو ثقلو میگن که این مصیبت ها از بعد از شهادت حضرت علی شروع شده چرا قبلش را مطرح نمی‌کنند مثلا از غدیر؟به دو دلیل۱. گزینش شده که پس از شهادت روایت بشهپس آیا صرفا مصلحت سنجی بوده بخاطر اهل سنتی که مخاطب هستند یا نه منظومه فکری و گزینش حضرت امام هم موثر هست؟
۲. منظومه فکری حضرت امام رفته سراغ سلطنتیعنی حکومت هایی که به اسم اسلام و قرآن ، اما کاملا ضد قرآن رفتار میکنند
از این بابت اگر نگاه کنیم متوجه میشیم که چرا امام خمینی رفتند سراغ بعد از شهادت امیرالمومنین علی علیه‌السلام ، چون بنی امیه کاملا با خلفای قبل از خودش از بابت سلطنت متفاوت بود کاملا
پس بحث سلطنت اسلامی برای امام مطرح بوده و از اینجای تاریخِ اسلام گزینش کردند
حالا حکومت های ضد قرآنضد عدلو انحرافیچگونه توانستند ابن اتفاق رو رقم بزنند ؟-وقتیکه مفسران حقیقی قرآن رو کنار زدندحالا کیا رو آوردند ؟-کسانی که بتوانند جعل حدیث کنندابتدا باید یک تحمیق اتفاق بیفته که بعد بتوانند اون ظلم ها رو به اسم اسلام تئوریزه کنند اینجاست که جایگاه علما بسیار مهم میشه
در خطبه منا امام حسین علیه السلام میگن:«قبل ازمعاویه و مردم ، علما رو خطاب قرار میدن-شما اول تطمیع شدید و تهدید شدید-دنیای شما متزلزل شده بوده و برای اینکه دنیا رو نگه دارین حاضر بودین حقیقت رو بفروشید»
آخوند های درباری چون گفتند اینها دین هستند مردم پذیرفتند
- که یا قران را کنار زدند و گفتند نقشی در حکومت نداره و جاش بر سر قبر مردگان هست فقط- یا قران نقش دارد اما آن نقشی که داره ، توجیه کننده ظلم طواغیت هست
پس به صورت کاملا سکولار قرآن کنار زده شد از حکومت هایی به اسم اسلام و خالی از محتوای اسلام مثل سعودی و پهلوی که مثلا چاپ قران میکردند اما خالی ار محتوای قرآن بودند
یک پروپاگاندایی ایجاد کرده بودند و یک برچسب آخوند سیاسی دست کرده بودند و تا کسی میخواست خارج از این فضا حرف بزنه، میگفتن حسوده و این برچسبِ آخوند سیاسی رو میزدند و انگار چیز بدی محسوب میشد! ...
پس اولین قدم برای انحراف و برای اینکه کسی بتواند ظلم کند و اون ظلم خودش رو توجیه کنه:۱. اون تیوری و نظریه را بگذاریم کنار۲. مفسرین اون رو هم بگذاریم کنار۳. یا عده ای رو سرکار بیاریم که یک جور دیگری تفسیر کنیم که این رفتار ما رو توجیه کنه
از اینجا به بعد منظومه افتخارات شروع میشه:
۱.اول افتخار به قرآنِ فعالِ در زندگی بشر که نسخه‌ ای برای هدایت بشریت است۲.و افتخار به پیروی از مذهبی که برای قرآن جایگاه والایی قائله...افتخار به پیروی از مذهبی که رسول الله موسس آن بوده به امر خدا و امیرالمومنین ، مامور رها کردن بشر از تمام بند هاست...
۳.افتخار به نهج البلاغه که از معصوم ماستحضرت امام بعد از قرآن ، نهج البلاغه رو میگن ، چیزی که می‌تونه قرآن رو تفسیر کنهمعمولا حکومتی و ابعاد عدل نهج‌البلاغه کنار گذاشته میشه
۴.افتخار به ائمه معصومین ، که ائمه ما هستند

۱۴:۵۸

بازارسال شده از بر مدار حضرت مادر (س)
#چکیده‌ی_جلسه‌ی_سومصوت خانم فاضل
undefined بنیاد اندیشه‌ی امام قیام لله است.(اندیشه ای که له و علیه دارد.)از جنس أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ۖ است.
undefinedهر زمانی حرف از قیام است باید جبهه‌ی حق و باطل را مرزبندی کنیم.
undefinedتفاوت جنگ و انقلاب
undefined عامل اصلی فکری(چون افکار هستند که می تواند انسان ها را حرکت دهد) حرکت دهنده‌ی انقلابundefined اندیشه‌ی ناب دینی است
undefinedعامل اصلی جنگ از یک اندیشه‌ی استکباری شروع میشود(یک حس خود برتر بینی که توانایی تحققش را دارد)
برای انقلابها به سه چیز نیاز داریم
۱_عامل فکری۲_رهبرانی که مردم را به آن اندیشه فراخوانند(از جنس مربی هستند و مردم را به تفکر در آن اندیشه دعوت میکنند)۳_همراهی مردمundefinedموجب قدرت اجتماعی میشودundefinedموجب بغض زورمندان می شود
افتخارات امام در وصیت نامه۱_ما مفتخریم به قرآن، پیامبر(ص)،نهج البلاغه، صحیفه سجادیه،و ادعیه ای که از جانب امام معصوم بیان شده(اینها چیزهایی ست که اندیشه ایجاد می کند.)دشمن تلاش میکند با بسته کردن فکر انسان ها، اثر اندیشه را خنثی کنندundefinedاولین مفهوم پس از اندیشه دینی، آزادی ست.آزادی فکر یعنی نه ظلم می کند نه ظلم می‌پذیردآنچه غل و زنجیر را از دست بشر باز میکندundefined آزاد سازی فکر است.۲_کسانی رهبران این اندیشه هستند که خود رها شده از قیود هستند و مأمور هستند که بشر را از این قیود رها کنند.۳_رهبرانی که در راه این اندیشه تبعید شدند و به شهادت رسیدند(یعنی خود در خط مقدم بودند.)
هر جایی دیدید رهبران یک اندیشه در خط مقدم بودند، بدانید آن اندیشه پیروز است.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedپ.ن : کتاب آزادی یعنی آزادی را معرفی کردند

۱۴:۵۸

بازارسال شده از بر مدار حضرت مادر (س)
چکیده جلسه چهارم وصیتنامه امامundefinedاندیشه آزادی بخش، انسان را در مقابل هر اندیشه ای غیر از خدا شجاع می کند.undefinedزنده نگهداشتن قرآن، نیازمند انسان هایی است که پای علم قرآن سینه بزنند.(قدرت اجتماعی)undefinedیکسری از افتخاراتی که امام در وصیتنامه مطرح می‌کنند افتخار به داشتن رهبران آزاده و آزادی بخش است.undefinedامام به امتِ پایِ کار هم افتخار می کنند. (جایی که امام به زنان هم افتخار می‌کنند.)undefinedحقیقت اسلام یک چیز است و اسلام محقق یافته یک چیز، ما باید سعی کنیم شرایط را برای رسیدن به حقیقت اسلام فراهم کنیم و همواره خود را با آن بسنجیم.undefinedامتی که اهل ایثار شد، به واقعیت امام و رهبر خود نزدیک تر می شود.undefinedاهمیت حضور زنان در انقلاب به داشتن حس مسئولیت نسبت به غایت انقلاب است و گرنه تنها پای کار بودن و حضور چیزی است مثل نسخه غربی که حضور فعال دارد ولی غایتی برایش نیست.undefinedپیام رهبر به کنگره ۷۰۰۰زن شهید، بر داشتن غایت حضور است و نه زن شرقی(بدون حضور) و زن غربی (حضوربدون غایت).undefinedما اگر میخواهیم تکلیف را بشناسیم بر وسع و توان تکیه می کنیم.undefined*نکاتی که در شناخت وسع و توان، جهت فهم تکلیف باید به آن ها توجه کرد*undefinedاصل شکر نعمت، استفاده از آنها در خدمت است.undefinedوسع و توان قابل افزایش است، میزان نعماتی که بر ما می بارد به تلاش ما بستگی دارد.undefinedدر آنچه میتوانید خدا را یاری کنید، خدا در آنچه نمی توانید شما را یاری می کند.undefinedاصرار بر کلیشه ساختن و اجرای آن برای همه اشتباه است.undefinedوسع و توان متنوعند. مثل رنگین کمان.undefinedاقتضائات خانواده(پدر و مادر یا همسر و فرزندان) هم در میزان وسع ما موثر است.نیاز جبهه حق هم بسیار مهم است. دنبال هوس رفتن با منظومه نگری به جبهه حق فرق دارد.undefinedتصمیم گیری به وسیله دوستان و با کمک آنان موثر است. (مشورت کردن با دوستان)undefinedبرای حل تعارضات باید صبر به خرج داد.undefinedاستعدادی که خدا به ما داده باید هزینه کنیم در راه خداundefinedوقتی بحث تعارض در نقش،های زنان مطرح می شود بحث معنویت مغفول می ماند، آیا کاری که می کنیم برای خداست؟!undefinedبه اشکال خوردن در بحث معنویت فردی به مشکل ما با خانواده و اطرافیان بر می گردد و عکس این ماجرا هم صادق است.(کتاب خانم مربی)undefinedاز جمله پیروزی های ابتدای انقلاب توجه به خودسازی بود که اکنون از آن غافلیم.undefinedدر بسیاری از متون امام هم توجه به خدا در میان سیاسی ترین متون را میبینیم.داشتن نگاه جامع به مسائل بالا ما را در فهم بهتر کمک میکند. undefinedundefinedundefinedundefinedشهوات جنسی و بی بند و باری اخلاقی از مهمترین ابزارهایی است که استحکام ملت را در مقابل استکبار و ظلم از بین می برد.undefinedگسترش بی بند و باری، القای بی هویتی در مورد میراث ملی و دینی ، همصدا کردن مسئولان و ارائه اسلام التقاطی از مسائلی است که دشمن به جوامع جهت تخریب وارد می کند.undefinedبحث تحجر و آخوند درباری در دهه های اخیر کمرنگ شده و باعث التقاط اسلام آمریکایی و اسلام ناب است. طیف شیرازی ها و...undefinedچنگ زدن به آئین ها و مراسم، بدون اینکه از مغز و غایت آن مطلع باشیم افتادن در دام اسلام آمریکایی است.undefinedداشتن تعصب نسبت به مناسک بدون اینکه به مغز و پیام اصلی آن توجه کنیم.undefinedباید جریانات غیر معروف اسلام آمریکایی را هم بشناسیم.undefinedقیام علیه تحجّر یکی از اصول اصلی اندیشه امام است.undefinedما اگر یک تبیین دقیق داشته باشیم جوانان ما دل های آماده ای دارند.undefinedسرمایه داری و تحجر همدیگر را ساپورت می کنند.(کتاب خطبه منا)undefinedمدل های حضور ما باید به گونه ای باشد که هم اسلام آمریکایی و هم جریان تحجر از آن بترسند.undefinedافتخار به دشمنانی که داریم هم از افتخارات امام در متن وصیتنامه است، البته این تنها شاخص نیست.undefinedدر هر مطالبه ای باید توجه داشته باشیم مطالبه ما و دشمنان در مبنا متفاوت باشد. این نکته بسیار مهم است از نظر شناخت درست یا نادرست بودن مطالبه و مسیر آنundefinedادبیات الهی در تمام وصیت نامه امام موج می زند.undefinedتفاوت خوف با هوشیاری نسبت به دشمن، جدی باید تبیین شود.

۱۵:۱۳

بازارسال شده از گ پیروزه
خلاصه جلسه پنجم از وصیت نامه امام، خانم فاضلundefinedاز افتخاراتی که امام می تواند به امت خود بکند پایِ کار بودن امت است و از مسائل رهزن برای پای کار بودن امت، دشمنان دانا یا دوستان نادان (جریان تحجر )هستند.undefinedحفظ ظواهر حکومت دینی و از بین رفتن باطن آنان خاصّ جریان هایی است که حکومت دینی را تبدیل به سلطنت دینی می‌کنند.undefined ظواهر باید باشد اما ظواهر با باطن خود ارزشمند است.undefined حضرت آقا این بحث را با بحث هسته و پوسته در بین دانشجویان بیان می‌کنند ما پوسته ای داریم که نام آن را جمهوری اسلامی گذاشتیم اما در واقع با هسته آن قرار است کار را به سامان برسانیم.undefined اغلب نهادهایی که در جمهوری اسلامی داریم ممکن است ظاهرا اسلامی داشته باشند اما باطن آن خالی از اندیشه های اسلامی باشد.undefined مثل اینکه یک خودکار بدون مغز ما بدهند و بگویند با آن بنویس. هر قدر پوسته خودکار زیبا و خوب باشد اگر مغز نداشته باشد نوشتن حاصل نمی شود و بازیچهای دست ما است.undefined جوان به خاطر نداشتن وابستگی های زیاد به دنیا راحت تر تن به مبارزه با سلطنت اسلامی می دهد. البته جوان های وابسته به دنیا و پیر های غیر وابسته هم داریم.undefined امام تعریف رشد بر اساس تعاریف روانشناسی را به هم زد اگر حضرت آقا گام دوم را به جوانان می سپارند. منظورشان جوانان دنیا طلبی که به دنبال دنیا هستند نیست.undefined جبر زمانه کسی را جوان یا پیر نمی کند عملکرد خود شخص است که جوان یا پیر بودن او را مشخص میکند.undefined حکومت دینی یک ژنوم هایی دارد که باعث می شود آن نظام رشد و نمو کند. امر به معروف و نهی از منکر و مطالبه گری از جمله آن DNAهایی است که اجازه رشد و مرمت به نظام می دهد. این نظریه یک نظام انقلابی است.undefined در سوره فتح پیامبر و امت را مثل گیاهی میداند که موجود زنده است در حال رشد است و اگر آفت زد مبارزه می کند و اگر آسیب ببیند دوباره ترمیم می کند در عین اینکه نظام است انقلابی هم هست.undefined مردم جامعه‌ای که امر به معروف و نهی از منکر را انجام نمی دهند مثل مرده متحرک هستند یعنی بود و نبودنشان مهم نیست.undefined مردم چشم ناظری هستند که باعث زنده بودن و انقلابی بودن نظام جمهوری اند.undefined وقتی ما مردم رو کنار میزنیم دچار آسیب می‌شویم حضرت آقا قبل از جریانات سال ۸۸ این را مطالبه می‌کند که چگونه ساختارهای جامعه را طوری بچینیم که مشارکت مردم و نظارت مردم در آنها بیشتر شود و به حداکثر برسد.undefined هر کجا جمهوریت را از دست دهیم اسلامیت را هم از دست خواهیم داد. چه کی میتواند پای دین بایستد در حالی که مردم نیاستند؟undefined نخبگان و مردم باید با هم مرتبط باشند. ممکن است گاهی مردم اشتباه کنند اگر نخبگان با مردم نباشند چگونه در این بزنگاه‌ها جلوی اشتباه مردم را بگیرند؟ undefinedفسادهای سیاسی که اکنون ما درگیر آنها هستیم از جدایی نخبگان از مردم به وجود آمده است.undefined مومنین نباشند پیامبر خدا هم تنها می ماند ما نمی‌توانیم بگوییم بدون امت می توانیم به نتیجه برسیم هسته‌ای که باید توفنده پیش برود باید مردم باشند.undefined حضرت آقا می‌گویند امام سه ویژگی داشتند: undefined اعتماد به خدا undefined اعتماد به مردم undefined اعتماد به خودشانundefined عده‌ای ادعای مردمی بودن دارند اما یا اعتماد به مردم ندارند، یا اعتقاد به مردم!
undefined بنیاد اندیشه حضرت امامundefinedبنیادی‌ترین مبانی منظومه حضرت امام در هستی شناسی توحید و در انسان شناسی فطرت است و با این منظومه به جمهوری اسلامی رسیدند.undefined توحید؛ قدرتی است که همه چیز وابسته به اوست و مابقی وابستگان به او هستند. یعنی دو رده خدا و مخلوقات هستنددر رده مخلوقات کسی نمی‌تواند هم رده خالق باشد.undefined فطرت؛ ما این مخلوقات را خدا آشنا می دانیم. انسان محبت الهی را در وجود خود دارد. (نشات کتاب خوبی درباره مسائل تربیتی است) undefinedفطرت ممکن است غبار زیادی بگیرد ولی از بین نمیرود. وقتی روی آهن ربا( فطرت) لایه عایق (شهوات دنیا) می کشیم عمل نمیکند.undefined نیازها می‌تواند عامل محبت به دنیا باشه یا آخرت.undefined امام بر اساس همین اصول است که جمهوری اسلامی را بنا می کند. ایشان با جمهوری تعارف ندارد. در واقع در ریشه‌های جمهوری در اندیشه‌های امام را میتوان در کتاب های اخلاقی و عرفانی ایشان پیدا کرد. undefinedهمه مبتلای به دنیا و فراق از دنیا می شوند حتی پیامبر و ابتلای انسان همون ورودبه دنیاست با ورود به دنیا دچار علایق دنیایی میشویم که با تزکیه می توان آن را از خود زدود.undefined پیامبران به فطرت انسان ها، همان آهنربای وجود انسان امید دارند. به میزانی که ما در تربیت و کمک به تزکیه مردم سرمایه گذاری کنیم به آنها امید داریم.undefined پس در حکومت دینی تربیت و سیاست در هم آمیخته است و تربیت جز لاینفک سیاست است.undefined اعتماد امام به مردم بر اساس همان فطرت در بحث انسان شناسی است وقتی تزکیه کردیم مردم با امام بر علیه الحاد و کفر قیام می کنند.undefined جمهوریت، تربیت و عدالت در کنار هم هستند جمهوریت را بدون اسلامیت نمی توان تصور کرد.

۱۵:۱۳

۳۰ مرداد ۱۴۰۱

بازارسال شده از بر مدار حضرت مادر (س)
#چکیده_جلسه_ششم#خانم_فاضل
undefined ویژگی ها و تفاوت های اسلام ناب و اسلام آمریکایی
undefinedاسلام نابundefined مبتنی بر منابع اصیل قرآن و سنت است. undefinedاسلام آمریکاییundefined مبتنی بر خرافه و بدعت است.اصول اگر ناب نباشد، یک جایی کم می آورد.مارکسیسم چون به اصولش پایبند بود، زودتر از لیبرالیسم که مبتنی بر آزادی لذت بود فرو ریخت.لیبرالیسم شعارش این است که تکثر ها را به رسمیت میشناسد در حالی که در نهایت آنکه زر و زور و قدرت بیشتر دارد در این رقابت پیروز میشود!
undefinedاسلام نابundefined اصالتش عزت مومنین استundefinedاسلام آمریکاییundefinedاصالتش بر لذت و قدرت و منفعت است.
undefinedاسلام نابundefinedاصالتش برغیرت است و نمی ترسد و به استقبال مرگ و شهادت میرود که این باعث انقلابی گری میشود(مومن تاب ندارد کسی کنار خدا قرار بگیرد)undefinedاسلام امریکاییundefinedاهل عافیت طلبی ست.
undefinedاسلام نابundefinedاسلام تعبد است و تا پای جان، پای آن میاستد.undefinedاسلام آمریکایی undefinedاسلام التقاط است(به نفع و ضرر خود از اوامر اطاعت میکند)
undefinedاسلام نابundefined اسلام منظومه ایست.(مسایل اولویت بندی و اهم و مهم میشود)undefinedاسلام آمریکایی undefinedدین را گزاره ای میبیند.(التقاط)

undefined برای تشخیص اولویت های دین
undefined اهل متن و خواندن از بنیاد های دین باشیم، اهل انس با قرآن و حدیث(الحیاة، اصول کافی) باشیم. اگر اهل اینها نباشیم تشخیص از حرف ولی هم سخت میشود.
undefinedبین مومنین فضای تشکیلاتی برقرار باشد، مومنین اهل تواصی حق و صبر به یکدیگر باشند(دو دوست مثل دو دست یکدیگر را بشویند undefined خودسازی و دگر سازی با هم است)
undefinedدر برخی جاها دشمن میتواند در تشخیص اولویت به ما کمک دهد(این یک معیار است و همیشه صحیح نیست)undefined مهم ترین نکته در فهم اولویت که بدون این باقی گزاره ها فایده ای نداردundefined اهل تقوا باشد ، یعنی حب دنیا از دلش بیفتد.مبارزه با رفاه طلبی سازگار نیست.
مدام درگیر پالایش نفس باشیم(کتاب چهل حدیث مانند داروخانه است) و زمان سحر زمان مناسب برای رصد نفس.اگر مسیولیت شما باعث برقراری عدالت میشود آن مسیولیت را قبول کنید ولی وقتی مسیولیتی میگیرید مسیولیت را به کام خود تلخ کنید که البته در ارتباط با خدا اوج عشق بازیست.(نامه ی امام علی (ع) به عثمان بن حنیف)
undefined توصیه undefinedیکی از عرصه های خوب برای نوجوان آشنایی با فضای نهج البلاغه است.(نهج البلاغه جزء میراث های تربیتی ماست)

۱۶:۲۸

بازارسال شده از بر مدار حضرت مادر (س)
قسمت هفتم وصیت نامه امام_خانم فاضل
undefinedتعقل و جهالت در مکتب امام در شرح جنود عقل و جهل بیان شده است.undefined پشت کردن عقل، یعنی رو کردن به دنیا و وارد عالم دنیا شدن و دچار ابتلا شدن. مسلمان واقعی دنیا را آباد می کند اما قصدش آباد کردن آخرت است. مثل پرنده که آب و دانه میخورد تا پرواز کند.نگاه عقل به دنیا اینگونه است. undefinedجنود جهل وارد عالم دنیا می شوند و رو به دنیا می کنند ولی جذب دنیا می شوند و وقتی خداوند می گوید پشت به دنیا کن آنقدر به دنیا جذب شده که دیگر برنمی گردد. حالا ممکن است با چادر و ریش به نوعی جذب دنیا شده باشد یا با کراوات و بی حجاب باشد فرقی در اصل موضوع ندارد.undefined عقلِ ابزاری زیرمجموعه عقلِ بنیادی است. undefinedدر بحث جنود عقل و جهل امام مصداق های اسلام آمریکایی و اسلام ناب را به خوبی بیان می کند.undefined دو کتاب حدیث جنود عقل و جهل امام و عقلانیت و توسعه آقای رحیم پور را دوستان بخوانند تا این مفاهیم و عقل جهل را بهتر درک کنند.undefined اسلام دنیا و آخرت، اسلام رهبانیت که می گوید در کل سراغ دنیا نرو و اسلام متجدد که میگوید برو دنیا را بچسب.undefined از دید اسلام ناب، دنیا و آخرت به صورت دوگانه مطرح نیست که در مقابل هم قرار بگیرد. undefinedاسلام ناب میانه تجدد و تحجر نیست اتفاقاً اسلام ناب می گوید اینها هر دو سر و ته یک کرباسند. نگاه اسلام ناب نگاه فطرت گراست و دوگانه خلق و خدا در آن مطرح نیست. اسلام ناب، اسلامِ زندگی و زندگی ساز است. نمی گوید زندگی را تعطیل کن برای رسیدن به خدا اما برای زندگی دنیا هم غایت قائل است.undefined مناسک تهی از یاد خدا فایده ای ندارد در حج اگر به دور خانه خدا می گردیم، اگر لباس یکدست می پوشیم همه اینها قرار است این را به یاد ما آورد که ما همه از خداییم و همه با هم در برابر این خدای یکتا یکی هستیم. مناسکی که در اسلام ناب مطرح میشود برای متذکر کردن است و گرنه پوسته ای است که درونش تهی می باشد.در نگاه دینی دنیا باید برای ما ذکر باشد.undefined اسلام سیاست و اسلام بیتفاوتی. اسلام سیاست حرف از درد و عمل مردم می زند، حرف از هراس مستکبرین عالم میزند. اسلام منهای سیاست اما اسلام افسردگی و بی حالی است که در دوگانه شرق و غرب حل می شود. اسلامی که با جهاد و عکس العمل نشان دادن مواجه هست اسلامی که به مستضعفین عالم توجه دارد و فعال در عرصه بین‌المللی است.undefined در همین وضعیت کنونی اسلام تحجر در حال نفوذ است. اسلام بی خاصیتی که تشریفات زیادی دارد و خیلی به امور مسلمین نمی‌پردازد. undefinedاسلام وابسته به دستگاه های استعماری، بی تفاوت نسبت به ظلم، به مظلومundefined اسلام وحدت و اسلام تفرقه افکن بین مسلمین. حضرت آقا می فرمایند وحدت ما، وحدت تاکتیکی نیست (وحدتی که به خاطر دشمن مشترک باشد نیست) وحدتی است که از بن دندان به آن معتقدیم.undefined توحید ابوذر و سلمان با هم فرق دارد ولی هر دو از اصحاب درجه یک پیامبراند. نمی‌توان گفت به صرف اینکه ما چیزی داریم که او ندارد پس با ما یکی نیست و باید از او برائت بجوییم. روایت امام صادق علیه السلام درباره درجات ایمان گواه این نکته است.undefinedامام صادق(ع) در باره‌ی درجات ایمان می­فرماید: «خداى عزّ و جلّ ایمان را هفت قسمت کرد: 1. نیکوکارى، 2. راست­گویى، 3. یقین، 4. رضا، 5. وفاء 6. علم، 7. بردبارى. سپس آن را میان مردم تقسیم فرمود، به هرکس هفت سهم داد، او کامل است و دربردارنده‌ی ایمان. به برخى از مردم فقط یک سهم داد، و به بعضى دو سهم و به دسته­اى سه سهم، تا به هفت سهم قسمت کرد، امام فرمود به کسى که یک سهم ایمان دارد به اندازه‌ی دو سهم تحمیل نکنید، و به کسى که دو سهم دارد به مقدار سه سهم که سنگین بارشان خواهید کرد، آن­گاه فرمود: همچنین تا به هفت سهم برسند (یعنى بر سه سهمى به اندازه چهار سهم تحمیل نکنید، و بر چهار سهمى به اندازه پنج سهم و بر او به اندازه شش سهم و بر او به اندازه هفت.)undefined در نماز جمعه بعد از شهادت حاج قاسم حضرت آقا می گویند: جوانان جهان اسلام، کتابخانه‌ها و دانشگاه های جان اسلام باید با هم پیوند بخورد. می‌فرمایند از بنیان نظری ما به وحدت می رسیم و ما در اصول وحدت داریم.undefinedکاری نکنیم که دلها از هم بریده شود و نباید احساسات دیگران را جریحه‌دار کنیم. undefined نگاه حضرت امام توحید موج می‌زند اگر توحید را از نگاه امام بگیری کامل آن را اشتباه فهمیده‌ایم. عالم محضر خداست اصلِ اندیشه امام است.undefined مخاطب وصیت نامه امام همه مستضعفین و ستمدیده های عالم بود.undefined ما میتوانیم در جایگاهی باشیم که مثل امام حاج قاسم و امید مستضعفین عالم باشیم.undefined امام وصیت می کنند:undefined در همه عرصه‌ها از اهل بیت پیروی کنیم. undefined درکنش ها و رفتارها را تا حد بذل جان خود و خانواده پیرو اهل بیت باشیم.undefined تمام ظرفیت هایمان را پای اسلام ناب آوریم.undefined جهت فهم فقه پویا و سنتی به منشور روحانیت امام مراجعه نمایید. امام فرمودند فقه سنتی ما پویاست ما با همین فقه سنتی توانستیم به نظریه ولایت فقیه

۱۶:۲۸

بازارسال شده از بر مدار حضرت مادر (س)
برسیم.undefined از نماز جمعه و جماعات و عزاداری‌ها کوتاه نیایید چون عامل سقوط ما می شود. البته با حفظ مغز این مناسک، با پوسته کاری نمی‌توان کرد. undefinedلعن های ما در واقع لعنِ ظالمان و ستمگران عالم است. از جمله آمریکا و شوروی و آل سعودundefined وقتی رابطه ما با خدا قوی میشود دلهای مستضعفین جهان به ما می گِرود. undefinedما چیزهایی داریم که جبهه باطل ندارد و گرنه سنت های الهی برای همه است. ابتدا با این سنت هایی که برای همه هست برنامه ریزی و تلاش می‌کنیم.undefined اما سنت نصرت الهی برای کسی است که در راه خدا قدم بر می‌دارد.همچنین فطرت هم چیزی است که در دست ما است. فطرت نابود شدنی نیست و فقط غبار روی آن را میگیرد.undefined قسمت اول وصیت نامه امام مبانی است و برای همه مظلومین عالم است اما قسمت دوم سیاسی و برای جمهوری اسلامی است.undefined امید به رحمانیت خداوند را باید یک بحث جدی دید. حتی بحث ولایت فقیه که امثال انجمن حجتیه آن را قبول ندارند به خاطر همین امیدی است که در نگاه امام هست و می گوید که می شود. نگاه مدرج داشتن و برنامه‌ریزی شده مهم است. مثل اینکه ما دسترسی به پشت‌بام نداریم ولی نردبان می توانیم بگذاریم.undefined اگر تمهیدات الهی نبود انقلاب با وجود این همه بی بند و باری و ناامیدی و فحشا به پیروزی نمیرسید. آن هم انقلابی به نام خدا و دین در چنین دوره‌ای! (سخنرانی حضرت آقا در ۱۰ سالگی انقلاب در جمع سُفرا)undefinedانقلاب اسلامی ذیل حفظ سنت خدا پیش می‌رود. خیلی‌ها انقلاب را به امام نسبت میدهند و امام آن را به خدا و بیداری مردم نسبت می‌دهد. undefinedامام را فقط سیاسی و فقط اخلاقی نخوانید. همه را با هم ببینید.undefined بی بند و باری ها و گناهان انسان را یا شُل میکند یا علیه خدا منسجم می کند.undefined امام شاخص‌هایی می‌دهند برای مقایسه انقلاب ها: undefined پیدایش انقلاب ها undefinedکیفیت مبارزه و مدل جانفشانی ها undefined انگیزه انقلاب کنندگانundefined کتاب معارف انقلاب اسلامی نشر انقلاب اسلامیundefined شاخص‌های انقلاب‌ها undefinedتا می‌توانید در تحقق اسلام کوشش کنیدundefined نظام اسلامی ظرف تحقق اسلام است.undefined رمز پیروزی انقلاب، همان رمز بقای انقلاب اسلامی است undefined وحدت کلمه (اعتقاد) undefinedکلمه توحید

۱۶:۲۸

۱۲ شهریور ۱۴۰۱

خلاصه جلسه دهم دکتر فاضل
undefined دفعه پیش به بحث مشروعیت و کارآمدی نظام که زیر سئوال می برند پرداخته شد
undefinedبرای بررسی کارآمدی باید انصاف داشته باشیم. مثال: منصف باشیم و پیشرفت های غرب را هم ببینیم. انصاف مانع غرور می شود."لا یجرمنکم شنآن قوم علی الا تعدلو؛ دشمنی با جماعتی شما را به ترک عدالت نکشاند (مائده آیه ۸)- عدالت خواهی حتما قید اخلاق دارد. مردم در آرامش و آگاهی حرف ها را می شنوند.
امام در اینجا از طریق مقایسه می خواستند نگاه منصفانه برسیم ( مقایسه قبل و بعد انقلاب یا با انقلاب های دیگر و...)

undefinedدر نقد حرکت انقلاب، آرمانگرای واقع بین هستیم نه واقع گرا. واقع گرایی یعنی حفظ وضع موجود.
واقع بینی یعنی دیدن فرصت ها و تهدیدها.
آرمان همان قله است.

در نگاه فقه جعفری همانطور که می گوییم امر به معروف و نهی ازمنکر تا قلع ماده فساد یعنی نتیجه هم مهم است.
نتیجه گرایی هم ذومراتبی است؛ مثل توحید که دو مرتبه دارد: حقیقت توحید و تحقق توحید. حقیقت توحید که همان عالم یک خدا دارد اما دعوا بر تحقق توحید است که مراتب دارد. چون موحدم غیورم. پس قیام می کنم و ولایت طاغوت را نمی پذیرم.

undefinedبنابراین اثرات عملی امر به معروف و نهی از منکر مراتبی است:
۱
در طول زمان اثر بگذارد.
۲ بر ظالم دیگر اثر بگذارد.۳ اثر بر مظلوم دیگر بگذارد۴ هیچ کدام موارد بالا را هم نباشد اثر نظری دارد؛ اینکه معروف معروف بماند و منکر، منکر. این نتیجه نظری مهمتر است.
undefinedپس آرمانگرایی و واقع بینی یعنی: واقعیت را تمام و کمال ببینیم، هم نقطه ضعف و هم قوت را ببینیم و آرمان و قله را هم ببینیم (قلع ماده فساد)
undefinedکار اصلی امام جامعه ظرفیت سنجی و تربیت است. ما مکلف هستیم و امام هم باید بهترین راه را برای وصول محتمل ترین نتیجه نشان دهد.امت باید ظرفیت سازی کند و امام ظرفیت سنجی و تربیت؛ این یعنی رشد و رو به کمال بودن.
undefinedنقد با اشکال تراشی و بهانه جویی متفاوت است. در لایه فهم به میزانی که می فهمیم و در لایه عمل به میزانی که می توانیم باید تبیین و نقد کنیم.
تکلیف به میزان وسع و وسع به میزان نعمت هایی که داده شده.
همزمان هم تکلیف تعاون و هم امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد.

undefinedدر بحث ولایت فقیه:
روایاتی هست مانند اینکه قبل ظهور هر پرچمی بلند شود طاغوت است و... اینکه سختی دارد، گرفتاری دارد، بیعت با طاغوت است و در خانه بنشینید تا مردی از اهل بیت قیام کند. (ادله حجتیه)

جواب:در بررسی این روایات:۱_ سندهای شان ضعیف است.۲- یک سری خبر واحد است که در امور فقهی استفاده می شود اما این بحث حاکمیت کلامی است.۳_ تناقض هایی دارند: با قران: مثال آیه ۱۲توبه "فقاتلوا ائمه الکفر"
با حدیث: مانند اینکه پیش از ظهور مردی از قم قیام می کند که...
_ با سیره: مثال امامانی که از قیام هایی که بر علیه طاغوت و به خونخواهی اهل بیت بود دفاع کردند.
undefinedحالا باید رفع تعارض کنیم:آیات محکمات هستن و آن احادیث متشابهات که می روند ذیل محکمات. یعنی قیام کردن علیه کفر محکم است اما این روایات در خصوص کیفیت قیام است که لله باشد نه دعوت به خود یا اینکه کسی بخواهد ادعای امام زمانی کند.
undefinedولایت فقیه مطلقه چرا؟نظریه ولایت فقیه می گوید در دوران غیبت تا می توانی خودت را از ذیل حکومت طاغوت بیرون بیاور.مطلقه هم یعنی مقید نکنیم فقیه را. یکی مثال مخروط و دیگری پلیس راهنمایی؛ اینکه دست ولی فقیه در امور مختلف باز باشد در هر آنچه که او را محدود کنیم زیر ولایت طاغوت می رویم.
undefinedنکته: سه شان ولایت داریم:۱ ولایت در عرصه علمی و معرفتی۲ ولایت در شان عصمت و معنویات و تقوا و مبارزه با نفس۳ ولایت سیاسی و اجرایی؛ همان حاکمیت معصوم در زمان غیبت هم دو مورد اول را بواسطه علم لدنی و درجه عصمت دارد و فقط مورد سوم را ندارد که در عرصه حاکمیتی بحث ولی فقیه مطرح می شود.
undefinedطبق گفته امام که گفتند اگر هسته های مقاوت در سراسر جهان اسلام تشکیل می شد آیا اکنون مشاهده گر این همه ذلت در جهان اسلام بودیم یا نبودیم ... هسته های مقاومت مهم است. اگر همه برای خدا باشد هیچ بحثی پیش نمی آید و مشکلی نیست.

۶:۲۶