ک

کانال آرشیو قیام مادرانه

۱۴۱عضو
بازارسال شده از قیام مادرانه

تفکر شنیداری مادران.pptx

۲.۱۱ مگابایت

۱۵:۵۵

بازارسال شده از قیام مادرانه
بازی هایی که سر کلاس معرفی کردیم برای تقویت شنیدن

۳:۲۸

بازارسال شده از قیام مادرانه
باتوجه به اینکه کودک از نظر ساختار وجودی ،با قوه حواسش ورودی ها را دریافت میکند و در تفکر مشاهده ای هم گفتیم که این حواس ،یکی از پایه های تفکر و ادراکات کودک هست نقش مهمی داره جدا از اینکه خود تقویت شنیداری منجر به تقویت حافظه ،خوب شنیدن و خوب فهمیدن و عمل مناسب هم خواهد شد.در سنین صفر تا پنج سال ،تمایز و تفکیک صدا،دقت به صداهای مختلف،ارتباط بین دیدن و شنیدن مهم است و میتوان روی آن کار کرد اما نکته مهم این ماجرا ،بودن در بستر طیب و شنیدن صداهای طیب است.پس هر چه کودک میشنود باید خارج از فضای ترس،نگرانی و استرس ،شهوت و ... باشد و از حرفهای لهو و لعب و گناه الود مثل غیبت ،دور باشد.دقت در شنیدن• رفتن به طبیعت و شنیدن اصوات آن، مثل صدای باد،باران،پرنده،تکان خوردن برگهای درخت تبریزی و ....• وقتی جایی صدایی را میشنویم توجه کودک را جلب کنیم که این صدای چه چیزی میتواند باشد.• مکانی رو برای مدت کوتاهی تعیین کنیم و بچه های بزرگتر چیزهایی که میشنون رو یادداشت کنن.• به یک مهمانی برویم و بچه ها صحبتها رو مثل یک خبرنگار یادداشت کنند.• داخل جعبه یا قوطی اشیایی ریخته و تکان دهیم و کودک حدس بزند که داخل آن چیست مثل نخود و لوبیا،سنگ،آرد و ...• برای کودک یک سال ،از ابزاری که استفاده میکنیم صدایش را دربیاوریم مثلا وقتی آب میریزیم صدای شششششش• از مکانی که با کودک حضور داشتید به اندازه یک ربع صداها را ضبط کنید بعد گوش بدهید و بگویید صدای چه چیزهایی بوده است.• یک کاسه یا ظرف پلاستیکی روی گوش کودک بگذارید چه صدایی میشنود؟حال ارام به ظرف ضربه بزنید یا ظرف را کمی جابجا کنید چه صدایی میشنود؟دقت داشته باشد شدت صدا داخل فضای محبوس زیاد است و ضربه خیلی ارام باشد قبلا میوانید روی گوش خود امتحان کنید.• بادکنکی را روی لب کودک و خودتان بگذارید و یک نوبت شما صحبت کنید و یک نوبت کودک،ارتعاش صدا را از روی لب ها میشود حس کرد به عبارتی صدا را میشود لمس کرد.• در بعضی شرایط شنیدنی را میشود دید مثل لب خوانی،مثل پانتومیم ،مثل تاثیر امواج صوتی بر روی اشیا• چشم کودک را ببندید و یکی از اعضای خانواده او صدا بزننن و کودک جهت صدا را تشخیص دهد و به سمت صدا برود.• گاهی در گوش کودک نجوا کنیم مثلا قربون صدقه اش بریم یا براش سوره بخونیم.• شنیدن قرآن خوندن ادمها و بچه های مختلف ،قرآن خوندن با لحن های مختلف• گوش هامون رو بگیریم و صدای خوردن رو بشنویم.• چشمان کودک را ببندیم و با صدا راهنماییش کنیم که به مقصدی برسه.

۳:۲۹

بازارسال شده از قیام مادرانه
خوب شنیدن در کودک که منجر به فهم شود:• گوش افرادی که عادت می‌کند صدا را بدون دقت و با آسودگی فراوان و راحت بشنود، عملاً تنبل، کم دقت و بی‌تمرکز پرورش می‌یابد.صدای تلوزیون را به مرور کم کنیم ،در منزل گاهی اهسته باهم صحبت کنیم.کمک به تمرکز و دقت • نوشتن نامه برای مادربزرگ(شنیدن درونی)• نوشتن دیکته(تمیز شنیداری-توالی شنیداری-حافظه شنیداری) انتخاب متن مناسب کودک ،تداعی دیکته مدرسه را نکند• داستانی برای کودک تعریف کنید و در مورد آن با کودک گفتگو کنید،سوال بپرسید،کودک خلاصه داستان را برای شخص دیگری تعریف کند.• نوشتن صداهای اول و یا آخر کلمات و ساختن کلمه با آنها مثلا:آب صدای آخر آن (ب) است و کودک لازم است آن را تکرا کند و یا در صورت امکان بنویسد(بار) و سپس با آن جمله بسازد.• چشمان کودک را ببندید و از سایر افراد خانواده بخواهید او را صدا بزنند. کودک می بایستی جهت صدا را تشخیص داده و به طرف جهت صدا برود.• کلمه‌هایی بصورت شمرده ولی بیصدا بیان کنید و از کودک بخواهید این کلمات را لب خوانی کند. بهتر است این کلمات از وسایل داخل منزل باشند.• کلمه یا کلماتی را برای کودک به عنوان “هدف” مشخص کنید و از او بخواهید به دنباله‌ی کلماتی که برایش می‌خوانید خوب گوش کند و هر بار که کلمه‌ی هدف را شنید، صدایی را که قبلا مشخص کرده بودید را بیان کند. (یا مثلا هر بار که اسم یک حیوان را ذکر کردید صدای آن حیوان را بگوید)• بازی کلمه ها رو به خاطر بسپار!اینطوریه که سه تا کلمه بی ربط می گیم بعد بچه باید تکرار کنه. بعد اون سه تا کلمه بی ربط میگه ما باید تکرار کنیم. اگر غلط بگیم باید ایرادمون رو بگیره. میشه از دو کلمه شروع کرد در سنین پایین ترمیشه تا پنج شش کلمه پیش رفت در سنین بالاتر• خرید بازی:به کودک سبد یا کیسه بدهید و چند وسیله را نام ببرید ،کودک پیدا کند و داخل سبد بگذارد.(با غذا )• امروز روز گوشه،اگر خواستیم باهم صحبت کنیم چشم هامون رو ببندیم و فقط به صدا توجه کنیم.• کودک برای خود کتاب بخواند صدایش را ضبط کنید و به صدای خودش گوش بدهد.

۳:۲۹

بازارسال شده از قیام مادرانه
بستر رویایی با عبرت:دفتری تهیه کنید و برای هفت سال دوم عبرتهایی که کودک در زندگی روزمره تجربه میکند را یادداشت و در مورد آن صحبت کنید.مثلا دلدرد گرفتن بعد از خوردن خیار و هندوانه بسیارتفاوتو استفاده کردن یا استفاده نکردن از وسایل ایمنی حین بازی های پر تحرک

۳:۲۹

بازارسال شده از قیام مادرانه
شنیدنی هایی که او را به کارهایی ترغیب یا تهییج میکند:زمینه ساز بروز عملخوب شنیدن برای تسلیم شدندر ارتباط با کودک هفت سال دوم ،کودک باید بداند در بعضی موارد چون خدا گفته است باید کاری را انجام دهد و الزاما منتظر دانستن علت نباشد.ولایت پذیری مادر از پدر در انجام امور زندگی، میتونه یکی از مصادیق این باشه. مثلا چون باباگفته شب زودبرگردیم، پس زود بر می گردیم چون بابا همیشه مراقب و نگران ماست.

۳:۲۹

بازارسال شده از قیام مادرانه
گفتگو با دیگران:گفتگوی مفیدشرایط تعامل کودک با همسالان و اقوام را فراهم کنیم دقت کنیم برای کودکان زیر هفت سال حتما بستر طیب رعایت شود .میشود برای کودکان بزرگتر از قبل با مادران کودکان دیگر برنامه ریخت و کودکان را در شرایط مشخص و برنامه ریزی شده قرار داد.یه پیشنهاد دیگه هم اینه که مادر خیلی با بچه صحبت کنه. از فکر های خوب یا آرمان های زیبا یا نگرانی هایی بعدتر برطرف شده یا خاطره های کودکی و... .این که مادر زیاد با بچه صحبت کنه، و اون رو درگیر کنه، باعت میشه بعد تر اگر مشکلی برای کودک پیش اومد راحت بیاد و تعریف کنه و بستر خانواده رو امن ببینهگفتگوی اسیب زا(القای یاس و ناامیدی و ترس و خشونت و ...)در هفت سال دوم کودک باید حالات مختلف خود را شناخته مثل غم،ترس،خشم و ... و کمک کنیم در این حال باقی نماند و بتواند از آن خارج شود و در مورد حس های بد او با او گفتگو کنیم.

۳:۲۹

بازارسال شده از قیام مادرانه
تقویت حافظه شنیداری کودک:تقویت حافظه شنیداری کودک:• نام بردن اسم اشیا یا یک خاطره و کشیدن نقاشی توسط کودک• اشیایی را روی میز چیده و بنا بر سن کودک ،نام ببرید تا کودک پیدا کند هر چه سن بیشتر تعداد اشیا را بیشتر کنید تا به ترتیب خوانش شما،آنها را در حافظه بسپارد و پیدا کند.• اداء کردن کلمات و یا شمارش معکوس اعداد توسط کودک و یا برعکس حرف زدن مثلا: «امروز هوا سرد است» را بگوید :« است سرد هوا امروز» و یا بشمرد؛ 7 ، 6 ، 5 ، 4 ، ...• کلمه‌ای را بگویید. نفر دوم کلمه را تکرار کند و کلمه‌ی جدید را به آن اضافه کند. نفر بعد دو کلمه را تکرار کند و کلمه‌ی دیگری را به آن اضافه کند. (اگر تعداد نفرات کم است، دایره‌‎وار روند را ادامه دهید).

۳:۲۹

بازارسال شده از قیام مادرانه
تمرین خوانش،قرائت و نطق خوانی:با کودک هفت سال دوم :تصاویری تهیه کنید و در مورد آن با هم گفتگو کنید هدف فهم بیشتر و خوانش بیشتر از تصویر است.اینکه کودک بتواند گزاره ها را در ذهن تفصیل دهد .مثلا عکس پارک نزدیک منزلتان یا حیاط خانه در دو فصل متفاوت و صحبت در مورد آن.صحبت در مورد یک اتفاقی که کودک از مدرسه تعریف میکند.اگر محل عبرت گیری باشد در مورد عواقب قابل رویت آن صحبت کنید و اگر قابلیت داشت به عمل تبدیل کنید.برای بچه های کوچکتر:• در جمع خانواده از ادمها بخواهید صورتهای خود را تغییر دهند (ناراحت-خوشحال-متعجب و ...)و کودک از روی چهره ها حالت آنها را بگوید.اگر امکان ارتباط با نوزاد یا حیوانات را داشتید کودک از حالات آنها متوجه شود که گرسنه هستند و به کمک نیاز دارند.• نقشه گنج تهیه کنید و کودک با خواندن آن چیزی را پیدا کند.برای بچه های بزرگتر دستور بگذارید.حتی خوراکی هایی که نمیخورن رو در مسیر قرار دهیم.برای تحرکشون موانع بزاریم.

۳:۲۹

بازارسال شده از قیام مادرانه
برای افزایش ذکر وتوجه:از تذکر های مداوم و بی جا اجتناب کنیم که خود کنترل گر کودک فعال شود و باعث نشود که اگر در محیطی قرار بگیرد که والدین نباشند نتواند خود را مدیریت کند.

۳:۲۹

بازارسال شده از حمیدرضا مشهدی

تفکر شنیداری برای مادران قسمت دوم.m4a

۵۲:۴۲-۴۹.۱۶ مگابایت

۳:۳۰

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام خدمت مامان های عزیز
فایلهایی که در ادامه فرستاده میشن
فیلم کارگاه "پرتقال با طعم تفکر مشاهده ای" هست
که قبلا قولش داده شد
پذیرای انتقادات و پیشنهادات تون هستیم.

۲:۰۳

بازارسال شده از م پسیان

1.mp4

۴۹.۸ مگابایت

۲:۰۴

بازارسال شده از م پسیان

2.mp4

۸۱.۷۷ مگابایت

۲:۰۴

بازارسال شده از م پسیان

3.mp4

۸۳.۶۴ مگابایت

۲:۰۴

بازارسال شده از م پسیان

4.mp4

۸۸.۴۸ مگابایت

۲:۰۴

بازارسال شده از م پسیان

5.mp4

۳۲.۷۵ مگابایت

۲:۰۵

بازارسال شده از م پسیان

6.mp4

۵۹.۸ مگابایت

۲:۰۵

بازارسال شده از م پسیان

8.mp4

۶۶ مگابایت

۲:۰۵

بازارسال شده از م پسیان

7.mp4

۹۰.۰۵ مگابایت

۲:۰۵