عکس پروفایل اسلام و آسیبهای اجتماعیا

اسلام و آسیبهای اجتماعی

۱۳۶عضو
undefined هشت معیار در آسیب‌شناسی آینده مسائل اجتماعی
undefined چکیده مقاله «معیاری بر شناسایی آسیب‌ها با تأکید بر آسیب‌شناسی آینده مسائل اجتماعی»
undefinedنویسنده؛محمدرحیم عیوضی، استاد علوم سیاسی دانشگاه شاهد
undefinedاز نگاه جامعه‌شناسی موضوع آسیب‌شناسی بی‌تردید موضوعی چندوجهی است که از حساسیت و لغزش‌پذیری نظری و کاربردی برخوردار است. از سویی تغییرات اجتماعی که به صورت بطئی ظهور می‌یابد، سایر شقوق زندگی اجتماعی نظیر فرهنگ، سیاست و اقتصاد را فرا می‌گیرد و ما را با مسئله اجتماعی پیوند می‌دهد. با توجه به تحلیل‌های اجتماعی باید پذیرفت که امروز غیر از دیروز است، همچنان‌که آینده متفاوت از امروز خواهد بود.
undefinedسؤال این است که چه عامل و یا عواملی سه مقطع گذشته، حال و آینده را به یکدیگر متصل می‌کند؟ پاسخ این است که مسائل اجتماعی حلقه‌های اتصال گذشته، حال و آینده یک حیات اجتماعی محسوب می‌شوند. پیوستگی و زمان از وجوه مهم مسئله اجتماعی است و ازآنجا‌که مهم‌ترین مولد مسائل اجتماعی تغییرات می‌باشند، لذا وقوع تغییرات دائماً منجر به تولید مسائل جدیدی می‌گردد که احتمال دارد به آسیب اجتماعی منجر شود.
undefinedدر واقع، وقوع تغییرات اجتماعی مولد مسائل اجتماعی خواهد شد و درصورتی‌که زمینه اجتماعی مساعد باشد این مسائل در آینده عامل بروز آسیب‌های اجتماعی خواهند شد. از این نظر، مطالعه آسیب‌شناسی آینده مسائل اجتماعی بستر مهمی در آسیب‌شناسی مسائل اجتماعی است با تأکید بر اینکه برای بررسی حال، نیازمند مطالعه گذشته هستیم و جهت پیش‌بینی آینده، نیز گذشته و حال باید توأمان مورد کنکاش قرار گیرد. در تحلیل مسئله فوق در این مقاله به معیارهایی برای مطالعه آسیب‌شناسی آینده مسائل اجتماعی پرداخته شده است.
undefinedدر این فرایند مطالعاتی تغییرات اجتماعی به‌عنوان متغیر مستقل و آسیب‌های اجتماعی به‌عنوان متغیر وابسطه و بستر اجتماعی مساعد آینده که زمینه‌های شکل‌گیری مسائل اجتماعی نوظهور و شگفتی‌سازها خواهد بود متغییر میانجی می‌باشد. وجه پیوستگی و عنصر زمان نیز از وجوه مهم این پژوهش به‌شمار می‌آید.
http://issh.shahed.ac.ir/article_857.html
undefined@cipsh_ir

۱۸:۳۸

undefined نقش دانشگاه کنشگری در مواجهه با جامعه
undefinedبیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها ۱۳۹۸/۸/۳
undefinedدانشگاه علاوه بر وظیفه‌ای که نسبت به درون خود دارد، یک وظیفه‌ای هم درباره‌ی جامعه دارد. وظیفه‌ی درونی، همین تولید علم، پیشرفت علمی، تربیت علمی است؛ وظیفه‌ی بیرونی، اثرگذاری در مجموع جامعه است. دانشگاه نمیتواند از مسائل جامعه منفک و منزوی باشد.
undefinedاین یک نکته‌ی بسیار مهمّی است که بنده به اساتید محترم، برادران و خواهران عرض میکنم: سعی کنید دانشگاه را درگیر مسائل اجتماعی کنید؛ البتّه خواهم گفت که دستگاه‌های مختلف باید از دانشگاه کمک بخواهند، راهنمایی بخواهند، کار بخواهند و دانشگاه به آنها کمک کند، لکن آن، رابطه‌ی بین دستگاه‌ها و دانشگاه است، و این حرف که حالا میزنیم، رابطه‌ی بین مردم و دانشگاه‌ها است با مسائل جامعه.
undefinedمثلاً فرض کنید ما در مورد آسیب‌های اجتماعی جلسه تشکیل دادیم. الان شاید حدود دو سه سال است که هر چند وقت یک بار جلسات منظّمی تشکیل میشود که خود بنده شرکت میکنم، مسئولین اصلی کشور هم شرکت میکنند، درباره‌ی آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد، مثل طلاق، مثل حاشیه‌نشینی و از این قبیل در این جلسات بحث میشود، تصمیم‌گیری میشود، کارهای خوبی هم انجام گرفته، پیشرفتهای خوبی هم شده؛ اینها مسائل جامعه‌ی ما است. دانشگاه چه نقشی در این مسائل ایفا میکند؟
undefinedدانشگاه‌ها و بخصوص اساتید باید با [مسائل] مردم [ارتباط داشته باشند؛] راهش چیست؟ چه جوری اساتید میتوانند با مسائل جامعه ارتباط برقرار کنند؟ این موضوعی است که هیچ لزومی ندارد کسی از خارج دانشگاه این را معیّن بکند یا بنده مثلاً یک نکته‌ای در این زمینه بگویم؛ این، کار خود دانشگاه است.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42700
undefined@cipsh_ir

۱۰:۴۱

undefined نسبت تربیت عفیفانه و امر جنسی
undefinedچکیده مقاله «نقش تربیت عفیفانه برای ارتقاء اخلاق جنسی»
undefinedنویسنده؛ سیدعبدالرسول علم الهدی، استادیار گروه اندیشه و مطالعات فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین (ع)
undefinedفراگیری رسانه‌های الکترونیک در کنار تهاجم فرهنگی غرب، موجب گسترش فضای تحریک نیاز جنسی در جامعه ایران شده است که چالش‌های متعددی را در امنیت اخلاقی جامعه، شکل‌گیری هویت کودکان، مدیریت نیاز جنسی برای نوجوانان و جوانان و بالاخره استحکام خانواده در ایران به وجود آورده است.
undefinedهدف از این مقاله، پاسخ به چگونگی تربیت عفیفانه برای رشد اخلاق جنسی با رویکردی اسلامی در پیشگیری از آسیب‌های روانی- اجتماعی مرتبط با این حوزه است. برای پاسخ به این مسئله با روش تحلیلی- استنباطی و مطالعه‌ای میان‌رشته‌ای در معارف اسلامی و دانش ارتباطات، ضمن توجه به مفهوم ارتباط عفیفانه به‌مثابه نظریه‌ای فرهنگی- ارتباطی، به‌صورت‌بندی مفهوم جدیدی به نام تربیت عفیفانه با توجه به تعریف تربیت اسلامی پرداخته شد.
undefinedهمچنین با تکیه بر روش‌ها و مکانیسم‌های تربیت اسلامی، جامعه‌پذیری و اخلاق جنسی، سرفصل‌های تربیت عفیفانه استخراج شد. یافته‌های تحقیق، نشان می‌دهد که آموزه‌های دینی تربیت عفیفانه بر ارتباطات کلامی (محتوای سخن) و غیرکلامی (صوت، استیذان، ارتباط صمیمی با نامحرم، عطر، ازدواج، حجاب، نگاه، عدم تبرج و عدم اختلاط) تأکید دارد.
undefinedدر پایان جدولی از تربیت عفیفانه برای سه دوره کودکی، نوجوانی و جوانی ارائه شد که روش‌ها، عامل‌ها و محتوای تربیت عفیفانه را مشخص می‌کند.
http://issh.shahed.ac.ir/article_889.html
undefined@cipsh_ir

۱۹:۲۹

undefinedراهبردهای قرآن در مواجهه با آسیب های اجتماعی
undefined چکیده مقاله «نقش رسانه‌های جمعی در پیشگیری از ‌‌آسیب‌های اجتماعی با رویکرد قرآنی»
undefinedنویسنده؛ علیرضا پویا، استادیار دانشگاه صدا و سیما
این مقاله از سه بخش تشکیل شده است. بخش نخست، به چیستی آسیب‌های اجتماعی و چگونگی تأثیر مبانی ارزشی در تعریف و تعیین مصداق آسیب‌ها و پیشگیری از آن‌ها پرداخته و نتیجه‌گیری شده است که گرچه مصادیق انواعی از آسیب‌های اجتماعی ممکن است در جوامع مختلف یکسان باشد اما به هرحال محدوده و مصادیق آسیب‌ها و راهکارهای پیشگیری از آن‌ها با مبانی و ارزش‌های ما نسبت به آسیب‌ها در ارتباط است.
undefinedبخش دوم، فهرست‌وار به آسیب‌هایی اشاره شده که امروزه از سوی تکنولوژی‌های جدید ارتباطی شامل برنامه‌های ماهواره‌ای، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی و بازی‌های رایانه‌ای به‌طور گسترده و اثرگذار، جامعۀ ما را از جنبۀ اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی تهدید می‌کند و در ادامه نیز به برخی پیشنهاد‌های مقابله با این تهدیدات اشاره شده است.
undefinedبخش سوم، مهم‌ترین بخش مقاله است، با بحث و بررسی دیدگاه قرآن دربارۀ راهبردهای رسانه‌ای در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، چند راهبرد کلان از آیات قرآن استخراج شده و نتیجه‌گیری شده است که با به‌کارگیری آن‌ها از طریق رسانه‌های جمعی کشور و مشارکت و هماهنگی با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط بتوان به نحو اصولی و بنیادی از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرد
http://issh.shahed.ac.ir/article_891.html
undefined@cipsh_ir

۱۲:۰۰

undefined پنجره جمعیتی؛ یک فرصت طلایی
undefinedچکیده مقاله «تحلیلی بر تغییر و تحولات جمعیتی در ایران با تأکید بر فرصت طلایی پنجره جمعیتی»
undefined نویسنده؛ محمد فولادی، دانشیار گروه جامعه شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
undefinedبا رصد وضعیت جمعیت در ایران، و فراز و فرودهای آن، فرایند رشد جمعیت با اجرای سیاست تنظیم خانواده، در مقطعی از تاریخ کشور، و در ادامه و رها کردن این سیاست، جامعه اسلامی را با مسئله بحران کاهش شدید باوری و پیری جمعیت مواجه ساخت.
undefinedاین رویکرد کاهش جمعیت، با اعلام رهبر فرزانه انقلاب در سال ۱۳۹۱ تغییر و به گفتمان افزایش جمعیت تبدیل گردید. از آن زمان تاکنون این سیاست آن گونه که باید، از سوی مسئولان نظام مورد توجه قرار نگرفت. علی رغم پیامدهای منفی کاهش باروری و جمعیت و خاکستری شدن آن، به نظر می رسد ایران در یک پیچ بزرگ و فرصت طلایی پنجره جمعیتی قرار دارد؛ فرصتی که بسیاری از کشورهای جهان مترصد آن هستند که اگر به درستی مدیریت شود، بسیاری از تهدیدات پیش روی جمعیت از بین خواهند رفت.
undefinedاین مقاله با روش تحلیلی و اسنادی، به وضعیت شناسی ابعاد تحولات جمعیتی در ایران پرداخته، با واکاوی پیامدهای کاهش جمعیت، به فرصت طلایی پنجره جمعیتی اشاره دارد. یافته های پژوهش حاکی از این است که در پنجره جمعیتی با مدیریت صحیح می توان تهدید کاهش جمعیت را به فرصت تبدیل کرد و به توسعه کیفی سرمایه انسانی، افزایش عرضه نیروی کار، افزایش پس اندازها و سرمایه گذاری های مردم، کاهش فقر و مدیریت نوسانات سنی تولید و مصرف اقدام نمود. کلیدواژه ها: جمعیت، کاهش جمعیت، پنجره جمعیتی، وضعیت شناسی جمعیت.
مشاهده مقاله
undefined@cipsh_ir

۱۰:۳۹

undefined عافیت طلبی، خطری برای دانشگاه
undefinedبیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها ۱۳۹۸/۸/۳
undefinedدانشگاه‌ها و بخصوص اساتید باید با [مسائل] مردم [ارتباط داشته باشند؛] راهش چیست؟ چه جوری اساتید میتوانند با مسائل جامعه ارتباط برقرار کنند؟ این موضوعی است که هیچ لزومی ندارد کسی از خارج دانشگاه این را معیّن بکند یا بنده مثلاً یک نکته‌ای در این زمینه بگویم؛ این، کار خود دانشگاه است.
undefinedدر خود دانشگاه، اساتید، مجموعه‌ها، گروه‌های علمی، جوامع علمی دانشگاهی بنشینند فکر کنند، ببینند نوع ارتباط اساتید با مسائل جامعه، با مشکلات جامعه چگونه باید باشد، راهش چیست. اگر این [طور] نشد و اساتید از جامعه منزوی شدند، آن وقت این خواسته که دانشگاه بتواند مشکلات جامعه را حل کند، دست‌نیافتنی خواهد شد.
undefinedاساتید نباید از جامعه منزوی باشند؛ [مثل] همان بلائی که بر سر روشنفکریِ کشور ما آمد. جامعه‌ی روشنفکر ما از اوّل که تشکیل شد، به قول خودشان در برج عاج نشستند، با مردم مخلوط نشدند، با مردم همراه نشدند، خودشان هم این را اعتراف کردند، این را خودشان هم گفتند. من چند سال پیش در دانشگاه در بین دانشجوها این را گفتم که در آن نمایشنامه‌ای که آن شخص نوشته بود -آی باکلاه، آی بی‌کلاه- یک آقایی روی ایوان هست که قضایا را میبیند، مسائل را مشاهده میکند امّا هیچ اقدامی از او دیده نمیشود، مطلقاً؛ این روشنفکر است.
undefinedروشنفکر غربیِ از غرب منشأ گرفته، وضعش این است، شأنش این است، شأنش همان آقای روی ایوان در ‌آن نمایشنامه است که هیچ اقدامی نمیکند، هیچ کاری انجام نمیدهد، فقط میبیند؛ خوب میبیند، مسائل را میتواند بفهمد، بشناسد امّا خطر نمیکند، وارد نمیشود، برای خودش مشکل و دردسر درست نمیکند، و فقط گاهی یک کلمه حرفی میزند.
undefinedدر انقلاب هم این دیده شد؛ در انقلاب اسلامی، در این حرکت عظیم مردمی، مردم در صفوف مقدّم بودند، روشنفکرها بعضاً از عقب می‌آمدند، بعضی‌ها هم اصلاً نیامدند، تا آخر هم نیامدند. نباید کاری کنیم که سرنوشت اساتید دانشگاه و مجموعه‌ی بزرگ باارزش دانشگاهی یک چنین سرنوشتی بشود؛ یعنی از مردم جدا بشوند، به مردم بی‌اعتنا بشوند، از مسائل مردم بی‌خبر بمانند.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42700
undefined@cipsh_ir

۱۷:۲۷

undefinedبرنامه ریزی حاکمیت، مقدمه پیشگیری از آسیب ها
undefinedبیانات در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی
undefinedفرهنگ، برنامه‌ریزی هم لازم دارد؛ نباید انتظار داشت که فرهنگ کشور - چه فرهنگ عمومی؛ چه فرهنگ نخبگانی، دانشگاه‌ها و غیره و غیره - به خودىِ خود خوب بشوند و پیش بروند؛ نه، این برنامه‌ریزی میخواهد.
...همان‌طور که اشاره کردند آقای رئیس جمهور، دولت و مسئولان موظفند که توجه کنند به جریان عمومی فرهنگ جامعه؛ ببینند کجا داریم میرویم، چه دارد اتفاق میافتد، چه چیزی در انتظار ما است؛ اگر چنانچه مزاحماتی وجود دارد، آنها را برطرف کنند؛ جلوی موانع را، عناصر مخرب را، عناصر مفسد را بگیرند.
undefinedما اگر چنانچه به یک باغبان و بوستانبان ماهر و زبده میگوییم که علف‌هرزه‌های این باغ را جمع کن، معنای آن این نیست که از رشد گلهای این باغ میخواهیم جلوگیری کنیم یا به آنها دستور بدهیم؛ نه، شما اجازه بدهید گلهای معطر و خوشبو طبق طبیعت خودشان، طبق استعداد خودشان، از آب و از هوا استفاده کنند، از نور خورشید استفاده کنند، رشد کنند؛ اما در کنار آنها علف‌هرزه‌ها را هم اجازه ندهید که رشد کنند؛ اگر این بود، مانع رشد آنها میشود.
undefinedاینکه ما گاهی با بعضی از پدیده‌های فرهنگی بجد مخالفت میکنیم و انتظار میبریم از مسئولان کشور - چه مسئولان فرهنگی، چه غیر فرهنگی - و از این شورا که جلوی آن را بگیرند، به‌خاطر این است؛ یعنی معارضه‌ی با مزاحمات فرهنگی هیچ منافاتی ندارد با رشد دادن و آزاد گذاشتن و پرورش دادن مطلوبات فرهنگی؛ این نکته‌ی بسیار مهمی است.
undefined...شما فرض کنید در فرهنگ عمومی یک عامل و یک آسیب مهمی به نام طلاق مثلا وجود دارد. حالا اگر چنانچه فرض کنیم در مجموعه‌ی کشور یک تبلیغاتی شروع بشود که بنیان خانواده را سست میکند و به طلاق میانجامد، خب شما مجبورید جلوی این را بگیرید؛ یعنی اگر چنانچه میخواهید طلاق در جامعه رواج پیدا نکند، بایستی به این معنا توجه بکنید؛ یعنی باید جلوی این چیزی که به‌طور طبیعی مردم را، جوان را، دختر را، پسر را میکشاند به بی میلی به خانواده و بی اعتنایی به کانون خانواده و بیاعتنایی به همسر، بگیرید؛ قهرا معارضه وجود دارد، مزاحمت وجود دارد.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=24721
undefined@cipsh_ir

۱۸:۵۴

undefined بررسی تاریخچه قانون حکمیت در حل اختلافات خانوادگی
undefinedچکیده مقاله «نقد حکمیت در دعاوی خانوادگی از مقررات تا اجرا»
undefinedنویسنده؛ فرج الله هدایت نیا، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی
undefinedدر مجموعه قوانین مربوط به خانواده، قانون‌گذار قبل از انقلاب اسلامی نهادی به نام داوری ایجاد و برای آن مقرراتی را وضع کرده بود. پس از انقلاب اسلامی، اصطلاح «حکمیت» جایگزین اصطلاح «داوری» شده و تغییراتی نیز درمقررات آن اعمال گردید.
undefinedدر حال حاضر، به موجب «ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق» و «آیین نامه اجرایی» آن، قضات محاکم خانواده دادخواست‌های طلاق را به داوری ارجاع می‌دهند تا با تلاش داوران، از جدایی زوجین جلوگیری شده و بدین ترتیب از میزان طلاق کاسته شود. افزایش آمار طلاق در سال‌های اخیر موجب طرح سوالاتی راجع به این قانون و نحوه اجرای آن در محاکم خانواده گردیده است.
undefinedبدین جهت در این نوشتار مباحثی همچون مفهوم و ماهیت حکمیت، سیر تحول داوری، موضوع و قلمرو داوری، و نحوه انتخاب داوران در قرآن، منابع فقهی و قوانین موضوعه، مورد بررسی قرار گرفته است و پس از آن با یک بررسی آماری معلوم گردید؛ این قانون به جهت نقص‌های که دارد کارایی لازم را ندارد؛ لذا در انتهای مقاله پیشنهادهایی در راستای اصلاح قانون حکمیت ارائه گردید.
مشاهده مقاله
undefined@cipsh_ir

۱۸:۵۴

undefinedراهکارهای پیشگیری از بزه
undefined چکیده مقاله «تدابير عام پیشگیری از بزهدیدگی از منظر قرآن و روایات اسلامی»
undefined نویسندگان؛ محمدعلی حاجی ده آبادی، استادیار دانشگاه قم و عضو انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علميه؛ ریحانه بهارلویی، کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه قم
undefinedبزهدیده شناسی و به خصوص پیشگیری از بزهدیدگی، از مهم ترین مباحث جرم شناسی است که از منظر دینی نیز می تواند مورد بحث قرار گیرد. آیات قرآن کریم و روایات منقول از ائمه معصوم اما با توجه به علل وقوع بزهدیدگی، به ارائه تدابیری پرداخته اند که کاربست آنها می تواند برای همه افراد جامعه و نه فقط گروهی خاص، پیشگیری از وقوع گونه های مختلف برهدیدگی جسمی، جنسی، مالی، عاطفی و حیثیتی را به دنبال داشته باشد.
undefinedدر نوشتار حاضر، این تدابیر را ذیل عنوان تدابير عام بررسی خواهیم کرد. آموزه های اسلامی و به خصوص توصیه ها و رهنمودهای قرآنی، افزون بر بهسازی فرهنگ اجتماعی، بیشتر بر چگونگی عملکرد اشخاص در ایمن سازی خود با اموالشان در جهت کاهش موقعیت های مجرمانه و در نهایت، پیشگیری از بزهديدگی تأکید دارند. تحلیل آیات بی شماری از قرآن و روایات معتبر، امکان ارائه نظریه ها و راهکارهایی در جهت پیشگیری از وقوع بزهدیدگی را به دست می دهد.
undefinedراهکارهای پیشگیری از بزه
undefined چکیده مقاله «تدابير عام پیشگیری از بزهدیدگی از منظر قرآن و روایات اسلامی»
undefined نویسندگان؛ محمدعلی حاجی ده آبادی، استادیار دانشگاه قم و عضو انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علميه؛ ریحانه بهارلویی، کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه قم
undefinedبزهدیده شناسی و به خصوص پیشگیری از بزهدیدگی، از مهم ترین مباحث جرم شناسی است که از منظر دینی نیز می تواند مورد بحث قرار گیرد. آیات قرآن کریم و روایات منقول از ائمه معصوم اما با توجه به علل وقوع بزهدیدگی، به ارائه تدابیری پرداخته اند که کاربست آنها می تواند برای همه افراد جامعه و نه فقط گروهی خاص، پیشگیری از وقوع گونه های مختلف برهدیدگی جسمی، جنسی، مالی، عاطفی و حیثیتی را به دنبال داشته باشد.
undefinedدر نوشتار حاضر، این تدابیر را ذیل عنوان تدابير عام بررسی خواهیم کرد. آموزه های اسلامی و به خصوص توصیه ها و رهنمودهای قرآنی، افزون بر بهسازی فرهنگ اجتماعی، بیشتر بر چگونگی عملکرد اشخاص در ایمن سازی خود با اموالشان در جهت کاهش موقعیت های مجرمانه و در نهایت، پیشگیری از بزهديدگی تأکید دارند. تحلیل آیات بی شماری از قرآن و روایات معتبر، امکان ارائه نظریه ها و راهکارهایی در جهت پیشگیری از وقوع بزهدیدگی را به دست می دهد.
undefined @cipsh_ir

۱۲:۲۵

undefined آزادی جنسی و تضعیف نهاد خانواده
undefined بیانات در مراسم اجرای خطبه‌ی عقد ازدواج‌ ۱۳۷۰/۴/۲۰
undefinedبه نظر اسلام آن چیزی که اصل و محور است، تشکیل کانون خانوادگی است. از نظر اسلام، خانواده یک رکن بزرگ است. اگر باشد و سالمش باشد و تربیت درست باشد، در پیشرفت کار جامعه به صورتی که اسلام می‌خواهد، تأثیر زیادی دارد. اسلام می‌خواهد این کانون تشکیل بشود و به وجود بیاید.
undefined هنر ادیان - و بیشتر از همه اسلام - در این است که غرایز جنسی و غریزه‌ی زوج‌طلبی انسان را - که غیر از غریزه‌ی جنسی است - در خدمت تشکیل خانواده قرار داده و کاری کرده‌اند که کانون خانواده، با پشتوانه‌ی غریزه‌ی جنسی، یا با پشتوانه‌ی آن غریزه‌ی دیگر - که از غریزه‌ی جنسی عمومیتش بیشتر است - تحقق پیدا کند و باقی بماند. بعضیها ممکن است در سنین خاصی نیاز جنسی هم نداشته باشند، اما نیاز به زوج‌طلبی را دارند و می‌باید زوجی از جنس مخالف را داشته باشند؛ زن و مرد فرقی نمی‌کند. سکن، مایه‌ی آرامش است. ادیان - و بیش از همه اسلام - اینها را پشتوانه‌ی تشکیل خانواده قرار داده‌اند.
undefined اگر انسانها رها بودند که غریزه‌ی جنسی را هر طور می‌خواهند، اشباع کنند، یا خانواده تشکیل نمی‌شد، یا یک چیز سست و پوچ و تهدیدپذیر و ویرانی‌پذیر می‌شد و هر نسیمی او را به هم می‌زد. لذا در هر جای دنیا که می‌بینید آزادیهای جنسی هست، در آن‌جا به همان نسبت خانواده ضعیف است؛ چون مرد و زن برای اشباع این غریزه، احتیاجی به این کانون ندارند. اما در آن‌جاهایی که دین حاکم است و آزادی جنسی نیست، این‌جا همه چیز برای مرد و زن هست؛ لذا این، حفظ و نگهداشته می‌شود.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2473
undefined@cipsh_ir

۱۹:۰۹

undefined افزایش جمعیت مانع توسعه یا فرصت طلایی
undefined چکیده مقاله «تأملی در سیاست کنترل جمعیت؛ آثار و پیامدهای آن»
undefined نویسنده؛ محمد فولادی دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم
undefined همواره بحث از جمعیت، و بررسی آثار و پیامدهای آن از جمله مباحث مهم و جذاب بوده است. در مقاطعی از تاریخ کشور ما، سیاست دولت مردان بر فزونی جمعیت و در مقاطعی دیگر بر کنترل و کاهش آن بوده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بحث کنترل جمعیت به یک سیاست راهبردی تبدیل شد.
undefinedنتیجه آن سیاست، امروز به بار نشسته و جامعه ایران را با معضل گسل و گسست نسلی، و پیری مفرط جمعیت مواجه ساخته است. از این رو، امروز تأکید مسئولان امر بر فزونی جمعیت و دست شستن از سیاست کنترل جمعیت می باشد.
undefinedبه نظر می رسد، این موضوع و اتخاذ سیاست پیشگیرانه، نیازمند توجه به زیرساخت های نهادی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ساختاری، زمینه ای، و امکانات، ظرفیت ها، محدودیت ها و مؤلفه های فرهنگی، دینی و اجتماعی است.
undefinedبه یک باره نمی توان فزونی جمعیت را امری ناپسند و کنترل آن را امری مطلوب تلقی کرد و یا به عکس. این مقال، با رویکرد تحلیلی و بررسی اسنادی به واکاوی سیاست کنترل جمعیت و آثار و پیامدهای آن می پردازد.
yun.ir/eobym7
undefined@cipsh_ir

۷:۴۱

undefinedلزوم نقش آفرینی دولت در تامین اقتصادی خانواده
undefinedچکیده مقاله «ناداری شوهر: طلاق قضایی یا تأمین اقتصادی»
undefinedنویسنده؛فرج الله هدایت نیا، دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سطح چهار حوزه
undefinedمرد در فقه اسلامی و حقوق خانواده ایران، مسئول تأمین معیشت همسر و فرزندان است. اگر مردی با وجود تمکن مالی از انفاق به همسر خودداری نماید، باید رفتارش را اصلاح نموده یا همسرش را طلاق دهد.
undefinedدرباره مردی که به علت تنگدستی قادر به انفاق نیست، میان فقها اختلاف نظر وجود دارد. گروهی زن را مکلف به صبر بر ناداری شوهر می‌دانند؛ گروهی دیگر برای وی حق فسخ نکاح قائل شده‌اند؛ راه حل گروهی دیگر الزام شوهر به طلاق است. قانون مدنی ایران از نظریه اخیر تبعیت کرده و طلاق به علت عجز شوهر از انفاق را مشروعیت بخشیده است. در نتیجه، فقر در حقوق خانواده ایران در شمار اسباب انحلال نکاح قرار دارد!
undefinedدیدگاه‌های مذکور مورد انتقاد است؛ زیرا الزام زوجه به صبر بر ناداری شوهر موجب تحمیل ضرر به او است. از سوی دیگر، انحلال نکاح به فسخ یا طلاق مبتنی بر قواعد حقوق خصوصی خانواده بوده و با مسئولیت حمایتی دولت ناسازگار است.
undefinedروایات فراوانی در خصوص لزوم تأمین اقتصادی خانواده توسط امام یا حاکم مسلمین وارد شده است. مبتنی بر این روایات، اسناد بالادستی و قوانین اجرایی در جمهوری اسلامی ایران به طور مکرر بر ضرورت تأمین اقتصادی خانواده توسط دولت تأکید می‌کند.
undefinedبر این اساس، راه حل فقهی- حقوقی این نوشتار برای مسئله مزبور، بهره‌جویی از ظرفیت حقوق عمومی خانواده و تأکید بر لزوم نقش‌آفرینی دولت در تأمین اقتصادی خانواده است. از این طریق، زمینه طلاق از بین رفته و ناداری شوهر از شمار علل انحلال نکاح حذف می‌شود.
http://pubs.jz.ac.ir/article_104906.html
undefined@cipsh_ir

۷:۵۵

undefined سرریز دنیا طلبی و اشرافی گری مسوولان بر مردم
undefined خطبه‌های نماز جمعه تهران ۱۴/۱۱/۱۳۹۰
undefined ما البته ضعفهائی هم داریم؛ این ضعفها را بایستی از بین ببریم... ضعفهای ما خطرهائی است که در سر راه ماست و در این مدت وجود داشته است و باید بعدها جلوی اینها را بگیریم. اولین ضعف ما گرایش به دنیاطلبی بود که گریبان بعضی از ماها را گرفت. بعضی از ما مسئولین دچار دنیاطلبی شدیم، دچار مادیگرائی شدیم؛ برای ما ثروت، تجمل، آرایش، تشریفات و اشرافی‌گری یواش یواش از قبح افتاد.
undefinedوقتی ما اینجور شدیم، این سرریز میشود به مردم. میل به اشرافی‌گری، میل به تجمل، میل به جمع ثروت و استفاده‌ی از ثروت به شکل نامشروع و نامطلوب، به طور طبیعی در خیلی از انسانها هست. وقتی ما خودمان را رها کردیم، ول کردیم، دچار شدیم، این سرریز میشود به مردم؛ در مردم هم این مسئله پیدا میشود.
undefined ما امروز متأسفانه دچار اسراف و مصرف‌زدگی هستیم. من بارها این را عرض کرده‌ام، باز هم عرض میکنم؛ این خطر است در راه ما. مصرف‌زدگی را باید کم کنیم، حرص به متاع و کالای دنیا را باید کم کنیم. تا یک شایعه‌ای درست میشود که فلان چیز کم است، مردم هجوم می‌آورند برای اینکه بیشتر آن را جمع کنند، که نبادا دچار کمبود آن شوند؛ در حالی که آن شیء ممکن است جزو چیزهای لازم زندگی هم نباشد. خب، اگر آن جنس کم هم نیست، همین هجوم مردم آن را کم میکند. ما به این مسئله توجه نمیکنیم. این یکی از ضعفهای ماست؛ ما این ضعف را باید برطرف کنیم.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=18923
undefined@cipsh_ir

۷:۰۹

undefinedتاثیرات فرهنگ و الگوهای زیستی در تحولات جمعیتی
undefinedچکیده مقاله «نقش فرهنگ و ساختارهای فرهنگی در تحولات جمعیتی»
undefinedنویسندگان؛ سیدحسین شرف الدين، استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؛ اسماعیل چراغی کوتیانی، دانشجوی دکترای جامعه شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
undefinedجمعیت و تحولات آن، محور همه سیاست گذاری های کلان است و غفلت از آن، پیامدی جز نابسامانی در ساحتهای مختلف جامعه نخواهد داشت. این تحولات متأثر از عوامل گوناگونی هستند که هر کدام فراز و نشیب هایی را برای جمعیت تولید می کنند. در این میان نقش فرهنگ و ساختارهای فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است.
undefinedدر این پژوهش کوشیده ایم تا با روش اسناد و کتابخانهی به تبیین نقش فرهنگ در فرایندهای سه گانه باروری، مرگ و میر و مهاجرت بپردازیم یافته های پژوهش حاکی از آن است که عناصر فرهنگی چون سطح سواد و تحصیلات، دین و مذهب، تغییرات هویتی و نگرشی، ایدۂ ترجیح جنسی و ارزشمندی فرزندداری در باروری تأثیر دارند.
undefinedاز سوی دیگر مرگومیر نیز به نوعی متأثر از ابعاد فرهنگی چون س طح تحصیلات، میزان اطلاعات، سطح دین داری، الگوی تربیت، سبک زندگی و خرده فرهنگهای قومیتی و نژادی والدین است. این پژوهش همچنین بر نقش دین و دگرگونیهای بینشی و ارزشی در فرایند مهاجرت تأکید می کند.
yun.ir/ng9c71
undefined@cipsh_ir

۱۴:۲۷

undefined مصرف گرایی برای جامعه بلای بزرگی است
undefinedبیانات در خطبه‌های نماز عید فطر ۱۳۸۱/۰۹/۱۵
undefinedبه همسایه ‏ها و فقرا رسیدگی کنید. یکی از عواملی که نمی‏گذارد دست کسانی که توانایی کمک دارند، به یاری فقرا دراز شود، روحیه ‏ی مصرف‏گرایی و تجمّل در جامعه است. برای جامعه بلای بزرگی است که میل به مصرف، روز به روز در آن زیاد شود و همه به بیشتر مصرف کردن، بیشتر خوردن، متنوّع‏تر خوردن، متنوّع‏تر پوشیدن و دنبال نشانه‏ های مُد و هر چیز تازه برای وسایل زندگی و تجمّلات آن رفتن، تشویق شوند.
undefinedچه ثروتها و پولهایی که در این راه‏ها هدر می‏رود و از مصرف شدن در جایی که موجب رضای خدا و رفع مشکلات جمعی از مردم است، بازمی‏ماند! مصرف‏گرایی برای جامعه بلای بزرگی است. اسراف، روز به روز شکافهای طبقاتی و شکاف بین فقیر و غنی را بیشتر و عمیق‏تر می‏کند. یکی از چیزهایی که لازم است مردم برای خود وظیفه بدانند، اجتناب از اسراف است.
undefinedدستگاه‏ های مسئولِ بخشهای مختلف دولتی، بخصوص دستگاه‏های تبلیغاتی و فرهنگی- به‏ ویژه صدا و سیما- باید وظیفه‏ ی خود بدانند مردم را نه فقط به اسراف و مصرف‏گرایی و تجمّل‏گرایی سوق ندهند؛ بلکه در جهت عکس، مردم را به سمت قناعت، اکتفا و به اندازه‏ی لازم مصرف کردن و اجتناب از زیاده ‏روی و اسراف دعوت کنند و سوق دهند.
undefinedمصرف‏گرایی، جامعه را از پای درمی ‏آورد. جامعه ‏ای که مصرف آن از تولیدش بیشتر باشد، در میدان های مختلف شکست خواهد خورد. ما باید عادت کنیم مصرف خود را تعدیل و کم کنیم و از زیادی ‏ها بزنیم. جوانان اجتماعات خانوادگی تشکیل دهند و کمک های افراد خانواده را جمع کنند و در درجه‏ ی اوّل به مصرف فقرا و نادارهای همان خانواده و فامیل برسانند و اگر نیازی نبود، به فقرای دیگر رسیدگی کنند.
undefinedامروز در جامعه‏ ی ما فقر وجود دارد. وظیفه‏ ی ما به عنوان نظام اسلامی، ریشه‏ کن کردن فقر در جامعه است. نباید در جامعه محرومیت باشد. این تکلیف ماست به عنوان دولت، به عنوان نظام اسلامی، به عنوان آحاد مردم. «کلّکم راع و کلّکم مسئول عن رعیته»؛ این وظیفه‏ ی همه است. هرکدام به نحوی تجمّل و اسراف و زیاده ‏روی را کم کنیم. این درس ماه رمضان است. این کار، همّت و گذشت و بصیرت و آگاهی می‏خواهد. از خدای متعال کمک بخواهیم.
undefinedخانواده‏ های بسیاری هستند که نه از روی تن ‏پروری و تن به کار ندادن، بلکه به معنای واقعی کلمه محروم و مستمندند. باید این‏ها را شناسایی و پیدا کنید- کار مشکلی هم نیست- و به این‏ها کمک نمایید.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3157
undefined@cipsh_ir

۱۱:۳۹

undefined فضای مجازی و مواجهه خانواده با مفاهیم غیر انسانی
undefinedچکیده مقاله «تاثیر فضای مجازی بر خشونت خانگی»
undefined نویسندگان؛ ملیحه رحیم خان، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه قم؛ محمدعلی حاجی ده آباد، دانشیار حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه قم
undefined امروزه اینترنت تبلور انقلابی شگرف و بی نظیر در زمینه فن آوری اطلاعات و ارتبطات می باشد با ورود اینترنت در میان خانواده ها، تغییراتی در گفتار و رفتار نسل جوان به وجود آمده به طوری که هنجارهای اجتماعی را دگرگون ساخته هویت و شخصیت آنان را متزلزل و زمینه های بروز ارتباطات و رفتارهای غیر اخلاقی را در بعد اجتماعی فراهم ساخته است.
undefinedدر بعد سیاسی، قدرت های مهم با استفاده از اینترنت سعی در ایجاد اختلال در اطلاع رسانی به طور صحیح بوده تا به انگیزه خود در شکل گیری اغتشاش و فاصله میان گروه های مردمی، دست یابند در بعد فرهنگی نیز در پی کاهش تاثیر رسانه های داخلی و افزایش سلطه فرهنگ غربی از طریق رنگ و لعاب دادن به برخی ناهنجاری ها می باشد.
undefinedبنابراین نمی توان آسیب هایی هم چون افسردگی، انحرافات اخلاقی و جنسی، بی هویتی پیدایش خشونت و.. را نادیده انگاشت در این میان خانواده و سلامت آن، نقش مهمی در ایجاد باورهای اخلاقی و فرهنگی اعضای خود دارد. زیرا اکثر جرایم و نابسمانی های اجتماعی که به صورت رفتارهای نابهنجار و معمولا خشونت آمیز بروز پیدا می کند. ریشه در خانواده و فضای آموزش و پرورش آن دارد منش، شخصیت و تربیت، ریشه تمامی این ها را باید در خانواده جست. پس ریشه خشونت را نیز می توان در چگونگی شیوه و روش زندگی خانوادگی جست و جو کرد.
undefinedاین مقاله با استفاده از روش علمی پژوهشی از نوع کتابخانه ای درصدد بررسی تاثیر فضای مجازی بر خشونت خانگی می باشد در واقع صرف نظر از سایر ابعاد مفید فضای مجازی ما به بعدی از آن می پردازیم که پایه و اساس مفهوم خانواده را مختل کرده و بسیاری را درگیر مفاهیم و عقاید غیر انسانی از جمله پیدایی خشونت کرده است.
https://civilica.com/doc/770285/
undefined@cipsh_ir

۱۵:۳۴

undefinedنسبت جهت گیری مذهبی و تماشای ماهواره با افزایش طلاق
undefined چکیده مقاله «بررسی رابطه بین جهت گیری مذهبی و تماشای ماهواره با طلاق»
undefined نویسندگان؛ محمد زارعی توپخانه، دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ رحیم میردریکوندی، استادیار گروه روانشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
undefinedهدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین جهت گیری مذهبی و تماشای ماهواره با طلاق است. نمونه پژوهش، شامل ۲۶۲ زن و مرد متقاضی طلاق در شهر کرمانشاه است که در اسفند ماه ۱۳۹۱ با روش نمونه گیری در دسترس، به طور داوطلبانه در پژوهش شرکت کرده اند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ۷۰ سؤالی جهت گیری مذهبی، مقیاس تک گویهای تماشای ماهواره و پرسشنامه ۱۶ سؤالی طلاق است. پژوهش کمی از نوع همبستگی است. داده ها براساس ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون دو متغیره تحلیل شد.
undefinedنتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که بین جهت گیری مذهبی با طلاق رابطه منفی و معنادار وجود دارد. همچنین، بین تماشای ماهواره با طلاق، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین جهت گیری مذهبی و تماشای ماهواره، می توانند ۱۳ درصد از واریانس طلاق را تبیین نماید. بر این اساس، ضعف پایبندی به مذهب و تماشای ماهواره موجب تشدید تعارضات زناشویی می گردد و احتمال وقوع طلاق را افزایش میدهد. یافته های مذکور همسو با بسیاری از پژوهش های داخلی و خارجی و براساس آموزه های اسلامی است.
http://ensani.ir/fa/article/364445/بررسی-رابطه-بین-جهت-گیری-مذهبی-و-تماشای-ماهواره-با-طلاق
undefined@cipsh_ir

۱۳:۲۱

undefined نشاط و تحرک، عامل مقابله با مواد مخدر
undefinedبیانات در اجتماع مردم اسفراین‌ ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
undefinedدو سه نکته پیرامون مسئله‌ی نشاط عمومی جوانها باید عرض کنیم. نکته‌ی اول این است که این شور و نشاط را باید حفظ کرد؛ نباید گذاشت و اجازه داد که عوامل گوناگون و مؤثرات گوناگون، این شور و نشاط همگانی را ضعیف کند یا از بین ببرد. مطمئناً یک نقطه‌ی مورد نظر دشمنان پیشرفت این کشور این است که به ملت ما حالت خمودگی بدهند؛ یعنی همین شور و نشاط را خاموش کنند، این شعله را فروبنشانند. نباید تسلیم این خواست مغرضانه و خصمانه‌ی دشمنان شد.
undefinedاینکه شما مشاهده میکنید صدها مرکز رادیوئی و تلویزیونی، بعلاوه‌ی صدها مراکز گوناگون سایبری و محیط مجازی در نقاط مختلف دنیا دارند تلاش میکنند تا پیام یأس و ناامیدی را به اذهان ملت ما تلقین کنند، به خاطر همین است. وقتی ناامیدی به وجود آمد، وقتی یأس وجود داشت، نشاط از بین میرود و شور و تحرک خاموش میشود. یکی از اصلیترین عوامل تبلیغات گوناگون امپراتوری خبری دنیا همین است که جوانان ما را از تلاش و حرکت - که ناشی از شور و آرمانخواهی آنهاست - باز بدارد.
undefinedما در نقطه‌ی مقابل باید سعی کنیم این را نگه داریم. عقیده‌ی بنده این است که بزرگداشت و زنده نگهداشتن نام سرداران و شهیدان و رزمندگان و آن جوانانی که قبل از نسل کنونی - که شما جوانها باشید - وارد میدان شدند و در دشوارترین عرصه‌ها با شور و نشاط حضور پیدا کردند، میتواند بر شور و نشاط جوانان ما بیفزاید.
undefinedیکی از چیزهای اساسی ای که امروز میتواند ضد این تحرک عمل کند و متأسفانه به وسیله‌ی باندهای مرموز توسعه داده میشود، مواد مخدر است. به اعتقاد بنده، خود جوانها باید با همان شور و نشاطی که اشاره کردیم، با مواد مخدر مبارزه کنند. آنها میخواهند جوانهای ما را اسیر کنند؛ حالت تخدیرشدگی، بی تفاوتی و به‌زمین‌خوردگی را بر جوانان ما تحمیل کنند.
undefinedآن که باید در مقابل این توطئه با استحکام بایستد، در درجه‌ی اول، خود جوانها هستند. البته مسئولین دولتی مسئولیت دارند، دستگاه‌های ذیربط مسئولیت دارند، اما هیچ عاملی به قدر عامل درونىِ مردم نمیتواند در مقابل اینگونه انحرافها بایستد و مقاومت کند. این یک نکته است. قطعاً این حالت ایستادگی جوانهای ما در این استان میتواند آنچه را که باندهای مهلک و مضر دنبال میکنند، خنثی کند.
undefinedاین یک نکته در مورد این شور و نشاط. اولاً آن را باید نگه داشت و باید توجه کرد که دشمن درصدد آن است که این شعله‌ی نشاط و تحرک و سرزندگی را از جوانهای ما سلب بکند. نکته‌ی دیگر اینکه از همین روحیه باید برای مواجهه‌ی با آن مسئله‌ی مهم - یعنی آن خطر بزرگ مواد مخدر - استفاده کرد و با آن پدیده مبارزه کرد.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21208
undefined@cipsh_ir

۱۸:۰۸

undefined رابطه مستقیم بین تاب آوری و تجربه معنوی با کاهش اعتیاد
undefined چکیده مقاله «بررسی ارتباط تجربه معنوی و تاب آوری با میزان گرایش به مواد مخدردر دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان دره شهر»
undefined نویسندگان؛ حدیث چراغیان، کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی؛ مریم زینیوند، کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه علامه طباطبایی؛ ناصر حیدری، کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه شهید بهشتی؛ محمد زارعی توپخانه، دانشجوی دکترای روانشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
undefined هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تجربه معنوی و تاب آوری به عنوان عامل محافظ در برابر میزان گرایش به مواد مخدر در بین نوجوانان می باشد. جامعه آماری این پژوهش از نوع همبستگی را کلیه دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان دره شهر در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۱۳۹۲ تشکیل داده اند که از میان دانش آموزان ۲۰۰ نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند.
undefined ابزارهای مورد استفاده: مقیاس تجربه معنوی غباری بناب، مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه آمادگی برای اعتیاد (IAPS) بوده است. داده های به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج ضریب همبستگی ارتباط تاب آوری و تجربه معنوی را مثبت و معنادار نشان داد (01/0p<). بین تاب آوری و گرایش به مواد مخدر (05/0p<) و تجربه معنوی با گرایش به مواد مخدر (01/0p<) ارتباط منفی بود. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که مولفه شکوفایی و فعالیت معنوی میزان گرایش به مواد را پیش بینی می کند.
undefined نتایج این پژوهش نشان داد تجربه معنوی به عنوان عاملی محافظ زمینه ساز تاب آوری دانش آموزان در برابر گرایش به مصرف مواد مخدر است.
http://ensani.ir/fa/article/369655/بررسی-ارتباط-تجربه-معنوی-و-تاب-آوری-با-میزان-گرایش-به-مواد-مخدردر-دانش-آموزان-پسر-دبیرستانی-شهرستان-دره-شهر
undefined@cipsh_ir

۶:۲۵

undefined نشاط و تحرک، عامل مقابله با مواد مخدر
undefinedبیانات در اجتماع مردم اسفراین‌ ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
undefinedدو سه نکته پیرامون مسئله‌ی نشاط عمومی جوانها باید عرض کنیم. نکته‌ی اول این است که این شور و نشاط را باید حفظ کرد؛ نباید گذاشت و اجازه داد که عوامل گوناگون و مؤثرات گوناگون، این شور و نشاط همگانی را ضعیف کند یا از بین ببرد. مطمئناً یک نقطه‌ی مورد نظر دشمنان پیشرفت این کشور این است که به ملت ما حالت خمودگی بدهند؛ یعنی همین شور و نشاط را خاموش کنند، این شعله را فروبنشانند. نباید تسلیم این خواست مغرضانه و خصمانه‌ی دشمنان شد.
undefinedاینکه شما مشاهده میکنید صدها مرکز رادیوئی و تلویزیونی، بعلاوه‌ی صدها مراکز گوناگون سایبری و محیط مجازی در نقاط مختلف دنیا دارند تلاش میکنند تا پیام یأس و ناامیدی را به اذهان ملت ما تلقین کنند، به خاطر همین است. وقتی ناامیدی به وجود آمد، وقتی یأس وجود داشت، نشاط از بین میرود و شور و تحرک خاموش میشود. یکی از اصلیترین عوامل تبلیغات گوناگون امپراتوری خبری دنیا همین است که جوانان ما را از تلاش و حرکت - که ناشی از شور و آرمانخواهی آنهاست - باز بدارد.
undefinedما در نقطه‌ی مقابل باید سعی کنیم این را نگه داریم. عقیده‌ی بنده این است که بزرگداشت و زنده نگهداشتن نام سرداران و شهیدان و رزمندگان و آن جوانانی که قبل از نسل کنونی - که شما جوانها باشید - وارد میدان شدند و در دشوارترین عرصه‌ها با شور و نشاط حضور پیدا کردند، میتواند بر شور و نشاط جوانان ما بیفزاید.
undefinedیکی از چیزهای اساسی ای که امروز میتواند ضد این تحرک عمل کند و متأسفانه به وسیله‌ی باندهای مرموز توسعه داده میشود، مواد مخدر است. به اعتقاد بنده، خود جوانها باید با همان شور و نشاطی که اشاره کردیم، با مواد مخدر مبارزه کنند. آنها میخواهند جوانهای ما را اسیر کنند؛ حالت تخدیرشدگی، بی تفاوتی و به‌زمین‌خوردگی را بر جوانان ما تحمیل کنند.
undefinedآن که باید در مقابل این توطئه با استحکام بایستد، در درجه‌ی اول، خود جوانها هستند. البته مسئولین دولتی مسئولیت دارند، دستگاه‌های ذیربط مسئولیت دارند، اما هیچ عاملی به قدر عامل درونىِ مردم نمیتواند در مقابل اینگونه انحرافها بایستد و مقاومت کند. این یک نکته است. قطعاً این حالت ایستادگی جوانهای ما در این استان میتواند آنچه را که باندهای مهلک و مضر دنبال میکنند، خنثی کند.
undefinedاین یک نکته در مورد این شور و نشاط. اولاً آن را باید نگه داشت و باید توجه کرد که دشمن درصدد آن است که این شعله‌ی نشاط و تحرک و سرزندگی را از جوانهای ما سلب بکند. نکته‌ی دیگر اینکه از همین روحیه باید برای مواجهه‌ی با آن مسئله‌ی مهم - یعنی آن خطر بزرگ مواد مخدر - استفاده کرد و با آن پدیده مبارزه کرد.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21208
undefined@cipsh_ir

۶:۲۶