عکس پروفایل دارالقرآن امام صادق علیه‌السلام د

دارالقرآن امام صادق علیه‌السلام

۴۳۶عضو
عکس پروفایل دارالقرآن امام صادق علیه‌السلام د
۴۳۶ عضو

دارالقرآن امام صادق علیه‌السلام

آیدی پشتیبانی:@soreh_65

۱۱ شهریور

thumnail
undefinedundefinedundefined رحلت جانسوز پیامبررحمت و پدر امت
حضرت محمد مصطفی
صلی الله علیه و آله و سلم بر امت مسلمان تسلیت باد.

undefined اللّهمَّ صلِّ علی محمَّد و آلِ محمَّد و عجِّل فَرجهم
#تربیت‌نسل‌تراز‌انقلاب‌اسلامی #دارالقرآن‌دبستان‌دخترانه‌امام‌صادق‌علیه‌السلام

۱۸:۵۵

thumnail
undefinedundefined تفسیر سوره مبارکه محمد undefinedundefinedآیات ۲-۱
در میان یکصد و چهارده سوره قرآن کریم،در یازده سوره ، اولین آیه درباره تهدید یا توبیخ است که به جز سوره احزاب بقیه در مورد دشمنان اسلام است.
عبارت «صَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللّهِ» را دو گونه می توان معنا کرد:الف)به معنای اعراض کردن،یعنی خودشان از راه خدا اعراض کردند.
ب)به معنای ممانعت کردن،یعنی مردم را از راه خدا بازداشتند.

عبارت «أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ» را نیز دو گونه می توان معنا کرد:الف.خداوند اعمال خوب کفّار و مشرکان،مانند صدقه و انفاق به فقرا را به دلیل کفر و منحرف کردن مردم،باطل و بی اثر می کند،به گونه ای که در آخرت در پرونده آنان خبری از این چیزها نیست.ب.خداوند،تلاش های آنان برای از بین بردن اسلام و شکست مسلمانان را بی اثر می سازد تا به مقصد و هدف نائل نشوند.
اعمال کفّار همه تباه است. «أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ» این تباهی اعمال کفّار با چند تعبیر در قرآن کریم آمده است:- «کَرَمادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّیحُ فِی یَوْمٍ عاصِفٍ»اعمال کافران چون خاکستری است که در روزی طوفانی،بادی سخت بر آن بوزد.- «فَحَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ»اعمال کفّار محو می شود.- «کَسَرابٍ بِقِیعَهٍ»اعمال کفّار همچون سرابی است که تشنگان،آن را آب می پندارند.
۱. در روانشناسی تبلیغ ،گاهی باید بی مقدّمه سخن گفت. بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَلَّذِینَ کَفَرُوا ...
۲. معمولاً هر انحرافی انحراف دیگر را به دنبال دارد،بعضی ابتدا کفر می ورزند و آنگاه مانع ایمان دیگران می شوند. «کَفَرُوا وَ صَدُّوا»
۳. تلاش کفّار ناکام می شود،کوشش آنان عاقبت ندارد و مردم دیر یا زود حقیقت را خواهند فهمید. صَدُّوا ... أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ
۴. راه خدا دشمن دارد و دشمنان بیکار نمی نشینند و در صدد انحراف دیگرانند.«صَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللّهِ»
۵. تباه کردن اعمال،نوعی کیفر الهی برای کفّار است. کَفَرُوا ... أَضَلَّ
کلمه«بال»یا به معنای کار و حالات و شئون است و یا به معنای روح و قلب.
تکرار جمله آمَنُوا نشانه آن است که باید ایمان به وحی و دستورات پیامبر هم وزنِ ایمان به خدا باشد همچنین خداشناسی و جهان بینی صحیح و رفتارهای خوب به تنهایی نجات بخش نیست،بلکه ایمان به رسالت پیامبر اسلام و شریعت او نیز لازم است.
مراد از «عَمِلُوا الصّالِحاتِ» انجام تمام کارهای صالح نیست،زیرا انجام تمام آنها برای انسان ممکن نیست.چنانکه مراد این نیست که تمام کارهای مؤمنان صالح است،زیرا به دنبال آن می فرماید: «کَفَّرَ عَنْهُمْ سَیِّئاتِهِمْ» بدی های آنان را جبران می کنیم.بلکه مراد انجام کارهای نیک در هر زمینه ای به مقدار توان و در حد امکان است.
مراد از «بِما نُزِّلَ عَلی مُحَمَّدٍ» ، وحی الهی است که هم شامل قرآن می شود و هم شامل سنّت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله.چنانکه در قرآن می خوانیم: «ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوی»سخنان او از روی هوا و هوس نیست.
همان گونه که تکلیف نماز و روزه بر پیامبر نازل شد،دستور تعیین جانشین نیز در حجّهالوداع نازل شد. یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ ...بنابراین بشارت در این آیه مخصوص کسانی است که به تمام آنچه بر پیامبر نازل شده(نه فقط به بخشی از آن)، ایمان داشته باشند.undefinedundefinedکانال دارالقرآن:@daroalghorsadegh

۱۸:۵۸

۱۲ شهریور

thumnail
کانال دارالقرآن:@daroalghorsadegh#دارالقرآن‌دبستان‌دخترانه‌امام‌صادق‌علیه‌السلام

۹:۲۴

thumnail
undefinedundefined تفسیر سوره مبارکه محمد undefinedundefinedادامه آیات ۲-۱
۱. ایمان،درجات و مراحلی دارد و امری کمال پذیر است. آمَنُوا ... وَ آمَنُوا
۲. ایمان و عمل ،از یکدیگر جدا نمی شوند. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ آمَنُوا»
۳. ایمانی ارزش* دارد که به اطاعت کامل از دستورات الهی بیانجامد. «بِما نُزِّلَ عَلی مُحَمَّدٍ»
۴. پیروی از دستورات انبیا ،طبق ملاک و معیار حق است. «وَ هُوَ الْحَقُّ»
۵. احکام و شریعت دین ،برای رشد و تربیت انسان است. نُزِّلَ ... مِنْ رَبِّهِمْ (به عبارت دیگر،ربوبیّت الهی اقتضا می کند که برای رشد و تربیت بندگان، برنامه ای حقیقی و به دور از انحراف فرو فرستاده شود.)
۶. معیار حقّ وحقیقت،مطابقت با وحی ودستورات خدا ست. «هُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ»
۷. پیامبر اسلام از پیش خود حرفی نمی زند،آنچه می گوید وحی است. نُزِّلَ عَلی مُحَمَّدٍ ... مِنْ رَبِّهِمْ
۸. برای دریافت الطاف الهی ،ایمان به تنهایی کافی نیست،بلکه عمل صالح و پیروی از رسول خدا نیز لازم است. آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ آمَنُوا بِما نُزِّلَ عَلی مُحَمَّدٍ ... کَفَّرَ عَنْهُمْ ... وَ أَصْلَحَ بالَهُمْ
۹. ایمان و عمل صالح ، گذشته ها را جبران و آینده را بیمه می کند. کَفَّرَ ... أَصْلَحَ
۱۰. کفر،سبب تباهی عمل،و ایمان و عمل صالح،سبب اصلاح عمل می گردد.اَلَّذِینَ کَفَرُوا ... أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ - اَلَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ ... أَصْلَحَ بالَهُمْ
۱۱. گناهان و بدی ها مانع اصلاح انسان است،ابتدا باید آنها برطرف شود تا زمینه اصلاح فراهم گردد. «کَفَّرَ عَنْهُمْ سَیِّئاتِهِمْ وَ أَصْلَحَ بالَهُمْ»
۱۲. خداوند با تهدید کفّار «أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ» و بشارت به مؤمنان «أَصْلَحَ بالَهُمْ» ، از پیامبر و اهل ایمان دلجویی می کند.undefinedundefinedکانال دارالقرآن:@daroalghorsadegh

۱۷:۰۰

۱۳ شهریور

thumnail
undefinedundefined تفسیر سوره مبارکه محمد undefinedundefinedآیات ۴-۲
undefined مقایسه و تفکیک میان سرانجام کافران و مؤمنان ،یکی از شیوه های تربیتی قرآن است که در این چند آیه مکرّر بیان شده است.
در این آیه، ایمان و کفر بر اساس حق و باطل از یکدیگر جدا شده اند که بیانگر منطق قرآن در برخورد با مخالفان است.
۱. سرنوشت و عاقبت خوب یا بد انسان، تابع افکار و اعمال اوست. «أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ ... أَصْلَحَ بالَهُمْ - ذلِکَ بِأَنَّ الَّذِینَ...»
۲. باطل گرایی ،زمینه گرایش به کفر است. «الَّذِینَ کَفَرُوا اتَّبَعُوا الْباطِلَ»
۳. هر راهی که در مقابل حقّ قرار گیرد، باطل و بی اساس است و میان حق و باطل،راه سومی وجود ندارد . اِتَّبَعُوا الْباطِلَ ... اِتَّبَعُوا الْحَقَّ
۴. باطل،از ناحیه انسان است و به خدا نسبتی ندارد ولی حق از سوی خداوند است و حقایق آسمانی پوچ نیستند. «الْحَقَّ مِنْ رَبِّهِمْ»
۵. مصداق بارز و روشن حقّ،قرآن است. «اتَّبَعُوا الْحَقَّ مِنْ رَبِّهِمْ»
۶. استفاده از مثال و بیان عوامل سعادت و شقاوت انسان در قالب تمثیل ،از اصول تربیتی قرآن است. ذلِکَ بِأَنَّ ... کَذلِکَ یَضْرِبُ اللّهُ لِلنّاسِ أَمْثالَهُمْ«أَثْخَنْتُمُوهُمْ» از«ثخن»به معنای غلبه کامل و زمین گیر کردن دشمن است.«وثاق»، وسیله بستن مثل طناب است.
undefined فلسفه جهاد در اسلام ،چند امر است:
الف) برای دفاع از خود یا دیگر مظلومان . «أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا» ، «کَما یُقاتِلُونَکُمْ کَافَّهً» 
ب) به جهت برانداختن فساد و فتنه . «قاتِلُوهُمْ حَتّی لا تَکُونَ فِتْنَهٌ»
ج) برای حفظ مراکز توحیدی . «لَوْ لا دَفْعُ اللّهِ النّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ»
د) برای دفاع از احکام و حدود الهی . «قاتِلُوا الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ لا بِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَ لا یُحَرِّمُونَ ما حَرَّمَ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ لا یَدِینُونَ دِینَ الْحَقِّ» این آیه مربوط به میدان نبرد است،یعنی در صحنه ی جنگ که کافران در برابر شما ایستاده اند و قصد از میان برداشتن شما را دارند، شما با قاطعیّت و صلابت بجنگید و آنان را بکشید و پس از غلبه کامل بر آنان و اطمینان از درهم شکستن قوای دشمن، اسیر بگیرید و پس از پایان جنگ،هرگونه که رهبر اسلامی مصلحت دانست،جنگ،در قبال گرفتن عوض یا بدون آن،اسیران را آزاد کنید.لذا برخی که گمان کرده اند آیه می گوید:هر کافری را هرکجا یافتید بکشید،به واژه«حرب» به معنای جنگ و مسئله اسارت که در جنگ پیش می آید،توجّهی نکرده اند.
۷. از میان کافران،تنها آنان را که در برابر شما به جنگ ایستاده اند ،از میان بردارید. «فَإِذا لَقِیتُمُ»
۸. رزمنده مسلمان باید آماده،آموزش دیده و شجاع باشد. «فَضَرْبَ الرِّقابِ»
۹. هدف اصلی در حمله به دشمن،نقاط کلیدی و حساس باشد. «الرِّقابِ»
۱۰. تا دشمن از پای در نیامده و زمین گیر نشده،به فکر اسیر گرفتن و جمع غنائم نباشید . «حَتّی إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ»
۱۱. در هنگام نبرد محکم کاری کنید تا دشمن سوء استفاده نکند و اسیران فرار نکنند. «فَشُدُّوا الْوَثاقَ»
۱۲. در جبهه باید اختیاراتی به فرمانده تفویض شود. «فَإِمّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمّا فِداءً»
۱۳. هدف از جهاد،جلوگیری از ظلم و یا از بین بردن ظلم و ستم است و لذا عفو و بخشش اسیران از سفارش های اسلام است. «فَإِمّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمّا فِداءً»
۱۴. در جهاد اسلامی،هم قدرت لازم است، «فَضَرْبَ الرِّقابِ» و هم عطوفت و مهربانی . «فَإِمّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمّا فِداءً»
۱۵. آزاد کردن اسیران،بدون گرفتن عوض،بر آزاد کردن با عوض مقدّم است.«فَإِمّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمّا فِداءً»
۱۶. جنگ و جهاد،یکی از زمینه های آزمایش الهی است. «لِیَبْلُوَا بَعْضَکُمْ بِبَعْضٍ»
۱۷. جهاد در اسلام،برای حفظ دین خدا ست،نه کشورگشایی،استعمار،تهدید، رقابت،انتقام،حسادت و.... «فِی سَبِیلِ اللّهِ»
۱۸. گرچه در جنگ بعضی شهید می شوند ولی خداوند اهدافشان را به ثمر می رساند و زحمات آنان هرگز تباه نمی شود. «قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمالَهُمْ»
۱۹. جنگ،میدان آزمایش الهی و کفّار،وسیله آزمایش و شهدا،پیروزمندان این آزمایشند . لِیَبْلُوَا بَعْضَکُمْ بِبَعْضٍ وَ الَّذِینَ قُتِلُوا ... فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمالَهُمْundefinedundefinedکانال دارالقرآن:@daroalghorsadegh

۱۷:۰۵

۱۴ شهریور

thumnail
undefinedundefined تفسیر سوره مبارکه محمد undefinedundefinedآیات6_4

1- هدایت الهی،دائمی است و حتّی پس از مرگ و شهادت نیز ادامه دارد. قُتِلُوا ...سَیَهْدِیهِمْ
2- هنگام رفتن به جبهه و جهاد،نگران زندگی فردی و خانوادگی خود نباشید.
«یُصْلِحُ بالَهُمْ»
3- شهادت در راه خدا،همه ی نابسامانی های انسان را جبران می کند؛لغزش ها بخشیده و عیب ها نادیده گرفته می شود. «یُصْلِحُ بالَهُمْ»
4- مدیریّت کارهای شهید را ذات مقدّس خداوند بر عهده دارد. سَیَهْدِیهِمْ ...یُصْلِحُ ...
5-تشویق ها و پاداش های بزرگ،بهترین وسیله برای ایجاد انگیزه در کارهای سخت است. فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمالَهُمْ ... سَیَهْدِیهِمْ ... یُدْخِلُهُمُ الْجَنَّهَ
6- شناخت قبلی از پاداش،لذّت و شوق انسان را به هنگام دریافت آن بیشتر می کند. «الْجَنَّهَ عَرَّفَها لَهُمْ»
undefinedundefinedکانال دارالقرآن:@daroalghorsadegh

۱۷:۰۱

۱۵ شهریور

thumnail
undefined امام خامنه ای (حفظه الله)

undefined بچه‏ هایتان را قرآنى کنید؛ همچنان که هستند. شما جوانان عزیز که دل هاى پاک و نورانیتان با قرآن، آشناست، این را قدر بدانید. آن کسانى که این توفیق را پیدا کرده‏ اند که قرآن را حفظ کنند، آن محفوظ خودشان را قدر بدانند؛ خیلى قیمت دارد، خیلى عزیز است.
آن وقت با قدر دانستن، آن حرکت ادامه پیدا خواهد کرد و راه به سمت نور سرچشمه‏ ى قرآن، دیگر تمام نخواهد شد.
آن وقت امت اسلامى به برکت قرآن، خواهد توانست در جاى خودش قرار بگیرد.

کانال دارالقرآن دبستان دخترانه ی امام صادق علیه السلام:@daroalghorsadegh

۱۶:۰۸

thumnail
undefinedundefined تفسیر سوره مبارکه محمد undefinedundefinedآیات ۸-۶
undefined خداوند چند چیز را در گرو چند چیز بر خود لازم کرده است:
- توجّه و یادکردش را در گرو یادکرد انسان. «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ»
- نصرت ویاریش را در گرو یاری انسان. «إِنْ تَنْصُرُوا اللّهَ یَنْصُرْکُمْ»
- برکت و ازدیاد را در گرو سپاسگزاری انسان. «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ»
- وفای به عهدش را در گرو وفاداری انسان. «أَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ» 
undefined حضرت علی علیه السلام می فرماید:اگر خدا را یاری کنید،خداوند شما را یاری می کند و گام های شما را استوار می سازد...خداوند از روی خواری و ناچاری از شما نصرت ویاری نمی خواهد...
او از شما یاری خواسته در حالی که خود عزیز و حکیم است و سپاهیان آسمان ها و زمین به فرمان او هستند.نصرت خواهی و استقراض الهی برای آن است که شما را بیازماید و بهترین عامل به نیکی ها را مشخص سازد.
۱. لازمه ی ایمان،اقدام عملی در جهت نشر و گسترش دین الهی است. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللّهَ ...
۲. جهاد با کفّار محارب،یکی از مصادیق یاری دین خداوند است. فَضَرْبَ الرِّقابِ ... إِنْ تَنْصُرُوا اللّهَ ...
۳. پاداش و کیفر الهی،با عملکرد انسان همگون است. «تَنْصُرُوا اللّهَ یَنْصُرْکُمْ»
۴. هرکس با فکر،زبان و عمل خویش ،دین اسلام را یاری کند،خداوند نیز او را حمایت می کند. «إِنْ تَنْصُرُوا اللّهَ یَنْصُرْکُمْ»
۵. دریافت الطاف الهی،به تلاش انسان بستگی دارد. «إِنْ تَنْصُرُوا اللّهَ یَنْصُرْکُمْ» (انتظار نصرت خداوند بدون تلاش و کوشش،توقّعی نابجاست.)
۶. در میان امدادهای الهی،ثابت قدم بودن ،برجسته ترین آنهاست.(بعد از نصرت الهی نام پایداری آمده است.) «یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ»
۷. پاداش های الهی بیش از عملکرد ما است. «إِنْ تَنْصُرُوا اللّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ»
undefinedundefinedکانال دارالقرآن:@daroalghorsadegh

۱۷:۱۳

۱۶ شهریور

thumnail
..............undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined.............
undefinedundefined ثبت نام ترم جدید دارالقرآن دبستان دخترانه ی امام صادق علیه السلام آغاز شد. undefinedundefined
undefined کلاس ها به شرح زیر می باشند:undefined حفظ جزء ۳۰ همه ی سنینundefined حفظ پیشرفته(جزء ۱) دوره ی دوم دبستان و متوسطهundefined ترتیل خوانی همه ی سنینundefined تجوید دوره ی دوم دبستان و متوسطهundefinedصوت و لحن دوره ی دوم دبستان و متوسطهundefined سیره ائمه علیهم السلام دوره ی دوم دبستانundefined حفظ ویژه مادران
undefined دارالقرآن، ۵ شنبه ها و از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر و ۳ شنبه ها از ساعت ۳ تا ۴ بعدازظهر برقرار می باشد.
undefinedتاریخ تشکیل کلاس های این ترم از سه شنبه ۳ مهر تا پنج شنبه ۲۶ مهر می باشد.undefined
undefined برای پاسخگویی به سوالاتتان شناسه ی زیر در خدمت شماست:@soreh_65لینک کانال دارالقرآن :
@daroalghorsadegh
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
#دارالقرآن#تربیت‌نسل‌تراز‌انقلاب‌اسلامی#دبستان‌دخترانه‌امام‌صادق‌علیه‌السلام

۸:۳۱

جهت ثبت نام در صوت و لحن-دوره ی دوم-خانم قاسمی- ۳ شنبه ها ۳ تا ۴ وارد دیجی فرم زیر شوید:
https://digiform.ir/w07977d36

۱۴:۵۶

جهت ثبت نام در صوت و لحن -خانم قاسمی-۵ شنبه ها وارد دیجی فرم زیر شوید:
https://digiform.ir/wca1f32d7

۱۴:۵۷

جهت ثبت نام در حفظ جزء ۳۰ (از سوره های کوچک)-دوره ی اول-خانم فراهانی- ۵ شنبه ها وارد دیجی فرم زیر شوید:
https://digiform.ir/w2248c593

۱۵:۰۰

جهت ثبت نام در حفظ جزء ۳۰-دوره اول-خانم جباری-
۳ شنبه ها ۳ تا ۴
وارد دیجی فرم زیر شوید:

https://digiform.ir/w5761c711

۱۵:۲۶

جهت ثبت نام در حفظ پیشرفته(جزء ۱)-خانم فراهانی-
۵ شنبه ها
وارد دیجی فرم زیر شوید:

https://digiform.ir/w6c5302fc

۱۵:۳۴

جهت ثبت نام در حفظ جزء ۳۰ (سوره های بزرگ)-خانم افراسیابی- ۵ شنبه ها وارد دیجی فرم زیر شوید:
https://digiform.ir/w12f546f2

۱۵:۳۷

جهت ثبت نام در ترتیل و روان خوانی-خانم افراسیابی-
۵ شنبه ها
وارد دیجی فرم زیر شوید:

https://digiform.ir/w552c36b2

۱۵:۳۹

جهت ثبت نام در حفظ مادران-خانم افراسیابی- ۵ شنبه ها ؛وارد دیجی فرم زیر شوید:
https://digiform.ir/w51f10f9b

۱۵:۴۲

thumnail

۱۶:۰۲

thumnail

۱۶:۰۲

۱۷ شهریور

thumnail
undefinedundefined تفسیر سوره مبارکه محمد undefinedundefinedآیات ۱۰-۸
undefined کلمه «تعس»به معنای لغزیدن،سقوط کردن و به رو افتادن است.
یکی از بهترین راه های تربیت،روش مقایسه است.در آیات قبل نسبت به مؤمنان شهید فرمود: «فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمالَهُمْ» در این آیه نسبت به کفّار می فرماید: «أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ»این مقایسه،نویدی برای مؤمنان مجاهد است.همچنین در مورد مؤمنان فرمود: «یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ» خداوند گام هایشان را استوار می سازد و این آیه در مورد کافران می فرماید:
«فَتَعْساً لَهُمْ» آنها در لغزشگاه ها و پرتگاه ها سقوط می کنند.
۱. نفرین بر کفّار لجوج رواست. فَتَعْساً لَهُمْ ...
۲. کفر،مایه ی تباهی و نابودی است. کَفَرُوا ... أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ
۳. کراهت از دستورهای الهی،نشانه ی نوعی کفر در وجود انسان است.و اَلَّذِینَ کَفَرُوا ... کَرِهُوا ما أَنْزَلَ اللّهُ
۴. کیفرهای الهی،به میزان کفر و کراهت انسان است. کَفَرُوا ... ذلِکَ بِأَنَّهُمْ ...
۵. کراهت از قرآن و اعراض از آن،موجب حبط و تباهی اعمال خیر می شود.کَرِهُوا ... فَأَحْبَطَ أَعْمالَهُمْ
۶. انگیزه و نشاط،به کارها ارزش می دهد.کسی که نسبت به فرمان های خداوند ناراضی است،کارهایش ارزشی ندارد. کَرِهُوا ... فَأَحْبَطَ أَعْمالَهُمْدَمَّرَ» از«تدمیر»به معنای نابودی،هلاکت و زیر و رو کردن است و آنگاه که در کنار آن، «علی»قرار گیرد،شدّت را می رساند.
undefinedدر قرآن نابودی و هلاکت مردم*،
بر اساس *عملکرد و خلق و خوی
آنان است:

- گروهی به خاطر طغیان هلاک شدند. «فَأُهْلِکُوا بِالطّاغِیَهِ»
- برخی به خاطر لجاجت و انکار . تُدَمِّرُ کُلَّ شَیْءٍ بِأَمْرِ رَبِّها ... إِذْ کانُوا یَجْحَدُونَ 
- عدّه ای به دلیل مکر و حیله*:. «فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ مَکْرِهِمْ أَنّا دَمَّرْناهُمْ وَ قَوْمَهُمْ أَجْمَعِینَ» 

- گروهی به خاطر *گناه
. «فَأَهْلَکْناهُمْ بِذُنُوبِهِمْ»

- برخی به خاطر ظلم و ستم «أَهْلَکْناهُمْ لَمّا ظَلَمُوا»
۱. افراد غافل که از هلاکت گذشتگان عبرت نمی گیرند،قابل توبیخ و سرزنش هستند. «أَ فَلَمْ یَسِیرُوا»
۲. سیر و سیاحت و جهانگردی باید هدفدار و برای بررسی تاریخ ملّت ها و عامل عبرت و رشد باشد. أَ فَلَمْ یَسِیرُوا ... فَیَنْظُرُوا
۳. مطالعه تاریخ و شناخت سرنوشت ملّت ها،در جهان بینی و ایمان انسان نقش دارد. أَ فَلَمْ یَسِیرُوا ... فَیَنْظُرُوا
۴. جلوه های رفاه مهم نیست، پایان و عاقبت کار مهم است. «کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ»
۵. کارهای خداوند حکیمانه و قانونمند است. دَمَّرَ اللّهُ ... وَ لِلْکافِرِینَ أَمْثالُها
۶. اراده خداوند بر تاریخ و طاغوت ها،غالب و حاکم است. دَمَّرَ اللّهُ ...
۷. قهر الهی در انحصار یک یا چند نمونه نیست،او می تواند به شکل های گوناگون قهر خود را نشان دهد. «لِلْکافِرِینَ أَمْثالُها»undefinedundefinedکانال دارالقرآن:@daroalghorsadegh

۱۷:۲۵