۱۶ اسفند ۱۴۰۰
بازارسال شده از سوره ی مبارکه نور
۱:۵۹
۱۸ اسفند ۱۴۰۰
بازارسال شده از سوره یس
أَوَلَمْ يَرَ الْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُّبِينٌ (77)وَضَرَبَ لَنَا مَثَلاً وَنَسِيَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ يُحْيِي الْعِظَامَ وَهِيَ رَمِيمٌ (78)قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ (79)الَّذِي جَعَلَ لَكُم مِّنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَاراً فَإِذَا أَنتُم مِّنْهُ تُوقِدُونَ (80)
آيا انسان نديد (و نيانديشيد) كه ما او را از نطفه اى (بى مقدار) آفريديم؟ پس اينك ستيزه جويى آشكار شده است.و براى ما مثلى آورد و آفرينش خود را فراموش كرد؛ گفت: چه كسى اين استخوان ها را در حالى كه پوسيده است زنده خواهد كرد؟(به او) بگو: همان كسى كه بار اول آن را آفريد، (بار ديگر) آن را زنده خواهد كرد و او بر هر آفريده اى آگاه است.(اوست) آن كه براى شما از درخت سبز، آتش آفريد پس هرگاه بخواهيداز آن آتش مى افروزيد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال دارالقرآن حضرت مریم (س):@darolqoranmaryam
آيا انسان نديد (و نيانديشيد) كه ما او را از نطفه اى (بى مقدار) آفريديم؟ پس اينك ستيزه جويى آشكار شده است.و براى ما مثلى آورد و آفرينش خود را فراموش كرد؛ گفت: چه كسى اين استخوان ها را در حالى كه پوسيده است زنده خواهد كرد؟(به او) بگو: همان كسى كه بار اول آن را آفريد، (بار ديگر) آن را زنده خواهد كرد و او بر هر آفريده اى آگاه است.(اوست) آن كه براى شما از درخت سبز، آتش آفريد پس هرگاه بخواهيداز آن آتش مى افروزيد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال دارالقرآن حضرت مریم (س):@darolqoranmaryam
۲:۰۹
بازارسال شده از سوره یس
نکته :
يكى از مشركان، قطعه استخوان پوسيده اى را در برابر پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله كرد و بر زمين ريخت و گفت: چه كسى اين استخوان هاى پوسيده را زنده مى كند؟ اين آيات در پاسخ اين شبهه و سؤال نازل شد.(629)مقصود از درخت در اين آيه، دو نوع چوب آتش زنه به نام مَرخ و عَفار است كه عرب ها با زدن يكى به ديگرى جرقه توليد مى كردند، درست مانند كبريت هاى امروزى.(630)تهيه آتش از درخت سبز، مثالى است كه عوام مى فهمند ودانشمندان نيز به خاطر ذخيره شدن انرژى در درخت، راه علمى آن را به دست مى آورند. «من الشجر الاخضر نارا»-----629) تفسير نورالثقلين.630) تفسير راهنما.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال دارالقرآن حضرت مریم (س):@darolqoranmaryam
يكى از مشركان، قطعه استخوان پوسيده اى را در برابر پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله كرد و بر زمين ريخت و گفت: چه كسى اين استخوان هاى پوسيده را زنده مى كند؟ اين آيات در پاسخ اين شبهه و سؤال نازل شد.(629)مقصود از درخت در اين آيه، دو نوع چوب آتش زنه به نام مَرخ و عَفار است كه عرب ها با زدن يكى به ديگرى جرقه توليد مى كردند، درست مانند كبريت هاى امروزى.(630)تهيه آتش از درخت سبز، مثالى است كه عوام مى فهمند ودانشمندان نيز به خاطر ذخيره شدن انرژى در درخت، راه علمى آن را به دست مى آورند. «من الشجر الاخضر نارا»-----629) تفسير نورالثقلين.630) تفسير راهنما.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال دارالقرآن حضرت مریم (س):@darolqoranmaryam
۲:۰۹
بازارسال شده از سوره یس
پیام :
️- اگر انسان به ياد ضعف و حقارت خود باشد، هرگز گردنكشى نمى كند. «أولم ير الانسان»️- توجّه به آفرينش انسان از نطفه، ايمان به معاد را در انسان تقويت مى كند. «من نطفة»️- بدتر از اصل خصومت، آن است كه خصومت شديد و آشكارا باشد. «خصيمٌ مبين»️- ستيزه جوئى انسان با خدا، دور از انتظار و شگفت آور است. «فاذا هو خصيمٌ» (كلمه «اذا» براى كار غير منتظره به كار مى رود.)️- نقل و بيان افكار باطل براى پاسخگوئى به آن مانعى ندارد. «ضرب لنا مثلاً»️- ريشه ى بسيارى از اشكالات در مورد قدرت خداوند، توجّه نكردن به نمونه هاى مشابه و فراموش كردن سوابق است. «و نسى خلقه»️- منكران معاد برهان ندارند، هر چه هست استبعاد است. «مَن يحيى العظام؟»️- آزادى در اسلام به قدرى است كه منكران خدا و معاد با كمال شهامت در برابر رهبر مسلمانان با صراحت حرف خود را مى زنند. «مَن يحيى العظام»️- سؤال مانعى ندارد، آن چه بد است انگيزه هاى لجوجانه و مغرورانه است. «مَن يحيى العظام»️- ريشه ى بعضى از اشكالات عقيدتى، مقايسه ميان قدرت انسان با خداوند است. «مَن يحيى العظام»️- شبهات عقيدتى بايد پاسخ داده شود، گرچه القاى شبهه از يك نفر باشد. «قال... قل»️- معاد جسمانى است. «يحيى العظام»️- معاد به دو چيز نياز دارد: يكى قدرتِ خدا در آفريدن دوباره انسان ها و ديگرى علم او به عملكرد مردم. اين آيه به هر دو اشاره مى كند؛ «أنشأها اوّل مرّة» نشانه ى قدرت او و «هو بكلّ شى ء عليم» نشانه ى علم اوست.️- خداوند جمع ميان اضداد مى كند، آب و آتش كه با يكديگر سازگارى ندارند. «من الشجر الاخضر نارا»
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال دارالقرآن حضرت مریم (س):@darolqoranmaryam
️- اگر انسان به ياد ضعف و حقارت خود باشد، هرگز گردنكشى نمى كند. «أولم ير الانسان»️- توجّه به آفرينش انسان از نطفه، ايمان به معاد را در انسان تقويت مى كند. «من نطفة»️- بدتر از اصل خصومت، آن است كه خصومت شديد و آشكارا باشد. «خصيمٌ مبين»️- ستيزه جوئى انسان با خدا، دور از انتظار و شگفت آور است. «فاذا هو خصيمٌ» (كلمه «اذا» براى كار غير منتظره به كار مى رود.)️- نقل و بيان افكار باطل براى پاسخگوئى به آن مانعى ندارد. «ضرب لنا مثلاً»️- ريشه ى بسيارى از اشكالات در مورد قدرت خداوند، توجّه نكردن به نمونه هاى مشابه و فراموش كردن سوابق است. «و نسى خلقه»️- منكران معاد برهان ندارند، هر چه هست استبعاد است. «مَن يحيى العظام؟»️- آزادى در اسلام به قدرى است كه منكران خدا و معاد با كمال شهامت در برابر رهبر مسلمانان با صراحت حرف خود را مى زنند. «مَن يحيى العظام»️- سؤال مانعى ندارد، آن چه بد است انگيزه هاى لجوجانه و مغرورانه است. «مَن يحيى العظام»️- ريشه ى بعضى از اشكالات عقيدتى، مقايسه ميان قدرت انسان با خداوند است. «مَن يحيى العظام»️- شبهات عقيدتى بايد پاسخ داده شود، گرچه القاى شبهه از يك نفر باشد. «قال... قل»️- معاد جسمانى است. «يحيى العظام»️- معاد به دو چيز نياز دارد: يكى قدرتِ خدا در آفريدن دوباره انسان ها و ديگرى علم او به عملكرد مردم. اين آيه به هر دو اشاره مى كند؛ «أنشأها اوّل مرّة» نشانه ى قدرت او و «هو بكلّ شى ء عليم» نشانه ى علم اوست.️- خداوند جمع ميان اضداد مى كند، آب و آتش كه با يكديگر سازگارى ندارند. «من الشجر الاخضر نارا»
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال دارالقرآن حضرت مریم (س):@darolqoranmaryam
۲:۰۹
بازارسال شده از سوره یس
D1736999T15096718(Web) (1).mp4
۰۵:۵۰-۱.۴۲ مگابایت
۲:۰۹
بازارسال شده از سوره یس
أَوَلَيْسَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِقَادِرٍ عَلَي أَنْ يَخْلُقَ مِثْلَهُم بَلَي وَهُوَ الْخَلَّاقُ الْعَلِيمُ (81)
آيا كسى كه آسمان ها و زمين را آفريد، توانا نيست كه مثل آنها را بيافريند؟ آرى، (مى تواند) و او آفريدگار بسيار داناست.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال دارالقرآن حضرت مریم (س):@darolqoranmaryam
آيا كسى كه آسمان ها و زمين را آفريد، توانا نيست كه مثل آنها را بيافريند؟ آرى، (مى تواند) و او آفريدگار بسيار داناست.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال دارالقرآن حضرت مریم (س):@darolqoranmaryam
۲:۰۹
بازارسال شده از سوره یس
نکته :
انسان مركّب از جسم و روح است؛ جسم انسان با مرگ متلاشى مى شود و در حال حيات نيز دائماً در حال تغيير است، ولى روح و شخصيّت انسان ثابت است. در قيامت روح انسان همان روح دنيوى است، ولى جسم انسان در قالبى مشابه قالب جسم دنيوى او مى باشد. «يخلق مثلهم»
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال دارالقرآن حضرت مریم (س):@darolqoranmaryam
انسان مركّب از جسم و روح است؛ جسم انسان با مرگ متلاشى مى شود و در حال حيات نيز دائماً در حال تغيير است، ولى روح و شخصيّت انسان ثابت است. در قيامت روح انسان همان روح دنيوى است، ولى جسم انسان در قالبى مشابه قالب جسم دنيوى او مى باشد. «يخلق مثلهم»
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال دارالقرآن حضرت مریم (س):@darolqoranmaryam
۲:۰۹
بازارسال شده از سوره یس
پیام :
️- گاهى بايد سؤال را با سؤال جواب داد. «مَن يحيى العظام... أوليس الّذى...»️- سؤال راهى است براى بيدار كردن وجدان ها. «أوليس الّذى...»️- در گفتگو با منكران، از مسائل كوچك آغاز كنيم تا به مسايل بزرگ برسيم. (مثال اول نطفه بود، مثال بعد درخت سبز و مثال سوم آفرينش آسمان ها.) «خلق السموات»️- چون كه صد آمد نود هم پيش ماست. كسى كه آسمان ها و زمين را آفريد مى تواند انسان ها را هم مى آفريند. «خلق السموات... بقادر»️- كار او خلق كردن است، چه در دنيا و چه در قيامت. «هو الخلاّق»️- دليل معاد، علاوه بر حكمت و عدالت الهى، داشتن قدرت و علم او بر اعمال انسان هاست. «هو الخلاّق العليم»
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال دارالقرآن حضرت مریم (س):@darolqoranmaryam
️- گاهى بايد سؤال را با سؤال جواب داد. «مَن يحيى العظام... أوليس الّذى...»️- سؤال راهى است براى بيدار كردن وجدان ها. «أوليس الّذى...»️- در گفتگو با منكران، از مسائل كوچك آغاز كنيم تا به مسايل بزرگ برسيم. (مثال اول نطفه بود، مثال بعد درخت سبز و مثال سوم آفرينش آسمان ها.) «خلق السموات»️- چون كه صد آمد نود هم پيش ماست. كسى كه آسمان ها و زمين را آفريد مى تواند انسان ها را هم مى آفريند. «خلق السموات... بقادر»️- كار او خلق كردن است، چه در دنيا و چه در قيامت. «هو الخلاّق»️- دليل معاد، علاوه بر حكمت و عدالت الهى، داشتن قدرت و علم او بر اعمال انسان هاست. «هو الخلاّق العليم»
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال دارالقرآن حضرت مریم (س):@darolqoranmaryam
۲:۰۹
بازارسال شده از سوره یس
D1736999T15086332(Web).mp4
۰۴:۲۴-۱.۰۵ مگابایت
۲:۰۹
بازارسال شده از سوره یس
إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (82)فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (83)
چون چيزى را اراده كند، فرمانش اين است كه بگويد: «باش» پس بى درنگ موجود مى شود.پس منزّه است كسى كه حاكميّت و مالكيّت همه چيزى به دست اوست و به سوى او باز گردانده مى شويد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال دارالقرآن حضرت مریم (س):@darolqoranmaryam
چون چيزى را اراده كند، فرمانش اين است كه بگويد: «باش» پس بى درنگ موجود مى شود.پس منزّه است كسى كه حاكميّت و مالكيّت همه چيزى به دست اوست و به سوى او باز گردانده مى شويد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال دارالقرآن حضرت مریم (س):@darolqoranmaryam
۲:۰۹
بازارسال شده از سوره یس
نکته :
از آن جا كه ايمان به معاد بايد بسيار جدى و قوى باشد، هر گونه شبهه زدايى از آن بايد طورى انجام گيرد كه ذره اى خلل در ذهن باقى نماند. خداوند در پاسخ كسى كه استخوان پوسيده اى را خورد كرد و به زمين ريخت، چندين جواب داد كه آخرين آن اين آيه است. «انّما امره اذا...»تحقّق فرمان و اراده ى الهى زمان نمى خواهد، به اصطلاح مثل يك چشم به هم زدن است. «و ما امرنا الاّ واحدة كلمح بالبصر»(631)خداوند حتّى نياز به گفتن كلمه «كُن» ندارد، زيرا اين خود نياز است و در شأن او نيست، بنابراين مراد از كلمه «كُن» همان اراده و حكم اوست. به فرموده ى حضرت على عليه السلام «لا بصوت يقرع و لابنداء يسمع»(632).-----631) قمر، 50.632) نهج البلاغه، خطبه 186.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال دارالقرآن حضرت مریم (س):@darolqoranmaryam
از آن جا كه ايمان به معاد بايد بسيار جدى و قوى باشد، هر گونه شبهه زدايى از آن بايد طورى انجام گيرد كه ذره اى خلل در ذهن باقى نماند. خداوند در پاسخ كسى كه استخوان پوسيده اى را خورد كرد و به زمين ريخت، چندين جواب داد كه آخرين آن اين آيه است. «انّما امره اذا...»تحقّق فرمان و اراده ى الهى زمان نمى خواهد، به اصطلاح مثل يك چشم به هم زدن است. «و ما امرنا الاّ واحدة كلمح بالبصر»(631)خداوند حتّى نياز به گفتن كلمه «كُن» ندارد، زيرا اين خود نياز است و در شأن او نيست، بنابراين مراد از كلمه «كُن» همان اراده و حكم اوست. به فرموده ى حضرت على عليه السلام «لا بصوت يقرع و لابنداء يسمع»(632).-----631) قمر، 50.632) نهج البلاغه، خطبه 186.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال دارالقرآن حضرت مریم (س):@darolqoranmaryam
۲:۰۹
بازارسال شده از سوره یس
پیام :
️- براى خداوند، آفرينش همه اشيا يكسان است. «اذا اراد شيئاً»️- خداوند در آفرينش هستى، نه وسيله مى خواهد نه كمك و نه كسى كه موانع را بر طرف كند. «كن فيكون»️- ميان اراده ى خدا و انجام كار فاصله اى نيست. «كن فيكون»️- چگونه خدا را در برپايى قيامت عاجز مى دانيد؟ او از هر عجز و ناتوانى منزّه است. «فسبحان الّذى»️- هم سرچشمه ى هستى به دست اوست و هم بازگشت همه چيز به سوى اوست. «بيده ملكوت كلّ شى ء و اليه ترجعون»
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال دارالقرآن حضرت مریم (س):@darolqoranmaryam
️- براى خداوند، آفرينش همه اشيا يكسان است. «اذا اراد شيئاً»️- خداوند در آفرينش هستى، نه وسيله مى خواهد نه كمك و نه كسى كه موانع را بر طرف كند. «كن فيكون»️- ميان اراده ى خدا و انجام كار فاصله اى نيست. «كن فيكون»️- چگونه خدا را در برپايى قيامت عاجز مى دانيد؟ او از هر عجز و ناتوانى منزّه است. «فسبحان الّذى»️- هم سرچشمه ى هستى به دست اوست و هم بازگشت همه چيز به سوى اوست. «بيده ملكوت كلّ شى ء و اليه ترجعون»
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال دارالقرآن حضرت مریم (س):@darolqoranmaryam
۲:۰۹
بازارسال شده از سوره یس
D1736999T15072702(Web).mp4
۰۶:۴۰-۱.۶۱ مگابایت
۲:۰۹
بازارسال شده از روایات سوره یس
آیه ۸۱ - سوره یس
امام صادق ( از امام عسکری (روایت است: امام صادق (فرمود: أَوَ لَیْسَ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِقادِرٍ عَلی أَنْ یَخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلی وَ هُوَ الخَلَّاقُ الْعَلِیمُ؛ یعنی وقتی آفرینش آسمانها و زمین در نظر شما مشکلتر و بعیدتر باشد از برگشتدادن پوسیدهها، چگونه آفرینش آنچه به نظرتان مشکلتر است را میپذیرند؛ ولی آنچه سادهتر است که برگشت موجودات پوسیده و کهنه است نمیپذیرند. امام صادق (فرمود: «این است جدال احسن زیرا بهانهی کفّار را قطع و شبههی آنها را برطرف مینماید».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۶۴
بحار الأنوار، ج۷۰، ص۴۰۳/ نورالثقلین
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال دارالقرآن حضرت مریم (س):@darolqoranmaryam
امام صادق ( از امام عسکری (روایت است: امام صادق (فرمود: أَوَ لَیْسَ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِقادِرٍ عَلی أَنْ یَخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلی وَ هُوَ الخَلَّاقُ الْعَلِیمُ؛ یعنی وقتی آفرینش آسمانها و زمین در نظر شما مشکلتر و بعیدتر باشد از برگشتدادن پوسیدهها، چگونه آفرینش آنچه به نظرتان مشکلتر است را میپذیرند؛ ولی آنچه سادهتر است که برگشت موجودات پوسیده و کهنه است نمیپذیرند. امام صادق (فرمود: «این است جدال احسن زیرا بهانهی کفّار را قطع و شبههی آنها را برطرف مینماید».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۶۴
بحار الأنوار، ج۷۰، ص۴۰۳/ نورالثقلین
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال دارالقرآن حضرت مریم (س):@darolqoranmaryam
۲:۱۰
۲:۱۲
با آرزوی موفقیت برای همه قرآن آموزان عزیز،طرح حفظ سوره یس با کمک خدا و نگاه ویژه صاحب الزمان به پایان رسید.انشاالله همگی زیر سایه اقا صاحب الزمان و در پناه قرآن باشیم..اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم
۲:۱۵
۲۱ اسفند ۱۴۰۱
سلام و عرض ادببزرگواران با شروع طرح های جدید انس با سوره های منتخب و برنامه های کانال اگر مایل هستید از گروه خارج بشید و یا ما شما عزیزان رو از گروه حذف میکنیم
۱۵:۴۱
۴ آذر ۱۴۰۲
بازارسال شده از دوستان قرانی
۱۹:۳۰
بازارسال شده از انس با سوره مبارکه مریم
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
۱۶ تیر
بازارسال شده از 🌹کانال دارالقرآن حضرت مریم (س)🌹
۲۰:۳۸