د

دارالشفا حضرت نرجس خاتون (س)

۳,۷۰۱عضو
thumnail
undefined بررسی مزاج سودا 1
undefined أَنَّ أَسْفَلَ اَلْبَطْنِ مِنَ اَلْمِرَّةِ اَلسَّوْدَاءِ
بخش زیرین شکم از مره سودا تشکیل شده است
undefined بحار الانوار، ج 59، ص 316.
#سودا #مزاج‌شناسی‌اسلامی



undefined https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313

۴:۲۱

thumnail
.undefined بررسی مزاج سودا 2
undefinedيَنْفُذُ مَا يَخْرُجُ مِنْهُ مِنَ اَلْخَبَثِ وَ اَلْفُضُولِ إِلَى مَفَايِضَ قَدْ أُعِدَّتْ لِذَلِكَ
مواد زائد و آلوده در ظرف های خاص خود قرار می گیرد،
undefinedفَمَا كَانَ مِنْهُ مِنْ جِنْسِ اَلْمِرَّةِ اَلصَّفْرَاءِ جَرَى إِلَى اَلْمَرَارَةِ وَ مَا كَانَ مِنْ جِنْسِ اَلسَّوْدَاءِ جَرَى إِلَى اَلطِّحَالِ وَ مَا كَانَ مِنَ اَلْبِلَّةِ وَ اَلرُّطُوبَةِ جَرَى إِلَى اَلْمَثَانَةِ
undefined مازاد صفرا به undefined کیسه صفرا،
undefinedمازاد سودا به undefined طحال،
undefinedهر چه از رطوبت است به undefined مثانه

undefined توحید المفضل، ص 20.
#سودا #مزاج‌شناسی‌اسلامی



undefined https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313

۴:۳۶

thumnail

۴:۳۶

دارالشفا حضرت نرجس خاتون (س)
undefined تصویر
undefined بررسی مزاج سودا 3
undefined از عوارض سودا ایجاد #یبوست است.
فَيُبُوسَةُ كُلِّ جَسَدٍ مِنْ قِبَلِ اَلتُّرَابِ، وَ رُطُوبَتُهُ مِنْ قِبَلِ اَلْمَاءِ، وَ حَرَارَتُهُ مِنْ قِبَلِ اَلنَّفْسِ، وَ بُرُودَتُهُ مِنْ قِبَلِ اَلرُّوحِ. ثُمَّ جَعَلْتُ فِي اَلْجَسَدِ بَعْدَ هَذِهِ اَلْخَلْقِ اَلْأَرْبَعَةِ أَرْبَعَةَ أَنْوَاعٍ وَ هُنَّ مِلاَكُ اَلْجَسَدِ وَ قِوَامُهُ بِإِذْنِي لاَ يَقُومُ اَلْجَسَدُ إِلاَّ بِهِنَّ، وَ لاَ تَقُومُ مِنْهُنَّ وَاحِدَةٌ إِلاَّ بِالْأُخْرَى: مِنْهَا اَلْمِرَّةُ اَلسَّوْدَاءُ، وَ اَلْمِرَّةُ اَلصَّفْرَاءُ، وَ اَلدَّمُ، وَ اَلْبَلْغَمُ. ثُمَّ أَسْكَنْتُ بَعْضَ هَذَا اَلْخَلْقِ مَسْكَنَ بَعْضٍ، فَجَعَلْتُ مَسْكَنَ اَلْيُبُوسَةِ فِي اَلْمِرَّةِ اَلسَّوْدَاءِ، وَ مَسْكَنَ اَلرُّطُوبَةِ فِي اَلْمِرَّةِ اَلصَّفْرَاءِ،
« آن چهار چیز رطوبت، خشکی، گرمی و سردی است و این چنین آدم را از خاک، آب و نفس آفریدم و در او روح را قرار دادم.
خشکی هر جسمی از خاک،
رطوبتش از آب،
گرمی آن از نفس،
سردی اشت از روح است،
پس از خلقت اولیه چهار طبیعت را در بدنش مقرر داشتم که ملاک و قوام جسد به آن وابسته است و جسم قوامی ندارد مگر به اذن من و بدن استقامت و توانایی ندارد مگر با آن چهار طبیعت و هر یک از این ها به دیگری مربوط و محتاج است و بدون دیگری نمی تواند کار کند (به وظیفه خود عمل نماید) و آن چهار طبیعت سودا، صفرا، خون و بلغم است که هر یک از آن چهار چیز را در این طبیعت ها قرار دادم، همچنین جایگاه یبوست و خشکی در سودا و رطوبت در صفرا است.»

undefined الفصول المهمه، ج 3، ص 245.
#سودا #مزاج‌شناسی‌اسلامی


undefined https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313

۴:۳۶

thumnail

۴:۳۶

دارالشفا حضرت نرجس خاتون (س)
undefined تصویر
undefined بررسی مزاج سودا 4
undefined دوران غلبه سودا چهل تا شصت سالگی است.
undefined أَنَّ أَحْوَالَ اَلْإِنْسَانِ اَلَّتِي بَنَاهُ اَللَّهُ تَعَالَى عَلَيْهَا وَ جَعَلَهُ مُتَصَرِّفاً بِهَا فَإِنَّهَا أَرْبَعَةُ أَحْوَالٍ
خداوند حالاتی که آدمی با آن ساخته شده و در حیات و زندگی به آنها متصرف است را چهار بخش قرار داده:
undefinedاَلْحَالَةُ اَلْأُولَى لِخَمْسَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ فِيهَا شَبَابُهُ وَ حُسْنُهُ وَ بَهَاؤُهُ وَ سُلْطَانُ اَلدَّمِ فِي جِسْمِهِ.
حالت اول: 15 سال است که جوانی، خوبی و طراوت انسان را در بر می گیرد.
در این دوران خون بر سایر اخلاط غالب است.

undefinedثُمَّ اَلْحَالَةُ اَلثَّانِيَةُ مِنْ خَمْسٍ وَ عِشْرِينَ سَنَةً إِلَى خَمْسٍ وَ ثَلاَثِينَ سَنَةً وَ فِيهَا سُلْطَانُ اَلْمِرَّةِ اَلصَّفْرَاءِ وَ قُوَّةُ غَلَبَتِهَا عَلَى اَلشَّخْصِ وَ هِيَ أَقْوَى مَا يَكُونُ وَ لاَ يَزَالُ كَذَلِكَ حَتَّى يَسْتَوْفِيَ اَلْمُدَّةَ اَلْمَذْكُورَةَ وَ هِيَ خَمْسٌ وَ ثَلاَثُونَ سَنَةً.
حالت دوم: 15 تا 35 سالگی است که صفرا غالب می شود و به نهایت شدت و قوت خود می رسد و به همین حالت تداوم می یابد تا این دوره سپری شود و به حالت سوم برسد.
undefinedثُمَّ يَدْخُلُ فِي اَلْحَالَةِ اَلثَّالِثَةِ إِلَى أَنْ تَتَكَامَلَ مُدَّةُ اَلْعُمُرِ سِتِّينَ سَنَةً فَيَكُونُ فِي سُلْطَانِ اَلْمِرَّةِ اَلسَّوْدَاءِ وَ هِيَ سِنُّ اَلْحِكْمَةِ وَ اَلْمَوْعِظَةِ وَ اَلْمَعْرِفَةِ وَ اَلدِّرَايَةِ وَ اِنْتِظَامِ اَلْأُمُورِ وَ صِحَّةِ اَلنَّظَرِ فِي اَلْعَوَاقِبِ وَ صِدْقِ اَلرَّأْيِ وَ ثَبَاتِ اَلْجَأْشِ فِي اَلتَّصَرُّفَاتِ.
حالت سوم: 35 تا 60 سالگی است. حکمت، پند و اندرز، معرفت، عبرت، نظم در امور، صحت نظر در عواقب امور و دوراندیشی است. در این دوران نظرات انسان صادق و دلش محکم و ثابت است و تصرفات زندگی او را دگرگون نمی سازد.
undefined بحارالانوار، ج 59، ص 313.
#سودا #مزاج‌شناسی‌اسلامی


undefined https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313

۴:۳۶

undefined عوارض غلبه مزاج سودا 1
undefined یبوست و خشکی
undefinedفَجَعَلْتُ مَسْكَنَ اَلْيُبُوسَةِ
جایگاه یبوست را در سودا قرار دادم.
undefinedشیخ حر عاملی، محمد بن حسن، الجواهر السنیه فی الأحادیث القدسیه، ص 65.
#سودا #مزاج‌شناسی‌اسلامی



undefined https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313

۴:۵۱

undefined عوارض غلبه مزاج سودا 2
undefinedفَإِنْ مَالَتْ بِهِ اَلْيُبُوسَةُ كَانَ عَزْمُهُ اَلْقَسْوَةَ
اگر یبوست بر شخص غالب شود، عزم به قساوت تبدیل می شود.
undefined ابن بابویه، محمدبن علی، علل الشرائع، ج 1، ص 111، ح 9.
#سودا #مزاج‌شناسی‌اسلامی



undefined https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313

۴:۵۱

thumnail
undefined عوامل غلبه مزاج سودا 1
undefined نگاه به زن زشت یا بد اخلاق
اَلْمَرْأَةُ اَلْجَمِيلَةُ، تَقْطَعُ اَلْبَلْغَمَ وَ اَلْمَرْأَةُ اَلسَّوْدَاءُ، تُهَيِّجُ اَلْمِرَّةَ اَلسَّوْدَاءَ.
زن زیبا بلغم را قطع می کند (منظور زن محرم زیبا و نیکوچهره است) و نگاه به زن بدروی و بدخوی خلط سودا را بر می انگیزد.
undefinedکافی، ج 5، ص 336، ح 1.
#سودا #مزاج‌شناسی‌اسلامی



undefined https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313

۴:۵۱

thumnail
undefined عوامل غلبه مزاج سودا 2
undefined مصرف ریشه چغندر
undefinedاطْعِمُوا مَرْضَاكُمُ اَلسِّلْقَ، يَعْنِي وَرَقَهُ، فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً وَ لاَ دَاءَ مَعَهُ وَ لاَ غَائِلَةَ لَهُ وَ يُهَدِّئُ نَوْمَ اَلْمَرِيضِ وَ اِجْتَنِبُوا أَصْلَهُ فَإِنَّهُ يُهَيِّجُ اَلسَّوْدَاءَ.
به بیمارانتان چغندر دهید- منظور برگ آن است- زیرا درمان است و بیماری ندارد و خواب بیمار را آرام می کند، اما از مصرف ریشه اش پرهیز کنید، زیرا سودا را برمی انگیزد.
undefined کافی، ج 6، ص 369، ح 4.
#سودا #مزاج‌شناسی‌اسلامی



undefined https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313

۴:۵۱

دارالشفا حضرت نرجس خاتون (س)
undefined undefined عوامل غلبه مزاج سودا 2 undefined مصرف ریشه چغندر undefinedاطْعِمُوا مَرْضَاكُمُ اَلسِّلْقَ، يَعْنِي وَرَقَهُ، فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً وَ لاَ دَاءَ مَعَهُ وَ لاَ غَائِلَةَ لَهُ وَ يُهَدِّئُ نَوْمَ اَلْمَرِيضِ وَ اِجْتَنِبُوا أَصْلَهُ فَإِنَّهُ يُهَيِّجُ اَلسَّوْدَاءَ. به بیمارانتان چغندر دهید- منظور برگ آن است- زیرا درمان است و بیماری ندارد و خواب بیمار را آرام می کند، اما از مصرف ریشه اش پرهیز کنید، زیرا سودا را برمی انگیزد. undefined کافی، ج 6، ص 369، ح 4. #سودا #مزاج‌شناسی‌اسلامی undefined https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313
undefined مصرف ریشه چغندر
undefined إِنَّ اَللَّهَ رَفَعَ عَنِ اَلْيَهُودِ اَلْجُذَامَ بِأَكْلِهِمُ اَلسِّلْقَ وَ قَلْعِهِمُ اَلْعُرُوقَ.
خداوند جذام را با خوردن برگ چغندر و رگ زدن از یهود برداشت.
undefined کافی، ج 6، ص 369، ح 4.



undefined https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313

۴:۵۱

thumnail
undefined عوامل غلبه مزاج سودا 3
undefined مصرف گوشت بز
فإن أکل لحم الماعز، یحرک المرة السوداء و یولد البلغم و یورث النسیان و یفسد الدم.
خوردن گوشت بز سبب تحریک سودا، تولید بلغم، فراموشی و فساد خون می شود.
undefined بحارالانوار، ج 61، ص 115.
#سودا #مزاج‌شناسی‌اسلامی


undefined https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313

۴:۵۱

thumnail
undefined عوامل غلبه مزاج سودا 4
undefined آغاز فصل پاییز (ماه ایلول)
undefinedايْلُولُ ثَلاَثُونَ يَوْماً فِيهِ يَطِيبُ اَلْهَوَاءُ وَ يَقْوَى سُلْطَانُ اَلْمِرَّةِ اَلسَّوْدَاءِ وَ يَصْلُحُ شُرْبُ اَلْمُسْهِلِ
ایلول سی روز است. در این هنگام هوا خوش می شود، سودا پرچم دار است. نوشیدن مسهل خوب و مفید است.
undefined بحارالانوار، ج 59، ص 313؛ مستدرک الوسایل، ج 16، ص 456.
#سودا #مزاج‌شناسی‌اسلامی


undefined https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313

۴:۵۱

thumnail
undefined درمان غلبه مزاج سودا 1
undefined مصرف بادمجان
undefinedكُلُوا اَلْبَاذَنْجَانَ فَإِنَّهُ جَيِّدٌ لِلْمِرَّةِ اَلسَّوْدَاءِ .
بادمجان بخورید، زیرا برای مره سودا خوب است.
undefined المحاسن، ج 2، ص 526، ح757.

undefined إِنَّ اَلْبَاذَنْجَانَ جَيِّدٌ لِلْمِرَّةِ اَلسَّوْدَاءِ وَ لاَ يَضُرُّ بِالصَّفْرَاءِ.
مصرف بادمجان برای سودا مفید است و به صفرا نیز ضرری نمی رساند.
undefined طب الائمه، ص 139.
#سودا#مزاج‌شناسی‌اسلامی



undefined https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313

۴:۵۱

thumnail
undefined درمان غلبه مزاج سودا 2

undefined مَنْ أَرَادَ أَنْ يُحْرِقَ اَلسَّوْدَاءَ فَعَلَيْهِ بِكَثْرَةِ اَلْقَيْءِ وَ فَصْدِ اَلْعُرُوقِ وَ مُدَاوَمَةِ اَلنُّورَةِ
اگر کسی بخواهد سودا را بسوزاند باید
بسیار استفراغ کند
رگ بزند
پیوسته از نوره استفاده نماید.

undefined الرسالة الذهبیة، ص 42.
#سودا #مزاج‌شناسی‌اسلامی


undefined https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313

۴:۵۱

thumnail
undefined درمان غلبه مزاج سودا 3
undefined استفاده دائم از #نوره
undefinedأَنَّ آلاَمَ اَلْبَدَنِ وَ أَدْوَاءَهُ تَخْرُجُ بِخُرُوجِ اَلشَّعْرِ فِي مَسَامِّهِ وَ بِخُرُوجِ اَلْأَظْفَارِ مِنْ أَنَامِلِهَا وَ لِذَلِكَ أُمِرَ اَلْإِنْسَانُ بِالنُّورَةِ وَ حَلْقِ اَلرَّأْسِ وَ قَصِّ اَلْأَظْفَارِ فِي كُلِّ أُسْبُوعٍ لِيُسْرِعَ اَلشَّعْرُ وَ اَلْأَظْفَارُ فِي اَلنَّبَاتِ فَتَخْرُجَ اَلْآلاَمُ وَ اَلْأَدْوَاءُ بِخُرُوجِهِمَا وَ إِذَا طَالاَ تَحَيَّرَا [تَحَيَّزَا] وَ قَلَّ خُرُوجُهُمَا فَاحْتَبَسَتِ اَلْآلاَمُ وَ اَلْأَدْوَاءُ فِي اَلْبَدَنِ - فَأَحْدَثَتْ عِلَلاً وَ أَوْجَاعاً
بدان که دردها و بیماری های بدن با رشد مو و ناخن بیرون می روند، به همین دلیل است که انسان هر هفته باید نوره بکشد و موها و ناخن هایش را کوتاه نماید، زیرا موها و ناخن ها سریع تر رشد کرده و به این گونه بیماری ها و دردها از بدن خارج می شود؛ اگر انسان برای مدتی طولانی آنها را کوتاه نکند دردها و بیماری ها در بدنش باقی می ماند و عوارض مختلفی همراه دارد.
undefined التوحید المفضل، ص 33؛ البحار، ج 3، ص 77.
#سودا #مزاج‌شناسی‌اسلامی


undefined https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313

۴:۵۱

thumnail
undefined درمان غلبه مزاج سودا 4
undefined مصرف #عسل
فِي اَلْعَسَلِ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ مَنْ لَعِقَ لَعْقَةَ عَسَلٍ عَلَى اَلرِّيقِ يَقْطَعُ اَلْبَلْغَمَ وَ يَكْسِرُ اَلصَّفْرَاءَ وَ يَقْمَعُ اَلْمِرَّةَ اَلسَّوْدَاءَ
اگر کسی ناشتا یک قاشق مرباخوری عسل بخورد بلغم را قطع می کند، صفرا می شکند و مره سودا را از بین می برد.
undefined فقه الرضا، ص 47.
#سودا #مزاج‌شناسی‌اسلامی



undefined https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313

۴:۵۱

thumnail
undefined درمان غلبه مزاج سودا 5
undefined افتیمون
فَكِّرْ فِي هَذِهِ اَلْعَقَاقِيرِ وَ مَا خُصَّ بِهَا كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهَا مِنَ اَلْعَمَلِ فِي بَعْضِ اَلْأَدْوَاءِ فَهَذَا يَغُورُ فِي اَلْمَفَاصِلِ فَيَسْتَخْرِجُ اَلْفُضُولَ اَلْغَلِيظَةَ مِثْلَ اَلشَّيْطَرَجِ وَ هَذَا يَنْزِفُ اَلْمِرَّةَ اَلسَّوْدَاءَ مِثْلَ اَلْأَفْتِيمُونِ
در این گیاهان دارویی تفکر کن، هر یک از آنها مخصوص کاری است و برای درمان برخی بیماری ها مفید است، این دارو وارد مفصل شده و مواد زائدی که غلظت دارند را خارج می کند همانند شیطرج، این گیاه از طریق خونریزی سودا را خارج می کند همانند افتیمون.
undefined توحید المفضل، ایران، قم، چاپ سوم، بی تا.
#سودا #مزاج‌شناسی‌اسلامی



undefined https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313

۴:۵۱

undefined درمان غلبه مزاج سودا 6
undefined داروی شافیه 11 ماهه
إِذَا أَتَى عَلَيْهِ أَحَدَ عَشَرَ شَهْراً فَإِنَّهُ يَنْفَعُ مِنَ اَلْمِرَّةِ اَلسَّوْدَاءِ اَلَّتِي أَخَذَ صَاحِبَهَا بِالْفَزِعِ وَ اَلْوَسْوَاسِ
هنگامی که یازده ماه بر آن بگذرد برای کسی که غلبه سودا دارد و دچار وسواس و ترس شده خوب است و باید به اندازه یک نخود مصرف کند.
undefined طب الائمه، ص 127.
#سودا #مزاج‌شناسی‌اسلامی



undefined https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313

۵:۰۶

thumnail
undefined توصیه ها و ممنوعات
undefinedايْلُولُ ثَلاَثُونَ يَوْماً فِيهِ يَطِيبُ اَلْهَوَاءُ وَ يَقْوَى سُلْطَانُ اَلْمِرَّةِ اَلسَّوْدَاءِ وَ يَصْلُحُ شُرْبُ اَلْمُسْهِلِ وَ يَنْفَعُ فِيهِ أَكْلُ اَلْحَلاَوَاتِ وَ أَصْنَافِ اَللُّحُومِ اَلْمُعْتَدِلَةِ كَالْجِدَاءِ وَ اَلْحَوْلِيِّ مِنَ اَلضَّأْنِ وَ يُجْتَنَبُ فِيهِ لَحْمُ اَلْبَقَرِ وَ اَلْإِكْثَارُ مِنَ اَلشِّوَاءِ وَ دُخُولُ اَلْحَمَّامِ وَ يُسْتَعْمَلُ فِيهِ اَلطِّيبُ اَلْمُعْتَدِلُ اَلْمِزَاجِ وَ يُجْتَنَبُ فِيهِ أَكْلُ اَلْبِطِّيخِ وَ اَلْقِثَّاءِ.
undefinedایلول سی روز است
در این هنگام هوا خوش می شود، سودا پرچم دار است.
undefinedتوصیه ها:
undefinedنوشیدن مسهل
undefinedخوردن شیرینی
undefinedگوشت های معتدل مانند بزغاله
undefinedعطر معتدل

undefinedممنوعات:
undefinedگوشت گاو
undefinedکباب فراوان
undefinedحمام کردن زیاد
undefinedخوردن خربزه و خیار

undefined بحارالانوار، ج 59، ص 313؛ مستدرک الوسایل؛ ج 16، ص 456.
#سودا #مزاج‌شناسی‌اسلامی



undefined https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313

۵:۰۶