۴:۲۱
۴:۳۶
۴:۳۶
دارالشفا حضرت نرجس خاتون (س)
تصویر
بررسی مزاج سودا 3
از عوارض سودا ایجاد #یبوست است.
فَيُبُوسَةُ كُلِّ جَسَدٍ مِنْ قِبَلِ اَلتُّرَابِ، وَ رُطُوبَتُهُ مِنْ قِبَلِ اَلْمَاءِ، وَ حَرَارَتُهُ مِنْ قِبَلِ اَلنَّفْسِ، وَ بُرُودَتُهُ مِنْ قِبَلِ اَلرُّوحِ. ثُمَّ جَعَلْتُ فِي اَلْجَسَدِ بَعْدَ هَذِهِ اَلْخَلْقِ اَلْأَرْبَعَةِ أَرْبَعَةَ أَنْوَاعٍ وَ هُنَّ مِلاَكُ اَلْجَسَدِ وَ قِوَامُهُ بِإِذْنِي لاَ يَقُومُ اَلْجَسَدُ إِلاَّ بِهِنَّ، وَ لاَ تَقُومُ مِنْهُنَّ وَاحِدَةٌ إِلاَّ بِالْأُخْرَى: مِنْهَا اَلْمِرَّةُ اَلسَّوْدَاءُ، وَ اَلْمِرَّةُ اَلصَّفْرَاءُ، وَ اَلدَّمُ، وَ اَلْبَلْغَمُ. ثُمَّ أَسْكَنْتُ بَعْضَ هَذَا اَلْخَلْقِ مَسْكَنَ بَعْضٍ، فَجَعَلْتُ مَسْكَنَ اَلْيُبُوسَةِ فِي اَلْمِرَّةِ اَلسَّوْدَاءِ، وَ مَسْكَنَ اَلرُّطُوبَةِ فِي اَلْمِرَّةِ اَلصَّفْرَاءِ،
« آن چهار چیز رطوبت، خشکی، گرمی و سردی است و این چنین آدم را از خاک، آب و نفس آفریدم و در او روح را قرار دادم.
خشکی هر جسمی از خاک،
رطوبتش از آب،
گرمی آن از نفس،
سردی اشت از روح است،
پس از خلقت اولیه چهار طبیعت را در بدنش مقرر داشتم که ملاک و قوام جسد به آن وابسته است و جسم قوامی ندارد مگر به اذن من و بدن استقامت و توانایی ندارد مگر با آن چهار طبیعت و هر یک از این ها به دیگری مربوط و محتاج است و بدون دیگری نمی تواند کار کند (به وظیفه خود عمل نماید) و آن چهار طبیعت سودا، صفرا، خون و بلغم است که هر یک از آن چهار چیز را در این طبیعت ها قرار دادم، همچنین جایگاه یبوست و خشکی در سودا و رطوبت در صفرا است.»
الفصول المهمه، ج 3، ص 245.
#سودا #مزاجشناسیاسلامی
https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313
از عوارض سودا ایجاد #یبوست است.
فَيُبُوسَةُ كُلِّ جَسَدٍ مِنْ قِبَلِ اَلتُّرَابِ، وَ رُطُوبَتُهُ مِنْ قِبَلِ اَلْمَاءِ، وَ حَرَارَتُهُ مِنْ قِبَلِ اَلنَّفْسِ، وَ بُرُودَتُهُ مِنْ قِبَلِ اَلرُّوحِ. ثُمَّ جَعَلْتُ فِي اَلْجَسَدِ بَعْدَ هَذِهِ اَلْخَلْقِ اَلْأَرْبَعَةِ أَرْبَعَةَ أَنْوَاعٍ وَ هُنَّ مِلاَكُ اَلْجَسَدِ وَ قِوَامُهُ بِإِذْنِي لاَ يَقُومُ اَلْجَسَدُ إِلاَّ بِهِنَّ، وَ لاَ تَقُومُ مِنْهُنَّ وَاحِدَةٌ إِلاَّ بِالْأُخْرَى: مِنْهَا اَلْمِرَّةُ اَلسَّوْدَاءُ، وَ اَلْمِرَّةُ اَلصَّفْرَاءُ، وَ اَلدَّمُ، وَ اَلْبَلْغَمُ. ثُمَّ أَسْكَنْتُ بَعْضَ هَذَا اَلْخَلْقِ مَسْكَنَ بَعْضٍ، فَجَعَلْتُ مَسْكَنَ اَلْيُبُوسَةِ فِي اَلْمِرَّةِ اَلسَّوْدَاءِ، وَ مَسْكَنَ اَلرُّطُوبَةِ فِي اَلْمِرَّةِ اَلصَّفْرَاءِ،
« آن چهار چیز رطوبت، خشکی، گرمی و سردی است و این چنین آدم را از خاک، آب و نفس آفریدم و در او روح را قرار دادم.
خشکی هر جسمی از خاک،
رطوبتش از آب،
گرمی آن از نفس،
سردی اشت از روح است،
پس از خلقت اولیه چهار طبیعت را در بدنش مقرر داشتم که ملاک و قوام جسد به آن وابسته است و جسم قوامی ندارد مگر به اذن من و بدن استقامت و توانایی ندارد مگر با آن چهار طبیعت و هر یک از این ها به دیگری مربوط و محتاج است و بدون دیگری نمی تواند کار کند (به وظیفه خود عمل نماید) و آن چهار طبیعت سودا، صفرا، خون و بلغم است که هر یک از آن چهار چیز را در این طبیعت ها قرار دادم، همچنین جایگاه یبوست و خشکی در سودا و رطوبت در صفرا است.»
الفصول المهمه، ج 3، ص 245.
#سودا #مزاجشناسیاسلامی
https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313
۴:۳۶
۴:۳۶
دارالشفا حضرت نرجس خاتون (س)
تصویر
بررسی مزاج سودا 4
دوران غلبه سودا چهل تا شصت سالگی است.
أَنَّ أَحْوَالَ اَلْإِنْسَانِ اَلَّتِي بَنَاهُ اَللَّهُ تَعَالَى عَلَيْهَا وَ جَعَلَهُ مُتَصَرِّفاً بِهَا فَإِنَّهَا أَرْبَعَةُ أَحْوَالٍ
خداوند حالاتی که آدمی با آن ساخته شده و در حیات و زندگی به آنها متصرف است را چهار بخش قرار داده:
اَلْحَالَةُ اَلْأُولَى لِخَمْسَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ فِيهَا شَبَابُهُ وَ حُسْنُهُ وَ بَهَاؤُهُ وَ سُلْطَانُ اَلدَّمِ فِي جِسْمِهِ.
حالت اول: 15 سال است که جوانی، خوبی و طراوت انسان را در بر می گیرد.
در این دوران خون بر سایر اخلاط غالب است.
ثُمَّ اَلْحَالَةُ اَلثَّانِيَةُ مِنْ خَمْسٍ وَ عِشْرِينَ سَنَةً إِلَى خَمْسٍ وَ ثَلاَثِينَ سَنَةً وَ فِيهَا سُلْطَانُ اَلْمِرَّةِ اَلصَّفْرَاءِ وَ قُوَّةُ غَلَبَتِهَا عَلَى اَلشَّخْصِ وَ هِيَ أَقْوَى مَا يَكُونُ وَ لاَ يَزَالُ كَذَلِكَ حَتَّى يَسْتَوْفِيَ اَلْمُدَّةَ اَلْمَذْكُورَةَ وَ هِيَ خَمْسٌ وَ ثَلاَثُونَ سَنَةً.
حالت دوم: 15 تا 35 سالگی است که صفرا غالب می شود و به نهایت شدت و قوت خود می رسد و به همین حالت تداوم می یابد تا این دوره سپری شود و به حالت سوم برسد.
ثُمَّ يَدْخُلُ فِي اَلْحَالَةِ اَلثَّالِثَةِ إِلَى أَنْ تَتَكَامَلَ مُدَّةُ اَلْعُمُرِ سِتِّينَ سَنَةً فَيَكُونُ فِي سُلْطَانِ اَلْمِرَّةِ اَلسَّوْدَاءِ وَ هِيَ سِنُّ اَلْحِكْمَةِ وَ اَلْمَوْعِظَةِ وَ اَلْمَعْرِفَةِ وَ اَلدِّرَايَةِ وَ اِنْتِظَامِ اَلْأُمُورِ وَ صِحَّةِ اَلنَّظَرِ فِي اَلْعَوَاقِبِ وَ صِدْقِ اَلرَّأْيِ وَ ثَبَاتِ اَلْجَأْشِ فِي اَلتَّصَرُّفَاتِ.
حالت سوم: 35 تا 60 سالگی است. حکمت، پند و اندرز، معرفت، عبرت، نظم در امور، صحت نظر در عواقب امور و دوراندیشی است. در این دوران نظرات انسان صادق و دلش محکم و ثابت است و تصرفات زندگی او را دگرگون نمی سازد.
بحارالانوار، ج 59، ص 313.
#سودا #مزاجشناسیاسلامی
https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313
دوران غلبه سودا چهل تا شصت سالگی است.
أَنَّ أَحْوَالَ اَلْإِنْسَانِ اَلَّتِي بَنَاهُ اَللَّهُ تَعَالَى عَلَيْهَا وَ جَعَلَهُ مُتَصَرِّفاً بِهَا فَإِنَّهَا أَرْبَعَةُ أَحْوَالٍ
خداوند حالاتی که آدمی با آن ساخته شده و در حیات و زندگی به آنها متصرف است را چهار بخش قرار داده:
اَلْحَالَةُ اَلْأُولَى لِخَمْسَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ فِيهَا شَبَابُهُ وَ حُسْنُهُ وَ بَهَاؤُهُ وَ سُلْطَانُ اَلدَّمِ فِي جِسْمِهِ.
حالت اول: 15 سال است که جوانی، خوبی و طراوت انسان را در بر می گیرد.
در این دوران خون بر سایر اخلاط غالب است.
ثُمَّ اَلْحَالَةُ اَلثَّانِيَةُ مِنْ خَمْسٍ وَ عِشْرِينَ سَنَةً إِلَى خَمْسٍ وَ ثَلاَثِينَ سَنَةً وَ فِيهَا سُلْطَانُ اَلْمِرَّةِ اَلصَّفْرَاءِ وَ قُوَّةُ غَلَبَتِهَا عَلَى اَلشَّخْصِ وَ هِيَ أَقْوَى مَا يَكُونُ وَ لاَ يَزَالُ كَذَلِكَ حَتَّى يَسْتَوْفِيَ اَلْمُدَّةَ اَلْمَذْكُورَةَ وَ هِيَ خَمْسٌ وَ ثَلاَثُونَ سَنَةً.
حالت دوم: 15 تا 35 سالگی است که صفرا غالب می شود و به نهایت شدت و قوت خود می رسد و به همین حالت تداوم می یابد تا این دوره سپری شود و به حالت سوم برسد.
ثُمَّ يَدْخُلُ فِي اَلْحَالَةِ اَلثَّالِثَةِ إِلَى أَنْ تَتَكَامَلَ مُدَّةُ اَلْعُمُرِ سِتِّينَ سَنَةً فَيَكُونُ فِي سُلْطَانِ اَلْمِرَّةِ اَلسَّوْدَاءِ وَ هِيَ سِنُّ اَلْحِكْمَةِ وَ اَلْمَوْعِظَةِ وَ اَلْمَعْرِفَةِ وَ اَلدِّرَايَةِ وَ اِنْتِظَامِ اَلْأُمُورِ وَ صِحَّةِ اَلنَّظَرِ فِي اَلْعَوَاقِبِ وَ صِدْقِ اَلرَّأْيِ وَ ثَبَاتِ اَلْجَأْشِ فِي اَلتَّصَرُّفَاتِ.
حالت سوم: 35 تا 60 سالگی است. حکمت، پند و اندرز، معرفت، عبرت، نظم در امور، صحت نظر در عواقب امور و دوراندیشی است. در این دوران نظرات انسان صادق و دلش محکم و ثابت است و تصرفات زندگی او را دگرگون نمی سازد.
بحارالانوار، ج 59، ص 313.
#سودا #مزاجشناسیاسلامی
https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313
۴:۳۶
عوارض غلبه مزاج سودا 1
یبوست و خشکی
فَجَعَلْتُ مَسْكَنَ اَلْيُبُوسَةِ
جایگاه یبوست را در سودا قرار دادم.
شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، الجواهر السنیه فی الأحادیث القدسیه، ص 65.
#سودا #مزاجشناسیاسلامی
https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313
یبوست و خشکی
فَجَعَلْتُ مَسْكَنَ اَلْيُبُوسَةِ
جایگاه یبوست را در سودا قرار دادم.
شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، الجواهر السنیه فی الأحادیث القدسیه، ص 65.
#سودا #مزاجشناسیاسلامی
https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313
۴:۵۱
عوارض غلبه مزاج سودا 2
فَإِنْ مَالَتْ بِهِ اَلْيُبُوسَةُ كَانَ عَزْمُهُ اَلْقَسْوَةَ
اگر یبوست بر شخص غالب شود، عزم به قساوت تبدیل می شود.
ابن بابویه، محمدبن علی، علل الشرائع، ج 1، ص 111، ح 9.
#سودا #مزاجشناسیاسلامی
https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313
فَإِنْ مَالَتْ بِهِ اَلْيُبُوسَةُ كَانَ عَزْمُهُ اَلْقَسْوَةَ
اگر یبوست بر شخص غالب شود، عزم به قساوت تبدیل می شود.
ابن بابویه، محمدبن علی، علل الشرائع، ج 1، ص 111، ح 9.
#سودا #مزاجشناسیاسلامی
https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313
۴:۵۱
۴:۵۱
۴:۵۱
دارالشفا حضرت نرجس خاتون (س)
عوامل غلبه مزاج سودا 2 مصرف ریشه چغندر اطْعِمُوا مَرْضَاكُمُ اَلسِّلْقَ، يَعْنِي وَرَقَهُ، فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً وَ لاَ دَاءَ مَعَهُ وَ لاَ غَائِلَةَ لَهُ وَ يُهَدِّئُ نَوْمَ اَلْمَرِيضِ وَ اِجْتَنِبُوا أَصْلَهُ فَإِنَّهُ يُهَيِّجُ اَلسَّوْدَاءَ. به بیمارانتان چغندر دهید- منظور برگ آن است- زیرا درمان است و بیماری ندارد و خواب بیمار را آرام می کند، اما از مصرف ریشه اش پرهیز کنید، زیرا سودا را برمی انگیزد. کافی، ج 6، ص 369، ح 4. #سودا #مزاجشناسیاسلامی https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313
مصرف ریشه چغندر
إِنَّ اَللَّهَ رَفَعَ عَنِ اَلْيَهُودِ اَلْجُذَامَ بِأَكْلِهِمُ اَلسِّلْقَ وَ قَلْعِهِمُ اَلْعُرُوقَ.
خداوند جذام را با خوردن برگ چغندر و رگ زدن از یهود برداشت.
کافی، ج 6، ص 369، ح 4.
https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313
إِنَّ اَللَّهَ رَفَعَ عَنِ اَلْيَهُودِ اَلْجُذَامَ بِأَكْلِهِمُ اَلسِّلْقَ وَ قَلْعِهِمُ اَلْعُرُوقَ.
خداوند جذام را با خوردن برگ چغندر و رگ زدن از یهود برداشت.
کافی، ج 6، ص 369، ح 4.
https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313
۴:۵۱
۴:۵۱
۴:۵۱
۴:۵۱
۴:۵۱
۴:۵۱
۴:۵۱
۴:۵۱
درمان غلبه مزاج سودا 6
داروی شافیه 11 ماهه
إِذَا أَتَى عَلَيْهِ أَحَدَ عَشَرَ شَهْراً فَإِنَّهُ يَنْفَعُ مِنَ اَلْمِرَّةِ اَلسَّوْدَاءِ اَلَّتِي أَخَذَ صَاحِبَهَا بِالْفَزِعِ وَ اَلْوَسْوَاسِ
هنگامی که یازده ماه بر آن بگذرد برای کسی که غلبه سودا دارد و دچار وسواس و ترس شده خوب است و باید به اندازه یک نخود مصرف کند.
طب الائمه، ص 127.
#سودا #مزاجشناسیاسلامی
https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313
داروی شافیه 11 ماهه
إِذَا أَتَى عَلَيْهِ أَحَدَ عَشَرَ شَهْراً فَإِنَّهُ يَنْفَعُ مِنَ اَلْمِرَّةِ اَلسَّوْدَاءِ اَلَّتِي أَخَذَ صَاحِبَهَا بِالْفَزِعِ وَ اَلْوَسْوَاسِ
هنگامی که یازده ماه بر آن بگذرد برای کسی که غلبه سودا دارد و دچار وسواس و ترس شده خوب است و باید به اندازه یک نخود مصرف کند.
طب الائمه، ص 127.
#سودا #مزاجشناسیاسلامی
https://t.me/daroshefaenarjeskhatoon313
۵:۰۶
۵:۰۶