بازارسال شده از رویداد کتاب📖
۹:۳۱
بازارسال شده از مهرآب
بسم الله
دوران تلخیص و عصارهگیری
چند روز پیش کانال آیت الله حائری که رضوان خدا بر او باد؛ مطلبی گذاشت درباره نماز حضرت آقا
وارد نماز شد!
من با رهبر انقلاب، در زمان ریاست جمهوری، نماز مغرب و عشاء می خواندم. توی دفترشان دو نفر بودیم. ایشان امام جماعت بود. من هم تنها بودم. دیدم همین که گفت «الله اکبر»، رفت توی نماز! واقعاً #وارد_نماز_شد. من وقتی میگویم واقعاً وارد نماز شد، میفهمم دارم چه می گویم! وارد نماز شدن به این نیست که آدم عبارات و معنا را بفهمد. اینها وارد نماز شدن نیست. انسان چقدر باید در طول روز دقت کرده باشد که در معاشرتش حتی یک #مظلمه هم پیش نیاید تا بتواند اینطور وارد نماز شود! آنوقت اینهمه مسؤولیتها را هم داشته باشد.
چند روز پیش؛ استاد اخوت در کلاس تدبر ادبی گفتند؛ هیچ سورهای مانند سوره بقره کتاب بودن را بیان نکرده است. کتابی که ذلک الکتاب است و برای هدی للمتقین نازل شده است. خب تا وقتی کتاب را نفهمی، آن هدایت برای متقین را هم پیدا نمیکنی. هی قرآن را میخوانید که خوانده باشید؛ یک بار به نیت فهم کتاب سوره بقره را بخوانید.
حالا من آدم یک لاقبای معمولی چند روز است که دارم به همین چند خط کوتاه فکر میکنم.آن جور نماز خواندن و این جور قرآن خواندن به تمناهایم پا گذاشتهاند.قسمتی هر چند کمرنگ از چهارچوب تفکرم رفته است به دنبال چگونگی این ماجرا.چه طور چنین اتفاقی افتاده است؟ چه طور چنین امور بینظیری که تا همین دوران معاصر در میان سلسله عالمان و عارفان بود؛ به حوزه خواستنها و نیازهای من معمولی رسیده است؟
https://ble.ir/mehr_o_ab
دوران تلخیص و عصارهگیری
حالا من آدم یک لاقبای معمولی چند روز است که دارم به همین چند خط کوتاه فکر میکنم.آن جور نماز خواندن و این جور قرآن خواندن به تمناهایم پا گذاشتهاند.قسمتی هر چند کمرنگ از چهارچوب تفکرم رفته است به دنبال چگونگی این ماجرا.چه طور چنین اتفاقی افتاده است؟ چه طور چنین امور بینظیری که تا همین دوران معاصر در میان سلسله عالمان و عارفان بود؛ به حوزه خواستنها و نیازهای من معمولی رسیده است؟
https://ble.ir/mehr_o_ab
۹:۵۱
بازارسال شده از مهرآب
https://ble.ir/mehr_o_ab
۱۰:۱۷
بازارسال شده از مهرآب
امشب سه کتاب سارا ماس را تمام کردم؛ درباری از خار و رز و درباری از مه و خشم و درباری از بال و تباهی مدتهاست کتابهای فانتزی مختلفی را میخوانم و این مجموعه در میان آنها اثری متوسط بودبرای همین باز هم برگشتم به سوالی که گاهی در میان این خواندنها خودش را نشان می داد.در دوران معاصر اولین و البته قویترین مجموعه فانتزی ارباب حلقههاست. تالکین جهانی عجیب و غریب را خلق کرد که بعد از نیم قرن همچنان مهیب و جذاب است. اما چرا؟تصور میکنم همه چیز به پایان جنگ جهانی دوم برمیگردد. اروپا با کمتر از نیم قرن دو جنگ را از سر گذارند که بیشتر در تمام تاریخ کشته به جا گذاشت. جنگی که نتیجه محتوم فلسفه لیبرالیسم در سه قرن اخیر بود. فاصله مرزهای کشورهای کوچک اروپایی کمتر از استانهای یک کشور آسیایی بود و قرنها انواع روابط اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و حتی خانوادگی داشتند. با این حال جنگی را در برابر هم شروع کردند که کشتارهای دهشتناکش همه چیز را با تکهپاره کردن ارتشها از مردمش گرفت. پوچی و بی سرانجامی و بی معنا بودن این دو جنگ هر آنچه هویت انسانی را میساخت از ان مردم گرفت. و از همه اینها بزرگتر آنچه از دست رفت؛ معنا بود. در هنرهای تجسمی دادائیسم شکل گرفت و به اکسپرسیونیسم انتزاعی رسید اما در ادبیات اتفاق دیگری افتاد. ادبیات راه دیگری برای در امان ماندن از حفره تاریک و سیاه پوچی که جنگ ساخته بود؛ پیدا کرد. جهان دیگر. ادبیات فانتزی از همینجا جان گرفت. تالکین جهانی را ساخت که تجسم کابوسهای شبانه میدانهای جنگ و شهرهای بمباران شده بود و در این جهان انسانهای معمولی کاری از دستشان برنمیآمد برای همین موجوداتی ساخته شدند که هر کدام قدرت فراانسانی داشتند. چون انسان قادر به غلبه بر وحشت دوران نبود و از همان جان جهانهای فانتزی گوناگون ساخته شدند. انواع گوناگونی از قدرت های عجیب و غریب فراانسانی که خطر را از انسانها دور میکنند.گاهی اوقات در میان چرخ زدن در جهانهای موازی و لذت کشف آن به حقیقت دردناکی که پس زمینه خلق این جهان است؛ فکر میکنم و همین طعم گس و خاکستر گونهای در کامم ایجاد میکند.
#کتاب_نگار#درباری_از_خار_و_رز#درباری_از_مه_و_خشم#درباری_از_بال_و_تباهی#درباری_از_شعلههای_نقرهای
https://ble.ir/mehr_o_ab
#کتاب_نگار#درباری_از_خار_و_رز#درباری_از_مه_و_خشم#درباری_از_بال_و_تباهی#درباری_از_شعلههای_نقرهای
https://ble.ir/mehr_o_ab
۱۳:۴۴
بازارسال شده از مهرآب
تفسیر سوره حمدانقلاب ایران ورای بسیاری از تغییراتی که در جامعه ایرانی خلق کرد، اتفاق شگفت انگیز متفاوتی را رقم زد که کمتر کسی به آن توجه میکند. در تاریخ پیش از انقلاب تلاوت قرآن به بخش اندکی از جامعه اختصاص داشت و از آن عمیقتر پرداختن به تفسیر، تنها در بخش کوچکتری از جامعه حوزوی جاری بود. مقایسه بخواهیم بکنیم از کل جمعیت ایران چه قدر مذهبی بودند. از آن جماعت مذهبی چه قدر حوزوی بودند و از آن جماعت حوزوی چه قدر اهل مطالعه قرآن و تفسیرش بودند؟ احتمالا عددی بسیار بسیار کوچک خواهد بود. تدبر قرآن به معنای مطالعه و پرسش و پاسخ و تتبع در آیات، مقولهای بود که شاید پیش از این دوران نشود جز در میان خاص الخواص علما نشانی از آن پیدا کرد. ده سال از انقلاب گذشته است و هنوز این معنا رواج چندانی ندارد. هنوز موانع بسیاری برای انس با قرآن و تدبر در آن در جامعه وجود دارد؛ آن وقت سید علی آقای خامنهای جلساتی را آغاز میکند که اتفاقا نه به قشر عامی جامعه تعلق دارد که تنها سخنرانی کند و نه به قشر حوزوی که در دایره نظرات و مطالعات پیشینیان متوقف شود و نتواند با متن قرآن ارتباط برقرار کند. جلسات تفسیر قرآن با دانشجویان که از همان ابتدا بنا را پویایی و مطالعه و تدبر قرار میدهد. دانشجویان باید مطالعه کنند، خلاصه بنویسند، گزارش بدهند، مطالب همدیگر را نقد کنند و ... آن هم در چه موضوعی؛ تدبر قرآن مجید.این روزها بسیاری از ملاحظات و نگرانیها برای ورود به تدبر قرآن هنوز پابرجاست اما رشد جلسات تدبری در سراسر ایران میگوید که آن تک نهال نورس، امروز در سرزمینهای زیادی از زمین سر بیرون آورده است در حال طی طریق برای ملحق شدن به ثقل دیگر قرآن است؛ امامی که اقامه کننده قرآن خواهد بود بعون الله تعالی.
#کتاب_نگار#تفسیر_سوره_حمد#آیتالله_سید_علی_خامنهای#انتشارات_انقلاب_اسلامی
https://ble.ir/mehr_o_ab
#کتاب_نگار#تفسیر_سوره_حمد#آیتالله_سید_علی_خامنهای#انتشارات_انقلاب_اسلامی
۶:۱۹
بازارسال شده از مهرآب
بسم الله
زندگی در ایران اسلامی خیلی چیزها میسازد. شاید همه چیز را. در حوزه مورد علاقه خودم ادبیات و سینما، ژانری میان جنگ و ضدجنگ وجود نداشت تا این که ژانر دفاع مقدس خلق شد.در عرصه مستندسازی هم روایت فتح آمد که تا هنوز نمونه مشابه در دنیا ندارد. در ادبیات اولش تاریخ شفاهی و خاطرات و رمان بود مثل همه جای دنیا اما بعدش مستند داستانی آمد تا توصیفات، خاطرات را رنگ بزند و آن حدیث جانهای شهدا به بهانه تصویری نبودن و داستانی نبودن، حذف نشوند.بعدش خرده روایت آمد تا آن تکه پارههای خاطرات که به درد یک روایت یکدست و کامل نمیخوردند از دست نرود.هنر و ادبیات ما پا به پای شهدا دارد جلو میآید، افتان و خیزان تا هیچ چیز را از دست ندهد.شهادت و روایت آن، میراث اهل آخر الزمان است که هیچ گوشهای از آن نباید محو شود، چرا که دستگیرههای بشریت هستند برای زنده ماندن برای گم نکردن راه شهادت.کم کم کرسیهای نظریه پردازی و تئوری پردازی هم باید راهی برای تبیین غلبه محتوا بر فرم پیدا کنند. چرا که در اینجا معنا و محتواست فرم خاص خود را پدید می آورد. دیگر به دورانی نزدیک میشویم که میتوانیم از لایتغیر نبودن فرم حرف بزنیم. از تناسب میان فرم و معنا، از همانندیشان به هم در طیب بودن یا خبیث بودن. و چه کسی میدانست که در چنین عرصهای باز هم این خون شهید است که میتواند فرقان باشد.
#روز_نگار
https://ble.ir/mehr_o_ab
زندگی در ایران اسلامی خیلی چیزها میسازد. شاید همه چیز را. در حوزه مورد علاقه خودم ادبیات و سینما، ژانری میان جنگ و ضدجنگ وجود نداشت تا این که ژانر دفاع مقدس خلق شد.در عرصه مستندسازی هم روایت فتح آمد که تا هنوز نمونه مشابه در دنیا ندارد. در ادبیات اولش تاریخ شفاهی و خاطرات و رمان بود مثل همه جای دنیا اما بعدش مستند داستانی آمد تا توصیفات، خاطرات را رنگ بزند و آن حدیث جانهای شهدا به بهانه تصویری نبودن و داستانی نبودن، حذف نشوند.بعدش خرده روایت آمد تا آن تکه پارههای خاطرات که به درد یک روایت یکدست و کامل نمیخوردند از دست نرود.هنر و ادبیات ما پا به پای شهدا دارد جلو میآید، افتان و خیزان تا هیچ چیز را از دست ندهد.شهادت و روایت آن، میراث اهل آخر الزمان است که هیچ گوشهای از آن نباید محو شود، چرا که دستگیرههای بشریت هستند برای زنده ماندن برای گم نکردن راه شهادت.کم کم کرسیهای نظریه پردازی و تئوری پردازی هم باید راهی برای تبیین غلبه محتوا بر فرم پیدا کنند. چرا که در اینجا معنا و محتواست فرم خاص خود را پدید می آورد. دیگر به دورانی نزدیک میشویم که میتوانیم از لایتغیر نبودن فرم حرف بزنیم. از تناسب میان فرم و معنا، از همانندیشان به هم در طیب بودن یا خبیث بودن. و چه کسی میدانست که در چنین عرصهای باز هم این خون شهید است که میتواند فرقان باشد.
#روز_نگار
۵:۳۴
بازارسال شده از مهرآب
خال سیاه عربی
کتاب خاطرات سفر حج اقای عسکری است. متنی ساده و روان که خیلی جاها میبندیاش تا با روضه هایش گریه کنی.برای من که این سفر را تجربه کردهام، یک جور روایت ذهنی خاطره نگار بود و به طرز عجیبی آشنا، حتی بعضی جملاتی که در موقفهای خاص نوشته شده بود دقیقا عین جملاتی بود که من هم در آن مواقف نوشته بودم.شاید همین نزدیک بودن باعث شده بود احساس ویژهای نداشته باشم، مثل خاطرات جلال که هنوز هم خاص است و عجیب.نمیدانم مربوط به زمانه است یا دورانی که در آن هستیم نمی دانم این اختلاف با دوران جلال خوب است یا بددر خاطرات جلال یک جور بزرگمنشی در عین رها بودن داشت، خیلی زلال جاری شده بود و خود را در معرض دریافت قرار داده بودمن در نوشتههای امثال خودمان این را نمیبینم، یک جور جدیت هست، یک جور حاضر به یراق بودن، انگار که برای دریافت فرمان رفته باشیم. حالا لیاقتش را داشتهایم یا نه چیز دیگری است.
چه قدر این اختلاف در زمان غریب است!!!!و عید اضحی مبارک
#کتاب_نگار#خال_سیاه_عربی#حامد_عسگری#انتشارات_امیرکبیر
https://ble.ir/mehr_o_ab
کتاب خاطرات سفر حج اقای عسکری است. متنی ساده و روان که خیلی جاها میبندیاش تا با روضه هایش گریه کنی.برای من که این سفر را تجربه کردهام، یک جور روایت ذهنی خاطره نگار بود و به طرز عجیبی آشنا، حتی بعضی جملاتی که در موقفهای خاص نوشته شده بود دقیقا عین جملاتی بود که من هم در آن مواقف نوشته بودم.شاید همین نزدیک بودن باعث شده بود احساس ویژهای نداشته باشم، مثل خاطرات جلال که هنوز هم خاص است و عجیب.نمیدانم مربوط به زمانه است یا دورانی که در آن هستیم نمی دانم این اختلاف با دوران جلال خوب است یا بددر خاطرات جلال یک جور بزرگمنشی در عین رها بودن داشت، خیلی زلال جاری شده بود و خود را در معرض دریافت قرار داده بودمن در نوشتههای امثال خودمان این را نمیبینم، یک جور جدیت هست، یک جور حاضر به یراق بودن، انگار که برای دریافت فرمان رفته باشیم. حالا لیاقتش را داشتهایم یا نه چیز دیگری است.
چه قدر این اختلاف در زمان غریب است!!!!و عید اضحی مبارک
#کتاب_نگار#خال_سیاه_عربی#حامد_عسگری#انتشارات_امیرکبیر
۶:۴۸
بازارسال شده از مهرآب
پیروز انتخابات ۸ تیر جمهوری اسلامی ایران،
قطعا حضرت بقیهالله اعظم روحی و ارواحنا له الفدا هستند
گذشته
۱. پیش از انقلاب ۵۷، مردم ایران صندوق رای ندیده بودند؛ تنها در حافظه تاریخیشان حرکتهایی از خواست جمعیشان در قضیه تنباکو و مشروطه و کشف حجاب وجود داشت که در ظاهر شکست خورده بودند. اینجا ملاک بقای اسلام بود.
۲. انقلاب اسلامی ایران و صندوق رای آری یا نه، رای به جمهوریت و انتخاب اسلام به عنوان یک ساختار سیاسی و اجتماعی بود. در اینجا شبههای وجود نداشت. رای اسلام بود.
۳. پس از انقلاب ۵۷، همه با نام اسلام و ظواهر اسلامی آمده بودند، حتی مجاهدین خلق. میدان عمل در میان کسانی بود که به هر شکل نامی از اسلام میبردند.مردم در انتخاب بین اسلام ناب و اسلام مارکسیستی، اسلام ناب را انتخاب کردند
۴. در گام بعد؛ جامعه از شعارهای اسلامی عبور کردند و ملاک انتخاب اجرای اسلام شد.از آنجا به بعد عرصه انتخاب به دوگانههای زیر تبدیل شداسلام ناب و اسلام سرمایه داریاسلام ناب و اسلام آمریکایی صد البته که دشمن مقابل در هر کدام از این عرصهها با تمام توان تاخته است و از این سو ملاکهای انتخاب، گام به گام در هر انتخابات جزئیتر و حقیقیتر شده است.این مردم در هر انتخاب مورد امتحان قرار گرفتند تا میزان انطباق خودشان را و نامزدها را با اسلام بسنجند و انتخاب کنند.
۵. تا رسیدیم به امروز که سختترین انتخاب است چون دیگر نمیشود با استنباط و استدلال و نظرسنجی و تکیه به ارای نخبگان سیاسی و حتی علما به نتیجهای رسید که قلب را آرام کنداز امروز به بعد ملاک هر انطباقی قلبی است که مولفههای ایمان بیش از پیش بر آن وارد شده و مستقر شده باشد
قطعا حضرت بقیهالله اعظم روحی و ارواحنا له الفدا هستند
۱. پیش از انقلاب ۵۷، مردم ایران صندوق رای ندیده بودند؛ تنها در حافظه تاریخیشان حرکتهایی از خواست جمعیشان در قضیه تنباکو و مشروطه و کشف حجاب وجود داشت که در ظاهر شکست خورده بودند. اینجا ملاک بقای اسلام بود.
۲. انقلاب اسلامی ایران و صندوق رای آری یا نه، رای به جمهوریت و انتخاب اسلام به عنوان یک ساختار سیاسی و اجتماعی بود. در اینجا شبههای وجود نداشت. رای اسلام بود.
۳. پس از انقلاب ۵۷، همه با نام اسلام و ظواهر اسلامی آمده بودند، حتی مجاهدین خلق. میدان عمل در میان کسانی بود که به هر شکل نامی از اسلام میبردند.مردم در انتخاب بین اسلام ناب و اسلام مارکسیستی، اسلام ناب را انتخاب کردند
۴. در گام بعد؛ جامعه از شعارهای اسلامی عبور کردند و ملاک انتخاب اجرای اسلام شد.از آنجا به بعد عرصه انتخاب به دوگانههای زیر تبدیل شداسلام ناب و اسلام سرمایه داریاسلام ناب و اسلام آمریکایی صد البته که دشمن مقابل در هر کدام از این عرصهها با تمام توان تاخته است و از این سو ملاکهای انتخاب، گام به گام در هر انتخابات جزئیتر و حقیقیتر شده است.این مردم در هر انتخاب مورد امتحان قرار گرفتند تا میزان انطباق خودشان را و نامزدها را با اسلام بسنجند و انتخاب کنند.
۵. تا رسیدیم به امروز که سختترین انتخاب است چون دیگر نمیشود با استنباط و استدلال و نظرسنجی و تکیه به ارای نخبگان سیاسی و حتی علما به نتیجهای رسید که قلب را آرام کنداز امروز به بعد ملاک هر انطباقی قلبی است که مولفههای ایمان بیش از پیش بر آن وارد شده و مستقر شده باشد
۹:۱۷
بازارسال شده از مهرآب
هنوز در هیچ کجای عالم، انجام توسلات و تضرعات و ذکرها و نمازها و استغاثه به درگاه خدا برای تبدیل به خیر شدن یک اراده جمعی و تصمیم با اختیار جمع کثیر مردم، رخ نداده استو این اولین بار است که مردم آگاهانه و از روی اختیار تدبیر یک امر مدنی و مدرن مانند انتخابات ریاست جمهوری را از خداوند طلب میکنندبراب اولین بار پیوند شریعت و طریقت در جامعه ایرانی و همه دنیا آشکار شده است و این بار ملاک نه فقط رویه آشکار شریعتمداری نامزدها بلکه باطن عملکرد و نیاتشان محل مداقه و دقت قرار گرفته است و چه کسی است که نداند چنین امری چه قدر عظیم و چه قدر دشوار است. مردم ایران برای انتخابات ریاست جمهوریشان در معرض انتخاب بین کسانی قرار گرفتهاند که شهره به اسلام خواهی و انقلابی بودن هستند و الان بین تطابق حقیقت وجودی آنان با حقیقت اسلام درگیر و آشفتهاند. آزمونی بس سهمگین که برای اولین بار از امتی در اسلام گرفته میشود و این مردم هشیارانه به سراغ استغاثه رفتهاند تا خداوند تدبیر امر غیبی این ماجرا را بکند.چنین رشد و تکاملی در جریان امتهای موحد تاکنون نظیر نداشته است و گامی بزرگ در جهت شکلگیری امت آخرالزمانی حضرت حجت است.برای همین فارغ از نتیجهای که فردا مشخص خواهد شد؛ پیروز این انتخابات؛ بقیه الله اعظم خواهد بود.
۹:۱۷
بازارسال شده از مهرآب
بماند اثرات تمدنی و جهانی و منطقهای این انتخابات که در همه جای دنیا چشم به آن دوختهاند. یعنی در باطن امر، همه مردم در دنیا از حقیقت عظیمی که در این انتخابات قرار گرفته است؛ آگاهند و این راز آشفتگیها و دل آشوبها و تشویشها و نگرانیهای همه ماست. پیدا کردن پاسخ این سوال که چه کسی برای جبهه انقلاب بهتر است، کار آسانی نیست.امر عظیمی در کار است و هیبت و سطوتش قلبها را در تسخیر خود گرفته است.و در هنگام نزول یک امر عظیم چارهای جز چنگ زدن به ریسمان خداوند به استغاثه نداریم تا خداوند به ضاغت الارض و منعت السماء که در آن گرفتاریم، رحم کند و آن عَلَمی که دست حضرت حجت را در مقابل هیمنه کفر گشوده میکند، در دستان ولی امر مسلمین جهان قرار دهددر آخر یادمان نرود که خداوند اجر خود را بر سعی گذاشته است. در طول این اربعین از شهادت شهید جمهور، سعی و مساعی بدنه مردم انقلابی بر پیدا کردن اصلح برای نظام جمهوری اسلامی بوده است و خداوند به پاداش این سعی، خیر و برکت را بر آن نیت باطنی خواهد گذاشت، فارغ از آن که نتیجه آن سعی بر روی برگه رای چه نامی باشد.
۹:۴۵
بازارسال شده از مهرآب
نام تو چه زیباست اباعبدالله...
که باز میکند قفلهای زنگزده پوسیده قلب را
هستی شهادت میدهد و قلب ما که برای زنده شدن؛ نامی جز حسین، محیی نیست.مدتها به بهانه نوشتن داستانی درباره کربلا؛ بیشترین زمانم صرف خواندن کتابهای پژوهشی و روایی و داستانی درباره عاشورا میشد.ساعات بسیاری را به شنیدن روضه و مداحی میگذراندم. قرآن که میخواندم؛ دنبال وجهی از کربلا بودم، سوره به سوره را برای دیدن عاشورا میخواندم.آن روزها نمیدانستم که در بهشت تنفس میکنم و حالا بعد از سالها که در قطعه مردگان بهشت زهرا، زیستهام میفهمم چرخ زدن در قطعه شهدا چه طعمی دارد.طعم حی بودن، حیات داشتن، بودن، هست بودن
که باز میکند قفلهای زنگزده پوسیده قلب را
هستی شهادت میدهد و قلب ما که برای زنده شدن؛ نامی جز حسین، محیی نیست.مدتها به بهانه نوشتن داستانی درباره کربلا؛ بیشترین زمانم صرف خواندن کتابهای پژوهشی و روایی و داستانی درباره عاشورا میشد.ساعات بسیاری را به شنیدن روضه و مداحی میگذراندم. قرآن که میخواندم؛ دنبال وجهی از کربلا بودم، سوره به سوره را برای دیدن عاشورا میخواندم.آن روزها نمیدانستم که در بهشت تنفس میکنم و حالا بعد از سالها که در قطعه مردگان بهشت زهرا، زیستهام میفهمم چرخ زدن در قطعه شهدا چه طعمی دارد.طعم حی بودن، حیات داشتن، بودن، هست بودن
۵:۴۰
بازخوانی کتاب ارتداد از زاویه تفکر آیت الله حائری شیرازی ۰۳.۷.۲۵.mp3
۰۱:۰۲:۰۴-۲۸.۴۲ مگابایت
۹:۲۹
حلقه ریرا
موسیقی
بازخوانی کتاب ارتداد از منظر کتاب تفکر آیت الله حائری شیرازی
چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳
چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳
۹:۳۱
بازارسال شده از مهرآب
حاشیه نگاری خوانش کتاب خار و میخک
اول ماجرا: از ماشین که پیدا شدیم و رو به روی در بسته ساختمان قرار گرفتیم. درست آمده بودیم؟ در باز شد و بعد از طی سه طبقه با پله به اتاقی رسیدیم سرشار از حال خوب! بعد از چند دقیقه خانم پائینی با ذکر بسم الله الرحمن الرحیم سکوت را شکسته و جلسه را به صورت رسمی آغاز کردند.
موضوع امروز حول کتاب خار و میخک بود. بعضیها خوانده بودند و بعضیها هم نصفه و نیمه.کتاب خار و میخک داستانی است که یحیی سنوار نوشته است. مردی که شهادت اعجاب آور بود و خواندن کتابش حس عجیبی داشت.نکات ذیل این موضوع کلی بیان شد که هر کدام جای تفکر دارد و اهمیت بیداری و حرکت در این زمانه را میرساند.
قرار شد در یک بازه زمانی مشخص کتاب های حوزه مقاومت در همه جای دنیا را بخوانیم تا مولفههای انواع مقاومت را پیدا کنیم و بعدش روی جبهه مقاومت بر محور اسلام متمرکز شویم و در بعد مرحله بتوانیم کنشگری در میدان را به خصوص برای زنان پیدا کنیم.همچنین گفتیم میزان اثرگذاری زنان در جامعه فراتر از نقش های طبیعیاش است و بزرگتر از ساحت فردی و خانوادگی. کما اینکه در انقلاب اسلامی زنان نقش بسیار پررنگی داشتند. زنان ایرانی بشدت خلاق و کنشگر هستند و چشم همه زنان مقاومت به اینان است. در این میان هرکس به یکی از کنشهای مادر خانواده در کتاب خار و میخک اشاره میکرد و از نقش پررنگ او در تربیت بچهها میگفت. ما با مقایسه تاریخ انقلاب اسلامی ایران و حجم حضور زنها در این زمان متوجه نقش عظیم آنها در مقاومت شدیم و چهها میتوانند بکنند این زنها اگر بخواهند. این جمله شامل تمام زنان میشود اما انچه در ایران باعث تحقق این مسئله شد؛ زمینهای بود که امام خمینی(ره) در عرصه جهاد اسلامی زن در جوامع شرقی ایجاد کرد. در کنار این موضوع به نقش ایشان در زنده کردن اسلام و ساخت جبهه مقاومت بر مبنای اسلام. گفتیم جهان دوقطبی بود و با انقلاب اسلامی شد سه قطبی و در زمان حال و بعد از شوروی؛ در جهان شاهد دو قطبی ایران و غرب هستیم!
همه این بحثها در زمینه کتاب خار و میخک شکل گرفت. شهید سنوار سیر کامل و جذابی از حضور گروه های مختلف در جریان آزادسازی فلسطین در کتاب گفته بود. انواع تفکرها و اندیشه های مختلف از ناسیونالیسم عربی تا کمونیسم شرقی و البته اشاره به این که در جامعه آن زمان تفکر حاکم بر جهان این گونه بود که مگر با اسلام هم میشود مبارزه کرد؟ اما اصل این است که هسته درونی مقاومت باید برحسب اسلام باشد (کما اینکه شیخ احمد یاسین بر محور قران و احادیث و اسلام مبارزه را آغاز کرد) و این اسلام مرده در جهان آن روز را معجزهای به نام انقلاب اسلامی زنده کرد.یک نکته جالب در کلاس این بود که گفتند جنگ در هیچ جایی پسندیده نیست اما در نگاه دیگری طولانی بودن زمان جهاد؛ فرصتی است برای آدمها تا خودشان را به صف جهاد برسانند مثل هشت سال دفاع مقدس که این رحمتی از جانب خداوند برای ایران بود ک ما ۸ سال فرصت پیدا کردیم تا با ادبیات و فرهنگ جهاد زندگی کنیم. در یک جامعه واقعی تنوع و تکثر نگاههای مختلف میتواند خوشایند نباشد اما با مطالعه کتاب فهمیدیم که همین جریان بالا و پایین رفتن و دوری و نزدیکی به حق است که مسیر کلی رو مشخص میکند کما اینکه دیدن و استفاده کردن از این افکار به سمت هدف درست خود موضوع مهمی است.
در آخر هم صحبتی شد دربار مزیتهای جمعخوانی.فردی خواندن کتاب توجه به یک جنبه است اما وقتی در جمع خوانده میشود؛ هر کتاب به اندازه همه آن افراد جنبههای پیدا میکند و ما این را بعد از شنیدن نظرات افراد در مورد کتاب به خوبی لمس کردیم.و اما پرسش اصلی در مورد چگونگی حضور؛ کنشگری و عاملیت زن در جبهه مقاومت است و این پرسش ادامه دارد... بماند به یادگار از جمعه؛ ۹ آذر سال ۱۴۰۳
#خوانش_کتاب#حاشیه_نگاری#آینده_نگاری_مقاومت #خار_و_میخک#آتنا_رجبی
https://ble.ir/mehr_o_ab
#خوانش_کتاب#حاشیه_نگاری#آینده_نگاری_مقاومت #خار_و_میخک#آتنا_رجبی
۱۵:۴۳
یادداشتی بر کتاب خار و میخک۹ آذر ۱۴۰۳
در شروع کتاب مدام نام نویسنده و تصویری که از آن در تمام دنیا منتشر شده بود در ذهن مرور می کردم.تصویر ذهنی اولیه ام، تصویری بود از هراسِ دشمنش در عرصهی میدانی که او حضور داشت و شجاعت او، که ریشه در توحید و معنا کردن ترس تنها و تنها در خداترسی به معنای درک عظمت وجودی خدا و کوچک دانستن آدمی بود.و همین ظرفیت وجودی، معرفش بود برای تمام دنیا و من! و سبب می شد پیش از شروع کتاب مدام به تفاوت های این ظرفیت ها در خودم و نویسنده بیاندیشم و آیا می توانم دریافتی که او می خواهد از کتاب داشته باشم یا خیرو حتما می خواستم به همان دریافت برسم تا حق کتابی که در سختیِ زندان های اسرائیل نگارش شده را ادا کنم، و همین دلیلی بود بر ارزشمندیِ جمله جملهی کتاب در ذهن و جانم.کتاب را که شروع کردم، روان بودن آن، آنقدر برایم دلنشین بود که خود را در همان موقعیت که گفته شده بود تصور میکردم.
سئوال هایی از قبیل:
کودکان محکم و عمیق در اعتقادات با کدام باورها پرورش یافته اند؟ هسته اولیه آن چیست؟و چطور شکل گرفته؟
را از پیش در ذهن داشتم اما سئوال هایم هنگام مطالعه کتاب فصل به فصل به آن اضافه میشد:
مقاومت مردم فلسطین محصول کدام باور فکری است؟این تدریج و خستگی ناپذیری از کجا می آید؟ اخوان المسلمین که بودند؟ تفاوت فکری اخوان المسلمین با جبهه ملّی چه بود؟ کدام موفق تر بودند؟ کدام دوامشان در اذهان و دلها بیشتر بود؟ هسته اصلی هرکدام، کجا و چطور تعریف شد؟ من در این ماجرای عظیم تاریخی کجا ایستاده ام؟ و باید چه کنم؟و ....
تا به اواسط کتاب رسیدم و پاسخ برخی را گرفتم.به انتهای کتاب نزدیک شدم، و همچنان سئوالهای بی پاسخی داشتم اما رسیدن به جوابِ همه آنها هدف مطالعه ام نبود بلکه شکل گیریشان و اساسشان در ذهنم خودش به تنهایی مفید بود چرا که پیش از این، راجع به برخی از آنها شناختی هم نداشتم که برایم سئوال بشوند.
در نهایت ایجاد پرسش های بنیادین، درکِ مسائلی که شاید تابحال ندیده و نشنیده باشیم اما عده ای آنها را زندگی کردند، زندگی در سختی اردوگاه و آنچه در زندان های اسرائیل گذشته و زیستِ ملموسِ هرچند کوتاهِ مخاطب در خیابان های الخلیل و صوریف و ... محله های آشنای غریبه و ... همه از هنر نویسنده بود که می توانست مخاطب را در همه آنها، همراه خود کند.
#خوانش_کتاب#خار_و_میخک#نگار_ازدستانی
در شروع کتاب مدام نام نویسنده و تصویری که از آن در تمام دنیا منتشر شده بود در ذهن مرور می کردم.تصویر ذهنی اولیه ام، تصویری بود از هراسِ دشمنش در عرصهی میدانی که او حضور داشت و شجاعت او، که ریشه در توحید و معنا کردن ترس تنها و تنها در خداترسی به معنای درک عظمت وجودی خدا و کوچک دانستن آدمی بود.و همین ظرفیت وجودی، معرفش بود برای تمام دنیا و من! و سبب می شد پیش از شروع کتاب مدام به تفاوت های این ظرفیت ها در خودم و نویسنده بیاندیشم و آیا می توانم دریافتی که او می خواهد از کتاب داشته باشم یا خیرو حتما می خواستم به همان دریافت برسم تا حق کتابی که در سختیِ زندان های اسرائیل نگارش شده را ادا کنم، و همین دلیلی بود بر ارزشمندیِ جمله جملهی کتاب در ذهن و جانم.کتاب را که شروع کردم، روان بودن آن، آنقدر برایم دلنشین بود که خود را در همان موقعیت که گفته شده بود تصور میکردم.
سئوال هایی از قبیل:
کودکان محکم و عمیق در اعتقادات با کدام باورها پرورش یافته اند؟ هسته اولیه آن چیست؟و چطور شکل گرفته؟
را از پیش در ذهن داشتم اما سئوال هایم هنگام مطالعه کتاب فصل به فصل به آن اضافه میشد:
مقاومت مردم فلسطین محصول کدام باور فکری است؟این تدریج و خستگی ناپذیری از کجا می آید؟ اخوان المسلمین که بودند؟ تفاوت فکری اخوان المسلمین با جبهه ملّی چه بود؟ کدام موفق تر بودند؟ کدام دوامشان در اذهان و دلها بیشتر بود؟ هسته اصلی هرکدام، کجا و چطور تعریف شد؟ من در این ماجرای عظیم تاریخی کجا ایستاده ام؟ و باید چه کنم؟و ....
تا به اواسط کتاب رسیدم و پاسخ برخی را گرفتم.به انتهای کتاب نزدیک شدم، و همچنان سئوالهای بی پاسخی داشتم اما رسیدن به جوابِ همه آنها هدف مطالعه ام نبود بلکه شکل گیریشان و اساسشان در ذهنم خودش به تنهایی مفید بود چرا که پیش از این، راجع به برخی از آنها شناختی هم نداشتم که برایم سئوال بشوند.
در نهایت ایجاد پرسش های بنیادین، درکِ مسائلی که شاید تابحال ندیده و نشنیده باشیم اما عده ای آنها را زندگی کردند، زندگی در سختی اردوگاه و آنچه در زندان های اسرائیل گذشته و زیستِ ملموسِ هرچند کوتاهِ مخاطب در خیابان های الخلیل و صوریف و ... محله های آشنای غریبه و ... همه از هنر نویسنده بود که می توانست مخاطب را در همه آنها، همراه خود کند.
#خوانش_کتاب#خار_و_میخک#نگار_ازدستانی
۲:۲۲
بسم الله الرحمن الرحیمیادداشت من از کتاب خار و میخک
خار و میخک روایت کوتاهی است از بلندای عمر مردی که در اردوگاه خان یونس به دنیا آمد . زندگی اش در میان آتش و خاکستر شکل گرفت و تا هنگام به آغوش کشیدن شهادت، سلاح شکست ناپذیر مقاومت را در قلبش حمل کرد.اولین کلماتی که در برابر دنیای وحشی اطرافش به زبان راند سنگ بود . جوانی اش را در میان تاریکی زندان به سمت افق آزادی خیره شد و ریشه آرمانهایش را به کینه دشمن آبیاری کرد و ساقه آن را بلند و بالنده نمود و از میان میله های زندان به سمت خورشید آزادی رویاند و آن میله ها عصای موسی شدند در دست پیر اردوگاه ، عصایی سحر شکن که با پرتاب آن همه دنیای مدهوش را به سخره گرفت و تابلوی شهادتی از او ساخت که تا ابد قلبهای مرده را زنده کند و به تپیدن و حیات وادار نماید.
#خوانش_کتاب#خار_و_میخک#رقیه_بیگدلی
خار و میخک روایت کوتاهی است از بلندای عمر مردی که در اردوگاه خان یونس به دنیا آمد . زندگی اش در میان آتش و خاکستر شکل گرفت و تا هنگام به آغوش کشیدن شهادت، سلاح شکست ناپذیر مقاومت را در قلبش حمل کرد.اولین کلماتی که در برابر دنیای وحشی اطرافش به زبان راند سنگ بود . جوانی اش را در میان تاریکی زندان به سمت افق آزادی خیره شد و ریشه آرمانهایش را به کینه دشمن آبیاری کرد و ساقه آن را بلند و بالنده نمود و از میان میله های زندان به سمت خورشید آزادی رویاند و آن میله ها عصای موسی شدند در دست پیر اردوگاه ، عصایی سحر شکن که با پرتاب آن همه دنیای مدهوش را به سخره گرفت و تابلوی شهادتی از او ساخت که تا ابد قلبهای مرده را زنده کند و به تپیدن و حیات وادار نماید.
#خوانش_کتاب#خار_و_میخک#رقیه_بیگدلی
۲:۲۳
بسم الله الرحمن الرحیم همیشه شبهات زیادی راجع به فضای جنگ در فلسطین و لبنان در ذهن ها وجود دارد .مردی از جنس مقاومت ، قلم به دست گرفته و در زندان های تاریک شروع به نوشتن کرده است از سیر خاطرات زندگی خود با هدف رساندن جریان رشد مقاومت .برای دیدن یک مصداق از زندگی مجاهدانه، میتوان سیر خاطرات شهید سنوار را دنبال کرد ؛نقش مقاومت در اسلام چیست؟ ، یا به عبارتی اسلام چگونه مبارزه را تعریف میکند؟برای رسیدن به هر هدف مقدسی ، مجاهدت لازم است . باید شکست خورد ، زمین خورد و دوباره بلند شد تا سیر رشد صورت بگیرد . مقاومت به اسلحه دست گرفتن و جنگیدن در میدان ختم نمیشود . مقاومت یک سبکزندگی ست و مجاهد کسیست که ادبیات جهاد در جای جای زندگی اش دیده میشود ، و برای یافتن این پرسش که زندگی فرد مبارز حاضر در جبهه مقاومت چگونه است؟ ، دل به دریای خاطرات این شهید عزیز میسپاریم.
#خوانش_کتاب#خار_و_میخک#فاطمه_صفری
#خوانش_کتاب#خار_و_میخک#فاطمه_صفری
۲:۲۵
بازارسال شده از مهرآب
خوانش کتاب
مرور نوشتن درباره خار و میخک برایم آسان نیست. هنوز چهره یحیای سنوار قلبم را در خود مچاله میکند. چشمهای محزون و با ارادهاش و لبخند معصوم کودکانهاش. چنین ترکیبی را فقط در چهره مجاهدان موسفید کرده میتوان دید.جمعه خوانشی داشتیم با چند نفر از دوستان نوجوانم. از هر دری درباره کتاب و ماجرای فلسطین حرف زدیم اما نکته جالب برای من که همیشه به ادبیات هر متنی و روش نگارشش توجه میکنم؛ چیز دیگری بود.روش نگارش یحیا.جملات در خار و میخک کوتاه هستند؛ سریع هستند و حاشیه ندارند. اصل مطلب را میگویند و به سرعت حرکت میکنند هم در جریان پیرنگ داستان؛ هم در عمق مضمون.این سبک نگارش برای کسی است که اهل عمل است؛ سریع تصمیم میگیرد و به سرعت عمل میکند اما درست و به موقع چون ریشههایش پیش از آن محکم شدهاند.حجم حمد من برای شناختن چنین مردی و تسبیح دوست داشتنش انتهایی ندارد.
#کتاب_نگار#خار_و_میخک#یحیی_سنوار
https://ble.ir/mehr_o_ab
مرور نوشتن درباره خار و میخک برایم آسان نیست. هنوز چهره یحیای سنوار قلبم را در خود مچاله میکند. چشمهای محزون و با ارادهاش و لبخند معصوم کودکانهاش. چنین ترکیبی را فقط در چهره مجاهدان موسفید کرده میتوان دید.جمعه خوانشی داشتیم با چند نفر از دوستان نوجوانم. از هر دری درباره کتاب و ماجرای فلسطین حرف زدیم اما نکته جالب برای من که همیشه به ادبیات هر متنی و روش نگارشش توجه میکنم؛ چیز دیگری بود.روش نگارش یحیا.جملات در خار و میخک کوتاه هستند؛ سریع هستند و حاشیه ندارند. اصل مطلب را میگویند و به سرعت حرکت میکنند هم در جریان پیرنگ داستان؛ هم در عمق مضمون.این سبک نگارش برای کسی است که اهل عمل است؛ سریع تصمیم میگیرد و به سرعت عمل میکند اما درست و به موقع چون ریشههایش پیش از آن محکم شدهاند.حجم حمد من برای شناختن چنین مردی و تسبیح دوست داشتنش انتهایی ندارد.
#کتاب_نگار#خار_و_میخک#یحیی_سنوار
۰:۴۶
دوستان عزیز جلسه نقد و بررسی کتاب آمریکایی نوشته هاوارد فاست ، روز ۲۲ بهمن ماه
ان شاالله بعد از مراسم راهپیمایی در مدرسه قرآن برگزار خواهد شد
۹:۳۱