بله | کانال دیدگاه
عکس پروفایل دیدگاهد

دیدگاه

۱,۱۰۶عضو
thumbnail

۸:۰۷

thumbnail

۸:۰۷

thumbnail

۸:۰۷

thumbnail
undefined | undefined بن بست محض
پارادیمِ تسلیم پذیری

undefined باحضور:
undefinedعلی بهادری جهرمیسخنگوی دولت سیزدهم
undefinedسید محمود نبویاننماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم
undefinedعلی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم
undefinedمیثم ظهوریاننماینده مردم مشهد در مجلس دوازدهم

undefined زمان: یکشنبه ۶مهرماه ساعت ۱۵:۳۰
undefined مکان: دانشگاه تهران،‌پردیس علوم پایه، تالار شهید دهشور

#صدای_دانشگاه
ایستاده در روزهایِ آرزویِ تاریخ undefined@Didgah_org

۱۱:۰۱

thumbnail
undefined |هم‌صدا با صمود

«تجمع دانشجویی - مردمی در حمایت از کاروان جهانی صمود»

undefined*زمان:* جمعه، ۱۱ مهرماه ۱۴۰۴ | ساعت ۱۱ قبل از اقامه نمازجمعه

undefined*مکان:* تهران، میدان انقلاب اسلامی

#صدای_دانشگاه
ایستاده در روزهایِ آرزویِ تاریخ undefined@Didgah_org

۷:۰۲

thumbnail
undefined | چگونه دانشگاه مرگ بر امریکا بگوید؟

undefinedکارگاه گفتگو و ایده‌پردازی برای کنشگری در ایام ۱۳ آبان
undefined گفتگو: طرح رهبری پیرامون استکبارستیزی
undefined ارائه: شواهد تغییر نظم جهانی
undefined ایده‌پردازی: کنشگری در دانشگاه

undefined زمان: پنجشنبه، ۱ آبان‌ماه
undefined محل برگزاری: مجتمع‌ فرهنگی دانشجویی ۱۳ آبان؛ سفارت سابق آمریکا

undefined لینک ثبت‌نام

undefinedاین کارگاه ۱ روزه ویژه اعضای بسیج‌دانشجویی دانشگاه‌های‌تهران می‌باشد. (ظرفیت محدود)
ایستاده در روزهایِ آرزویِ تاریخ undefined@Didgah_org

۱۱:۱۵

دیدگاه
undefined undefined | چگونه دانشگاه مرگ بر امریکا بگوید؟ undefinedکارگاه گفتگو و ایده‌پردازی برای کنشگری در ایام ۱۳ آبان undefined گفتگو: طرح رهبری پیرامون استکبارستیزی undefined ارائه: شواهد تغییر نظم جهانی undefined ایده‌پردازی: کنشگری در دانشگاه undefined زمان: پنجشنبه، ۱ آبان‌ماه undefined محل برگزاری: مجتمع‌ فرهنگی دانشجویی ۱۳ آبان؛ سفارت سابق آمریکا undefined لینک ثبت‌نام undefinedاین کارگاه ۱ روزه ویژه اعضای بسیج‌دانشجویی دانشگاه‌های‌تهران می‌باشد. (ظرفیت محدود) ایستاده در روزهایِ آرزویِ تاریخ undefined@Didgah_org
thumbnail
undefined | فردا چه خبرهundefined
undefinedبا توجه به نزدیک شدن به ایام ۱۳ آبان (روز استکبارستیزی) ما قراره کارگاه یک روزه‌ ای رو برای کمک و تقویت شما در راستای کنشگری‌تون برگزار کنیم.
undefined بخش های مختلف کارگاه + توضیحات بیشتر: ( در تصاویر نوشته‌شده )
undefined زمان: پنجشنبه ۱ آبان‌ماه | ساعت ۷:۳۰ صبح الی ۴ عصرundefined مکان: تهران، خیابان آیت‌الله طالقانی، مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان، سفارت سابق آمریکا


undefined ایستاده در روزهایِ آرزویِ تاریخ
undefined@Didgah_org

۸:۰۱

دیدگاه
undefined undefined | چگونه دانشگاه مرگ بر امریکا بگوید؟ undefinedکارگاه گفتگو و ایده‌پردازی برای کنشگری در ایام ۱۳ آبان undefined گفتگو: طرح رهبری پیرامون استکبارستیزی undefined ارائه: شواهد تغییر نظم جهانی undefined ایده‌پردازی: کنشگری در دانشگاه undefined زمان: پنجشنبه، ۱ آبان‌ماه undefined محل برگزاری: مجتمع‌ فرهنگی دانشجویی ۱۳ آبان؛ سفارت سابق آمریکا undefined لینک ثبت‌نام undefinedاین کارگاه ۱ روزه ویژه اعضای بسیج‌دانشجویی دانشگاه‌های‌تهران می‌باشد. (ظرفیت محدود) ایستاده در روزهایِ آرزویِ تاریخ undefined@Didgah_org
thumbnail

۸:۰۱

دیدگاه
undefined undefined | چگونه دانشگاه مرگ بر امریکا بگوید؟ undefinedکارگاه گفتگو و ایده‌پردازی برای کنشگری در ایام ۱۳ آبان undefined گفتگو: طرح رهبری پیرامون استکبارستیزی undefined ارائه: شواهد تغییر نظم جهانی undefined ایده‌پردازی: کنشگری در دانشگاه undefined زمان: پنجشنبه، ۱ آبان‌ماه undefined محل برگزاری: مجتمع‌ فرهنگی دانشجویی ۱۳ آبان؛ سفارت سابق آمریکا undefined لینک ثبت‌نام undefinedاین کارگاه ۱ روزه ویژه اعضای بسیج‌دانشجویی دانشگاه‌های‌تهران می‌باشد. (ظرفیت محدود) ایستاده در روزهایِ آرزویِ تاریخ undefined@Didgah_org
thumbnail

۸:۰۱

دیدگاه
undefined undefined | چگونه دانشگاه مرگ بر امریکا بگوید؟ undefinedکارگاه گفتگو و ایده‌پردازی برای کنشگری در ایام ۱۳ آبان undefined گفتگو: طرح رهبری پیرامون استکبارستیزی undefined ارائه: شواهد تغییر نظم جهانی undefined ایده‌پردازی: کنشگری در دانشگاه undefined زمان: پنجشنبه، ۱ آبان‌ماه undefined محل برگزاری: مجتمع‌ فرهنگی دانشجویی ۱۳ آبان؛ سفارت سابق آمریکا undefined لینک ثبت‌نام undefinedاین کارگاه ۱ روزه ویژه اعضای بسیج‌دانشجویی دانشگاه‌های‌تهران می‌باشد. (ظرفیت محدود) ایستاده در روزهایِ آرزویِ تاریخ undefined@Didgah_org
thumbnail

۸:۰۱

دیدگاه
undefined undefined | چگونه دانشگاه مرگ بر امریکا بگوید؟ undefinedکارگاه گفتگو و ایده‌پردازی برای کنشگری در ایام ۱۳ آبان undefined گفتگو: طرح رهبری پیرامون استکبارستیزی undefined ارائه: شواهد تغییر نظم جهانی undefined ایده‌پردازی: کنشگری در دانشگاه undefined زمان: پنجشنبه، ۱ آبان‌ماه undefined محل برگزاری: مجتمع‌ فرهنگی دانشجویی ۱۳ آبان؛ سفارت سابق آمریکا undefined لینک ثبت‌نام undefinedاین کارگاه ۱ روزه ویژه اعضای بسیج‌دانشجویی دانشگاه‌های‌تهران می‌باشد. (ظرفیت محدود) ایستاده در روزهایِ آرزویِ تاریخ undefined@Didgah_org
thumbnail

۸:۰۱

undefined | لانه‌هایی برای تسخیر!
undefinedفاطمه زارع پور

undefinedآیا به‌جای تکرار کلیشه‌های ۱۳ آبان، می‌توان طرحی نو درانداخت؟
۱۳ آبان فقط یک واقعه تاریخی نیست؛ یادآور لحظه‌ای است که ملت ایران معنای واقعی استقلال را فریاد زد.«تسخیر لانه جاسوسی» حرکتی احساسی نبود، بلکه تبلورِ شعار اصلی انقلاب بود:
اخراج استکبار از خاک ایران و رهایی از استبداد فکری در ذهن‌ها.
جنگ دوازده‌روزه‌ی اخیر نیز بار دیگر چهره‌ی واقعی استکبار را آشکار کرد و اهمیت مقاومت را به یادمان آورد.مقاومت در منطق انقلاب اسلامی، احساس نیست؛ عقلانیت است.مقاومت یعنی: حفظ استقلال تصمیم‌گیری، ایجاد بازدارندگی و حرکت به‌سوی پیشرفت بومی.در مقابل، سازش یعنی واگذاری اختیار و پذیرش تحقیر. و تجربه‌ی چهار دهه گذشته نشان می‌دهد هرجا ایستادگی کردیم، پیش رفتیم؛ و هرجا عقب نشستیم، دشمن طلبکار شد.
undefinedامروز مقاومت فقط در عرصه‌ی نظامی معنا پیدا نمی‌کند چرا که مدت هاست میدان اصلی نبرد، دیگر نظامی نیست؛ ذهنی است. جنگ اراده‌ها، جنگ روایت‌ها، جنگ برای تسخیر باور انسان‌هاست. هر ذهن بیدار، یک «لانه» است که باید از نفوذ دشمن آزاد شود و به جبهه‌ی آگاهی و مقاومت بپیوندد.در چنین میدانی، طبیعی است که پرسیده شود:آیا می‌توان در برابر نظامی به این وسعت و پیچیدگی ــ مثل آمریکا و منظومه‌ی سلطه‌ی جهانی ــ ایستاد؟پاسخ تجربه‌ی ملت ایران روشن است: بله، می‌توان.ایران با ایمان، علم و سازماندهی هوشمند، هیمنه‌ی قدرتی را که ملت‌ها را می‌ترساند، در هم شکسته است.حتی در خود آمریکا نیز جوانانی علیه ساختار سلطه برمی‌خیزند؛ این یعنی منطق مقاومت جهانی و الهام‌بخش شده است.
undefined جمهوری اسلامی که طلیعه‌دار منطق مقاومت در جهان است، در ماه‌های اخیر، این مفهوم راهبردی را در میدان عمل نیز به‌کار برد. در حقیقت نبرد دوازده‌روزه‌ی ایران و رژیم صهیونیستی، و حمله‌ی مستقیم آمریکا به مراکز هسته‌ای کشورمان، نقطه‌ی عطفی در تاریخ بود؛آنجا که دشمن نقاب از چهره برداشت و ایران نشان داد می‌تواند پاسخ استراتژیک بدهد و بازدارندگی ایجاد کند.از این پس، مبارزه با استکبار نه شعار است و نه هیجان؛ بلکه تحلیل واقعی از جهان امروز است.
undefinedایران امروز، در یک سو راهبرد مبارزه با استکبار و مقاومت را اتخاذ کرده و از سوی دیگر، می‌داند که باید از درون خود را توانمند کند. چرا که راه عقلانی امروز ما، «قوی‌شدن» است؛ علمی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی.ما خوب دانسته‌ایم که پیشرفت در همراهی با نظم سلطه به‌دست نمی‌آید، بلکه در استقلال فکری و ایستادگی ریشه دارد.تاریخ نشان داده است که توسعه‌ی وابسته، ظاهری از رفاه دارد اما باطنی از تحقیر و تنها کالای عاریه ای بیش نیست.پیشرفت حقیقی و پایدار تنها در بستر مقاومت ممکن است؛ و جمهوری اسلامی خود گواه آن است.
undefinedو در این میان، جنبش دانشجویی همان جریان زنده‌ای است که باید پرچم این منطق را برافرازد؛دانشجو، ادامه‌دهنده‌ی نسل تسخیر است — نه در اشغال سفارت، بلکه در فتح سنگرهای اندیشه و آگاهی.
۱۳ آبانِ امروز یعنی تسخیر لانه‌های نفوذ در ذهن و رسانه، بازپس‌گیری استقلال فکری، و دفاع از منطق مقاومت در میدان روایت و تحلیل.
لذا به نظر می رسد حرف امروز جنبش دانشجویی در استانه سیزده آبان و روز مبارزه با استکبار می تواند همین باشدکه :تا وقتی ذهن‌ها آزاد نشده‌اند، هنوز لانه‌هایی برای تسخیر باقی است.

ایستاده در روزهایِ آرزویِ تاریخ undefined@Didgah_org

۱۷:۵۰

thumbnail
undefined | چگونه در دانشگاه مرگ بر امریکا بگوییم؟
undefinedویژه‌برنامه‌های ۱۳ آبان؛ بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران

undefined[میراث خمینی](https://ble.ir/basijsbu/412898123305633197/1761843591464)undefinedدانشگاه شهید بهشتی(ره)
undefined[ایستاده بر عهد](https://ble.ir/basij_sharifu/4366724047999567295/1761996607886)undefinedدانشگاه صنعتی شریف
undefined[تسخیر لانه و پشیمانی خواص](https://ble.ir/basij_shahed/-302295246293570245/1761974081937)undefinedدانشگاه شاهد
undefined[تسخیر لانه‌ جاسوسی: انقلاب دوم یا نقض حقوق بین‌الملل](https://ble.ir/Voroody_khu/992193733070299058/1762007311809)undefinedدانشگاه خوارزمی
undefined[مرگ معادله‌ی تسلیم؛ از سلسله نشست‌های کارگزار ملت](https://ble.ir/bsjatu/-4289324580254339773/1761668866803)undefinedدانشگاه علامه طباطبایی(ره)
undefined[بازدید از موزه لانه‌ جاسوسی](https://ble.ir/basij_isuw/4989923856601727130/1762061377355)undefinedدانشگاه امام صادق(ع)_واحد خواهران
undefined[کارگاه یک‌روزه‌ی استکبارستیزی](https://ble.ir/tmu_basij/-7730588390304957567/1762114145435)undefinedدانشگاه تربیت مدرس
#صدای_دانشگاه
ایستاده در روزهایِ آرزویِ تاریخ undefined@Didgah_org

۶:۲۶

thumbnail

۶:۲۶

thumbnail

۶:۲۶

undefined | تعامل یا تبعیت؟
undefined مروری کوتاه بر دشمنی عقلانی با آمریکا
undefined در نگاه نخست، پرسش «چرا با آمریکا دشمنیم؟» ساده به‌نظر می‌رسد؛ اما اگر کمی در آن عمیق‌تر شویم، درمی‌یابیم که ریشه در درک متفاوتی از مفهوم استقلال دارد.مسأله، خصومت با یک ملت نیست، بلکه مقاومت در برابر نظمی است که استقلال ملت‌ها را برنمی‌تابد. جمهوری اسلامی ایران نیز از آغاز نه با مردم آمریکا، بلکه با نظام سلطه‌ی آمریکایی درافتاد؛ نظمی که در تجربه‌ی تاریخی ملت ایران، معنای واقعی استعمار مدرن است.
undefined* تجربه‌ی تاریخی وابستگی*
undefinedکودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا سقوط پهلوی، ایران نمونه‌ای تمام‌عیار از کشوری بود که به‌جای استقلال، امنیت و توسعه‌اش را به اراده‌ی بیگانگان سپرده بود.اسناد منتشرشده از وزارت خارجه‌ی آمریکا نشان می‌دهد که حتی تصمیمات نظامی و نفتی کشور، با مجوز واشنگتن اتخاذ می‌شد.محمدرضا پهلوی در ماجرای جنگ ویتنام، زمانی که آمریکا هواپیماهای اف–۱۴ ایران را برای پشتیبانی از نیروهای خود منتقل کرد، اعتراض کرد اما پاسخی نشنید؛ چون استقلالی برای مطالبه نداشت.همین تجربه کافی است تا روشن شود که وابستگی نه رفاه می‌آورد و نه عزت؛ بلکه به معنای حذف حق انتخاب است.
undefined منطق مقاومت
undefinedبا پیروزی انقلاب اسلامی، ایران برای نخستین‌بار در قرن بیستم تصمیم گرفت مستقل بیندیشد و مستقل تصمیم بگیرد.در همین راستا، تسخیر لانه‌ی جاسوسی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ نه یک واکنش احساسی، بلکه نماد عقلانیتی بود که می‌خواست حضور نامرئی قدرت‌های خارجی را در سیاست داخلی پایان دهد.امام خمینی(ره) از این واقعه به‌عنوان «انقلاب دوم» یاد کرد، زیرا با آن، سلطه‌ی فکری و سیاسی آمریکا بر ایران فرو ریخت.از آن روز تا امروز، هویت انقلاب اسلامی بر پایه‌ی همان اصل استوار مانده است: استقلال در تصمیم، استقلال در اراده، و استقلال در مسیر پیشرفت.
undefined تعامل یا تبعیت؟
undefinedایده‌ی تعامل با آمریکا در ظاهر، راهی کوتاه‌تر برای توسعه به‌نظر می‌رسد؛ اما تجربه‌ی چهار دهه‌ی اخیر نشان می‌دهد که هرگاه ایران به‌سمت سازش رفته، فشارها بیشتر شده است.نمونه‌ی روشن آن، توافق برجام است: ایران محدودیت‌های گسترده‌ای را پذیرفت، اما طرف مقابل نه‌تنها به تعهدات خود عمل نکرد، بلکه تحریم‌ها را افزایش داد.در منطق آمریکا، مذاکره ابزاری برای مهار طرف مقابل است، نه احترام به او.این همان تفاوت ظریف میان تعامل و تبعیت است؛ اولی بر پایه‌ی احترام متقابل شکل می‌گیرد، دومی بر پایه‌ی فشار و تحمیل.
undefinedدشمنی با آمریکا انتخابی احساسی نیست، بلکه نتیجه‌ی محاسبه‌ای تاریخی است.تجربه‌ی ملت‌های دیگر نیز گواه همین منطق است: از آمریکای لاتین تا آسیای غربی، هر جا وابستگی افزایش یافته، کرامت ملی کاهش یافته است.آمریکا به‌دنبال رابطه‌ای برابر نیست؛ به‌دنبال نظمی است که در آن همه تابع تصمیمات او باشند.و عقل سیاسی حکم می‌کند که در برابر چنین نظمی، باید ایستاد.
undefined بنابراین، پرسش اصلی این نیست که «چرا با آمریکا دشمنیم؟» بلکه این است که «چرا حاضر نیستیم استقلال خود را واگذار کنیم؟»
پاسخ روشن است: چون استقلال، اساس هویت و پیشرفت است.
و شاید بتوان گفت که آنچه ملت ایران انتخاب کرده، نه دشمنی، بلکه آزادی در تصمیم‌گیری است.و تا زمانی که قدرت‌های سلطه‌گر آزادی ملت‌ها را هدف گرفته‌اند،عقلانیت حکم می‌کند که در برابرشان بایستیم.
در جهان امروز، مقاومت نه شعار است و نه تعصب؛بلکه انتخابی آگاهانه است برای حفظ کرامت، اختیار و آینده.

#خط_دانشجوایستاده در روزهایِ آرزویِ تاریخundefined@Didgah_org

۱۰:۱۲

thumbnail
undefined | اگر فکر می‌کنی ما احساساتی بودیم، بخوان!
undefined ویژه‌نامه‌ی دانشجویی «شب‌نامه ۱۳ آبان» منتشر شدundefined
undefinedروایتی از زبان دانشجویان تسخیرکننده‌ی سفارت آمریکا
undefinedاز چرایی دشمنی عقلانی با آمریکا
undefinedتا پاسخ به پرسشِ ماندگار: «آیا ما فقط احساسی بودیم؟»

undefinedبازخوانی یک تجربه‌ی تاریخی برای فهم امروز


ایستاده در روزهایِ آرزویِ تاریخundefined@Didgah_org

۱۶:۵۴

undefined | از «۱۶ آذر» چه بدانیم؟
undefined حمزه وطن فدا
قسمت اول
undefined تا از حادثه 16 آذر سال 1332 تحلیل درستی نداشته باشیم نمیتوانیم روز دانشجو را در امتداد آن معنا دنبال کنیم و در اثر این بی توجهی، روز دانشجو بی معنا و بی هویت میشود .میشود بازیچه جشن ها یا میشود ترافیک حضور مسولین در دانشگاه و نوعی دیگر از رفتار بی ربط با این روز نه جشن بد است نه حضور موثر مسولین در دانشگاه ، اما اینها همه نشانی از بی توجهی به معنای این روز انقلابی است.

undefinedاگر بخواهیم همراه با رهبر انقلاب بیندیشیم و از زاویه نگاه ایشان به ۱۶ آذر نظر کنیم، خوب است باری دیگر آخرین سخنرانی ایشان با جمع دانشجویان در 22 اسفند 1403 را مرور کنیم :ایشان ذیل بحث از هویت دانشجویی چنین میفرمایند؛ (به طور خلاصه)در طول این دو قرنی که تمدّن غربی وارد کشور ما شد و با غربی‌ها سروکار پیدا کردیم، جوان ایرانی دو تجربه‌ی متفاوت در مواجهه‌ی با این تمدّن دارد :
• تجربه‌ی اوّل؛ نتیجه‌اش شیفتگی و خودباختگی و • تجربه‌ی بعدی؛ نتیجه‌اش شناخت و برخورد گزینشی و احساس استقلال
undefined در برخورد اوّل وقتی با غرب و پیشرفتها و علم و فنّاوری غربی مواجه شد یک پیش‌فرض و تصوّر قطعی‌ برایش مسجل شد و آن عبارت بود از: دوگانه‌ی «غرب پیشرفته و موفق، و ایران عقب‌مانده و ضعیف و منحط»قوت های غرب موجب شد نقطه قوت های خودمان از یادمان برود یک عدّه‌ای هم در داخل کشور این غفلت را تشدید کردند، پس به جای خودیافتگی به خودباختگی رسیدند و این فهم را در بین عموم مردم منتشر کردند که اگر میخواهید به جایی برسید با تکیه‌ی به اصالتهای خودتان نمیتوانید و باید در همه‌ی امور غربی بشوید، بعدتر با روی کار آمدن رضاخان توسط انگلیس ها، مجموعه‌‌ی دُوروبَر او مثل تقی زاده‌ها و فروغی‌ها از لحاظ فکری همین حالت گرایش به غرب و تبعیّت و هضم شدن در تمدّن مادّی غرب را در بین مردم ترویج کردند و در اقتصادمان و مسائل گوناگون و اجتماعی‌مان آن را پیش بردند.
undefined اما در برخورد و تجربه دوم، از لابلای حوادث تلخ مثل عملکردهای ظالمانه و غیر منصفانه‌ی غربی‌ها در کشورمان؛ اشغال بعضی از بخشهای کشور، سرکوب نهضت‌ها، ایجاد قحطی و خیانتهای گوناگون مثل قراردادهای ظالمانه نفتی و امثال اینها بتدریج افراد هوشمند و آحاد مردم و بخصوص جوانها متوجّه باطن غربی‌ها شدند که ماورای این ظاهرِ اتوکشیده‌ یک باطن خبیث و خائن وجود دارد و آن شوق و شیفتگی نسبت به تمدّن غرب کاهش پیدا کرد.
undefinedنهضت ملّی نفت در سال ۱۳۲۹ قطعاً یکی از نقاط عطفی بود که توانست باطن غربی‌ها را به ما نشان بدهد؛ مصدّق بعد از پیروزی‌های اولیه نهضت در مبارزه‌ی با انگلیس در قضیّه‌ی نفت، تکیه‌اش و امیدش به حمایت آمریکا بود در مقابل انگلیس اما ضربه را آمریکا به مصدّق زد و کودتای ۲۸ مرداد را راه انداخت و چند ده سال دیگر کشور را اسیر کردند.
undefinedنتیجه این حوادث این بود که جوان ایرانی فهمید تکیه‌ی به غرب نه‌فقط ما را به پیشرفت نمیرساند بلکه مانع پیشرفت نیز میشود. خب، این حالت شناخت برای جوان ایرانی، موجب این شد که واکنشها شروع بشود؛ عدّه‌ای سینه سپر کردند. کودتا در مرداد ۱۳۳۲ اتّفاق افتاد و در ۱۶ آذر همان سال در دانشگاه تهران، عدّه‌ای از جوانهای دانشجو، برای آمدن نیکسون که معاون رئیس‌جمهور آن روز آمریکا بود، قیام کردند، ایستادگی کردند و سه نفر از دانشجویان به دست عوامل حکومت جان باختند . از آن روز شروع شد.
undefinedحضرت آقا میگویند از آن روز شروع شد یعنی ۱۶ آذر مبدأ حیات انقلابی ایران در مقابل امریکاست ما پیش‌تر در نهضت نفت علیه انگلستان قیام کرده بودیم اما ۱۶ آذر طلیعه مقاومت ما در برابر امریکاست مقاومتی که از ۱۶ آذر ۳۲ شروع شد و در نهضت ۱۵ خرداد ۴۲ به بلوغ رسید و در انقلاب بهمن ۵۷ به پیروزی اول خود دست یافت و گام های بعدی اش تا پیروزی نهایی بر عهده نسل جوان امروز به ویژه دانشجویان است.با این حساب ۱۶ آذر روز تجدید عهد جریان دانشجویی است با آن سه خون پیشرو و پیشگام در مقاومت برابر امریکاروز میثاق با شهیدان راه استقلال و آزادی،روز یادبود انقلاب در دانشگاه، روزی سرشار از آرمان و عشق و حماسه تلاش کنیم و نگذاریم این روز و این راه توسط خودمان یا دیگران تحریف گردد.


ادامه دارد ...
#رصد_دیدگاه
ایستاده در روزهایِ آرزویِ تاریخ undefined@Didgah_org

۱۸:۴۸

thumbnail
undefined | چرا ۱۶ آذر هنوز مسئله امروز ماست؟
undefined کوثر کوهستانی
undefined یکی از آفت‌هایی که می‌تواند پدیده‌های اجتماعی را گرفتار کند، تغییر تدریجی آن‌ها در بستر زمان است فلذا بازخوانی ریشه‌ها و علت‌ها ضروری و چیزی بیش از مرور و تکرار است. ۱۶ آذر ۳۲ نیز از همین دست پدیده‌هاست. برشی مهم از تاریخ معاصر ایران که از قضا در دانشگاه خلق حادثه می‌کند. اگر نخواهیم به این روز صرفا نگاه مقطعی داشته باشیم ماجرای ۱۶ آذر ۳۲ به اعتراض جمعی از دانشجویان به سفر نیکسون به ایران خلاصه نخواهد شد.
undefinedدر واقع لازم است کمی قبل‌تر از آن را هم ببینیم. جامعه‌ای که از حوالی ۱۳۲۹ فکر روی پای خود ایستادن و ملی شدن نفت را در سر می‌پروراند و از قضا شیرینی موفقیتی #ملی را می‌چشد با کودتای آمریکایی ۳۲ مواجه می‌شود. دستی خارجی که نمی‌گذارد ایران برای خودش تصمیم بگیرد. این جاست که افق جدیدی در فهم موانع استقلال و پیشرفت کشور شکل می‌گیرد. اگر گمان می‌شد که استبداد داخلی تنها مشکل است و با حضور مصدق دولت ملی شکل خواهد گرفت، کودتای ۳۲ نشان داد تا وقتی استکبار خارجی هست، ولو آنکه استبداد کم شده باشد، مسیر پیشرفت و استقلال ملی هموار نخواهد شد. صحنه‌ی خودباختگی در کشور به واسطه‌ی فهم دقیق دانشجویان از صحنه به صحنه‌ی نزاع دو جریان خودباخته و خودیافته تبدیل می‌شود. روز دانشجو روز دانشجوی ضد نیکسون است و دانشجوی ضد نیکسون معترض به هر آن‌کسی است که می‌خواهد ایران قوی #مستقل شکل نگیرد.
undefinedاساسا دانشگاه شکل گرفته بود تا از جهات مختلف جهت دهنده‌ی توسعه‌ی غربی کشور و عامل وابستگی باشد اما از درون همین دانشگاه جریانی می‌جوشد که به توسعه‌ی آمریکایی کشور منتقد است. و شاید این مهم‌ترین دلیلی است که باید روز دانشجو به یاد سال ۳۲، ۱۶ آذر باشد. دانشجو ویژگی های گوناگونی دارد. حق خواه است، عدالت طلب است، عنصر متصل به علم است و ویژگی های دیگری که در محل خود مهم هستند اما آنچه دانشجو را مهم می‌کند، قرار گیری در نقطه‌ای است باید برای پیشرفت کشور و چگونگی پیشرفت کشور تصمیم بسازد اما پایه های آن به غربی فکر کردن گره خورده است.
undefined دانشگاه نیاز به انقلاب درونی دارد. نه از جنس انقلاب فرهنگی که بسیار محدود است، دانشگاه نیاز دارد تا درباره‌ی خودش بازاندیشی کند و اساسا دانشگاه جدی جدیدی را بازآفرینی کند. این انقلاب نیازمند نیروهای مملو از باور به لزوم و ضرورت این انقلاب است. دانشجویانی که با فهم دقیق آرمان‌ها، بتوانند دانشگاه را از باتلاق سطحی بودن بیرون بکشند و دانشگاه #ضد_آمریکایی را در نسبت با مسائل اصلی و اساسی کشور باز تعریف کنند.
#خط_دانشجوایستاده در روزهایِ آرزویِ تاریخundefined@Didgah_org

۱۳:۲۱

دیدگاه
undefined | از «۱۶ آذر» چه بدانیم؟ undefined حمزه وطن فدا قسمت اول undefined تا از حادثه 16 آذر سال 1332 تحلیل درستی نداشته باشیم نمیتوانیم روز دانشجو را در امتداد آن معنا دنبال کنیم و در اثر این بی توجهی، روز دانشجو بی معنا و بی هویت میشود . میشود بازیچه جشن ها یا میشود ترافیک حضور مسولین در دانشگاه و نوعی دیگر از رفتار بی ربط با این روز نه جشن بد است نه حضور موثر مسولین در دانشگاه ، اما اینها همه نشانی از بی توجهی به معنای این روز انقلابی است. undefinedاگر بخواهیم همراه با رهبر انقلاب بیندیشیم و از زاویه نگاه ایشان به ۱۶ آذر نظر کنیم، خوب است باری دیگر آخرین سخنرانی ایشان با جمع دانشجویان در 22 اسفند 1403 را مرور کنیم : ایشان ذیل بحث از هویت دانشجویی چنین میفرمایند؛ (به طور خلاصه) در طول این دو قرنی که تمدّن غربی وارد کشور ما شد و با غربی‌ها سروکار پیدا کردیم، جوان ایرانی دو تجربه‌ی متفاوت در مواجهه‌ی با این تمدّن دارد : • تجربه‌ی اوّل؛ نتیجه‌اش شیفتگی و خودباختگی و • تجربه‌ی بعدی؛ نتیجه‌اش شناخت و برخورد گزینشی و احساس استقلال undefined در برخورد اوّل وقتی با غرب و پیشرفتها و علم و فنّاوری غربی مواجه شد یک پیش‌فرض و تصوّر قطعی‌ برایش مسجل شد و آن عبارت بود از: دوگانه‌ی «غرب پیشرفته و موفق، و ایران عقب‌مانده و ضعیف و منحط» قوت های غرب موجب شد نقطه قوت های خودمان از یادمان برود یک عدّه‌ای هم در داخل کشور این غفلت را تشدید کردند، پس به جای خودیافتگی به خودباختگی رسیدند و این فهم را در بین عموم مردم منتشر کردند که اگر میخواهید به جایی برسید با تکیه‌ی به اصالتهای خودتان نمیتوانید و باید در همه‌ی امور غربی بشوید، بعدتر با روی کار آمدن رضاخان توسط انگلیس ها، مجموعه‌‌ی دُوروبَر او مثل تقی زاده‌ها و فروغی‌ها از لحاظ فکری همین حالت گرایش به غرب و تبعیّت و هضم شدن در تمدّن مادّی غرب را در بین مردم ترویج کردند و در اقتصادمان و مسائل گوناگون و اجتماعی‌مان آن را پیش بردند. undefined اما در برخورد و تجربه دوم، از لابلای حوادث تلخ مثل عملکردهای ظالمانه و غیر منصفانه‌ی غربی‌ها در کشورمان؛ اشغال بعضی از بخشهای کشور، سرکوب نهضت‌ها، ایجاد قحطی و خیانتهای گوناگون مثل قراردادهای ظالمانه نفتی و امثال اینها بتدریج افراد هوشمند و آحاد مردم و بخصوص جوانها متوجّه باطن غربی‌ها شدند که ماورای این ظاهرِ اتوکشیده‌ یک باطن خبیث و خائن وجود دارد و آن شوق و شیفتگی نسبت به تمدّن غرب کاهش پیدا کرد. undefinedنهضت ملّی نفت در سال ۱۳۲۹ قطعاً یکی از نقاط عطفی بود که توانست باطن غربی‌ها را به ما نشان بدهد؛ مصدّق بعد از پیروزی‌های اولیه نهضت در مبارزه‌ی با انگلیس در قضیّه‌ی نفت، تکیه‌اش و امیدش به حمایت آمریکا بود در مقابل انگلیس اما ضربه را آمریکا به مصدّق زد و کودتای ۲۸ مرداد را راه انداخت و چند ده سال دیگر کشور را اسیر کردند. undefinedنتیجه این حوادث این بود که جوان ایرانی فهمید تکیه‌ی به غرب نه‌فقط ما را به پیشرفت نمیرساند بلکه مانع پیشرفت نیز میشود. خب، این حالت شناخت برای جوان ایرانی، موجب این شد که واکنشها شروع بشود؛ عدّه‌ای سینه سپر کردند. کودتا در مرداد ۱۳۳۲ اتّفاق افتاد و در ۱۶ آذر همان سال در دانشگاه تهران، عدّه‌ای از جوانهای دانشجو، برای آمدن نیکسون که معاون رئیس‌جمهور آن روز آمریکا بود، قیام کردند، ایستادگی کردند و سه نفر از دانشجویان به دست عوامل حکومت جان باختند . از آن روز شروع شد. undefinedحضرت آقا میگویند از آن روز شروع شد یعنی ۱۶ آذر مبدأ حیات انقلابی ایران در مقابل امریکاست ما پیش‌تر در نهضت نفت علیه انگلستان قیام کرده بودیم اما ۱۶ آذر طلیعه مقاومت ما در برابر امریکاست مقاومتی که از ۱۶ آذر ۳۲ شروع شد و در نهضت ۱۵ خرداد ۴۲ به بلوغ رسید و در انقلاب بهمن ۵۷ به پیروزی اول خود دست یافت و گام های بعدی اش تا پیروزی نهایی بر عهده نسل جوان امروز به ویژه دانشجویان است. با این حساب ۱۶ آذر روز تجدید عهد جریان دانشجویی است با آن سه خون پیشرو و پیشگام در مقاومت برابر امریکا روز میثاق با شهیدان راه استقلال و آزادی، روز یادبود انقلاب در دانشگاه، روزی سرشار از آرمان و عشق و حماسه تلاش کنیم و نگذاریم این روز و این راه توسط خودمان یا دیگران تحریف گردد.ادامه دارد ... #رصد_دیدگاه ایستاده در روزهایِ آرزویِ تاریخ undefined@Didgah_org
undefined | از «۱۶ آذر» چه بدانیم؟
undefined حمزه وطن فدا
قسمت دوم
undefinedاگر ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ مبداء دشمنی و استعمار امریکایی در ایران است .۱۶ آذر ۱۳۳۲ و درگیری دانشجویان با نیکسون و آن شهادت‌های غریبانه هم مبدأ بیداری دانشجویی و قیام دانشجویی ایران علیه امریکاست.اگر دشمنی امریکایی کماکان زنده است ۱۶ آذر هم باید کماکان روز نمایش مبارزه دانشجویی علیه امریکا باشد.۱۶ آذر روز ماست، روز انقلاب است در دانشگاه،بلکه دانشگاه انقلابی هر روزش ۱۶ آذر است.
undefined «اولویت اولِ»برای دانشجوی انقلابی در دانشگاه امروز، #تبیین عمومی عقلانیت پیشرفته‌ی مقاومت در برابر امریکا است.تبیین منطق ایستادگی همه جانبه‌ی جمهوری اسلامی در برابر امریکا• سه چیز باید برای دانشگاه روشن شود:
۱. مطلوبیت مقاومت در برابر امریکا۲. ضرورت مقاومت در برابر امریکا۳. امکان مقاومت در برابر امریکا
• اگر گزاره العلم سلطان، مقبول باشددانشگاه پایگاه تولید قدرت ماست تولید اندیشه، دانش و سیاست• بدون این پایگاه بدون بیداری و اراده‌ی پایگاهِ دانشگاه علیه امریکا،پیشرفت همه جانبه و واقعی ایران سخت یا محال است.
undefined «اولویت دوم»برای کنش دانشجویی #نمایش پرچم بلند مقاومت دانشگاهی علیه امریکا در میان مردم ایران و منطقه و جهان است.• اگر دانشگاه نماد و پایگاه خِرد و نخبگی دوران ماست که هست و آنچه دانشگاه بگوید در نگاه مردم، عقل است و علم پس مردم باید حس کنند که درخت بلند و زیبای پیشرفت مقاومت‌پایه در ایران، نه صرفا از پایگاه دین و ایدئولوژی که از چشمه‌ی خِرد و اراده‌ی دانشگاهی سیراب می‌شود. • مردم باید ببینند کلمه ایستادگی همه جانبه در برابر نظام سلطه نه فقط از زبان رهبر انقلاب یا حوزه‌علمیه یا سپاه یا محافل حزب‌اللهی که در شعار و شعور دانشگاه و نخبگی دانشگاهی امروز ایران جاری است.
undefined پس خلاصه اینکه؛ دو چیز بر عهده تشکل دانشجویی است:۱. تبیین دشمنی امریکا (از سمت بچه‌های انقلابی برای عموم دانشگاه)۲. نمایشِ دانشگاه ایستاده در برابر امریکا
ادامه دارد ...
#رصد_دیدگاه
ایستاده در روزهایِ آرزویِ تاریخ undefined@Didgah_org

۱۳:۲۶