بازارسال شده از آخرین تحلیل قوانین و مقررات سرمایه گذاری ، کسب و کار و سیاستهای ارزی ، صنعتی و تجاری
امنیت سرمایه گذاری در استان های مختلف.pdf
۷.۰۸ مگابایت
🔴 نامناسب شدن وضعیت امنیت سرمایه گذاری در کشور
✍️ به گزارش مرکز پژوهش های مجلس در جدیدترین ارزیابی امنیت سرمایه گذاری در استان های مختلف کشور و بر اساس داده های پرسشنامه ای شاخص امنیت سرمایه گذاری هرچه عدد شاخص به عدد 10 نزدیک تر باشد نشان از وضعیت نامناسب امنیت سرمایه گذاری و هرچه به صفر نزدیک باشد نشان از وضعیت مناسب امنیت سرمایه گذاری در استان مورد نظر بوده است
🔸 نتایج این مطالعه حاکی از است که در بهار 1403 این شاخص به عدد 5/77 رسیده است این درحالی است که عدد این شاخص در بهار سال 1402 معادل 5/73 درصد بوده است که حاکی از بدتر شدن وضعیت امنیت سرمایه گذاری در کشور می باشد. 🔸استان هرمزگان با شاخص 5/24 و استان کهکیلیوه و بویر احمد با 6/28 بهترین و بدترین عملکرد را در میان استان های کشور داشته اند.
شاخص امنیت سرمایه گذاری در اصفهان بدتر از سال 1402
🔸استان اصفهان با شاخص 5/94 رتبه 24 را از بین 31 استان کشور داشته است
🆔کانال آخرین تحلیل قوانین و مقررات اقتصادی :بله | ایتا | تلگرام |
✍️ به گزارش مرکز پژوهش های مجلس در جدیدترین ارزیابی امنیت سرمایه گذاری در استان های مختلف کشور و بر اساس داده های پرسشنامه ای شاخص امنیت سرمایه گذاری هرچه عدد شاخص به عدد 10 نزدیک تر باشد نشان از وضعیت نامناسب امنیت سرمایه گذاری و هرچه به صفر نزدیک باشد نشان از وضعیت مناسب امنیت سرمایه گذاری در استان مورد نظر بوده است
🔸 نتایج این مطالعه حاکی از است که در بهار 1403 این شاخص به عدد 5/77 رسیده است این درحالی است که عدد این شاخص در بهار سال 1402 معادل 5/73 درصد بوده است که حاکی از بدتر شدن وضعیت امنیت سرمایه گذاری در کشور می باشد. 🔸استان هرمزگان با شاخص 5/24 و استان کهکیلیوه و بویر احمد با 6/28 بهترین و بدترین عملکرد را در میان استان های کشور داشته اند.
شاخص امنیت سرمایه گذاری در اصفهان بدتر از سال 1402
🔸استان اصفهان با شاخص 5/94 رتبه 24 را از بین 31 استان کشور داشته است
🆔کانال آخرین تحلیل قوانین و مقررات اقتصادی :بله | ایتا | تلگرام |
۱۲:۲۵
جیتکس: نمایشگاهی برای آینده فناوریجیتکس (GITEX) یکی از بزرگترین و معتبرترین نمایشگاههای فناوری در جهان است که هر ساله در دبی برگزار میشود. این رویداد، هزاران شرکت و متخصص فناوری را از سراسر جهان گرد هم میآورد تا آخرین دستاوردهای خود را در زمینههای مختلف فناوری، از هوش مصنوعی و واقعیت مجازی تا اینترنت اشیا و بلاکچین، به نمایش بگذارند.چرا جیتکس اهمیت دارد؟ نمایشگاه نوآوری: جیتکس به عنوان یک بستر مناسب برای معرفی فناوریهای نوظهور و محصولات جدید عمل میکند. شرکتها در این نمایشگاه میتوانند آخرین دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند و با مشتریان بالقوه و سرمایهگذاران ارتباط برقرار کنند.
شبکهسازی: جیتکس فرصتی استثنایی برای ایجاد ارتباط با متخصصان، شرکتها و سرمایهگذاران در حوزه فناوری فراهم میکند. شرکتکنندگان میتوانند با همکاران جدید آشنا شوند و فرصتهای همکاری مشترک را بررسی کنند. تعیین روندهای آینده: جیتکس به عنوان یک شاخص مهم برای تعیین روندهای آینده در حوزه فناوری شناخته میشود. شرکتکنندگان میتوانند با بررسی محصولات و فناوریهای ارائه شده در این نمایشگاه، از آخرین روندها و تحولات صنعت فناوری آگاه شوند.
بخشهای مختلف نمایشگاه جیتکس
جیتکس شامل بخشهای مختلفی است که هر یک به موضوع خاصی اختصاص دارد. برخی از مهمترین بخشهای این نمایشگاه عبارتند از:
هوش مصنوعی: آخرین دستاوردهای هوش مصنوعی در زمینههای مختلف مانند پردازش زبان طبیعی، بینایی ماشین و یادگیری عمیق واقعیت مجازی و واقعیت افزوده: تجهیزات و نرمافزارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای کاربردهای مختلف
اینترنت اشیا: دستگاهها و پلتفرمهای اینترنت اشیا برای اتصال اشیاء مختلف به اینترنت بلاکچین: فناوری بلاکچین و کاربردهای آن در صنایع مختلف
امنیت سایبری: راهکارهای امنیتی برای حفاظت از دادهها و سیستمهای اطلاعاتیجیتکس برای چه کسانی مناسب است؟ کارآفرینان و استارتآپها: جیتکس فرصتی عالی برای معرفی محصولات و خدمات به سرمایهگذاران و مشتریان بالقوه است.
شرکتهای فناوری: شرکتهای فناوری میتوانند از جیتکس برای نمایش محصولات جدید، ایجاد ارتباط با مشتریان و شرکای تجاری و بررسی روندهای بازار استفاده کنند. متخصصان فناوری: متخصصان فناوری میتوانند در جیتکس با آخرین فناوریها آشنا شوند، با همکاران جدید ارتباط برقرار کنند و از آخرین تحقیقات و توسعهها آگاه شوند.
دانشجویان و محققان: دانشجویان و محققان میتوانند از جیتکس برای آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی و فناوری و ایجاد ارتباط با اساتید و محققان برجسته استفاده کنند.
شبکهسازی: جیتکس فرصتی استثنایی برای ایجاد ارتباط با متخصصان، شرکتها و سرمایهگذاران در حوزه فناوری فراهم میکند. شرکتکنندگان میتوانند با همکاران جدید آشنا شوند و فرصتهای همکاری مشترک را بررسی کنند. تعیین روندهای آینده: جیتکس به عنوان یک شاخص مهم برای تعیین روندهای آینده در حوزه فناوری شناخته میشود. شرکتکنندگان میتوانند با بررسی محصولات و فناوریهای ارائه شده در این نمایشگاه، از آخرین روندها و تحولات صنعت فناوری آگاه شوند.
بخشهای مختلف نمایشگاه جیتکس
جیتکس شامل بخشهای مختلفی است که هر یک به موضوع خاصی اختصاص دارد. برخی از مهمترین بخشهای این نمایشگاه عبارتند از:
هوش مصنوعی: آخرین دستاوردهای هوش مصنوعی در زمینههای مختلف مانند پردازش زبان طبیعی، بینایی ماشین و یادگیری عمیق واقعیت مجازی و واقعیت افزوده: تجهیزات و نرمافزارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای کاربردهای مختلف
اینترنت اشیا: دستگاهها و پلتفرمهای اینترنت اشیا برای اتصال اشیاء مختلف به اینترنت بلاکچین: فناوری بلاکچین و کاربردهای آن در صنایع مختلف
امنیت سایبری: راهکارهای امنیتی برای حفاظت از دادهها و سیستمهای اطلاعاتیجیتکس برای چه کسانی مناسب است؟ کارآفرینان و استارتآپها: جیتکس فرصتی عالی برای معرفی محصولات و خدمات به سرمایهگذاران و مشتریان بالقوه است.
شرکتهای فناوری: شرکتهای فناوری میتوانند از جیتکس برای نمایش محصولات جدید، ایجاد ارتباط با مشتریان و شرکای تجاری و بررسی روندهای بازار استفاده کنند. متخصصان فناوری: متخصصان فناوری میتوانند در جیتکس با آخرین فناوریها آشنا شوند، با همکاران جدید ارتباط برقرار کنند و از آخرین تحقیقات و توسعهها آگاه شوند.
دانشجویان و محققان: دانشجویان و محققان میتوانند از جیتکس برای آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی و فناوری و ایجاد ارتباط با اساتید و محققان برجسته استفاده کنند.
۱۹:۰۴
۱۶:۴۹
⭕️ مصوبه ترخیص درصدی کالاها تا پایان فروردین 1404 تمدید شد
مصوبه امکان ترخیص نود درصدی کالاهای منتخب بدون ثبت منشأ ارز بانکی که اول آبان ماه 1403 پایان یافته بود سرانجام پس از کلی کش و قوس و پیگیری های گمرک و فعالین اقتصادی جهت اجرا به گمرکات کشور ابلاغ شد .این مصوبه با در نظر گرفتن نیاز واحدهای تولیدی و تامین کنندگان مواد اولیه و فهرست کالایی مورد نیاز و ضروری برای صنایع کشور تنظیم و با توجه به برخی ملاحظات بانک مرکزی جهت اجرا به گمرکات ابلاغ شده است و واردکنندگان میتوانند بدون اخذ کد ساتا تا میزان ۹۰ درصد از کالاهای اظهاری به گمرک که مشمول کد تعرفه های اعلامی از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت است را پس از طی تشریفات قانونی ترخیص کنند .✍️ پ ن : فرایند تخصیص ارز طولانی بانک مرکزی آنقدر فعالین اقتصادی ا تحت الشعاع قرار داده که ناگزیرند از بین تعطیلی واحد تولیدی تا ترخیص درصدی بدون تامین ارز ( با وجود ریسکهای فراوان ) یکی را انتخاب کند اما همین منفذ تنفسی ادامه حیات واحدهای تولیدی از ابتدای آبان ماه تمدید نشد و منجر به رسوب کالا در گمرکات و عدم امکان ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی شد.🔷دولت با تبلیغات روش برات مدتدار از محل سامانه نیما را جایگزین نمود که البته با تخصیص اعتباری 5 روزه و برات غیرتعهدآور امکان ترخیص 100 درصدی را بجای 90 درصدی داشت ⛔️ابهام مخاطره انگیز در تخصیص اعتباری برات مدتدار آنستکه در موعد سر رسید برات غیرتعهدآور بانک عامل مجاز است به هر نرخ اعلامی بانک مرکزی تامین ارز را انجام داده و به عبارتی تعهدی به تأمین ارز نخواهد داشت .🚫ریسکهای برات مدتدار و ترخیص درصدی برای فعالین اقتصادی اینگونه است که تا زمان تامین ارز که معمولا 90 تا 100 روز زمان می برد با افزایش نرخ ارز مواجهند یعنی ما به ازای هر یک دلار دست کم 8 هزار تومان افزایش نرخ یا هر یک میلیون دلار تقریباً 10 میلیارد تومان زیان در بر دارد این در حالیسکه تولیدکنندگان کالای خود را به نرخ زمان ترخیص و تولید فروخته اند و در زمان تامین ارز با زیانی روبرو می شوند که هیچ تعهدی برای تامین ارز به نرخ زمان ترخیص توسط بانک مرکزی وجود ندارد!❗️از طرفی تغییرات مکرر ضوابط ارزی و تجاری که در سامانه مانع تجارت به صورت شبانه و بر خلاف ماده 24 قانون بهبود فضای کسب و کار ایجاد می شود مواد اولیه ترخیص شده را در زمان تامین ارز با انواع مغایرتها مواجه می کند.
🆔 صفحات دکتر علی شاه زیدی:تلگرام (https://t.me/DrAliShahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy) | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) |
مصوبه امکان ترخیص نود درصدی کالاهای منتخب بدون ثبت منشأ ارز بانکی که اول آبان ماه 1403 پایان یافته بود سرانجام پس از کلی کش و قوس و پیگیری های گمرک و فعالین اقتصادی جهت اجرا به گمرکات کشور ابلاغ شد .این مصوبه با در نظر گرفتن نیاز واحدهای تولیدی و تامین کنندگان مواد اولیه و فهرست کالایی مورد نیاز و ضروری برای صنایع کشور تنظیم و با توجه به برخی ملاحظات بانک مرکزی جهت اجرا به گمرکات ابلاغ شده است و واردکنندگان میتوانند بدون اخذ کد ساتا تا میزان ۹۰ درصد از کالاهای اظهاری به گمرک که مشمول کد تعرفه های اعلامی از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت است را پس از طی تشریفات قانونی ترخیص کنند .✍️ پ ن : فرایند تخصیص ارز طولانی بانک مرکزی آنقدر فعالین اقتصادی ا تحت الشعاع قرار داده که ناگزیرند از بین تعطیلی واحد تولیدی تا ترخیص درصدی بدون تامین ارز ( با وجود ریسکهای فراوان ) یکی را انتخاب کند اما همین منفذ تنفسی ادامه حیات واحدهای تولیدی از ابتدای آبان ماه تمدید نشد و منجر به رسوب کالا در گمرکات و عدم امکان ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی شد.🔷دولت با تبلیغات روش برات مدتدار از محل سامانه نیما را جایگزین نمود که البته با تخصیص اعتباری 5 روزه و برات غیرتعهدآور امکان ترخیص 100 درصدی را بجای 90 درصدی داشت ⛔️ابهام مخاطره انگیز در تخصیص اعتباری برات مدتدار آنستکه در موعد سر رسید برات غیرتعهدآور بانک عامل مجاز است به هر نرخ اعلامی بانک مرکزی تامین ارز را انجام داده و به عبارتی تعهدی به تأمین ارز نخواهد داشت .🚫ریسکهای برات مدتدار و ترخیص درصدی برای فعالین اقتصادی اینگونه است که تا زمان تامین ارز که معمولا 90 تا 100 روز زمان می برد با افزایش نرخ ارز مواجهند یعنی ما به ازای هر یک دلار دست کم 8 هزار تومان افزایش نرخ یا هر یک میلیون دلار تقریباً 10 میلیارد تومان زیان در بر دارد این در حالیسکه تولیدکنندگان کالای خود را به نرخ زمان ترخیص و تولید فروخته اند و در زمان تامین ارز با زیانی روبرو می شوند که هیچ تعهدی برای تامین ارز به نرخ زمان ترخیص توسط بانک مرکزی وجود ندارد!❗️از طرفی تغییرات مکرر ضوابط ارزی و تجاری که در سامانه مانع تجارت به صورت شبانه و بر خلاف ماده 24 قانون بهبود فضای کسب و کار ایجاد می شود مواد اولیه ترخیص شده را در زمان تامین ارز با انواع مغایرتها مواجه می کند.
🆔 صفحات دکتر علی شاه زیدی:تلگرام (https://t.me/DrAliShahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy) | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) |
۱۱:۰۴
۱۳:۴۱
۱۳:۴۱
۸:۱۰
۸:۱۰
⭕️فرمان های اجرایی ترامپ اثرات و تبعات بر اقتصاد جهانی
دونالد ترامپ از ژانویه 2017 تا ژانویه 2021، اولین دوره ریاست جمهوری خود خود را آغاز و تمام کرد و در مجموع 220 فرمان اجرایی را امضا کرد که تا جولای 2024، 71 مورد از آنها توسط جو بایدن یعنی 32 درصد لغو شد .بایدن بخش قابل توجهی از سایر اقدامات اجرایی خود را صرف لغو فرمانهای اجرایی ترامپ کرده بود.بایدن در اولین روز ریاست جمهوری خود مجموعه ای از اقدامات را امضا کرد که بودجه ساخت دیوار مرزی ترامپ را متوقف کرد، ممنوعیت سفر خود را که عمدتاً کشورهای مسلمان را هدف قرار می داد لغو کرد، تلاش های ترامپ برای خروج ایالات متحده از توافقات بین المللی را لغو کرد و ایالات متحده را مجدداً به پیوستن به پیمان توافقنامه آب و هوای پاریس متعهد کرد.بایدن و در 100 روز اول ریاست جمهوری خود ، بیش از 60 اقدام اجرایی را امضا کرد که 24 مورد از آنها وارونه مستقیم سیاست های ترامپ بود!فرمان اجرایی 13788 ترامپ با عنوان Buy American and Hire American یعنی آمریکای بخر آمریکایی استخدام کن که در آوریل 2017 صادر شده بود در ژانویه 2021 و همان بدو ریاست بایدن در کاخ سفید با فرمان اجرایی 14005 با عنوان رسمی تضمین ساخت آینده در تمام آمریکا توسط همه کارگران آمریکا یا Ensuring the Future Is Made in All of America by All of America's Workers جایگزین شدفرمان اجرایی 13788 ترامپ موجب ارتقای صنایع آمریکا و تولید کالاها، محصولات و مواد ساخت آمریکا از طریق افزایش نرخ اشتغال در ایالات متحده و کاهش استفاده از کارگران خارجی و میزان کالاهای تولیدی خارج از کشور و کاهش مالیات آنها شد.سیاست صلح از طریق قدرت ( Peace Through Strength ) ترامپ نه تنها از متحدان و شرکای آمریکا خواسته است که هزینههای دفاعی خود را افزایش دهند، بلکه بر تقویت قابلیتهای دفاعی آمریکا نیز تمرکز کرده است!به نظر شما با بازگشت ترامپ به صحنه قدرت در ژانویه آینده کدامیک از فرمان های اجرایی احیا خواهد شد؟اثرات صدور این فرمان های اجرایی بر اقتصاد جهانی و نرخ کومودیتی ها چگونه خواهد بود؟نحوه مواجهه ایران با او و تصمیماتش چگونه خواهد بود آیا آمادگی و تدابیر لازم توسط تمام ارکان اقتصادی و سیاسی کشور اتخاذ شده؟یا همچون سال 1397 با شوکه شدن از تصمیمات او غافلگیرانه 2 ، 3 سالی را حیران می شویم !
🆔 صفحات دکتر علی شاه زیدی:تلگرام (https://t.me/DrAliShahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy) | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) |
دونالد ترامپ از ژانویه 2017 تا ژانویه 2021، اولین دوره ریاست جمهوری خود خود را آغاز و تمام کرد و در مجموع 220 فرمان اجرایی را امضا کرد که تا جولای 2024، 71 مورد از آنها توسط جو بایدن یعنی 32 درصد لغو شد .بایدن بخش قابل توجهی از سایر اقدامات اجرایی خود را صرف لغو فرمانهای اجرایی ترامپ کرده بود.بایدن در اولین روز ریاست جمهوری خود مجموعه ای از اقدامات را امضا کرد که بودجه ساخت دیوار مرزی ترامپ را متوقف کرد، ممنوعیت سفر خود را که عمدتاً کشورهای مسلمان را هدف قرار می داد لغو کرد، تلاش های ترامپ برای خروج ایالات متحده از توافقات بین المللی را لغو کرد و ایالات متحده را مجدداً به پیوستن به پیمان توافقنامه آب و هوای پاریس متعهد کرد.بایدن و در 100 روز اول ریاست جمهوری خود ، بیش از 60 اقدام اجرایی را امضا کرد که 24 مورد از آنها وارونه مستقیم سیاست های ترامپ بود!فرمان اجرایی 13788 ترامپ با عنوان Buy American and Hire American یعنی آمریکای بخر آمریکایی استخدام کن که در آوریل 2017 صادر شده بود در ژانویه 2021 و همان بدو ریاست بایدن در کاخ سفید با فرمان اجرایی 14005 با عنوان رسمی تضمین ساخت آینده در تمام آمریکا توسط همه کارگران آمریکا یا Ensuring the Future Is Made in All of America by All of America's Workers جایگزین شدفرمان اجرایی 13788 ترامپ موجب ارتقای صنایع آمریکا و تولید کالاها، محصولات و مواد ساخت آمریکا از طریق افزایش نرخ اشتغال در ایالات متحده و کاهش استفاده از کارگران خارجی و میزان کالاهای تولیدی خارج از کشور و کاهش مالیات آنها شد.سیاست صلح از طریق قدرت ( Peace Through Strength ) ترامپ نه تنها از متحدان و شرکای آمریکا خواسته است که هزینههای دفاعی خود را افزایش دهند، بلکه بر تقویت قابلیتهای دفاعی آمریکا نیز تمرکز کرده است!به نظر شما با بازگشت ترامپ به صحنه قدرت در ژانویه آینده کدامیک از فرمان های اجرایی احیا خواهد شد؟اثرات صدور این فرمان های اجرایی بر اقتصاد جهانی و نرخ کومودیتی ها چگونه خواهد بود؟نحوه مواجهه ایران با او و تصمیماتش چگونه خواهد بود آیا آمادگی و تدابیر لازم توسط تمام ارکان اقتصادی و سیاسی کشور اتخاذ شده؟یا همچون سال 1397 با شوکه شدن از تصمیمات او غافلگیرانه 2 ، 3 سالی را حیران می شویم !
🆔 صفحات دکتر علی شاه زیدی:تلگرام (https://t.me/DrAliShahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy) | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) |
۱۳:۴۵
۶:۴۵
کانال رسمی دکتر علی شاه زیدی
🏞️ تصویر
تحولات صادرات جهانی در دو دهه گذشته از نگاه سایت Statista
این تصویر تغییرات قابل توجهی را در الگوی صادرات جهانی از سال 2000 تا 2023 نشان میدهد.
🔷صعود چین: چشمگیرترین تغییر، صعود بینظیر چین به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان است. در حالی که در سال 2000 چین در رتبه هشتم قرار داشت، در سال 2023 با فاصلهای قابل توجه از سایر کشورها در صدر جدول قرار گرفته است. این رشد چشمگیر نشاندهنده قدرت تولید و صادرات چین در عرصه جهانی است.
🔷کاهش نسبی سهم آمریکا: اگرچه ایالات متحده همچنان یکی از بزرگترین صادرکنندگان جهان است، اما سهم آن نسبت به سایر کشورها، به ویژه چین، کاهش یافته است. این امر میتواند دلایل مختلفی از جمله تغییر در ساختار اقتصادی، رقابت شدید، و سیاستهای تجاری داشته باشد.
🔷ثبات نسبی اروپا: کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و ایتالیا همچنان در میان بزرگترین صادرکنندگان جهان قرار دارند، اما سهم آنها نسبت به گذشته کاهش یافته است. این امر نشاندهنده تغییرات در ساختار صنعتی اروپا و افزایش رقابت از سوی کشورهای نوظهور است.
🔷ظهور کشورهای جدید: کشورهایی مانند هلند، کره جنوبی و ژاپن نیز در سالهای اخیر شاهد رشد قابل توجهی در صادرات خود بودهاند. این امر نشاندهنده تنوع بیشتر در اقتصاد جهانی و افزایش نقش کشورهای آسیایی در تجارت جهانی است.
عوامل موثر بر این تغییرات:
1️⃣جهانیسازی: گسترش جهانیسازی و کاهش موانع تجاری، امکان رقابت بیشتر بین کشورها را فراهم کرده است.2️⃣صعود چین: رشد اقتصادی سریع چین و سرمایهگذاری گسترده در صنایع تولیدی، این کشور را به کارخانه جهان تبدیل کرده است.3️⃣تغییرات تکنولوژیکی: پیشرفتهای تکنولوژیکی و ظهور زنجیرههای تامین جهانی، الگوهای تولید و صادرات را تغییر داده است.4️⃣سیاستهای تجاری: تغییرات در سیاستهای تجاری کشورها، مانند جنگهای تجاری و توافقنامههای تجاری، بر حجم و ترکیب صادرات تأثیر گذاشته است.
✔️نتیجهگیری:
تصویر ارائه شده، تصویری روشن از تحولات مهم در تجارت جهانی در دو دهه گذشته ارائه میدهد. صعود چین به عنوان یک قدرت صادراتی، کاهش نسبی سهم آمریکا و اروپا، و ظهور کشورهای جدید، نشاندهنده تغییرات ساختاری در اقتصاد جهانی است. این تغییرات، فرصتها و چالشهای جدیدی را برای کشورها و شرکتهای مختلف ایجاد کرده است.
🆔 صفحات دکتر علی شاه زیدی:تلگرام (https://t.me/DrAliShahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy) | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) |
این تصویر تغییرات قابل توجهی را در الگوی صادرات جهانی از سال 2000 تا 2023 نشان میدهد.
🔷صعود چین: چشمگیرترین تغییر، صعود بینظیر چین به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان است. در حالی که در سال 2000 چین در رتبه هشتم قرار داشت، در سال 2023 با فاصلهای قابل توجه از سایر کشورها در صدر جدول قرار گرفته است. این رشد چشمگیر نشاندهنده قدرت تولید و صادرات چین در عرصه جهانی است.
🔷کاهش نسبی سهم آمریکا: اگرچه ایالات متحده همچنان یکی از بزرگترین صادرکنندگان جهان است، اما سهم آن نسبت به سایر کشورها، به ویژه چین، کاهش یافته است. این امر میتواند دلایل مختلفی از جمله تغییر در ساختار اقتصادی، رقابت شدید، و سیاستهای تجاری داشته باشد.
🔷ثبات نسبی اروپا: کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و ایتالیا همچنان در میان بزرگترین صادرکنندگان جهان قرار دارند، اما سهم آنها نسبت به گذشته کاهش یافته است. این امر نشاندهنده تغییرات در ساختار صنعتی اروپا و افزایش رقابت از سوی کشورهای نوظهور است.
🔷ظهور کشورهای جدید: کشورهایی مانند هلند، کره جنوبی و ژاپن نیز در سالهای اخیر شاهد رشد قابل توجهی در صادرات خود بودهاند. این امر نشاندهنده تنوع بیشتر در اقتصاد جهانی و افزایش نقش کشورهای آسیایی در تجارت جهانی است.
عوامل موثر بر این تغییرات:
1️⃣جهانیسازی: گسترش جهانیسازی و کاهش موانع تجاری، امکان رقابت بیشتر بین کشورها را فراهم کرده است.2️⃣صعود چین: رشد اقتصادی سریع چین و سرمایهگذاری گسترده در صنایع تولیدی، این کشور را به کارخانه جهان تبدیل کرده است.3️⃣تغییرات تکنولوژیکی: پیشرفتهای تکنولوژیکی و ظهور زنجیرههای تامین جهانی، الگوهای تولید و صادرات را تغییر داده است.4️⃣سیاستهای تجاری: تغییرات در سیاستهای تجاری کشورها، مانند جنگهای تجاری و توافقنامههای تجاری، بر حجم و ترکیب صادرات تأثیر گذاشته است.
✔️نتیجهگیری:
تصویر ارائه شده، تصویری روشن از تحولات مهم در تجارت جهانی در دو دهه گذشته ارائه میدهد. صعود چین به عنوان یک قدرت صادراتی، کاهش نسبی سهم آمریکا و اروپا، و ظهور کشورهای جدید، نشاندهنده تغییرات ساختاری در اقتصاد جهانی است. این تغییرات، فرصتها و چالشهای جدیدی را برای کشورها و شرکتهای مختلف ایجاد کرده است.
🆔 صفحات دکتر علی شاه زیدی:تلگرام (https://t.me/DrAliShahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy) | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) |
۶:۴۵
https://www.eccim.com/News/8097/فشار-مالیاتی-در-استان-اصفهان-نسبت-به-سایر-استانها-بیشتر-است.html
⭕️جلسه کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی طرح مسائل مرتبط با مالیاتی ستانی در اصفهان
در این جلسه، علی شاه زیدی، عضو هیئتمدیره شهرک صنعتی مورچهخورت با اشاره به اینکه قرار است در برنامه هفتم، نسبت مالیات را به 10درصد برسانیم، بررسی میکنیم که چرا در استان اصفهان سهم مالیاتی با واقعیتها تطابق ندارد؟شاه زیدی با بیان آنکه افزایش درآمدهای مالیاتی با رشد بالایی در این سالها همراه بوده است، افزود: در ۱۴۰۴ قرار شده که 39درصد درآمدهای مالیاتی قانون بودجه افزایش یابد؛ لذا دغدغه فعالان اقتصادی این است که با توجه به شرایط اقتصادی سخت فعلی برای مردم، چگونه رقم 39درصد را میتوان در استان یا در سطح کشور وصول کرد؟ او گفت: اگر 35درصد درآمدهای مالیاتی استان مربوط به شرکتهای بزرگ مانند فولاد مبارکه، پتروپالایش و... است، به نظر میرسد که درصد رشد مالیاتی سنخیتی با درآمدها ندارد و فشار مضاعفی به صنایع کوچک و متوسط تحمیل میشود. ضمن آنکه در تحلیل آمار و ارقام، پرداخت مالیات در اصفهان بیشتر است و با این روند، باید اذعان داشت که واحدهای اقتصادی در سال آینده دیگر توان پرداخت مالیات را ندارند.
🆔صفحات دکتر علی شاه زیدی:تلگرام (https://t.me/DrAliShahzeidy) | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy)
⭕️جلسه کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی طرح مسائل مرتبط با مالیاتی ستانی در اصفهان
در این جلسه، علی شاه زیدی، عضو هیئتمدیره شهرک صنعتی مورچهخورت با اشاره به اینکه قرار است در برنامه هفتم، نسبت مالیات را به 10درصد برسانیم، بررسی میکنیم که چرا در استان اصفهان سهم مالیاتی با واقعیتها تطابق ندارد؟شاه زیدی با بیان آنکه افزایش درآمدهای مالیاتی با رشد بالایی در این سالها همراه بوده است، افزود: در ۱۴۰۴ قرار شده که 39درصد درآمدهای مالیاتی قانون بودجه افزایش یابد؛ لذا دغدغه فعالان اقتصادی این است که با توجه به شرایط اقتصادی سخت فعلی برای مردم، چگونه رقم 39درصد را میتوان در استان یا در سطح کشور وصول کرد؟ او گفت: اگر 35درصد درآمدهای مالیاتی استان مربوط به شرکتهای بزرگ مانند فولاد مبارکه، پتروپالایش و... است، به نظر میرسد که درصد رشد مالیاتی سنخیتی با درآمدها ندارد و فشار مضاعفی به صنایع کوچک و متوسط تحمیل میشود. ضمن آنکه در تحلیل آمار و ارقام، پرداخت مالیات در اصفهان بیشتر است و با این روند، باید اذعان داشت که واحدهای اقتصادی در سال آینده دیگر توان پرداخت مالیات را ندارند.
🆔صفحات دکتر علی شاه زیدی:تلگرام (https://t.me/DrAliShahzeidy) | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy)
۶:۱۲
۱۵:۲۸
کانال رسمی دکتر علی شاه زیدی
🏞️ ⭕️ تحلیل نمودار مقایسه نرخ تورم سالانه ایران از سال 1987 تا 2029 بنابر گزارش سایت Statista آیا سال آینده تورم ایران نزولی است؟ 🆔صفحات دکتر علی شاه زیدی: تلگرام (https://t.me/DrAliShahzeidy) | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy)
⭕️ تحلیل نمودار مقایسه نرخ تورم سالانه 1987 تا 2029 بنابر گزارش سایت Statista
نمودار مربوط به نرخ تورم ایران از سال 1987 تا 2029 نشاندهنده روند تغییرات قابل توجه در تورم کشور است. در این نمودار، چندین نکته قابل توجه وجود دارد:
1️⃣ رشد شدید تورم از 2018 تا 2019: - نرخ تورم ایران در سال 2019 به 34.79 درصد رسید که یک جهش بسیار بزرگ از سالهای قبل بود. این افزایش ناگهانی تورم به دلیل تحریمهای اقتصادی شدید و سیاستهای اقتصادی در آن زمان، از جمله اثرات خروج ایالات متحده از توافق هستهای (برجام)، بود. این تورم بالا نشاندهنده کاهش شدید ارزش پول ملی و افزایش قیمت کالاها و خدمات اساسی بود.
2️⃣ تأثیر تحریمها و عدم پایداری اقتصادی: - تحریمهای اقتصادی به شدت بر اقتصاد ایران تأثیر گذاشته است و این مسئله به وضوح در سالهای اخیر بهویژه بعد از 2018 و 2019 نمایان شده است. افزایش تورم به دلیل کاهش صادرات نفت، کاهش دسترسی به منابع مالی خارجی و کاهش سرمایهگذاری در بخشهای مختلف اقتصاد ایران است.
3️⃣ نرخ تورم بالا و تأثیر آن بر اقتصاد: - تورم بالا باعث ایجاد یک "دور باطل" یا دور تورم-بیکاری (Inflation-Unemployment Spiral) میشود که در آن افزایش تورم باعث افزایش نرخ بهره میشود، که خود باعث کاهش سرمایهگذاری و رشد اقتصادی میشود. این وضعیت میتواند به رکود اقتصادی و عدم اشتغال بیشتر منجر شود.
4️⃣ پایین آمدن تورم پس از 2019: - پس از سال 2019، تورم در ایران به طور نسبی شروع به کاهش کرده است، اما همچنان در سطوح بالایی باقی مانده است. در 2021 و 2022 نرخ تورم همچنان در حدود 30 درصد قرار داشت و تا 2024 پیشبینی میشود که این روند به صورت تدریجی کاهش یابد.
5️⃣چالشهای اقتصادی پایدار: - با وجود کاهش نسبی تورم در سالهای اخیر، هنوز چالشهای اقتصادی بزرگ مانند کاهش تولید نفت ، افزایش هزینههای زندگی و بیکاری بالا در ایران وجود دارد. این مسائل به شدت بر قدرت خرید مردم تاثیر گذاشته و باعث افزایش فقر میشود.
6️⃣ پیشبینی برای آینده: - پیشبینی میشود که تورم در ایران در سالهای آینده به تدریج کاهش یابد، اما هنوز نوسانات اقتصادی و چالشهای جهانی مانند تحریمها، رکود اقتصادی جهانی و تغییرات اقلیمی میتوانند بر روند تورم تأثیر بگذارند.
✔️ نتیجهگیری:نمودار تورم ایران نشاندهنده یک نوسان شدید در نرخ تورم است که عمدتاً به دلیل تحریمها، سیاستهای اقتصادی داخلی و نوسانات قیمت نفت است. در حالی که نرخ تورم به طور موقت در حال کاهش است، اما برای دستیابی به ثبات اقتصادی واقعی و کاهش فشار بر مردم، نیاز به اصلاحات اقتصادی اساسی و مدیریت بهینه منابع داخلی و خارجی وجود دارد.
🆔صفحات دکتر علی شاه زیدی:تلگرام (https://t.me/DrAliShahzeidy) | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy)
نمودار مربوط به نرخ تورم ایران از سال 1987 تا 2029 نشاندهنده روند تغییرات قابل توجه در تورم کشور است. در این نمودار، چندین نکته قابل توجه وجود دارد:
1️⃣ رشد شدید تورم از 2018 تا 2019: - نرخ تورم ایران در سال 2019 به 34.79 درصد رسید که یک جهش بسیار بزرگ از سالهای قبل بود. این افزایش ناگهانی تورم به دلیل تحریمهای اقتصادی شدید و سیاستهای اقتصادی در آن زمان، از جمله اثرات خروج ایالات متحده از توافق هستهای (برجام)، بود. این تورم بالا نشاندهنده کاهش شدید ارزش پول ملی و افزایش قیمت کالاها و خدمات اساسی بود.
2️⃣ تأثیر تحریمها و عدم پایداری اقتصادی: - تحریمهای اقتصادی به شدت بر اقتصاد ایران تأثیر گذاشته است و این مسئله به وضوح در سالهای اخیر بهویژه بعد از 2018 و 2019 نمایان شده است. افزایش تورم به دلیل کاهش صادرات نفت، کاهش دسترسی به منابع مالی خارجی و کاهش سرمایهگذاری در بخشهای مختلف اقتصاد ایران است.
3️⃣ نرخ تورم بالا و تأثیر آن بر اقتصاد: - تورم بالا باعث ایجاد یک "دور باطل" یا دور تورم-بیکاری (Inflation-Unemployment Spiral) میشود که در آن افزایش تورم باعث افزایش نرخ بهره میشود، که خود باعث کاهش سرمایهگذاری و رشد اقتصادی میشود. این وضعیت میتواند به رکود اقتصادی و عدم اشتغال بیشتر منجر شود.
4️⃣ پایین آمدن تورم پس از 2019: - پس از سال 2019، تورم در ایران به طور نسبی شروع به کاهش کرده است، اما همچنان در سطوح بالایی باقی مانده است. در 2021 و 2022 نرخ تورم همچنان در حدود 30 درصد قرار داشت و تا 2024 پیشبینی میشود که این روند به صورت تدریجی کاهش یابد.
5️⃣چالشهای اقتصادی پایدار: - با وجود کاهش نسبی تورم در سالهای اخیر، هنوز چالشهای اقتصادی بزرگ مانند کاهش تولید نفت ، افزایش هزینههای زندگی و بیکاری بالا در ایران وجود دارد. این مسائل به شدت بر قدرت خرید مردم تاثیر گذاشته و باعث افزایش فقر میشود.
6️⃣ پیشبینی برای آینده: - پیشبینی میشود که تورم در ایران در سالهای آینده به تدریج کاهش یابد، اما هنوز نوسانات اقتصادی و چالشهای جهانی مانند تحریمها، رکود اقتصادی جهانی و تغییرات اقلیمی میتوانند بر روند تورم تأثیر بگذارند.
✔️ نتیجهگیری:نمودار تورم ایران نشاندهنده یک نوسان شدید در نرخ تورم است که عمدتاً به دلیل تحریمها، سیاستهای اقتصادی داخلی و نوسانات قیمت نفت است. در حالی که نرخ تورم به طور موقت در حال کاهش است، اما برای دستیابی به ثبات اقتصادی واقعی و کاهش فشار بر مردم، نیاز به اصلاحات اقتصادی اساسی و مدیریت بهینه منابع داخلی و خارجی وجود دارد.
🆔صفحات دکتر علی شاه زیدی:تلگرام (https://t.me/DrAliShahzeidy) | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy)
۱۵:۲۸
*اثر مخرب ناترازیهای انرژی بر شهرکهای صنعتیعلی شاهزیدی، عضو هیئتمدیره شهرک صنعتی مورچهخورت نیز گفت: لغو قانون تغییر ساعت رسمی کشور بهنحویکه در ابتدای فروردینماه و مهرماه هرسال به جلو و عقب کشیده شود، بجای تغییر ساعت شروع کار ادارات، در ماههای مختلف سال، کمککننده رفع ناترازی انرژی است.وی در خصوص ناترازیهای انرژی و تأثیرات آن بر روی اقتصاد کشور، اظهار کرد: موضوع کمبود برق بیش از دو سال است که به بحران تراز اول در ایران تبدیل شده است. ناترازی تولید و مصرف در زمان پیک مصرف بنا به گزارش تولیدکنندگان برق به ۱۸ هزار مگاوات رسیده است.شاهزیدی افزود: از دو سال گذشته که کمبود برق شدت گرفته، دولت برای مدیریت توزیع برق تصمیم به قطع برق صنایع در فصل تابستان گرفته است. در نتیجه این تصمیم، بیشترین فشار ناشی از قطع برق به شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی وارد شده تا جایی که بسیاری از صنایع کوچک و نوپا در این شهرکها، ناچار به اخراج کارگران خود، آنهم در فصل کار شدهاند.وی با اشاره به تصمیمات دولت برای رفع ناترازی، بیان کرد: موضوع ناترازی در صنعت برق یکی از مباحثی است که به طور معمول در ایام پیک مصرف هر سال مطرح میشود و پس از آن بدون اینکه راهحل مؤثر، جدی و کارآمدی برایش طراحی و پیادهسازی شود، تا سال بعد به فراموشی سپرده یا حداقل از اولویت تصمیمات دولت خارج میشود.عضو هیئتمدیره شهرک صنعتی مورچهخورت، ادامه داد: ناترازی در صنعت برق، فقط به فاصله چشمگیر کنونی بین تولید و مصرف برق تلقی نمیشود. در واقع در شرایط کنونی ما با سه نوع ناترازی در این صنعت مواجه هستیم؛ ناترازی مالی در حوزه برق، ناترازی در سوخت و ناترازی در تولید و مصرف که در نگاه کلی، باید پذیرفت علل تمام این چالشها، به اقتصاد برق و ناترازیهای مالی این صنعت برمیگردد.وی با بیان اینکه راهحل رفع ناترازی در دست دولت است، خاطرنشان کرد: دولت میتواند با ایجاد دیپلماسی فعال سیاسی، اقتصادی و تجاری با سایر کشورهای همسایه، اقدام به انعقاد قراردادهای چندجانبه سواپ برق نماید تا در مناطقی که دارای کسری تولید برق هستیم، این میزان از کشورهای همسایه تأمین شود. همچنین میتوان در مناطقی از کشور که دارای مازاد تولید برق بودهایم اقدام به عرضه برق به همسایگان خود نماییم. با توجه به تفاوت اقلیمی بین ایران و سایر همسایگان این موضوع میتواند در فصول مختلف نیز صورت پذیرد.عضو هیئتمدیره شهرک صنعتی مورچهخورت گفت: در کشور نیروگاههایی وجود دارد که به دلیل مطالبات دولت و عدم تسویهحساب با آنها فعالیت خود را متوقف نموده و از مدار خارج شدهاند؛ لذا دولت به منظور جلوگیری از راکد بودن سرمایهگذاریهای صورت گرفته و بهمدار برگرداندن ظرفیت غیر فعال این واحدها، باید دراسرعوقت نسبت به پرداخت مطالبات آنها اقدام نماید.
https://www.eccim.com/News/8102/
🆔صفحات دکتر علی شاه زیدی:تلگرام (https://t.me/DrAliShahzeidy) | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy)
https://www.eccim.com/News/8102/
🆔صفحات دکتر علی شاه زیدی:تلگرام (https://t.me/DrAliShahzeidy) | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy)
۱۴:۰۳
آینده_انرژی_و_آب_از_دید_مجمع_جهانی_انرژی.pdf
۳۴.۵۸ مگابایت
گزارش مجمع جهانی انرژی تحت عنوان آینده انرژی 2025
🆔صفحات دکتر علی شاه زیدی:تلگرام (https://t.me/DrAliShahzeidy) | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy)
🆔صفحات دکتر علی شاه زیدی:تلگرام (https://t.me/DrAliShahzeidy) | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy)
۱۴:۰۵
کانال رسمی دکتر علی شاه زیدی
آینده_انرژی_و_آب_از_دید_مجمع_جهانی_انرژی.pdf
این گزارش به بررسی پیشرفتها و چالشهای مربوط به انرژی پاک و انتقال به یک آینده پایدار در سال 2024 میپردازد. نکات کلیدی گزارش به شرح زیر هستند:
1️⃣ ضرورت انتقال به انرژی پاک: در حالی که صنعتها و بخشهای مختلف برای کاهش کربن مهم هستند، انرژی همچنان میدان اصلی مبارزه برای مقابله با تغییرات اقلیمی است و درهای دستیابی به آیندهای پایدار را میگشاید.2️⃣ پیشرفتهای ملموس در 2024: علیرغم چالشهای اقلیمی پیشبینی نشده، سال 2024 شاهد پیشرفتهای قابل توجهی در پذیرش انرژیهای تجدیدپذیر و یکپارچگی سیستمهای هوشمند و پایدار در بخشهای مختلف مانند کشاورزی، مدیریت آب و شهرهای هوشمند بود.3️⃣ بخشهای مختلف گزارش: گزارش به پنج بخش تقسیم شده است: انرژی، آب، انرژی خورشیدی و پاک، شهرهای هوشمند و تغییرات اقلیمی. این بخشها به یکدیگر مرتبط بوده و پیشرفت در یک حوزه میتواند به سایر حوزهها گسترش یابد.4️⃣ نقش همکاری جهانی: بسیاری از موسسات معتبر بینالمللی مانند وزارت انرژی امارات متحده عربی، ماسدار، گروه G20 و G7 و سازمانهای بینالمللی دیگر به ارائه دیدگاههای خود در زمینههای مختلف این گزارش کمک کردهاند.5️⃣ آیندهنگری و مقیاسپذیری: علاوه بر ارائه وضعیت کنونی، گزارش به بررسی گامهای آینده و اهمیت دو عامل «آمادگی» و «مقیاسپذیری» برای تحقق راهحلهای جهانی پرداخته است.6️⃣ اهمیت همکاری: گزارش تأکید دارد که هیچ کشور یا سازمانی به تنهایی نمیتواند این بحران را حل کند. همکاری و اقدامات جمعی در مقیاس جهانی برای مقابله با تغییرات اقلیمی ضروری است.7️⃣ چشمانداز مثبت: باوجود چالشها، امیدواری برای پیشرفتهای سریعتر در نیمه دوم دهه جاری وجود دارد و به ویژه در همایشهای بینالمللی مانند اجلاس جهانی انرژی آینده، همکاری و اقدامات عملی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی همچنان در حال رشد است.در نهایت، گزارش تأکید دارد که تنها از طریق همکاری جهانی و استفاده از راهحلهای تکنولوژیکی میتوان به آیندهای پایدار رسید.
🆔صفحات دکتر علی شاه زیدی:تلگرام (https://t.me/DrAliShahzeidy) | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy)
1️⃣ ضرورت انتقال به انرژی پاک: در حالی که صنعتها و بخشهای مختلف برای کاهش کربن مهم هستند، انرژی همچنان میدان اصلی مبارزه برای مقابله با تغییرات اقلیمی است و درهای دستیابی به آیندهای پایدار را میگشاید.2️⃣ پیشرفتهای ملموس در 2024: علیرغم چالشهای اقلیمی پیشبینی نشده، سال 2024 شاهد پیشرفتهای قابل توجهی در پذیرش انرژیهای تجدیدپذیر و یکپارچگی سیستمهای هوشمند و پایدار در بخشهای مختلف مانند کشاورزی، مدیریت آب و شهرهای هوشمند بود.3️⃣ بخشهای مختلف گزارش: گزارش به پنج بخش تقسیم شده است: انرژی، آب، انرژی خورشیدی و پاک، شهرهای هوشمند و تغییرات اقلیمی. این بخشها به یکدیگر مرتبط بوده و پیشرفت در یک حوزه میتواند به سایر حوزهها گسترش یابد.4️⃣ نقش همکاری جهانی: بسیاری از موسسات معتبر بینالمللی مانند وزارت انرژی امارات متحده عربی، ماسدار، گروه G20 و G7 و سازمانهای بینالمللی دیگر به ارائه دیدگاههای خود در زمینههای مختلف این گزارش کمک کردهاند.5️⃣ آیندهنگری و مقیاسپذیری: علاوه بر ارائه وضعیت کنونی، گزارش به بررسی گامهای آینده و اهمیت دو عامل «آمادگی» و «مقیاسپذیری» برای تحقق راهحلهای جهانی پرداخته است.6️⃣ اهمیت همکاری: گزارش تأکید دارد که هیچ کشور یا سازمانی به تنهایی نمیتواند این بحران را حل کند. همکاری و اقدامات جمعی در مقیاس جهانی برای مقابله با تغییرات اقلیمی ضروری است.7️⃣ چشمانداز مثبت: باوجود چالشها، امیدواری برای پیشرفتهای سریعتر در نیمه دوم دهه جاری وجود دارد و به ویژه در همایشهای بینالمللی مانند اجلاس جهانی انرژی آینده، همکاری و اقدامات عملی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی همچنان در حال رشد است.در نهایت، گزارش تأکید دارد که تنها از طریق همکاری جهانی و استفاده از راهحلهای تکنولوژیکی میتوان به آیندهای پایدار رسید.
🆔صفحات دکتر علی شاه زیدی:تلگرام (https://t.me/DrAliShahzeidy) | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy)
۱۴:۰۵
⭕️ (https://ble.ir/dralishahzeidy)مردم در سال 1402 یک میلیون تومان برای هزینه های زندگی خود کم آوردند!
گزارش بانک مرکزی از وضعیت درآمد و هزینه خانوادههای شهری ایرانی در سال ۱۴۰۲، تصویری دقیق از وضعیت معیشتی مردم بهویژه در زمینههای مختلف هزینه و درآمد ارائه میدهد. در اینجا تحلیل گزارش به تفکیک نکات اصلی آورده شده است:1️⃣ درآمد و هزینه خانوارها:• هزینه خانوارها: متوسط هزینه ناخالص سالانه خانوارهای شهری ۳۴۰.۵ میلیون تومان بوده که ماهانه حدود ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان میشود. این میزان نسبت به سال گذشته ۴۸.۳ درصد رشد داشته است. بیشترین هزینهها به مسکن (۳۴.۷ درصد) و مواد غذایی (۲۹.۹ درصد) اختصاص دارد.• درآمد خانوارها: در مقابل این هزینهها، درآمد خانوارها به طور متوسط ۳۳۴.۷ میلیون تومان بوده که ماهانه به ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان میرسد. این درآمد نیز ۴۷.۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. به این ترتیب، خانوارها با وجود افزایش درآمد، همچنان با کمبود درآمد در مقایسه با هزینهها مواجه هستند.2️⃣ رشد هزینهها و درآمدها:• هزینهها: در بخشهای مختلف هزینهها، بیشترین رشد مربوط به گوشت (۷.۸ درصد رشد) و هزینههای بهداشت و درمان (۵۰.۸ درصد رشد) بوده است. هزینه پوشاک نیز با رشد ۴۸.۱ درصدی مواجه بوده است.• درآمدها: در بخش درآمد، بیشترین رشد مربوط به فروش کالاهای دست دوم با ۵۲.۶ درصد بوده است. بهویژه درآمدهای غیرپولی (مانند درآمد ناشی از عدم پرداخت اجاره به مالکان مسکن) سهم بالایی در درآمد خانوارها دارند.3️⃣ مشخصات جمعیتی و اجتماعی خانوارها:• بُعد خانوار: متوسط اندازه خانوار شهری ۳.۲۹ نفر است. همچنین، ۱۰ درصد خانوارها ۵ نفره هستند.• سن خانوارها: ۲۹.۹ درصد از جمعیت خانوارها بالای ۵۰ سال دارند که نشاندهنده افزایش جمعیت سالمند در جامعه است.• سطح سواد: ۹.۲ درصد از ایرانیها بیسواد هستند و ۲۴.۶ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.4️⃣ وضعیت اشتغال:• اشتغال خانوارها: حدود ۳۲ درصد از افراد ۶ ساله و بالاتر شاغل هستند و ۲۰.۱ درصد محصلند. در ۲۵.۵ درصد از خانوارها هیچ فرد شاغلی وجود ندارد.• مشاغل: بیشترین اشتغال در بخشهای خدماتی (۴۴.۳ درصد) و بخشهای صنعت و معدن (۱۸.۵ درصد) است.5️⃣ وضعیت مسکن و رفاه:• مالکیت مسکن: ۶۴.۲ درصد از خانوارها مالک مسکن خود هستند و ۲۶.۱ درصد در مسکن استیجاری زندگی میکنند.• دسترسی به خدمات: ۹۹.۶ درصد خانوارها به آب لولهکشی و ۱۰۰ درصد به برق دسترسی دارند. ضریب دسترسی به اینترنت ۸۷ درصد است. همچنین، ۵۶.۴ درصد خانوارها خودروی شخصی دارند.6️⃣ دسترسی به وسایل رفاهی:• تقریبا تمامی خانوارها از وسایل رفاهی اولیه مانند یخچال (۹۹.۸ درصد)، اجاق گاز (۹۹.۹ درصد)، ماشین لباسشویی (۹۲.۶ درصد)، و تلفن همراه (۹۹.۲ درصد) برخوردار هستند.تحلیل کلی:✔️ فشار معیشتی خانوارها: با توجه به رشد قابل توجه هزینهها، بهویژه در بخش مسکن و مواد غذایی، در حالی که درآمدها نیز رشد داشتهاند، همچنان بسیاری از خانوارها در تامین هزینههای خود با مشکل مواجه هستند.✔️ نابرابری درآمدی: تفاوتهای قابل توجهی در رشد درآمدها وجود دارد. بهویژه در بخش درآمدهای غیرپولی، که بیشتر به مالکان مسکن و کسانی که از کالاهای دست دوم درآمد کسب میکنند مربوط است.✔️ سالمندی جمعیت: افزایش درصد جمعیت بالای ۵۰ سال و کاهش میزان اشتغال در برخی خانوارها نشاندهنده افزایش مشکلات اقتصادی در نسلهای مسنتر است.این گزارش به خوبی نشان میدهد که با وجود برخی پیشرفتها در زمینههای رفاهی و درآمدی، وضعیت اقتصادی خانوادهها همچنان با چالشهای زیادی مواجه است که نیاز به تدابیر اساسی و اصلاحات اقتصادی دارد.
🆔صفحات دکتر علی شاه زیدی:تلگرام (https://t.me/DrAliShahzeidy) | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy)
گزارش بانک مرکزی از وضعیت درآمد و هزینه خانوادههای شهری ایرانی در سال ۱۴۰۲، تصویری دقیق از وضعیت معیشتی مردم بهویژه در زمینههای مختلف هزینه و درآمد ارائه میدهد. در اینجا تحلیل گزارش به تفکیک نکات اصلی آورده شده است:1️⃣ درآمد و هزینه خانوارها:• هزینه خانوارها: متوسط هزینه ناخالص سالانه خانوارهای شهری ۳۴۰.۵ میلیون تومان بوده که ماهانه حدود ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان میشود. این میزان نسبت به سال گذشته ۴۸.۳ درصد رشد داشته است. بیشترین هزینهها به مسکن (۳۴.۷ درصد) و مواد غذایی (۲۹.۹ درصد) اختصاص دارد.• درآمد خانوارها: در مقابل این هزینهها، درآمد خانوارها به طور متوسط ۳۳۴.۷ میلیون تومان بوده که ماهانه به ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان میرسد. این درآمد نیز ۴۷.۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. به این ترتیب، خانوارها با وجود افزایش درآمد، همچنان با کمبود درآمد در مقایسه با هزینهها مواجه هستند.2️⃣ رشد هزینهها و درآمدها:• هزینهها: در بخشهای مختلف هزینهها، بیشترین رشد مربوط به گوشت (۷.۸ درصد رشد) و هزینههای بهداشت و درمان (۵۰.۸ درصد رشد) بوده است. هزینه پوشاک نیز با رشد ۴۸.۱ درصدی مواجه بوده است.• درآمدها: در بخش درآمد، بیشترین رشد مربوط به فروش کالاهای دست دوم با ۵۲.۶ درصد بوده است. بهویژه درآمدهای غیرپولی (مانند درآمد ناشی از عدم پرداخت اجاره به مالکان مسکن) سهم بالایی در درآمد خانوارها دارند.3️⃣ مشخصات جمعیتی و اجتماعی خانوارها:• بُعد خانوار: متوسط اندازه خانوار شهری ۳.۲۹ نفر است. همچنین، ۱۰ درصد خانوارها ۵ نفره هستند.• سن خانوارها: ۲۹.۹ درصد از جمعیت خانوارها بالای ۵۰ سال دارند که نشاندهنده افزایش جمعیت سالمند در جامعه است.• سطح سواد: ۹.۲ درصد از ایرانیها بیسواد هستند و ۲۴.۶ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.4️⃣ وضعیت اشتغال:• اشتغال خانوارها: حدود ۳۲ درصد از افراد ۶ ساله و بالاتر شاغل هستند و ۲۰.۱ درصد محصلند. در ۲۵.۵ درصد از خانوارها هیچ فرد شاغلی وجود ندارد.• مشاغل: بیشترین اشتغال در بخشهای خدماتی (۴۴.۳ درصد) و بخشهای صنعت و معدن (۱۸.۵ درصد) است.5️⃣ وضعیت مسکن و رفاه:• مالکیت مسکن: ۶۴.۲ درصد از خانوارها مالک مسکن خود هستند و ۲۶.۱ درصد در مسکن استیجاری زندگی میکنند.• دسترسی به خدمات: ۹۹.۶ درصد خانوارها به آب لولهکشی و ۱۰۰ درصد به برق دسترسی دارند. ضریب دسترسی به اینترنت ۸۷ درصد است. همچنین، ۵۶.۴ درصد خانوارها خودروی شخصی دارند.6️⃣ دسترسی به وسایل رفاهی:• تقریبا تمامی خانوارها از وسایل رفاهی اولیه مانند یخچال (۹۹.۸ درصد)، اجاق گاز (۹۹.۹ درصد)، ماشین لباسشویی (۹۲.۶ درصد)، و تلفن همراه (۹۹.۲ درصد) برخوردار هستند.تحلیل کلی:✔️ فشار معیشتی خانوارها: با توجه به رشد قابل توجه هزینهها، بهویژه در بخش مسکن و مواد غذایی، در حالی که درآمدها نیز رشد داشتهاند، همچنان بسیاری از خانوارها در تامین هزینههای خود با مشکل مواجه هستند.✔️ نابرابری درآمدی: تفاوتهای قابل توجهی در رشد درآمدها وجود دارد. بهویژه در بخش درآمدهای غیرپولی، که بیشتر به مالکان مسکن و کسانی که از کالاهای دست دوم درآمد کسب میکنند مربوط است.✔️ سالمندی جمعیت: افزایش درصد جمعیت بالای ۵۰ سال و کاهش میزان اشتغال در برخی خانوارها نشاندهنده افزایش مشکلات اقتصادی در نسلهای مسنتر است.این گزارش به خوبی نشان میدهد که با وجود برخی پیشرفتها در زمینههای رفاهی و درآمدی، وضعیت اقتصادی خانوادهها همچنان با چالشهای زیادی مواجه است که نیاز به تدابیر اساسی و اصلاحات اقتصادی دارد.
🆔صفحات دکتر علی شاه زیدی:تلگرام (https://t.me/DrAliShahzeidy) | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy)
۱۴:۰۷
World Development Report 2024.pdf
۸.۷۸ مگابایت
⭕️تله درآمد متوسط مانعی جهت رسیدن به توسعه پایدار
بانک جهانی ، طی گزارش توسعه جهانی سالانه خود در سال 2024 تحت عنوان تله ی درآمد متوسط به مفهومی که در سال ۲۰۰۷ توسط بانک جهانی معرفی شده است به وضعیتی اشاره دارد که کشورها پس از رشد اقتصادی سریع و کاهش فقر، قادر به عبور از سطح درآمد متوسط به سطح درآمد بالا نمیشوند و در این سطح گیر میافتند.در گزارش گزارش توسعه جهانی ۲۰۲۴، یک چارچوب ساده و قابل اعتماد برای جلوگیری از این دام ارائه شده است که شامل سه مرحله است: 1️⃣سرمایهگذاری2️⃣واردات فناوریهای جدید از سراسر جهان3️⃣ نوآوریاین سه مرحله با سیاستهای مختلف به بهبود بنگاههای اقتصادی، افزایش بهرهوری نیروی کار و اقتصاد کمکربن منجر میشوند.این فرآیند، اگرچه دشوار است، میتواند به کشورهای در حال توسعه کمک کند تا از دام درآمد متوسط فرار کرده و به رشد پایدار و با کیفیت دست یابند. همچنین، کاهش نرخ رشد اقتصادی در کشورهای با درآمد متوسط و چالشهای زیستمحیطی مرتبط با رشد کربنمحور نیز بهعنوان مشکلات مهم مطرح شده است.
🆔صفحات دکتر علی شاه زیدی:تلگرام | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy)
بانک جهانی ، طی گزارش توسعه جهانی سالانه خود در سال 2024 تحت عنوان تله ی درآمد متوسط به مفهومی که در سال ۲۰۰۷ توسط بانک جهانی معرفی شده است به وضعیتی اشاره دارد که کشورها پس از رشد اقتصادی سریع و کاهش فقر، قادر به عبور از سطح درآمد متوسط به سطح درآمد بالا نمیشوند و در این سطح گیر میافتند.در گزارش گزارش توسعه جهانی ۲۰۲۴، یک چارچوب ساده و قابل اعتماد برای جلوگیری از این دام ارائه شده است که شامل سه مرحله است: 1️⃣سرمایهگذاری2️⃣واردات فناوریهای جدید از سراسر جهان3️⃣ نوآوریاین سه مرحله با سیاستهای مختلف به بهبود بنگاههای اقتصادی، افزایش بهرهوری نیروی کار و اقتصاد کمکربن منجر میشوند.این فرآیند، اگرچه دشوار است، میتواند به کشورهای در حال توسعه کمک کند تا از دام درآمد متوسط فرار کرده و به رشد پایدار و با کیفیت دست یابند. همچنین، کاهش نرخ رشد اقتصادی در کشورهای با درآمد متوسط و چالشهای زیستمحیطی مرتبط با رشد کربنمحور نیز بهعنوان مشکلات مهم مطرح شده است.
🆔صفحات دکتر علی شاه زیدی:تلگرام | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy)
۱۱:۲۹
کانال رسمی دکتر علی شاه زیدی
World Development Report 2024.pdf
این گزارش به بررسی چالشها و راهکارهای کشورهای با درآمد متوسط برای خروج از "تله درآمد متوسط" و دستیابی به رشد پایدار و باکیفیت میپردازد. نکات کلیدی متن عبارتند از:1️⃣ رکود رشد در کشورهای با درآمد متوسط: رشد اقتصادی در کشورهای با درآمد متوسط کندتر از کشورهای با درآمد پایین و بالا است. سرمایهگذاریهای قبلی، بهویژه در حوزه سرمایه، بازدهی کمتری دارند و کشورهای با نهادهای ضعیف آسیبپذیرترند.
2️⃣تغییرات ساختاری برای رشد: کشورهای با درآمد متوسط باید دو تغییر ساختاری اساسی را انجام دهند:✔️ انتقال اول: از یک استراتژی متمرکز بر سرمایهگذاری به استراتژیای که هم شامل سرمایهگذاری و هم واردات فناوری از خارج باشد.✔️ انتقال دوم: تمرکز بیشتر بر نوآوری و استفاده از استراتژیهای نوآورانه برای کشورهایی با درآمد متوسط بالاتر.
3️⃣چالشهای جدید برای رشد: تحریمهای تجاری، بدهیهای بالا، و تنشهای ژئوپولیتیکی فضایی برای رشد اقتصادی باقی نمیگذارند. همچنین، بحرانهای زیستمحیطی نیاز به سرمایهگذاریهای بزرگ در زیرساختها دارند که میتواند مانع رشد بهرهوری شود.4️⃣نقش خلق و تخریب در رشد:✔️ خلق ارزش: شرکتهای بزرگ و کوچک میتوانند به طور مشترک ارزش خلق کنند، و دولتها باید بر کارایی استفاده از سرمایه، نیروی کار و انرژی تمرکز کنند.✔️ تخریب سازنده: تخریب ساختارهای قدیمی (مانند شرکتها و فناوریها) برای ایجاد فضای جدید ضروری است. برخی صنایع و شرکتهای دولتی ممکن است در برابر این تغییرات مقاومت کنند، به ویژه در بخش انرژی و تغییرات زیستمحیطی.
5️⃣اصلاحات برای تقویت رقابت و نوآوری: کشورهای با درآمد متوسط باید با اصلاحات نهادی، از جمله تقویت رقابت در بازارها، حمایت از کارآفرینان و نوآوری، و همچنین احترام به اولویتهای انرژی کمکربن، به رشد پایدار دست یابند.
6️⃣استفاده از بحرانها برای تغییرات اساسی: بحرانها میتوانند فرصتهایی برای انجام اصلاحات و تغییرات ساختاری فراهم کنند، به ویژه در زمینه تغییرات اقلیمی و انرژی. کشورهای با درآمد متوسط میتوانند از این بحرانها برای سرمایهگذاری در فناوریهای کمکربن و ایجاد بازارهای جهانی استفاده کنند.این نکات نشان میدهند که کشورهای با درآمد متوسط باید از روشهای قدیمی و ناکارآمد برای رشد خارج شوند و به سمت نوآوری، رقابت و استفاده بهینه از منابع حرکت کنند تا از "دام درآمد متوسط" خارج شوند و به رشد پایدار دست یابند.
🆔صفحات دکتر علی شاه زیدی:تلگرام | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy)
2️⃣تغییرات ساختاری برای رشد: کشورهای با درآمد متوسط باید دو تغییر ساختاری اساسی را انجام دهند:✔️ انتقال اول: از یک استراتژی متمرکز بر سرمایهگذاری به استراتژیای که هم شامل سرمایهگذاری و هم واردات فناوری از خارج باشد.✔️ انتقال دوم: تمرکز بیشتر بر نوآوری و استفاده از استراتژیهای نوآورانه برای کشورهایی با درآمد متوسط بالاتر.
3️⃣چالشهای جدید برای رشد: تحریمهای تجاری، بدهیهای بالا، و تنشهای ژئوپولیتیکی فضایی برای رشد اقتصادی باقی نمیگذارند. همچنین، بحرانهای زیستمحیطی نیاز به سرمایهگذاریهای بزرگ در زیرساختها دارند که میتواند مانع رشد بهرهوری شود.4️⃣نقش خلق و تخریب در رشد:✔️ خلق ارزش: شرکتهای بزرگ و کوچک میتوانند به طور مشترک ارزش خلق کنند، و دولتها باید بر کارایی استفاده از سرمایه، نیروی کار و انرژی تمرکز کنند.✔️ تخریب سازنده: تخریب ساختارهای قدیمی (مانند شرکتها و فناوریها) برای ایجاد فضای جدید ضروری است. برخی صنایع و شرکتهای دولتی ممکن است در برابر این تغییرات مقاومت کنند، به ویژه در بخش انرژی و تغییرات زیستمحیطی.
5️⃣اصلاحات برای تقویت رقابت و نوآوری: کشورهای با درآمد متوسط باید با اصلاحات نهادی، از جمله تقویت رقابت در بازارها، حمایت از کارآفرینان و نوآوری، و همچنین احترام به اولویتهای انرژی کمکربن، به رشد پایدار دست یابند.
6️⃣استفاده از بحرانها برای تغییرات اساسی: بحرانها میتوانند فرصتهایی برای انجام اصلاحات و تغییرات ساختاری فراهم کنند، به ویژه در زمینه تغییرات اقلیمی و انرژی. کشورهای با درآمد متوسط میتوانند از این بحرانها برای سرمایهگذاری در فناوریهای کمکربن و ایجاد بازارهای جهانی استفاده کنند.این نکات نشان میدهند که کشورهای با درآمد متوسط باید از روشهای قدیمی و ناکارآمد برای رشد خارج شوند و به سمت نوآوری، رقابت و استفاده بهینه از منابع حرکت کنند تا از "دام درآمد متوسط" خارج شوند و به رشد پایدار دست یابند.
🆔صفحات دکتر علی شاه زیدی:تلگرام | ایتا (https://eitaa.com/dralishahzeidy) | روبیکا (https://rubika.ir/dralishahzeidy) | ویراستی (https://virasty.com/dralishahzeidy) | بله (https://ble.ir/dralishahzeidy)
۱۱:۳۰