ر

ره توشه مهمان حق_کاروان حج تمتع۲۰۰۳۸ اهواز

۱۱۷عضو
بازارسال شده از کاروان حج تمتع ۲۰۰۳۸ اهواز_دهان زاده
آنان سهیم و شریکند لعنت فرست.
اللَّهُمَّ وَ عَجِّلْ فَرَجَ أَوْلِيَائِكَ وَ ارْدُدْ عَلَيْهِمْ مَظَالِمَهُمْ وَ أَظْهِرْ بِالْحَقِّ قَائِمَهُمْ وَ اجْعَلْهُ لِدِينِكَ مُنْتَصِرا وَ بِأَمْرِكَ فِي أَعْدَائِكَ مُؤْتَمِرا اللَّهُمَّ احْفُفْهُ بِمَلائِكَةِ النَّصْرِ وَ بِمَا أَلْقَيْتَ إِلَيْهِ مِنَ الْأَمْرِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ مُنْتَقِماً لَكَ حَتَّى تَرْضَى وَ يَعُودَ دِينُكَ بِهِ وَ عَلَى يَدَيْهِ جَدِيداً غَضّاً وَ يَمْحَضَ الْحَقَّ مَحْضا وَ يَرْفِضَ الْبَاطِلَ رَفْضاً اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَ عَلَى جَمِيعِ آبَائِهِ وَ اجْعَلْنَا مِنْ صَحْبِهِ وَ أُسْرَتِهِ وَ ابْعَثْنَا فِي كَرَّتِهِ حَتَّى نَكُونَ فِي زَمَانِهِ مِنْ أَعْوَانِهِ اللَّهُمَّ أَدْرِكْ بِنَا قِيَامَهُ وَ أَشْهِدْنَا أَيَّامَهُ وَ صَلِّ عَلَيْهِ [عَلَى مُحَمَّدٍ] وَ ارْدُدْ إِلَيْنَا سَلامَهُ وَ السَّلامُ عَلَيْهِ [عَلَيْهِمْ ] وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ.خدایا در فرج دوستانت شتاب کن و حقوق تاراج رفته آنان را به آنان بازگردان و قائم آنان را به حق آشکار کن، و او را یاری رسان دینت بدار، و درباره دشمنانت فرمانده به فرمانت قرار ده.
خدایا فرشتگان پیروزى را گرداگرد او همواره بدار، و به آن دستورى که در شب قدر به او القا کردى او را انتقام گیرنده خویش قرار ده، تا جایى که خشنود شوى، و دینت به وسیله او، و به دست او به گونه اى نو و تازه بازگردد، و حق به طور کامل ناب شود، و باطل به صورت همه جانبه به دور افکنده شود. خدایا بر او و همه پدرانش درود فرست، و ما را از همنشینان و خاندانش قرار بده، و در زمان بازگشتش ما را برانگیز، تا در دوران او در شمار یارانش باشیم. خدایا درک قیامش را روزى ما کن، و در روزگارش ما را حاضر کن، و بر او درود فرست، و سلام او را به ما باز رسان، درود و رحمت خدا و برکاتش بر او باد

۱۰:۲۲

بازارسال شده از کاروان حج تمتع ۲۰۰۳۸ اهواز_دهان زاده

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

بازارسال شده از کاروان حج تمتع ۲۰۰۳۸ اهواز_دهان زاده
۱۰۰۵] م ـ اگر شک کند در عدد انداختن، در وقتي که مشغول عمل است، بايد چندان بيندازد تا علم به عدد پيدا کند و همچنين اگر شک کند که سنگي که انداخت خورد به جمره يا نه، بايد بيندازد تا علم به رسيدن پيدا کند.(16)

۱۰:۲۳

بازارسال شده از کاروان حج تمتع ۲۰۰۳۸ اهواز_دهان زاده
۱۰۱۰] م ـ اگر بعد از آنکه سنگ را انداخت و از محل منصرف شد، شک کند در عدد سنگ ها، اگر شک در نقيصه کند، احتياط آن است(20) که برگردد و نقيصه را تمام کند و در شک در زياده اعتنا نکند.
[۱۰۱۱

۱۰:۲۳

بازارسال شده از کاروان حج تمتع ۲۰۰۳۸ اهواز_دهان زاده
مستحبات رمی جمرات(1)
[۱۰۱۹] م ـ در رمي جمرات چند چيز مستحب است:
۱. با طهارت بودن در حال رمي.
۲. هنگامي که سنگ‌ها را در دست گرفته و آماده رمي است، اين دعا را بخواند:
«أللَّهُمَّ هذِهِ حصَيَاتي فَأحْصِهِنَّ لِي وَارْفَعْهُنَّ في عَمَلي».
۳. با هر سنگي که مي‌اندازد تکبير بگويد.
۴. هر سنگي را که مي‌اندازد اين دعا را بخواند:
«اللهُ أکبَرُ، أللَّهُمَّ ادْحَرْ عنِّي الشَّيْطانَ أللَّهُمَّ تَصْدِيقاً بِکتابِکك وَعَلى سُنَّةِ نَبِيِّك أللَّهُمَّ اجْعَلْهُ لِي حَجّاً مَبْرُوراً وَعَمَلاً مَقْبُولاً وَسَعْياً مَشْکوراً وَذَنْباً مَغْفُوراً».
۵. ميان او و جمره در جمره عقبه ده يا پانزده ذراع فاصله باشد و در جمره اولي و وسطي کناره جمره بايستد.
۶. جمره عقبه را رو به جمره و پشت به قبله رمي نمايد و جمره اولي و وسطي را رو به قبله ايستاده رمي نمايد.
۷. سنگريزه را بر انگشت ابهام گذارده و با ناخنِ انگشتِ شهادت بيندازد.
۸. پس از برگشتن به جاي خود در منا، اين دعا را بخواند:
«أَللَّهُمَّ بِك وَثِقْتُ وَعَلَيْك تَوَکلْتُ فَنِعْمَ الرَّبُ وَنِعْمَ الْمَوْلي وَنِعْمَ النَّصِيرُ

۱۰:۲۳

بازارسال شده از کاروان حج تمتع ۲۰۰۳۸ اهواز_دهان زاده
۱۱۴۱] م ـ بعد از آنکه مُحرمي که وظيفه‌اش سر تراشيدن بود سر تراشيد يا تقصير کردن بود تقصير کرد، حلال مي‌شود بر او تمام چيزهايي که حرام شده، به‌واسطه احرام حج، مگر زن(28) و بوي خوش 

۱۰:۲۳

بازارسال شده از کاروان حج تمتع ۲۰۰۳۸ اهواز_دهان زاده
[۹۵۶] م ـ واجب است وقوف به عرفات ـ که محلي است معروف و محدود است به حدود معروفه (1) ـ به قصد قربت و خالص مثل ساير عبادات.
[۹۵۷] م ـ مراد از وقوف، بودن در آن مکان است؛ چه سواره و چه پياده يا نشسته يا خوابيده يا در حال راه رفتن، به هر حال که باشد کافي است.

۱۰:۲۳

بازارسال شده از کاروان حج تمتع ۲۰۰۳۸ اهواز_دهان زاده
مستحبات وقوف به عرفات(1)
[۹۷۷] م ـ در وقوف به عرفات چند چيز مستحب است:
۱. با طهارت بودن در حال وقوف.
۲. غسل نمودن و بهتر آن است که نزديک ظهر(2) باشد.
۳. آنچه موجب تفرق حواس است از خود دور سازد تا آنکه قلب او متوجه جناب اقدس الهي گردد.
۴. نسبت به قافله‌اي که از مکه مي‌آيد، وقوفِ شخص در طرف دست چپ کوه واقع گردد.
۵. وقوف او در پايين کوه و در زمين هموار بوده باشد و بالا رفتن کوه مکروه است.(3)
۶. در اول وقت، نماز ظهر و عصر را به يک اذان و دو اقامه به‌جا آورد.

۱۰:۲۳

بازارسال شده از کاروان حج تمتع ۲۰۰۳۸ اهواز_دهان زاده
 حضرت حق را به‌جا آورد، پس از آن، صد مرتبه «اللهُ أکبَرُ» و صد مرتبه سوره «توحيد» را بخواند و آنچه خواهد دعا نمايد و از شيطان رجيم به خدا پناه ببرد و اين دعا را نيز بخواند:
«أللَّهُمَّ رَبَّ الْمشَاعِرِ کلِّها فُك رَقَبَتي مِنَ النَّارِ وَأوْسِعْ عَلَيَّ مِنْ رِزْقِك الْحَلالِ وَادْرَأْ عَنِّي شَرَّ فَسَقَةِ الْجِنَّ وَالْاِنْسِ، أَللَّهُمَّ لا تَمْکرْ بِي وَلا تَخْدَعْني وَلا تَسْتَدْرِجْني يا أسْمَعَ السَّامِعينَ وَيا أبْصَـرَ النَّاظِرينَ وَيا أسْرَعَ الْحاسِبِينَ وَيا أرْحَمَ الرَّاحِمينَ أسْأَلُك أنْ تُصَلّيَ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَأنْ تَفْعَلَ بي کذا وَکذا».
و به جاي کذا و کذا حاجت خود را نام ببرد پس دست به آسمان بردارد و دعای زیر را بخواند:

۱۰:۲۴

بازارسال شده از کاروان حج تمتع ۲۰۰۳۸ اهواز_دهان زاده
أَللَّهُمَّ حاجَتي إلَيْك الَّتي اِنْ أعْطَيْتَنِيها لَمْ يَضُـرَّني ما مَنَعْتَني وَإنْ مَنَعْتَنيها لَمْ يَنْفَعَني ما أعْطَيْتَني، أَسْأَلُك خَلاصَ رَقَبَتي مِنَ النَّارِ أَللَّهُمَّ إنّي عَبْدُك وَمِلْك ناصِيَتي بِيَدِک وَأجَلي بِعِلْمِك، أَسْأَلُك أنْ تُوَفِّقَني لِما يُرْضيك عَنِّي وَأنْ تُسَلِّمَ منا مَناسِکيَ الَّتي أرَيْتَها خَلِيلَك اِبْراهيمَ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ وَدَلَلْتَ عَلَيْها نَبِيِّك مُحَمَّداً(ص) أَللَّهُمَّ اجْعَلْني مِمَّنْ رَضِيتَ عَمَلَهُ وَأطَلْتَ عُمْرَهُ وَأحْيَيْتَهُ بَعْدَ المَوْتِ».
۸. اين دعا را بخواند:
«لا إلهَ إلّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَريک لَهُ، لَهُ الْمُلْك وَلَهُ الْحَمْدُ يُحْيي وَيُمِيتُ وَهُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَهُوَ عَلى کلِّ شَيء قَدِيرٌ، أَللَّهُمَّ لَك الْحَمْدُ کالَّذي تَقُولُ وَخَيْراً مِمّا نَقُولُ وَفَوْقَ ما يَقُولُ الْقائِلُونَ، أَللَّهُمَّ لَك صَلاتي وَنُسُکي وَمَحْيايَ وَمَماتي وَلَك تُراثي (بَراءَتي خل) وَبِك حَوْلي وَمِنْك قُوَّتي، أَللَّهُمَّ إنّي أعُوذُ بِك مِنَ الْفَقْرِ وَمِنْ وَساوِسِ الْصُّدورِ وَمِنْ شَتاتِ الأمْرِ وَمِنْ عَذابِ الْقَبْرِ، أَللَّهُمَّ إنّي أَسْأَلُك خَيْرَ الرِّياح وَأعُوذُ بِك مِنْ شَرِّ ما يَجيءُ بِهِ الرِّياحُ وَأَسْأَلُك خَيْرَ اللَّيْلِ وَخَيْرَ النَّهارِ، أَللَّهُمَّ اجْعَلْ في قَلْبي نُوراً وَفي سَمْعي وَبَصَـري نُوراً وَفي لَحْمي وَدَمي وَعِظامي وَعُرُوقِي وَمَقْعَدي وَمَقامي وَمَدْخَلي وَمَخْرَجي نُوراً وَأعْظِمْ لي نُوراً يا رَبِّ يَوْمَ أَلْقاك إنَّك عَلى کلِّ شَيء قَديرٌ».

۱۰:۲۴

بازارسال شده از کاروان حج تمتع ۲۰۰۳۸ اهواز_دهان زاده
. آنکه نزديک غروب آفتاب بگويد:
«أللَّهُمَّ اِنِّي أعُوذُ بِك مِنَ الفَقْرِ وَمِنْ تَشَتُّتِ الْاُمُورِ وَمِنْ شَرِّ ما يَحْدُثُ بِاللَّيْلِ وَالنَّهارِ أمْسـي ظُلْمِي مُسْتَجِيراً بِعَفْوِك وَأمْسـي خَوْفي مُسْتَجيراً بِأمانِك وَأمْسـي ذُنُوبي مُسْتَجِيرَةً بِمَغْفِرَتِك وَأمْسـي ذُلِّي مُسْتَجِيراً بِعِزِّك وَأمْسي وَجْهِي الْفانِيَ الْبالِي مُسْتَجيراً بِوَجْهِك الْباقي يا خَيْرَ مَنْ سُئِلَ وَيا أجوَدَ مَنْ أعْطي جَلِّلْنِي بِرَحْمَتِك وَأَلْبِسْني عافِيَتَك وَاصْرِفْ عَنِّي شَرَّ جَمِيعِ خَلْقِك». و بدان که ادعيه وارده در اين روز شريف بسيار است و هر قدر که ميسور باشد خواندن دعا مناسب است و بسيار خوب است که در اين روز دعاي حضرت سيد الشهداء(ع) و دعاي حضرت زين العابدين سلام الله عليه را که در صحيفه کامله است خوانده شود و بعد از غروب آفتاب بگويد:
«أَللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ هذا المَوْقِفِ وَارْزُقْنِيهِ مِنْ قابِل أبَداً ما أبْقَيْتَني وَاقْلِبْنِيَ الْيَوْمَ مُفْلِحاً مُنْجِحاً مُستَجاباً لِي مَرْحُوماً مَغْفُوراً لِي بأفْضَلِ ما يَنْقَلِبُ بِهِ الْيَوْمَ أحَدٌ مِنْ وَفْدِك وَحُجّاجِ بَيْتِك الحَرامِ وَاجْعَلْنِيَ الْيَوْمَ مِنْ أکرَمِ وَفْدِك عَلَيْك وَأعْطِني أفْضَلَ ما أعْطَيْتَ أحَداً مِنْهُمْ مِنَ الخَيْرِ وَالْبَرَکةِ وَالرَّحْمَةِ والرِّضْوانِ وَالمَغْفِرَةِ وَبارِك لِي فِيما أرْجِعُ اِلَيْهِ مِنْ أَهْل أَوْ مال أَوْ قَلِيل أَوْ کثير وَبارِك لَهُمْ فِيَّ».
و بسيار بگويد: «أَللَّهُمَّ أعْتِقْنِي مِنَ النَّارِ

۱۰:۲۴

بازارسال شده از کاروان حج تمتع ۲۰۰۳۸ اهواز_دهان زاده
بعد از آنکه از وقوف به عرفات در مغرب شب دهم فراغت حاصل شد، بايد کوچ کند به مشعرالحرام که محل معروفي است و حدود معيني دارد.
[۹۷۹] م ـ احتياط واجب(1) آن است که شب دهم را تا طلوع صبح در مشعرالحرام به سر ببرد(2) و نيت کند اطاعت خدا را در اين به سر بردنِ شب.(3)

۱۰:۲۴

بازارسال شده از سید محسن اسداللهی
قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : وَلاَيَتِي لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ وِلاَدَتِي مِنْهُ لِأَنَّ وَلاَيَتِي لَهُ فَرْضٌ وَ وِلاَدَتِي مِنْهُ فَضْلٌامام صادق ع فرمود:ولایت من به علی ع دوست داشتنی تراست از ولادتم از او زیرا ولایت من از برای علی ع فرض و واجب است و ولادت از او برایم فضیلت .

۱۰:۲۴

بازارسال شده از کاروان حج تمتع ۲۰۰۳۸ اهواز_دهان زاده
سلام علیکم در آستانه نزدیک شدن به مناسک مبارک حج تمتع شمه ای پیرامون عرفات ووقوف در آن سرزمین آلهی تقدیم مینمایم بلک

۱۰:۲۴

بازارسال شده از کاروان حج تمتع ۲۰۰۳۸ اهواز_دهان زاده
فصل هشتم: وقوف در عرفات
امیر المومنین علی (ع) : عرفات خارج از مرز حرم است و مهمان خدا باید بیرون دروازه , آنقدر تضرع کند تا لایق ورود حرم شد. ص 415
وقوف در عرفات برای آن است که انسان به معارف و علوم دینی واقف شده و از اسرار الهی نظام آفرینش باخبر شود. ص 415
حج گزار باید در آنجا بر این نکته عارف شود که خدای سبحان به نهان و آشکار و صحیفه قلب او و راز های آن و حتی آنچه برای خود او روشن نیست و به طور ناخودآگاه در زوایای روح او می گذرد آگاه است. ص 416
شایسته است در روز عرفه حج گزار از جبل الرحمه که در سرزمین عرفات است بالا رفته ( بنا به نظر مشهور فقها بالا رفتن از این کوه در روز عرفه کراهت دارد) دعایی را که سالار شهیدان حسین بن علی (ع) در جانب چپ آن کوه رو به کعبه ایستاد و خواند , بخواند. ص 418
صعود بر جبل الرحمه باید انسان را عارف به این سر کند که خداوند نسبت به مرد و زن مومن رحمت خاص و ولایت وخصوص دارد. ص 419
امام سجاد (ع) : معنای حضور در نمره (قسمتی در عرفات ) این است که : خدایا من به چیزی امر نمی کنم , مگر که قبلا موتمر باشم و از چیزی بر حذر نمی دارم مگر اینکه خود قبلا پرهیز کرده باشم. ص 419
امام سجاد (ع): هنگام ورود به این منطقه باید آگاه باشید که این سرزمین (نمرات) سرزمین شهادت , معرفت و عرفان است. ص 420

۱۰:۲۴

بازارسال شده از کاروان حج تمتع ۲۰۰۳۸ اهواز_دهان زاده
توجه داشته باشیم بالارفتن بالای کوه هنگام وقوف مکروه است

۱۰:۲۴

بازارسال شده از کاروان حج تمتع ۲۰۰۳۸ اهواز_دهان زاده
سلام علیکم چون کرارا در خصوص پوشیدن لباس احرام برای رفتن به مسجدالحرام وطوافهای مستحبی سوال میشود تاکید مینمایم در این خصوص الزام خاصی مطرح نشده صرفاتوصیه به مراعات بوده لذاحضور زایران گرامی معروض میدارم منع شرعی ویافتوایی مبنی بر عدم جواز نداریم واین موضوع موکول به برنامه و تشخیص شما زایران گرامی استبلک

۱۰:۲۴

بازارسال شده از کاروان حج تمتع ۲۰۰۳۸ اهواز_دهان زاده

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

بازارسال شده از کاروان حج تمتع ۲۰۰۳۸ اهواز_دهان زاده

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

بازارسال شده از امور اجرایی حج تمتع و عمره
یوم الترویه
هشتم ذی‌الحجه روز ترویه است و این روزی است که حجاج نیت حج تمتع می‌کنند،محرم می‌شوند و از مکه به سمت منی حرکت و شب را در آن‌جا بیتوته می‌کنند و صبح عرفه به جانب عرفات رهسپار می‌گردند.از معانی ترویه ، سیراب کردن و سیراب گردانیدن است.راوی می‌گوید از امام صادق علیه‌السلام پرسیدم چرا روز ترویه را روز ترویه نامیده‌اند؟ حضرت فرمود: زیرا در عرفات آب نبود و حاجی‌ها روز هشتم ذیحجه از مکه آب برمی‌داشتند و به عرفات می‌بردند.در نقلی دیگر آمده است زمانی که ابراهیم علیه‌السلام مأمور شد خانه کعبه را بسازد، مکان آن را نمی‌دانست. خداوند جبرئیل سلام‌الله علیه را نازل کرد تا مکان خانه را برای ابراهیم مشخص کند. ضمن این‌که پایه‌های کعبه را از بهشت نازل فرمود و حجرالاسود نیز نازل شد. سپس ابراهیم برای کعبه دو در قرار داد. دری در سمت مشرق و دری در سمت مغرب که مستجار نامیده می‌شود. وقتی ساخت کعبه به اتمام رسید، ابراهیم و اسماعیل حج بجا آوردند و جبرئیل در روز هشتم ذیحجه(روز ترویه) بر آن دو نازل شد و گفت برخیزید و آب جمع‌آوری کنید؛ چون در زمین عرفات آبی وجود ندارد. سپس ابراهیم علیه‌السلام گفت پروردگارا این شهر را محلی امن قرار بده و اهل آن را از میوه‌ها بهره‌مند کن.امام صادق علیه‌السلام فرمود: منظور از بهره‌مندی از ثمرات، ثمره قلوب یعنی محبت مردم و تمایل آن‌ها نسبت به مکه است تا بسوی آن بروند.از ابن عباس نقل شده که حضرت ابراهیم علیه‌السلام در خواب دید که فرزندش را سر می‌برند. پس صبح بیدار شده و همه آن روز را می‌اندیشید که آیا خواب او امری است از جانب خدا یا نه؟ از این رو آن روز ترویه نامیده شد. پس از آن در شب دوم در خواب دید؛ چون صبح شد دانست که آن از جانب خداست. از این رو آن روز عرفه نامیده شد.منزلت روز ترویهروز ترویه یکی از ارزشمندترین روزهاست که آداب و اعمال مخصوصی دارد.رسول خدا صلی‌الله علیه و آله فرمود: خدای تبارک و تعالی از هر چیز چهار شماره برگزید.و از بین روزها آن چهار روز عبارتند از: روز جمعه، روز ترویه (هشتم ذی‌الحجه)، روز عرفه و روز عید قربان.شیخ صدوق در امالی آورده است که از جمله اعمال مستحبی حج این است که روز ترویه از هنگام زوال شمس تا شب را درک کند و این‌گونه تمام حج تمتع را درک کرده است.طبق این روایات، منزلت روز ترویه تا جایی است که درک آن مساوی با درک تمام حج انگاشته شده است؛ چراکه روز ترویه در اصل آماده شدن برای ورود به عرفات و عید قربان است.اعمال این روزمحمدبن ابی عمیر از یکی از یارانش از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که فرمود: روزه روز ترویه کفاره گناهان یک سال و روزه روز عرفه کفاره گناهان دو سال است.محدث قمی در مفاتیح‌الجنان روزه این روز را برابر با کفاره شصت سال برشمرده است و آورده است که شیخ شهید غسل این روز را مستحب دانسته است.وقایع این روزفرستادن نامه امام حسین علیه‌السلام به کوفه توسط مسلم‌بن عقیلمورخین خروج امام حسین علیه‌السلام از مکه به سمت کوفه را هشتم ذیحجه؛ یعنی روز ترویه نگاشته‌اند.

۱۷:۱۹