۷:۵۷
۱- دو کلمه پشت سر هم بگویید و کودک به ترتیب گفته شده کلمات را #تکرار کند ؛ سه کلمه پشت سر هم بگویید کودک #تکرار کند و بعد از موفق شدن کودک، این کار را تا #پنج کلمه ادامه بدهید.
۲- یک کلمه بگویید و یکبار دیگر تکرار کنید و از کودک بخواهید #بنویسد؛ دو کلمه پشت سر هم بگویید و یکبار دیگر #تکرار کنید و از کودک بخواهید هر دو کلمه را #بنویسد. بعد از اینکه در به یاد سپاری دو کلمه هم موفق شد این کار را به ترتیب تا #چهار یا #پنج کلمه ادامه بدهید.
۳-برای دو کلمه ای که کودک می تواند پشت سر هم بنویسد، مدت #زمان صرف شده را بنویسید؛ مثلا اگر نوشتن دو کلمه ۳ دقیقه #زمان برد برای نوشتن دو کلمه بعدی به کودک دو دقیقه و ۴۵ ثانیه زمان بدهید؛ وقتی موفق شد برای دو کلمه بعدی دو دقیقه و نیم زمان بدهید و ...سپس سراغ سه کلمه بروید و بعد چهار کلمه و بعد یک #جمله کامل.
۴- دقت کنیم هر کدام از این مراحل ممکن است #روزها زمان ببرد، پس به کودک زمان #کافی برای تسلط به هر کدام از مراحل بدهیم
۷:۵۸
۱۸:۳۴
۱- تاکید به از راست به چپ خواندن۲- کشیدن خط زیر کلمه ۳- کلمه را درشت روی کارتی بنویسید وجلوی کودک قراردهید ، قسمتی ازکلمه را مخفی کنید و از اوبخواهید کلمه رابا توجه به قسمت دیده شده تشخیص بدهد.۴- درموقع خواندن انگشت را زیر کلمه قراربدهید۵- کلمه راروی تخته بنویسید واز او بخواهید همزمان با تعقیب حروف باانگشت صدای آن ها را بلند بخواند۶- برای کلمه ای که قادر به خواندن آن نیست یک جمله یا داستان و یا مطلب کوتاهی بگوید۷- یک توپ کوچک آویزان که درحال حرکت است باچشم تعقیب کند بدون تکان دادن سر دریک زمان محدود۸- استفاده از روش چندحسی فرنالد۹- روش گلینگهام- استیلمن، که دراین روش حرف را ببیند، باصدای بلند بخواند، صدارا بشنود، بعد کلمه را بنویسد(دیداری- شنیداری- شنیداری- جنبشی)
۱۸:۳۴
معرفی چند #تمرین برای دانش آموز #کند_نویس
#زمانی برای نوشتن #یک_صفحه در نظر بگیرید و بخواهید هر بار نوشتن زمان آن را یک دقیقه #کاهش دهد
مطالعه یک صفحه از یک کتاب داستان و خلاصه کردن آن در مدت #زمان تعیین شده
استفاده از #جمله سازی و بند نویسی کوتاه در مدت زمان #تعیین شده
در صورت داشتن وسواس نسبت به پاک کن ؛ دور کردن #پاک کن و توضیح این که اگر غلط نوشتی یا بدخط نوشتی ایرادی ندارد درست آن را هر تعداد خواستی جلوی کلمه #بنویس
دادن #سرمشق بصورت کلمه بخواهیم که مثلا از کلمه عظمت در یک دقیقه چند بار بنویسد و بعد در یک دقیقه #بعدی امتحان کند و #سرعت دهد.
انجمن کودکان با نیازهای ویژه
@estesnaei_cfu
۵:۱۲
۵:۱۲
والدین باید متناسب با نوع #ضعف کودک خود برای او وقت بگذارند و به جای سرزنش و مقایسه، کودک را با تمرینات مختلف سرگرم و مهارت در او ایجاد کنند. برای حل مشکل لازم است تا روی #مفاهیم کم و زیاد، بزرگ و کوچک، دور و نزدیک، جلو و عقب، شناسایی جهت، خط کشیدن و سایر مفاهیم کار شود.
۵:۱۳
۵:۱۴
۱۲:۵۷
۲۱:۵۴
۲۱:۵۵
#گزیده_کتاب
راهکارهای افزایش دامنه #توجه در کودکان
بر اساس برخی از بررسی ها ۵۰ تا ۸۰ درصد کودکان با اختلالات بیش فعالی و کمبود توجه دارای مشکلات ویژه یادگیری می باشند،بنابراین عمل به توصیه های ذیل می تواند در این خصوص راهگشا باشد.۱- بازی مارپیچ یا هزار راه بر روی کاغذ و یافتن راه خروج از آن توسط دانش آموز.۲- استفاده از پازل های مختلف.۳- از دانش آموز خواسته شود چشمانش را ببندد و یک شکل هندسی در ذهنش مجسم کند و سپس آن را بر روی کاغذ بکشد و در مرحله بعدی با چشمان بسته، شکل پیچیده تری را نیز بر روی کاغذ طراحی نماید.۴- یک لیوان سر خالی از آب را انتخاب کرده و از دانش آموز خواسته شود که درون آن تعدادی سکه بیندازد، طوری که آب سر ریز نشود. در مرتبه بعد به تعداد سکه ها اضافه شود و می بایست طوری سکه ها را در آب بریزد که آب سر نرود! می توان به جای سکه از میخ ریزه هم استفاده نمود.۵- پیدا کردن اشیاء مشترک و متفاوت در تصاویر .۶- پیدا نمودن شکل مورد نظر در میان اشکال مختلف در یک تصویر.۷- ظرفی از حبوبات را تهیه کرده و از دانش آموز خواسته شود تا یکی از انواع آن را جدا کند. در مرحله های بعد خواهان جمع آوری حبوبات ریزتر شوید و با کرومتر میزان زمان و سرعت جداسازی حبوبات و خطاهای آن ها را یادداشت نمایید.۸- از دانش آموز خواسته شود که ده خط یازده سانتی متری رو ی کاغذ بکشد و با قیچی دقیقا روی خطوط را بچیند. زمان یادداشت شود. هر روز یک خط به خطوط اظافه شود تا روز دهم به بیست خط رسیده با همان زمان روز اول.۹- دو تصویر که مشابه هم هستند اما در یک یا چند مورد جزئی با هم اختلاف دارند، به دانش آموز نشان داده و از او خواسته شود تا تفاوتها و تشابهات تصاویر را پیدا کند.۱۰- عواقب بی دقتی را به این دانش آموزان متذکر شوید به عنوان مثال پلاک منزل مان ۱۲ است اگر ۱۳ بنویسیم نامه به در خانه مان می آید؟۱۱- به این کودکان رویکردهای شناختی را آموزش بدهیم به عنوان مثال اول ببین، بعد بشنو، سپس فکر کن و در آخر انجام بده!۱۳- هر فعالیتی که هماهنگی چشم و دست در آن لحاظ شده باشد مانند بازی دارت، تیله بازی،... برای این کودکان در نظر گرفته شود.
آموزش کودکان بیش فعال و کم توجه
مجتبی نیازی
@estesnaei_cfu
راهکارهای افزایش دامنه #توجه در کودکان
بر اساس برخی از بررسی ها ۵۰ تا ۸۰ درصد کودکان با اختلالات بیش فعالی و کمبود توجه دارای مشکلات ویژه یادگیری می باشند،بنابراین عمل به توصیه های ذیل می تواند در این خصوص راهگشا باشد.۱- بازی مارپیچ یا هزار راه بر روی کاغذ و یافتن راه خروج از آن توسط دانش آموز.۲- استفاده از پازل های مختلف.۳- از دانش آموز خواسته شود چشمانش را ببندد و یک شکل هندسی در ذهنش مجسم کند و سپس آن را بر روی کاغذ بکشد و در مرحله بعدی با چشمان بسته، شکل پیچیده تری را نیز بر روی کاغذ طراحی نماید.۴- یک لیوان سر خالی از آب را انتخاب کرده و از دانش آموز خواسته شود که درون آن تعدادی سکه بیندازد، طوری که آب سر ریز نشود. در مرتبه بعد به تعداد سکه ها اضافه شود و می بایست طوری سکه ها را در آب بریزد که آب سر نرود! می توان به جای سکه از میخ ریزه هم استفاده نمود.۵- پیدا کردن اشیاء مشترک و متفاوت در تصاویر .۶- پیدا نمودن شکل مورد نظر در میان اشکال مختلف در یک تصویر.۷- ظرفی از حبوبات را تهیه کرده و از دانش آموز خواسته شود تا یکی از انواع آن را جدا کند. در مرحله های بعد خواهان جمع آوری حبوبات ریزتر شوید و با کرومتر میزان زمان و سرعت جداسازی حبوبات و خطاهای آن ها را یادداشت نمایید.۸- از دانش آموز خواسته شود که ده خط یازده سانتی متری رو ی کاغذ بکشد و با قیچی دقیقا روی خطوط را بچیند. زمان یادداشت شود. هر روز یک خط به خطوط اظافه شود تا روز دهم به بیست خط رسیده با همان زمان روز اول.۹- دو تصویر که مشابه هم هستند اما در یک یا چند مورد جزئی با هم اختلاف دارند، به دانش آموز نشان داده و از او خواسته شود تا تفاوتها و تشابهات تصاویر را پیدا کند.۱۰- عواقب بی دقتی را به این دانش آموزان متذکر شوید به عنوان مثال پلاک منزل مان ۱۲ است اگر ۱۳ بنویسیم نامه به در خانه مان می آید؟۱۱- به این کودکان رویکردهای شناختی را آموزش بدهیم به عنوان مثال اول ببین، بعد بشنو، سپس فکر کن و در آخر انجام بده!۱۳- هر فعالیتی که هماهنگی چشم و دست در آن لحاظ شده باشد مانند بازی دارت، تیله بازی،... برای این کودکان در نظر گرفته شود.
۱۸:۲۵
#اوتیسم
۱۸:۲۸
۱۸:۴۵
۱۸:۴۶
این علم به تشخیص، ارزیابی و درمان اختلالات گفتار، زبان و بلع می پردازد.
۱. تاخیر در شروع گفتار در کودکان۲. اشکال در تلفظ اصوات گفتاری ۳. اشکال در درک کلام ۴. عدم برقراری ارتباط کلامی یا غیر کلامی ازطرف کودک۵. لکنت و ناروانی در گفتار ۶. اختلالات گفتار و زبان در کودکان طیف اتیسم، کم توان ذهنی، بیش فعال، کم شنوا،فلج مغزی۷. مبتلایان به سکته های مغزی و آسیب دیدگان مغزی۸. اختلال در جویدن و بلع در کودکان و بزرگسالان۹. اختلال در خواندن و نوشتن ۱۰. اختلالات تولیدی مانند لیسپ و خرابگویی و... ۱۱.اختلالات صوتی۱۲.اختلالات تشدیدی در کودکان شکاف لب و کام
۱۸:۵۰
۱۸:۵۷
۱۹:۰۴
۱۹:۰۴