عکس پروفایل فاطمه مهرابی | راویِ زن انقلاب اسلامیف

فاطمه مهرابی | راویِ زن انقلاب اسلامی

۱۷۱عضو
thumbnail
بسم الله الرحمن الرحیمشروع...بیهوده نبود که از زمانِ مدرسه تاریخ ادبیات را بیشتر از بقیه درس ها دوست داشتم. اصلا همیشه تاریخ را دوست داشتم. و ادبیات را دوست تر. اما اگر نبود جلسات متعدد و متمرکزم با استاد#محمد_قاسمی_پور و او نمی نشست و با آن لحن فهیم و هوشمند که حاصل سال ها آموزگاری در این راه است، صبورانه به من نمی آموخت و قدم به قدم اهمیت و ضرورت و ارزش مصاحبه را به گوشم نمی آورد، من کجا پیدا میکردم که تاریخ شفاهی، همان چیزی ست که یک آدمِ دیوانه‌ی ادبیات و عاشق تاریخ باید برود سراغش. برود و از عمق سینه ی قهرمان های واقعیِ ملتیِ غیور، تاریخ را بیرون بکشد و با معجزه‌ی کلمات و واژه ها بیامیزد، و معجونی بسازد دلچسب و نجات بخش به نام "روایتِ مستند"که پر است از حماسه و حقیقت و قهرمانان واقعی . برود و ثبت کند و بنویسد، نه فقط برای امروزیان، برای آن ها که روزگاری شاید سال ها پس از زمانی که ما زیسته ایم قصه هایی بخوانند واقعی، از روزگارانی بی مانند و انسانهایی بی مثال و کافی، برای همیشه‌ی تاریخ. این اولین جلسه‌ی آموزش #مهارت های مصاحبه در تاریخ شفاهی در #قرارِ_ادبی_گوهراست.و شروع راهی که برای درخشش ادبیات ایران و بویژه #البرز زیباعزم ها دارد...سپاسِ بی انتها از همراهی نویسندگان و همراهان خوبم در استان البرز و بویژه #حوزه_هنری_استان_البرز
#فاطمه_مهرابی#تاریخ_شفاهی

۱۹:۱۰

بازارسال شده از حوزه هنری البرز
thumbnail
#گزارش_تصویری﴿ قرار ادبی گوهر
undefinedنشست هفتگی #داستان و روایت قرار ادبی گوهر روز یکشنبه ۳۰ دی ماه با موضوع آموزش مصاحبه در حوزه هنری البرز برگزار شد.
undefinedundefined #حوزه_هنرے_البــــرز zil.ink/artalborz ﴿ ╭─❥─undefinedundefined undefined ❥─╮ undefined @artalborz_ir╰─❥─undefined undefined undefined ❥─╯

۱۲:۳۶

thumbnail
#حلقه_ادبی_گوهر#تاریخ_شفاهی#مهارت_مصاحبه#فاطمه_مهرابی

۱۰:۱۱

thumbnail
بخشی از گفت‌وگوی تلویزیونی پانزدهم بهمن ماه در صدا و سیمای البرز...از ادبیات آغاز کردیم و باز مثل همیشه به #زن رسیدیم؛ به موضوع مهم جایگاه زنان...
#شکوه_پیروزی #انقلاب_اسلامی#فاطمه_مهرابی#راوی_زن_انقلاب_اسلامی

۲۰:۳۷

thumbnail
مهمان هفتم
مادرم تهِ سطل قند را خالی کرد در کاسه‌ای بزرگ و با دستِ خاکِ قندی‌اش بینی‌اش را خاراند: «قدرتِ خدا، مُک اندازه‌ کاسه‌مون قند مونده بود».ظرف را برداشتم. سفیدی قند را ازنوک بینی‌اش پاک کردم و گفتم:«امروز فکرنکنم شلوغ شه. قندون کوچیکه هم بس بود.»
کاسه‌ قند را بردم به اتاق پذیرایی. گذاشتم روی میزِ خانم جلسه‌ای؛ کنارِ کتابچه‌های زیارت عاشورا که با آن‌که هربار کلی از آنها را می‌چیدیم روی میز، فقط گاهی وقت‌ها همه‌‌شان استفاده می‌شد. آن هم وقت‌هایی که روزِ پنجمِ ماه قمری با شهادت یا ولادتی همزمان بود. مادرم هیچوقت به ما نگفت که چرا نذر کرده بود پنجم هرماه مجلسِ زیارت عاشورا بگیرد. اما هرطور بود، آسمان هم اگر به زمین می‌آمد، نذرش را ادا می‌کرد و زن‌های همسایه کم یا زیاد جمع می‌شدند خانه‌‌مان و زیارت عاشورا می‌خواندند. در روزهای عادی انگار که برای هم محلی‌ها هم، روضه‌های هر ماهه ما عادی شده باشد، مجلس‌مان خیلی شلوغ نمی‌شد. اما آن روزهایی که با مناسبتی همراه بود، هر دو اتاق‌مان پر می‌شد از مهمان، طوری که خودمان در آشپزخانه، بین کابینت‌های سفیدِ فلزی می‌نشستیم. گاهی حتی در حیاط هم فرش می‌انداختیم و زن‌ها زیر شاخه‌های درخت انگور، میانِ برگ‌هایی که بالای سر و دورتا دورشان پیچیده بود می‌نشستند و اشک می‌ریختند.  روزهایی که مهمان‌ها کم بودند خدا خدا می‌کردم خانم جلسه‌ای دیرتر برسد؛ شاید یکی دو نفر دیگر هم بیایند و کمتر جلوی خانم ضایع شویم. خانم جلسه‌ای، تنها مهمانِ ثابت هر ماه بود که هیچ وقت نگرانِ نیامدنش نبودیم. وقت‌هایی که مهمان‌ها کم بودند، حتی میکروفونش را هم روشن نمی‌کرد، تا می‌نشست روی صندلی که برایش می‌گذاشتیم، روسری‌اش را باز می‌کرد و خودش را با د‌سته‌‌های روسری باد می‌زد، عینک بیضی مشکی‌اش را آرام و با خونسردی می‌گذاشت روی صورتش و رو به مادرم می‌گفت:« شروع کنیم؟...» من خیلی حرص می‌خوردم، هی زن‌ها را می‌شمردم و دعا می‌کردم باز هم مهمان دیگری بیاید. یک بار موقع شمردن، خواهرم محکم با آرنج زد توی پهلویم.که «خجالت بکش، می‌فهمن.» خودم را مچاله کردم و در گوشش گفتم:«آخه خیلی کمن.» هل داد منو عقب و آهسته گفت:«نَشمُر کمتر میشن.» خواهرم وقتِ مناسبت‌های خاص که پذیرایی‌مان مفصل بود، مثل وقت‌هایی که مجلس‌مان با میلاد یا شهادت ائمه هم‌زمان می‌شد؛ کارهای چیدن شیرینی و میوه‌ها را انجام می‌داد. من هم اول باید می‌رفتم کفش‌های زن‌ها را که در حیاط؛ جلوی درِ راهرو رها می‌کردند، جفت کنم و بعد جَلدی بیایم و میوه و شیرینی‌ها را ببرم برای مهمان‌ها. که البته از آن دفعه‌ای که من پذیرایی کردم و شیرینی کم آمد، دیگر خواهرم می‌گفت:«شیرینی و میوه را تو نبر. بچه‌ای! ازت خجالت نمی‌کشن، زیاد برمیدارن». همان روز که تا سینی را گرفتم جلوی اقدس خانم، دست انداخت و مشتش را پر کرد از شیرینی میشکا. هرچند سینی را کشیدم سمت نفر بعدی، اما دیر شده بود؛ هفت هشت تا شیرینی را یکجا خالی کرده بود توی پلاستیکش. لبخند زد و گفت:«مریض دارم تو خونه.» به زبان گفتم: «نوش جان» اما توی دلم آن‌قدر حرصم گرفت که فکر کردم حتما شوهرش از دست همین کارهایش دیابت گرفته و افتاده است گوشه‌ خانه‌. یکبار از خودش شنیده بودم که داشت برای مادرم تعریف می‌کرد؛ شوهرش مرضِ قند دارد و پایش از زور قند سیاه شده. زنِ خنده‌رویی بود و وقتی می‌خندید تمام حواس من جمع می‌شد به دوتا دندان طلایی که گوشه‌ دهانش برق می‌زد. همیشه زیر طاقچه‌ بالای اتاق پذیرایی می‌نشست؛ درست زیر عکسِ امام خمینی. تکیه می‌داد به بالشت‌های قرمز لوله‌ای‌مان که مادر با چرخ، رویه‌ سفیدشان را گلدوزی کرده بود. موقع روضه هم صدای گریه‌ همین اقدس خانم از همه بلندتر بود و من همیشه فکر می‌کردم حتما دلش برای شوهر بیمارش می‌سوزد و به خاطر او دارد این جور،‌ های‌های گریه می‌کند. خواهرم راست می‌گفت واقعا بچه بودم؛ حدودا ۱۰ ساله. گاهی قبل از این‌که مهمان‌ها بیایند از بالای اتاق پذیرایی‌مان که یک فرش ۱۲ متری و یک فرش دستبافت با زمینه‌ لاکی در آن پهن بود را با پاهایم متر می‌کردم. قدم‌هایم را به اندازه‌ نشستن یک آدم باز می‌کردم و می‌شمردم. هرکدام از پشتی‌های قرمز و سبز را هم برای دو نفر می‌گذاشتم و حساب می‌کردم که از فاصله‌ پنجره‌ آن سر پذیرایی تا پنجره‌ این سر، چند نفر می‌توانند بنشینند. به حسابم زیاد جا داشتیم. با خودم فکر می‌کردم کاش آن روز هم تمام گل‌های ریز و درشت قالی از مهمان پرشود. بزرگتر که شدم به مادرم شکایت می‌کردم که هرماه روضه نگیرد تا برای مردم محل عادی نشود. می‌گفتم هرچند وقت یکبار بگیر اما مفصل و شلوغ درست و حسابی. او هم ابروهای کمانی مشکی‌اش را بالا می‌انداخت و می‌گفت:«من نذر کردم، مهم نیست چقدر بیان، مهم اینه که هر ماه روضه‌ امام حسین تو خونه‌مون بپا شه» ولی من بیخیال نمی‌شدم. باز هم هرچند وقت یکبار که مجلس خلوت می‌شد دوباره دهانم به اعتراض باز می‌شد و حسابی می‌افتادم روی دنده‌ قانع کردن مادرم که؛ «مجلس اهل بیت باید شلوغ باشد.» و باز او با آرامشی که بیشتر عصبانی‌ام می‌کرد می‌گفت:«مادر جون، فاطمه‌ زهرا به مجلس نگاه کنه انشالا، مهم نیست شلوغ باشه یا خلوت.» در روزهای عادی پذیرایی‌مان فقط با چای بود و تمام. چای روضه‌ای که هنوز بوی تلخ و مزه‌ گَس و تازه‌اش زیر زبانم است. انگار با همه‌ چای‌های تازه‌دمِ دنیا فرق داشت. انگار هم‌زمان هم طعم غم می‌داد و هم طعم شیرینی. آن روز هم همان‌طور که حدس می‌زدم، از آن روزهای خلوت بود. حتی خواهرم هم خانه نبود. مادرم یک قوری بزرگ را پرِ چای کرده بود و گذاشته بود روی سماور. نگاه کردم به مهمان‌ها؛ شش نفر بیشتر نبودند. قوری چایی که مادرم دم کرده بود تا سی نفر راهم جواب می‌داد.پوزخندی در دلم زدم و با خودم گفتم هرکه نداند چقدر مهمان می‌آید که این همه چای دم کرده. مثل همیشه کاسه‌ قند را برداشتم و پشتش راه افتادم. به هرکه چای می‌داد پشت بندش هم من قند تعارف می‌کردم. شش نفر که چیزی نبود، سریع تمام شد وبرگشتیم به آشپزخانه. مادرنشست روی زمین؛روبروی میزِ فلزی سماور‌. نگاهی به قوری کرد روسری‌اش راکه فقط محضِ حرمتِ روضه، سرش انداخته بود وزیر چانه‌اش شُل گره زده بودجلو‌تر آورد و با بغض گفت:«این همه چای دم کردم، دیشب خانوما تو مسجد روضه‌ ما رو اعلام کردن، فکر کردم این ماه دیگه شلوغ میشه.» دلم برایش سوخت. گفتم: «‌مگه نگفتی مهم نیست شلوغ باشه؟ دیگه ولش کن. ان‌شاءا... که قبول باشه.» هنوز حرفم تمام نشده بود که زنگ در را زدند. گل ازگلِ مادرم شکفت. الکی می‌گفت.برای او یک مهمان بیشتر هم‌،غنیمت بود. بلند شدم و در را باز کردم. زنی میانسال بود، با چشم‌هایی عسلی و صورتی سرخ و سفید. تا بحال درمجلس‌ها ندیده بودمش.هراسان پرسید:«اینجا روضه‌ست؟» تا گفتم: «بله» بغضش ترکید و خودش را انداخت بغلم. آن‌قدر گریه کرد که خانم جلسه‌ای روضه راقطع کرد و همه‌ زن‌ها جمع شدند دورش و آب و آب قند برایش آوردند. کمی که حالش سر جایش آمد،گفت که عصر درخوابش زنی سیاهپوش را دیده که این خانه را نشانش داده و گفته:« مجلس پسرم اینجاست، بیا و پرشورش کن...»صدای شیون زن‌ها بلند شد، انگارجای هفت مهمان۷۰مهمان داشتیم روضه می‌خواندند و گریه می‌کردند. مادرم به سینه‌اش می‌کوبید و هق‌هق می‌زد و من هم ریز و بی‌صدا اشک می‌ریختم. به گل‌های رنگی وریزودرشت قالی‌هاخیره شده بودم که کمابیش،زیر پای مهمان‌ها پنهان شده بودند...حرف مادرم درذهنم تکرار می‌شد:‌«شلوغ باشه یا خلوت، فاطمه‌ زهرا به مجلس نگاه کنه ان‌شاءا... بوی هل و دارچین از قوری بزرگ مادر بلند شده بود. وقت ریختنِ چای آخر روضه بود... روضه‌ای با هفت مهمان و شوری که مانندش را هرگز ندیده بودم. مجلسی فقط به صرفِ یک استکان چای...
فاطمه مهرابی

فاطمه مهرابی - نویسنده
#فاطمه_مهرابی#روایت#مهمان_هفتم#روزنامه_جام_جم#پانزدهم_بهمن
https://jamejamdaily.ir/?nid=6973&cattitle=CultureArt&pid=11&type=0

۱۴:۵۱

بازارسال شده از حوزه هنری البرز
thumbnail
#خبر﴿ جایزه‌ی ملی ناداستان پلک
undefined موفقیت هنرمند البرزی در جایزه‌ی ملی ناداستان پلک اثر همدردی با شال زرد نوشته‌ی فاطمه مهرابی نویسنده‌ی البرزی،از میان بیش از ششصد اثر ارسال شده به جشنواره‌ی ملی نا داستان پلک برگزیده شد.undefinedاین جشنواره که برای نخستین بار به همت دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری و میزبانی روایتخانه‌ی اصفهان برگزار شد در دو بخش حرفه ای و مردمی به روایت هایی با موضوع چالشی و مهم پوشش اجتماعی پرداخته بود.undefinedگلستان جعفریان، محمدعلی جعفری و سعید معتمدی سه داور این جشنواره بودند.و معصومه‌ امیرزاده دبیری علمی این جشنواره را برعهده داشت.
undefinedاختتامیه‌ی جایزه‌ی ملی ناداستان پلک نهم اسفند ماه سال جاری با حضور هنرمندان و #نویسندگانی از سراسر کشور در اصفهان برگزار گردید و از منتخبان و برگزیدگان تجلیل به عمل آمد.

undefinedundefined #حوزه_هنرے_البــــرز zil.ink/artalborz ﴿ ╭─❥─undefinedundefined undefined ❥─╮ undefined @artalborz_ir╰─❥─undefined undefined undefined ❥─╯

۱۸:۰۶

بازارسال شده از نخستین جایزه ملی پلک

خانم فاطمه مهرابی.mp3

۰۳:۴۵-۶.۸۸ مگابایت
undefinedپلک؛ جشنواره‌ای برای مطالبه‌گری!
undefinedفاطمه مهرابی؛ برگزیده جشنواره پلک در گفت‌وگو با رادیو پلک چه گفت؟
undefinedجشنواره پلک، جشنواره خلاقانه‌ای بود.
undefinedاز طراحی پوستر و لوگوی جشنواره پلک تا محورهای موضوعی آن، نمایانگر نگاه هوشمندانه طراحان و مجریان این جشنواره بود که جای تشکر و قدردانی دارد.
undefinedاجشنواره پلک مردم را به مطالبه‌گری دعوت کرد.
#رادیو_پلک undefined#قسمت_چهارم

ما همراه باشید...undefined
undefined️جشنواره ناداستان پلک
undefinedجشنواره را در فضای مجازی دنبال کنید: undefined @pelkdastan

۹:۲۲

thumbnail

۹:۳۲

thumbnail

۹:۳۲

thumbnail

۹:۳۲

thumbnail

۹:۳۲

thumbnail

۹:۳۲

thumbnail

۹:۳۲

thumbnail

۹:۳۲

thumbnail

۹:۳۲

thumbnail

۹:۳۲

thumbnail

۹:۳۲

thumbnail

۹:۳۲

thumbnail

۹:۳۲

مقاله ای با عنوان جایگاه سوژه در روایت های مقاومت و تاریخ شفاهی#فصلنامه_فرهنگ_پایداریشماره سیزدهم#فاطمه_مهرابی

۹:۳۳