ف

فرآیندشناسی خیر

۱۶عضو
ف
۱۶ عضو

فرآیندشناسی خیر

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمیناللهم صل علی محمد و آله الطاهرین
تلاشی در خلاصه نویسی کتاب "فرآیندشناسی خیر" نوشته آقای استاد اخوت برمبنای قرآن و روایات

۲۷ تیر ۱۳۹۸

(اتمام فصل چهارم)

۱۳:۱۷

فصل پنجم
تحقق

۱۳:۱۷

معنای تحقق
انسان در مواجهه با مسائل موضوعات و نیازهایی که حس میکند لازم است از خود بروزی داشته باشد در درون یا بیرون.به این بروز که دارای اثر است و ثبت میشود تحقق گفته میشود.معنای دیگر تحقق موجود بودن است.هرموجودی به اعتبار مخلوق بودنش(الذی احسن کل شی خلقه) به مقام تحقق رسیده و در نظام احسن قرار دارد و انسان بر اساس مواجهه با چنین نظامی توان یافته تا به بهترین وجه عمل کند. (سوره هود آیه ۲)البته با اراده و رضایت خدا:قل اللهم مالک الملک توتی الملک من تشاء و تنزع الملک ممن تشاء و تعز من تشاء و تذل من تشاء بیدک الخیر انک علی کل شی قدیر.هر آنچه مخلوق خداست در ذات خود حسن است،انسان درصورتی میتواند از آن مخلوق بهره مند شود که بر طبق حکم الهی اذن بهره مندی داشته باشد.به آثار و ثمرات و نتایج تحقق در درون و بیرون، خیر تحقق خیر گویند.که رخداد انتهایی خیرشناسی و خیرگزینی است.هر امری که لازم باشد فرد نسبت به آن انتخابی انجام دهد خیر است، زیرا موجب رشد و تعالی فرد میشود.هرچند بصورت بلا یا ضرری نمود پیدا کند.
undefinedتحقق خیر به معنای گزیدنی
۱.گزیدنی های تکوینی
منظور مواردی است که در تکوین عالم، مانند طبیعت موجود است و انسان میتواند از آنها به نحو احسن استفاده کند.گزیدنی های تشریعیمواردی که توسط شارع و بعنوان نظام ارزش گذاری معرفی شده.
ناگزیدنی ها
دسته اول ناگزیدنی های تکوینی
انسان تنها موجودی است که اگر از عقلانیت خود بهره نبرد خود او بعنوان پلیدی و ناگزیدنی است.(ان شر الدواب عندالله الصم بکم الذین لایعقلون) همچنین ابلیس و شیاطیندسته دوم ناگزیدنی های تشریعیتوسط شارع بصورت تصریح یا تلویح نهی شده (سوره آل عمران ۱۸۰)
undefinedتحقق خیر به معنای وقوع خیروقتی فردی با هر موضوع و مسئله ای بر مدار حُسن و حکم الهی عمل میکند محصول شایسته ای به نام خیر به جای خواهدگذاشت.
undefined تحقق خیر ناظر به هر دو معنامعمولا برای انسانها نتیجه خیرهایی که لازم است گزیده شود دورتر از آن چیزی است که در تصور آنهاست.لازم است فرد خیرهای تکوینی را براساس خیرهای تشریعی برگزیند.آنچه از اثر گزینش خیر در دنیا قابل مشاهده است بسیار کمتر از آن خیراتی است که در روز قیامت قرار داده شده

۱۳:۱۷

اول کانالفاتحه کتاب

۱۳:۲۰

۲۸ تیر ۱۳۹۸

ضرورت تحقق خیرگاهی خیر در ذهن آدم فقط شکل آرزوستگاهی دیگران را لایق تر میبینیم برای انجامشو خودمونو محروم میکنیم.گاهی تنها حسرت و حسد می آورد.گاهی برای رسیدن به خیری بخل میورزندرسیدن به امور غیر ضرور فرصت را از دست دادن

۱:۰۰

مراتب در خیرات

مراتب خیرات گزیدنی
پررنگ و اهمیت بعضی کارها بعضی ماه ها بعضی روزها بر بعضی دیگر.مرتبه اول مقام های اختیار شده مربوط به ظهور ربوبیتبرخی از امور مانند حمد،حکم،ملک به مقام ربوبی خداوند اختصاص دارند.فهم انحصاری بودنشان برای خدا انسان را از خطا و اشتباه مصون میدارد.مثلا عزت را از غیر خدا طلب نمیکند.(تعصب،گردنکشی،عصبیت،لباس عزت و کبریایی از شیطان است و پیروان اوبه چیزهایی ظاهری)
مرتبه دوم مقام رسالت و امامت و متعلقات آن
جایگاه هر امام و جایگاه سیده نساء للعالمین و دیگر اولیا الهیمرتبه سوم روح خدانفخت فیه من روحیمرتبه چهارم دین امرونهی ومتعلقات آنفرمانبرداری و تسلیم در برابر حکم خدامرتبه پنجم کلماتمنظور از کلمات حقایق تکوینی و تشریعی است که خداوند فهم آنها را برای انسان قرار دادهمرتبه ششم محاسن اخلاقفطرت =نیاز حقیقی انسان=شاء خداوندخداوند برای انسان مکارم اخلاق را برگزیده که مطابق با فطرت اوستو او ازین انطباق لذت میبردمرتبه هفتم خیرالعملخداوند بطور مشخص اعمالی چون نماز را به این سِمَت مشهور ساخته

۱:۰۰

thumnail

۲۳:۰۷

انواع خیرات انعکاس یافته از انسانخیر در مقام گزینش انسان کم کردن فاصله خود با ربّ است.لذا غایت همه خیرها رسیدن به رضایت رب است.این موضوع را در نماز همراه با ولایت که بعنوان بهترین عمل معرفی شده میتوان بخوبی شناخت،نماز در حکم ملاقات پروردگار است..خداوند برای خود عزت و کبریایی را برگزیده،شروع وادامه و پایان هر نماز تکبیر است..خداوند برای خود حمد را برگزیده،در نماز حمد از واجبات است..خداوند برای خود تسبیح و تهلیل را برمیگزیند که در ذکرهای واجب نماز این موارد یادآور شده.خدا برای خود قیام به قسط را برمیگزیند و این قیام بعنوان ثمره ایمان واقعی محسوب میشودخدا طهارت و پاکی را بزای خود پسندیده

۲۳:۰۸

thumnail

۲۳:۵۴

۳۰ تیر ۱۳۹۸

فاعلیت خیرمنظور قدرتی است که از فرد بروز میابد تا آن کار خیر محقق شود. ممکن است فعل خیر صورت بگیرد اما عمل خیر محقق نشود.توصیه میشود:*تحقیر نکردن هیچ خیری و بنای انجام هرکارخوبی را داشتنیاد اجل و دوره ای که به سر می آیدتوجه به پس زمینه های غفلت زدا برای تقویت انجام کارهای خیرتوجه به اراده وجه خدا در هرعملمومن در هرحال برایش خیر محقق میشودتوجه به القائات پیش برنده به خیر و بی توجهی به القائات کُند کننده خیرهمراستایی با اهل اطاعت خداشهرت یافتن به خیرتوجه به انجام کارهایی که موجب عاقبت بخیری میشودخیردنیا و آخرتتوجه به خیرات میانبر(شادکردن دل مومن)بنابراطاعت خدا در هر شرایطیبنای حفظ و حراست از کارهای خیر انجام شده(به بهشت نرود عاق والدین و دائم الخمر و کسیکه بر کار خود منت مینهد)توجه بر کیفیت انجام کار خیرتوجه به خیراتی که از ناحیه دیگران انتقال می یابدوساطت خیر برای دیگرانشتاب در انجام کار خیر(کندی سبب از دست رفتن موقعیت یا کیفیت مطلوب آن کار میشود)توجه ویژه به اعمال خیر در ابتدا و انتهای روزتوجه به اینکه تنها با اعمال خیر میتوان نامه اعمال را سنگین کردشناخت خیر و شر با توجه به عرفی که دارند(هرگاه قصد شناخت خیر را داشتی کارخیر کن تا با اهل خیر آشنا شوی)استحکام صفات خیراهمیت عقل و رفتارهای دین مدارانه در جهت دهی خیرات

۲:۱۲

فاعل خیرفاعل خیر از خیر بهتر و فاع شر از شر بدتر است...دنیا چند روزی بیشتر نیست و خواهد گذشت،چشیدن طعم ایمان بر شما حرام است تا آنگاه که دنیا را ترک کنیدامام صادق علیه السلامهرگاه مومن محبت دنیا را از دلش بیرون کند مقامش بالا میرود و شیرینی محبت خداوند را میابد،اهل دنیا خیال میکنند او دیوانه شده در حالیکه محبت خداوند او را چنین کرده و او غیرخدا اشتغال پیدا نمیکند.صفات ده گانه مکارم اخلاقیقین،شجاعت،قناعت،صبر،شکر،حلم،حسن خلق،سخا،غیرت،مروت،صدق،ادای امانت.صفات مربوط به روابط اجتماعیامت من همیشه در خیر و خوبی هستند تا وقتی که نسبت بهم محبت داشته و تحفه هدیه برای هم ببرند و امانت را ادا کنند از حرام اجتناب نموده مهمان نوازی نمایند و نماز را بپا داشته و زکوه را بپردازند و اگر این امور را مراعات نکنند به قحط و کمبود مبتلا میشوند.

۲:۲۰

thumnail

۲:۲۱

thumnail
مراتب خیر و فاعلیت آن متناسب با مراحل بلوغشکوفایی کامل خیر سبب پیوستن یه اخیار است.طبعش به هر کار خیری تمایل و برای هرخیری پیشقدم میشود.مراحل ایتدایی زندگی تمرکز بر خیر شناسی و در مراحل انتهایی تمرکز بر خیرگزینی است،زیرا در مراحل اول نیاز به علم و معرفت نیاز اصلی تر و در مرحله بعد نیاز به عمل نیاز قطعی تری است.
مراحل:
مرحله اول
خیراتی که بر قدرت تفصیل انسان تمرکز دارند و موجب فعال شدن آن میشوند.تمرکز این خیرات بر تعلیم انواع تفکر و افزایش قدرت تنویع است و از دوره اول رشد آغاز و تا پایان به اشکال مختلف ادامه می یابد.
مرحله دوم خیراتی که بر قدرت ترجیح انسان تمرکز دارند و موجب فعال شدن آن میشوند.تمرکز این خیرات بر تعلیم عبودیت است،زیرا ترجیح بر اساس طرح مسئله عبودیت شکل میگیرد و از دوره دوم آغاز میشود.مرحله سوم خیراتی که بر قدرت یقین و معفت انسان تمرکز دارد و موجب فعال شدن آن میشود. احکام عبودیت
مرحله چهارم
خیراتی که بر قدرت مدیریت خود برای اختیار کردن خیرات و توسعه آن است. در قالب حرکت های اجتماعی شکل میگیرد.
مرحله پنجم خیراتی که بر قدرت مدیریت فرد برای تحقق خیرات در جامعه تمرکز دا

۲:۴۳

مراتب فاعلیت خیر
مرحله اول انگیزه اش توجه به برتری های حسی و خیالی اشیا و رخدادها برای بدست آوردن پاداش فطری است و متکی به حمایت والدین.سرعت فاعلیت این دوره را حد تمایز خوبی از بدی متمایز میکند.
مرحله دوم انگیزه توجه به برتری های فطری که در درون مشهود میشود برای بدست آوردن پاداش های فطری استت و از نظر برنامه ریزی متکی به مشورت والدین و مربیان.سرعت فاعلیت این دوره را سرعت ترجیح به خوبی ها معلوم میکند.
دوره سوم انگیزه توجه به برتری های عقلی و شرعی برای گریز از انواع محرومیتها و از نظر برنامه ریزی متکی به قصدهای درونی می باشد.سرعت فاعلیت این دوره سرعت رسیدن به تعریف خوبیهای در پیش رو مشخص میکند.
دوره چهارم انگیزه توجه به برتری های باوری برای گریز از بدست آوردن پاداش های معنوی و گریز از انواع محرومیت و از نظر برنامه ریزی متکی به قصدهای اجتماعی است. سرعت فاعلیت این دوره را سرعت ارتباط با دیگران و ایجاد همگرایی های ایمانی تعیین میکند.
مرحله پنجم،انگیزه توجه به برتری وحیانی برای دستیابی به لقای الهی و ابتغای وجه است و از نظر برنامه ریزی متکی به نقشه جامع قرآنی . سرعت فاعلیت این دوره را سرعت در انتقال به تشخیص های قطعی و یقینی تعیین میکند.

۲:۵۴

آسیب شناسی فقدان خیرات در زندگی
دسته اولآسیب هایی که قدرت تفصیل را از فرد میگیرددسته دومآسیب هایی که قدرت ترجیح را از فرد میگیرددسته سومآسیب هایی که قدرت معرفت و رای و تعیین را از فرد میگیرددسته چهارمآسیب هایی که قدرت گزینش را از فرد میگیرددسته پنجمآسیب هایی که فرد را در تحقق خیر دچار حمله قرار میدهد.
...هرکس به قدر و منزلت خود پی ببرد از همه خیرات بهره مند شود.

۲:۵۹

با سخنی در رابطه با غدیر که در پایان کتاب آمده آنرا ختم خواهیم کرد.

۳:۰۲

thumnail
انتهای فصل آخر (تحقق)

۳:۰۳

و صل الله علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

۳:۰۳

۱۴ آبان ۱۳۹۸

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمیناللهم صل علی محمد و آله الطاهرین
تلاشی در خلاصه نویسی کتاب "فرآیندشناسی خیر" نوشته آقای استاد اخوت برمبنای قرآن و روایات
https://ble.im/farayand_kheir

۱۵:۵۴

۲۱ آذر ۱۳۹۸

ابتدای کانال

۳:۲۶