عکس پروفایل فارسی با طعم شیرین فهم قرآنف

فارسی با طعم شیرین فهم قرآن

۱۰۳عضو
thumnail
پلی کپی تمرین املا

۱۶:۱۶

بازارسال شده از گروه درسی پایه چهارم
thumnail
undefinedundefinedتفاوت متن ادبی با متن علمی

۱۶:۲۵

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedتعریف_ کلمه های_ متشابه_ از نوع هم  آوابه کلمه هایی می گویند که از نظر تلفـّظ یکسان هستند امّا از نظر معنی و شکل املایی با هم فرق دارند
undefinedundefinedundefinedنمونه هایی از کلمات متشابه از نوع هم آواخوار = کم ارزش و کوچکخار = تیغ گل یا خاشاکسد = دیواری برای جمع کردن آبصد = عددی در ریاضیثری = خاک و زمینسرا = خانهخیش = گاو آهنخویش = خود ، فامیلخاست = بلند شدخواست = میل ، آرزو ، طلبثواب = پاداش اخرویصواب = ذرستغازی = جنگجوقاضی = قضاوت کنندهعَلَم = پرچماَلَم =درد و رنجحاسد = حسودحاصد = درو کنندهغریب = بیگانهقریب = نزدیکنواحی = ناحیه هانواهی = نهی شده هاآری = بلهعاری = بدون چیزقوس = کمانغوث =فریادغوص = فرو رفتن در آبعرض = پهناارض = زمینارز = پول خارجینصر = پیروزینسر = کرکسنثر = نوشته ای که شعر نیستغزا = جنگقضا = تقدیر الهیغذا = خوردنیسیف = شمشیرصیف= تابستانعمارت = آبادانیامارت =فرمان رواییحیات = زندگیحیاط = زموین با حد و حدود ،حصاراساس = بنیاد و پایهاثاث =لوازم خانهخان = سرور ، رئیسخوان = سفرهراضی = خشنود ، قانعرازی = نام دانشمند ایرانی ، چیز پنهانیحال = چگونگی ، کیفیّتحوال = حائل میان دو چیزخـُرد =  کوچک که در مقابل بزرگ استخورد=  خوراکباز= دوبارهباز= باز کردن (مثلا دفتر)
کلمات هم نویسه یا هم شکل:این کلمات از نظر نوشتاری مثل هم ولی از نظر آوایی فرق می کنند.کلمات هم نویسه یا هم شکلگـُل - گـِلکـُشتی - کِشتیمَشک - مُشکمی بـَرَد - می بُردکِشت - کـُشتسَحـَر - سِحرتـَنگ - تـُنگکِرم - کـَرَم - کِرِم - کرُمشِکـَر - شـُکرسَم - سُمچَشم -چـِشمنِشـَسته - نـَشـُستهمِلک - مُلک - مَلِک - مَلَکمی کَنـَد - می کُنـَد

undefinedundefinedundefined️کلمه های هم آوا و هم نویسه:این کلمات هم از نظر آوایی و هم از نظر نوشتاری ولی از نظر معنی متفاوت می باشند.
undefinedundefinedکلمه های هم آوا و هم نویسهسیر = نوعی پیازچهسیر =  کسی که گرسنه نیستشیر = حیوان وحشیشیر = شیر خوردنی    ریش = زخمریش = موی صورتسیر =سیر =زَهر = گل وشکوفهزَهر = سَمدوش = دیشبدوش = شانهبادیه =  کاسه ی مسیبادیه = بیابانشارع = راهشارع = قانون گزاررسته = صف - بازاررسته = رها شدهزبان = عضوی در دهانزبان = زبان گفتارپیچ = میخ فلزی دندانه دارپیچ = خم وتابخبر = نهخیر = خوبیگاز = انبر (گاز انبر)گاز = به دندان گرفتنگور = گور خرگور = قبردَر= دَرِ ساختماندَر = داخلundefinedundefinedundefinedundefined

۱۷:۵۱

undefinedundefinedundefinedundefinedکلمات هم آوا با تفاوت شکل
undefinedخوار = کم ارزش و کوچکundefinedخار = تیغ گل یا خاشاک
undefinedسد = دیواری برای جمع کردن آبundefinedصد = عددی در ریاضی
undefinedثری = خاک و زمینundefinedسرا = خانه
undefinedخیش = گاو آهنundefinedخویش = خود ، فامیل
undefinedخاست = بلند شدundefinedخواست = میل ، آرزو ، طلب
undefinedثواب = پاداش اخرویundefinedصواب = ذرست
undefinedغازی = جنگجوundefinedقاضی = قضاوت کننده
undefinedعلَم = پرچمundefinedالَم =درد و رنج
undefinedحاسد = حسودundefinedحاصد = درو کننده
undefinedغریب = بیگانهundefinedقریب = نزدیک
undefinedنواحی = ناحیه هاundefinedنواهی = نهی شده ها
undefinedآری = بلهundefinedعاری = بدون چیز
undefinedقوس = کمانundefinedغوث =فریادundefinedغوص = فرو رفتن در آب
undefinedعرض = پهناundefinedارض = زمینundefinedارز = پول خارجی
undefinedنصر = پیروزیundefinedنسر = کرکسundefinedنثر = نوشته ای که شعر نیست
undefinedغزا = جنگundefinedقضا = تقدیر الهیundefinedغذا = خوردنی
undefinedسیف = شمشیرundefinedصیف= تابستان
undefinedعمارت = آبادانیundefinedامارت =فرمان روایی
undefinedحیات = زندگیundefinedحیاط = زمین با حد و حدود ،حصار
undefinedاساس = بنیاد و پایهundefinedاثاث =لوازم خانه
undefinedخان = سرور ، رئیسundefinedخوان = سفره
undefinedراضی = خشنود ، قانعundefinedرازی = نام دانشمند ایرانی ، چیز پنهانی
undefinedحال = چگونگی ، کیفیّتundefinedحوال = حائل میان دو چیز
undefinedخـُرد =  کوچک که در مقابل بزرگ استundefinedخورد=  خوراک
undefinedباز= دوبارهundefinedباز= باز کردن (مثلا دفتر)undefinedباز=نوعی پرنده

۱۷:۵۲

#ویژه‌برنامه‌ سال‌تحصیلی
undefinedبسم الله الرحمن الرحیم
undefinedنماهنگ های تولید شده مربوط به تعدادی از سوره های فهم قرآن دبستان:دوره دوم دبستانundefinedپایه چهارم:سوره مبارکه بلدundefinedhttps://www.aparat.com/v/oRdms
سوره مبارکه فجرundefinedhttps://aparat.com/v/wayT6
سوره مبارکه طارقundefinedدخترانهhttps://www.aparat.com/v/m6rtWپسرانهhttps://www.aparat.com/v/ZP2hB
سوره مبارکه بروجundefinedhttps://www.aparat.com/v/b83m01j
undefinedپایه پنجم:سوره مبارکه انشقاقundefinedhttps://aparat.com/v/XGgjZ

۱۸:۰۱

بازارسال شده از گروه درسی پایه چهارم

1_2650318841.pdf

۲.۴۷ مگابایت

undefinedبندهای فارسی پایه ی چهارم

۱۸:۱۱

thumnail
نمونه انشاء

۱۸:۱۴

thumnail
پوستر سوره بلد

۱۸:۱۵

thumnail
بودجه بندی دروس

۱۸:۱۸

بازارسال شده از گروه درسی پایه چهارم

230_64107135261794.pdf

۲۷۶.۳۵ کیلوبایت

undefinedکاربرگ املا برای درس چهارم فارسی

۱۸:۳۶

بازارسال شده از گروه درسی پایه چهارم

180_62773792709378.pdf

۸۰۷.۵۶ کیلوبایت

undefinedکاربرگ تمرینی برای دروس فارسی چهارم

۱۸:۳۶

undefinedundefinedبیشتر بدانیم..
تفاوت بین دو کلمه طوفان و توفان
بعضی به گمان اینکه کلمه ی طوفان اصلا فارسی است آن را به صورت توفان می نویسند و حتی بعضی از فضلا توصیه کرده اند که صورت اخیر به کار رود. اما اصل این دو کلمه و معنای آنها یکی نیست. طوفان کلمه ی عربی (ظاهرا از اصل یونانی) و به معنای «باد و باران بسیار شدید» است. ولی واژه ی فارسی توفان صفت است و به معنای «غران، دمان» است و ربطی به «باد و باران بسیار شدید» ندارد. این واژه صفت فاعلی از مصدر توفیدن به معنای «فریاد بلند کشیدن» یا «غریدن و خروشیدن» است:ز آواز گردان بتوفید کوهزمین شد ز نعل ستوران ستوه (فردوسی)واژه ی توفنده به معنای «غرنده و خروشنده» نیز از همین فعل مشتق شده است.
طوفان undefinedیک پدیده ی طبیعی می باشد.توفان undefinedعصبانی ،خشمگینکدام صحیح است؟ توفان یا طوفان؟


دو واژه توفان و طوفان با تلفظی یکسان ریشه‌های متفاوتی دارند و به کار بردن آنها برای یک معنی کار غلطی است. همچنان که در لغت‌نامه معین هم به این موضوع اشاره شده است. واژه طوفان ریشه‌ای عبری و یونانی دارد و به زبان عربی وارد شده و با «ط» نوشته می‌شود. این واژه در زبان انگلیسی به صورت «Typhoon» نوشته می‌شود و به معنی حادثه‌ای طبیعی است، همراه با باد و باران که خرابی و خسارت به بار می‌آورد. در ترکیب‌هایی مانند طوفان نوح، طوفان کاترینا و طوفان تهران باید از واژه طوفان استفاده کنیم زیرا در غیر این صورت معنی واژه غلط خواهد شد.
توفان: توفیدن و توپیدن
از سوی دیگر واژه «توفان»، یک واژه فارسی است که از ترکیب کلمات توفیدن یا توپیدن ریشه گرفته است. این دو واژه که معنی یکسانی دارند به معنی داد زدن، غرش کردن و غران بودن هستند که کلمه «توفان» نیز از این ریشه‌ها نشات گرفته است و به کار بردن واژه توفان به معنی یک حادثه طبیعی همراه با باد و باران درست نیست و از نظر نگارشی غلط محسوب می‌شود.توفان: توفیدن شکسته شدن  کشتیدرهم شکسته شدن
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۲۰:۴۲

thumnail

۱۸:۳۷

بازارسال شده از فهم قرآن دبستان
undefined فعالیت سوره فجر در پایه چهارم
undefinedقابل اجرا در کلاس مجازی

undefined از دانش‌آموزان می‌خواهیم با گِل سفال وسایلی درست کرده، صبر کنند تا خشک شود. سپس آنها را رنگ‌آمیزی و تزیین کنند.undefined از آنجایی که خشک شدن گِل سفال نیاز به گذشت زمان دارد این فعالیت سبب تقویت صبر در دانش‌آموزان می‌شود.undefinedundefined
undefinedاز دانش‌آموزان می‌خواهیم تا ضرب‌المثل‌های دارای محدودیت‌های شرعی، عقلی و طبیعی را به صورت پانتومیم اجرا کنند. پس از اجرای پانتومیم هر ضرب المثل به دانش‌آموزان فرصت می‌دهیم تا برای هر مورد دو مثال کاربردی برای رعایت در زندگی‌شان بزنند. برای مثال می‌توانیم از موارد زیر استفاده کنیم:- پا را از گلیم خود درازتر کردن (رعایت محدودیت عقلی)undefined- سحر خیز باش تا کامروا شوی (محدودیت عقلی)undefined- گر صبر کنی زِ غوره حلوا سازی (محدودیت طبیعی)undefined- نزن در کسی را با انگشت، میزنند دَرَت را با مشت (محدودیت عقلی)undefined- نان خودت را مي‌خوري، حرف مردم را چرا مي‌زني؟ (محدودیت شرعی پرهیز از غیبت)undefined

undefinedو برای مشاهده فعالیتهای مختلف، فیلم و نماهنگ، محتوای صوتی و ادبی، کاربرگ
و نمونه اجرای مربوط به سوره فجر
به صفحه زیر مراجعه بفرمایید:
http://dabestan.fahmeghoran.ir/?page_id=1069

#پایه‌_چهارم #فعالیت #سوره_فجر #مجازی@fahmeghoran_dabestan

۸:۰۹

بازارسال شده از فهم قرآن دبستان
undefinedundefined سوره مبارکه فجر undefinedundefinedundefined
undefinedبرای آموزش سوره فجر به دانش آموزان پایه چهارم می گوییم: «سوره فجر به ما می‌گوید برای درست انجام دادن هر کاری باید چهارچوب‌هاي آن را رعایت کنیم. »
undefined️برای دانش‌آموزان، بحث ابتلا در پس‌زمینه قرار می‌گیرد، یعنی نباید مستقیماً به آنها گفته شود که دنیا محل ابتلاء است؛ یک چیزی به انسان می‌دهند یک چیزی می‌گیرند و ... . اما در پس‌زمینه یک بازی می‌توان غیرمستقیم این را القا کرد. مثلاً ممکن است در یک بازی برنده و در بازی بعدی بازنده شود، و یا در امتحانی، می‌تواند موفق و در امتحان دیگر ناموفق شود.undefined

undefined هدف آموزش سوره فجردرك اولويت‌هاي انجام يك كار به واسطه شناخت چهارچوب‌هاي آن

undefinedبرای دریافت کتاب پایه چهارم که سوره فجر را نیز شامل می‌شود، می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:http://dabestan.fahmeghoran.ir/?page_id=366
undefined برای مشاهده فیلم چگونگی ارائه سوره فجر به دانش‌آموزان پایه چهارم، به آدرس زیر مراجعه بفرمایید:http://dabestan.fahmeghoran.ir/?page_id=25396
undefined منتظر دریافت نمونه اجراهای شما معلمان و مربیان عزیز هستیم...@fahmeghoran_dabestan_support

#فهم_قرآن_دبستان #پایه_چهارم #سوره_فجر@fahmeghoran_dabestan

۸:۱۰

بازارسال شده از فهم قرآن دبستان
undefined فعالیت سوره بلد در پایه چهارم
undefinedقابل اجرا در کلاس مجازی

undefinedفعالیت: کاردستی تبدیل شکل مارپیچ به یک گل زیبابه هر یک از دانش‌آموزان کاغذ رنگی ترجیحاً براقی می‌دهیم و از آنها می‌خواهیم که یک مارپیچ دایره‌ای روی آن رسم کنند.undefined سپس از روی خطوط مارپیچ با قیچی برش بزنند و در نهایت با رول کردن نوار مارپیچی، آن را به یک گل زیبا تبدیل کنند. undefinedدر پایان به دانش‌آموزان می‌گوییم، بعضی از کارها ممکن است پیچ در پیچ و پیچیده به نظر بیایند و یا سخت باشند ولی تلاش کردن برای آنها ارزشمند و لذتبخش است. undefined
undefinedفعالیت: داستان نویسیداستانی نیمه تمام که دانش‌آموزان را در موقعیتی برای یاری رساندن به دیگران قرار می‌دهد، در اختیار آنها قرار می‌دهیم. سپس از دانش‌آموزان میخواهیم تا آن داستان را ادامه داده و در کلاس بخوانند یا در صورت امکان نمایش آن را اجرا کنند.undefined برای مثال: undefined️در حیاط مدرسه صف بسته بودیم. سعید خیلی دیر کرده بود، نگرانش شدم. ناگهان وسط زنگ اول با عصا و پای گچ گرفته وارد کلاس شد ...undefined️امروز ریاضی داریم، دوستم راضیه که دختری مهربان و خوش اخلاق است نگران به نظر میرسد ...

#پایه‌_چهارم #فعالیت #سوره_بلد #مجازی@fahmeghoran_dabestan

۸:۱۳

بازارسال شده از فهم قرآن دبستان
undefinedundefined پایه چهارم undefinedundefined
undefined آموزش سوره فجر در پایه چهارم
انسان باید در بستر مراجعه به عقل، محدودیت‌های عقلی و شرعی را رعایت کند تا ذی‌حجر گردد. انسان ذی‌حجر قدرت شناسایی مرزها، محدودیت‌ها و رعایت آن را برای رسیدن به وضعیت پایدار و مستحکم دارد.undefined️ «ذی‌حجر» یعنی تشخیص ترک؛ undefined یعنی چگونه انسان عقل خود را فعال کند!
undefined فعالیتهایی که در این سوره برای دانش‌آموزان طراحی می‌شود، بیشتر درباره موضوع «نبایدها» است؛ اینکه چه کارهایی نباید انجام شود. یعنی از مسیر نبایدها به یک تشخیصی رسیدن.و یا تعیین محدودیت و محدوده در انجام یک کار توسط خود فرد. مثل تعیین مدت زمان انجام یک کار و تعیین قوانین و ضوابط انجام یک فعالیت.طبق محدودیت‌هایی که داریم، برنامه‌ریزی کنیم.برای مثال، مریض شده‌ام و احتیاج به استراحت بیشتری دارم؛ پس فرصت کم است و فقط می‌توانم کارهای بسیار ضروری را انجام دهم.
undefinedبرای ارتقای عملکرد محدوده زمانی ایجاد کنیم. برای مثال، فقط یک ساعت فرصت دارم مطالعه کنم.undefined
undefined آنچه دانش‌آموز در مورد سوره فجر می‌آموزد، حفظ الویتهای برنامه در هنگام بدست آوردن یا از دست دادن نعمت است.

undefinedجهت مشاهده و دریافت توضیحات بیشتر به همراه فلیم، صدا و فعالیتهای مختلف به آدرس زیر مراجعه کنید:undefinedhttp://dabestan.fahmeghoran.ir/?page_id=1069

#پایه‌_چهارم #سوره_فجر@fahmeghoran_dabestan

۲۰:۰۱

بازارسال شده از فهم قرآن دبستان
undefined فعالیت سوره فجر در پایه چهارم
فعالیت اول: بازی مرزیابی undefinedتوجه دانش آموزان را به مرزهایی که در آن فضا هستند جلب می کنیم. بچه‌ها مرزهای مختلف اشیا و وسایل کلاس را نسبت به هم و نسبت به خودشان پیدا می کنند، سپس هر نفر سریع یک مرز را بیان کند تا نوبت نفر بعدی برسد. مثلا نفر اول می‌گوید مرز نمازخانه با راهرو این در است‌، مرز سکو و کف نمازخانه پله است، مرز کلاس با راهرو در ورودی است.بچه ها بگردند و انواع محدوده ها و دیوارهای فرضی اطراف خود را بگویند.سپس توجه آن‌ها را به دیوارها و حریم‌های فرضی دیگری جلب می کنیم مثل مسجدالحرام که به ظاهر دیوار ندارد ولی محدوده و حریمش به حرمت آن است. undefinedیا نامحرم و حدودش، کیف شخصی هر کس که حریم آن شخص است، حریم زبان، حریم چشم، حریم گوش، حریم پا و حریم دست و ... undefinedاز دانش آموزان می خواهیم موارد دیگری را هم برشمارند.فعالیت دوم: پانتومیم undefinedعنوان‌هایی مانند کمینگاه (مرصاد)، خط قرمز، خطر و ... را که برای قوانین و چهارچوب‌ها و مرزها می‌توان استفاده کرد، روی کاغذهایی می‌نویسیم و درون ظرفی قرار می‌دهیم. دانش‌آموزان در گروه‌های دو نفره این عنوان‌ها را طوری اجرا کنند که بقیه بتوانند حدس بزنند.
#پایه‌_چهارم #فعالیت #سوره_فجر@fahmeghoran_dabestan

۲۰:۰۱

بازارسال شده از گروه درسی پایه چهارم

170_64229263369099.pdf

۴۹۴.۶۶ کیلوبایت

undefinedبرگه ی املای پاییزی

۱۶:۰۹

thumnail
ضرب المثل :نابرد رنج گنج میسر نمی شود.نام داستان: مسابقه ی دو
روزی روزگاری در جنگلی سر سبز ، می خواستند مسابقه ی دو برگزار کنند.در این مسابقه، گوزن و اسب می خواستند باهم مسابقه دهند. ۱۰ روز تا مسابقه مانده بود.اسب که خیلی پر تلاش بود ، هر روز یک دور ،دور جنگل می دوید و تمرین می‌کرد. یک روز اسب ناگهان گوزن را دید که دارد غذا می خورد. اسب از گوزن پرسید :《چقدر تمرین کرده ای؟》گوزن پاسخ داد :《هیچی.》اسب با تعجب پرسید:《هیچی؟چطوری بدون تمرین می خواهی برنده شوی؟》گوزن به اسب گفت:《من وقتی که می دانم برنده می شوم ،چرا باید تمرین کنم؟》اسب گفت:《باشه ممنون.》اسب رفت. روز مسابقه فرا رسید . گوزن پشت سر هم پُز می داد و می گفت که من برنده می شوم. مسابقه شروع شد. تا چند دقیقه گوزن جلوتر از اسب بود. ولی چون تمرین نکرده بود و خودش را گرم نکرده بود ،پایش پیچ خورد و از مسابقه بیرون آمد.دکتری که پای گوزن را نگاه می کرد، گفت که تا یک ماه دیگر نمی شود تند راه برود.در همان لحظه اسب گفت:《نابرد رنج گنج میسر نمی شود.》
نویسنده داستان: زینب رمضانعلی مدرسه غیرانتفاعی فرهنگ#سوره_فجر#فارسی_داستان‌نویسی

۱۶:۵۴