۸ مرداد
۱۲:۴۸
دیباچه ای بر پنل تنظیم گری رسانه های مجازی/دیجیتال/اینترنتی سید آرش وکیلیان
در عصر رسانه های جمعی یعنی سده بیستم ، مدل ارتباط خطی با محوریت سازمان های حرفه ای رایج بود و دولت ها مستقیما یا از طریق این سازمان ها تنظیم گری را انجام می دادند از جمله ان حدود آزادی بیان و رعایت حقوق کودک بود.
اما با توسعه فضای مجازی در سده بیستم عصری نوین در عرصه رسانه آغاز شد که دیگر مدل ارتباطی خطی از سمت سازمان حرفه ای تولید و نشر به سمت مخاطب نیست. بلکه چندین تحول مهم رخ داده است:۱- پیدایش سکوهای رسانه های اجتماعی به مثابه بازیگر جدید: این سکوها در اصل مسیولیت فراهم سازی بستر فنی ارتباطات و تعاملات را برعهده دارند اما از طرق مختلف بر چگونگی تولید، انتشار و مصرف محتوا اثر میگذارند و قاعده گذاری فنی آنها از جمله مهمترین طرق تنظیم گری محسوب میشود. اما در خصوص میزان مسیولیت آنها از حیث محتوا و فعالیت رسانه ای اختلاف فراوان است.۲- تکثر بازیگران حرفه ای: اگر در عصر رسانه های جمعی به جهت هزینه های هنگفت ایجاد و نگهداری این سازمان ها، تعداد آنها محدود بود، در عصر جدید انبوهی از درگاه های نشر از درگاه های پخش محتواهای تصویری مثل کانال های یوتیوب تا درگاه های تبلیغاتی اینفلوئنسرها و درگاه های خبری شخصی و حرفه ای شکل گرفته است. این تنوع و تکثر کار تنظیمگری را به شدت دشوار کرده است.۳- تبدیل مخاطب منفعل به کاربر فعال : در عصر رسانه های جمعی حداکثر فعالیت مخاطب این بود که انتخاب کند چه شبکه یا رسانه ای را ببیند یا آنکه چطور محتوا را تفسیر کند . اما در عصر جدید هر کاربر ، خود یک دروازه بان محتواست و به طرق مختلف بر دریافت، تفسیر، واکنش و نشر محتوا اثر دارد. کاربران علاوه بر نقش فعال رسانه ای، از طریق شبکه سازی یک زیست بوم ارتباطاتی جدید را نیز خلق می کنند.۴- شخصی سازی محتوا: در عصر رسانه های جمعی پیام واحد و یکنواخت از رسانه منتشر میشد.اما در عصر جدید هر درگاه نشر می تواند پیام های متکثری را تولید کند و فراتر از آن هر کاربری پیام ها را گزینش کند. سکو با استفاده از هوش تجاری به هر کاربر پیام متناسب با ویژگی های وی را ارایه می دهد. حتی با توسعه هوش مصنوعی این امکان هست که رسانه های مجازی مثل بازی های اجتماعی پیام ها را حسب تحلیل علایق کاربر بازتولید کند به طوری که مثلا دو نفر بتواند یک محتوا را به زبان های مختلف ببینند بلکه حتی پوشش و آرایش بازیگران فیلم ها نیز با نظر کاربر تعیین شود.
این حجم از تغییرات پرسش های بزرگی را در برابر نهاد تنظیم گری رسانه پدید می آورد:۱- نقش ذی ربطان مختلف اعم از دولت ها، سکوها، درگاه های نشر و کاربران در تنظیمگری چیست؟۲- هر یک از بازیگران چه حقوق و تکالیفی را در راستای تنظیم گری بر عهده دارد؟۳- تنظیم گری در محیط جدید چطور می تواند بین ارزش ها و مصالح عمومی نسبتا ثابت با تکثر فعالان و محتواها جمع کند؟۴- چگونه فناوری های نوین میتواند تنظیم گری را آسان یا دشوار نماید؟۵- نهاد تنظیمگر باید در حکومت مستقر باشد و به شیوه دستوری عمل کند یا در بازار (صنف) مستقر باشد و به شیوه مشارکتی عمل کند یا ترکیبی از این ها؟۶- تنظیمگری در فضای جدید چه امکانات و محدودیت های نوینی دارد ؟ آیا روش های سنتی مثل پالایش هنوز کارآمد است یا روش های دیگری باید جایگزین شود؟
و سوالاتی از این دست که نیازمند پاسخ جدی است.
در عصر رسانه های جمعی یعنی سده بیستم ، مدل ارتباط خطی با محوریت سازمان های حرفه ای رایج بود و دولت ها مستقیما یا از طریق این سازمان ها تنظیم گری را انجام می دادند از جمله ان حدود آزادی بیان و رعایت حقوق کودک بود.
اما با توسعه فضای مجازی در سده بیستم عصری نوین در عرصه رسانه آغاز شد که دیگر مدل ارتباطی خطی از سمت سازمان حرفه ای تولید و نشر به سمت مخاطب نیست. بلکه چندین تحول مهم رخ داده است:۱- پیدایش سکوهای رسانه های اجتماعی به مثابه بازیگر جدید: این سکوها در اصل مسیولیت فراهم سازی بستر فنی ارتباطات و تعاملات را برعهده دارند اما از طرق مختلف بر چگونگی تولید، انتشار و مصرف محتوا اثر میگذارند و قاعده گذاری فنی آنها از جمله مهمترین طرق تنظیم گری محسوب میشود. اما در خصوص میزان مسیولیت آنها از حیث محتوا و فعالیت رسانه ای اختلاف فراوان است.۲- تکثر بازیگران حرفه ای: اگر در عصر رسانه های جمعی به جهت هزینه های هنگفت ایجاد و نگهداری این سازمان ها، تعداد آنها محدود بود، در عصر جدید انبوهی از درگاه های نشر از درگاه های پخش محتواهای تصویری مثل کانال های یوتیوب تا درگاه های تبلیغاتی اینفلوئنسرها و درگاه های خبری شخصی و حرفه ای شکل گرفته است. این تنوع و تکثر کار تنظیمگری را به شدت دشوار کرده است.۳- تبدیل مخاطب منفعل به کاربر فعال : در عصر رسانه های جمعی حداکثر فعالیت مخاطب این بود که انتخاب کند چه شبکه یا رسانه ای را ببیند یا آنکه چطور محتوا را تفسیر کند . اما در عصر جدید هر کاربر ، خود یک دروازه بان محتواست و به طرق مختلف بر دریافت، تفسیر، واکنش و نشر محتوا اثر دارد. کاربران علاوه بر نقش فعال رسانه ای، از طریق شبکه سازی یک زیست بوم ارتباطاتی جدید را نیز خلق می کنند.۴- شخصی سازی محتوا: در عصر رسانه های جمعی پیام واحد و یکنواخت از رسانه منتشر میشد.اما در عصر جدید هر درگاه نشر می تواند پیام های متکثری را تولید کند و فراتر از آن هر کاربری پیام ها را گزینش کند. سکو با استفاده از هوش تجاری به هر کاربر پیام متناسب با ویژگی های وی را ارایه می دهد. حتی با توسعه هوش مصنوعی این امکان هست که رسانه های مجازی مثل بازی های اجتماعی پیام ها را حسب تحلیل علایق کاربر بازتولید کند به طوری که مثلا دو نفر بتواند یک محتوا را به زبان های مختلف ببینند بلکه حتی پوشش و آرایش بازیگران فیلم ها نیز با نظر کاربر تعیین شود.
این حجم از تغییرات پرسش های بزرگی را در برابر نهاد تنظیم گری رسانه پدید می آورد:۱- نقش ذی ربطان مختلف اعم از دولت ها، سکوها، درگاه های نشر و کاربران در تنظیمگری چیست؟۲- هر یک از بازیگران چه حقوق و تکالیفی را در راستای تنظیم گری بر عهده دارد؟۳- تنظیم گری در محیط جدید چطور می تواند بین ارزش ها و مصالح عمومی نسبتا ثابت با تکثر فعالان و محتواها جمع کند؟۴- چگونه فناوری های نوین میتواند تنظیم گری را آسان یا دشوار نماید؟۵- نهاد تنظیمگر باید در حکومت مستقر باشد و به شیوه دستوری عمل کند یا در بازار (صنف) مستقر باشد و به شیوه مشارکتی عمل کند یا ترکیبی از این ها؟۶- تنظیمگری در فضای جدید چه امکانات و محدودیت های نوینی دارد ؟ آیا روش های سنتی مثل پالایش هنوز کارآمد است یا روش های دیگری باید جایگزین شود؟
و سوالاتی از این دست که نیازمند پاسخ جدی است.
۱۲:۴۸
۱۳ مرداد
۱۲:۲۳
۱۶ مرداد
۵:۲۲
۱۵:۳۴
۱۸ مرداد
۷:۰۲
۲۲ مرداد
۴:۰۸
۲۳ مرداد
۶:۲۲
۲۹ مرداد
۷:۲۹
۷:۳۸
۷ شهریور
بازارسال شده از مسایل اجتماعی ایران
این خبر جعلی است. کانال اخ فی ا... در مورد جعلی بودنش توضیح داده و نوشته این اخبار جعلی هر چند رضایت کاذب ایجاد میکند، اما در نهایت به سلب اعتماد مخاطب میانجامد.
۲۳:۵۵
بازارسال شده از رفقا
۲۳:۵۵
بازارسال شده از رفقا
۲۳:۵۵
۹ شهریور
۵:۳۰
۱۰ شهریور
۶:۳۹
۱۱ شهریور
۲:۲۲
۱۳ شهریور
۶:۴۱
۱۴ شهریور
۶:۳۷
۱۵ شهریور
۶:۱۶
۲۶ شهریور
راهبرد توجه به حدود نقاط حیاتی در خصوص نیل به وفاق در حوزه پالایش بر اساس رئال پالیتیک سید آرش وکیلیان
با فرض اینکه موضوع رفع پالایش یا فیلترینگ سکوهای بزرگ تبدیل به یک معیار درباره دستاورد سیاسی دولت جناب پزشکیان تبدیل شده
و صرفنظر از اینکه پالایش چقدر در عرصه عمل و دستیابی به اهداف خود موثر و موفق بوده، چقدر با حقوق اساسی سازگار است و چقدر نارضایتی و هزینه جانبی ناخواسته تحمیل کرده
نیل به وفاق در یک موضوع مورد تعارض میان ذی نفعان قوی نیازمند راهبرد توجه به حدود نقاط حیاتی است. توجه به تجربه برجام نشان می دهد که یک توافق ظاهراً برد-برد به علت عدم توجه به برخی موضوعات حیاتی مورد انتظار، چنانکه ریچارد هاس رییس شورای روابط خارجی آمریکا پیش بینی کرده بود، پایدار باقی نماند.
در عرصه بسیار حساس فضای مجازی ما به توافقی نیاز داریم که محدود به ماه عسل دولت جدید نباشد و در روزهای سخت و بحرانی نیز به کار آید.
یعنی موضوعاتی وجود دارد که برای بازیگران قوی و مسلط جنبه حیاتی و ناموسی دارد و حاضر به عدول از آن نیستند یا هر نتیجه که برخلاف آن باشد را عملا برهم می زنند، در رئال پالتیک این نقاط باید مورد شناسایی و احترام قرار گیرد تا یک توافق پایدار به دست آید.
در خصوص موضوع پالایش اگر مطالبه دولت را محدود به سکوهای پرکاربرد خارجی (اینستاگرام ، تلگرام، واتساپ، یوتیوب و گوگل پلی ) بدانیم نه هر سایتی حتی سایت های هرزه نگاری
در این صورت می توان نقاط حیاتی سیستم اینها هستند:۱- عدم شکل گیری امکان سازماندهی اجتماعی سیاسی علیه ارکان نظام و جناح های حاکمبرای این منظور باید این تضمین داده شود که از طریق ترافیک شیپینگ ، تعرفه گذاری ترافیک خارجی یا هر روش دیگر، جامعه فعال کاربری سکوهای بزرگ از ۳۰ درصد تجاوز نخواهد کرد. (یعنی همان حدود که الان برای تلگرام و اینستاگرام هست، بیشتر نخواهد شد.)
۲- امکان برخورد قضایی و امنیتی در موضوعات حادیعنی سکوها تبدیل به یک عرصه فعالیت های مجرمانه یا امنیتی سازمان یافته نمی شود و دولت با ابزارهایی نظیر احراز هویت و ... از برخورد شدید قوه قضاییه و فراجا با کاربران مجرم و چهره های شاخص سیاسی اجتماعی اقتصادی ضدنظام همکاری می کند. برای مثال در امارات و عربستان این سکوها باز هستند اما شهروندان این کشورها می دانند اگر خطوط قرمز خاصی را نقض کنند، هر گونه برخورد شدید با آنها انجام خواهد شد.
۳- حفظ سکوهای ملی به عنوان یک دستاورد حکومتیسکوهای برتر که با انواع حمایت های حکومتی و غیرحکومتی توانسته اند به جایگاه مسلط دست یابند، سرمایه ملی هستند که توان و پایداری کشور در عرصه حکمرانی را افزایش می دهند.دولت باید بتواند نشان دهد که این سکوها همچنان مورد حمایت بوده و بلکه این حمایت ها گسترش خواهد یافت تا جلوی انحصار سکوهای خارجی بر بازار کشور گرفته شود. این می تواند شامل فعالیت نمادین چهره های اصلاح طلب در سکوهای داخلی تا حمایت های زیرساختی و تضمین های امنیتی را شامل شود.
۴- تکمیل پروژه شبکه ملی اطلاعاتتا کنون حدود ۶۰ درصد از پروژه شبکه ملی اطلاعات انجام شده که عمدتا در لایه هایی بوده که از جهت فناوری و سرمایه گذاری آسانتر بوده است.اما لایه های پیچیده تر نظیر سیستم عامل پیشرفت مورد انتظار را نداشته است. دولت باید تعهد دهد با روش های مختلف از سرمایه گذاری گرفته تا جلب همکاری خارجی می تواند بخش های ناقص پروژه شبکه ملی اطلاعات را در زمان مشخصی محقق کند.
با توجه به مطالب فوق یکی از راهبردهای کم هزینه برای رفع پالایش استفاده از ظرفیت سکوهای حاکمیت پذیر نظیر پوسته هاست که قبلا در شورایعالی فضای مجازی مصوب شده و شرکت های مشخص فناورانه هم توان اجرای آن را دارند اما به علت اهمال و تاخیر تنظیمگران بخشی در مقررات گذاری از یک سو و نیز کمبود سرمایه گذاری عملا راه اندازی نشده است.
با فرض اینکه موضوع رفع پالایش یا فیلترینگ سکوهای بزرگ تبدیل به یک معیار درباره دستاورد سیاسی دولت جناب پزشکیان تبدیل شده
و صرفنظر از اینکه پالایش چقدر در عرصه عمل و دستیابی به اهداف خود موثر و موفق بوده، چقدر با حقوق اساسی سازگار است و چقدر نارضایتی و هزینه جانبی ناخواسته تحمیل کرده
نیل به وفاق در یک موضوع مورد تعارض میان ذی نفعان قوی نیازمند راهبرد توجه به حدود نقاط حیاتی است. توجه به تجربه برجام نشان می دهد که یک توافق ظاهراً برد-برد به علت عدم توجه به برخی موضوعات حیاتی مورد انتظار، چنانکه ریچارد هاس رییس شورای روابط خارجی آمریکا پیش بینی کرده بود، پایدار باقی نماند.
در عرصه بسیار حساس فضای مجازی ما به توافقی نیاز داریم که محدود به ماه عسل دولت جدید نباشد و در روزهای سخت و بحرانی نیز به کار آید.
یعنی موضوعاتی وجود دارد که برای بازیگران قوی و مسلط جنبه حیاتی و ناموسی دارد و حاضر به عدول از آن نیستند یا هر نتیجه که برخلاف آن باشد را عملا برهم می زنند، در رئال پالتیک این نقاط باید مورد شناسایی و احترام قرار گیرد تا یک توافق پایدار به دست آید.
در خصوص موضوع پالایش اگر مطالبه دولت را محدود به سکوهای پرکاربرد خارجی (اینستاگرام ، تلگرام، واتساپ، یوتیوب و گوگل پلی ) بدانیم نه هر سایتی حتی سایت های هرزه نگاری
در این صورت می توان نقاط حیاتی سیستم اینها هستند:۱- عدم شکل گیری امکان سازماندهی اجتماعی سیاسی علیه ارکان نظام و جناح های حاکمبرای این منظور باید این تضمین داده شود که از طریق ترافیک شیپینگ ، تعرفه گذاری ترافیک خارجی یا هر روش دیگر، جامعه فعال کاربری سکوهای بزرگ از ۳۰ درصد تجاوز نخواهد کرد. (یعنی همان حدود که الان برای تلگرام و اینستاگرام هست، بیشتر نخواهد شد.)
۲- امکان برخورد قضایی و امنیتی در موضوعات حادیعنی سکوها تبدیل به یک عرصه فعالیت های مجرمانه یا امنیتی سازمان یافته نمی شود و دولت با ابزارهایی نظیر احراز هویت و ... از برخورد شدید قوه قضاییه و فراجا با کاربران مجرم و چهره های شاخص سیاسی اجتماعی اقتصادی ضدنظام همکاری می کند. برای مثال در امارات و عربستان این سکوها باز هستند اما شهروندان این کشورها می دانند اگر خطوط قرمز خاصی را نقض کنند، هر گونه برخورد شدید با آنها انجام خواهد شد.
۳- حفظ سکوهای ملی به عنوان یک دستاورد حکومتیسکوهای برتر که با انواع حمایت های حکومتی و غیرحکومتی توانسته اند به جایگاه مسلط دست یابند، سرمایه ملی هستند که توان و پایداری کشور در عرصه حکمرانی را افزایش می دهند.دولت باید بتواند نشان دهد که این سکوها همچنان مورد حمایت بوده و بلکه این حمایت ها گسترش خواهد یافت تا جلوی انحصار سکوهای خارجی بر بازار کشور گرفته شود. این می تواند شامل فعالیت نمادین چهره های اصلاح طلب در سکوهای داخلی تا حمایت های زیرساختی و تضمین های امنیتی را شامل شود.
۴- تکمیل پروژه شبکه ملی اطلاعاتتا کنون حدود ۶۰ درصد از پروژه شبکه ملی اطلاعات انجام شده که عمدتا در لایه هایی بوده که از جهت فناوری و سرمایه گذاری آسانتر بوده است.اما لایه های پیچیده تر نظیر سیستم عامل پیشرفت مورد انتظار را نداشته است. دولت باید تعهد دهد با روش های مختلف از سرمایه گذاری گرفته تا جلب همکاری خارجی می تواند بخش های ناقص پروژه شبکه ملی اطلاعات را در زمان مشخصی محقق کند.
با توجه به مطالب فوق یکی از راهبردهای کم هزینه برای رفع پالایش استفاده از ظرفیت سکوهای حاکمیت پذیر نظیر پوسته هاست که قبلا در شورایعالی فضای مجازی مصوب شده و شرکت های مشخص فناورانه هم توان اجرای آن را دارند اما به علت اهمال و تاخیر تنظیمگران بخشی در مقررات گذاری از یک سو و نیز کمبود سرمایه گذاری عملا راه اندازی نشده است.
۱۶:۰۳