با سلام و تقدیم احترام محضر یکایک اساتید و دانشجویان گرانقدرهمانطور که مستحضر هستید، اساتید مجرب با کمک دانشجویان دغدغهمند تمام تلاش خود را بکار بستند تا المپیاد دوره پانزدهم را به صورت یک فرایند نتیجه گرا و مسئله محور با هدف شناسایی نخبگان دارای خلاقیت و نوآوری و توانمند سازی آنان و پیاده سازی عملیاتی پروژه های مصوب و منتخب دانشجویان عزیز طراحی و تعریف کنند.البته هر تغییر و تحول پیچیدگی های خاص خودش را دارد، به همین دلیل ابعاد و موارد مختلف این تغییرات توسط همکاران بویژه مسئولین مرتبط با برگزاری وبینار هاي مختلف آموزشی بارها توضیح و به سوالات دانشگاهها پاسخ داده شده است. هدف برگزاری این جلسات و دوره های توانمندسازی بی سابقه، حرکت به سمت عدالت آموزشی و کاهش نیاز به پرداخت هزینههای کلان توسط دانشجویان عزیز به کلاس های شبه کنکور المپیاد بود که اکثرا بدون دریافت مجوزهای قانونی فعالیت میکردهاند. یکی از موضوعات مطروحه سوالات هوش و استعداد تحصیلی بود که چند نکته در این رابطه حائز اهمیت است: ۱.مطالعات نشان داده است بین آزمون استعداد تحصیلی و نفرات اول آزمون های علمی مانند آزمون های PhD ارتباط مستقیم وجود دارد به همین دلیل در وزارت بهداشت و وزارت علوم همواره در آزمونهای جذب دانشجویان دوره دکتری تخصصی از سوالات هوش و استعداد تحصیلی استفاده می شود۲. در المپیاد سال جاری نیز مشابه آزمونهای PhD از سوالات مرتبط با استعداد تحصیلی و هوش استفاده خواهد شد اما نمره این آزمون با ضریب تاثیر مثبت می.باشد۳.سوالات استعداد تحصيلي داراي نمره منفي در خود اين دفترچه آزمون هستند به نحوي كه نمره منفي پاسخ هاي غلط، صرفا پاسخ هاي درست اين دفترچه را تحت تاثير قرار مي دهد و از نمره به دست آمده از دفترچه سوالات حيطه كم نخواهد شد. اين امر براي جلوگيري از تاثير شانس بر پاسخ دهي سوالات استعداد هست و تاثير نمره استعداد بر نمره سوالات حيطه صرفا مثبت است و هيچگونه تاثير منفي نخواهد داشت.در نهایت برای تمامی اساتید دانشمند و دانشجویان تلاشگر المپیادی آرزوی موفقیت و پیشرفت روزافزون داریم.
۸:۴۹