️جایزه خوش حسابی موضوع ماده ۱۸۹ قانون مالیاتهای مستقیم
بخشنامه شماره ۷ مورخ ۲۱/ ۳/ ۱۴۰۳
به منظور ایجاد وحدت رویه در اجرای مقررات ماده ۱۸۹ قانون مالیاتهای مستقیم، مقرر می دارد:
۱ . شرط لازم برای برخورداری از مزایای ماده مذکور، ارائه دفاتر، ترازنامه، حساب سود و زبان و مدارک طی سه سال متوالی، توسط مودیانی است که به موجب قانون مکلف به نگهداری دفاتر، ترازنامه و حساب سود و زبان هستند یا در اجرای بخشنامه شماره ۵۱/ ۹۷/ ۲۰۰ مورخ ۲۸/ ۳/ ۱۳۹۷
اقدام به انجام تکالیف صاحبان مشاغل گروه اول موضوع بند (الف) ماده ۲ آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب ۳۱/ ۴/ ۱۳۹۴ می نمایند.
۲ . عدم پذیرش برخی از هزینه ها و یا رسیدگی مجدد در اجرای مقررات ماده ۲۳۸ قانون مالیات های مستقیم، مانع برخورداری از مزایای ماده ۱۸۹ قانون مالیات های مستقیم نخواهد بود.
۳ . منظور از مالیات در ماده ۱۸۹ قانون مذکور، حسب مورد اصل مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یا صاحبان مشاغل است که طی سه سال متوالی در سال تسلیم اظهارنامه و بدون مراجعه به هیاتهای حل اختلاف مالیاتی پرداخت شده باشد. بنابراین محروم نمودن مودی از جایزه خوش حسابی موضوع این ماده به دلیل عدم پرداخت جرایم مالیاتی، مالیات سایر پرونده های مالیاتی مودی، مالیات سایر سنوات یا سایر منابع مالیاتی، موضوعیت ندارد.
۴ . کتمان درآمد در هر یک از سال های مذکور در ماده ۱۸۹ قانون مالیات های مستقیم، مانع بهره مندی از جایزه خوش حسابی موضوع این ماده خواهد شد.
۵ . در مواردی که پس از اعطای جایزه خوش حسابی، کتمان درآمد مودی مشخص شود، علاوه بر مطالبه مالیات کتمان شده، جایزه اعطا شده نیز به موجب برگ تشخیص متمم یا برگ قطعی اصلاحی(حسب مورد) مطالبه خواهد شد.
۶ . در خصوص مودیانی که سال مالی آن ها با سال شمسی مطابقت ندارد، مالیات هر سال باید در سال مالی تسلیم اظهار نامه پرداخت شود.
@Hamen_TaxGroup
بخشنامه شماره ۷ مورخ ۲۱/ ۳/ ۱۴۰۳
به منظور ایجاد وحدت رویه در اجرای مقررات ماده ۱۸۹ قانون مالیاتهای مستقیم، مقرر می دارد:
۱ . شرط لازم برای برخورداری از مزایای ماده مذکور، ارائه دفاتر، ترازنامه، حساب سود و زبان و مدارک طی سه سال متوالی، توسط مودیانی است که به موجب قانون مکلف به نگهداری دفاتر، ترازنامه و حساب سود و زبان هستند یا در اجرای بخشنامه شماره ۵۱/ ۹۷/ ۲۰۰ مورخ ۲۸/ ۳/ ۱۳۹۷
اقدام به انجام تکالیف صاحبان مشاغل گروه اول موضوع بند (الف) ماده ۲ آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب ۳۱/ ۴/ ۱۳۹۴ می نمایند.
۲ . عدم پذیرش برخی از هزینه ها و یا رسیدگی مجدد در اجرای مقررات ماده ۲۳۸ قانون مالیات های مستقیم، مانع برخورداری از مزایای ماده ۱۸۹ قانون مالیات های مستقیم نخواهد بود.
۳ . منظور از مالیات در ماده ۱۸۹ قانون مذکور، حسب مورد اصل مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یا صاحبان مشاغل است که طی سه سال متوالی در سال تسلیم اظهارنامه و بدون مراجعه به هیاتهای حل اختلاف مالیاتی پرداخت شده باشد. بنابراین محروم نمودن مودی از جایزه خوش حسابی موضوع این ماده به دلیل عدم پرداخت جرایم مالیاتی، مالیات سایر پرونده های مالیاتی مودی، مالیات سایر سنوات یا سایر منابع مالیاتی، موضوعیت ندارد.
۴ . کتمان درآمد در هر یک از سال های مذکور در ماده ۱۸۹ قانون مالیات های مستقیم، مانع بهره مندی از جایزه خوش حسابی موضوع این ماده خواهد شد.
۵ . در مواردی که پس از اعطای جایزه خوش حسابی، کتمان درآمد مودی مشخص شود، علاوه بر مطالبه مالیات کتمان شده، جایزه اعطا شده نیز به موجب برگ تشخیص متمم یا برگ قطعی اصلاحی(حسب مورد) مطالبه خواهد شد.
۶ . در خصوص مودیانی که سال مالی آن ها با سال شمسی مطابقت ندارد، مالیات هر سال باید در سال مالی تسلیم اظهار نامه پرداخت شود.
@Hamen_TaxGroup
۲۲:۱۸
از جمله احکام کاربردی مالیاتی بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور
در سال ۱۴۰۴، مجموع پرداختی به کارکنان دولتی و غیردولتی تحت هر عنوان از قبیل حقوق و مزایا، مقرری یا مزد، حق شغل، حق شاغل، حق الزحمه، حق مشاوره، حق حضور در جلسات، پاداش و کارانه اعم از مستمر یا غیرمستمر که بهصورت نقدی و غیرنقدی، از یک یا چند منبع، در بخش دولتی و یا غیردولتی، چه از کارفرمای اصلی و یا غیراصلی (موضوع تبصره (۱) ماده (۸۶) قانون مالیاتهای مستقیم) باشد پس از کسر معافیتهای مصرح در قوانین، به شرح زیر مشمول مالیات بر درآمد حقوق است:
۱- سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده (۸۴) قانون مالیاتهای مستقیم در سال ۱۴۰۴ مبلغ دو میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون (۲.۸۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین میشود.
۲- نرخ مالیات بر مجموع درآمد حقوق اشخاص حقیقی به شرح زیر میباشد:۲-۱- نسبت به مازاد مبلغ دو میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون (۲.۸۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا سه میلیارد و ششصد میلیون (۳.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، ده درصد (%۱۰)۲-۲- نسبت به مازاد سه میلیارد و ششصد میلیون (۳.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهار میلیارد و پانصد و شصت میلیون (۴.۵۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، پانزده درصد (%۱۵)۲-۳- نسبت به مازاد چهار میلیارد و پانصد و شصت میلیون (۴.۵۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا شش میلیارد (۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، بیست درصد (%۲۰)۲-۴- نسبت به مازاد شش میلیارد (۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا هشت میلیارد (۸.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، بیست و پنج درصد (%۲۵)۲-۵- نسبت به مازاد هشت میلیارد (۸.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به بالا، سیدرصد (%۳۰)
تمامی افرادی که در بخشهای دولتی و غیردولتی تحت هر عنوان از جمله ساعتی، روزمزد، قراردادی، حقالتدریس، حقالتحقیق، حقالزحمه، حق نظارت، حقالتألیف، حق فنی و پاداش شورای حل اختلاف دریافتی دارند، نیز مشمول مالیات حقوق هستند.
اعضای هیأتعلمی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و آموزشی، پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص بالینی تمام وقت جغرافیایی و قضات دادگستری از شمول این حکم مستثنی و مشمول ماده (۸۵) قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱هستند.
ضمناً مالیات قراردادهای پژوهشی مشمول حکم تبصره (۲) ماده (۸۶) قانون مالیاتهای مستقیم الحاقی مصوب ۱۳۹۶/۴/۲۷ است.
همچنین مزایای حق السعی و اضافه کار، رفاهی و انگیزشی، بهرهوری، فوقالعاده، حقالتدریس، حقالتحقیق، حق پژوهش و حق کشیک (پس از اعمال سقف معافیت به تناسب اقلام مذکور و اقلام صدر این بند) مشمول مالیات به نرخ ده درصد (%۱۰) میشود.
۳- برای تعیین مالیات بر مجموع درآمد یادشده، پرداخت کنندگان قبل از هر پرداخت یا تخصیص آن مکلفند فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت کنندگان و میزان پرداخت یا تخصیص را برای محاسبه و تعیین مالیات متعلق به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور ارسال نمایند. از تاریخ اعلام میزان مالیات مربوط به هر کارفرما در سامانه حداکثر تا پایان ماه بعد، پرداخت کننده باید نسبت به کسر و پرداخت مالیات اعلامی اقدام نماید. رعایت ترتیبات مذکور، جایگزین تکالیف مقرر در ماده (۸۶) قانون مالیاتهای مستقیم میشود. در صورت عدم پرداخت مالیات در موعد مقرر، سازمان امور مالیاتی از طریق عملیات اجرای وصول مالیات نسبت به وصول آن اقدام مینماید.
۴- درآمد حاصل از عناوین برشمرده شده فوق و سایر عناوین که از مصادیق درآمد مواد (۸۲) و (۸۳) قانون مالیاتهای مستقیم نباشند، کماکان و همانند سالهای گذشته، مشمول مالیات بر درآمد حقوق است.
@Hamentaxgroup
در سال ۱۴۰۴، مجموع پرداختی به کارکنان دولتی و غیردولتی تحت هر عنوان از قبیل حقوق و مزایا، مقرری یا مزد، حق شغل، حق شاغل، حق الزحمه، حق مشاوره، حق حضور در جلسات، پاداش و کارانه اعم از مستمر یا غیرمستمر که بهصورت نقدی و غیرنقدی، از یک یا چند منبع، در بخش دولتی و یا غیردولتی، چه از کارفرمای اصلی و یا غیراصلی (موضوع تبصره (۱) ماده (۸۶) قانون مالیاتهای مستقیم) باشد پس از کسر معافیتهای مصرح در قوانین، به شرح زیر مشمول مالیات بر درآمد حقوق است:
۱- سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده (۸۴) قانون مالیاتهای مستقیم در سال ۱۴۰۴ مبلغ دو میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون (۲.۸۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین میشود.
۲- نرخ مالیات بر مجموع درآمد حقوق اشخاص حقیقی به شرح زیر میباشد:۲-۱- نسبت به مازاد مبلغ دو میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون (۲.۸۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا سه میلیارد و ششصد میلیون (۳.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، ده درصد (%۱۰)۲-۲- نسبت به مازاد سه میلیارد و ششصد میلیون (۳.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهار میلیارد و پانصد و شصت میلیون (۴.۵۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، پانزده درصد (%۱۵)۲-۳- نسبت به مازاد چهار میلیارد و پانصد و شصت میلیون (۴.۵۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا شش میلیارد (۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، بیست درصد (%۲۰)۲-۴- نسبت به مازاد شش میلیارد (۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا هشت میلیارد (۸.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، بیست و پنج درصد (%۲۵)۲-۵- نسبت به مازاد هشت میلیارد (۸.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به بالا، سیدرصد (%۳۰)
تمامی افرادی که در بخشهای دولتی و غیردولتی تحت هر عنوان از جمله ساعتی، روزمزد، قراردادی، حقالتدریس، حقالتحقیق، حقالزحمه، حق نظارت، حقالتألیف، حق فنی و پاداش شورای حل اختلاف دریافتی دارند، نیز مشمول مالیات حقوق هستند.
اعضای هیأتعلمی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و آموزشی، پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص بالینی تمام وقت جغرافیایی و قضات دادگستری از شمول این حکم مستثنی و مشمول ماده (۸۵) قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱هستند.
ضمناً مالیات قراردادهای پژوهشی مشمول حکم تبصره (۲) ماده (۸۶) قانون مالیاتهای مستقیم الحاقی مصوب ۱۳۹۶/۴/۲۷ است.
همچنین مزایای حق السعی و اضافه کار، رفاهی و انگیزشی، بهرهوری، فوقالعاده، حقالتدریس، حقالتحقیق، حق پژوهش و حق کشیک (پس از اعمال سقف معافیت به تناسب اقلام مذکور و اقلام صدر این بند) مشمول مالیات به نرخ ده درصد (%۱۰) میشود.
۳- برای تعیین مالیات بر مجموع درآمد یادشده، پرداخت کنندگان قبل از هر پرداخت یا تخصیص آن مکلفند فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت کنندگان و میزان پرداخت یا تخصیص را برای محاسبه و تعیین مالیات متعلق به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور ارسال نمایند. از تاریخ اعلام میزان مالیات مربوط به هر کارفرما در سامانه حداکثر تا پایان ماه بعد، پرداخت کننده باید نسبت به کسر و پرداخت مالیات اعلامی اقدام نماید. رعایت ترتیبات مذکور، جایگزین تکالیف مقرر در ماده (۸۶) قانون مالیاتهای مستقیم میشود. در صورت عدم پرداخت مالیات در موعد مقرر، سازمان امور مالیاتی از طریق عملیات اجرای وصول مالیات نسبت به وصول آن اقدام مینماید.
۴- درآمد حاصل از عناوین برشمرده شده فوق و سایر عناوین که از مصادیق درآمد مواد (۸۲) و (۸۳) قانون مالیاتهای مستقیم نباشند، کماکان و همانند سالهای گذشته، مشمول مالیات بر درآمد حقوق است.
@Hamentaxgroup
۲۲:۱۹
گروه مشاور مالیاتی هامن - راهی مطمئن برای مدیریت امور مالیاتی شما
آیا به دنبال مشاورانی خبره و متخصص در امور مالیاتی هستید؟ گروه مشاور مالیاتی هامن با سالها تجربه در ارائه خدمات مشاوره مالیاتی، حسابرسی و امور مالی، آماده است تا شما را در مدیریت بهینه مالیاتی یاری کند.
مشاوره مالیاتی تخصصی بررسی و اصلاح اظهارنامههای مالیاتی کمک در امور مالی و حسابداری ارائه راهکارهای قانونی برای کاهش مالیات
با گروه مشاور مالیاتی هامن، از خدمات باکیفیت و مشاورههای دقیق بهرهمند شوید.
برای ارتباط و دریافت مشاوره، به کانال ما در تلگرام بپیوندید:https://t.me/Hamen_TaxGroup
هامن، همراه شما در مسیر موفقیت مالیاتی.
آیا به دنبال مشاورانی خبره و متخصص در امور مالیاتی هستید؟ گروه مشاور مالیاتی هامن با سالها تجربه در ارائه خدمات مشاوره مالیاتی، حسابرسی و امور مالی، آماده است تا شما را در مدیریت بهینه مالیاتی یاری کند.
مشاوره مالیاتی تخصصی بررسی و اصلاح اظهارنامههای مالیاتی کمک در امور مالی و حسابداری ارائه راهکارهای قانونی برای کاهش مالیات
با گروه مشاور مالیاتی هامن، از خدمات باکیفیت و مشاورههای دقیق بهرهمند شوید.
برای ارتباط و دریافت مشاوره، به کانال ما در تلگرام بپیوندید:https://t.me/Hamen_TaxGroup
هامن، همراه شما در مسیر موفقیت مالیاتی.
۲۲:۲۰