عکس پروفایل اندیشکده مطالعات سیاستگذاری فرهنگی حنیفا

اندیشکده مطالعات سیاستگذاری فرهنگی حنیف

۶۹عضو
thumnail

۸:۳۲

thumnail

۸:۳۲

thumnail

۸:۳۲

thumnail
undefined جلسه چهارم حلقه نظریات فرهنگی به همت اندیشکده سیاستگذاری فرهنگی حنیف و با همکاری حلقه سیاست‌گذاری فرهنگ انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه برگزار گردید. در بخش اول جلسه، نظریه فرهنگی نیچه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
🧩معرفی فریدریک نیچه:undefinedکمتر شناخته شده به عنوان متفکر حوزه جامعه شناسی فرهنگیundefinedعمده شناخت از نیچه، با اعلامیه خدا مرده استundefinedضرورت شناخت شمه ای از اندیشه نیچه، برای فهم برخی از ابعاد نظریه فرهنگی معاصرundefinedوامداری اندیشه پساساختارگرایی و پسامدرنیسم در مورد بدن انسان به نیچهundefinedتاثیر گذاری نیچه بر وبر درباره دین و عقلانیت و بر زیمل در کتابی در باب رابطه اندیشه نیچه با یکی از الهام گرفتگانش به نام شوپنهاورundefinedسهم اصلی نیچه در نظریه فرهنگی: طرحی فکری با عنوان ارزیابی دوباره همه ارزشها
undefined️در ادامه، تفصیل مباحث نیچه در بخش اول این جلسه مرور می شود.
undefined کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank

۱۴:۳۹

undefinedدر ابتدای بحث از نیچه، طرح فکری او به تفصیل مورد بحث قرار گرفت که در ذیل اشاره می گردد:
undefinedنقد اخلاق مدرن موجود:undefined خوبی ادعا شده انسان مدرن چندان هم شرافتمندانه نیستundefined دین ادعا شده او هم چندان مذهبی نیستundefined حقایق ادعا شده او نیز چندان از حقیقت برخوردار نیستundefined سرچشمه اصلی اخلاق مدرن، فرهنگ کلیمی-مسیحی
undefined تحسین روش فرهنگی یونانی در تعیین ارزش اخلاقی:undefined تفاوت یکسره فرهنگ کلیمی-مسیحی با فرهنگ یونانی پیشین از منظر ساخت هویت و فهم تاریخundefined کنشگر بودن خود یا همان نفس در فرهنگ یونانی و دارا بودن نوع والاتری از هستی انسانی از طریق خودآزمایی و تجریه روحی و اخلاقی لذتundefinedامر کنشگری نفس، با فرهنگ تولید می شود ولی با یک کشش طبیعی و بنیادی که به انسانها جهت می دهد، همخوانی دارد. این کشش همان خواست قدرت است.undefinedخواست قدرت: کشش بنیادی یا نیرویی در ارگانیسم انسان که خودش را ابقا می کند و گستره و چهارچوب وجودش را گسترش می دهدundefined نیچه در کتاب علم سرخوش: نبردهای کوچک و بزرگ، همیشه برای برتری، رشد، گسترش و قدرت رخ می دهند، یعنی طبق خواست قدرت که خواست زندگی نیز است.undefinedاین فرآیند در برخی موارد به فتح نیروهای دیگر نیز می انجامد ولی به نظارت سهمگین بر غریزه های خود نابودکننده درون ارگانیسم یا خود هستی نیز نیاز داردundefinedاین، همان کشش در یک نیرو یا نوعی هستی است که خود را متمایز تشخیص می دهد و در برابر تقلیل خود به همسانی با نیروها و هستی های دیگر مقاومت می کندundefinedهستی هایی که از سهم بالایی از قدرت برخوردارند، کنشگرند نه واکنشگر و با کششها و ارزشهای درونی و همساز، برانگیخته می شوند نه با ارزشهای دیگران و بیرون از خود
undefined نقد به روش فرهنگی کلیمی-مسیحی در تعیین ارزش اخلاقیundefinedیهودیت و مسیحیت پدیده آورنده نوع دیگری از خود: به جای معنا گرفتن از خواست قدرت و دگرگون کردن خود، سرگرم بیزاریundefinedفرهنگ بیزاری: اخلاق واکنشگر و هدایت شده از بیرون؛ شروع از از پنداشت رنج انسان که توسط عامل بیرونی به بار آمدهundefinedنیچه در کتاب تبارشناسی اخلاق: فرهنگ یهودی-مسیحی همیشه نیازمند یک جهان بیرونی دشمن خو و انگیزه های خارجی برای کنشundefinedطبق داستان عهد عتیق و فرعون مصر و مهاجرت کلیمیان: بی خدایانی که خدای راستین و یگانه را نپذیرفتند، می کوشند تا آنها را به اسارت درآورند یا هم اکنون این کار را انجام داده اند. undefinedپیروان فرهنگ یهودی-مسیحی اخلاقا خود را خوب نمی بینند و مانند یونانیان باستان نیستند که براشت اخلاقی خوبی از خود داشته باشنundefined آنها عذاب دهندگان ادعایی شان را شیطان می انگارند و خود را قربیانیان شیطان.undefinedنتیجه روش فرهنگی کلیمی-مسیحی: پیدایش نوعی فرهنگ اخلاقی که به نمونه های برتر نوع بشر که تفاوتهایشان را ابراز می کنند و به ارزشهای توده علاقه ای ندارند، می تازد و به عنوان قربانی کننده های شیطان صفت نابودشان می سازد.undefinedفرهنگ ابزاری سرکوبگر برای جنگ با مخالفان شیطان ادعایی به جای برنامه آموزنده برای آفرینش انسانهای بهترundefinedتشویق به یکسره اهلی و هم طراز شدن خود و انکار تفاوتها میان خودهاundefinedاین فرهنگ حتی در صورت دنیوی (سوسیالیسم که در صورتی انسان دوستانه تاکید بر همسان سازی و تبعیت از ضعیفان)، پایه فرهنگ دموکراتیک مدرن و ناگزیری تضعیف فعالیت آفریننده
undefined کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank

۱۴:۳۹

undefinedدر ادامه مباحث نیچه، پیوندهای اندیشه نیچه با چشم اندازها و علایق امروزی نظریه فرهنگی، مورد گفتگو قرار گرفت:
undefinedدر کتاب تولد تراژدی در بطن روح موسیقی (1872): undefinedبررسی رابطه صورتهای هنر تراژیک با مناسکundefinedنبوغ فرهنگی تمدن یونانی در بازشناخت مفهوم اصل بنیادی انفراد که تعیین کننده وضعیت بشری استundefinedعملکرد فرهنگی جشنواره ها و بی خود شدن اقوام ابتدایی، آشکار کننده ماهیت جمعی و پیشاعقلانی تجربه بشریundefinedردیابی تکامل مناسک از طریق تحول صورت دراماتیک تراژدیundefinedبرتری فرهنگ تراژیک یونانی از فرهنگ یهودی-مسیحی پس از آن؛ زیرا می گوید: هر چه به هستی در می آید، باید آماده یک پایان اندوهناک بدون امکان رستگاری در یک جهان فراطبیعی باشد (1872)undefinedمناسک و تراژدی، عملکردهای فرهنگی که به وسیله آنها، انسانها می توانند یک زندگی سرخوشانه را در همه جلوه های آن از جمله واقعیت پایان زندگی، تصدیق کنند.undefinedعلاقه نیچه به اجرای مناسکی و دراماتیک در زندگی اجتماعی
undefinedکتاب اولیه نیچه (1873):undefinedبسیار کمتر از کتابش درباره تراژدی شناخته شده: رابطه میان زبان و واقعیتundefinedیک سده بعد مبنای یکی از نظریه های پساساختارگراundefinedزبان، عدم بازتاب دهندگی صرف واقعیت عینی خارج از خود بلکه کم رنگ کننده عدم تقلیل پذیری واقعیتها به یکدیگر، با فراهم ساختن مفاهیم عام پنهان کننده تفاوتهاundefinedحقیقت بیان شده توسط زبان، چیزی بیشتر از استعاره ها، ایهام ها و انسان انگاری ها نیست (1873)undefinedتاثیر گذاری مقولات یک زبان معین بر شیوه های درک گویندگان آن زبان از جهان
🟡جامعه شناسی بدن:undefinedتولید بینشهایی در جامعه شناسی بدن با بررسی رابطه بیزاری با رویکردی به بدن و کششهای آنundefinedطرد صورتهای خاصی از سختگیری بیمارگونه در مورد بدن که ناشی از غلبه رویکرد فرهنگی یهودی-مسیحی بر جهان غرب استundefinedبه جای رویکرد سخت گیرانه و نابود کننده به بدن، عزیز دانستن صورت بدنی و پیگیری آرزوها و لدتهای جسمانی به عنوان بخشی از خواست قدرتundefinedاهمیت بنیادی تغذیهundefinedپیوند عمق فلسفی با مقولاتی چون آب و و هوا و غذاهای خاص
undefinedسهم نیچه به صورت مختصر:undefinedتاکید بر مفهوم تفاوت که در کارهای فرهنگی بعدی بسیار مهم شدundefinedارائه چشم انداز فرهنگی نسبی اندیش ضمن نقد سنت یهودی-مسیحی که بعد او در چشم انداز اجتماعی-علمی فرهنگ، به خوبی جا افتادهundefinedمطرح کردن درام و ادبیات به عنوان عنصر بنیادی تحلیل اجتماعیundefinedعلاقه مهم به تجسم و جامعه شناسی اولیه بدنundefinedتاکید بر نقش انگیزشهای غیرعقلانی و کششهای عاطفی کنش
undefined کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank

۱۴:۴۰

thumnail
undefined در بخش دوم جلسه، به ادامه مباحث پارسونز پرداخته شد. عمده مباحث بخش دوم ذیل دو موضوع اصلی بود: یکی نظریه متاخر نظامهای کنش یعنی الگوی AGIL و دیگری نگاه مثبت پارسونز به مدرنیته. در ادامه به تفصیل بخش دوم جلسه می پردازیم:
undefinedمعرفی نظریه متاخر نظامهای کنش (AGIL):undefinedتحلیل نظام اجتماعی به مجموعه ای از جایگاه ها و نقش ها و تحویل کنشگر به جایگاه و نقش نه اعمال و اندیشه هاundefinedاصلاح کننده نظریه میان دوره ای نظامها مطروحه در کتابهای نظام اجتماعی و به سوی یک نظریه عام کنشundefinedمنبع: کتاب اقتصاد و جامعه (1956)undefinedعام و انتراعی بودن این الگو تا حد استفاده در مورد هر جامعه ای و حتی خرده نظام های درون جامعه
undefined کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank

۱۴:۴۰

undefinedاما تفصیل الگوی متاخر نظامها معروف به الگوی AGIL
undefinedنظام در نگاه پارسونز چیست؟undefinedدارای نظم و وابستگی متقابل اجزاءundefinedخود حفظی نظم و تعادلundefinedثابت بودن نظام یا در فرآیند منظم تغییر بودنundefinedویژگی های هر بخشی از نظام بر شکل سایر بخشها موثر استundefinedمرزبندی نظام با محیطundefinedتخصیص و هماهنگی دو فرآیند بنیادی ضروری برای تعادل نظامundefinedگرایش به حفظ خود شامل:حفظ مرزها، حفظ روابط اجزا با کل، کنترل نوسانات محیطی و کنترل گرایش به تغییر
undefinedچهار خرده نظام تمایز یافته با کارکردهای ویژه و حل مسأله ای خاص در الگوی AGIL:undefined تطبیق (A): تطبیق نظامها با جهان بیرونی و وظایف مادی لازم برای بقا (مثل خوراک و سرپناه)undefined به هدف رسیدن (یا هدف یابی)(G): بروندادهای نظام؛ رهبری و سیاستundefinedیکپارچگی(I): حفظ نظم توسط نظام قضایی و نهادهای اجتماعیundefinedحفظ نامرئی الگو و مدیریت تنش (L): نیاز جامعه به مسیرهای راهنما و وسایل کنش؛ شامل نهادهای تولید کننده ارزشهای فرهنگی، ابقای همبستگی و اجتماعی کردن مثل کلیسا، مدارس، خانواده
undefinedجزئیات الگو:undefinedاستفاده در سطح های مختلف تحلیل: یعنی کلیسا هم مصداق خرده نظام L برای جامعه و هم خود کلیسا دارای الگوی AGIL (مثلا گروه های عبادی و شوراهای خود شناختی L، هیاتهای انظباطی I، شوراهای تعیین خط مشیG، نگهداری از ساختمان، تامین مالی و جمع آوری اجاره ها A)undefinedجامعه متشکل از آشیانه های چهار خانهundefinedاهمیت تبادلهای فعالانه میان خانه های یک آشیانه در صورت نیاز: مثلا کلیسا فراهم کننده رهبری اخلاقی و بهره برنده از تصمیم های سیاسی ابقاکننده او (L با G)undefinedپارسونز، جبرگرای فرهنگی: همانند نظریه قبلی که فرهنگ کنترل کننده سایر نظامها هم چون نظام اجتماعی و نظام شخصیتundefinedتوجه نظریه متقدم نظام ها و نظریه متاخر یعنی AGIL هم به نیازهای مادی و هم نیازهای فرهنگیundefinedتاکید اصلی AGIL بر فرهنگ است که هدف غایی جامعه و استواری نظام را تعیین می کندundefinedالگوی AGIL موافق الگوی سیبرنتیک تنظیم نظام یعنی فرهنگ به عنوان نظام نظارتی، مثل یک درونداد مغزی هدایت کننده حرکات بدنundefinedوسایل عامه مبادله هر کدام از چهار خرده نظام: پول A، قدرت G، نفوذ I، پایبندی ارزشی L
undefinedتوضیحی درباره قدرت به عنوان یکی از وسایل عام مبادله:undefinedقدرت (پاور) برای صاحبان قدرت و افراد سیاستمدار نیستundefinedعدم ارتباط با سلطه (دومینانس)undefinedقدرت برای نظامها و به تبع برای آحاد: سبب انجام وظایف جامعهundefinedتضاد با نظریه انتقادی و شباهت با نظریه فوکو بر انتشار قدرت در سرتاسر جامعه و دو پهلو هم مولد و هم سرکوبگر
undefined کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank

۱۴:۴۰

undefinedپیروزی مدرنیته در نگاه پارسونز:undefinedبیشتر کار پارسونز در دهه های 1950 و 1960: نقش فرهنگ در دگرگونی اجتماعیundefinedدر کتابهای نظامهای اجتماعی و به سوی یک نظریه عام کنش: الگوی متغیرهای الگودار (1962) برای اکتشاف نقشها و هنجارهای تعاملی وابسته به آنهاundefinedاستفاده از کار تونیس و دورکیم و وبر: undefinedتونیس: تمایز تحلیلی میان جوامع سنتی (گماین شافت) و جوامع مدرن و پیچیده (گزلشافت)؛ undefinedدورکیم: همبستگی مکانیک و ارگانیک؛ undefinedوبر: گذار از جامعه مبتنی بر اقتدار سنتی به جامعه دیوان سالار بی طرف
undefinedپایه تحلیلی پارسونز در شناخت مدرنیته: تحقق فرآیند تعمیم ارزشی در مدرنیته (گذر از مولفه اول به دوم):undefinedجزء گرایی (پارتیکولاریسم) در برابر کل گرایی (یونیورسالیسم): ارتباط به صورت یک رابطه جزئی و عینی مثل دوستی، خویشاوندی و... یا ارتباط بر اساس اصول عام انتزاعی مثل انصاف و عدالت undefinedتاثیر پذیری در برابر بی طرفی تاثیرگذار: تحت تاثیر عواطف و احساسات خویش بودن یا تعامل خونسردانه، عقلانی تر و حساب شده ترundefinedجمع گرایی در برابر فردگرایی: جامعه و کنش فردی حول نیازها و تعلق گروهی یا حقوق و فرصتهای فردیundefinedعمومیت در برابر اختصاص: ارزیابی افراد و قضایا بر وفق منطق فراگیر یا به صورت موردی و جزئیundefinedانتساب در برابر دستاورد: جایگاه انتسابی و موروثی یا شایسته سالارانه و اکتسابی
undefinedجزئیات فرآیند تعمیم ارزشی:undefinedتعمیم ارزشی: واکنش تطبیقی در برابر تکامل اجتماعیundefinedجوامع پیچیده تر و تمایزیافته تر، نظام های فرهنگی نیز ناگزیر انتزاعی تر، انعطاف پذیر تر و کلی تر: تا برقراری یکپارچگی اجتماعی و بیشترین کارایی سازمان اجتماعیundefinedافزایش فردگرایی نهادمند یکی از عوامل تعمیم ارزشی در جوامع مدرنundefinedبرابری آدمها بر حسب دستاوردها و شایستگی ها نه مطابق کاست، طبقه یا دودمانundefined نگاه مثبت پارسونز به تعمیم ارزشی مدرنیته: تحقق بهتر عدالت، انصاف و همزیستی مسالمت آمیز
undefinedبرخلاف وبر، مارکس و نظریه انتقادی، برداشت مثبت و علاقه به مدرنیته:undefinedرفاه و آزادی بیشتر در ازای فرآیند تمایز محصول مدرنیتهundefinedمنافع مدرنیته: احترام بیشتر به فرد، جامعیت هر چه بیشتر و دموکراسی بیشترundefinedجامعه مدرن هم چون ایالات متحده: هر روز بهتر از دیروز، تمرکز زدوده تر و هم پیوند تر، طیف گسترده تری از آزادیها
undefinedسه مرحله تکامل فرهنگی: ابتدایی، میانی، مدرنundefinedابتدایی به میانی توسط تحول و ایجاد زبان نوشتاریundefinedمیانی به مدرن: مقررات نهادی نظم هنجاری یا قانون
undefined کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank

۱۴:۴۱

undefinedارزیابی نظریه پارسونز:
undefinedانتقادات:undefinedفرض بدون اثبات پایبندی به الگوهای ارزشی مشترک در سراسر جامعهundefinedمحافظه کاری بیش از حد، عدم توانایی برای تبیین پویایی رقابت و کشمکش میان گروه هاundefinedالگوی انتزاعی فرهنگ و بی بهرگی از جان مایه یک تبیین اصیلundefinedانکار خلاقیت و عاملیت انسان: فرهنگ=ساخت یک کنشگر انسانی بیش از حد اجتماعی شده یا آدمک قضاوتگری که ارزشها و هنجارها را ملکه ذهن خود می سازد و به شیوه ای رباتیک نقش اجتماعی اش را انجام می دهدundefinedانتقاد به اشتیاق پارسونز توسط پسامدرن و نظریه انتقادی
undefinedمثبتات:undefined فهم نظام مند از فرهنگ در نظریه ای عامundefinedقوی ترین استدلال بر ضد تضعیف معنا در مدرنیتهundefinedنظریه چند بعدی در نقطه مقابل تعصبهای آرمانگرایانهundefinedتاکید بر نقش کانونی دروندادهای فرهنگی در کنش: الگوی مستحکم پیوند میان عاملیت و فرهنگundefinedالگویی سنجیده تر نسبت به الگوهای رفتارگرا یا عقل گرا
undefinedامتداد پارسونز:undefinedتلاش مختصر و ناکامی با پرچم نوکارکردگرایی: امتداد تبیین چند بعدی در کنار حساسیت بیشتر در مورد قدرت و منافع توسط الگزندر و کولومی (1990): پشت سر گذاشتن مسائل اصلی کارکردگرایی ساختاری همچون ضدیت با فرد گرایی، خصومت با تغییر، محافظه کاری، ایدئالیسم، سوگیری ضد تجربی توسط نوکارکردگراییundefinedشاگردان پارسونز (گیرتز، بلاو و شیلز): کشف ساختارهای نمادین واقعی و عملکردهای جزئی تر و عینی تر از کار پارسونز: باز اندیشی تاکید بر فرهنگ و فهم واقع بینانه تر و قانع کننده تر با حفظ نقش اساسی فرهنگundefinedمرتون (شاگرد پارسونز): نقد سه اصل تحلیل کارکردی ارائه شده توسط انسان شناسانی به نام مالینوفسکی و رادکلیف براون با نقد به اتکای اصول سه گانه کارکردی بر ادعاهای غیر تجربی مبتنی بر نظامهای نظری انتزاعی و لزوم آزمایش تجربی هر سه اصل توسط جامعه شناسundefinedاصل وحدت کارکردی (هماهنگی بین اجزای نظام): نقض این اصل با تردید نسبت به جوامع پیچیدهundefinedاصل عمومیت کارکردی (کارکرد مثبت همه ساختارهای فرهنگی اجتماعی): نقض این اصل با مثال ملی گرایی افراطی که موجب کژکارکردی در دنیای هسته ای امروز است و نه کارکردی.undefinedاصل ضرورت کارکردی یا اجتناب ناپذیری (اجتناب ناپذیری اجزای ساختاری برای کل): نقض این اصل با بدیلهای ساختاری و کارکردی
undefined کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank

۱۴:۴۱

thumnail
undefined با لطف الهی، پنج جلسه از حلقه مطالعاتی نظریات فرهنگی سپری شد. در این جلسات، نظریات فرهنگی اندیشمندان ذیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت:undefined مارکس، دورکیم، وبر، زیمل، نیچه، دوبوآ، پارسونز، بنیامین، آدرنو، هورکهایمر.
undefined حال در میانه راه حلقه، اندیشکده سیاستگذاری فرهنگی حنیف از دوستان علاقه مند و فعال در رشته های مرتبط با فرهنگ اعم از سیاستگذاری فرهنگی، جامعه شناسی فرهنگی و ...، دعوت به عضویت می نماید.
undefinedعلاقه مندان عضویت، درصورت وجود شرایط زیر، رزومه خود را به شناسه @Hanif_ThinkTank ارسال فرمایند:undefined️تحصیلات یا مطالعات تخصصی حوزه فرهنگundefined️تعهد به شرکت منظم درجلسات هفتگیundefined️تعهد به مطالعه حداقل سه ساعت در هفته
undefinedمزایا:undefinedبهره مندی از بعد راهبری علمی-مطالعاتیundefinedامکان مشارکت در پروژه های کاری اندیشکدهundefinedایجاد آمادگی برای شرکت در سطوح بعدی حلقه های مطالعاتی اندیشکده
undefinedمکان برگزاری: قم، بلوار جمهوری
undefined کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank

۱۵:۱۳

thumnail
undefinedجلسه ششم حلقه نظریات فرهنگی، با همت اندیشکده سیاستگذاری فرهنگی حنیف و با همکاری حلقه سیاست‌گذاری فرهنگ انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه در تاریخ دوشنبه 22 مرداد برگزار می گردد.
undefinedدر این جلسه، عمده مباحث مربوط به نظریه فرهنگی مارکسیسم غربی است.
undefined معرفی مارکسیسم غربی:
undefined️تفکر مارکس با گرایشی مادی اندیشانه شناخته شده است. در نتیجه این گرایش، فرهنگ به عنوان امری غیر مهم و محصولی وابسته به مبنای مسلط اقتصادی در جامعه، تعریف می شود. بخش قابل توجهی از اندیشه مارکسیسم غربی در سده بیستم، در واکنش به این بعد از کار مارکس، شکل گرفته است.
undefinedعلاقه مندان عضویت، درصورت وجود شرایط زیر، رزومه خود را به شناسه @Hanif_ThinkTank ارسال فرمایند:undefined️تحصیلات یا مطالعات تخصصی حوزه فرهنگundefined️تعهد به شرکت منظم درجلسات هفتگیundefined️تعهد به مطالعه حداقل سه ساعت در هفته
undefinedمکان برگزاری: قم، بلوار جمهوری
undefined کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank

۵:۵۳

thumnail
undefined ارائه اول جلسه ششم حلقه نظریات فرهنگی، با تمرکز بر نظریه فرهنگی گئورگ لوکاچ و آنتونیو گرامشی برگزار خواهد شد.
undefinedارائه دهنده: حجت الاسلام علی فخرایی (طلبه سطح چهارم حوزه علمیه و دانشجوی ارشد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی)
undefined عناوینی که در این بخش ارائه خواهند شد:
undefinedویژگیهای مشترک مارکسیسم غربیundefinedنظریه فرهنگی گئورگ لوکاچ با تکیه بر موضوع بت انگاری کالا، از خودبیگانگی و شیء وارگیundefinedنظریه آنتونیو گرامشی با تکیه بر موضوع هژمونی (تفوق)undefinedارزیابی کار گرامشی
undefined کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank

۵:۵۳

thumnail
undefined ارائه دوم جلسه ششم حلقه نظریات فرهنگی، با تمرکز بر نظریه فرهنگی یورگن هابرماس برگزار خواهد شد.
undefinedارائه دهنده: سعید جوادیان فرد (مسئول اندیشکده حنیف و دانشجوی دکتری سیاست گذاری فرهنگی دانشگاه امام صادق ع)
undefined عناوینی که در این بخش ارائه خواهند شد:
undefinedحوزه عمومی در اندیشه هابرماسundefinedنگاه هابرماس در اثر «دانش و منافع انسانی» اشundefinedنظریه کنش ارتباطیundefinedنقد نظریه کنش ارتباطی
undefined کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank

۵:۵۴

thumnail
undefined ارائه بعدی حلقه نظریات فرهنگی در جلسه هفتم، با تمرکز بر نظریه فرهنگی لویی آلتوسر برگزار خواهد شد.
undefinedارائه دهنده: حجت الاسلام حمید عزیزی (طلبه سطح چهارم حوزه علمیه و دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه امام حسین ع)
undefined عناوینی که در این بخش ارائه خواهند شد:
undefinedنظریه فرهنگی لویی آلتوسرundefinedدستگاه دولتی ایدئولوژیک و جایگاه های ذهنیundefinedنقد آلتوسرundefinedزوال و آینده مارکسیسم غربی
undefined کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank

۵:۵۴

thumnail
undefined جلسه هفتم حلقه نظریات فرهنگی به همت اندیشکده سیاستگذاری فرهنگی حنیف و با همکاری حلقه سیاست‌گذاری فرهنگ انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه برگزار گردید. در بخشی از این جلسه، نظریه فرهنگی هابرماس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
undefinedمعرفی یورگن هابرماس:
undefinedآخرین عضو مکتب فرانکفورت undefinedشاگرد آدرنو و هورکهایمر undefinedریشه مشترک آثار او: نقد به سرمایه داری و خرد ابزاری: نیروهای فرساینده و جلوگیری کننده از آزادسازی و صورتهای اخلاقی و دموکراتیک همپیوستگی انسانی undefinedهابرماس ادامه دهنده نقد اساتیدش به منجر شدن جنبش روشن اندیشی به بن بست نظارت و سرکوبی undefinedتفاوت هابرماس با اساتیدش: نجات طرح روشن اندیشی (متجلی در خرد خودبنیاد) با بازتعریف خِرد
undefined️در ادامه، تفصیل مباحث هابرماس اشاره می گردد.
undefined کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank

۱۴:۱۳

undefined در ادامه، بخشهای مختلف نظریه فرهنگی هابرماس مورد گفتگو قرار گرفت:
undefinedحوزه عمومی: undefinedنوشتن تز دکتری هابرماس، دگرگونی ساختاری حوزه عمومی (1989 سال ترجمه به انگلیسی) در دهه 1960 undefinedبازکشف تز توسط مخاطبان روشنفکر در دهه 1990 به دلیل علاقه حاصل از انقلابهای مخملی شکل گرفته (در چکسلواکی) با تظاهرات همگانی علیه رژیمهای کمونیستی در اروپای شرقی و منتج به فروپاشی قدرت دولت اقتدارگرا و پیدایش دموکراسی undefinedفهم دانشمندان از این انقلابها: نشانه ایستادن جامعه مدنی، از طریق ساخت فعالانه حوزه عمومی مبتنی بر بحث و فعالیت مدنی، مقابل دولت undefinedپرداختن حوزه عمومی نه تنها به کشف و شناسایی مسائل بلکه مفهوم پردازی موثر ومتقاعد کننده: علاوه بر ترسیم، پروبلماتیزه کردن موثر undefinedحوزه عمومی، نه نهاد، نه سازمان، نه حتی نظامی از هنجارها در کنار نقشها و قواعد عضویت بلکه شبکه ای برای تبادل اطلاعات و دیدگاه ها و دارای افقهای متغیر، گشوده و نفوذپذیر undefinedپیوند مستحکم حوزه عمومی با حوزه های خصوصی مثل شبکه های تعامل خانوادگی، دوستانه، همسایگی، همکارانه و آشنایانه undefinedجامعه مدنی مورد نظر هابرماس متفاوت از جامعه بورژوازی سنت لیبرال که نظامی بازاری است undefinedجامعه مدنی هسته نهادی شامل دسته ای از انجمنهای داوطلبانه و روابط غیراقتصادی و غیر دولتی undefinedشرط سالم ماندن ساختارهای ارتباطی حوزه عمومی، جامعه مدنی نیرومند undefinedحوزه عمومی بورژوازی سده 18، امکان دموکراسی پارلمانی با فراهم کردن امکان بحث عقلایی درباره مسائل عمده سیاسی undefinedشکل گیری حوزه عمومی بورژوازی معلول گسترش فرهنگ بوروژوازی به مرکزیت قهوه خانه ها، سالنهای ادبی و انجمنهای روشنفکری و رسانه های گروهی
undefinedتبیین تاریخی هابرماس از حوزه عمومی: undefinedحوزه عمومی فعال در سده 18 مبتنی بر بحث و مبادله اندیشه ها در برابر پرسشهای بنیادی، راجع به فلسفه، اقتصاد، سیاست و سازمان اجتماعی و دارای استعداد تاثیرگذاری بر سیاست رسمی undefinedسالنها در فرانسه، قهوه خانه ها در انگلستان و محافل بحث و انجمنهای ادبی در آلمان، جایگاه کانونی مشارکت در حوزه عمومی undefined نمونه حوزه عمومی توسط بورژواهای قرن هفده به وجود آمده است. هرچند در ادامه، اختصاص به بورژواها نداشت و همگان در آن شرکت می کردند. undefined چون محصول بورژواها بود لذا هابرماس از آن به حوزه عمومی بورژوای تعبیر می کند. undefined به خاطر آنکه در دوره سرمایه داری و لیبرالیسم رخ داد لذا هابرماس گاه از آن به حوزه عمومی لیبرال نیز تعبیر می کند. undefined اهمیت پیدایش رسانه های چاپی در سده 18: انتشار عمومی عقاید به واسطه روزنامه ها و جزوه ها
🟣 زوال حوزه عمومی: undefinedبا رشد صنعتی و پیدایش رسانه های توده ای عامه پسند undefinedسیطره دولت بر اقتصاد و سایر عرصه ها، مشخصه سرمایه داری مدرن که در آن امور عمومی عرصه بحث و انتخاب تلقی نمی شوند بلکه مسائلی فنی هستند که متخصصان با بهره گیری از عقلانیت ابزاری به حل آن بپردازند. undefinedکنترل عقلانیت علمی-اداری-فنی و نخبگانی بر زندگی روزمره undefinedمسائل اخلاقی، تصمیمهای مبتنی بر هزینه/فایده undefined هابرماس معتقد است که در ابتدای سرمایه داری و دوره لیبرالیسم، حوزه عمومی شکل گرفته بود اما در اواخر حوزه عمومی رو به افول نهاد و یکی از نقدهای هابرماس بر مدرنیته همین زوال حوزه عمومی است. undefined اضمحلال حوزه عمومی با پیدایش سرمایه داری صنعتی در سده 19 و تبدیل به برگرلیش گزلشافت
undefined برگرلیش گزلشافت: undefined️بیان گر نوعی سرزنش نسبت به پیوستگی ای سرمایه دارانه undefined️دزدیده شدن حوزه عمومی توسط یک منفعت طبقاتی خاص undefined️ناپدیدی حوزه عمومی بر اثر تاثیر رسانه های همگانی و برکناری نهادی سیاست از اجتماع با آغاز دوره معاصر undefined️شنونده شدن آدمها و عدم گویندگی مشارکت گونه در ساخت جامعه
🟧نقد به حوزه عمومی هابرماس: undefinedآرمان سازی و تصویر خوب درباره حوزه عمومی و مفاهیم مرتبط با آن نظیر جهان حیاتی و بی توجهی به صورتهای محرومیت از این عرصه undefinedقهوه خانه ها محل حضور آدمهای فرهیخته و مرفه و عدم حضور کارگران، زنان و اقلیتها undefinedگرایش به ترسیم حوزه عمومی واحد و یکدست در عین سودمندی بیشتر بحث درباره عرصه های چندگانه شکل گرفته حول نژاد، جنسیت، رابطه جنسی و دین که گاهی هم پوشانی و گاهی تمایز از هم دارند با توجه به اقتضای جوامع پیچیده و تمایزیافته کنونی
undefined کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank

۱۴:۱۴

undefined ادامه مباحث نظریه فرهنگی هابرماس به قرار زیر بود:
undefinedسه نظام معرفتی:undefined تحلیلی و اثباتی: به دنبال نظارت فنی سرکوبگر؛ اولویت بخشی این دانش در نگاه عقلانیت ابزاریundefined انسان دوستانه و تفسیری-تفهمی: به دنبال فهم جهان بدون سرکوبگری و نیز آزادی بخشundefined انتقادی: مورد حمایت هابرماس: به دنبال رهاسازی بشر
undefinedدانش و منافع انسانی:undefinedگسترش حمله مشهور مکتب فرانکفورت به اثبات گرایی و علم طبیعی در اثر دانش و منافع انسانی هابرماس (1978)undefined توانایی محدود اثبات گرایی و علم طبیعی در حل مسائل جزئی فنی و محدودundefined درماندگی از پاسخ به سوالات مربوط به بازاندیشی بنیادی روابط اجتماعی واندیشه های مربوط به ماهیت جامعه خوبundefined ناکافی بودن گفتمان های تفسیری هنرها به دلیل علاقه اصلی به درک متقابل هر چه بیشتر و نه کشف شرایط رهایی انسانundefined علوم اجتماعی انتقادی، انحصارا علم همراه کننده دانش با درک عمیق از به دست آوردن بیشترین آزادی از طریق اعمال دگرگونیهای اجتماعی بنیادی
🟥 نظریه کنش ارتباطی:undefinedکتاب دانش و منافع انسانی (1978) در قلمروی مکتب فرانکفورت اما کتاب نظریه کنش ارتباطی (1980)، دارای رهیافت مبدعانه ترundefinedتبیین توان ارتباطی انسان در پیشبرد آزادی بشرundefinedدیالکتیک روشن اندیشی آدرونو و هورکهایمر: به بن بست رسیدن خِرد در عقلانیت دیوان سالار و بدبینی مرگبار مانع بازتعریف خرد به مثابه بنیادی برای رهاییundefinedباور هابرماس به امکان نجات طرح روشن اندیشی که بن مایه اش راهبری خِرد برای آزادی بود از طریق بازتعریف تازه خِرد به خرد ارتباطیundefinedخرد ارتباطی: فعالیت تحریف نشده ای از آدمها با کوشش صادقانه برای درک متقابل روشنی از هم undefinedچیستی کنش ارتباطی: کنشهای افراد نه از طریق حسابگری های خودخواهانه بلکه از طریق کنشهای تفاهم آمیزundefined هدف کنش معقول هدفدار، دستیابی به هدف است اما غایت کنش ارتباطی دستیابی به تفاهم ارتباطی است.undefinedگفتار، از مهم ترین عناصر کنش ارتباطیundefinedکنش معقول هدفدار، مهمترین مسئله جهان نوین از نظر مارکس و وبر؛ راه حل هابرماس: عقلانیت کنش ارتباطیundefinedمشروعیت بخشی و ایدئولوژی دو عامل ارتباط تحریف شدهundefinedعقلانیت یعنی نظام ارتباطی ارائه آزادانه افکار و برخورداری از حق دفاع در برابر انتقادundefinedباور هابرماس به نظریه حقیقت توافقی نه نظریه حقیقت منطبق بر واقعیتundefinedتمایل ذاتی زندگی روزمره به اجماع عقلانی و فرهنگ عمومی دموکراتیک از طریق زبان
undefinedنقطه جدایی هابرماس و مارکس: undefined عدم تفکیک بین کار و کنش عقلانی با تعامل و کنش ارتباطی اجتماعی و نمادین توسط مارکس وتفکیک آن توسط هابرماسundefined برجستگی و بنیاد بودگی کنش ارتباطی و نه کنش معقول هدفدار، نزد هابرماسundefinedتاکید مارکس بر کار و تاکید هابرماس بر ارتباطundefinedمبنای آزادی: کار آزاد و خلاقانه در نگاه مارکس و ارتباط تحریف نشده و بدون اجبار در نگاه هابرماس
undefined افتادن مدرنیته به مسیر غلط: undefined با وجود نقش اساسی فرآیند تمایز، مثل اندیشه دورکیم و پارسونز: استقلال هر چه بیشتر در عرصه های زندگی در فضای تعمیم ارزشی و حذف قید و بندهای معمول سنت و امکان ارتباط شفاف ترundefinedاما نیرومندی فرآیندهای دیوان سالاری و کالاسازی محروم کننده زندگی نهادی از دروندادهای ارزشی اجتماع (مانند برابری، دموکراسی، همبستگی)undefinedنتیجه: جامعه ای با عملکرد نیروهای غیرشخصی و از خود بیگانه کننده، به ویژه نیروهای سرمایه و عقلانیت صوری وبر: پیروی صرف این نیروها از منطق ویژه خود و عدم نیاز به دروندادهای ارزشی
undefined کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank

۱۴:۱۵

undefinedبخش آخر مباحث هابرماس نیز بدین شرح است:
undefinedاستفاده هابرماس از پارسونز:undefinedشباهت تحلیل هابرماس به لوکاچ اما دست بازتر به جهت کاربرد گسترده تر نظریه نظامها به ویژه مفهومهای جهان نظام مند (system world) و جهان حیاتی (life world)undefined جهان نظام مند: ترکیب از دولت، سرمایه داری و سازمانهای بزرگ دیوان سالار یا سرمایه دارانهundefinedجهان حیاتی: همبستگی، تماس رو در رو، خانواده، اجتماع و پایبندی های ارزشی اساسیundefinedهجوم جهان نظام مند به جهان حیاتی و استعمار آن در سایه مدرنیتهundefinedاستفاده از الگوی AGIL اما نقد به الگوی همگن AGIL و بی بهرگی آن از امکانات لازم برای تبیین موجه الگوهای تحول آسیب شناختی (مک کارتی 1984)undefinedپارسونز: کار کردن جامعه با دروندادهای یکسان خرده نظامهای خود اما هابرماس: تسلط رسانه های مبادله جهان نظام مند یعنی پول و قدرت و جلوگیری آنها از عقلانیت ارتباطی راستین: حمله این رسانه ها به مواضع هنوز تسخیر نشده و گرفتن جای پایبندی های اخلاقی، عاطفی و ارزشی که عوامل اصلی جهان جیاتی هستند
undefinedنتایج فرآیند هجمه رسانه های جهان نظام مند به جهان حیاتی:undefinedنابودی حوزه عمومی در دستان رسانه های توده ای سرمایه دارانهundefined رشد دیوان سالاریهای بی معنا کافکاییundefined براندازی دموکراسی بهو آگاهانه میان افراد آزاد از قید و بندهای تحریف کننده ایدئولوژی و قدرت
undefinedنقد نظریه کنش ارتباطی:undefinedشک منتقدان پساساختاری مثل فوکو در امکان و بایستی نجات طرح روشن اندیشی undefinedآرمان پردازی درباره جهان حیاتی در عرصه خانگی به جای نگاه به عنوان کانون بنیادی سرکوبی پدرسالارانه (غلبه جنبه مثبت دخالت دولت در خانواده و زندگی خصوصی مانند قانونگذاری علیه خشونت خانگی و بودجه های حمایت از کودکان بر جنبه های منفی آن)undefinedتفکر آرمانشهری در مواجهه هابرماس با ناملایمات جامعه مدرنundefinedعدم اقناع راه های درمانی او برای درمان ناملایمات جامعه مدرنundefinedسخن کم درباره شیوه ساخت یک جهان بهتر و اعتقاد به وظیفه تشخیص امکان تحقق عقلانیت ارتباطی برای باز شدن راه انتخاب آزادانه بشرundefinedعدم کفایت این سطح از بحث و ضرورت جدی به اندیشه در مورد صورتهای نهادی پشتیبان مثل رسانه های همگانی
undefined کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank

۱۴:۱۵

thumnail
undefinedحلقه سیاستگذاری فرهنگی؛ دومین حلقه مطالعاتی-مباحثاتی اندیشکده حنیف
undefinedاندیشکده حنیف، پس از توفیق در شکل گیری حلقه نظریات فرهنگی، اقدام به راه اندازی حلقه دوم با محوریت سیاستگذاری فرهنگی مبتنی بر مسائل روز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران می نماید.
undefinedدر قالب: undefinedمطالعه و مباحثه جمعی مقالات، پژوهشها، گزارشات، یادداشتها، نشستها و اسناد سیاستی مرتبطundefinedجلسات هم اندیشی با کارشناسان حوزه های موضوعیundefinedتدوین متن سیاستی جمع بندی مباحث
🧩در موضوعات و مسائل مختلف فرهنگی جمهوری اسلامی ایران؛ هم چون:undefinedسیاست پژوهی هویت ملیundefinedالگوهای مقاومت فرهنگیundefinedبازسازی ساختارهای فرهنگundefinedالگوهای بازارپردازی فرهنگیundefinedقطبیدگی فرهنگیundefinedمرجعیت فرهنگی سلبریتی محورundefinedپدیده شناسی فرهنگی مهاجرت از کشورundefinedآینده پژوهی قانون عفاف و حجابundefinedسیاستگذاری زیست پاک در فضای مجازیundefinedفرهنگ و تبلیغات شهریundefinedفرهنگ و کالبد مدرن زیست شهریundefinedپدیده شناسی فرهنگی همزیستی با حیوانات خانگیundefinedتحلیل سیاستی فرهنگ در ساختارهای کلان شهریundefinedسیاست پژوهی فرهنگ دینداریundefinedمردمی سازی فرهنگ عمومیundefinedالگوی ارتباطی ثابت و متغیر در سیاستگذاری فرهنگیundefinedسرمایه اجتماعی در حکمرانی فرهنگیundefinedتکثر و تنوع فرهنگیundefinedسیاستگذاری هویت و حضور اجتماعی زنانundefinedسیاستگذاری جنسیت
undefined شروع از آذر ماه 1403 پنجشنبه ها شهر مقدس قم
undefinedعلاقه مندان به عضویت، درصورت وجود تحصیلات مربوطه و تعهد به مشارکت، رزومه خود را به شناسه @Hanif_ThinkTank ارسال فرمایند:
undefined کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank

۵:۴۰