تاثیر مشکلات تغذیهای بر یادگیری کودکان
مشکلات تغذیهای میتوانند تأثیر قابل توجهی بر یادگیری کودکان داشته باشند. تغذیه مناسب و سالم در طول دوران کودکی، از جمله عناصر غذایی مهم مانند پروتئینها، ویتامینها و مواد معدنی، به رشد و توسعه صحیح مغز و سیستم عصبی کودکان کمک میکند.
مشکلات تغذیهای میتوانند به سه شکل مختلف بر یادگیری کودکان تأثیر بگذارند:
کاهش تمرکز و توجه:
نقص عناصر غذایی مهم مانند آهن، روی و ویتامینهای گروه B میتوانند منجر به کاهش توجه و تمرکز کودکان شوند. این مشکل میتواند بر عملکرد تحصیلی کودکان تأثیر منفی بگذارد و باعث کاهش عملکرد تحصیلی، مشکلات در مهارتهای ریاضی و زبانی و نقص حافظه و یادگیری شود.
کاهش انرژی:
کودکانی که با مشکلات تغذیهای مواجه هستند، ممکن است کمبود انرژی داشته باشند که میتواند باعث کاهش فعالیت و علاقه به خواندن و یادگیری شود. کاهش انرژی میتواند باعث کاهش توانایی جسمی و ذهنی کودک شود و بر عملکرد تحصیلی و یادگیری تأثیر منفی داشته باشد.
تأثیر بر رشد مغز:
تغذیه نامناسب میتواند بر رشد و توسعه صحیح مغز کودکان تأثیر منفی بگذارد. مغز نیاز به مواد غذایی مناسب برای ساختاردهی صحیح و عملکرد بهینه دارد. کمبود عناصر غذایی میتواند باعث کاهش قدرت تمرکز، حافظه، تفکر و فراگیری شود.
بنابراین، تغذیه مناسب و سالم برای کودکان بسیار مهم است تا بتوانند در زمینه یادگیری بهرهوری بالا داشته باشند. پرهیز از تغذیه نامناسب، افزایش مصرف مواد غذایی سالم و تقویت رژیم غذایی مناسب برای کودکان میتواند بهبود عملکرد تحصیلی و یادگیری را تسهیل کند.
️ لطفا روزانه چند دقیقه وقت بگذارید و یک برنامه صبحانه و میان وعده سالم برای فرزندتان طراحی و درنظر بگیرید و از فست فودها ، کنسروجات سس و هر چیزی که مواد نگه دارنده و رنگ مصنوعی دارد پرهیز کنید.
مشکلات تغذیهای میتوانند تأثیر قابل توجهی بر یادگیری کودکان داشته باشند. تغذیه مناسب و سالم در طول دوران کودکی، از جمله عناصر غذایی مهم مانند پروتئینها، ویتامینها و مواد معدنی، به رشد و توسعه صحیح مغز و سیستم عصبی کودکان کمک میکند.
مشکلات تغذیهای میتوانند به سه شکل مختلف بر یادگیری کودکان تأثیر بگذارند:
کاهش تمرکز و توجه:
نقص عناصر غذایی مهم مانند آهن، روی و ویتامینهای گروه B میتوانند منجر به کاهش توجه و تمرکز کودکان شوند. این مشکل میتواند بر عملکرد تحصیلی کودکان تأثیر منفی بگذارد و باعث کاهش عملکرد تحصیلی، مشکلات در مهارتهای ریاضی و زبانی و نقص حافظه و یادگیری شود.
کاهش انرژی:
کودکانی که با مشکلات تغذیهای مواجه هستند، ممکن است کمبود انرژی داشته باشند که میتواند باعث کاهش فعالیت و علاقه به خواندن و یادگیری شود. کاهش انرژی میتواند باعث کاهش توانایی جسمی و ذهنی کودک شود و بر عملکرد تحصیلی و یادگیری تأثیر منفی داشته باشد.
تأثیر بر رشد مغز:
تغذیه نامناسب میتواند بر رشد و توسعه صحیح مغز کودکان تأثیر منفی بگذارد. مغز نیاز به مواد غذایی مناسب برای ساختاردهی صحیح و عملکرد بهینه دارد. کمبود عناصر غذایی میتواند باعث کاهش قدرت تمرکز، حافظه، تفکر و فراگیری شود.
بنابراین، تغذیه مناسب و سالم برای کودکان بسیار مهم است تا بتوانند در زمینه یادگیری بهرهوری بالا داشته باشند. پرهیز از تغذیه نامناسب، افزایش مصرف مواد غذایی سالم و تقویت رژیم غذایی مناسب برای کودکان میتواند بهبود عملکرد تحصیلی و یادگیری را تسهیل کند.
️ لطفا روزانه چند دقیقه وقت بگذارید و یک برنامه صبحانه و میان وعده سالم برای فرزندتان طراحی و درنظر بگیرید و از فست فودها ، کنسروجات سس و هر چیزی که مواد نگه دارنده و رنگ مصنوعی دارد پرهیز کنید.
۵:۰۶
۱۸:۴۲
۱۸:۴۲
۱۸:۴۲
۱۸:۴۲
راهبردهای پیشنهادی برای درمان کندنویسی با منشاء ضعف عضلات دست و انگشتان
اشکال در عضلات ضعیف انگشتان است که زود خسته می شود و کم رنگ می نویسد.
در ضمن تناقض در دو نوع خط نیز مشاهده می شود.بهتر است به خط نسخ بنویسد نه شکسته نستعلیق (نه زیبا نویسی).ابتدا درست نویسی را یاد بگیرد بعد زیبا نویسی.
خط دفتر را رنگی کنید.یک خط در میان بنویسد.مثلا یک خط سبز زمینه باشد.یک خط زمینه نارنجی.
انداختن کش اسکناس به دور انگشتان دستی که می نویسد و سپس باز کردن انگشتان تا کش به شکل النگو در مچ بیفتد.
ورزش انگشتان را شروع کند مثل حرکت انگشتان بر روی پلکان رفتن.بالا و پایین رفتن.
خمیر بازی چنگ زدن به آن ورز دادن خمیر با دو انگشت سبابه و اشاره.
در نوشتن از روی الگو مثل نقطه چین کلمات حتما تایم و زمان را بگیرند و طبق زمان بنویسد سپس زمان را کم و کمتر کنید.
غلت دادن گوی در داخل نمک و ماسه با انگشتی که مداد را به دست می گیرد.
با انگشتی که قلم می گیرد و می نویسد از روی زمین چوب کبریت پخش شده را با ثبت زمان دونه دونه جمع کند.
چنگ زدن و فشردن توپ پلاستیکی یا تیوپ چرخ ماشین و دوچرخه با انگشتان دستی که قلم بدست می گیرد.
بازی طناب کشی با دو انگشت بصورت قلاب بین دو نفر یا بلند کردن وزنه با کش مفید است.
باز و بسته کردن درب بطری، پیچ و مهره، قفل در با کلید در سایز ها و اندازه های مختلف در زمان مشخص با انگشتان دستی که می نویسد.
ورق زدن کتاب نیز با دوانگشت مفید است.
ضمنا ضعف استخوان ناشی از کمبود آهن و ویتامین، که حتما چک کنید. و درمان کنید.
نکتــــــــــــه: یک قاشق چایخوری پودر سنجد بریز توشیر و هر شب به همراه شیره ی انگور یاخرما بده فرزندت بخوره،
🦴هم استخوان بندی تقویت میشه. 🫀هم آهن بدن تامین میشه.
اشکال در عضلات ضعیف انگشتان است که زود خسته می شود و کم رنگ می نویسد.
در ضمن تناقض در دو نوع خط نیز مشاهده می شود.بهتر است به خط نسخ بنویسد نه شکسته نستعلیق (نه زیبا نویسی).ابتدا درست نویسی را یاد بگیرد بعد زیبا نویسی.
خط دفتر را رنگی کنید.یک خط در میان بنویسد.مثلا یک خط سبز زمینه باشد.یک خط زمینه نارنجی.
انداختن کش اسکناس به دور انگشتان دستی که می نویسد و سپس باز کردن انگشتان تا کش به شکل النگو در مچ بیفتد.
ورزش انگشتان را شروع کند مثل حرکت انگشتان بر روی پلکان رفتن.بالا و پایین رفتن.
خمیر بازی چنگ زدن به آن ورز دادن خمیر با دو انگشت سبابه و اشاره.
در نوشتن از روی الگو مثل نقطه چین کلمات حتما تایم و زمان را بگیرند و طبق زمان بنویسد سپس زمان را کم و کمتر کنید.
غلت دادن گوی در داخل نمک و ماسه با انگشتی که مداد را به دست می گیرد.
با انگشتی که قلم می گیرد و می نویسد از روی زمین چوب کبریت پخش شده را با ثبت زمان دونه دونه جمع کند.
چنگ زدن و فشردن توپ پلاستیکی یا تیوپ چرخ ماشین و دوچرخه با انگشتان دستی که قلم بدست می گیرد.
بازی طناب کشی با دو انگشت بصورت قلاب بین دو نفر یا بلند کردن وزنه با کش مفید است.
باز و بسته کردن درب بطری، پیچ و مهره، قفل در با کلید در سایز ها و اندازه های مختلف در زمان مشخص با انگشتان دستی که می نویسد.
ورق زدن کتاب نیز با دوانگشت مفید است.
ضمنا ضعف استخوان ناشی از کمبود آهن و ویتامین، که حتما چک کنید. و درمان کنید.
نکتــــــــــــه: یک قاشق چایخوری پودر سنجد بریز توشیر و هر شب به همراه شیره ی انگور یاخرما بده فرزندت بخوره،
🦴هم استخوان بندی تقویت میشه. 🫀هم آهن بدن تامین میشه.
۲۱:۳۸
بهترين هديهاي كه هر پدر و مادر میتواند به فرزندش بدهد، عزت نفس است چون كودكي در آينده موفق خواهدبود که حس ارزشمندي داشته باشد.
چند بار به فرزندتان گفتهاید كه دوستش داريد و به او افتخار ميكنید؟ كودك هيچ تعريفي از خود ندارد و ما به عنوان والدين فكر و باور او را شکل میدهیم. عزت نفس پايه بهداشت روان است. عزت نفس یعنی باوری که هر فرد از خود دارد. به نوعی دیگر، یعنی خودمان را با تمام ویژگیهای که داریم، دوست داشته باشیم و در نظر خودمان فرد ارزشمندی باشیم.
عزت نفس، سلاح کودک در برابر چالشهای دنیاست و کودکانی که احساس خوبی در مورد خود دارند، راحتتر با مشکلات مقابله میکنند
هفته بهداشت روان گرامی باد
چند بار به فرزندتان گفتهاید كه دوستش داريد و به او افتخار ميكنید؟ كودك هيچ تعريفي از خود ندارد و ما به عنوان والدين فكر و باور او را شکل میدهیم. عزت نفس پايه بهداشت روان است. عزت نفس یعنی باوری که هر فرد از خود دارد. به نوعی دیگر، یعنی خودمان را با تمام ویژگیهای که داریم، دوست داشته باشیم و در نظر خودمان فرد ارزشمندی باشیم.
عزت نفس، سلاح کودک در برابر چالشهای دنیاست و کودکانی که احساس خوبی در مورد خود دارند، راحتتر با مشکلات مقابله میکنند
هفته بهداشت روان گرامی باد
۱۷:۰۷
نقش ویتامین D در بهبود «بیش فعالی کودکان»
در پژوهشی که توسط محققان کشورمان انجام شده است، نقش ویتامین D در کاهش اختلال روانشناختی «کم توجهی/بیش فعالی» در کودکان مورد مطالعه قرار گرفته است.️آیا ویتامین D در بهبود «بیش فعالی» کودکان موثر است؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ⚘️ اختلال کمتوجهی/بیشفعالی یا ADHD، یکی از رایجترین اختلالهای روانشناسی کودکان در جهان بوده و با علائمی همچون بیتوجهی، تکانشگری و بیشفعالی، اغلب منجر به اختلال در روابط والدین-کودک و افزایش استرس در والدین آنها میشود.
علت دقیق این بیماری هنوز روشن نیست. فاکتورهای بیوژنتیکی مثل کمبود و عدم تعادل برخی هورمونها نظیر دوپامین، سروتونین و نورآدرنالین در کنار مواردی چون آسیبهای مغزی، ژنتیک، فاکتورهای محیطی و کمبود ویتامینها بهعنوان برخی از دلایل بروز آن شناخته شدهاند.
«ویتامین D» نقش یک هورمون فعالکننده بافت عصبی را دارد و مطالعات نشان میدهد کمبود آن در طول دوران رشد مغز، اثرات تخریبی روی سیستم «دوپامینرژیک» (مربوط به سیستم عصبی که حس رضایت را ایجاد میکند) دارد.
همچنین این ویتامین از طریق مکانیسمهای مختلفی در تکثیر و تمایز سلولهای مغزی، افزایش ظرفیت آنتیاکسیدانی و تنظیم فاکتور رشد مغزی نقش دارد.
اخیرا وجود ارتباط بین استرس و اختلالات تخریبکننده نورونی مورد تایید قرار گرفته و مطالعاتی مبتنی بر خاصیت آنتیاکسیدانی ویتامین D در محیط کشت و مدلهای حیوانی انجامشده است.
در همین راستا پژوهشگران دانشگاه «علوم پزشکی اصفهان»، در مطالعهای به بررسی اثر «مکملیاری» ویتامین D بر سطوح آنتیاکسیدانی در کودکان مبتلابه اختلال کمبود توجه/بیشفعالی پرداختهاند.
⚘️در این پژوهش 85 نفر از دانشآموزان 6 تا 13 ساله مبتلابه اختلال کمتوجهی/بیشفعالی مراجعهکننده به مرکز روانپزشکی خورشید وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بر اساس تشخیص پزشک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، وارد مطالعه شده و در 2 گروه (مداخله و بدون مداخله)، بهمدت سه ماه تحت درمان مکمل ویتامین D قرار گرفتند.
⚘️در این تحقیق قد و وزن کودکان اندازهگیری و ثبت شد. ظرفیت آنتیاکسیدانی، مالون دیآلدیید (ترکیبی برای اندازهگیری استرس در فرد) و آنزیمهای کاتالاز و گلوتاتیون (نوعی آنتیاکسیدان) نیز در دو گروه اندازهگیری شد.
نتایج این پژوهش نشان داد که پس از مداخله در گروه دریافتکننده ویتامین D در مدت سه ماه، توانایی آنتیاکسیدانی افزایش مییابد.
این نتایج نشان میدهد که با افزایش ظرفیت آنتیاکسیدانی در بدن و همچنین کاهش مالون دیآلدئید، بدن بهطور مؤثرتری با استرس مقابله میکند. هرچند در این تحقیق تغییر چشمگیری در کاتالاز و گلوتاتیون ایجاد نشده است
⚘️با توجه به بهبود وضعیت آنتیاکسیدانی در بدن به دنبال استفاده از مکمل ویتامین D، به نظر میرسد مصرف این ویتامین میتواند به بهبود اختلالات روانشناختی نظیر کم توجهی/بیش فعالی کمک کند.
⚘️گفتنی است نتایج این پژوهش در مجله «دانشگاه علوم پزشکی تهران» و در قالب مقالهای علمی پژوهشی، منتشر شده است.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
#مهارتهای_زندگی #مدرسه #معلم #مشاوره #خانواده_با_نشاط #مهارت_حل_مساله
در پژوهشی که توسط محققان کشورمان انجام شده است، نقش ویتامین D در کاهش اختلال روانشناختی «کم توجهی/بیش فعالی» در کودکان مورد مطالعه قرار گرفته است.️آیا ویتامین D در بهبود «بیش فعالی» کودکان موثر است؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ⚘️ اختلال کمتوجهی/بیشفعالی یا ADHD، یکی از رایجترین اختلالهای روانشناسی کودکان در جهان بوده و با علائمی همچون بیتوجهی، تکانشگری و بیشفعالی، اغلب منجر به اختلال در روابط والدین-کودک و افزایش استرس در والدین آنها میشود.
علت دقیق این بیماری هنوز روشن نیست. فاکتورهای بیوژنتیکی مثل کمبود و عدم تعادل برخی هورمونها نظیر دوپامین، سروتونین و نورآدرنالین در کنار مواردی چون آسیبهای مغزی، ژنتیک، فاکتورهای محیطی و کمبود ویتامینها بهعنوان برخی از دلایل بروز آن شناخته شدهاند.
«ویتامین D» نقش یک هورمون فعالکننده بافت عصبی را دارد و مطالعات نشان میدهد کمبود آن در طول دوران رشد مغز، اثرات تخریبی روی سیستم «دوپامینرژیک» (مربوط به سیستم عصبی که حس رضایت را ایجاد میکند) دارد.
همچنین این ویتامین از طریق مکانیسمهای مختلفی در تکثیر و تمایز سلولهای مغزی، افزایش ظرفیت آنتیاکسیدانی و تنظیم فاکتور رشد مغزی نقش دارد.
اخیرا وجود ارتباط بین استرس و اختلالات تخریبکننده نورونی مورد تایید قرار گرفته و مطالعاتی مبتنی بر خاصیت آنتیاکسیدانی ویتامین D در محیط کشت و مدلهای حیوانی انجامشده است.
در همین راستا پژوهشگران دانشگاه «علوم پزشکی اصفهان»، در مطالعهای به بررسی اثر «مکملیاری» ویتامین D بر سطوح آنتیاکسیدانی در کودکان مبتلابه اختلال کمبود توجه/بیشفعالی پرداختهاند.
⚘️در این پژوهش 85 نفر از دانشآموزان 6 تا 13 ساله مبتلابه اختلال کمتوجهی/بیشفعالی مراجعهکننده به مرکز روانپزشکی خورشید وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بر اساس تشخیص پزشک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، وارد مطالعه شده و در 2 گروه (مداخله و بدون مداخله)، بهمدت سه ماه تحت درمان مکمل ویتامین D قرار گرفتند.
⚘️در این تحقیق قد و وزن کودکان اندازهگیری و ثبت شد. ظرفیت آنتیاکسیدانی، مالون دیآلدیید (ترکیبی برای اندازهگیری استرس در فرد) و آنزیمهای کاتالاز و گلوتاتیون (نوعی آنتیاکسیدان) نیز در دو گروه اندازهگیری شد.
نتایج این پژوهش نشان داد که پس از مداخله در گروه دریافتکننده ویتامین D در مدت سه ماه، توانایی آنتیاکسیدانی افزایش مییابد.
این نتایج نشان میدهد که با افزایش ظرفیت آنتیاکسیدانی در بدن و همچنین کاهش مالون دیآلدئید، بدن بهطور مؤثرتری با استرس مقابله میکند. هرچند در این تحقیق تغییر چشمگیری در کاتالاز و گلوتاتیون ایجاد نشده است
⚘️با توجه به بهبود وضعیت آنتیاکسیدانی در بدن به دنبال استفاده از مکمل ویتامین D، به نظر میرسد مصرف این ویتامین میتواند به بهبود اختلالات روانشناختی نظیر کم توجهی/بیش فعالی کمک کند.
⚘️گفتنی است نتایج این پژوهش در مجله «دانشگاه علوم پزشکی تهران» و در قالب مقالهای علمی پژوهشی، منتشر شده است.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
#مهارتهای_زندگی #مدرسه #معلم #مشاوره #خانواده_با_نشاط #مهارت_حل_مساله
۳:۴۷
️ جملات منفی و نه گفتن را در قالب جملات مثبت بگویید
مثلا به جای اینکه بگویید قبل از شام نمیتوانی شکلات بخوری میتوانید به او بگویید بله تو اجازه داری شکلاتت را بعد از شام بخوری.
️ به جای اینکه بگویید اجازه نداری قبل از تمام شدن تکالیفت بازی کنی به او بگویید، می توانی بعد از تمام شدن تکالیفت بازی مورد علاقه ات را انجام دهی.
نکته مهمی که کلا در حرف زدن و بیان دستورات به کودک باید رعایت کنید این است که همیشه برای اینکه کودک به حرف شما توجه کند باید در فاصله یک متری او و در سطح چشمان او قرار بگیرید و به چشمانش نگاه کنید و آرام، محکم و شمرده حرف خود را بزنید.
مثلا به جای اینکه بگویید قبل از شام نمیتوانی شکلات بخوری میتوانید به او بگویید بله تو اجازه داری شکلاتت را بعد از شام بخوری.
️ به جای اینکه بگویید اجازه نداری قبل از تمام شدن تکالیفت بازی کنی به او بگویید، می توانی بعد از تمام شدن تکالیفت بازی مورد علاقه ات را انجام دهی.
نکته مهمی که کلا در حرف زدن و بیان دستورات به کودک باید رعایت کنید این است که همیشه برای اینکه کودک به حرف شما توجه کند باید در فاصله یک متری او و در سطح چشمان او قرار بگیرید و به چشمانش نگاه کنید و آرام، محکم و شمرده حرف خود را بزنید.
۱۷:۳۷
۱۶:۵۴
۱۶:۵۴
۱۵:۱۷
چطور به فرزندمون نه بگوییم که ناراحت نشوند
۱۵:۱۷
۴:۵۲
۴:۵۳
اصول ده گانه تعریف از کودکان
ادامه دارد.......
ادامه دارد.......
۴:۵۴
بازارسال شده از کانال دبستان پسرانه غیردولتی حکمت نوین
۲۰:۱۳
بازارسال شده از کانال دبستان پسرانه غیردولتی حکمت نوین
۲۰:۱۳
بازارسال شده از کانال دبستان پسرانه غیردولتی حکمت نوین
۲۰:۱۳
بازارسال شده از 🦋🌸
۶:۵۵