راهکارهای کاربردی مدیریت مصرف شما چه پیشنهادی برای مدیریت بهینه برای آموزش به کودکان دارید؟به آیدی زیر ارسال فرمایید@honarab_abfa
۹:۲۷
راهکارهای کاربردی مدیریت مصرف آبشماچه روش های دیگه ای برای صرفه جویی آب در استحمام پیشنهاد میکنید؟ به آیدی زیر ارسال نمایید@honarab_abfa
۸:۴۰
نقش آب در هنر ایرانی برای مطالعه...آب، به عنوان یکی از عناصر اربعه، در تمامی فرهنگ های بشری از تقدس و احترامی درخور برخوردار بوده است؛ چراکه بشر از همان سپیده دم تاریخ، به خوبی دریافت که استمرار حیات و زایندگی زمین، به آب وابسته است. به همین دلیل تمامی تمدن های بزرگ بشری در کنار رودی عظیم شکل گرفتند: مصر در کنار نیل، هند در کنار گنگ، بین النهرین در کنار دجله و فرات و چین در کنار یانگ تسه، رشد و گسترش یافتند.به دلیل حیات بخشی، شفافی، روان بودن و قدرت پاکیزگی، به زودی آب به عنوان عنصری مقدس در بطن اعتقادات آئینی و مذهبی وارد شد و معابد عظیم در کنار رودها و یا چشمه های خروشان پای گرفت.در ایران باستان نیز، آب بعد از آتش دومین عنصر مقدس است که اهورامزدا آن را به عنوان دومین آفریده از آفریدگان هفتگانه خلق نمود (بندهش، بند54) و آفرینش آن بعد از آسمان و زمین در مدت 50 روز صورت پذیرفت. در اعتقادات دین مزدیسنا، همه چیز به غیر از تخم مردان و چهارپایان مفید( که از آتش آفریده شده) از آب خلقت یافته و به همین جهت می باید در پاسداشت آب و پاکیزه نگاه داشتن آن کوشش کرد. جشن تیرگان که در ماه تموز گرفته می شده، به پاسداشت همین عنصر حیاتی بوده و برای آن آئینها و مراسم خاصی نیز اجرا می شده است. وجود چشمه ها و راه آب ها در کنار آتشکده های بزرگ به حرمت آناهیتا، الهه آب از دیگر تأثیرات تفکر همراه با احترام ایرانیان به این عنصر حیات بخش است.برای ارسال پیشنهادات و ایده های خود به ایدی زیر پیام دهید@honarab_abfa
۴:۲۷
راهکارهای مدیریت مصرف بهینه آب شما برای آموزش بهینه مصرف کردن آب به کودکان چه راهکاری را پیشنهاد میدهید؟ به آیدی زیر ارسال فرمایید@honarab_abfa
۵:۱۷
از نمونه فعالیت های کودکان در زمینه آب شما فرهیختگان محترم میتوانید از فعالیت های خود برای ما عکس و فیلم ارسال نمایید@honarab_abfa
۶:۵۸
۶:۵۸
۶:۵۸
دانستنی های آب آیا میدانستید آب چگونه به وجود می آید؟برای ارسال پیشنهادات خود به آیدی زیر مراجعه فرمایید@honarab_abfa
۵:۲۰
انیمیشن کوتاه و جذاب در مورد اهمیت آب و مصرف بهینه و تاریخچه ی آن با حضور انسان هانظرشما چیست ؟به آیدی زیر جهت ارسال پیشنهادات مراجعه فرمایید@honarab_abfa
۶:۰۸
۹:۰۷
راهکارهای ساده برای مدیریت مصرف آب شما چه پیشنهادی برای رفع تنش آب و مدیریت مصرف دارید؟@honarab_abfa
۵:۳۹
همیشه برای درک بهتر کودکان از موضوع مطرح شده بهتر است از داستان استفاده کنیم تا قوه خلاقیت کودکان فعال شده و موضوع مطرح شده برایشان جذابیت ایجاد کرده و در ذهن آنها ماندگار شود. داستان ارائه شده ، داستانی جذاب و با سیر روایی ساده و قابل فهم روش خوبی برای توضیح و یاد دهی این مطلب مهم(تنش های آبی و راهکار های جلوگیری از آن ) به دانش آموزان است . فرهیختگان هنر و آب
۴:۴۸
در روزگاران نهچندان دور، در سرزمینی پهناور و سرسبز به نام "دریادشت"، مردمان با نعمتهای بیشمار طبیعت روزگار خوشی داشتند. دریاچهها، رودخانهها و چشمهها، حیاتبخش این سرزمین بودند و مردم به واسطه آب، کشاورزی میکردند، باغهای خود را پرورش میدادند و خانههای خود را سبز نگه میداشتند. اما، در میان این فراوانی، مردمانی بودند که قدر آب را نمیدانستند و بیمهابا آن را هدر میدادند.
در دل این سرزمین، حاکم خردمندی به نام "شاهزاده اردوان" زندگی میکرد. او از کودکی میدانست که آب، گوهری ارزشمندتر از طلا و نقره است. مادرش همیشه به او میگفت: «اردوان، پسرم، روزی خواهد رسید که اگر آب را درست مصرف نکنیم، سرزمینمان به بیابانی خشک تبدیل خواهد شد.»
سالها گذشت و اردوان به پادشاهی رسید. او قوانینی برای مدیریت مصرف آب وضع کرد و از مردم خواست تا در مصرف آب دقت کنند. اما برخی از مردم، به ویژه کسانی که در شهرهای بزرگ زندگی میکردند، به این قوانین توجهی نمیکردند. آنها فکر میکردند که آب همیشه هست و نیازی به نگرانی نیست.
یکی از این شهرها، شهر بزرگ "مرداب" بود. مردم این شهر به مصرف بیرویه آب عادت کرده بودند. هر روز شیرهای آب باز بود، آبنماهای شهر بیوقفه کار میکردند و مردم حتی برای شستوشوی خیابانها آب زیادی هدر میدادند. اما کسی نمیدانست که زیر زمین، ذخایر آب در حال کاهش است.
روزهای گرم تابستان از راه رسید و ناگهان اتفاقی شگفتانگیز رخ داد. رودخانههای بزرگ که همیشه پرآب بودند، آرام آرام شروع به خشک شدن کردند. دریاچهها به تدریج کاهش یافتند و چشمههایی که در گذشته با صدای خوشآب میجوشیدند، خاموش شدند. مرداب، که همیشه به آبهای فراوانش معروف بود، در دل خود تشنگی را احساس میکرد.
شاهزاده اردوان که این وضعیت را دید، نگران شد. او میدانست که اگر مردم به همین شیوه ادامه دهند، سرزمینش به بیابانی خشک تبدیل خواهد شد و مردمش از گرسنگی و تشنگی نابود خواهند شد. او تصمیم گرفت به سرزمینهای همسایه سفر کند و از آنها بیاموزد که چگونه بحران آب را مدیریت کنند.
در یکی از این سفرها، اردوان به سرزمینی رسید که با بحران آب مواجه بود. مردمان این سرزمین با مشکلات جدی روبرو بودند؛ بسیاری از کشاورزیها خشک شده بود، آب آشامیدنی نایاب شده بود و مردم با تشنگی دست و پنجه نرم میکردند. حاکم آن سرزمین با چشمانی نگران به اردوان گفت: «ما زمانی درست مثل سرزمین تو بودیم؛ پر از آب و سرسبزی. اما مصرف نادرست ما، این بلا را به سرمان آورد.»
این سخنان شاه اردوان را بیشتر مصمم کرد. او به مردمان سرزمین خود بازگشت و با تمام توانش برای تغییر رفتارهای آنان تلاش کرد. او نشستهایی با مردم گذاشت و به آنان از اهمیت آب و راههای صرفهجویی در مصرف آن گفت. مردم را تشویق کرد تا کشاورزی خود را به روشهای جدید و کمآبتر تغییر دهند، سیستمهای آبیاری قطرهای را توسعه داد و آبهای تصفیه شده را به چرخه مصرف بازگرداند.
کمکم، تغییرات بزرگی در دریادشت اتفاق افتاد. مردم آموختند که آب را هوشمندانه مصرف کنند، از هدر دادن آن جلوگیری کنند و به محیط زیست خود احترام بگذارند. با این تلاشها، رودخانهها دوباره جاری شدند، دریاچهها پر آب شدند و چشمهها با شادابی به جوشش درآمدند.
شاه اردوان، که حالا بهعنوان قهرمان حفاظت از آب شناخته میشد، به مردمش گفت: «ما همه مسئول این سرزمین هستیم و آب، امانتی است که باید از آن مراقبت کنیم. اگر قدر آن را بدانیم، سرزمینمان همیشه سبز و پرآب خواهد ماند. اما اگر آن را هدر دهیم، باید با عواقب سخت آن روبرو شویم.»
از آن پس، مردم دریادشت با دقت و هوشیاری بیشتری با آب رفتار کردند. آنها دانستند که حفظ آب به معنی حفظ زندگی است و بحران آب دیگر به سرزمین آنها راه پیدا نکرد.@honarab_abfa2 فرهیختگان هنر و آب
در دل این سرزمین، حاکم خردمندی به نام "شاهزاده اردوان" زندگی میکرد. او از کودکی میدانست که آب، گوهری ارزشمندتر از طلا و نقره است. مادرش همیشه به او میگفت: «اردوان، پسرم، روزی خواهد رسید که اگر آب را درست مصرف نکنیم، سرزمینمان به بیابانی خشک تبدیل خواهد شد.»
سالها گذشت و اردوان به پادشاهی رسید. او قوانینی برای مدیریت مصرف آب وضع کرد و از مردم خواست تا در مصرف آب دقت کنند. اما برخی از مردم، به ویژه کسانی که در شهرهای بزرگ زندگی میکردند، به این قوانین توجهی نمیکردند. آنها فکر میکردند که آب همیشه هست و نیازی به نگرانی نیست.
یکی از این شهرها، شهر بزرگ "مرداب" بود. مردم این شهر به مصرف بیرویه آب عادت کرده بودند. هر روز شیرهای آب باز بود، آبنماهای شهر بیوقفه کار میکردند و مردم حتی برای شستوشوی خیابانها آب زیادی هدر میدادند. اما کسی نمیدانست که زیر زمین، ذخایر آب در حال کاهش است.
روزهای گرم تابستان از راه رسید و ناگهان اتفاقی شگفتانگیز رخ داد. رودخانههای بزرگ که همیشه پرآب بودند، آرام آرام شروع به خشک شدن کردند. دریاچهها به تدریج کاهش یافتند و چشمههایی که در گذشته با صدای خوشآب میجوشیدند، خاموش شدند. مرداب، که همیشه به آبهای فراوانش معروف بود، در دل خود تشنگی را احساس میکرد.
شاهزاده اردوان که این وضعیت را دید، نگران شد. او میدانست که اگر مردم به همین شیوه ادامه دهند، سرزمینش به بیابانی خشک تبدیل خواهد شد و مردمش از گرسنگی و تشنگی نابود خواهند شد. او تصمیم گرفت به سرزمینهای همسایه سفر کند و از آنها بیاموزد که چگونه بحران آب را مدیریت کنند.
در یکی از این سفرها، اردوان به سرزمینی رسید که با بحران آب مواجه بود. مردمان این سرزمین با مشکلات جدی روبرو بودند؛ بسیاری از کشاورزیها خشک شده بود، آب آشامیدنی نایاب شده بود و مردم با تشنگی دست و پنجه نرم میکردند. حاکم آن سرزمین با چشمانی نگران به اردوان گفت: «ما زمانی درست مثل سرزمین تو بودیم؛ پر از آب و سرسبزی. اما مصرف نادرست ما، این بلا را به سرمان آورد.»
این سخنان شاه اردوان را بیشتر مصمم کرد. او به مردمان سرزمین خود بازگشت و با تمام توانش برای تغییر رفتارهای آنان تلاش کرد. او نشستهایی با مردم گذاشت و به آنان از اهمیت آب و راههای صرفهجویی در مصرف آن گفت. مردم را تشویق کرد تا کشاورزی خود را به روشهای جدید و کمآبتر تغییر دهند، سیستمهای آبیاری قطرهای را توسعه داد و آبهای تصفیه شده را به چرخه مصرف بازگرداند.
کمکم، تغییرات بزرگی در دریادشت اتفاق افتاد. مردم آموختند که آب را هوشمندانه مصرف کنند، از هدر دادن آن جلوگیری کنند و به محیط زیست خود احترام بگذارند. با این تلاشها، رودخانهها دوباره جاری شدند، دریاچهها پر آب شدند و چشمهها با شادابی به جوشش درآمدند.
شاه اردوان، که حالا بهعنوان قهرمان حفاظت از آب شناخته میشد، به مردمش گفت: «ما همه مسئول این سرزمین هستیم و آب، امانتی است که باید از آن مراقبت کنیم. اگر قدر آن را بدانیم، سرزمینمان همیشه سبز و پرآب خواهد ماند. اما اگر آن را هدر دهیم، باید با عواقب سخت آن روبرو شویم.»
از آن پس، مردم دریادشت با دقت و هوشیاری بیشتری با آب رفتار کردند. آنها دانستند که حفظ آب به معنی حفظ زندگی است و بحران آب دیگر به سرزمین آنها راه پیدا نکرد.@honarab_abfa2 فرهیختگان هنر و آب
۴:۴۹
پیشنهادبرای بهتر شدن درک دانش آموزان میتوان داستان بالا را به عنوان یک پروژه دانش آموزی در قالب یک نمایش کلاسی با استفاده از همکاری و همفکری دانش آموزان برای دیگر هم کلاسی های خود استفاده کرد ، که این امر موجب میشود جذابیت این داستان برای دانش آموزان بیشتر شده و باعث ماندگاری این موضوع در ذهن آنها میشود. در پایین داستان به صورت نمایشنامه ارائه شده است.
فرهیختگان هنر و آب
فرهیختگان هنر و آب
۴:۵۱
چطور بازی کنیم؟
پیام آموزشی بازی:- در پایان بازی، معلم توضیح میدهد که: - جمع کردن آب چقدر زمان و دقت میخواهد. - وقتی آب هدر میرود، همه باید برای جبران تلاش کنند. - هر قطره آب ارزشمند است و باید در مصرف آن دقت کنیم.
فرهیختگان هنر و آب
۱۰:۰۷
۷ ایده جذاب برای آموزش صرفهجویی در مصرف آب به دانشآموزان دبستانی
معلمان عزیز، صرفهجویی در مصرف آب موضوعی حیاتی است که میتوانید آن را به شیوهای سرگرمکننده و خلاقانه به دانشآموزان انتقال دهید. در اینجا ایدههای جذابی ارائه شده که میتوانید در کلاس اجرا کنید:
۱. بازیهای سرگرمکننده با پیام صرفهجویی - بازی "شیر آب را ببند": موقعیتهایی مثل شستن دستها را نمایش دهید و از بچهها بخواهید اشتباهها را پیدا کنند. هر بار که یکی از آنها شیر آب را به موقع میبندد، امتیاز میگیرد! - مسابقه سرعت در مصرف آب: دانشآموزان در گروههای کوچک روشهای بهینه استفاده از آب (مانند مسواک زدن با لیوان) را تمرین کرده و رقابت کنند.
۲. نقاشی و خلاقیت در هنر - مسابقه نقاشی: از بچهها بخواهید قطرههای آب را به صورت شخصیتهای قهرمان طراحی کنند. مثلاً قطرهای که "نجاتدهنده آب" است! - ساخت کاردستی: با استفاده از مواد بازیافتی مثل بطریهای پلاستیکی، کاردستیهایی با موضوع صرفهجویی بسازید و آنها را در کلاس به نمایش بگذارید.
۳. قصهگویی با داستانهای هیجانانگیز- قصهگویی تعاملی: داستانی درباره "سفر یک قطره آب" بگویید. قطرهای که با صرفهجویی شما میتواند از رودخانه به دریا برسد! از دانشآموزان بخواهید پایان ماجرا را بسازند. - شخصیتسازی: به آب شخصیت بدهید. مثلاً بگویید: "قطرهها از ما خواهش میکنند که هدرشان ندهیم، چون میخواهند دوستانشان را در طبیعت پیدا کنند."
۴. تجربههای عملی و ملموس - آزمایش "چکه کردن شیر آب": یک بطری خالی زیر شیر آب قرار دهید و چکههای آب را برای یک دقیقه جمع کنید. سپس به دانشآموزان نشان دهید که این مقدار کوچک چقدر در روز زیاد میشود. - محاسبه ذخیره آب: با یک لیوان نشان دهید که با بستن شیر آب هنگام مسواک زدن، چقدر آب ذخیره میشود و این ذخیره چطور میتواند به محیط زیست کمک کند.
۵. چالشهای خانوادگی و جوایز هیجانانگیز - چالش خانوادگی: از دانشآموزان بخواهید میزان آب مصرفی خانهشان را بررسی کنند و با خانواده به دنبال راههایی برای کاهش مصرف بگردند. به بهترین ایدهها جایزه دهید! - دفترچه صرفهجویی: هر دانشآموز فعالیتهایی که برای صرفهجویی انجام داده، در دفترچهای ثبت کند. در پایان هفته به برترینها یک "نشان افتخار دوستدار محیط زیست" بدهید.
۶. آموزش از طریق فیلم و انیمیشن - در کلاس انیمیشنهایی کوتاه درباره چرخه آب و اهمیت صرفهجویی پخش کنید. سپس از بچهها بخواهید داستانهای مشابه بسازند. - ایدهپردازی از فیلمها: پس از تماشای انیمیشن، از دانشآموزان بپرسید: "اگر شما یک قطره آب بودید، چه کار میکردید؟"
۷. پیوند با ارزشهای اخلاقی و فرهنگی - داستانهای دینی و ملی: از آموزههای فرهنگی یا داستانهای الهامبخش درباره آب و طبیعت استفاده کنید. مثلاً بگویید: "در گذشته مردم آب را گنج میدانستند، چون برای حیات همه چیز ضروری است." - تشویق به مسئولیتپذیری: توضیح دهید که هر کدام از ما میتوانیم یک قهرمان محیط زیست باشیم و با اقدامات کوچک، تاثیرات بزرگی بگذاریم.
این ایدهها به شما کمک میکند کلاس درس را به یک فضای شاد و آموزنده تبدیل کنید. آموزش صرفهجویی فقط یک درس نیست؛ بلکه هدیهای برای آینده کودکان و زمین است!
فرهیختگان هنر و آب
معلمان عزیز، صرفهجویی در مصرف آب موضوعی حیاتی است که میتوانید آن را به شیوهای سرگرمکننده و خلاقانه به دانشآموزان انتقال دهید. در اینجا ایدههای جذابی ارائه شده که میتوانید در کلاس اجرا کنید:
۱. بازیهای سرگرمکننده با پیام صرفهجویی - بازی "شیر آب را ببند": موقعیتهایی مثل شستن دستها را نمایش دهید و از بچهها بخواهید اشتباهها را پیدا کنند. هر بار که یکی از آنها شیر آب را به موقع میبندد، امتیاز میگیرد! - مسابقه سرعت در مصرف آب: دانشآموزان در گروههای کوچک روشهای بهینه استفاده از آب (مانند مسواک زدن با لیوان) را تمرین کرده و رقابت کنند.
۲. نقاشی و خلاقیت در هنر - مسابقه نقاشی: از بچهها بخواهید قطرههای آب را به صورت شخصیتهای قهرمان طراحی کنند. مثلاً قطرهای که "نجاتدهنده آب" است! - ساخت کاردستی: با استفاده از مواد بازیافتی مثل بطریهای پلاستیکی، کاردستیهایی با موضوع صرفهجویی بسازید و آنها را در کلاس به نمایش بگذارید.
۳. قصهگویی با داستانهای هیجانانگیز- قصهگویی تعاملی: داستانی درباره "سفر یک قطره آب" بگویید. قطرهای که با صرفهجویی شما میتواند از رودخانه به دریا برسد! از دانشآموزان بخواهید پایان ماجرا را بسازند. - شخصیتسازی: به آب شخصیت بدهید. مثلاً بگویید: "قطرهها از ما خواهش میکنند که هدرشان ندهیم، چون میخواهند دوستانشان را در طبیعت پیدا کنند."
۴. تجربههای عملی و ملموس - آزمایش "چکه کردن شیر آب": یک بطری خالی زیر شیر آب قرار دهید و چکههای آب را برای یک دقیقه جمع کنید. سپس به دانشآموزان نشان دهید که این مقدار کوچک چقدر در روز زیاد میشود. - محاسبه ذخیره آب: با یک لیوان نشان دهید که با بستن شیر آب هنگام مسواک زدن، چقدر آب ذخیره میشود و این ذخیره چطور میتواند به محیط زیست کمک کند.
۵. چالشهای خانوادگی و جوایز هیجانانگیز - چالش خانوادگی: از دانشآموزان بخواهید میزان آب مصرفی خانهشان را بررسی کنند و با خانواده به دنبال راههایی برای کاهش مصرف بگردند. به بهترین ایدهها جایزه دهید! - دفترچه صرفهجویی: هر دانشآموز فعالیتهایی که برای صرفهجویی انجام داده، در دفترچهای ثبت کند. در پایان هفته به برترینها یک "نشان افتخار دوستدار محیط زیست" بدهید.
۶. آموزش از طریق فیلم و انیمیشن - در کلاس انیمیشنهایی کوتاه درباره چرخه آب و اهمیت صرفهجویی پخش کنید. سپس از بچهها بخواهید داستانهای مشابه بسازند. - ایدهپردازی از فیلمها: پس از تماشای انیمیشن، از دانشآموزان بپرسید: "اگر شما یک قطره آب بودید، چه کار میکردید؟"
۷. پیوند با ارزشهای اخلاقی و فرهنگی - داستانهای دینی و ملی: از آموزههای فرهنگی یا داستانهای الهامبخش درباره آب و طبیعت استفاده کنید. مثلاً بگویید: "در گذشته مردم آب را گنج میدانستند، چون برای حیات همه چیز ضروری است." - تشویق به مسئولیتپذیری: توضیح دهید که هر کدام از ما میتوانیم یک قهرمان محیط زیست باشیم و با اقدامات کوچک، تاثیرات بزرگی بگذاریم.
این ایدهها به شما کمک میکند کلاس درس را به یک فضای شاد و آموزنده تبدیل کنید. آموزش صرفهجویی فقط یک درس نیست؛ بلکه هدیهای برای آینده کودکان و زمین است!
فرهیختگان هنر و آب
۶:۰۰
آموزش خلاقانه: نقاشی و کاردستی با موضوع صرفهجویی آب
معلمان عزیز، وقت آن رسیده که کلاس درس را به یک کارگاه خلاقیت و یادگیری تبدیل کنید! در این آموزش، دو فعالیت جذاب و سرگرمکننده برای دانشآموزان طراحی شده است که به کمک آنها هم اهمیت صرفهجویی در مصرف آب را یاد میگیرند و هم تخیل و هنرشان را به کار میگیرند.
فعالیت اول: مسابقه نقاشی "قهرمان نجات آب" چطور اجرا کنیم؟ 1. ابتدا موضوع را با هیجان برای دانشآموزان توضیح دهید: "تصور کنید یک قهرمان شجاع وجود دارد که از هدر رفتن آب جلوگیری میکند! این قهرمان میتواند یک قطره آب، یک ابر جادویی یا حتی یک حیوان خیالی باشد. حالا وظیفه شما این است که او را نقاشی کنید!" 2. به آنها کمک کنید تخیلشان را گسترش دهند: - این قهرمان چطور جلوی هدر رفتن آب را میگیرد؟ - چه ویژگی خاصی دارد؟ - چه ابزارهایی به او کمک میکند؟ 3. ابزارهای لازم را آماده کنید: کاغذ نقاشی، مداد رنگی، ماژیک یا آبرنگ. 4. به دانشآموزان ۳۰ دقیقه زمان بدهید تا قهرمان خود را طراحی کنند.
پایان کار: - نقاشیها را در یک گوشه کلاس نصب کنید و نمایشگاه "قهرمانان نجات آب" راه بیندازید. - از دانشآموزان بخواهید قهرمانشان را معرفی کنند و بگویند چه کاری برای حفاظت از آب انجام میدهد. - به بهترین نقاشیها "نشان قهرمان سبز" بدهید.
فعالیت دوم: ساخت کاردستی "پیامرسان آب" چطور اجرا کنیم؟ 1. موضوع را با یک داستان کوتاه شروع کنید: "تصور کنید قطرههای آب از شما کمک میخواهند تا پیام مهمی به همه بدهند: "ما را هدر ندهید!" شما باید به آنها کمک کنید این پیام را بسازند." 2. وسایل مورد نیاز را فراهم کنید: کاغذ رنگی، مقوا، بطری پلاستیکی، نیهای مصرفشده و سایر وسایل بازیافتی. 3. ایدههای ساخت کاردستی را به دانشآموزان بدهید: - مدل قطره آب: یک قطره بزرگ از مقوا بسازند و روی آن پیامهای صرفهجویی بنویسند. - بطری پیامرسان: با بطری پلاستیکی، مدلی از شیر آب درست کنند که پیام صرفهجویی روی آن نوشته شده باشد. - تابلوی هشدار: یک تابلو کوچک طراحی کنند که روی آن نوشته شده باشد "شیر آب را ببند!" 4. به دانشآموزان اجازه دهید با خلاقیت خودشان کار کنند و پیامهایشان را بسازند.
پایان کار: - کاردستیها را در کلاس یا راهرو مدرسه به نمایش بگذارید. - از کاردستیها عکس بگیرید و آنها را به خانوادهها نشان دهید تا پیام صرفهجویی به خانهها هم برسد! - به بهترین کاردستیها جوایزی مثل "نشان خلاقیت سبز" اهدا کنید.
چرا این فعالیت جذاب است؟ - دانشآموزان عاشق ساختن و نمایش دادن کارهای خود هستند. - این فعالیتها به آنها یاد میدهد که میتوانند قهرمان تغییر باشند. - پیام صرفهجویی نه تنها به خود دانشآموزان، بلکه به خانوادهها و محیط اطراف نیز منتقل میشود.
با این فعالیتها، کلاس شما به یک مرکز خلاقیت و آگاهی تبدیل خواهد شد. بیایید با آموزش و خلاقیت، قطرههای آب را نجات دهیم!
فرهیختگان هنر و آب
معلمان عزیز، وقت آن رسیده که کلاس درس را به یک کارگاه خلاقیت و یادگیری تبدیل کنید! در این آموزش، دو فعالیت جذاب و سرگرمکننده برای دانشآموزان طراحی شده است که به کمک آنها هم اهمیت صرفهجویی در مصرف آب را یاد میگیرند و هم تخیل و هنرشان را به کار میگیرند.
فعالیت اول: مسابقه نقاشی "قهرمان نجات آب" چطور اجرا کنیم؟ 1. ابتدا موضوع را با هیجان برای دانشآموزان توضیح دهید: "تصور کنید یک قهرمان شجاع وجود دارد که از هدر رفتن آب جلوگیری میکند! این قهرمان میتواند یک قطره آب، یک ابر جادویی یا حتی یک حیوان خیالی باشد. حالا وظیفه شما این است که او را نقاشی کنید!" 2. به آنها کمک کنید تخیلشان را گسترش دهند: - این قهرمان چطور جلوی هدر رفتن آب را میگیرد؟ - چه ویژگی خاصی دارد؟ - چه ابزارهایی به او کمک میکند؟ 3. ابزارهای لازم را آماده کنید: کاغذ نقاشی، مداد رنگی، ماژیک یا آبرنگ. 4. به دانشآموزان ۳۰ دقیقه زمان بدهید تا قهرمان خود را طراحی کنند.
پایان کار: - نقاشیها را در یک گوشه کلاس نصب کنید و نمایشگاه "قهرمانان نجات آب" راه بیندازید. - از دانشآموزان بخواهید قهرمانشان را معرفی کنند و بگویند چه کاری برای حفاظت از آب انجام میدهد. - به بهترین نقاشیها "نشان قهرمان سبز" بدهید.
فعالیت دوم: ساخت کاردستی "پیامرسان آب" چطور اجرا کنیم؟ 1. موضوع را با یک داستان کوتاه شروع کنید: "تصور کنید قطرههای آب از شما کمک میخواهند تا پیام مهمی به همه بدهند: "ما را هدر ندهید!" شما باید به آنها کمک کنید این پیام را بسازند." 2. وسایل مورد نیاز را فراهم کنید: کاغذ رنگی، مقوا، بطری پلاستیکی، نیهای مصرفشده و سایر وسایل بازیافتی. 3. ایدههای ساخت کاردستی را به دانشآموزان بدهید: - مدل قطره آب: یک قطره بزرگ از مقوا بسازند و روی آن پیامهای صرفهجویی بنویسند. - بطری پیامرسان: با بطری پلاستیکی، مدلی از شیر آب درست کنند که پیام صرفهجویی روی آن نوشته شده باشد. - تابلوی هشدار: یک تابلو کوچک طراحی کنند که روی آن نوشته شده باشد "شیر آب را ببند!" 4. به دانشآموزان اجازه دهید با خلاقیت خودشان کار کنند و پیامهایشان را بسازند.
پایان کار: - کاردستیها را در کلاس یا راهرو مدرسه به نمایش بگذارید. - از کاردستیها عکس بگیرید و آنها را به خانوادهها نشان دهید تا پیام صرفهجویی به خانهها هم برسد! - به بهترین کاردستیها جوایزی مثل "نشان خلاقیت سبز" اهدا کنید.
چرا این فعالیت جذاب است؟ - دانشآموزان عاشق ساختن و نمایش دادن کارهای خود هستند. - این فعالیتها به آنها یاد میدهد که میتوانند قهرمان تغییر باشند. - پیام صرفهجویی نه تنها به خود دانشآموزان، بلکه به خانوادهها و محیط اطراف نیز منتقل میشود.
با این فعالیتها، کلاس شما به یک مرکز خلاقیت و آگاهی تبدیل خواهد شد. بیایید با آموزش و خلاقیت، قطرههای آب را نجات دهیم!
فرهیختگان هنر و آب
۵:۴۱