بازارسال شده از اتاق گفتمان م ش. ه. د
بیستم فروردین سی و دو سال قبل، سید مرتضی آوینی، سید شهیدان اهل قلم، در سال 1372بر اثر انفجار مین باقیمانده از جنگ تحمیلی، در منطقه فکه،به شهادت رسید. بیاد این متفکر، نویسنده، هنرمند، معمار و فیلمساز، این روز روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است. یاد و راهش گرامی باد. محمدهادی عرفان. مشهد مقدس. 1404
۲۰:۴۰
۵:۴۰
بازارسال شده از اتاق گفتمان م ش. ه. د
۱۷:۳۲
بازارسال شده از مرکز مطالعات ش.م.ا
در سال ۸۰ یا ۸۳ قمری [ احتمالا نخستین] فرزند امام باقر ع و ام فروه در مدینه و در زمان فرمانروایی عبدالملک مروان به دنیا آمد. نام وی را جعفر نهادند. تبار ایشان از ناحیه پدربزرگ پدر ی به امام حسین ع ، از ناحیه مادربزرگ پدری به امام حسن ع ، و از ناحیه پدربزرگ و مادر بزرگ مادری به ابوبکر میرسید، ایشان دارای ۴ برادر و ۲ خواهر بودند که از میان تنها عبدالله برادر تنی ایشان است. مادر ایشان ام فروه فرزند قاسم بن محمد بن ابی بکر و اسما دختر عبدالرحمن بن ابی بکر زنی مومن و بسیار با تقوا بود آنچنان که برخی امام صادق ع را ابن المکرمه(پسر بانوی کریم) می خواندند. احتمال تاثیر مثبت وصلت امام باقر ع با پرهیزگارترین های خاندان خلیفه اول بر اقبال مردم به امام صادق ع قابل بررسی است. چرا که امام صادق ع ثمره دو امام امام حسن ع و امام حسین ع و دو خلیفه امیرالمؤمنین ع و ابوبکر بشمار میآمدند. گرچه از اوضاع سالهای پایانی امویان ، امام باقر ع و امام صادق ع فرصت بی نظیری ساختند که قریب به صدهزار حدیث از ایشان نقل شد و صدها شاگرد تربیت شدند. بلافاصله بعد از اقتدار بنی عباس این فرصت به پایان رسید و عملا در سالهای پایانی عمر شریف امام صادق ع مکتب جعفری تعطیل شد. از مهمترین جریانات دوره امام صادق ع میتوان به خروج علویین موافق و مخالف امام ، خروج بنی عباس، و ظهور فرقه های کلامی اشاره کرد. هدایت و هوشیاری امام برای حفظ جریان اصلی شیعی در طوفانهای سیاسی و علمی این دوره متاسفانه مهجور مانده است، و جای بررسی گسترده و تولید آثار هنری ادبی سینمایی و .... در این زمینه بشدت خالی است. با شهادت امام باقر ع در سال ۱۱۴ یا ۱۱۷ ، امام جعفر صادق ع امامت را عهده دار شدند. و این دوران تا ۱۴۸ ق ادامه یافت. ایشان با امرای متعدد اموی و عباسی هم عصر بودند. و با وجود شهادت در سن ۶۵ سالگی توسط منصور دوانیقی ، به شیخ الائمه هم شهرت دارند که این خود به تنهایی حجم شقاوت بنی امیه و بنی عباس به ائمه را میرساند. فرزندان ایشان از دو همسر بنامهای حمیده و فاطمه به ترتیب اسماعیل، عبدالله، ام فروة، موسی(ع)، اسحاق، محمد، عباس، علی، اسماء و فاطمه هستند. که انتخاب امام بعد ایشان بواسطه ارشدیت اسماعیل و عبدالله افطح از نظر سنی، با مشکلاتی همراه بود .
۱۰:۱۵
بازارسال شده از اتاق گفتمان م ش. ه. د
۸:۱۷
بازارسال شده از اتاق گفتمان م ش. ه. د
#سخنرانی
معماری نور در بناهای شاخص، با نگاهی به سوابق ایران توسط دکتر محمدهادی عرفان یکی از متخصصهای معماری ایرانی روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه (دومین روز سمپوزیوم ملی روشنایی و نورپردازی ایران) از ساعت ۱۲:۳۰ ارائه خواهد شد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام میتوانید به سایت سمپوزیوم به نشانی www.ils-kiaeee.ir مراجعه نمایید.
۰۵۱-۳۶۱۰۳۸۵۷ - ۰۹۱۵۳۲۴۸۲۷۷
۰۵۱-۳۶۱۰۳۸۷۹
info@ils-kiaeee.ir
@ILSKIAEEE2024https://www.instagram.com/ils_kiaeee
۸:۱۸
بازارسال شده از اتاق گفتمان م ش. ه. د
۴:۴۸
بازارسال شده از اتاق گفتمان م ش. ه. د
سلام. دعوت به پویش هنری خاک پای حیدرم. در فضای رسانهای امروز خیلی از واقعیتها بایکوت میشوند، منحرف میشوند و بهجای حقیقت به مخاطب غالب میشوند؛ حتی حقایقی که در درستی آنها نمیتوان تشکیک کرد!سال گذشته در روز شهادت حضرت علی علیهالسلام در آرامگاه فردوسی گروهی حرمتها شکستند و افکار خودشان را به حکیمی چون فردوسی نسبت دادند و سوت و کفزنان فریاد میزدند: «ما آریایی هستیم! عرب نمیپرستیم!» در حالی که هیچکدام از این جماعت حتی صفحات اولیۀ شاهنامۀ فردوسی را هم تورق نکردهاند که بدانند فردوسی به سنت همۀ بزرگان ادب فارسی تحمیدیهای دارد در ستایش خداوند و ستایش پیامبرصلیالله علیه و آله، حضرت علی علیهالسلام و اهل بیت علیهم السلام!فردوسی خودش را خاک پای حیدر میداند و بندۀ اهلبیت علیهم السلام. در انتساب این ابیات و مذهب تشیّع فردوسی هیچ شک و ابهامی وجود ندارد، اما متاسفانه ابیات پر مغز و زیبای این حکیم ادب فارسی خصوصا در ستایش حضرت علی علیهالسلام بسیار مهجور واقع شده است. ضمن دعوت شما برای تولید اثر در این پویش به ضمیمه اشعار مورد نظر، نظرات شاهنامه پژوهان در خصوص این ابیات و انتسابش به فردوسی و همچنین بررسی بیش از 60 نسخۀ خطی و مشهور شاهنامه که این ابیات در آنها موجود است برای جلوگیری از هرگونه حرف و نقل غیر علمی و غیرمستند ارسال میگردد.یاعلی
۴:۴۸
بازارسال شده از مرکز مطالعات ش.م.ا
بنام خدا یادداشت یکصد و سوم آن عزم راسخ الهی سرزمین سترگ ایران ، برای نخستین بار عالمی الهی ، فقیهی مفسر، فلیسوفی عارف ، شاعری مجاهد و سالکی حقیقت بین و سیاستمدار را بر تارک حکمرانی خویش دید. خوش به حال ایران که چنین حکیم مردم باوری ، به پشتوانه مردمی بهتر از اهل حجاز دوره نبی مکرم ص، پرچم توحید و دین فعال و اجتماعی را برافراشت. ایران از مادها و قبل مادها تا امروز و فرداها، هرگز چنین عالم عاملی را بر صدر حاکمیت خویش ندیده بود. امام، ما را به خودمان شناساند. و لقمه "ما می توانیم" را در دهانمان گذاشت. شهید سید مرتضی آوینی درباره ی امام می نویسد: "امام «ره» به ما آموخت که «انتظار در مبارزه است» و این بزرگترین پیام او بود، و پس از او، اگر باز هم امیدی ما را زنده میدارد همین است که برای ظهور آخرین حجت حق مبارزه کنیم. امام «ره» ما را آموخت که « عرفان را با مبارزه جمع کنیم»و خود بهترین شاهد بود که بر این مدعا که عرفان عین مبارزه است، و از این پس دیگر چه داعیه ای می ما ند برای انان که عرفان را به مثابه امری کاملآ شخصی بهانه واماندگی خویش می گر فتند؟ او کتاب و سنت را در وجود خویش تفسیر کرد و مجهولات شریعت و طریقت رابا مفتاح مبارک حیات خویش گشود و ما می دانستیم که جهاد اصغر شرط لازم جهاد اکبر است و اولیای مقرب خدا در تمام طول تاریخ همواره بر همین شیوه زیسته اند." امروز سالگرد عروج پیر جماران و فرزند خمین است. فرزند شهید و پدر شهید. فرزندی از سلاله سادات موسوی.فرزندی که ریشه در خمین و کشمیر و نیشابور و مدینه دارد. کسی که به نماد "نه" به استکبار غرب و شرق بدل شد و تمایز مردم باوری و مردم سالاری دینی با دمکراسی های جعلی را به رخ اندیشمندان غرب و شرق کشید. امام 36سال است دیگر بین ما نیست. صحیفه او در مقابل ماست. وصایای او رهنمون ماست و این بر عهده ماست که نگذاریم انقلاب خمینی به دست نااهلان بیافتد. مسیر ناهموار طی شده جز به فروپاشی غرب نخواهد انجامید. راهبر و هدف و مسیر مشخص است. رهبر معظم انقلاب نیز هدایت همان مسیر را بر عهده دارند. جهان پوست اندازی کرده و امروزه ، پابرهنگان جهان، علیرغم همه سفاکیهای رژیم صهیونی، کابوس عدم امنیت را جزو سبک زندگی صهیونیستی کرده اند. شیطان بزرگ امروزه نگران پایان تداوم هژمونی قلدری خویش است. بی اخلاقی و هرزگی سینما و هنر و ورزش را درنوردیده است. خشونت تبدیل به اقتصاد و صنعتی پردرآمد شده و جهان بیش از دیروز تشنه ی بازگشت عدالت و معصومیت برآمده از دین به عرصه زندگی اجتماعی است. جهان هم چنان محمل عصر خمینی است. محمدهادی عرفان.14 خرداد 1404. مشهد
۲:۵۴
بازارسال شده از اتاق گفتمان م ش. ه. د
بنام خدا یادداشت یکصد و چهارم ؛ تهدید جنگ و فرصت مسجدآنها که دهه شصت را تجربه کرده اند شکوفایی کارکرد سیاسی ، اجتماعی مسجد را بیاد دارند. شبکه راهبردی و عملیاتی توزیع بیانات امام ، کانون کمک به نیازمندان ، صندوقهای قرض الحسنه ، اعزام به جبهه، فعالیتهای هنری ، نهضت سواد آموزی ، انواع دوره های آموزشی، پشتیبانی زنانه از جبهه.... بخشی از این تجربه هستند. در دوره طلایی دهه شصت ، نسل نوجوان در انواع تجربه های امنیتی ، نظامی، فرهنگی ، مذهبی، اجتماعی، مهارتی، و... در مسجد بالید ، جنگ را مدیریت کرد و کشور را به ثبات رساند.طبق آمار، تقریبا بیش از 70000 مسجد در کشور وجود دارد. شبکه ای مویرگی در همه نقاط کشور که یکی از مهمترین رسانه های معتمد و مطمئن، مردمی، و غیروابسته به دولت است .از سوی دیگر سال تحصیلی تمام شده و نوجوانان اکثر وقت آزاد دارند. نوجوان و روحیه تجربه طلب او به خوبی می تواند با فراخوان و جذب آنها به مساجد در قالبهای متنوع آموزش اسلحه، آموزشهای ایست و بازرسی و اصول امنیتی، آموزشهای مهارتی مانند کمکهای اولیه ، آموزشهای هنری مانند ساخت کلیپ و سرود و خوشنویسی و ..... جذب شده و نوجوانان دختر و پسر ایرانی را در این شبکه بزرگ وارد کرد. تبعا به دلیل گسست نسلی و کم توجهی رسانه ی مسجد به نسل Z ، آغاز این فرآیند باید هوشمندانه ، سهل گیرانه، با آغوش باز و با اغماض بوده تا بتوان حضور نوجوان غیرتمند ایرانی را در مسجد شاهد بود. غیرت در این نسل وجود دارد ولی ادبیات متفاوت آنها ، روشهای متفاوت سبک زندگی دیجیتالی نسل Z و نگرش متفاوت آنها به فرایندها، نتیجه گیری و تعریف پروژه با ادبیات آنها می تواند نقاط گلوگاهی ارتباط موفق با نسل جدید باشد. در کنار اینها دختران نسل 60 و 70 هم اکنون نقش پررنگ مادری را دارند و حضور آنها به عنوان پشتیبان می تواند بشدت به مانایی و تداوم این حرکت و کمک به شکوفایی مردمی این حرکت کمک خواهد نمود. نقش پیشکسوتهای بسیج، پدران و روحانیت هم می تواند وزن عقلانیت را به شور و هیجان بچرباند و کمک کند تا جریان شور و هیجان تبدیل به جریانی ماندگار و مانا شود.مطمئنا از دل این فرآیند صدها و صدها نوجوان و جوان فداکار د رعرصه های مختلف شکوفا خواهند شد. تجربه 40ساله ی طرحهای موفق در پایگاه های بسیج محلات هم پیش روی ماست تا بتوان در کمترین زمان نسبت به احیا و تقویت نقش پایگاه های بسیج محلات اقدام نمود. جمع بندی:1. تهدید حمله رژیم صهیونیستی، فرصتی کم نظیر برای ترمیم گسستهای اجتماعی بین نسلی و احیای قدرتمند رسانه و بازوی مسجد در منظومه ی شناختی انقلاب اسلامی است. 2. ادغام و رشد هم زمان و یگانه عشق به وطن و ارادت به انقلاب اسلامی دوگانه جعلی وطن/دین را باطل می کند 3. از فرصت دفاع در برابر رژیم صهیونیستی ، برای تربیت و تضمین آتیه انقلاب اسلامی باید استفاده شایانی نمود. برای چند دهه نسل نوجوانان ایرانی موتور محرک جمهوری اسلامی خواهند بود. م. ه. عرفان. 30خرداد1404
۱۹:۴۹
بازارسال شده از مرکز مطالعات ش.م.ا
بنام خدا یادداشت یکصد و چهارمزندگی به سبک پیامبر مکرم اسلام ص 28 صفر سالروز رحلت جانگذار نبی مکرم اسلام ص است. پیامبر با حسن خلقی مثال زدنی عرب جاهلی را به دین اسلام جذب نمود. با الهام از کتاب خواندنی و مستند علامه طباطبایی درباره ی شیوه زندگی پیامبر مکرم اسلام ص بنام "سنن النبی" فهرست کوتاهی از زندگی و خصوصیات شخصی پیامبر را تقدیم میکنم. گفتنی است علامه طباطبایی این کتاب را ابتدا برای عمل شخصی خود گردآوری کرده بودند و آن را به عنوان یکی از آخرین آثار خود، با نظر و خواست خودشان به چاپ رساندند.1. همیشه قبل از بیرون رفتن به آینه مینگریستند و موها را شانه و مرتب می کردند.2. بیشترین هزینه رسول خداص عطر بود.3. وقتی دست میدادند تا طرف مقابل دستش را نمی کشید دست خود را نمی کشیدند4. موهای خود را با برگ سدر میشستند و از مشک و عنبر برای خوشبو کردن خود استفاده میکردند.5. مسواک زدن قبل از خواب و بعد از بیداری 6. پرهیز از جدال و پرحرفی7. شانه، سرمه دان، قیچی، آینه و مسواک از جمله وسایل ضروری پیامبر (ص) در سفر بود 8. ابروانى پیوسته و گونه هایى صاف و هموار 9. مژههایش بلند و محاسن و شاربش پر 10. هنگام راه رفتن چنان گام مىزد که گویى از سراشیبى فرود مىآید. 11. مُهر نبوت در میان شانه هایش نمایان بود.12. اگر موى سرش را بلند مىنمود، از نرمۀ گوش تجاوز نمىکرد. 13. جز به هنگام نیاز سخن نمىگفت. 14. سخنان کوتاه و جامع مىگفت.15. از هیچ طعامى بد نمىگفت و تعریف هم نمىکرد16. با تمام دست اشاره مىکرد [، نه با انگشت] 17. به هنگام تعجب، دست را پشت و رو مىکرد. 18. زمانى که سخن مىگفت، دستها را به هم مىچسباند و شست دست چپ را به کف دست راست مىزد.19. هنگامى که پاى حق در میان بود، از شدت خشم کسى او را نمىشناخت و چیزى مانعش نبود تا آنکه حق را بازستاند.20. بیشتر خندهاش تبسم بود و چون مىخندید، دندانهایش مانند دانه هاى تگرگ نمایان مىشد.
محمدهادی عرفان.30مرداد1404
محمدهادی عرفان.30مرداد1404
۱۸:۰۱
نگاهی اجمالی به زندگی امام حسن مجتبی علیه السلام؛ در سه شنبه نیمه رمضان سال سوم هجری قمری، نخستین نوه پیامبر اکرم ص در مدینه، به دنیا آمد. پیامبر این فرزند را حسن ، به معنای نیکو و زیبا نامید. در گوشش اذان فرمود. و در هفتمین روز ولادت گوسفندی برایش عقیقه نمود. نظر علی ع ابتدائا بر نام حمزه یا حرب بود که در پاسخ رسولخدا فرمود از شما در نامگذاری فرزندم پیشی نمیگیرم. آغوش پر مهر مادر و سایه مهربان پدربزرگ تنها ۷ سال همراهش بود. ۳۷ ساله بود که امیرالمومنین به شهادت رسید.و پس از چندبار ترور و مسمومیت سرانجام با سم حل شده در شیر توسط جعده همسرش مسموم و در ۲۸ صفر سال ۵۰ ق به شهادت رسید.پیامبر به او لقب سید داده بودند. در جریان مباهله حضور داشته.و از مصادیق و شان نزول آیه تطهیر میباشند. جالب است که پیامبر در پیمانی ایشان را به عنوان گواه گرفت.در دوران خلیفه دوم ، و به دستور او، ایشان جزو شاهدان شورای شش نفره تعیین خلیفه بودند. در آنزمان حدودا ۲۰ ساله بودند. در دوره خلیفه سوم در برخی جنگها در سرحدات شمال ایران بسال ۲۹ ق.و آفریقا بسال ۲۶ ق. شرکت داشتند. برای ایشان تعدد زوجات ذکر کرده اند. عدد نسبتا قابل اطمینان همسران ایشان ۱۸ است. و تعداد فرزندانشان ۱۶. فرزندان ایشان از نسل حسن مثنی و زید بن حسن باقی ماند. و سادات حسنی، در طول تاریخ منشا تحرکات اجتماعی و سیاسی و بویژه مبارزه با حکام عباسی در قرن ۲ و ۳ بوده اند. این سلسله سادات در برخی نقاط جهان اسلام به شرفا معروفند.امام در دوره ۴ ساله حکومت علوی در کنار پدر و در جنگها از فرماندهان ارشد سپاه بود. عبیدالله بن عمر و معاویه در همین دوران به او پیشنهاد خلافت دادند که تبعا با مخالفت مواجه شد. از فردای شهادت حضرت علی ع به مدت ۶ تا ۸ ماه خلیفه بود و اهل سنت ایشان را پنجمین و آخرین خلیفه راشدین میدانند.ماجرای صلح ایشان در تاریخ ضبط است. وصی و متولی موقوفات علوی بعد پدر ایشان بود. و بعد از صلح ، چندبار.حداقل ۱۸ بار. که به حج مشرف شد هجوم جمعیت باعث میشد امام حسین به کمک چند نفر دیگر مانع ازدحام شوند. حتی ابن عباس که بزرگتر بود هنگام سوار شدن اسب برایش رکاب میگرفت. بردباری ایشان حتی دشمنان را به تعجب واداشته بود. دوبار کل دارایی اش را در راه خدا بخشید . و سه بار نیمی از اموالشان را به نیازمندان داد. از ایشان ۱۵ نامه. حدود ۲۵۰ حدیث، و ۷ وصیت نامه بیادگار مانده است. برای ایشان ۴۱ صحابه و ۱۳۸ راوی ذکر کرده اند. امام حسن شعر نیز میسرودند. و وقایع متعددی از بیان اخبار غیبی از ایشان نقل شده است. دوره دهساله امامت ایشان عموما به انزوای برآمده از خفقان اموی و جهل مردم گذشته است.
۹:۱۷
بازارسال شده از اتاق گفتمان م ش. ه. د
نگاهی به سیره زندگی امام رضا علیه السلام
«ابراهیم بن عباس» دربارۀ سیرۀ اخلاقی آن حضرت می گوید: «1.هرگز ندیدم آن حضرت، با سخن خود در حق کسی جفا کند (و مورد اهانت و آزار قرار دهد) و یا کلام کسی را قبل از آن که پایان یابد، قطع کند. 2.نیاز نیازمندان را برآورده می ساخت و هرگز حاجت مندی را که توان انجام حاجت او را داشت، رد نمی کرد. 3.هرگز پای خود را نزد دیگران دراز نمی کرد، 4.هرگز در حضور دیگران به چیزی تکیه نمی داد.5. هرگز ندیدم غلامان و خدمۀ خود را دشنام دهد.6. ندیدم که در جمع، با صدای بلند بخندد؛ بلکه خنده اش تبسّم بود. 7.وقتی سفره پهن می کرد، بردگان و خدمه و حتی دربان ها و نگهبانان نیز با او بر سفره می نشستند. 8.خوابش کم بود. 9.کارهای نیک و صدقه های پنهانی فراوانی داشت و اکثر آن ها را در شب تار انجام می داد (تا مبادا کسی خجالت بکشد و یا او را بشناسد) »10.احمد بن علی انصاری می گوید: «رجاء بن ابی ضحاک که از مدینه تا خراسان همراه حضرت بود، در مورد رفتار آن حضرت این گونه گزارش داده است: «وقتی صبح می شد، نماز صبح را می خواند. وقتی سلام می داد، در مصلای خود «سبحان اللّه» و «الحمدللّه» و «اللّه اکبر» و «لااله الّااللّه» و صلوات بر نبی و آلش می گفت تا آفتاب طلوع می کرد. سپس به سجده می رفت و آن قدر طول می داد که آفتاب بالا می آمد.11.وقتی ثلثی از شب می گذشت، نماز عشاء را می خواند و بعد از آن به تعقیبات می پرداخت و با یک سجدۀ شکر به بستر خواب می رفت.12.وقتی ثلث سوم شب می شد، با سبحان اللّه و الحمدللّه و اللّه اکبر و لااله الّااللّه گفتن و استغفار از بستر خواب بر می خاست. آن گاه وضو می گرفت و هشت رکعت به صورت دورکعتی می خواند، سپس نماز جعفر طیّار را می خواند و سپس نماز شفع و وتر را به صورت مخصوص [به جا می آورد].»
«ابراهیم بن عباس» دربارۀ سیرۀ اخلاقی آن حضرت می گوید: «1.هرگز ندیدم آن حضرت، با سخن خود در حق کسی جفا کند (و مورد اهانت و آزار قرار دهد) و یا کلام کسی را قبل از آن که پایان یابد، قطع کند. 2.نیاز نیازمندان را برآورده می ساخت و هرگز حاجت مندی را که توان انجام حاجت او را داشت، رد نمی کرد. 3.هرگز پای خود را نزد دیگران دراز نمی کرد، 4.هرگز در حضور دیگران به چیزی تکیه نمی داد.5. هرگز ندیدم غلامان و خدمۀ خود را دشنام دهد.6. ندیدم که در جمع، با صدای بلند بخندد؛ بلکه خنده اش تبسّم بود. 7.وقتی سفره پهن می کرد، بردگان و خدمه و حتی دربان ها و نگهبانان نیز با او بر سفره می نشستند. 8.خوابش کم بود. 9.کارهای نیک و صدقه های پنهانی فراوانی داشت و اکثر آن ها را در شب تار انجام می داد (تا مبادا کسی خجالت بکشد و یا او را بشناسد) »10.احمد بن علی انصاری می گوید: «رجاء بن ابی ضحاک که از مدینه تا خراسان همراه حضرت بود، در مورد رفتار آن حضرت این گونه گزارش داده است: «وقتی صبح می شد، نماز صبح را می خواند. وقتی سلام می داد، در مصلای خود «سبحان اللّه» و «الحمدللّه» و «اللّه اکبر» و «لااله الّااللّه» و صلوات بر نبی و آلش می گفت تا آفتاب طلوع می کرد. سپس به سجده می رفت و آن قدر طول می داد که آفتاب بالا می آمد.11.وقتی ثلثی از شب می گذشت، نماز عشاء را می خواند و بعد از آن به تعقیبات می پرداخت و با یک سجدۀ شکر به بستر خواب می رفت.12.وقتی ثلث سوم شب می شد، با سبحان اللّه و الحمدللّه و اللّه اکبر و لااله الّااللّه گفتن و استغفار از بستر خواب بر می خاست. آن گاه وضو می گرفت و هشت رکعت به صورت دورکعتی می خواند، سپس نماز جعفر طیّار را می خواند و سپس نماز شفع و وتر را به صورت مخصوص [به جا می آورد].»
۶:۳۸
اولین روز از 1187 مین سالروز امامت حضرت حجت بن الحسن عج گرامی باد.
۴:۴۱
ثبت خسوف شامگاه 16 شهریور 1404، عکس :محمدهادی عرفان، دوربین نیکونD3200
۵:۵۰
بازارسال شده از اتاق گفتمان م ش. ه. د
مشهد؛ پرچمدار بهسازی پیادهروها برای روشندلان
محمدهادی عرفان - مدیر پروژه پیشخانهای زیارت و شهر انسانمحور
کد محتوا: ۴۳۶۷۹۲
تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۴ - ۰۵:۱۹
روز 15اکتبر مصادف با 23مهرماه، به عنوان روز جهانی عصای سفید (white Cane Safety Day) بهانهای است برای اینکه به موضوعات و معضلات زندگی نابینایان یا بهعبارتدیگر روشندلان پرداخته شود. از سال1964 تاکنون موضوعات مختلفی در این رویداد مورد بحث قرار گرفته است. توجه به نابینایان، اعم از معلولان مادرزاد یا معلولان حاصل از حوادث یا جانبازان دفاع مقدس که بخشی از جمعیت جامعه امروزی ما را تشکیل میدهند، امری پذیرفته است و متأسفانه آمار این جامعه در کشور نیز بهدلیل حوادث، تصادفها، بیماریها و... در خور توجه بوده و رو به افزایش است.در شهرهای امروز، توجه به سبک زندگی نابینایان اعم از کودکان، بزرگسالان و سالمندان نابینا و کمبینا و نیز نابینایانی که از معلولیتهای دیگر هم رنج میبرند، موضوعی پراهمیت تلقی میشود. توجه به موضوع معلولان و بهویژه نابینایان، اولینبار در مدیریت شهری و شهرداری مشهد و در طرح «بهساز» با راهنمایی یکی از معلولان جدی گرفته شد. اجرای «خطوط بساوایی» یا همان موزاییکهای زردرنگ برجسته در پیادهروهای مشهد در طرح بهساز، بهسرعت دیده شد و بسیاری از شهرداریهای کشور با مشاهده این اقدام مناسب و به تأسی از مشهد، به اجرای خطوط بساوایی در پیادهروهای شهرها اقدام کردند و در نتیجه با پرچمداری شهر مشهد، بیشتر شهرهای پرجمعیت کشور در کفسازی پیادهروها، به موضوع خطوط بساوایی توجه دارند. ولی این همه ماجرا نیست. توجه به عبور و تردد ایمن نابینایان از چهارراهها، نیازمند طراحی چراغهای راهنمایی صوتی یا بوقدار است؛ موضوعی که در کشورهای اروپایی، سالهاست عملی شده است و نابینایان به مجرد رسیدن به تقاطع، میتوانند با فشردن دکمه مخصوص که در ارتفاع مناسب بر پایه چراغ راهنمایی نصب شده است، با هشدار صوتی، چراغ را سبز کنند. خودروها نیز موظف به توقف و حفظ ایمنی فرد نابینا در تردد هستند.ماده۱۰ آییننامه اجرایی ماده۳ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، شهرداریها و دهیاریها را مکلف کرده اقداماتی انجام دهند که یکی از این اقدامات همسطحسازی، مناسبسازی و نصب خط هدایت نابینایان در پیادهروها و تأمین محل ویژه توقف (پارک) خودروی افراد دارای معلولیت در محل توقف حاشیه خیابانها و توقفگاههای عمومی است. لذا توجه به تقاطعهایی که بهدلیل نزدیکبودن به مراکز آموزشی، دانشگاهها و... محل تردد نابینایان بیشتری است، به نظر امری لازم و حداقلی میرسد که باز هم میتواند با پرچمداری مشهد در توجه به تردد ایمن و امن شهروندان، به اثبات برسد.
ازسویدیگر، توجه به طراحی محیط و مبلمان شهری برمبنای لامسه نیز میتواند مهمترین رویکرد طراحان شهری و معماران، برای پاسخگوبودن مبلمان و محیط شهری به نیازهای نابینایان باشد. تغییر بافت کفسازی، تغییر بافت و صیقلیبودن یا بافتداربودن دیوارها در مناطق حساس و مهم و پرتردد یا پراستفاده مانند سرویسهای بهداشتی و ایستگاههای اتوبوس و مترو، میتواند بهرهوری آن فضاها را برای جامعه روشندلان راحتتر و ایمنتر کند. امید است اینگونه امکانات، بهزودی برای همشهریان و زائران نابینا در شهر مشهد فراهم شود.روزنامه شهرآرا ۲۲ مهر ۱۴۰۴ شماره ۴۶۰۰ صفحه ۱۵۴۶۳۰https://shahraranews.ir/fa/publication/16739/154630?to_date=1404/07/22&p_id=3
روزنامه شهرآرا ۲۲ مهر ۱۴۰۴ شماره ۴۶۰۰ صفحه ۱۵۴۶۳۳https://shahraranews.ir/fa/publication/16739/154633?to_date=1404/07/22&p_id=3
محمدهادی عرفان - مدیر پروژه پیشخانهای زیارت و شهر انسانمحور
کد محتوا: ۴۳۶۷۹۲
تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۴ - ۰۵:۱۹
روز 15اکتبر مصادف با 23مهرماه، به عنوان روز جهانی عصای سفید (white Cane Safety Day) بهانهای است برای اینکه به موضوعات و معضلات زندگی نابینایان یا بهعبارتدیگر روشندلان پرداخته شود. از سال1964 تاکنون موضوعات مختلفی در این رویداد مورد بحث قرار گرفته است. توجه به نابینایان، اعم از معلولان مادرزاد یا معلولان حاصل از حوادث یا جانبازان دفاع مقدس که بخشی از جمعیت جامعه امروزی ما را تشکیل میدهند، امری پذیرفته است و متأسفانه آمار این جامعه در کشور نیز بهدلیل حوادث، تصادفها، بیماریها و... در خور توجه بوده و رو به افزایش است.در شهرهای امروز، توجه به سبک زندگی نابینایان اعم از کودکان، بزرگسالان و سالمندان نابینا و کمبینا و نیز نابینایانی که از معلولیتهای دیگر هم رنج میبرند، موضوعی پراهمیت تلقی میشود. توجه به موضوع معلولان و بهویژه نابینایان، اولینبار در مدیریت شهری و شهرداری مشهد و در طرح «بهساز» با راهنمایی یکی از معلولان جدی گرفته شد. اجرای «خطوط بساوایی» یا همان موزاییکهای زردرنگ برجسته در پیادهروهای مشهد در طرح بهساز، بهسرعت دیده شد و بسیاری از شهرداریهای کشور با مشاهده این اقدام مناسب و به تأسی از مشهد، به اجرای خطوط بساوایی در پیادهروهای شهرها اقدام کردند و در نتیجه با پرچمداری شهر مشهد، بیشتر شهرهای پرجمعیت کشور در کفسازی پیادهروها، به موضوع خطوط بساوایی توجه دارند. ولی این همه ماجرا نیست. توجه به عبور و تردد ایمن نابینایان از چهارراهها، نیازمند طراحی چراغهای راهنمایی صوتی یا بوقدار است؛ موضوعی که در کشورهای اروپایی، سالهاست عملی شده است و نابینایان به مجرد رسیدن به تقاطع، میتوانند با فشردن دکمه مخصوص که در ارتفاع مناسب بر پایه چراغ راهنمایی نصب شده است، با هشدار صوتی، چراغ را سبز کنند. خودروها نیز موظف به توقف و حفظ ایمنی فرد نابینا در تردد هستند.ماده۱۰ آییننامه اجرایی ماده۳ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، شهرداریها و دهیاریها را مکلف کرده اقداماتی انجام دهند که یکی از این اقدامات همسطحسازی، مناسبسازی و نصب خط هدایت نابینایان در پیادهروها و تأمین محل ویژه توقف (پارک) خودروی افراد دارای معلولیت در محل توقف حاشیه خیابانها و توقفگاههای عمومی است. لذا توجه به تقاطعهایی که بهدلیل نزدیکبودن به مراکز آموزشی، دانشگاهها و... محل تردد نابینایان بیشتری است، به نظر امری لازم و حداقلی میرسد که باز هم میتواند با پرچمداری مشهد در توجه به تردد ایمن و امن شهروندان، به اثبات برسد.
ازسویدیگر، توجه به طراحی محیط و مبلمان شهری برمبنای لامسه نیز میتواند مهمترین رویکرد طراحان شهری و معماران، برای پاسخگوبودن مبلمان و محیط شهری به نیازهای نابینایان باشد. تغییر بافت کفسازی، تغییر بافت و صیقلیبودن یا بافتداربودن دیوارها در مناطق حساس و مهم و پرتردد یا پراستفاده مانند سرویسهای بهداشتی و ایستگاههای اتوبوس و مترو، میتواند بهرهوری آن فضاها را برای جامعه روشندلان راحتتر و ایمنتر کند. امید است اینگونه امکانات، بهزودی برای همشهریان و زائران نابینا در شهر مشهد فراهم شود.روزنامه شهرآرا ۲۲ مهر ۱۴۰۴ شماره ۴۶۰۰ صفحه ۱۵۴۶۳۰https://shahraranews.ir/fa/publication/16739/154630?to_date=1404/07/22&p_id=3
روزنامه شهرآرا ۲۲ مهر ۱۴۰۴ شماره ۴۶۰۰ صفحه ۱۵۴۶۳۳https://shahraranews.ir/fa/publication/16739/154633?to_date=1404/07/22&p_id=3
۱۵:۲۱
امروز در برنامه سلام صبح بخیر رادیو سراسری، موضوع مسکن مطرح شد و مباحثی مطرح شد و از نظر کارشناسی در این گفتگو بهره گرفته نشد. موضوع مسکن متاسفانه به دلیل تصمیمات نادرست، روز به روز گره های پیچیده تری میخورد و جای مدعی و متهم، جای مطالبه مردم و پاسخگویی مسوول ظاهرا عوض شده است. بگذارید 3میلیون مسکنی که توسط صاحبان این منازل، به دلیل قوانین غلط دستپخت شمای مجلس، حبس شده، با تجدید نظر اساسی در قوانین به بازار برگردد تا دولت تنفس برای تولید مسکن داشته باشد.https://www.instagram.com/reel/DQXNjZvDBGH/?igsh=NjZiM2M3MzIxNA==
۱۸:۲۵
بازارسال شده از مرکز مطالعات ش.م.ا
بنام خدایادداشت یکصد و پنجمموذن جامعه.. و نیاز به گفتگو16 آذر سال 1332، تنها چندماه بعد از قدرت نمایی سیا در سرنگونی دولت مصدق، این بار ریچارد نیکسون از سر اقتدار و ابرقدرتی، مهمان محمدرضا پهلوی شد. حضور نیکسون در خیابانهای تهران، با استقبال خشمناک دانشجویان مواجه شد، و جواب سخت رژیم به خاک و خون کشیدن اعتراض دانشجویی بود. این روز به یاد سه دانشجوی شهید (مصطفی بزرگنیا و احمد قندچی ومهدی شریعترضوی) بعد از انقلاب روز دانشجو نامیده شد. نقش پررنگ دانشجو در وقوع انقلاب، این گونه بود که در بیان شهید دکتر بهشتی، او را موذن جامعه نامید. "دانشجو موذن جامعه است که اگر در خواب بماند نماز امّت قضا خواهد شد”جنبش دانشجویی از نظر کمی، کیفی، گسترش و عمق و میزان تاثیر در رویدادهای اجتماعی فراز و فرودهای متعددی را از سال 1332 تا کنون پشت سرگذاشته است. دانشجویان سال 32 دیگران اکثرا در بین ما نیستند. دانشجویان متصرف لانه جاسوسی به عنوان مهمترین اقدام دانشجویی قرن اخیر، با انشعابات و انشقاق های متنوع سیاسی، دیگر اتحادی ندارند و البته پا به دوره ی سالمندی گذاشته اند. و برخی از آنان هنوز میزهای مدیریت سیاسی را رها نمی کنند. دانشجوهای جنبش 1376، و دانشجوهای دهه های 80 و 90 هم اکنون بخشی از بدنه سازنده کشور و توان مدیریتی آن هستند و امروز با دانشجوهای دهه 1400 مواجه هستیم. بدنه دانشجویی با تغییر در تعداد و وزن دانشگاه های غیردولتی، اندکی از لبه های سیاسی فاصله گرفته و دغدغه هایی مانند مهاجرت، معیشت، ازدواج، و حتی دین، را میتوان از پرشمارترین دغدغه های نسل جوان امروز دانست. در اغتشاشات 1401،و موضوع حجاب، علیرغم تظاهر بخشی از بدنه دانشجویی به فهم متفاوت از حجاب، کلیت این جامعه، خصوصا بعد از جنگ 12 روزه، نشان داد دغدغه وطن نیز دارد.به عنوان معلمی که 26 سال است در محیط دانشگاهی موانست مختصری با دانشجوها دارم، احساس میکنم جوان دانشجوی امروز، عموما و کاملا پاک، تشنه آموختن، و متاسفانه تحریم شده از سوی نسل دهه 50 و 60 و 70 است. فقدان گفتگو و آموزش صمیمانه با نسل جوان دانشجوی امروز، بر مظلومیت او افزوده است و اگر او با گفتگوی درون نسلی گاه راهی را انتخاب میکند که از منظر نسل من، زیر تیغ نقد قرار دارد، خرده بر من و امثال من است که با او گفتگو نکرده ام و او از نسل من جز وعظ و اندرز چیزی ندیده.. نسل دانشجوی امروز حق دارد از من و ماها بیاموزد، خوب هم بیاموزد، خوبی هم بیاموزد، و نیکی کردن را نه به حرف که به عمل ببیند. قدر این نسل خوب را بیشتر بدانیم.محمدهادی عرفان. مدرس و هیأت علمی دانشگاه16آذر 1404
۱۸:۲۵