عکس پروفایل فحوا | Fahvaف

فحوا | Fahva

۱,۱۲۱عضو
thumnail

۱۰:۱۶

thumnail

۱۰:۱۶

thumnail

۱۰:۱۶

thumnail

۱۰:۱۶

thumnail

۱۰:۱۶

thumnail

۱۰:۱۶

thumnail

۱۰:۱۶

thumnail
دانشمند کوچک یافتنی نیست، ساختنی‌ است!
پیش از این در خصوص مشارکت نوجوانان، اشاره‌ای داشتیم به 3M Young Scientist Challenge در آمریکا و به‌کار گرفتن خلاقیت دانش‌آموزان برای حل مشکلات در آمریکا. اکنون بهتر است آشنایی بیشتری با این چالش داشته باشیم که نوجوانان آمریکایی را برای حل مشکلات کشورشان ترغیب می‌کند.
طرح دانشمندان جوان چیست؟
3M Young Scientist Challenge یک مسابقه سالانه است که برای دانش‌آموزان 10 تا 14 ساله برگزار می‌شود. در این مسابقه برخی از مسائل و مشکلات کشور مطرح شده و از دانش‌آموزان خواسته می‌شود که راه‌حل‌های خود را برای حل این مشکلات، در قالب ویدیو ارسال کنند. این مشکلات می‌تواند از چالش‌های زیست‌محیطی و مسائل بهداشتی گرفته تا مسائل روزمره را شامل شود. نوجوانان باید راهکارهای علمی و خلاقانه برای حل آنها ارائه دهند. از میان هزاران ورودی، 10 فینالیست بر اساس خلاقیت، تفکر علمی و مهارت‌های ارتباطی انتخاب می‌شوند. سپس این افراد با یک مربیِ خبره 3M همراه می‌شوند تا آنها را در فرآیند اصلاح ایده‌هایشان، تبدیل مفاهیم به نمونه‌های اولیه و آماده‌سازی آنها برای ارائه نهایی راهنمایی کند. اوج این تجربه یک رویداد زنده است که در آن فینالیست‌ها پروژه‌های خود را به هیئت داوران ارائه می‌دهند و برای عنوان «دانشمند جوان برتر آمریکا» و جایزه بزرگ 25000 دلاری رقابت می‌کنند.
نوجوانان آمریکایی در خلال این چالش چه چیزهایی می‌آموزند؟
تاثیر این مسابقه فراتر از حضور در یک رقابت است. نوجوانان علاوه بر مواجهه با مشکلات واقعیِ زندگی، در کنار مربیان متخصصی قرار می‌گیرند که ذهنیت آنها را به دنیای واقعی نزدیک‌تر کرده و باعث پرورش ذهنیت کنجکاوی، انعطاف‌پذیری و حل مسئله در نوجوانان می‌شود تا آنها یاد بگیرند چگونه با مشکلات مواجه شوند. علاوه بر این، چالش 3M به نوجوانان جسارت بیان ایده‌های خود را داده و بر اهمیت مهارت‌های ارتباطاتی در بیان ایده‌های پیچیده به شکلی ساده و قانع‌کننده اشاره می‌کند. البته منافع این چالش صرفا محدود به پرورش و تربیت نوجوانان نبوده و اختراعات ثبت شدۀ فراوانی را به همراه داشته که توانسته‌اند برخی از مسائل کشور آمریکا را حل کنند؛ مثل گیتانجالی رائو که در سال 2017 دستگاهی اختراع کرد که آلودگی سرب را در آب تشخیص می‌داد.
طرح‌ها و برنامه‌های مشابه کشورهای دیگر
برنامه‌ریزی برای افزایش مشارکت نوجوانان به آمریکا ختم نمی‌شود و کشورهای دیگری نیز هستند که به‌صورت فعالانه در این زمینه فعالیت می‌کنند که در ادامه برخی از آنها را نام می‌بریم:-چالش علم و مهندسی برای دانش آموزان دبیرستانی در ژاپن-نمایشگاه Eskom برای دانشمندان جوان در آفریقای جنوبی-CASTIC (مسابقه نوآوری علم و فناوری نوجوانان چین) انجمن ملی-علوم جوانان (NYSF) در استرالیا-چالش علم و مهندسی برای دانش‌آموزان پیش دانشگاهی در برزیل
undefined فحــوافرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزیسایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | ایکس | ویراستی
@ifahva_ir

۱۸:۰۶

thumnail
قند پارسی؛ تاریخِ یک شیرینیِ تمام‌نشدنیبازخوانیِ دو ویژگیِ نامیرایی و اثرگذاریِ زبان فارسی در بزنگاه‌های تاریخ ایران
زبان فارسی را در طول تاریخ ایران، باید به‌مثابۀ پدیده‌ای نامیرا و البته بسیار اثرگذار دانست؛ نامیرا بدین جهت که از گزند حوادث بنیان‌کَن تاریخ ایران، جان سالم به در بُرد و اثرگذار بدان جهت که نه تنها تهدید متجاوزان، خم به ابرویش نیاورد، بلکه این زبان فارسی بود که بر مهاجمان اثر گذاشت و به مرور زمان از ضرب خشونت آنان کاسته، رنگ‌وبویی فارسی و ایرانی به آنان بخشید.از مهم‌ترین مقاطع تاریخی که نامیرایی و اثرگذاری زبان فارسی مشهود بوده است، می‌توان به دو مقطع زیر اشاره کرد:
undefined حمله اعراب به ایران: در خلال فتوح نخستینِ مسلمانان، بسیاری از سرزمین‌ها از حیث زبانی مغلوب اعراب شد؛ بدین معنا که مهم‌ترین این بلاد یعنی شام، عراق، مصر و شمال آفريقا، به تدریج عرب‌زبان شدند و آنطور که امروز نیز پیداست، عمدۀ این سرزمین‌ها کماکان در زمرۀ کشورهای عربی محسوب می‌شوند.برخلاف این جریان، زبان فارسی در ایران، به‌رغم اختیار کردن سکوتی به درازای دو قرن (از زمان فتح ایران تا تأسیس حکومت نیمه‌مستقل طاهریان در اوایل قرن سوم هجری)، در عصر سامانیان با نوعی «رنسانس ادبی» مواجه شد و توانست پس از گذشت بیش از دو قرن، مجدداً سربرآورد و با قوّت به حیات گذشتۀ خود ادامه دهد. ماحصل این رنسانس ادبی، ظهور مشاهیری چون رودکی، دقیقی توسی (نخستین سرایندۀ شاهنامه) و شهید بلخی بود.در عصر اول عباسیان، ضریب نفوذ فرهنگ ایرانی در دربار عباسی (https://t.me/ifahva_ir/424) (از حیث زبانی) به حدی بود که فی المَثل در دیوانی که رسماً به زبان عربی بود، واژگان ایرانی زیادی داخل شد. این اختلاط زبانی به حدی بود که در برخی منابع، یکی از ویژگی‌های دربار هارون‌الرشید و نیز مهدی عباسی را «دوزبانه بودنِ» آن ذکر کرده‌اند!
undefined حمله مغول: حملۀ مغول در قرن هفتم، نه تنها نتوانست گسستی تاریخی در فرهنگ و هویت ایرانی ایجاد کند، بلکه این ایرانیان بودند که توانستند رفته‌رفته ادب، تربیت و مدنیت را به مغولان یاد بدهند. به دیگر سخن، هجوم ویرانگر این قوم باعث مغولی شدن جامعۀ ایران نشد، بلکه به‌عکس، قوم مغول را ایرانی و بلکه فارسی‌زبان کرد. نقل است که حتی پادشاهان مغول‌نژاد، به فارسی شعر هم می‌گفتند.
undefined از دیگر اثرات جالب‌توجه زبان فارسی این بود که اُدبا، عرفا و سخنوران ایرانی، حقایق اسلامی را با جامۀ زیبای فارسی، به نحوی آراسته منتقل می‌کردند و معانی لطیف قرآنی را به قالب حكایاتی شیرین درمی‌آوردند که مثنوی معنویِ مولوی بهترین شاهد اين مدعاست.
undefined نکتۀ دیگر آنکه در طول این قرن‌ها (شاید به استثنای دو قرن نخست) توجه به زبان فارسی، به ویژه در دربار سلاطین ایرانی، الزاماً به معنای ایرانی‌گری و دوری از اسلام نبوده است؛ چنانکه برای مثال امیران سامانی، به عنوانی نخستین احیاکنندگان فارسیِ دَری در لایه‌های قدرت در ایران (پس از حملۀ تازیان)، سخت تحت تأثیر عالمان دینی بودند و به عنوان سُنی‌هایی متعصب و پیروان راستین خلفای عباسی شناخته می‌شدند.
#حکمرانی_فرهنگ_در_تاریخ_ایران
undefined منابع:- مرتضی مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران؛- حسین مفتخری، «ایران و اسلام؛ هویت ایرانی، میراث اسلامی»؛- ریچارد نلسون فرای، عصر زرین فرهنگ ایران؛- عبدالحسین زرین‌کوب، آشنایی با تاریخ ایران؛- رسول جعفریان، تاریخ ایران اسلامی (دفتر دوم).

undefined فحــوافرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزیسایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | ایکس | ویراستی
@ifahva_ir

۱۶:۳۳

thumnail
«آگاه باشید که قطعاً یاری خدا نزدیک است.»
undefined فحــوافرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزیسایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | ایکس | ویراستی
@ifahva_ir

۷:۲۱

thumnail

۱۰:۳۰

thumnail

۱۰:۳۰

thumnail

۱۰:۳۰

thumnail

۱۰:۳۰

thumnail

۱۰:۳۰

thumnail
لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ إِنْ شَاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا ﴿٢٤﴾
تا سرانجام خدا صادقان را به سبب صدقشان پاداش دهد، و منافقان را اگر بخواهد عذاب کند یا اگر توبه کنند] توبه آنان را بپذیرد؛ زیرا خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است. (۲۴)

سورۀ احزاب

undefined فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی
[سایت
| اینستاگرام | تلگرام | ایتا | ایکس | ویراستی

@ifahva_ir

۱۰:۰۸

thumnail
علمای اسلام یا علمای صهیون؟!واکنش نخبگان دینیِ کشورهای عربیِ خلیج فارس به تحولات اخیر لبنان
پس از حملات خرابکارانۀ صهیونیست‌ها به ابزارهای ارتباطی و پیجرهای لبنانی و در پی انفجار این ابزارها طی روزهای 17 و 18 سپتامبر که منجر به کشته و زخمی شدن چند هزار نفر شد، شیخ احمد الخلیلی، مفتی اعظم عُمان، این حادثه را در حالی به شدت محکوم کرد که نخبگان دینیِ هیچ‌یک از کشورهای عربیِ حاشیۀ خلیج فارس، موضعی در این خصوص نگرفتند و این اقدام جنایت‌آمیز را محکوم نکردند.در ادامه، با آغاز حملات اسرائیل به خاک لبنان که نهایتاً به شهادت سید حسن نصرالله منتهی شد، باز هم این احمد الخلیلی بود که در میان علمای این چند کشور عربی سینه سپر کرد و برای شهادت دبیرکل فقیدِ حزب‌الله لبنان پیام تسلیت صادر کرد. شیخ احمد الخلیلی، مفتی اعظم مذهب «اباضیه» در عمان، به عنوان تنها کشورِ اباضی‌مذهبِ جهان است؛ مذهبی که وهابیتِ سعودی، دائماً آن را می‌کوبد و به دیدگاه‌های دینیِ آنان توهین می‌کند.در لایۀ نخبگان دینیِ مابقی این کشورها، به ویژه عربستان، نه تنها پیامی در هم‌دردی با مردم مظلوم لبنان و حمایت از مقاومت صادر نشد، بلکه چهره‌هایی چون محمد علی الحسینی، روحانی سعودی‌لبنانیِ ضد محور مقاومت، در سخنانی طعنه‌آمیز خطاب به رهبر فقید حزب‌الله لبنان در شبکۀ «العربیه»، ضمن توصیه به وی برای نوشتن وصیت‌نامه‌اش گفت: «ایران تو را فروخته است و اکنون تو هدف اول ترور هستی!» اظهاراتی که در رسانه‌های اجتماعی نیز فراگیر شد.البته این نخستین بار نیست که نخبگان دینی سعودی، در اوج نبرد میان جبهۀ مقاومت و دشمن صهیونیست، از پشت به مقاومت خنجر می‌زنند؛ چنانکه در جنگ سال 2006 (جنگ 33روزه) نیز یکی از مفتی‌های بزرگ عربستان صراحتاً فتوا داد که به حزب‌الله کمک نشود و حتی برای پیروزی آن دعا نکنند!
undefined فحــوافرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزیسایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | ایکس | ویراستی
@ifahva_ir

۱۳:۵۱

thumnail
undefined بررسی اقتصاد ایران از سه زاویه
چگونه از اقتصاد ایران مردم‌زدایی شد؟
اولین کارگاه آموزشی دوره MPA با رویکرد حکمرانی مردمی با ارائه:
undefined حجت‌الاسلام دکتر محسن خاکیپژوهشگر اقتصاد سیاسی
سرفصل‌های کارگاه:undefined نمایی از تاریخ نظام تولید در اقتصاد ایرانundefined نمایی از جریان‌های علمی-سیاست‌گذاری اقتصاد ایرانundefined نمایی از نظام توزیع و تبعیض در اقتصاد ایران
undefined ثبت‌نام از طریق آی‌دی زیر (همراه با گواهی معتبر) undefined@mpa_shipaa
undefined پنجشنبه ۱۹ مهر، ساعت ۱۳ تا ۱۸
https://ble.ir/shipaa

۱۵:۴۹

thumnail
قدرت نوجوانی: سازندگان دنیای فردامشارکت اجتماعی نوجوانان
پیش‌‌تر برنامه 3M Young Scientist Challenge به‌عنوان یکی از چالش‌های پیشرو برای تقویت قدرت خلاقیت نوجوانان و افزایش مشارکت آنها در آمریکا معرفی شد. کشورهای دیگر نیز برنامه‌های مشابهی برای توسعه مهارت‌های نوجوانان و مشارکت آنها در حل مسائل خود اجرا می‌کنند. در واقع کشورهای مختلف متناسب با نیازها و شرایطی که دارند، برنامه‌های مختلفی برای ترغیب نوجوانان به مشارکت در امور کشور طراحی کرده‌اند. در ادامه سه مورد از برنامه‌های موفق که در کشورهای ژاپن، چین و استرالیا مورد بررسی قرار می‌گیرد.
ژاپن؛ چالش علم و مهندسی JSEC این مسابقه ملی در ژاپن با هدف تقویت علاقه و تخصص در تحقیقات علمی و توسعه فناوری در میان نوجوانان ژاپنی طراحی شده است. چالش علم و مهندسی ژاپن در طیف گسترده‌ای از رشته‌های علمی برگزار می‌شود و پروژه‌های ارسالی دانش‌آموزان توسط هیئتی از داوران بررسی می‌شود. مهارت‌های پژوهشی، خلاقیت، تفکر انتقادی و توانایی حل مسئله در تعیین نفرات برتر موثر است.
چین؛ مسابقه نوآوری علم و فناوری نوجوانان CASTICCASTIC یکی از بزرگترین مسابقات علمی است که در چین برگزار شده و ناظر به حل مسائل جهان واقعی از طریق راهکارهای خلاقانه و فناورانه است. این مسابقه نیروی محرکه‌ای برای پرورش استعدادهای دانش‌آموزان دبیرستانی بوده و تاثیر زیادی بر مسیر تحصیلی و شغلی شرکت‌کنندگان دارد، به طوری که بسیاری از برندگان این مسابقات تبدیل به رهبرانی در حوزه تخصصی خود در آینده می‌شوند.
استرالیا؛ انجمن ملی علوم جوانان NYSFاسترالیا با برگزاری یک اردوی 12روزه برای دانش‌آموزان سال آخر دبیرستانی، درک عمیق‌تری از نقش علم در جامعه را به نوجوانان آموزش می‌دهد. اگرچه در این اردو هیچ خبری از رقابت و مسابقه نیست اما دانش‌آموزان با شرکت در سخنرانی دانشمندان برجسته و بازدید از امکانات تحقیقاتی پیشرفته، ضمن ارتقای مهارت‌های رهبری و ارتباطی خود، متوجه تاثیر علم در جنبه‌های مختلف زندگی می‌شوند.
موارد فوق فقط بخش کوچکی از چالش‌ها، مسابقات و برنامه‌های اجرا شده در کشورهای مختلف دنیاست که برای ترغیب نوجوانان به مشارکت اجتماعی انجام می‌شود. آمادگی بالا و ظرفیت‌های فراوانی که این گروه سنی برای انجام امور دارند، باعث طراحی برنامه‌های گوناگون از سوی دولت‌ها برای به میدان آوردن توانایی‌های نوجوانان شده است.
undefined فحــوافرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزیسایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | ایکس | ویراستی
@ifahva_ir

۸:۱۰