بله | کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپا
عکس پروفایل علم، فناوری و نوآوری در اروپاع

علم، فناوری و نوآوری در اروپا

۶۲۶عضو
thumbnail
«تبدیل ضایعات چوب به منبع انرژی باتری برای خودروهای برقی سبک»
با هدف توسعه نسل جدیدی از باتری‌های پایدار و مقرون‌به‌صرفه، پژوهشگران در آلمان موفق به توسعه نوعی باتری سدیم-‌یون شده‌اند که از ضایعات چوب ساخته می‌شود و می‌تواند در وسایل‌نقلیه سبک برقی مورد استفاده قرار گیرد. در این طرح فناورانه، تمرکز اصلی بر تبدیل لیگنین (یکی از ترکیبات اصلی چوب) به ماده‌ای با قابلیت الکتروشیمیایی بالاست. لیگنین، پس از انجام فرآیند تصفیه و حرارت‌دهی در شرایط بی‌هوازی، به کربن سخت (Hard Carbon) تبدیل می‌شود؛ ماده‌ای متخلخل و سبک که امکان ذخیره‌سازی موثر یون‌های سدیم را فراهم می‌کند. این نوع کربن به دلیل ساختار منظم خود، دارای عملکرد الکتروشیمیایی مناسب و هزینه تولید پایین است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای مواد گران‌قیمت و کمیاب مانند لیتیوم یا کبالت باشد. در بخش الکترود مثبت این نوع باتری نیز از یک ترکیب پایدار حاویِ آهن موسوم به آبی‌پروسی (Prussian Blue) استفاده می‌شود که به‌دلیل ساختار شبکه‌ای منظم خود می‌تواند یون‌های سدیم را به‌خوبی درون لایه‌ها ذخیره و آزاد کند. آزمایش نمونه‌های اولیه این باتری نشان می‌دهد که پیل‌ها با گذشت بیش از ۱۰۰ چرخه شارژ و دشارژ بدون افت محسوس عملکرد کار کرده‌اند. هدف نهایی پروژه، دستیابی به ۲۰۰ چرخه پایدار در پیل‌های ۱ آمپر ساعتی است. گفتنی‌ست پژوهشگران امیدوارند این دستاورد با گسترش مقیاس تولید و بهبود فناوری، بتواند به‌عنوان یک جایگزین سبز و اقتصادی برای باتری‌های لیتیومی در آینده مورد استفاده قرار گیرد.
undefined شناسه: 20251107-5373کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34234#آلمان #باتری

۱۹:۲۱

thumbnail
«باسمه‌تعالی»به منظور پایش و اطلاع از جدیدترین رویدادها و دستاوردهای گروه بریکس در عرصه دانش و فناوری؛ کانال علم، فناوری و نوآوری در بریکس در پیام‌رسان‌های بله، ایتا و‌ تلگرام راه‌اندازی شده است. به امید بهره‌مندی هر چه بیشتر فرهیختگان محترم ایران عزیز. undefined
@STI_BRICS

۹:۵۴

thumbnail
«توسعه یک سامانه لیزریِ پهپاد برای نشانه‌گذاری هدف و شلیک از راه دور»
با هدف افزایش دقت هدف‌گیری از راه دور و کاهش خطر برای سربازان، شرکت فرانسوی سازنده محموله‌های پهپادی MERIO از یک سامانه لیزری سبک موسوم به Milvus رونمایی کرده که از قابلیت نصب در قسمت زیرین پهپادهای مورد استفاده برای عملیات شناسایی برخوردار است. این سامانه با قطر بدنه ۱۶ سانتی‌متر و وزن ۲.۸ کیلوگرم، به یک دوربین دید در روز با قابلیت بزرگنمایی تا ۳۰ برابر (قابل ارتقاء تا ۳۶ برابر)، یک دوربین حرارتی، یک بردسنج (ابزاری برای اندازه‌گیری فاصله تا هدف با کمک ارسال پرتوهای لیزر) و یک لیزر رمزدار برای تعیین هدف تجهیز شده است. سامانه یاد شده، در وهله نخست می‌تواند با کمک ترکیب تصاویر حاصل از دوربین‌ها، هدف را در روز و شب پیدا و دنبال کند. سپس، لیزر رمزدار با تاباندن پرتوهای خود، هدف را برای سلاح‌های هدایت‌شونده مشخص و علامت‌گذاری می‌کند. در آخرین مرحله، مختصات و اطلاعات هدف به سایر زیرساخت‌ها (هواپیما، توپخانه یا شناورها) ارسال می‌شوند تا شلیک دقیق از فواصل دور انجام شود. مجموعه قابلیت‌های مذکور، باعث شکل‌گیری یک زنجیره انهدام شبکه‌‌شده (networked kill chain) می‌شود که شامل کشف، ردیابی، علامت‌گذاری و شلیک به‌صورت هماهنگ، بدون نیاز به حضور سربازان در خط آتش است. این فناوری منجر به افزایش ایمنی سربازان و نیروهای زمینی، ارتقای دقت سلاح‌های لیزری و در نتیجه کاهش خسارات جانبی می‌شود. علاوه‌براین، توسعه بومی این قبیل سامانه‌ها به خوداتکایی فنی اروپا کمک می‌کند و وابستگی به سامانه‌های خارجی را کاهش می‌دهد. با این حال، محدودیت‌ها و مخاطرات فنی این سامانه را نیز باید در نظر گرفت. کارایی تعیین هدف توسط لیزر به دید مستقیم و شرایط جوّی (مه، دود، باران، گردوغبار) وابسته است؛ بازتاب لیزر از سطوح مختلف می‌تواند روی عملکرد نشانه‌گذاری تاثیر گذارد؛ وجود سامانه‌های ضد نور (ضد اپتیکی) یا تداخل لیزری می‌تواند کارایی را کاهش دهد و یکپارچه‌سازی امن داده‌ها میان زیرساخت‌های مختلف نیازمند استانداردهای مقاوم در برابر نفوذ است.
undefined شناسه: 20251110-5374کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34268#فرانسه #پهپاد

۱۸:۴۰

thumbnail
«طرح جدید اروپا برای جذب استعدادهای علمی بین‌المللی- بخش اول»
با هدف جذب نخبگان علمی و بازآفرینی جایگاه قاره سبز به‌عنوان مرکز جهانی پژوهش و فناوری، اتحادیه اروپا طرح جامع Choose Europe را معرفی کرده است؛ طرحی که سه محور اصلی آن، شکل‌دهنده مسیر تازه‌ای برای آینده علم در اروپا خواهد بود. محور نخست، تضمین جریان آزاد دانش و داده‌هاست. این محور در اصل بر ایجاد یک فضای واحد پژوهشی در اروپا تمرکز دارد؛ فضایی که در آن دانش و داده مانند کالا و سرمایه آزادانه میان کشورها جابه‌جا شوند. از سوی دیگر، اروپا قصد دارد با وضع یک قانون جدید موسوم به European Research Area Act، آزادی علمی را به یک حق قانونی و نه صرفا یک شعار سیاسی تبدیل کند. با اجرای قانون مذکور، موانع اداری و ملی در مسیر همکاری‌های پژوهشی برداشته می‌شود و دانشمندان می‌توانند در سراسر اروپا بدون محدودیت مرزی، کار و تبادل داده کنند. این سیاست، گامی برای یکپارچه‌سازی زیرساخت علمی قاره و تقویت رقابت‌پذیری جهانی پژوهش اروپایی است. محور دوم، سرمایه‌گذاری هدفمند برای حمایت از پژوهشگران بین‌المللی است. در این راستا، یک بسته به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو برای سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ در نظر گرفته شده است تا جذب پژوهشگران خارجی، حمایت از پروژه‌های نوآورانه و توسعه زیرساخت‌های تحقیقاتی تسهیل شود. همچنین کمک‌هزینه‌های مهاجرت و بورسیه‌های ویژه‌ به پژوهشگران برجسته اختصاص خواهد یافت. طرح‌های مرتبط با محققان جوان در حوزه‌های مهم همچون هوش‌مصنوعی و علم کوانتومی نیز تقویت می‌شود. در افق بلندمدت، اتحادیه هدف‌گذاری کرده است که تا سال ۲۰۳۰ معادل ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی اروپا صرف تحقیق و توسعه شود. محور سوم، تسریع تبدیل علم به نوآوری اقتصادی است. اتحادیه برای نخستین بار در حال تدوین طرح جدید European Innovation Act است تا مسیر تجاری‌سازی نتایج پژوهش را کوتاه‌تر کند و با حذف موانع اداری، دسترسی شرکت‌های دانش‌بنیان به سرمایه خطرپذیر را افزایش دهد. این قانون در کنار راهبردStartup and Scaleup طراحی شده تا زیست‌بوم نوآوری اروپا به‌جای تمرکز در مراکز محدود، در سطح قاره گسترش یابد و از ظرفیت علمی به رشد اقتصادی واقعی برسد.
undefined شناسه: 20251112-6112کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34291#اروپا #مدیریت‌استعداد

۱۸:۴۱

thumbnail
«طرح جدید اروپا برای جذب استعدادهای علمی بین‌المللی- بخش دوم»
در ادامه سیاست‌های جامع Choose Europe و با هدف تکمیل ابعاد زیرساختی طرح و نیز دسترسی بی‌مانع به علم؛ طرح‌های مکملی جهت تسهیل مهاجرت، سرعت‌بخشیدن به صدور ویزاهای پژوهشی، و پشتیبانی از مسیرهای شغلی محققان در کشورهای اروپایی تدوین شده است. این طرح همچنین بر ایجاد زیرساخت‌های دیجیتال جدید جهت اتصال پژوهشگران با موسسات تحقیقاتی و صنایع فناور تاکید دارد تا حرکت میان دانشگاه، مرکز تحقیق و بازار تسهیل شود. در کنار آن، طرح موسوم به Horizon Europe (طرح اتحادیه اروپا برای تقویت حوزه پژوهش و نوآوری تا سال ۲۰۲۷) با بودجه‌ای بیش از ۹۳ میلیارد یورو به‌عنوان بزرگ‌ترین چارچوب پژوهشی بین‌المللی جهان، ستون مالی سیاست علمی اروپا را تشکیل می‌دهد. لازم به ذکر است که اتحادیه اروپا اکنون میزبان بیش از دو میلیون پژوهشگر است که معادل یک‌چهارم جمعیت پژوهشی جهان می‌باشد. این منطقه در حوزه‌هایی مانند فناوری‌های سبز، سلامت، انرژی پاک، مهندسی پیشرفته و علوم دیجیتال از قدرت تحقیقاتی بالایی برخوردار است و بخش قابل‌توجهی از پروژه‌های علمی پیشرو جهان در همین زمینه‌ها در اروپا شکل می‌گیرند. شبکه‌ای گسترده از دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های فناور، پایه‌ این توانمندی را تشکیل داده‌اند و باعث شده‌اند اروپا در مسیر گذار به اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه‌ پایدار نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کند. به گفته‌ مقامات اتحادیه، آینده علم اروپا باید بر شبکه‌ای باز از همکاری جهانی بنا شود؛ جایی که استعدادها از سراسر دنیا بتوانند در تولید دانش و نوآوری سهیم شوند. در این راستا، Choose Europe تلاشی است برای بازتعریف رابطه میان علم، جامعه و اقتصاد در اروپا، طرحی که اگر به‌درستی اجرا شود، می‌تواند سرآغاز دوره‌ای تازه از شکوفایی علمی و فناورانه در قاره‌ سبز باشد.
undefined شناسه: 20251112-6113کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34294#اروپا #مدیریت‌استعداد

۱۸:۴۲

thumbnail
«ساخت یک شناور سطحی بدون‌سرنشین با قابلیت شناسایی دقیق مین‌های دریایی»
با هدف ارتقای ایمنی نیروهای دریایی و کاهش خطرات انسانی در عملیات مین‌روبی، نیروی دریایی فرانسه به‌تازگی یک شناور سطحی بدون سرنشین با قابلیت شناسایی ۹۹ درصدی مین‌های دریایی را تحویل گرفته است. این شناور که توسط شرکت فرانسوی تالس طراحی و ساخته شده است، با اتکا به مجموعه‌ای از فناوری‌های نوین قادر است در محیط‌های عملیاتی پیچیده، مین‌های دریایی را با دقت بی‌سابقه‌ای شناسایی و موقعیت‌یابی کند. شناور مذکور به سونار کششی مجهز است؛ یک سامانه صوتی زیرآبی که به‌صورت یدک‌کش پشت شناور حرکت می‌کند و با ارسال و دریافت امواج صوتی، برای شناسایی و موقعیت‌یابی مین‌ها و اجسام مشکوک در بستر دریا به‌کار می‌رود. یک سونار چند‌دیدگاهی نیز در آن تعبیه شده است که به‌عنوان یک سامانه، با تصویربرداری از زوایای مختلف، بازنمایی دقیقی از بستر دریا ارائه می‌دهد و احتمال شناسایی مین‌های پنهان را به‌شدت افزایش می‌دهد. افزون‌براین، شناور یاد شده از نرم‌افزارهای اختصاصی برای برنامه‌ریزی ماموریت و تحلیل داده‌های سونارها بهره می‌برد که با استفاده از هوش‌مصنوعی، سرعت تصمیم‌گیری و دقت تشخیص را بالا برده و فشار کاری کاروران را کاهش می‌دهد. بدنه و سامانه‌های ارتباطی این شناور نیز در برابر تهدیدات سایبری مقاوم بوده و امکان اجرای عملیات حساس و محرمانه دریایی را فراهم می‌کند. شناور سطحی بدون سرنشین مذکور پیش از ورود به خدمت، بیش از سه‌هزار ساعت آزمایش میدانی در دریا را پشت سر گذاشته تا عملکرد آن در شرایط واقعی سنجیده و برای ماموریت‌های عملیاتی آماده شود. این شناور، بخشی از طرح مشترک فرانسه و بریتانیا برای مقابله با مین‌های دریایی است که با هدف تحول در عملیات مین‌روبی و افزایش کارامدی عملیاتی نیروهای دریایی طراحی شده است. در این طرح، فناوری‌هایی چون الگوریتم‌های پیشرفته هوش‌مصنوعی و سامانه‌های هماهنگ‌سازی چندگانه به‌کار گرفته شده‌اند تا عملیات مین‌روبی با کمترین حضور انسانی و بیشترین کارایی انجام گیرد. به گفته مسئولان پروژه، شناور جدید توانسته است بهره‌وری ماموریت‌های مین‌روبی را به‌طور چشمگیری افزایش دهد و خطر مواجهه مستقیم نیروهای انسانی با تهدیدات مین را به حداقل برساند. تحویل رسمی این شناور را می‌توان گامی تعیین‌کننده در مسیر نوسازی ناوگان دریایی فرانسه، تقویت توان دفاعی اروپا و تثبیت جایگاه این کشور در حوزه فناوری‌های خودران و هوشمند دریایی دانست؛ سامانه‌ای که بنا به اعلام سازندگان، اولین نمونه یکپارچه خودکار در جهان برای مقابله با مین‌های دریایی به‌شمار می‌رود.
undefined شناسه: 20251113-2233کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34308#فرانسه #مین‌روبی

۱۸:۱۱

thumbnail
«طرح جدید اتحادیه اروپا جهت رهبری جهانی در حوزه فناوری‌های کوانتومی تا سال ۲۰۳۰»
با هدف تبدیل قاره سبز به پیشتاز جهانی فناوری‌های کوانتومی تا سال ۲۰۳۰، کمیسیون اروپا طرح جامع توسعه کوانتومی را ارائه کرده است؛ طرحی که نه‌تنها بر ارتقای جایگاه علمی قاره مذکور در این حوزه متمرکز است، بلکه بر تقویت رقابت‌پذیری، حاکمیت فناورانه و امنیت دیجیتال اتحادیه اروپا تاکید دارد. این طرح بر پنج محور کلیدیِ (فناورانه) پژوهش و نوآوری، زیرساخت‌های کوانتومی، تقویت زیست‌بوم فناورانه، فناوری‌های فضایی، و مهارت‌های کوانتومی تمرکز دارد. در این راستا، مجموعه‌ای از اقدامات مشخص برای تحقق اهداف مذکور تا سال ۲۰۳۰ پیش‌بینی شده است. از جمله این اقدامات، می‌توان به آغاز طرح پژوهش و نوآوری موسوم به Quantum Europe اشاره کرد که شامل ایجاد یک مرکز طراحی کوانتومی و شش خط آزمایشی برای تولید تراشه‌های کوانتومی در اروپاست. کمیسیون اروپا همچنین قصد دارد تاسیسات آزمایشی اینترنت کوانتومی را راه‌اندازی کند و شبکه خوشه‌های صلاحیت کوانتومی (Quantum Competence Clusters) را در سراسر اتحادیه گسترش دهد. همچنین، تا سال ۲۰۲۶ آکادمی مهارت‌های کوانتومی اروپا برای آموزش نسل جدید متخصصان این فناوری ایجاد خواهد شد. در حوزه فضا و ماهواره‌ها، همکاری نزدیک با آژانس فضایی اروپا جهت تدوین نقشه‌راه فناوری‌های کوانتومی فضایی پیش‌بینی شده است؛ همزمان، این راهبرد در نقشه‌راه فناوری‌های دفاعی اروپا نیز نقش موثری ایفا خواهد کرد تا ظرفیت‌های کوانتومی در کاربردهای غیرنظامی و نظامی به کار گرفته شوند. برآوردها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۴۰، بخش کوانتوم اروپا هزاران شغل تخصصی جدید ایجاد خواهد کرد و ارزش جهانی این صنعت از ۱۵۵ میلیارد یورو فراتر خواهد رفت. کمیسیون اروپا اعلام کرده است که در ادامه، با همکاری نزدیک کشورهای عضو و جامعه علمی-صنعتی کوانتوم در اروپا، این طرح را به اجرا درخواهد آورد. همچنین، قرار است در سال ۲۰۲۶ طرح کوانتومی اروپا (Quantum Act) به‌عنوان گام تکمیلی تصویب شود تا چارچوب قانونی، حمایت صنعتی و روند تجاری‌سازی فناوری‌های کوانتومی در قاره اروپا بیش از پیش تقویت گردد. گفتنی‌ست این طرح، نقطه آغاز دوران جدیدی از تحول فناورانه در اروپا است؛ دورانی که در آن کوانتوم، بنیان امنیت، نوآوری و پیشرفت اقتصادی آینده این قاره را شکل خواهد داد.
undefined شناسه: 20251115-6114کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34321#اروپا #کوانتوم

۱۸:۴۶

thumbnail
«رونمایی از یک اَبَررایانه جدید با قابلیت پردازش بالا»
با هدف تقویت توان محاسباتی پژوهشگران آلمان، یک اَبَررایانه جدید موسوم به اوتوس راه‌اندازی شده است؛ سامانه‌ای پیشرفته که در مرکز محاسبات پادربورن (PC2) نصب شده و قرار است به‌عنوان یک منبع ملی، امکان انجام شبیه‌سازی‌های پیچیده و پژوهش‌های محاسباتی را برای دانشمندان سراسر آلمان فراهم کند. این اَبَررایانه امکان تحلیل سریع داده‌ها، شبیه‌سازی آزمایش‌های دشوار یا غیرممکن، و انجام پیش‌بینی‌های آینده را فراهم می‌کند. سامانه مذکور، پشتیبان پژوهش‌های بنیادی و کاربردی، از تحلیل فرایندهای فیزیکی و شیمیایی در مقیاس اتمی گرفته تا کاربردهای عملی مانند بهینه‌سازی مسیرهای کشتی‌های باری برای کاهش مصرف سوخت، افزایش بازده پیل‌های خورشیدی و توسعه روش‌های کارآمدتر هوش‌مصنوعی است. این مرکز همچنین اعلام کرده که اَبَررایانه یاد شده با ۴۲.۶۵۶ هسته پردازشی، ۱۰۸ پردازنده گرافیکی و سامانه ذخیره‌سازی پنج پتابایتی، به‌صورت ۲۴ ساعته و تمام سال فعالیت می‌کند. اوتوس علاوه‌بر قدرت پردازشی، با خنک‌سازی و استفاده از گرمای خروجی برای گرم‌کردن ساختمان‌ها، همراه با تامین برق از منابع تجدیدپذیر، یک اَبَررایانه کاملا پایدار و بدون کربن است.
undefined شناسه: 20251118-5376کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34333#آلمان #اَبَررایانه

۸:۲۳

thumbnail
«ساخت یک ربات انسان‌نما برای فعالیت در نیروگاه‌های هسته‌ای»
با هدف ارتقای ایمنی، کارایی و دقت در عملیات نیروگاه‌های هسته‌ای، یک شرکت فرانسوی موفق به ساخت یک ربات پیشرفته مجهز به هوش‌مصنوعی موسوم به هوکسو (Hoxo) شده است که می‌تواند شیوه جدیدی از همکاری انسان و ماشین را در محیط‌های بسیار حساس رقم بزند. این ربات با ترکیب هم‌زمان سامانه‌های ادراک بلادرنگ (توانایی دریافت و تحلیل فوری محیط و واکنش لحظه‌ای به تغییرات آن)، حسگرهای متعدد، فناوری دوقلوی دیجیتال و الگوریتم‌های تصمیم‌گیری هوشمند، قادر است حرکات انسان را تقلید کرده و وظایف فنی را با دقت و پایداری بالا در فضاهای تنگ، پیچیده و پرخطر تاسیسات هسته‌ای انجام دهد. ربات مذکور نه‌تنها محیط خود را به صورت به‌هنگام تحلیل می‌کند، بلکه با کمک الگوهای پیش‌بینی‌کننده قادر است بهترین روش انجام کار را در شرایط متغیر انتخاب کند؛ گزینه‌ای که آن را از سامانه‌های قدیمی متمایز می‌سازد. از سوی دیگر، ادغام هوشمندانه فناوری‌ها باعث ایجاد ابزاری شده است که بار فیزیکی و ذهنی کارکنان را کاهش و سطح ایمنی را در فرآیندهای حیاتی افزایش می‌دهد. ربات جدید که نقش مکمل نیروهای انسانی را در عملیات حساس ایفا می‌کند، قرار است در یک تاسیسات هسته‌ای در فرانسه آزمایش شود تا میزان کارآمدی آن در اجرای وظایف روزمره و پشتیبانی از فعالیت‌های اصلی تولید ارزیابی گردد. ربات مورد آزمایش به‌عنوان نمونه‌ای از نسل جدید فناوری‌های هوشمند، می‌تواند آینده عملیات هسته‌ای را دگرگون کرده و شیوه تعامل انسان با فناوری را در محیط‌های حساس به سطحی کاملا تازه برساند.
undefined شناسه: 20251119-5377کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34343#فرانسه #ربات

۲۱:۰۴

thumbnail
«توسعه آندهای سیلیکونی مبتنی‌بر فیبر جهت افزایش چگالی باتری لیتیوم-یون»
با هدف ارتقای عملکرد باتری‌های لیتیوم-یون و افزایش انرژی ذخیره‌شده در خودروهای برقی و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی، محققان آلمانی یک نسل جدید از آندهای سیلیکونی مبتنی‌بر فیبر توسعه داده‌اند که می‌تواند چگالی انرژی باتری‌ را تا ۲۵۰ درصد افزایش دهد. در باتری‌های لیتیوم-یون رایج، آندها از گرافیت ساخته می‌شوند که ظرفیت ذخیره‌سازی آن حدود ۳۷۰ میلی‌آمپر ساعت به ازای هر گرم است. این محدودیت همواره مانعی برای افزایش انرژی ذخیره‌شده در باتری‌ها محسوب می‌شود. در مقابل، سیلیکون ظرفیت بسیار بالاتری دارد و می‌تواند تا ۴۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت به ازای هر گرم لیتیوم انرژی ذخیره کند که بیش از ده برابر گرافیت است. بدین‌ترتیب، سیلیکون می‌تواند راهکاری مقرون‌به‌صرفه برای تولید باتری‌ ارائه دهد اما مشکل اصلی آن، افزایش حجم تا ۳۰۰ درصد هنگام جذب لیتیوم است که منجر به ترک خوردن، لایه‌لایه شدن و خرابی سریع باتری می‌شود. محققان، روش‌های متعددی را برای حل این مشکل بررسی کرده‌اند و در جدیدترین راهکار، آندهای سیلیکونی روی فیبرهای انعطاف‌پذیر و رسانای الکتریکی طراحی شده‌اند. این زیرلایه‌های فیبری قادرند تغییرات حجم سیلیکون را جبران کنند و از ترک و لایه‌لایه شدن معمول هنگام شارژ و تخلیه جلوگیری نمایند. هدف محققان، دستیابی به ظرفیت عملیاتی حداقل هزار میلی‌آمپر ساعت به ازای هر گرم است، که می‌تواند چگالی انرژی واقعی آند را افزایش دهد و باتری‌های قدرتمند، بادوام و پایدار تولید کند. این فناوری می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر سبک‌تر شدن بسته‌های باتری، افزایش بُرد حرکتی خودروهای برقی و بهبود پایداری تولید داشته باشد. گفتنی‌ست در حال حاضر، آندهای مبتنی‌بر فیبر در پیل‌های کوچک آزمایش شده‌اند و مراحل بعد شامل بهینه‌سازی و مقیاس‌بندی تولید پیل‌های بزرگ‌تر خواهد بود.
undefined شناسه: 20251122-3303کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34374#آلمان #باتری

۱۸:۴۳

thumbnail
«اسناد و سیاست‌های راهبردی اتحادیه اروپا جهت موفقیت گذار انرژی- بخش اول»
با هدف ترسیم چشم‌اندازی شفاف و داده‌محور از مسیر گذار انرژی در اتحادیه اروپا، یک سند جامع موسوم به «چشم‌انداز گذار انرژی منطقه‌ای: اتحادیه اروپا» توسط آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) منتشر شده است؛ سندی که در آن انرژی‌های تجدیدپذیر نه‌تنها راهکاری برای مقابله با بحران اقلیمی هستند، بلکه به‌عنوان منبعی برای امنیت انرژی، ثبات اقتصادی و کاهش فشار هزینه‌ها بر صنایع و خانوارها معرفی می‌شوند. این سند نشان می‌دهد که توسعه سریع انرژی‌های بادی و خورشیدی و تسریع فرآیند برقی‌سازی، می‌تواند وابستگی دیرینه اروپا به واردات سوخت‌های فسیلی را به‌طور چشمگیری کاهش دهد و آسیب‌پذیری این منطقه را نیز در برابر نوسانات بازار جهانی انرژی کمتر کند. طبق پیش‌بینی منطقه‌ای، ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر تا سال ۲۰۵۰، سالانه ۱۲۲ گیگاوات افزایش خواهد یافت که دو برابر سطح فعلی است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که ۷۰ درصد برق اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ و ۹۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ از منابع تجدیدپذیر تامین شود. تحقق این اهداف، به توسعه عظیم شبکه‌های انتقال، زیرساخت‌های برق‌رسانی و سامانه‌های ذخیره‌سازی نیاز دارد. از سوی دیگر، در سند جامع ذکر شده است که بخش برق اروپا برای رسیدن به اهداف گذار انرژی تا سال ۲۰۵۰ نیازمند ۵.۶ تریلیون یورو سرمایه‌گذاری است؛ رقمی که معادل نزدیک به ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی آلمان در سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شود. در سطح کلان‌تر، مجموع سرمایه‌گذاری سالانه مورد نیاز برای گذار انرژی در اروپا باید تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۱ تریلیون یورو در سال برسد که حدود شش درصد تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا در ۲۰۲۴ است. مدیرکل IRENA هشدار داده است که تعلل در اجرای سیاست‌ها، هزینه گذار را افزایش می‌دهد و اروپا باید در یک چارچوب راهبردی به موضوعاتی همچون بحران انرژی، امنیت عرضه و دسترسی عمومی به انرژی مقرون‌به‌صرفه توجه کند. همزمان، کمیسر انرژی و مسکن اتحادیه اروپا، این سند را یک «قطب‌نمای کاربردی» برای اجرای طرح اقدام برای انرژی مقرون‌به‌صرفه (مجموعه‌ای از سیاست‌ها با هدف افزایش دسترسی به انرژی پاک و پایدار) دانسته است.
undefined شناسه: 20251124-6115کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34386#اروپا #گذارانرژی

۷:۵۲

thumbnail
«اسناد و سیاست‌های راهبردی اتحادیه اروپا جهت موفقیت گذار انرژی- بخش دوم»
در ادامه مسیر گذار انرژی در اتحادیه اروپا، یک سند تکمیلی موسوم به «چشم‌انداز گذار انرژی اتحادیه اروپا از سوی آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر» منتشر شده است که جزئیات اجرایی گذار انرژی اتحادیه را تشریح می‌کند و شکاف میان اهداف اعلام‌شده و روند فعلی اجرای سیاست‌ها در کشورهای عضو را مورد تاکید قرار می‌دهد. این سند نشان می‌دهد که با وجود رشد قابل‌توجه ظرفیت‌های تجدیدپذیر در سال‌های اخیر، سرعت فعلی توسعه در بخش‌های حیاتی (از جمله برق، ساختمان، حمل‌ونقل و زیرساخت) جهت تحقق اهداف اقلیمی ۲۰۳۰، ۲۰۴۰ و ۲۰۵۰ کافی نیست. روند صدور مجوز پروژه‌های بادی و خورشیدی، اتصال آن‌ها به شبکه، توسعه زیرساخت شارژ خودروهای برقی، و استقرار راهکارهای ذخیره‌سازی انرژی همچنان با سرعت پایین و ناهماهنگی همراه است و برخی از کشورهای عضو در برنامه‌ریزی انرژی با چالش‌های متعدد مواجه‌ هستند. طبق سند مذکور، اتحادیه اروپا برای هم‌راستاسازی مسیر خود با اهداف اقلیمی، باید تا سال ۲۰۳۰ به‌سرعت سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را در مصرف نهایی به بیش از ۴۲.۵ درصد برساند و ظرفیت باد و خورشید را نیز به حدود ۱۱۰۰ گیگاوات افزایش دهد؛ رقمی که در کنار دیگر منابع تجدیدپذیر مجموع ظرفیت را به ۱۲۴۷ گیگاوات می‌رساند. همچنین برای حفظ پایداری شبکه، نصب ۴۶ گیگاوات ظرفیت ذخیره‌سازی باتری ضروری است و سهم برق در سبد مصرف نهایی باید از سطح ۲۱ درصدی سال ۲۰۲۳ به ۳۳ درصد تا سال ۲۰۳۰ ارتقا یابد. در بخش ساختمان، اروپا باید تا سال ۲۰۳۰ تعداد پمپ‌های حرارتی نصب‌شده را از ۲۱.۵ میلیون به ۵۱ میلیون واحد افزایش دهد و در حمل‌ونقل نیز شمار خودروهای برقی را از ۱۲ میلیون به ۱۰۰ میلیون دستگاه برساند؛ تحولی که بدون توسعه شبکه شارژ گسترده و کارآمد امکان‌پذیر نیست. افزون‌براین، ایجاد چارچوب سرمایه‌گذاری و زیرساخت لازم جهت توسعه شبکه‌های منطقه‌ای هیدروژن و استقرار الکترولایزرهای بزرگ‌مقیاس، ضرورت دارد. گفتنی‌ست سند یاد شده موکد آن است که موفقیت گذار انرژی اتحادیه اروپا تنها در صورتی تضمین خواهد شد که کشورهای عضو به سمت برنامه‌ریزی یکپارچه انرژی، اجرای دقیق و به‌موقع سیاست‌ها و نظارت سخت‌گیرانه بر تحقق اهداف حرکت کنند.
undefined شناسه: 20251124-6116کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34389#اروپا #گذارانرژی

۷:۵۳

thumbnail
«بهره‌برداری از بزرگ‌ترین سامانه خورشیدی تاشوی سقفی جهان در سوئیس»
با هدف تولید برق پاک و بهره‌برداری از فضاهای موجود، بزرگ‌ترین سامانه خورشیدی تاشوی جهان با ظرفیت ۳.۶ مگاوات روی یک تصفیه‌خانه فاضلاب در سوئیس راه‌اندازی شده است. در این سامانه، بیش از ۲۳ هزار مترمربع از سطح حوضچه‌های تصفیه توسط صفحات خورشیدی پوشش داده شده است. همچنین طراحی سامانه به‌گونه‌ای است که امکان تصفیه فاضلاب در سطح زمین و تولید برق خورشیدی در ارتفاع را بدون نیاز به زمین اضافی فراهم می‌کند. لازم به ذکر است که فناوری سقف تاشو بر پایه مهندسی بالابرهای کابلی سوئیسی طراحی شده و در شرایط جوّی نامساعد (از جمله طوفان، برف یا تگرگ) به‌صورت خودکار جمع می‌شود تا از تجهیزات محافظت شود. پیش‌بینی می‌شود سامانه مذکور سالانه حدود ۳ گیگاوات‌ساعت برق تولید کند که بخش عمده آن در خود تاسیسات مصرف خواهد شد.
undefined شناسه: 20251126-5378کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34416#سوئیس #برق‌خورشیدی

۱۸:۵۳

thumbnail
«توسعه مخازن فوق‌سبک برای موشک‌های فضایی»
با هدف تحول در طراحی نسل جدید موشک‌های فضایی، یک نوآفرین آلمانی (که پیش‌تر در زمینه ساخت قطعات خودروهای مسابقه‌ فعال بوده است)، از مخازن فوق‌سبک پرفشار مبتنی‌بر الیاف کربن رونمایی کرده است؛ مخازنی که می‌توانند ۴۲۰ بار فشار عملیاتی را تاب بیاورند و در برابر سوخت‌های خورنده و نوسانات دمایی از منفی ۵۸ تا مثبت ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد پایدار بمانند. این فناوری می‌تواند نقش کلیدی در بهبود طراحی موشک‌ها ایفا کند، چراکه در حین پرواز و هنگام خالی‌شدن مخازن اصلی سوخت، مخازن پرفشار با آزادسازی گازهای نجیب، فشار داخلی و پایداری سازه را حفظ می‌کنند. همچنین وزن کمتر، شکل‌پذیری بیشتر و عدم واکنش شیمیایی با سوخت‌ها باعث شده مخازن بطری‌شکل کربنی نسبت به نمونه‌های فولادی برتری داشته باشند و با سهولت بیشتری با سامانه‌های پیشران یکپارچه شوند. گفتنی‌ست مخازن فوق‌سبک پرفشار به‌زودی به یکی از محورهای اصلی نوآوری در صنعت هوافضا بدل خواهند شد.
undefined شناسه: 20251127-5379کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34422#آلمان #موشک

۱۶:۱۳

thumbnail
«توسعه یک فناوری جدید برای شکار پهپادهای متجاوز»
با هدف تقویت امنیت عمومی (غیرنظامی)، محققان آلمانی یک پهپاد رهگیر خودکار با توانایی شناسایی، رهگیری و به دام انداختن پهپادهای بدون‌سرنشین غیرمجاز در فضای هوایی ممنوعه را معرفی کرده‌اند. پهپاد رهگیر ابتدا با کمک لیدار، هدف احتمالی را شناسایی می‌کند. سپس با استفاده از دوربین داخلی و تشخیص مبتنی‌بر هوش‌مصنوعی بررسی می‌کند که هدف یک پهپاد، پرنده یا یک شیء بی‌خطر است. پس از تایید هدف، پهپاد در موقعیت رهگیری قرار می‌گیرد و در مرحله پایانی، سامانه تور تلسکوپی خود را باز می‌کند که در میانه پرواز گسترش می‌یابد و پهپادهای متجاوز را با کمترین آسیب ممکن شکار می‌کند. این موضوع اهمیت زیادی دارد، چرا که ماموران امنیتی معمولا باید پهپاد را سالم بازیابی کنند تا منشا و کاروَر آن را طی بررسی‌های بیشتر مشخص نمایند. پهپاد رهگیر پس از اسارت، پهپاد متجاوز را به یک نقطه فرود امن منتقل می‌کند. سامانه مذکور بدون نیاز به خلبان عمل می‌کند. نیروهای امنیتی تنها کافی است پس از تشخیص تهدید از سوی سامانه‌های نظارت محیطی یا فرودگاهی، دکمه آغاز را فشار دهند. از همان لحظه، پهپاد به‌طور خودکار ناوبری، شناسایی هدف، تعقیب و عملیات شکار را انجام می‌دهد. گفتنی‌ست گروه توسعه‌دهنده اعلام کرده است که دفاع خودکار علیه پهپاد می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به یک ابزار عملیاتی برای نهادهای امنیتی تبدیل شود.
undefined شناسه: 20251130-2234کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34446#آلمان #پهپاد

۱۷:۲۰

thumbnail
«جهش اروپا به‌سوی تولید انبوه نسل جدید باتری‌های تمام‌جامد»
با هدف ایجاد جهشی بنیادین در فناوری ذخیره‌سازی انرژی، پروژه اروپایی SOLiD از سال ۲۰۲۲ آغاز شده تا نسل جدیدی از باتری‌های تمام‌جامد لیتیومِ ‌فلزی را از مرحله آزمایشگاهی به تولید صنعتی نزدیک کند. SOLiD با رویکردی نوآورانه، فرایند تولید باتری را بازطراحی کرده است. در فرایند مذکور از اکستروژن خشک لایه‌به‌لایه برای ساخت الکترودها استفاده می‌شود که در آن مواد فعال بدون استفاده از حلال، به‌صورت خشک، فشرده و روی نوار فلزی به‌طور پیوسته لایه‌گذاری می‌شوند. بدین‌ترتیب، نیازی به استفاده از انواع مواد و حلال‌های سمّی نیست و میزان مصرف انرژی در تولید باتری نیز به‌طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. در بخش آند نیز از فرایندی موسوم به رسوب‌دهی لیزری پالسی (PLD) استفاده می‌شود که به کمک آن، لایه‌های فوق‌العاده نازک لیتیومی ایجاد می‌شود. همچنین طراحی بازیافت‌پذیر باتری‌ها با استفاده از لایه‌های قابل‌جداسازی، باعث می‌شود مواد ارزشمند با سهولت بیشتر و هزینه کمتری بازیافت شوند. پروژه SOLiD در کنار این نوآوری‌ها، در حال توسعه یک دوقلوی دیجیتال و هوشمند از خط تولید واقعی است که قرار است با دریافت داده‌های حسگرها و دستگاه‌های بازرسی، کیفیت الکترود و پیل‌ها را پایش کند و سپس با کمک الگوریتم‌های هوش‌مصنوعی، تنظیمات ماشین‌ها را به‌صورت خودکار و لحظه‌ای اصلاح کند تا محصول همیشه در بهترین حالت تولید شود. در پروژه یاد شده، طی سه سال پیل‌های ۱ و ۱۰ آمپرساعتی، کاتدهای خشک و الکترولیت‌های پایدار تولید شده است؛ دستاوردهای مهمی که اروپا را یک گام به سوی استقلال فناورانه در صنعت باتری نزدیک می‌کند و آینده‌ای امن‌تر، سبزتر و کارآمدتر برای خودروهای برقی و سامانه‌های ذخیره‌سازی انرژی رقم می‌زند.
undefined شناسه: 20251202-3304کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34473#اروپا #باتری

۱۴:۴۰

thumbnail
«توسعه پودمان‌های جدید جهت تقویت سامانه‌های کشاورزی-خورشیدی»
با هدف ارتقای کارایی سامانه‌های کشاورزی-خورشیدی (Agrivoltaics) در زمین‌های کشاورزی، محققان دانشگاه خائنِ اسپانیا موفق به توسعه نمونه‌ای از پودمان‌های نیمه‌شفاف مبتنی‌بر پیل‌های سیلیکونیِ کریستالی شده‌اند که در بخش پشتی خود از متمرکزکننده‌های نوری متقاطع بهره می‌برند و نور خورشید را در یک نقطه یا سطح مشخص متمرکز می‌کنند که به‌نوبه‌خود، باعث افزایش تابش موثر روی پیل‌ها می‌شود. محققان یک نمونه‌ اولیه را توسعه داده‌اند و برای بررسی رفتار آن، یک چارچوب الگوسازی اختصاصی طراحی کرده‌اند. در این سامانه، اجزای اپتیکی با تمرکز پایین نور در بخش پشتی پودمان قرار گرفته و به پیل‌های خورشیدی سیلیکونی کوچک که با فاصله مشخص استقرار یافته‌اند، متصل می‌شوند. محققان همچنین برای شبیه‌سازی عملکرد پیل‌های دوطرفه موردنیاز این پودمان، از دو پیل سیلیکونی یک‌طرفه استفاده کرده‌اند که از نظر الکتریکی به‌طور کامل مستقل بودند. این پیل‌ها به‌شکل سه‌درسه چیده شده و روی یک زیرلایه شفاف از جنس پلی‌متیل‌متاکریلات با ضخامت ۸ میلی‌متر نصب شده‌اند. در نهایت، ضخامت کلی پودمان به ۴۲.۸ میلی‌متر و وزن آن به ۰.۴۷۶۷ کیلوگرم رسید. آزمایش‌های مرتبط با عملکرد نوری شامل افزایش توان خروجی، کیفیت نور عبوری، میانگین عبوردهی موثر نور برای فتوسنتز، میانگین عبوردهی نور مرئی و رفتار حرارتی، نشان داد که این سامانه عملکرد دوطرفه دارد؛ به‌طوری‌که سطح پشتی بیش از دو برابر سطح جلویی توان تولید می‌کند و در مقایسه با نمونه‌های یک‌طرفه و دوطرفه، افزایش قابل‌توجهی در توان خروجی نشان می‌دهد. در سامانه مذکور، عملکرد حرارتی نیز پایدار بوده است، به‌طوری‌که دمای پیش‌بینی‌شده پیل‌ها کمتر از ۷۰ درجه سانتی‌گراد باقی مانده و ظرفیت عایق‌بندی آن با پنجره‌های دوجداره قابل مقایسه است.
undefined شناسه: 20251203-5380کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34482#اسپانیا #کشاورزی

۱۸:۲۲

thumbnail
«مروری بر دستاوردها و آموخته‌های حوزه فوتوولتائیک- بخش اول»
در کنفرانس اروپایی فوتوولتائیک (EU PVSEC) که سپتامبر ۲۰۲۵ با موضوع بررسی دستاوردهای حوزه فوتوولتائیک برگزار شد، مجموعه‌ای از روندهای کلیدی در صنعت خورشیدی مورد بررسی قرار گرفت که در ادامه مطرح شده است. یکی از مهم‌ترین تحولات، گذار تدریجی پژوهش‌ها از مرحله اثبات امکان‌پذیری فناوری‌ها به سمت برنامه‌ریزی برای تجاری‌سازی و تولید انبوه است. این تغییر رویکرد به‌ویژه در فناوری پیل‌های پروسکایتی برجسته شده است؛ جایی که تاکید می‌شود تامین بودجه قابل‌توجه و ایجاد ظرفیت‌های تولید انبوه برای ورود این نسل جدید از فناوری‌ها به بازار ضروری است. فناوری‌های مذکور تنها زمانی می‌توانند به چرخه تجاری وارد شوند که از نظر پایداری، طول‌عمر و قابلیت اتکا در کاربردهای عملی نیز به سطح قابل پذیرش برسند. در بُعد دیگری از این تحولات، تمرکز صنعت بر کیفیت و دوام سامانه‌های خورشیدی بیش از گذشته افزایش یافته است. با رشد سریع ظرفیت‌های نصب‌شده در سال‌های اخیر، اکنون توجه اصلی به این معطوف شده که سامانه‌ها باید عملکرد پایدار و طولانی‌مدت داشته باشند. از این رو مطالعات مختلف به بررسی رفتار واقعی صفحات خورشیدی در شرایط محیطی گوناگون (از جمله تابش فرابنفش، تعامل با شبکه برق و ترکیب با سامانه‌های ذخیره‌سازی مانند باتری‌ها) می‌پردازند. این روند نشان می‌دهد که توسعه کمّی بدون تضمین کیفیت نمی‌تواند پایداری بلندمدت صنعت را تضمین کند. از سوی دیگر، گذار به اقتصاد چرخه‌ای به‌عنوان یکی از اصول کلیدی توسعه صنعت مطرح شده است. دستیابی به چرخه اقتصادی پایدار زمانی امکان‌پذیر است که یک محصول از مرحله طراحی با رویکرد بازیافت‌پذیری و امکان استفاده مجدد مهندسی شود. همچنین تقویت زیرساخت تولید بومی و احیای زنجیره تامین داخلی به‌عنوان شرط اصلی افزایش تاب‌آوری انرژی مطرح شده است.
undefined شناسه: 20251205-6117کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34494#اروپا #فوتوولتائیک

۱۴:۵۰

thumbnail
«مروری بر دستاوردها و آموخته‌های حوزه فوتوولتائیک- بخش دوم»
در ادامه روندهای تحولی مطرح شده در کنفرانس، بررسی شرایط فعلی صنعت فوتوولتائیک نشان می‌دهد که مسیر توسعه انرژی خورشیدی، علاوه‌بر فرصت‌های گسترده، با مجموعه‌ای از موانع ساختاری نیز مواجه است که توجه به آن‌ها برای تداوم رشد ضرورت دارد. یکی از هشدارهای جدی، کاهش مشارکت جهانی در رویدادها و جریان‌های تخصصی بین‌المللی است. از آن‌جا که فناوری خورشیدی ماهیتی جهانی دارد، انتقال آزادانه دانش و تجربه میان کشورها یک ضرورت است و هرگونه محدودیت اقتصادی یا اداری که مانع این جریان شود، در نهایت سرعت نوآوری را کاهش می‌دهد و مسیر گذار انرژی را با خطر مواجه می‌کند. همچنین بودجه تحقیق و توسعه، یکی از چالش‌های کلیدی صنعت به شمار می‌رود. کاهش منابع مالی در حوزه انرژی پاک، به‌ویژه در اروپا، می‌تواند رقابت‌پذیری فناوری‌های نو و نسل آینده پیل‌ها و سامانه‌های خورشیدی را تهدید کند. از دیگر مهم‌ترین چالش‌های عملیاتی صنعت، کمبود ظرفیت شبکه و پیچیدگی فرایندهای اتصال سامانه‌های جدید است. چالش دیگر، تاخیر در صدور مجوزهاست و در این راستا، حذف موانع اداری جهت تحقق هدف نصب صدها گیگاوات ظرفیت خورشیدی تا سال ۲۰۳۰ ضرورت دارد. در کنار موارد مذکور، تحقق هدف ایجاد ده‌ها گیگاوات ظرفیت تولید داخلی در زنجیره ارزش خورشیدی نیز وابسته به سیاست‌های حمایتی، تامین مالی پایدار و تقویت سیاست‌گذاری صنعتی است. در مجموع، آینده صنعت خورشیدی بر سه رُکن نوآوری مستمر، سرمایه‌گذاری پایدار و سیاست‌گذاری هوشمند استوار است. گفتنی‌ست صنعت خورشیدی اروپا اکنون در یک نقطه‌عطف قرار دارد؛ جایی که تصمیم‌های امروز، مسیر انرژی قاره در یک دهه آینده را تعیین خواهد کرد.
undefined شناسه: 20251205-6118کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپا@Innovate_newsdidebanefanavari.com/34497#اروپا #فوتوولتائیک

۱۴:۵۰

thumbnail
«طرح جدید ریلیِ اروپا جهت کاهش زمان سفر و تسهیل اتصال قاره‌ای- بخش اول»
با هدف کاهش چشمگیر زمان سفر، تقویت رقابت‌پذیری و تحقق اهداف اقلیمی اروپا تا ۲۰۵۰، کمیسیون اروپا از یک طرح جامع برای گسترش شبکه ریلی پرسرعت در سراسر قاره رونمایی کرده است. بر اساس این طرح و با اتکا به شبکه حمل‌ونقل بین‌اروپایی (یک شبکه یکپارچه از مسیرهای حمل‌ونقل در سراسر اتحادیه اروپا)، مدت‌زمان بسیاری از مسیرهای پرتردد ریلی در اروپا نصف خواهد شد. به‌عنوان نمونه، مسیر برلین–کپنهاگ تا سال ۲۰۳۰ از ۷ ساعت به ۴ ساعت خواهد رسید. افزون‌براین، اتصال‌های جدید فرامرزی، کشورهای حوزه بالتیک را به شبکه ریلی پرسرعت پیوند خواهد داد و امکان سفر از پاریس تا لیسبون از طریق مادرید را فراهم خواهد کرد. از سوی دیگر، به‌منظور ایجاد یک شبکه یکپارچه و پرسرعت تا سال ۲۰۴۰، مجموعه‌ای از اقدامات در چهار محور طراحی شده است؛ از جمله شتاب‌بخشی سرمایه‌گذاری‌ها، هماهنگ‌سازی زیرساخت‌ها، حذف گلوگاه‌های مرزی و فراهم‌کردن امکان حرکت قطارها با سرعت‌های بالاتر از ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت در مسیرهایی که از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر هستند. کمیسیون اروپا همچنین اعلام کرده که در ماه‌های آینده یک راهبرد تامین مالی ویژه ارائه خواهد کرد تا سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی به‌صورت هماهنگ به سمت پروژه‌های اولویت‌دار هدایت شود. این فرایند به تصویب «توافق‌نامه ریلی پرسرعت» خواهد انجامید که تعهدی چندجانبه جهت تامین سرمایه موردنیازِ پروژه‌های کلیدی و تکمیل شبکه بین‌اروپایی تا سال ۲۰۴۰ خواهد بود.
undefined شناسه: 20251206-6119کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپاdidebanefanavari.com/34512#اروپا #خطوطریلی

۲۱:۲۴