بازارسال شده از ایده پردازان برتر قرآنی
۵:۰۶
۶:۳۹
به اطلاع دوستان قرآنی رسانده میشود،
غرفه مدارس جامعه تعلیمات اسلامی در نمایشگاه بین المللی قرآن برقرار است.
حضور گرمتان مزید امتنان میباشد.
۶:۲۴
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَمَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ مَغْفُوراًدر آستانه روزهای منسوب به امام حسن مجتبی (ع) از ماه مبارک رمضان مردی مؤمن و انقلابی، معلمی صبور و اخلاقی با امید به شفاعت قرآن و اهل بیت پیامبر (ص)، دست از این دنیا شست و در جوار رحمت و مغفرت واسعه الهی آرام گرفت.درگذشت حاج محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش و دبیر سابق کانون مدارس اسلامی را به خویشان و آشنایان و دلسوزان راه تعلیم و تربیت اسلامی تسلیت گفته و منت دار حضورشان در آیینهای خاکسپاری و بزرگداشتاش هستیم.آیین تودیع: روز پنجشنبه ۲۳ اسفندماه ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰.سعادت آباد؛ میدان کتاب؛ بلوار کوهستان؛ دبستان الفبای تربیت اسلامیآیین خاکسپاری: روز جمعه ۲۴ اسفندماه، بعد از ظهر، حرم مطهر رضوی
۱۴:۴۰
بسمه تعالی انا لله و انا الیه راجعون
در ایام منتهی به شبهای قدر و سالروز شهادت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام، داغدار فقدان بزرگمردی شده ایم که جامعه علمی فرهنگی مدیون خدمات ارزشمند ایشان است.
روح بلند جناب آقای مهندس محمود فرشیدی مؤسس بنیاد فرهنگی تربیتی معلم به سوی معبود پر کشید.
همکاران و دانش آموختگان مجتمعهای دخترانه و پسرانه معلم در فقدان کسی به سوگ نشسته اند که در طول عمر با برکت خویش، با پرورش افراد موفق در زمینه های مختلف علمی و تربیتی، نقش مؤثری در پیشبرد جامعه به سوی تحقق ظهور مولایمان حضرت بقیه الله علیه السلام داشت.
از خداوند رحمان برای خانواده محترم این عزیز سفرکرده نهایت اجر و صبر و برای ایشان علو درجات را طلب میکنیم.
امید که در جوار حق تعالی و مولای متقیان امیرالمؤمنین علیه السلام با آثار و ثمرات اقدامات خیر خویش آرام بگیرند.
عرض تسلیت از طرف خانواده بزرگ بنیاد فرهنگی تربیتی معلم
#بنیاد_فرهنگی_تربیتی_معلم#انا_لله_و_انا_الیه_راجعون
روح بلند جناب آقای مهندس محمود فرشیدی مؤسس بنیاد فرهنگی تربیتی معلم به سوی معبود پر کشید.
همکاران و دانش آموختگان مجتمعهای دخترانه و پسرانه معلم در فقدان کسی به سوگ نشسته اند که در طول عمر با برکت خویش، با پرورش افراد موفق در زمینه های مختلف علمی و تربیتی، نقش مؤثری در پیشبرد جامعه به سوی تحقق ظهور مولایمان حضرت بقیه الله علیه السلام داشت.
امید که در جوار حق تعالی و مولای متقیان امیرالمؤمنین علیه السلام با آثار و ثمرات اقدامات خیر خویش آرام بگیرند.
#بنیاد_فرهنگی_تربیتی_معلم#انا_لله_و_انا_الیه_راجعون
۱۰:۰۶
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
مهندس محمود فرشیدی پس از سالها مجاهدت در راه تعلیم و تربیت اسلامی بار سفر بر بست و در ماه مهمانی خدا، مهمان دیار باقی شد.جامعه تعلیم و تربیت بزرگواری را از دست داد که وسوسههای دنیاگرایانه و توجیههای روشنفکر نمایانه، او را در راه پایبندی به اسلام و مبانی مکتبی انقلاب و ولایت فقیه دچار تردید نکرد.او با هوشمندی، آفت شکل گیری نگاه سکولار و جدایی دین و دنیا را تشخیص داد و به جریان تربیت اسلامی نفس تازهای دمید. تأسیس کانون مدارس اسلامی به همراه بزرگان دیگری از اهالی فرهنگ و تربیت یکی از خدمات ارزشمند این بزرگوار است.هر آنچه از او به خاطرهها مانده است، اخلاقی زیبنده، شخصیتی سلیم النفس، آرمانگرایی و دلدادگی به امام و رهبری عزیز انقلاب را حکایت میکند.او امروز با کولهباری از تلاش و خدمت، به امید فضل و رحمت واسعه الهی در پیشگاه خدای بزرگ حاضر است. از خدای منّان، تمنا میکنیم، اکنون که در جوار حریم مطهر رضوی به خاک سپرده میشود، او را در آغوش مغفرتش، به آرامش برساند و ما را نیز توفیق دهد تا در راه رسالتی که در پیش گرفتهایم، رضایتش را بهدست آوریم.
وَالسَّلَامُ عَلَىٰ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَىٰ
کانون مدارس اسلامی۲۳ اسفند ۱۴۰۳
مهندس محمود فرشیدی پس از سالها مجاهدت در راه تعلیم و تربیت اسلامی بار سفر بر بست و در ماه مهمانی خدا، مهمان دیار باقی شد.جامعه تعلیم و تربیت بزرگواری را از دست داد که وسوسههای دنیاگرایانه و توجیههای روشنفکر نمایانه، او را در راه پایبندی به اسلام و مبانی مکتبی انقلاب و ولایت فقیه دچار تردید نکرد.او با هوشمندی، آفت شکل گیری نگاه سکولار و جدایی دین و دنیا را تشخیص داد و به جریان تربیت اسلامی نفس تازهای دمید. تأسیس کانون مدارس اسلامی به همراه بزرگان دیگری از اهالی فرهنگ و تربیت یکی از خدمات ارزشمند این بزرگوار است.هر آنچه از او به خاطرهها مانده است، اخلاقی زیبنده، شخصیتی سلیم النفس، آرمانگرایی و دلدادگی به امام و رهبری عزیز انقلاب را حکایت میکند.او امروز با کولهباری از تلاش و خدمت، به امید فضل و رحمت واسعه الهی در پیشگاه خدای بزرگ حاضر است. از خدای منّان، تمنا میکنیم، اکنون که در جوار حریم مطهر رضوی به خاک سپرده میشود، او را در آغوش مغفرتش، به آرامش برساند و ما را نیز توفیق دهد تا در راه رسالتی که در پیش گرفتهایم، رضایتش را بهدست آوریم.
وَالسَّلَامُ عَلَىٰ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَىٰ
کانون مدارس اسلامی۲۳ اسفند ۱۴۰۳
۱۰:۲۹
با نهایت تأثر و تأسف، فقدان شخصیت فرهیخته ولایتمدار مرحوم آقای مهندس محمود فرشیدی(وزیراسبق آموزش وپرورش) را تسلیت عرض میکنم.
او چراغی روشن در مسیر دانش، تربیت و اخلاق بود؛ انسانی که نهتنها به علم و اندیشه، بلکه به تعالی روح و خدمت به خلق دلبسته بود. فروتنیاش، دغدغهمندیاش برای تعلیم وتربیت، ایمان استوارش، و مجاهدت خالصانهاش در راه حق، یاد و خاطرهای جاودانه از او به جا گذاشته است.
در این فقدان دردناک، تسلیت و همدردی صمیمانه خود را به خانواده، شاگردان و دوستدارانش تقدیم میدارم. باشد که اعمال نیک و سیرهی پرفروغش، مشعلی باشد برای رهروان راهش. از درگاه پروردگار مهربان، علو درجات و رحمت واسعه برای ایشان و صبر جمیل برای بازماندگان مسئلت دارم.
روحش در آرامش و یادش گرامی باد.محمد تقی فخریاندبیرکانون مدارس اسلامی خراسان رضوی



دیدار تاریخی دانش اموزان با رهبر فرزانه انقلاب سال ۸۶


او چراغی روشن در مسیر دانش، تربیت و اخلاق بود؛ انسانی که نهتنها به علم و اندیشه، بلکه به تعالی روح و خدمت به خلق دلبسته بود. فروتنیاش، دغدغهمندیاش برای تعلیم وتربیت، ایمان استوارش، و مجاهدت خالصانهاش در راه حق، یاد و خاطرهای جاودانه از او به جا گذاشته است.
در این فقدان دردناک، تسلیت و همدردی صمیمانه خود را به خانواده، شاگردان و دوستدارانش تقدیم میدارم. باشد که اعمال نیک و سیرهی پرفروغش، مشعلی باشد برای رهروان راهش. از درگاه پروردگار مهربان، علو درجات و رحمت واسعه برای ایشان و صبر جمیل برای بازماندگان مسئلت دارم.
روحش در آرامش و یادش گرامی باد.محمد تقی فخریاندبیرکانون مدارس اسلامی خراسان رضوی
دیدار تاریخی دانش اموزان با رهبر فرزانه انقلاب سال ۸۶
۹:۵۴
بازارسال شده از دبستان الفبای تربیت اسلامی
۱۰:۰۰
بازارسال شده از دبستان الفبای تربیت اسلامی
۱۰:۰۰
بازارسال شده از دبستان الفبای تربیت اسلامی
۱۰:۰۰
بازارسال شده از دبستان الفبای تربیت اسلامی
۱۰:۰۴
بازارسال شده از دبستان الفبای تربیت اسلامی
۱۰:۰۴
در حديثى از رسول خدا (ص) مىخوانيم:
«مَنْ عَزَّى مُصَاباً کَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ؛ کسى که به مصيبت زدهاى تسليت بگويد به اندازه پاداش آن مصيبت زده ثواب دارد».
به همه اهالی تعلیم و تربیت، مدیران و معلمان مدارس مراسم ترحیم مهندس فرشیدی یادآوری میگردد:
دوشنبه ۲۷ اسفنداز ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰بلوار میرداماد، مسجد الغدیر
به همه اهالی تعلیم و تربیت، مدیران و معلمان مدارس مراسم ترحیم مهندس فرشیدی یادآوری میگردد:
دوشنبه ۲۷ اسفنداز ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰بلوار میرداماد، مسجد الغدیر
۱۱:۲۳
مصاحبه با مهندس فرشیدی.pdf
۵۳۱.۵۹ کیلوبایت
۵:۰۳
امام حسن مجتبی (علیه السلام):
«اسْتَعِدَّ لِسَفَرِکَ وَ حَصِّلْ زَادَکَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِکَ وَ اعْلَمْ أَنَّکَ تَطْلُبُ الدُّنْیَا وَ الْمَوْتُ یَطْلُبُکَ»
آماده شو برای مسافرتت! و بار و بنهات را قبل از اینکه ناگهان وقت رفتن برسد، مهیا کن؛ و بدان که تو در پی دنیا میگردی؛ درحالیکه مرگ در طلب تو میگردد.
«اسْتَعِدَّ لِسَفَرِکَ وَ حَصِّلْ زَادَکَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِکَ وَ اعْلَمْ أَنَّکَ تَطْلُبُ الدُّنْیَا وَ الْمَوْتُ یَطْلُبُکَ»
آماده شو برای مسافرتت! و بار و بنهات را قبل از اینکه ناگهان وقت رفتن برسد، مهیا کن؛ و بدان که تو در پی دنیا میگردی؛ درحالیکه مرگ در طلب تو میگردد.
۱۳:۳۳
بازارسال شده از دبیرستان دوره دوم سبحان
الاهی، قو ّ علی خدمتکَ جوارحی
چه زیباست صحنه ی انفاق زمینیان برای فرشتگان آسمان، و چه بهره ها که از این سفره های اکرام ، بر بانیان وخادمان، از برکت و مغفرت و رحمت الاهی سرازیر می شود. تاتوانی به جهان خدمت محتاجان کن
به دمی یا درمی یا قدمی یاقلمی
🟢 گوشه ای از حضور دانش آموزان در صحنه بسته بندی هدیه های نوروزی خیریه
۲۲:۰۵
۶:۳۴
بیانیه کانون مدارس اسلامی
به مناسبت روز قدس
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
روز قدس، روزی است که در آن صدای مظلومیت ملت فلسطین به گوش جهانیان میرسد. این روز، نماد همبستگی مسلمانان و آزادیخواهان جهان در حمایت از حقوق حقه مردم فلسطین است. مجموعه مدارس اسلامی میدانند، گرامیداشت روز فلسطین یکی از نمادهای شرافت و وظیفهای ملی و دینی است و البته نقش مدارس در دستیابی به آرمان فلسطین، آگاهی بخشی دانش آموزان و ایجاد جریانهای جهادی حقیقت طلب از نوجوانان و جوانان خواهد بود.
ما بر این باوریم که پرچم نجات انسانیت جز با پایداری در راه خدا و بهرهمندی از آموزههای قرآنی برافراشته نخواهد گشت.
خداوند در قرآن کریم میفرماید:
«وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ»اگر آنها در دین از شما یاری بخواهند، بر شماست که به یاری آنها بشتابید. (سوره انفال، آیه ۷۲)
از همه دانشآموزان، معلمان و خانوادهها دعوت میکنیم تا در این روز با حضور فعال خود، نگذارند فریاد مظلومیت فلسطین در هیاهوی روزمرگیها به فراموشی سپرده شود.
ما به آیندهای روشن و آزاد برای فلسطین ایمان داریم و مسئولیت داریم تا رسیدن به این هدف، از هیچ تلاشی دریغ نورزیم.
وَ السَّلَامُ عَلَىٰ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَىٰ
کانون مدارس اسلامی
۲۶ رمضان ۱۴۴۶۷ فروردین ۱۴۰۴
به مناسبت روز قدس
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
روز قدس، روزی است که در آن صدای مظلومیت ملت فلسطین به گوش جهانیان میرسد. این روز، نماد همبستگی مسلمانان و آزادیخواهان جهان در حمایت از حقوق حقه مردم فلسطین است. مجموعه مدارس اسلامی میدانند، گرامیداشت روز فلسطین یکی از نمادهای شرافت و وظیفهای ملی و دینی است و البته نقش مدارس در دستیابی به آرمان فلسطین، آگاهی بخشی دانش آموزان و ایجاد جریانهای جهادی حقیقت طلب از نوجوانان و جوانان خواهد بود.
ما بر این باوریم که پرچم نجات انسانیت جز با پایداری در راه خدا و بهرهمندی از آموزههای قرآنی برافراشته نخواهد گشت.
خداوند در قرآن کریم میفرماید:
«وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ»اگر آنها در دین از شما یاری بخواهند، بر شماست که به یاری آنها بشتابید. (سوره انفال، آیه ۷۲)
از همه دانشآموزان، معلمان و خانوادهها دعوت میکنیم تا در این روز با حضور فعال خود، نگذارند فریاد مظلومیت فلسطین در هیاهوی روزمرگیها به فراموشی سپرده شود.
ما به آیندهای روشن و آزاد برای فلسطین ایمان داریم و مسئولیت داریم تا رسیدن به این هدف، از هیچ تلاشی دریغ نورزیم.
وَ السَّلَامُ عَلَىٰ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَىٰ
کانون مدارس اسلامی
۲۶ رمضان ۱۴۴۶۷ فروردین ۱۴۰۴
۹:۴۷
به نام خداگزارش دومین نشست آموزشی کانون مدارس اسلامیتاریخ ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
با حضور ارزشمند آقایان دکتر حدادعادل، دکتر امانی و خانم دکتر ماهرو زاده از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش
به میزبانی دبیرستان دخترانه فرهنگ
خلاصه مذاکرات:
۱- ارائه گزارشی از برنامههای مدرسه فرهنگ به مناسبت میزبانی:راهبردهای اصلی مدرسه دخترانه: دیانت، اخلاق، تعادل در درس و مهارتهای زندگی دختر امروز و مادر فردا، توجه به آزادی و راحتی و پاکیزگی بچهها، جلوه متعادل مذهبی در شادیها و عزاداریها، نقش آفرینی بچهها با محوریت طراحی نمایشنامه سالانه و اجرای آن در هر پایه، تلاش برای با عرضه شدن بچهها، فعالیتهای پژوهشی در سطح دانشگاهی
۲- بیان مسائل و پیشنهاد آموزشی توسط نمایندگان مدارس:- بی توجهی به ساحتهای سند تحول در ارزشیابی امتحانات نهایی و کنکور- ابهام در سلامت برگزاری امتحانات نهایی- تلاش برای آماده سازی دانش آموزان برای ورود به جامعه واقعی- کم شدن فرصت رشد فرهنگی و معرفتی جدی در دبیرستان بخاطر سه ساله شدن آن و تحت تاثیر قرار گرفتن همه فعالیتها بخاطر تاثیر امتحانات نهایی در کنکور- انتظار حرکت فرهنگی مستمر در کنار مسائل علمی با محوریت ایجاد انگیزه درونی در دانش آموزان. بچهها اگر کاری را از خود بدانند پای کار میمانند. یک نمونه برنامه موفق اردوی راهیان نور است که میتواند قلهای از امتداد جریان فرهنگی در داخل مدرسه باشد.- مسأله جلوتر بودن بچهها از معلمان خود به واسطه هوش مصنوعی- پیشنهاد استفاده از ظرفیت مدارس و نیروهای انسانی مدارس غیردولتی و کانون مدارس برای برگزاری امتحانات نهایی- تقلیل محتوای کتابهای درسی در سالهای اخیر با القای نظرات کارشناسی نادرست در حالیکه پس از بررسیها معلوم شده محتوای کتاب درسی در بسیاری از کشورها غنیتر است و این در حالی است که کتابهای درسی در ایران مطالب عمیق و ارزشمند فراوانی را دارا بوده که به تدریج حذف شده است.- ارزشیابی کتاب درسی دینی حفظ محور است و با اهداف آموزشی کتاب در سطوح شناختی انطباق ندارد. انتظار اقدام کارشناسی برای ارزشیابی این کتاب وجود دارد.
۳- توضیحات آقای دکتر امانیوجود نعمت مدارس اسلامی که جامعه ساز و تاریخ ساز بودهاند که با کمک حوزه علمیه در دوران پهلوی در جریانهای کمونیستی و غربگرا و فضای خفقان و نامیدی، ملت ساز شدند و تصورها را به تصدیق تبدیل کردند.تشکیل و استمرار چنین جمعهایی که انرژی بخش و زمینهساز پخته شدن ایدهها و ارتقاء است، ضروری است.علم نوپای ارزشیابی تحولاتی اساسی را ایجاد کرده است.خیلی از این دغدغههایی مثل تقلب و ... با پیشرفتهایی که در تکنولوژی سنجش شده موضوعش منتفی خواهد شد.در تصحیح امتحانات، برگه سؤالات توسط دو ارزیاب، تصحیح شده و اگر اختلاف بیش از یک نمره بوده، توسط نفر سوم تصحیح شده. در سال قبل برگهای تصحیح میشد که قرار است امسال به صورت سؤالی تصحیح شود. میزان خطاها با سامانهها و هوش مصنوعی قابل اعتبار سنجی است. نرم افزار داخلی آن نیز نوشته شده است.پارسال ۲۵ هزار نیرو به امتحانات نظارت میکردند. انگیزههای تقلب در نظام آموزشی پایین است. گزارش تقلب فراوانی کمی دارد. میتوان گفت قطعا تقلب سیستماتیک وجود ندارد.قبلا مصحح در نقش قاضی بود اما با تغییر شیوه ارزشیابی بجای قضاوت، انطباق مطرح است. یعنی هر سؤال با پاسخهای معیار از قبل کدگذاری، تطبیق داده شود. این تجربه سی ساله «تیمز و پرلز» است.الآن طراحی سؤال روبریک (طراحی موقعیت) مطرح است. در روبریک تفکر بچهها دنبال میشود. این نوع سؤال به معنای سختتر شدن آن نیست. ایفای نقش افراد در موقعیت میتواند به شخصیت شناسی هم کمک کند. این شیوه جای کار پژوهشی دارد.اگر کشور به آرامش مدیریتی و روانی برسد این تحولات در حوزه سنجش قابل اجراست، زیرا بسترهای فنی داخلی با هزینههای هنگفتی کامل آماده شده است.سؤالاتی که زیر ۱۰ درصد جواب درست دادند حذف شده و ضریب گرفته است. بچهها فکر میکردند نمرهشان کمتر شده ولی نمره بالاتری به دست آوردند.به دنبال بار وزنی در پاسخهای چند گزینهای هستیم، یعنی تفاوت قائل شویم بین گزینهای که پاسخ نیست ولی به پاسخ نزدیکتر است با گزینهای که کاملا غلط است.
رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًاپروردگارا به ما از ناحیه همسران و فرزندانمان، مایه روشنی چشم عطا کن و ما را پیشوای پرهیزگاران قرار ده.سوره فرقان آیه ۷۴
با حضور مدیران آموزشی مدارس:امام صادق(ع)، بانو امین، تزکیه، جامعه تعلیمات اسلامی، رضویه، سبحان، ستوده، شهید مطهری، فرهنگ، فرهیختگان سراج ، مؤتلفه، مشکوة، معلم، مهدا.
با سپاس فراوان از میزبانی شایسته مدیر و همکاران بزرگوار دبیرستان دخترانه فرهنگ
با حضور ارزشمند آقایان دکتر حدادعادل، دکتر امانی و خانم دکتر ماهرو زاده از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش
۱- ارائه گزارشی از برنامههای مدرسه فرهنگ به مناسبت میزبانی:راهبردهای اصلی مدرسه دخترانه: دیانت، اخلاق، تعادل در درس و مهارتهای زندگی دختر امروز و مادر فردا، توجه به آزادی و راحتی و پاکیزگی بچهها، جلوه متعادل مذهبی در شادیها و عزاداریها، نقش آفرینی بچهها با محوریت طراحی نمایشنامه سالانه و اجرای آن در هر پایه، تلاش برای با عرضه شدن بچهها، فعالیتهای پژوهشی در سطح دانشگاهی
۲- بیان مسائل و پیشنهاد آموزشی توسط نمایندگان مدارس:- بی توجهی به ساحتهای سند تحول در ارزشیابی امتحانات نهایی و کنکور- ابهام در سلامت برگزاری امتحانات نهایی- تلاش برای آماده سازی دانش آموزان برای ورود به جامعه واقعی- کم شدن فرصت رشد فرهنگی و معرفتی جدی در دبیرستان بخاطر سه ساله شدن آن و تحت تاثیر قرار گرفتن همه فعالیتها بخاطر تاثیر امتحانات نهایی در کنکور- انتظار حرکت فرهنگی مستمر در کنار مسائل علمی با محوریت ایجاد انگیزه درونی در دانش آموزان. بچهها اگر کاری را از خود بدانند پای کار میمانند. یک نمونه برنامه موفق اردوی راهیان نور است که میتواند قلهای از امتداد جریان فرهنگی در داخل مدرسه باشد.- مسأله جلوتر بودن بچهها از معلمان خود به واسطه هوش مصنوعی- پیشنهاد استفاده از ظرفیت مدارس و نیروهای انسانی مدارس غیردولتی و کانون مدارس برای برگزاری امتحانات نهایی- تقلیل محتوای کتابهای درسی در سالهای اخیر با القای نظرات کارشناسی نادرست در حالیکه پس از بررسیها معلوم شده محتوای کتاب درسی در بسیاری از کشورها غنیتر است و این در حالی است که کتابهای درسی در ایران مطالب عمیق و ارزشمند فراوانی را دارا بوده که به تدریج حذف شده است.- ارزشیابی کتاب درسی دینی حفظ محور است و با اهداف آموزشی کتاب در سطوح شناختی انطباق ندارد. انتظار اقدام کارشناسی برای ارزشیابی این کتاب وجود دارد.
۳- توضیحات آقای دکتر امانیوجود نعمت مدارس اسلامی که جامعه ساز و تاریخ ساز بودهاند که با کمک حوزه علمیه در دوران پهلوی در جریانهای کمونیستی و غربگرا و فضای خفقان و نامیدی، ملت ساز شدند و تصورها را به تصدیق تبدیل کردند.تشکیل و استمرار چنین جمعهایی که انرژی بخش و زمینهساز پخته شدن ایدهها و ارتقاء است، ضروری است.علم نوپای ارزشیابی تحولاتی اساسی را ایجاد کرده است.خیلی از این دغدغههایی مثل تقلب و ... با پیشرفتهایی که در تکنولوژی سنجش شده موضوعش منتفی خواهد شد.در تصحیح امتحانات، برگه سؤالات توسط دو ارزیاب، تصحیح شده و اگر اختلاف بیش از یک نمره بوده، توسط نفر سوم تصحیح شده. در سال قبل برگهای تصحیح میشد که قرار است امسال به صورت سؤالی تصحیح شود. میزان خطاها با سامانهها و هوش مصنوعی قابل اعتبار سنجی است. نرم افزار داخلی آن نیز نوشته شده است.پارسال ۲۵ هزار نیرو به امتحانات نظارت میکردند. انگیزههای تقلب در نظام آموزشی پایین است. گزارش تقلب فراوانی کمی دارد. میتوان گفت قطعا تقلب سیستماتیک وجود ندارد.قبلا مصحح در نقش قاضی بود اما با تغییر شیوه ارزشیابی بجای قضاوت، انطباق مطرح است. یعنی هر سؤال با پاسخهای معیار از قبل کدگذاری، تطبیق داده شود. این تجربه سی ساله «تیمز و پرلز» است.الآن طراحی سؤال روبریک (طراحی موقعیت) مطرح است. در روبریک تفکر بچهها دنبال میشود. این نوع سؤال به معنای سختتر شدن آن نیست. ایفای نقش افراد در موقعیت میتواند به شخصیت شناسی هم کمک کند. این شیوه جای کار پژوهشی دارد.اگر کشور به آرامش مدیریتی و روانی برسد این تحولات در حوزه سنجش قابل اجراست، زیرا بسترهای فنی داخلی با هزینههای هنگفتی کامل آماده شده است.سؤالاتی که زیر ۱۰ درصد جواب درست دادند حذف شده و ضریب گرفته است. بچهها فکر میکردند نمرهشان کمتر شده ولی نمره بالاتری به دست آوردند.به دنبال بار وزنی در پاسخهای چند گزینهای هستیم، یعنی تفاوت قائل شویم بین گزینهای که پاسخ نیست ولی به پاسخ نزدیکتر است با گزینهای که کاملا غلط است.
۸:۱۸
۸:۱۸