عکس پروفایل کسب و کار اسلامی کاردینوک

کسب و کار اسلامی کاردینو

۱۸۰عضو
thumnail
undefinedاحکام عمومی و مسائل مربوط به عقود(1)
undefinedشرایط موضوع عقد:
undefinedمال و مالیت داشتن: برخی موارد را شرع مال نمی‌داند مثل خوک و شراب و سگ‌ها (زینتی و غیر آن) و... در برخی موارد هم خود عرف آن را دارای مالیت نمی‌داند؛ مانند فروش یک‌دانه گندم.
undefinedمعلوم بودن جنس کالا: مجهول بودن موجب غرری شدن معامله باشد.
undefinedمعین‌بودن مقدار کالا: اگر مقدار کالا مشخص نباشد موجب جهالت و غرری شدن معامله می‌گردد.
undefinedآزاد بودن ملک
undefinedمقدور بودن تحویل کالا
#موضوع_عقد#لقمه_حلال
#کاردینو | عضو شویدundefined@kardino

۱۱:۵۳

undefinedدوره مجازیundefined
undefinedبرگزاری جلسه سوم دوره پنجم‌(مجازی) کاردینو
undefinedفردا پنج شنبه 1 آذر ساعت ۸:۳۰ صبح
undefinedمحدودیت ورود به اسکای روم تا ۱۰۰ نفر (سر ساعت تشریف بیارید)
undefinedجهت شرکت در دوره مجازی از طریق لینک زیر وارد شویدundefinedundefinedundefinedundefined
https://www.skyroom.online/ch/khaksar1214/kardinod5

۱۱:۵۳

thumnail
🟡یکی از نمونه‌هایی که برای بحث #سفاهت می‌توان مطرح کرد #سفاهت در بازارهای مالی است.
undefined#سفاهت در بازارهای مالی یک موضوع بسیار مهم و حیاتی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. ورود افراد بدون داشتن دانش و آگاهی کافی به بازارهای بورس، فارکس و رمزارزها می‌تواند منجر به خسارات جدی و ناخوشایند برای آنان شود و این همان مصداق بارز #سفاهت در بازارهای مالی است
🟢امروزه بازارهای مالی بسیار پیچیده‌تر از گذشته شده‌اند. در دوران قدیم شاید فرد یا کاملاً به بازار مسلط بود یا اصلاً چیزی نمی‌دانست. اما اکنون با رشد و تنوع بازارها، #سفاهت می‌تواند شکل تشکیکی بگیرد. به عبارتی، فرد ممکن است در حوزه‌ای خاص خبره باشد و در بازار دیگری همچون تازه‌کار بی‌اطلاع عمل کند.
undefinedبهترین راه برای پیشگیری از این سفاهت، آموزش و افزایش آگاهی درباره بازارهای مالی است. افراد باید قبل از ورود به هر نوع بازاری، آموزش‌های لازم را دریافت کنند و با روند و مفاهیم اساسی آن آشنا شوند.
🟣همچنین، دولت‌ها و نهادهای مالی نقش مهمی در تنظیم و کنترل بازارهای مالی دارند. ضوابط و قوانین قوی و کاربردی می‌توانند از ورود افراد ناآگاه به بازارها جلوگیری کنند و از ایجاد شرایطی که باعث خسارت به سرمایه‌گذاران می‌شود، جلوگیری کنند.
🟠با ایجاد فرصت‌ها برای آموزش و افزایش آگاهی، همه می‌توانند از بازارهای مالی استفاده کنند. بنابراین، اهمیت آگاهی، تحلیل و شناخت دقیق از بازارهای مالی، برای همه افرادی که قصد ورود به این بازارها را دارند، بسیار بالا است.
#سفاهت#بازارهای_مالی
#کاردینو | عضو شویدundefined@kardino

۱۱:۰۳

thumnail
undefinedشکل‌های مختلف موضوع عقد
undefinedعین خارجی: کالایی که موضوع عقد است وجود خارجی دارد.
undefinedکلی در معین: کالایی که وجود خارجی دارد و اجمالاً هم نوع و خصوصیات آن مشخص است، اما میان تعداد زیادی کالای مثل هم مورد معامله قرار می‌گیرد. مثل ماشین‌های زیادی که در یک انبار وجود دارند.
undefinedکلی در ذمه: مال مورد معامله هنگام قرارداد وجود ندارد، اما نوع، ویژگی‌ها و مقدار کالا مشخص بوده و شخص فروشنده تحویل آن را در زمان مشخص به عهده می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال فردی قبل از اینکه گندم بکارد، محصول خود را می‌فروشد.
#موضوع_عقد#لقمه_حلال
#کاردینو | عضو شویدundefined@kardino

۹:۱۰

thumnail
undefinedدر قوانین عمومی معاملات بیان شد که شخص باید #مالک کالا باشد تا بتواند آن را معامله کند امروزه در #دراپ‌شیپینگ ها با وجود عدم مالکیت، کالاها مورد معامله قرار می‌گیرند؟!
undefinedتوضیح بازار #دراپ‌شیپینگ:در بازار دراپ‌شیپینگ، پلتفرم‌ها به جای هزینه‌های انبارداری و تولید، کالاها را مستقیماً از تولیدکننده به مصرف‌کننده ارائه می‌دهند، بدون اینکه خود آنها انبار یا تولیدی داشته باشند. در اینجا، از روش دراپ‌شیپینگ استفاده می‌شود و کالاها در پلتفرم قرار داده شده و فروخته می‌شوند. اینجا پلتفرم به شما کالا را به صورت مستقیم می‌فروشد لذا این باعث می شود که مسئله مالکیت در این حالت وجود نداشته باشد چون پلتفرم مالک کالا نیست و آن را مستقیما به فروش می‌رساند
undefinedاما در غیر دراپ‌شیپینگ ها پلتفرم هایی که عنوان می کنند صرفا به صورت واسطه هستند معاملات آنها مانعی ندارد مثل پلتفرم باسلام و دیجی کالا که به عنوان واسطه برای غرفه دارها و مغازه ها کالاها را به فروش میرساند
undefinedو اما راه حل برای معاملات دراپ‌شیپینگ ها با رجوع به بحث انواع معاملات کلی فی الذمه، کلی فی المعین و عین خارجی حل می‌شود
undefinedتوضیح راه حل:اگر در معامله اظهار کنید که معامله به صورت #کلی_فی_الذمه انجام می‌شود و پلتفرم مالک عین نیست معامله صحیح می‌شود ؛ در معاملات کلی فی الذمه، وجود مالکیت عین مهم نیست و صراحتاً باید اعلام شود که کالا به صورت کلی فی الذمه تحویل می‌شود. این موضوع باید با وضوح بیان شود. از این جهت، در بازار دراپ‌شیپینگ، مالکیت عینی اهمیتی ندارد و در صورت معامله کلی فی الذمه، قابل قبول است و اما به صورت عینی دچار اشکال خواهد بود

۱۱:۳۲

thumnail
undefined مسئله بعدی معاملات #کالاهای_دست_دوم در دراپ شیپینگ :در صورت معامله کالاهای دست دوم که عینیت آنها مهم است، این حالت قابل اجرا نیست و نمی شود به صورت #کلی_فی_الذمه آنها را معامله کردبدین ترتیب، در معاملات در فضای #دراپ‌شیپینگ، می‌توانید از مبحث کلی فی الذمه استفاده کرده و مسئله مالکیت را حل نمایید، اما در صورت معاملات بر روی کالاهای دست دوم، این امکان وجود ندارد.
#کاردینو | عضو شویدundefined@kardinno

۱۱:۳۳

thumnail
undefinedاحکام عمومی و مسائل مربوط به عقود(1)
undefined تقسیمات عقدعقد به لحاظ‌های مختلف تقسیمات متفاوتی دارد:
undefined عقد صحیح و غیرصحیحundefined عقد اصالتی، وکالتی، فضولی، إذنیundefinedمطلق و مشروطundefined لازم و جایزundefined انتفاعی و غیرانتفاعی
#تقسیمات_عقد#لقمه_حلال
#کاردینو | عضو شویدundefined@kardinno

۲۰:۵۳

thumnail
undefinedاحکام عمومی و مسائل مربوط به عقود(1)
undefinedتقسیم اول: عقد صحیح و غیرصحیح
undefinedعقدی که ارکان و شرایط آن به طور کامل فراهم باشد، عقد صحیح است. همچنین عقدی که یک یا چند رکن از ارکان آن فراهم نبوده یا خلل و خدشه‌ای در آن‌ها وجود داشته باشد، صحیح نمی‌باشد.
undefinedچنانچه عقد صحیح باشد، آثاری بر آن مترتب می‌شود. به‌عنوان‌مثال، یکی از آثار عقد؛ انتقال مالکیت مال از فروشنده به خریدار و انتقال مالکیت بها از خریدار به فروشنده در بیع است. اگر عقد بیع صحیح باشد، انتقال مالکیت صورت می‌گیرد؛ اما اگر صحیح نباشد، اثر عقد متوقف می‌شود.
undefinedمثلاً اگر عقد نسیه بین دو طرف انجام شود و گوشی موبایل رد و بدل شود؛ ولی فروشنده بگوید من قیمت روز را می‌خواهم و بعداً که قیمت بالا رفت، باید آن قیمت پرداخته شود، در این صورت چون در نسیه شرط است که مدت نسیه و قیمت جنس نسیه‌ای مشخص باشد، این معامله باطل است. زیرا نمی‌توان قیمت را معلق بر آینده نمود؛ چراکه قیمت در زمان آینده مشخص نیست.
#عقد_صحیح_غیرصحیح#لقمه_حلال
#کاردینو | عضو شویدundefined@kardinno

۲۰:۵۳

thumnail
undefinedدر بازار خودرو ایران، یکی از مشکلاتی که مشتریان همواره با آن مواجهند، تغییرات یک‌طرفه در قراردادها و تحویل خودروهاست. ایران‌خودرو و سایپا به عنوان خودروسازان کشور، گاهی اوقات به جای خودرویی که مشتری ثبت‌نام کرده، یک مدل متفاوت تحویل می‌دهد و این در حالی است که در شرایط قرارداد هیچ اشاره‌ای به چنین تغییراتی نشده است. بسیاری از مشتریان مجبور به پذیرش این تغییرات هستند، چرا که در غیر این صورت نوبت و سهیمه خود را از دست خواهند داد.undefinedکرمان موتور یکی دیگر از بنگاه‌های خودروسازی، شرط پرداخت جریمه رو در صورت تاخیر در پرداخت کالا از قرارداد حذف کرده، در حالیکه اگر مشتری نسبت به پرداخت اقساط خرید ماشین، تاخیر کند، جریمه بالایی نسبت به تاخیر پرداخت اقساط باید پرداخت کند. شاید از نظر فقهی بتوان گفت مشتریان خودرو با نوعی اضطرار در بیع مواجهند که به خاطر انحصاری بودن خودروسازی، مجبورند به خاطر از دست نرفتن سهیمه‌شان، خودشان را با شرایط جدید وفق بدهند. undefinedامام خمینی (ره) با استناد به قاعده نفی عسر و حرج، این گونه قراردادهای اضطراری را زمانی که به ایجاد عسر و حرج منتهی می‌گردد، در خصوص میزان زاید بر مبلغ اولیه‌ای که شرکت خودروسازی می‌گیرد، باطل می‌دانند.undefinedاز اینرو شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان باید نقش پررنگ‌تری در نظارت بر قراردادهای خودروسازان ایفا کنند. شورای رقابت نه تنها باید به قیمت‌گذاری صحیح خودروها نظارت داشته باشد، بلکه باید با دقت بیشتری روی شرایط قراردادها نیز کنترل داشته باشد تا مشتریان از تغییرات یک‌طرفه در تحویل خودروها، مانند تغییر مدل یا شرایط پرداخت، در امان باشند.

۱۰:۰۱

thumnail
undefinedاحکام عمومی و مسائل مربوط به عقود(1)
undefinedتقسیم دوم: عقد اصالتی، وکالتی، فضولی و إذنیundefinedعقد اصالتی را خود طرفین انجام می‌دهند. undefinedعقد وکالتی به این معناست که یک یا دو طرف وکیل باشند. undefinedعقد فضولی به معنای این است که شخص بدون اینکه وکالتی داشته باشد چیزی را به‌جای دیگری معامله کند. عقد فضولی به‌خودی‌خود باطل نیست، بلکه عقد متزلزل است و صحت آن منوط به اجازه فرد است. بله اگر مالک اجازه ندهد، عقد باطل است.undefinedعقود إذنی، بر عقدهایی اطلاق می‌شود که در آن‌ها تعهد و التزام وجود ندارد؛ بلکه تحقق و بقای آن‌ها تنها در گرو إذن است و با برداشته‌شدن إذن، آن عقود نیز به هم می‌خورند. ودیعه، عاریه و وکالت غیرعقدی از این قبیل‌اند.
undefined از ثمرات عقود می‌تواند به تفاوت وکالت إذنی و عهدی اشاره کرده‌اند که وکالت عهدی متوقف بر ایجاب و قبول با شرایطی خاص است. از جمله احکام این نوع وکالت آن است که هرگاه وکیل در متعلق وکالت خود تصرف کند؛ مثلاً آن را بفروشد و از برکناری خود توسط موکّل آگاه نباشد، تصرّفش باطل نخواهد بود.
#عقد_اصالتی_وکالتی_فضولی_إذنی#لقمه_حلال
#کاردینو | عضو شویدundefined@kardinno

۱۹:۴۰

جایگاه بدهی در تامین مالی.pdf

۷۸.۴۹ کیلوبایت

undefinedفایل "جایگاه بدهی در تامین مالی" به بررسی نقش کلیدی بدهی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی تأمین مالی کسب‌وکارها در سیستم‌های اقتصادی مدرن می‌پردازد. ابزارهایی مانند وام و اوراق بدهی، نقدینگی را فراهم می‌کنند، در حالی که نیاز به بررسی عمیق‌تر از منظر شرعی برای درک کامل آن‌ها حس می‌شود.
undefinedاین فایل طرح بحثی است برای ورود دقیق تر به مسئله بدهی در نظام اقتصادی کنونی که از این به بعد در مورد این پرونده بیشتر مطالب قرار داده می شود.#بدهی
#کاردینو | عضو شویدundefined@kardinno

۱۷:۴۶

undefinedاحکام عمومی و مسائل مربوط به عقود(1)
undefinedتقسیم سوم عقود : عقد مطلق و مشروط
undefinedعقد مطلق به عقدی گفته می‌شود که شرطی ندارد. undefinedمشروط هم به معنای قراردادن شروطی در ضمن عقد به نفع یکی از طرفین یا فرد ثالث است.
undefinedمحدودیت‌های شرایط ضمن عقد:undefinedشرط می‌بایست فی‌نفسه مشروع و جایز باشد؛ بنابراین نمی‌توان با قراردادن شرط ضمن عقدی، امر حلالی را حرام نمود یا بالعکس. undefinedقدرت بر انجام شرط باید وجود داشته باشد. بدین معنا که آنچه مشروطٌ‌علیه ملتزم به انجام آن براى مشروطٌ‌له شده، بايد شدنی باشد. به طور مثال آیت‌الله مکارم مهریه زیاد را صحیح نمی‌داند؛ چون پرداختش مقدور نیست.undefinedشروط باید غرض عقلایی داشته باشد. بدين معنى كه شرط بايد از شروطى باشد كه در نزد عقلا ارزشمند و مفيد باشد، اگر چه اين شرط باعث افزايش مالى نگردد يا اينكه در مقابل اين شرط، مالى قرار نگيرد.undefinedشرط نبايد مخالف كتاب و سنّت باشد. بدين صورت كه شخص ملتزم به امرى نشود كه آن امر مخالف با آنچه كه در كتاب و سنّت ثابت است، باشد. چنانچه حكمى در كتاب و سنّت ثابت و يقينى است، لكن شخص بر خلاف آن حكم، شرط مى‌نمايد، خواه اين حكم تكليفى باشد يا وضعى، مردود است. undefinedشرط نباید مجهول باشد. اگر طرفين، شرط مجهولى را در معامله قرار دهند مثل‌اینکه طرفين زمان مجهول و نامعلومى را در معامله شرط كنند، اين شرط چنانچه باعث مجهول‌شدن ثمن يا مثمن گردد، باطل است.undefinedشرط نبايد با مقتضاى عقد مخالف باشد. يعنى شرط نبايد با چيزى كه عقد به دليل آن واقع شده و ماهيت عقد را تشكيل مى‌دهد، منافات داشته باشد. مثل‌اینکه در بیع شرط شود ملکیت به مشتری منتقل نشود.undefinedشرط می‌بایست در قالب قرارداد و در متن آن ذکر گردد.
undefinedتبصره: برخی از شروط خود عقد را باطل می‌کند مثل‌اینکه شرط مجهول باشد و برخی از شروط عقد را باطل نمی‌کند؛ بلکه خود این شرط باطل است مثل شروطی که مخالف قرآن و سنت باشد.
#عقد_مطلق_مشروط#لقمه_حلال
#کاردینو | عضو شویدundefined@kardinno

۱۰:۵۶

thumnail
undefined«دین» در اقوال فقها:
undefinedامام خمینی (ره) در تحریرالوسیله می‌فرماید: «دين، مالى است كلى، كه در ذمّۀ شخصى براى شخص ديگر به سببى از اسباب، ثابت است و به كسى كه ذمه‌اش به آن مشغول (و بدهكار) است، «مديون و مدين»، و به ديگرى (كه طلبكار است) «دائن و غريم» گفته مى‌شود و سبب آن يا قرض‌کردن است، و يا امور اختيارى ديگرى است؛ مانند اين كه آن مال كلى در سَلَم، مبيع و يا در نسيه، ثمن و يا در اجاره، اجرت و يا در ازدواج، صداق و يا در خلع، عوض قرار داده شود و غير اينها و يا (سبب آن) امور غیراختیاری و قهرى است؛ كما اين كه در موارد ضمانات و نفقۀ زوجۀ دائم و مانند اينها است و دين احكام مشتركى دارد، و احكامى (هم) كه اختصاص به قرض و وام دارد».
undefinedهمچنین تعریفی مشابه با امام خمینی ره توسّط فقهای متأخر همچون آیات عظام فاضل لنکرانی ، سیستانی و سبزواری ارائه شده است و در مجموع در کلام فقها دین به معنای هرگونه مالی دانسته شده که بر عهده شخصی می‌آید و اسباب ایجاد آن اعم از معاملات سلف یا نسیه یا عقد قرض یا برخی اسباب قهریه همچون ضمانات است#بدهی#دین
#کاردینو | عضو شویدundefined@kardinno

۱۰:۲۷

thumnail
undefinedنسبت دین و قرض در ادله‌ی شرعیازآنجا که ممکن است در تحلیل و فهم ادله شرعی بین دین و قرض خلط صورت بگیرد بررسی تفاوت این دو لغت طبق آنچه که گذشت ضروری به نظر می‌رسید.
undefinedدین آن چیزی است که بر ذمّه فردی برای شخص دیگری باشد و هر چند که مطابق نظر مشهور دین تنها شامل کلّی بر ذمّه می‌شود، اما برخی فقها، عین بر ذمّه را نیز داخل در دایرة دِین می‌دانند.
undefinedاز نکات مورد اتّفاق فقها و مستنبط از آیات و روایات این است که دین اعم از قرض است و اسباب ایجاد آن علاوه بر قرض، عوامل اختیاری و قهری دیگری نیز هستند. البته ازآنجاکه در این گفتار به بررسی جایگاه دین در مبادلات مالی آگاهانه و اختیاری افراد از نگاه اسلام می‌پردازیم، لذا تنها آن دیونی مدّ نظرند که مسبب از عوامل اختیاری‌اند که قرض و عقود مبادله‌ای نیز جزء آن‌هاست.#قرض#دین
#کاردینو | عضو شویدundefined@kardinno

۱۱:۳۷

thumnail
undefinedاحکام عمومی و مسائل مربوط به عقود(1)
undefinedاقسام شرطundefinedundefinedتقسیم شرط از حیث ارتباط با عقد
undefinedشروط ابتدايى‌شروط ابتدايى شروطى هستند كه در متن عقد ذكر نشده، بلكه تعهدات و التزاماتى هستند كه بدون اينكه عقدى به دنبال آن بيايد يكى از طرفين معامله براى ديگرى مى‌كند و مشهور فقها حكم به عدم التزام این‌گونه شروط می‌دهند.
undefinedشروط ضمن عقد‌شروطى هستند كه در ضمن عقد لازم است ذكر شوند. این قسم شروط معروف به شروط ضمن عقد هستند و دلیل «المومنون عند شروطهم» حتماً شامل این قسم می‌گردد.
undefinedشروط تبانى‌شروطى هستند كه قبل از عقد بر آن تبانى و توافق صورت‌گرفته و عقد بر اساس آن بنا شده است بدون آنکه این شرط را به هنگام انشای عقد، در ضمن آن بیان کنند. صحت این قسم از شروط نزد فقها محل اختلاف است.#اقسام_شرط
#کاردینو | عضو شویدundefined@kardinno

۱۴:۰۵

thumnail
undefinedاحکام عمومی و مسائل مربوط به عقود(1)
undefinedاقسام شرطundefined
undefined تقسیم شرط از حیث متعلق آن

undefined شرط صفتاشتراط صفت به این معناست که صفت خاصی برای مورد معامله که عین خارجی است، لحاظ گردد. ازاین‌رو چنانچه مورد معامله فاقد صفت توافق شده باشد، طرف مقابل حق خیار فسخ قرارداد را خواهد داشت.
undefined شرط فعل چنانچه شرط به فعل اختیاری مقدور تعلق بگیرد، در این صورت شرط فعل محقق شده است، مثلاً در ضمن قرارداد بیع شرط شود که مشتری می‌بایست کالا را در فلان منطقه تحویل دهد.
undefined شرط نتیجهچنانچه شرط به نتیجه و تحقق امری در خارج تعلق بگیرد، شرط نتیجه حاصل می‌شود، مثلاً در ضمن قرارداد بیع برای مشتری شرط کند در صورت فروش این کالا به تو، فلان مال باید صدقه باشد. در صورت صحت شرط نتیجه، دیگر نیازی به انشای صدقه نیست و ضمن همان بیع، صدقه به‌خودی‌خود محقق می‌شود. در مورد صحت یا بطلان شرط نتیجه اختلافاتی وجود دارد که تفصیل آن در اینجا نمی‌گنجد#اقسام_شرط
#کاردینو | عضو شویدundefined@kardinno

۱۲:۲۷

thumnail
undefinedجایگاه دین و قرض در هندسه نظام اقتصادی اسلام
undefinedدر وهله اول به موضوعِ بحث توجه ویژه‌ای شود. دقت کنیم که این بحث درباره شکل‌دهی نظام اقتصادی، مبتنی بر بدهی است. در واقع در این بحث صرفاً به دنبال تحلیل حکم فقهی فعالیت‌های اقتصادی بین افراد بر پایه بدهی نیستیم. این فعالیت‌ها که در چارچوب روابط فردی انجام می‌شود، ممکن است دارای هر حکمی از احکام خمسه باشد، اما در نگاه کلان و نظام‌مند لازمه‌ای بسیار قابل‌توجه‌تر از حکم آن رفتار در لایه فردی داشته باشد. آنچه در این بحث مدنظر است شکل‌دهی یک نظام و ساختار مبتنی بر بدهی است.
undefinedمنظور از نظام یا سیستم مجموعه‌ای از اجزای به‌هم‌پیوسته و هماهنگ است که با عملکرد همگرای خود به تحصیل یک هدف غایی کمک می‌کنند. در مطالعة یک نظام و صدور حکم برای آن گاه می‌توان به‌غایت و هدف این نظام نگریست و آن را مورد تجزیه‌وتحلیل قرارداد و گاه می‌توان به اجزای اصلی و رئیسی آن پرداخت و با تجمیع احکام آن اجزا، حکمِ کل را صادر کرد.#قرض#دین
#کاردینو | عضو شویدundefined@kardinno

۱۳:۴۳

thumnail
undefinedاحکام عمومی و مسائل مربوط به عقود(1)
undefinedتقسیم چهارم عقود: لزوم و جواز در عقد
عقود از جهت امکان و عدم امکان فسخ، به عقود لازم و جایز تقسیم می‌شوند.

undefinedعقد لازم، قراردادی است که طرفین معامله حق فسخ آن را ندارند مگر در موارد مشخصی که به آنها اجازه داده شده است. به‌عنوان‌مثال اگر در کالای مبادله‌ شده عیبی وجود داشته باشد، طرفین مختار هستند که معامله را فسخ کنند یا اگر در معامله ضرر فاحشی وجود داشته باشد، امکان فسخ معامله برای طرفین وجود دارد. معاملاتی از قبیل بیع، اجاره، مزارعه، مساقات، صلح و... از عقود لازم هستند که بدون دلیل هیچ یک از دو طرف حق به‌هم‌زدن آن را ندارند.
undefinedعقد جایز، قراردادی است که هر یک از طرفین بتواند آن را فسخ کند. یعنی رابطه‌ای که در اثر عقد جایز ایجاد می‌شود، به‌گونه‌ای است که هر یک از طرفین هر زمانی که بخواهند می‌توانند آن را بدون هیچ علتی به هم بزنند و برای فسخ و به‌هم‌زدن معامله از سوی یکی از طرفین، نیازی به ‌موافقت و یا اعلام به‌طرف مقابل ندارند. عقد ودیعه، عقد عاریه، عقد وکالت، عقد شرکت، عقد مضاربه از جمله عقود جایز هستند.#عقد_لازم_جایز#لقمه_حلال
#کاردینو | عضو شویدundefined@kardinno

۷:۳۵

thumnail
undefinedتحلیلی از حکمت جایز و لازم بودن عقودundefined
undefinedundefined

۱۹:۳۷

undefinedفلسفه جایز بودن بعضی عقود و لازم بودن بعضی دیگر به تحلیل ماهیت آن‌ها بر می‌گردد. یکی از حکمت‌های جایز بودن عقود، مقابله با کژ منشی و سوءاستفاده طرفین معامله از طرف دیگر است. ازآنجایی‌که ممکن است طرفین معامله در یک تعامل استراتژیک، اطلاعات مساوی متقارن نداشته باشند، احکام و ضوابطی در نظر گرفته شده است که از بروز این پدیده تا حد زیادی جلوگیری کند. عقود مشارکتی اساساً قراردادهایی جایزند و طرفین هرگاه مایل باشند حق دارند آن را به هم زنند. ازآنجاکه در عقود مشارکتی ناتقارنی اطلاعات یکی از چالش‌های اساسی در این عقود است، جایز بودن این عقود تا حدی می‌تواند از بروز سوءاستفاده طرفین جلوگیری کند. ازاین‌رو هر گونه رفتاری که موجب بدگمانی طرف مقابل شود، سبب می‌شود طرف مقابل، حق به‌هم‌زدن قرارداد را اعمال کند.
undefinedالبته این جایز بودن و اعمال فسخ در صورتی است منجر به ضرر طرف مقابل نشود که در این صورت امکان فسخ تا مرتفع‌شدن مورد ضرر وجود ندارد. شاید به همین دلیل است که عقودی مثلاً مزارعه و مساقات با اینکه بعد از ایجاب و قبول تمام نمی‌شود؛ اما لازم هستند. به‌عبارت‌دیگر چون عقود مزارعه و مساقات بحث کشت و باغبانی است و فسخ در این موارد نوعاً موجب ضرر به‌طرف مقابل می‌شود سبب شده که این عقود لازم باشند و به همان موارد حق خیار فسخ اکتفا کند.
undefinedدر عقود لازم مثل عقد بیع با تمامی اقسامش (نقد، نسیه و سلف) به جز در موارد وجود خیار حق فسخ وجود ندارد. ریشه لزوم این عقد به این مطلب بر می‌گردد که بعد از عقد بیع معامله تمام شده است و ثمن و مثمن معامله شده است. ازاین‌رو امکان سوءاستفاده طرفین حین عقد فراهم نیست. زیرا بلافاصله بعد از ایجاب و قبول، آثار عقد بدون تراخی زمانی، مترتب می‌شود. حتی اگر ثمن در نسیه و مثمن در سلف تحویل داده نشده، اما زمان تحویل آن و مقدار آن کاملاً معین و مشخص است و امکان پیگیری شفاف آن وجود دارد. #عقد_لازم_جایز#لقمه_حلال
#کاردینو | عضو شویدundefined@kardinno

۱۹:۳۸