۱۸:۴۹
۱۸:۵۰
۱۸:۵۱
۱۸:۵۲
۱۸:۵۳
۱۸:۵۵
نیمه پر لیوان#خاطرات_تبلیغی (۸)/رمضان۹۸
اینجا در مجاورت خانه عالم، یک پیرمرد و پیرزن زندگی می کنند که خیلی به ما لطف دارند.
پریشب دقایقی رفتیم خونشون. خاله صغری میگفت خدا اول چهار تا دختر بهمون داد، بعدش چهارتا پسر. همیشه همسایه روحانیون بودیم و باهاشون حشر و نشر داشتیم. این بچه ها هم کنار روحانی ها بزرگ شدند. به خاطر همین این عیسای ما علاقه مند به طلبگی شد و رفته قم حوزه صدوقی.
مشخص بود که خودشون هم از اینکه پسرشون طلبه شده رضایت دارند. در مجموع احساس کردم از این سی سال همسایگی با روحانیون راضیند.
ابازوجه بنده فرهنگی هستند. مثل بقیه فرهنگی ها چندین سال اول خدمتشون رو در روستا بودند.
شبیه همین حرف ها رو هم از ایشون شنیدم. می گفتند همیشه روحانیون اعزامی به روستا رو به خونشون دعوت می کردند تا بچه هاشون از اون ها تاثیر بپذیرند.
ایشون هم چندین تا رفیق طلبه دارند و خانوادتا از حشر و نشر با طلاب خاطرات رضایت بخشی داشتند، تا حدی که طلبه بودن بنده در زمان خواستگاری براشون یک پون مثبت حساب میشد نه منفی!!!(البته نمیدونم تجربه ی داماد طلبه ای مثل من خاطرات گذشته رو خراب کرده یا نه؟!)
پدر بنده سالیان سال مدیر حج بودند. و به همین واسطه قهرا با روحانیون کاروان ها مرتبط بودند، بعضا در حد ارتباطات خانوادگی.
وقتی من عزم عزیمت از دانشگاه به حوزه کردم، از همه موافق تر پدرم بود.
نمیدونم شاید ما داریم زیادی خودزنی میکنیم! شاید فقط داریم نیمه خالی لیوان رو میبینیم! این مشاهدات حقیر که همگی ناظر به این مطلب بود که مردمی که بیشتر با روحانیت مرتبطند، بیشتر هم از اون ها راضیند.
اولین باری که این ایده به ذهنم خطور کرد وقتی بود که تازه اومده بودم قم. دیدم در شهری که بیشترین حشر و نشر رو با روحانیت دارند، خبری از نگاه منفی به روحانیت نیست. نگاهی که در شیراز ما کاملا مشهوده.
وقتی توی قم برای اجاره خونه تماس می گرفتم، تا می فهمیدند طلبه هستم استقبال بیشتری می شد و واقعا حاضر بودند کم تر کرایه بگیرند ولی ما مستأجرشون بشیم.
گاهی توی سایت دیوار به عنوان یک پارامتر مثبت قید می کردند صاحب خونه روحانیه.
یه روز شیراز داشتم پیاده رو منزل پدرم رو جارو میزدم. پدرم با همسایه چند متر اون طرف تر نشسته بودند. صداشون رو میشنیدم که از پدرم پرسید شغل پسرت چیه؟ پدرم گفت طلبه. اون آقا گفت قدیم کازرونی ها یه ضرب المثلی داشتند که «نون تو گازن! گازم تو جادن!» (ترجمش این میشه که پول و نون توی رانندگی ماشین بزرگه!) ولی امروز دیگه باید بگیم که نون تو آخوند شدنه!
شبیه این حرف ها رو یکی از آشناهای خیلی دورمون توی ختم مرحوم عموم وقتی از قم تازه رسیده بودم و توی خونه عموم داشتم اشک هام رو پاک میکردم، چشم تو چشم من بهم گفت!!!
شاید منشأ این نگاه عجیب و غیرواقعی نسبت به روحانیت این باشه که اونها از سویی ارتباطی با بدنه روحانیت ندارند و از سوی دیگه روحانیون مسئولی رو مشاهده می کنند که بعضا بسیار مرفهند و اون ها رو مسبب مشکلاتشون میدونند.
.........................#کشکول_یک_طلبه👇@KashkooleTalabehhttps://sapp.ir/kashkooletalabehhttps://t.me/kashkooletalabeh
اینجا در مجاورت خانه عالم، یک پیرمرد و پیرزن زندگی می کنند که خیلی به ما لطف دارند.
پریشب دقایقی رفتیم خونشون. خاله صغری میگفت خدا اول چهار تا دختر بهمون داد، بعدش چهارتا پسر. همیشه همسایه روحانیون بودیم و باهاشون حشر و نشر داشتیم. این بچه ها هم کنار روحانی ها بزرگ شدند. به خاطر همین این عیسای ما علاقه مند به طلبگی شد و رفته قم حوزه صدوقی.
مشخص بود که خودشون هم از اینکه پسرشون طلبه شده رضایت دارند. در مجموع احساس کردم از این سی سال همسایگی با روحانیون راضیند.
ابازوجه بنده فرهنگی هستند. مثل بقیه فرهنگی ها چندین سال اول خدمتشون رو در روستا بودند.
شبیه همین حرف ها رو هم از ایشون شنیدم. می گفتند همیشه روحانیون اعزامی به روستا رو به خونشون دعوت می کردند تا بچه هاشون از اون ها تاثیر بپذیرند.
ایشون هم چندین تا رفیق طلبه دارند و خانوادتا از حشر و نشر با طلاب خاطرات رضایت بخشی داشتند، تا حدی که طلبه بودن بنده در زمان خواستگاری براشون یک پون مثبت حساب میشد نه منفی!!!(البته نمیدونم تجربه ی داماد طلبه ای مثل من خاطرات گذشته رو خراب کرده یا نه؟!)
پدر بنده سالیان سال مدیر حج بودند. و به همین واسطه قهرا با روحانیون کاروان ها مرتبط بودند، بعضا در حد ارتباطات خانوادگی.
وقتی من عزم عزیمت از دانشگاه به حوزه کردم، از همه موافق تر پدرم بود.
نمیدونم شاید ما داریم زیادی خودزنی میکنیم! شاید فقط داریم نیمه خالی لیوان رو میبینیم! این مشاهدات حقیر که همگی ناظر به این مطلب بود که مردمی که بیشتر با روحانیت مرتبطند، بیشتر هم از اون ها راضیند.
اولین باری که این ایده به ذهنم خطور کرد وقتی بود که تازه اومده بودم قم. دیدم در شهری که بیشترین حشر و نشر رو با روحانیت دارند، خبری از نگاه منفی به روحانیت نیست. نگاهی که در شیراز ما کاملا مشهوده.
وقتی توی قم برای اجاره خونه تماس می گرفتم، تا می فهمیدند طلبه هستم استقبال بیشتری می شد و واقعا حاضر بودند کم تر کرایه بگیرند ولی ما مستأجرشون بشیم.
گاهی توی سایت دیوار به عنوان یک پارامتر مثبت قید می کردند صاحب خونه روحانیه.
یه روز شیراز داشتم پیاده رو منزل پدرم رو جارو میزدم. پدرم با همسایه چند متر اون طرف تر نشسته بودند. صداشون رو میشنیدم که از پدرم پرسید شغل پسرت چیه؟ پدرم گفت طلبه. اون آقا گفت قدیم کازرونی ها یه ضرب المثلی داشتند که «نون تو گازن! گازم تو جادن!» (ترجمش این میشه که پول و نون توی رانندگی ماشین بزرگه!) ولی امروز دیگه باید بگیم که نون تو آخوند شدنه!
شبیه این حرف ها رو یکی از آشناهای خیلی دورمون توی ختم مرحوم عموم وقتی از قم تازه رسیده بودم و توی خونه عموم داشتم اشک هام رو پاک میکردم، چشم تو چشم من بهم گفت!!!
شاید منشأ این نگاه عجیب و غیرواقعی نسبت به روحانیت این باشه که اونها از سویی ارتباطی با بدنه روحانیت ندارند و از سوی دیگه روحانیون مسئولی رو مشاهده می کنند که بعضا بسیار مرفهند و اون ها رو مسبب مشکلاتشون میدونند.
.........................#کشکول_یک_طلبه👇@KashkooleTalabehhttps://sapp.ir/kashkooletalabehhttps://t.me/kashkooletalabeh
۱۸:۵۵
۱۸:۵۶
عروسی و افسردگی!
#خاطره_تبلیغی
در یکی از سفرهای تبلیغی، متوجه شدم بعضی خانم ها دوستانشان را سفارش می کنند به شرکت در مجالس عروسی(متاسفانه مختلط و به همراه موسیقی مطرب). با این استدلال
«اگر شرکت نکنی افسرده می شوی».
من آنها را در برابر یک پیشنهاد خیلی ملموس و منطقی قرار دادم:
«مقایسه زندگی انسان های #اهل_معنویت و انسان های بی دین»
خودتان ببینید #افسردگی و #طلاق و#خودکشی در کدام بیشتر است؟!
این پیشنهاد گذشت اما امروز با یک پژوهش معتبر علمی مواجه شدم که با یافته های مقایسه ما همسوست. دوست دارم برگردم منطقه تبلیغی و این پژوهش را به آن ها نشان بدهم:
این تحقیق توسط بعضی اساتید گروه علوم اجتماعی دانشگاه خوارزمی تهران انجام گرفته است.*
نمونه آماری این مطالعه، دانشجویان دانشگاه تبریز بوده اند.
در این پژوهش، رابطه #دینداری با سلامت جسمی، #سلامت_روانی و سلامت اجتماعی بررسی شده است.
و اما نتیجه پژوهش:
دینداری هم بهطور مستقیم بر سلامت افراد اثر دارد(سلامت جسمی، سلامت روانی و سلامت اجتماعی) و هم از طریق تأثیری که بر #سبک_زندگی افراد دارد.
یعنی دینداری سبب #سبک_زندگی_سلامت_محور می شود و به این واسطه اثر مثبتی در ارتقای سلامتِ جسمی، روحی و اجتماعی افراد دارد.
اما برای اینکه کسی فکر نکند این رابطه ی معنادار، فقط حاصل همین یک پژوهش است، و ممکن است نتیجه گیری، مغرضانه و متعصبانه بوده باشد، در بخش پیشینه این تحقیق، تمام پژوهش هایی که در رابطه با تاثیر دینداری با #سلامت_روانی افراد در کشور انجام شده است را لیست کرده اند و جالب این است که تقریباً نتایج تمامی آنها هماهنگ بوده و حکایت از #اثر_مثبت_دینداری_بر_سلامت_روان دارند.
وقتی سازنده خودرو در دفترچه راهنما می گوید هر ۹۰هزار کیلومتری یک بار تسمه تایم را عوض کنید، هیچ کس مخالفت نمی کند، چرا که سازنده خودرو، بهترین کسی است که از قواعد حاکم بر آن وسیله خبر دارد.
اما ای کاش بدانیم که شایسته ترین فرد برای برنامه دهی، همان سازنده و خالق ماست و در دفترچه راهنمای بشریت، جز به نفع انسان حرفی نزده است...#دین_راهنمای_بشریت_است...............* http://yon.ir/Fjbyc
..............به کشکول یک طلبه بپیوندیدhttp://eitaa.com/joinchat/911671316C274de32b2e
#خاطره_تبلیغی
در یکی از سفرهای تبلیغی، متوجه شدم بعضی خانم ها دوستانشان را سفارش می کنند به شرکت در مجالس عروسی(متاسفانه مختلط و به همراه موسیقی مطرب). با این استدلال
«اگر شرکت نکنی افسرده می شوی».
من آنها را در برابر یک پیشنهاد خیلی ملموس و منطقی قرار دادم:
«مقایسه زندگی انسان های #اهل_معنویت و انسان های بی دین»
خودتان ببینید #افسردگی و #طلاق و#خودکشی در کدام بیشتر است؟!
این پیشنهاد گذشت اما امروز با یک پژوهش معتبر علمی مواجه شدم که با یافته های مقایسه ما همسوست. دوست دارم برگردم منطقه تبلیغی و این پژوهش را به آن ها نشان بدهم:
این تحقیق توسط بعضی اساتید گروه علوم اجتماعی دانشگاه خوارزمی تهران انجام گرفته است.*
نمونه آماری این مطالعه، دانشجویان دانشگاه تبریز بوده اند.
در این پژوهش، رابطه #دینداری با سلامت جسمی، #سلامت_روانی و سلامت اجتماعی بررسی شده است.
و اما نتیجه پژوهش:
دینداری هم بهطور مستقیم بر سلامت افراد اثر دارد(سلامت جسمی، سلامت روانی و سلامت اجتماعی) و هم از طریق تأثیری که بر #سبک_زندگی افراد دارد.
یعنی دینداری سبب #سبک_زندگی_سلامت_محور می شود و به این واسطه اثر مثبتی در ارتقای سلامتِ جسمی، روحی و اجتماعی افراد دارد.
اما برای اینکه کسی فکر نکند این رابطه ی معنادار، فقط حاصل همین یک پژوهش است، و ممکن است نتیجه گیری، مغرضانه و متعصبانه بوده باشد، در بخش پیشینه این تحقیق، تمام پژوهش هایی که در رابطه با تاثیر دینداری با #سلامت_روانی افراد در کشور انجام شده است را لیست کرده اند و جالب این است که تقریباً نتایج تمامی آنها هماهنگ بوده و حکایت از #اثر_مثبت_دینداری_بر_سلامت_روان دارند.
وقتی سازنده خودرو در دفترچه راهنما می گوید هر ۹۰هزار کیلومتری یک بار تسمه تایم را عوض کنید، هیچ کس مخالفت نمی کند، چرا که سازنده خودرو، بهترین کسی است که از قواعد حاکم بر آن وسیله خبر دارد.
اما ای کاش بدانیم که شایسته ترین فرد برای برنامه دهی، همان سازنده و خالق ماست و در دفترچه راهنمای بشریت، جز به نفع انسان حرفی نزده است...#دین_راهنمای_بشریت_است...............* http://yon.ir/Fjbyc
..............به کشکول یک طلبه بپیوندیدhttp://eitaa.com/joinchat/911671316C274de32b2e
۱۸:۵۶
۱۸:۵۷
خبرهایی که نمیدانیم...
#اربعین ۹۸/ شلمچه-نجف
زوجی جوان از کشور آذربایجان بودند. از شلمچه تا نجف همسفر شدیم. انگلیسی را به دست و پا شکستگی من بلد بودند؛ چند کلمه ای هم فارسی میدانستند، به همان میزانی که من ترکی بلد بودم؛[ من ترکی را در حد "چخ ممنون" و "یاشاسین آذربایجان" بلدم، نه یک کلمه بیشتر نه یک کلمه کمتر!]
به هر حال با هر مکافاتی بود، به کمک چند زبان زنده دنیا خَرَکِ تفهیم و تفاهم خویش را به مقصد برساندیم!
گفت: عالِم؟ گفتم: بله طلبه ام!گفت قم؟ گفتم بله.گفت عالم شما سیستانی است؟ گفتم نه، خامنه ای است! شما چطور؟گفت عالم همسرم سیستانی است. گفتم خودت چی؟گفت عالم من #خامنائی است. بعد مشتش را گره کرد و با خنده به فارسی گفت مرگ بر آمریکا!
وقتی فهمیدم مقلد آقا هست، یه کم زبونم باز شد و طی یک شاهکار ادبیِ چندزبانه گفتم:
Your president کیف with you, یعنی شیعیان? good or bad?!
خب طبیعی بود که منظور این قطعه ادبی(!) را متوجه نشود! اما ناامید نشدم و با هر بدبختی بود منظورم را به او تفهیم کردم. اینکه رئیس جمهورتون با شیعیان انقلابی کشورتون چطوره؟ خوبه یا بده؟!
دو تایی سرشون رو به نشانه تأسف تکون دادند، یعنی متاسفنه خوب نیست! گفتند با آمریکا بهتر است تا با ما!
البته وقتی متوجه تأسف من شدند درصدد امیددهی برآمدند:
Every body in آذربایجان love خامنائی!
منظورش شیعیان آذربایجان بود. میگفت رهبر و مرجع همه ما #خامنائی است و همگی دوستش داریم.
جالب بود! ظاهرش مذهبی نبود. شغلش راننده بود و دائم السیگار! یعنی از اقشار معمولی مردم بود نه از خواص و تحصیل کرده ها و مؤمنین و امثالهم!
یادم به عکس آن جوان اسیر کشمیریِ افتاد که نقش پیشانیبندش این بود:
«لبیک یا #خامنائی»
این اتفاقات یعنی غیر از خبرهای رسمی، خبرهای دیگری هم هست. خبرهایی که رسانه ای نشده اند یا شاید اصلا قرار نیست رسانه ای بشوند.
یعنی همه چیز بیعت نماینده انصارالله یمن با آقا نیست، همه چیز خروشهای سیدحسن نصرالله در حمایت از آقا نیست.بلکه ظاهرا کیلومتر ها آن سوتر از مرزها، انقلاب خمینی دارد کار خودش را میکند و چراغخاموش پیش میرود. البته مطابق معمول ما از همه جا بیخبر و درگیر بازیهای داخلی هستیم!
این انقلاب تا آخر هست و راه خودش را طی میکند، هر کس پیاده شود باخته!#رهبر_معظم_انقلاب
به کشکول یک طلبه بپیوندید @KashkooleTalabeh
#اربعین ۹۸/ شلمچه-نجف
زوجی جوان از کشور آذربایجان بودند. از شلمچه تا نجف همسفر شدیم. انگلیسی را به دست و پا شکستگی من بلد بودند؛ چند کلمه ای هم فارسی میدانستند، به همان میزانی که من ترکی بلد بودم؛[ من ترکی را در حد "چخ ممنون" و "یاشاسین آذربایجان" بلدم، نه یک کلمه بیشتر نه یک کلمه کمتر!]
به هر حال با هر مکافاتی بود، به کمک چند زبان زنده دنیا خَرَکِ تفهیم و تفاهم خویش را به مقصد برساندیم!
گفت: عالِم؟ گفتم: بله طلبه ام!گفت قم؟ گفتم بله.گفت عالم شما سیستانی است؟ گفتم نه، خامنه ای است! شما چطور؟گفت عالم همسرم سیستانی است. گفتم خودت چی؟گفت عالم من #خامنائی است. بعد مشتش را گره کرد و با خنده به فارسی گفت مرگ بر آمریکا!
وقتی فهمیدم مقلد آقا هست، یه کم زبونم باز شد و طی یک شاهکار ادبیِ چندزبانه گفتم:
Your president کیف with you, یعنی شیعیان? good or bad?!
خب طبیعی بود که منظور این قطعه ادبی(!) را متوجه نشود! اما ناامید نشدم و با هر بدبختی بود منظورم را به او تفهیم کردم. اینکه رئیس جمهورتون با شیعیان انقلابی کشورتون چطوره؟ خوبه یا بده؟!
دو تایی سرشون رو به نشانه تأسف تکون دادند، یعنی متاسفنه خوب نیست! گفتند با آمریکا بهتر است تا با ما!
البته وقتی متوجه تأسف من شدند درصدد امیددهی برآمدند:
Every body in آذربایجان love خامنائی!
منظورش شیعیان آذربایجان بود. میگفت رهبر و مرجع همه ما #خامنائی است و همگی دوستش داریم.
جالب بود! ظاهرش مذهبی نبود. شغلش راننده بود و دائم السیگار! یعنی از اقشار معمولی مردم بود نه از خواص و تحصیل کرده ها و مؤمنین و امثالهم!
یادم به عکس آن جوان اسیر کشمیریِ افتاد که نقش پیشانیبندش این بود:
«لبیک یا #خامنائی»
این اتفاقات یعنی غیر از خبرهای رسمی، خبرهای دیگری هم هست. خبرهایی که رسانه ای نشده اند یا شاید اصلا قرار نیست رسانه ای بشوند.
یعنی همه چیز بیعت نماینده انصارالله یمن با آقا نیست، همه چیز خروشهای سیدحسن نصرالله در حمایت از آقا نیست.بلکه ظاهرا کیلومتر ها آن سوتر از مرزها، انقلاب خمینی دارد کار خودش را میکند و چراغخاموش پیش میرود. البته مطابق معمول ما از همه جا بیخبر و درگیر بازیهای داخلی هستیم!
این انقلاب تا آخر هست و راه خودش را طی میکند، هر کس پیاده شود باخته!#رهبر_معظم_انقلاب
به کشکول یک طلبه بپیوندید @KashkooleTalabeh
۱۸:۵۷
#قمه_زنی و فتوایی که هنوز صادر نشده است...
#اربعین ۹۸ / عمود هزار و سیصد و اندی#آیت_الله_سیستانی
نزدیک کربلا بودیم، در حال پیاده روی و موقع اذان مغرب. یک موکبدار عراقی از من درخواست اقامه جماعت کرد. نمازی خواندیم و چند دقیقه ای صحبت کردیم. بعد از نماز بیرون از موکب، یک خواهر ایرانی جلو آمد و گفت: حاج آقا! من درباره این «سید صادق شیرازی» اطلاعات خاصی ندارم میشه توضیح بدید؟ با جمهوری اسلامی مشکل دارن؟ کلا مشکلشون چیه؟
گفتم ایشان نماینده یک جریان است. جریانی که نه تنها اعتقادی به وحدت جامعه اسلامی ندارد، که شبکه هایشان در راستای اختلاف افکنی و بیاحترامی به مقدسات اهل سنت از تلاشی فروگذار نمیکنند.
کم توجهی به جنبه های سیاسی-اجتماعی اسلام مثل حکم جهاد و مقابله با کفار و مستکبرین و از آن طرف توجه افراطی به عزاداری خصوصا ترویج #قمه_زنی از ویژگیهای بارز این جریان است. و جالب اینجاست که انگلیسی که اجازه ریختن خون مرغ در خیابان هایش را نمیدهد، به این جماعت اجازه #قمه_زنی میدهد.کلا قضیه مشکوک است!
چند تا سؤال و جواب دیگر رد و بدل شد و هر کس به مسیرش ادامه داد. از قضا قدری جلوتر موکبی دیدم با عکسهای «سید صادق شیرازی» که چند طلبه در آن نشسته بودند. ظاهرا حضورشان جهت پاسخگویی به امثال همین شبهات بود.
گذشت و گذشت تا در محل استراحت بعدی، همان خواهر بزرگوار دوباره مرا دید و به سرعت جلو آمد:
حاج آقا! اینجا موکبشون رو دیدم. رفتم باهاشون بحث کردم. طلبه قم بودند. بهشون گفتم چرا شما طرفدار #قمه_زنی هستید و جلوه تشیع رو خراب میکنید مگه #قمه_زنی حرام نیست؟ حضرت آقا که فرمودند حرامه! اونا هم جواب دادند: آقا کیه؟! #آیت_الله_سیستانی، مرجع تقلید بزرگ جهان تشیع، فلان جا گفته اند #قمه_زنی مستحب است.
️راستش با شنیدن این حکم از #آیت_الله_سیستانی لحظاتی از گفتن جواب درمانده شدم!
جوابهایی دادم، ظاهرا هم قانع شد ولی باید اعتراف کنم اگر ذهنی مستشکل و دقیق داشته باشد، به موارد نقضی برخواهد خورد که قطعا جوابی برای آنها نخواهم داشت.
در اینترنت جستجویی کردم و از برخی مطلعین سؤالاتی پرسیدم، ظاهرا #آیت_الله_سیستانی هیچ فتوای رسمی ای درباره حرمت #قمه_زنی ندارند.
البته من خیلی کوچک تر از آنم که متعرض فتوا دادن یا ندادن مرجع تقلید بزرگی همچون #آیت_الله_سیستانی شوم، ولی دوست دارم اگر کسی از سرّ مطلب مطلع است مرا هم آگاه کند:
آیا اینکه امروزه در دنیای رسانه، #قمه_زنی مصداق وهن تشیع است محل تردید است؟!اگر انسانی در این کره خاکی بخواهد شیعه شود، قاعدتا از ابتدایی ترین کارهایی که انجام خواهد داد این است که کلمه "Shia" یا "Muslim shia" را جستجو خواهد کرد. لطفا جستجو کنید و نتایجش را ببینیدeitaa.com/asnadkashkool/9
تصاویری که بعضا برای شیعیان هم مُنَفِّر است چه رسد به دیگران!
ممکن است کسی بگوید ما که نباید تحت تأثیر رسانه از ارزشهایمان عقب نشینی کنیم، شاید آنها از نماز و جهاد ما هم خوششان نیاید، ما که نباید عقب بنشینیم.
خب فکر میکنم جواب روشن است:
اولا کدام ارزش؟! کدام روایت؟! کدام سیره عملی اهل بیت؟! حتی کدام سیره متشرعیه درباره #قمه_زنی داریم؟!#قمه_زنی از نظر طرفدارانش نهایتا مصداقی از عنوان "تعظیم شعائر" است. عنوان "تعظیم شعائر"ی که صدها مصداق دیگر نیز دارد و با آنها هم محقق خواهد شد. مصادیق این عنوان در طول تاریخ صدها بار شکل عوض کرده و در طول عرصه جغرافیای جهان تشیع، هزاران مصداق دارد؛ صدها مدل سینه زنی، ده ها مدل زنجیرزنی، عَلَم، کُتَل، هروله، پیاده روی، شعار و ده ها مصداق دیگر که نه تنها نفرت انگیز نیستند بلکه جاذبه ها و زیبایی هایی هم دارند، مثل همین پیاده روی اربعین.
اصرار بر یک مصداق مُنَفِّر و بحث برانگیز و حاشیه ساز که موهن مذهب و مورد سوء استفاده شدید دشمنان است چه توجیهی دارد؟!!!
ثانیا حتی اگر #قمه_زنی از ارزش های اسلامی بود، حتی اگر پشتوانه روایی داشت(که قطعا ندارد)، آیا تبلیغ و علنی کردن و اصرار بر آن، زمانی که اینقدر انزجار برانگیز و مورد سوء استفاده دشمنان است، کار صحیحی بود؟ مگر حکم ارتداد نیست؟ مگر رَجْم و قطع ید و تعدد زوجات و متعه نیستند؟ احکامی که جامعه امروز ظرفیتش را ندارد. آیا علما و حوزه و رسانههای ما آنها را در بوق و کرنا میکنند؟! آیا رسانهای و تبلیغشان میکنند؟!
امام رضا ع به یونس بن عبدالرحمن فرمود: یا یونس! حَدِّث الناس بما یَعْرِفُون ، واتْرُکْهُم ممّا لایَعْرِفُون...چه اصراری است فراتر از شناخت مردم، با آنها صحبت کرد؟!
#اربعین#آیت_الله_سیستانی #قمه_زنی
به کشکول یک طلبه بپیوندید @KashkooleTalabeh
#اربعین ۹۸ / عمود هزار و سیصد و اندی#آیت_الله_سیستانی
نزدیک کربلا بودیم، در حال پیاده روی و موقع اذان مغرب. یک موکبدار عراقی از من درخواست اقامه جماعت کرد. نمازی خواندیم و چند دقیقه ای صحبت کردیم. بعد از نماز بیرون از موکب، یک خواهر ایرانی جلو آمد و گفت: حاج آقا! من درباره این «سید صادق شیرازی» اطلاعات خاصی ندارم میشه توضیح بدید؟ با جمهوری اسلامی مشکل دارن؟ کلا مشکلشون چیه؟
گفتم ایشان نماینده یک جریان است. جریانی که نه تنها اعتقادی به وحدت جامعه اسلامی ندارد، که شبکه هایشان در راستای اختلاف افکنی و بیاحترامی به مقدسات اهل سنت از تلاشی فروگذار نمیکنند.
کم توجهی به جنبه های سیاسی-اجتماعی اسلام مثل حکم جهاد و مقابله با کفار و مستکبرین و از آن طرف توجه افراطی به عزاداری خصوصا ترویج #قمه_زنی از ویژگیهای بارز این جریان است. و جالب اینجاست که انگلیسی که اجازه ریختن خون مرغ در خیابان هایش را نمیدهد، به این جماعت اجازه #قمه_زنی میدهد.کلا قضیه مشکوک است!
چند تا سؤال و جواب دیگر رد و بدل شد و هر کس به مسیرش ادامه داد. از قضا قدری جلوتر موکبی دیدم با عکسهای «سید صادق شیرازی» که چند طلبه در آن نشسته بودند. ظاهرا حضورشان جهت پاسخگویی به امثال همین شبهات بود.
گذشت و گذشت تا در محل استراحت بعدی، همان خواهر بزرگوار دوباره مرا دید و به سرعت جلو آمد:
حاج آقا! اینجا موکبشون رو دیدم. رفتم باهاشون بحث کردم. طلبه قم بودند. بهشون گفتم چرا شما طرفدار #قمه_زنی هستید و جلوه تشیع رو خراب میکنید مگه #قمه_زنی حرام نیست؟ حضرت آقا که فرمودند حرامه! اونا هم جواب دادند: آقا کیه؟! #آیت_الله_سیستانی، مرجع تقلید بزرگ جهان تشیع، فلان جا گفته اند #قمه_زنی مستحب است.
️راستش با شنیدن این حکم از #آیت_الله_سیستانی لحظاتی از گفتن جواب درمانده شدم!
جوابهایی دادم، ظاهرا هم قانع شد ولی باید اعتراف کنم اگر ذهنی مستشکل و دقیق داشته باشد، به موارد نقضی برخواهد خورد که قطعا جوابی برای آنها نخواهم داشت.
در اینترنت جستجویی کردم و از برخی مطلعین سؤالاتی پرسیدم، ظاهرا #آیت_الله_سیستانی هیچ فتوای رسمی ای درباره حرمت #قمه_زنی ندارند.
البته من خیلی کوچک تر از آنم که متعرض فتوا دادن یا ندادن مرجع تقلید بزرگی همچون #آیت_الله_سیستانی شوم، ولی دوست دارم اگر کسی از سرّ مطلب مطلع است مرا هم آگاه کند:
آیا اینکه امروزه در دنیای رسانه، #قمه_زنی مصداق وهن تشیع است محل تردید است؟!اگر انسانی در این کره خاکی بخواهد شیعه شود، قاعدتا از ابتدایی ترین کارهایی که انجام خواهد داد این است که کلمه "Shia" یا "Muslim shia" را جستجو خواهد کرد. لطفا جستجو کنید و نتایجش را ببینیدeitaa.com/asnadkashkool/9
تصاویری که بعضا برای شیعیان هم مُنَفِّر است چه رسد به دیگران!
ممکن است کسی بگوید ما که نباید تحت تأثیر رسانه از ارزشهایمان عقب نشینی کنیم، شاید آنها از نماز و جهاد ما هم خوششان نیاید، ما که نباید عقب بنشینیم.
خب فکر میکنم جواب روشن است:
اولا کدام ارزش؟! کدام روایت؟! کدام سیره عملی اهل بیت؟! حتی کدام سیره متشرعیه درباره #قمه_زنی داریم؟!#قمه_زنی از نظر طرفدارانش نهایتا مصداقی از عنوان "تعظیم شعائر" است. عنوان "تعظیم شعائر"ی که صدها مصداق دیگر نیز دارد و با آنها هم محقق خواهد شد. مصادیق این عنوان در طول تاریخ صدها بار شکل عوض کرده و در طول عرصه جغرافیای جهان تشیع، هزاران مصداق دارد؛ صدها مدل سینه زنی، ده ها مدل زنجیرزنی، عَلَم، کُتَل، هروله، پیاده روی، شعار و ده ها مصداق دیگر که نه تنها نفرت انگیز نیستند بلکه جاذبه ها و زیبایی هایی هم دارند، مثل همین پیاده روی اربعین.
اصرار بر یک مصداق مُنَفِّر و بحث برانگیز و حاشیه ساز که موهن مذهب و مورد سوء استفاده شدید دشمنان است چه توجیهی دارد؟!!!
ثانیا حتی اگر #قمه_زنی از ارزش های اسلامی بود، حتی اگر پشتوانه روایی داشت(که قطعا ندارد)، آیا تبلیغ و علنی کردن و اصرار بر آن، زمانی که اینقدر انزجار برانگیز و مورد سوء استفاده دشمنان است، کار صحیحی بود؟ مگر حکم ارتداد نیست؟ مگر رَجْم و قطع ید و تعدد زوجات و متعه نیستند؟ احکامی که جامعه امروز ظرفیتش را ندارد. آیا علما و حوزه و رسانههای ما آنها را در بوق و کرنا میکنند؟! آیا رسانهای و تبلیغشان میکنند؟!
امام رضا ع به یونس بن عبدالرحمن فرمود: یا یونس! حَدِّث الناس بما یَعْرِفُون ، واتْرُکْهُم ممّا لایَعْرِفُون...چه اصراری است فراتر از شناخت مردم، با آنها صحبت کرد؟!
#اربعین#آیت_الله_سیستانی #قمه_زنی
به کشکول یک طلبه بپیوندید @KashkooleTalabeh
۱۸:۵۸
۱۸:۵۸
۱۳:۰۹
سلام بر همگیبعد از سال ها، به برکت ملی شدن اینترنت و واقعه #مهسا_امینی برگشتیم!
۲:۳۴